سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط reyhaneh

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

راه های پرورش خلاقیت در دانش آموزان

بازديد: 183

راه های پرورش خلاقیت در دانش آموزان

زندگی پیچیده امروزی ، هرلحظه در حال نوشدن است و خلاقیت و نوآوری، ضرورت استمرار زندگی فعال ؛ انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی نیازمند نوآوری و ابتکار است تا انگیزه تنوع طلبی خود را ارضاکند . جامعه انسانی برای زنده ماندن و گریز از مرگ و ایستایی به تحول و نوآوری نیاز دارد و امروز شعار ((نابودی در انتظار شماست مگر این که خلاق و نوآور باشید )) در پیش روی مدیران همه سازمان ها قرار دارد اما مسئولیت سازمان های آموزشی به خصوص آموزش و پرورش که وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان و آینده سازان جامعه را برعهده دارد، صبغه ای دیگر به خود می گیرد.از این رو سازمان های آموزشی از یک سو وظیفه فراهم آوردن زمینه رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری و استفاده صحیح و جهت دار از استعدادها و توانایی های افراد را برعهده دارند که این خود زمینه ساز توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه است و از سوی دیگر برای پویایی خود نیازمند پرورش و بهره مندی از خلاقیت و نوآوری در سطوح سازمانی می باشند .
 
موانع خلاقیت در محیط مدرسه 
1- تأکید زیاد بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن
این مسئله یکی از شایع ترین موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان به شمار می رود .
هنگامی که دانش آموز احساس کند ، تنها چیزی که اهمیت بیشتری دارد و در ارزیابی ها ملاک خوب بودن شمرده می شود ، نمره بالاست و نه چیز دیگر، در نتیجه کسب نمره بیشتر به خودی خود برای وی حکم مهم ترین هدف را پیدا می کند و بنابراین او تنها در جهت به دست آوردن آن می کوشد در چنین جوی تلاش برای خلاقیت و نوآوری برای دانش آموز معنایی نخواهد داشت .

2- روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری
به کارگیری افراطی روش های سنتی که در آن ها غالبا معلم نقش محوری را در کلاس ایفا می کند و بیش تر مبتنی بر سخنرانی و استفاده از مهارت های کلامی است، سبب می شود دانش آموز در فرآیند تدریس و یادگیری و ایفای یک نقش فعال فرصت مشارکت کمتری را پیدا کند. دانش آموزی که در این نوع سیستم تحصیل می کند مجالی برای بروزاستعدادهای خلاق نمی یابد و به تدریج تحرک و پویایی خود را از دست می دهد .

3- عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت
در بسیاری از موارد آشنا نبودن معلم یا مربی با شیوه های پرورش خلاقیت دانش آموزان خود به تنهایی یک مانع بزرگ در این زمینه محسوب می شود. معلمی که شناخت صحیحی از ماهیت خلاقیت ،موانع و روش های پرورش نداشته باشد، بدیهی است نه تنها نمی تواند اقدامی برای بروز استعدادهای خلاق دانش آموزان خود در کلاس انجام دهد، بلکه ممکن است ناآگاهانه و به مرور زمان کلاس درس خود را به محیطی تبدیل کند که در آن خلاقیت دانش آموز سرکوب می شود .

4-فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق دانش آموزان
هر چند بسیاری از فعالیت های خلاق نیازمند هزینه ها و امکانات خاصی نیست و اغلب آن ها با اندکی تغییر در روش های تدریس و استفاده بهینه امکانات و فضای آموزشی موجود در مدارس قابل اجراست، اما گاهی فقدان این حداقل امکانات لازم سبب می شود که انجام برنامه های پرورش خلاقیت در کلاس و مدرسه با مانع یا شکست روبه رو شود .این کمبودها در بسیاری از موارد تأثیری مخرب بر علاقه و انگیزه دانش آموزان برای شرکت در این برنامه ها می گذارد .

5- اهداف و محتوای کتاب های درسی
موضوع اهداف و محتوای درسی مبحثی بسیار گسترده است و از جوانب مختلف قابل بررسی می باشد اما در این جا تا این حد بدان اشاره می شود که چنان چه در یک نظام آموزشی کتاب درسی به عنوان مهم ترین و تنها منبع تدریس و آموزش مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال در میان اهداف و محتوای آن چیزی به عنوان پرورش خلاقیت منظور نشده باشد، مسلما دانش آموز آزادی عمل و توانایی لازم را نخواهد داشت که پا را از چارچوب کتاب درسی خود فراتر بگذارد و در نتیجه او می آموزد تا صرفا در محدوده کتاب درسی خود بیندیشد و نه بیش تر .

6-توجه نکردن به تفاوت های فردی دانش آموزان
در نظر نگرفتن این واقعیت که هر دانش آموز در عین اشتراکاتی که با سایر دانش آموزان دیگر دارد،یک انسان منحصر به فرد است و دارای استعدادها،علایق وکشش های ویژه خود نیز می باشد، سبب می شود معلم دید و نگرشی یکسان نسبت به همه دانش آموزان داشته باشد، این نوع نگرش در حوزه پرورش خلاقیت یک مانع اساسی محسوب می شود و به ویژه سرخوردگی دانش آموزان خلاق را به دنبال خواهد داشت .

7- ارائه تکالیف درسی زیاد به دانش آموزان
معمولا انجام تکالیف درسی بخش عمده ای از وقت دانش آموزان را به خود اختصاص می دهد . در مواردی که به دانش آموز تکالیف زیادی داده می شود و او ناچار می شود همه توان و انرژی فکری خود را برای انجام آن تکالیف صرف کند، در نتیجه دیگر فرصت و همچنین توانایی چندانی برای پرداختن به فعالیت های دیگر نخواهد داشت . به علاوه از آن جا که غالبا انجام زیاده از حد تکالیف درسی برای دانش آموزان چندان خوشایند نیست ،این موضوع می تواند سبب بی علاقگی و بی میلی آن ها نسبت به فعالیت های دیگر از جمله فعالیت های خلاقانه که غالبا نیازمند آرامش فکری و روانی است شود .

راه حل های پیشنهادی معلمان :
1-تدوین و اجرای سیاست های انگیزشی و تشویقی برای همکاران
2-آموزش نیروی انسانی توسط اساتید مجرب در قالب کارگاه های تابستانی
3-طرح موضوع به صورت کاربردی در جلسات شورای معلمان
4-تشویق معلمان به آزمایش کردن وبه کاربردن روش های تازه
5-ایجاد محیط آزاد و روابط صمیمانه میان معلمان و رهبران رسمی مدارس برای به کاربردن یافته ها و روش های نوین
6-تشخیص ارزش کار و تشویق افرادی که به آزمایش روش های نوین مبادرت می ورزند .

دانش آموزان :
1-برای پرسش های دانش آموزان باید اهمیت قائل شده و آنان را راهنمایی نمود تا خود جواب پرسش ها را بیابند (تقویت روحیه پرسشگری و کنجکاوی )
2-عقاید غیر عادی باید مورد احترام قرار گیرد و ارزش آن برای کودکان روشن شود .
3-باید به کودکان نشان داد که عقایدشان دارای ارزش است و عقایدی که امکان اجرای آن در کلاس میسر باشد، پذیرفتنی است .
4-گاهی اوقات بدون این که تهدیدی از جهت نمره، ارزش یابی و یا انتقاد در کار باشد باید کودکان را آزاد گذاشت تا کارهایی را که خودشان می خواهند انجام دهند .
5-هرگز نباید در مورد رفتار دانش آموزان بدون این که علل و نتایج آن مشخص شود ، قضاوت نمود .
6-تشویق دانش آموزان به داشتن و ارائه اندیشه های بکر

نتیجه گیری 
معلمان هوشمند با به کارگیری یک برنامه درسی مناسب می توانند فرصت های زیادی را برای ایجاد رفتارهای خلاق پدید آورند . آن ها با محول کردن تکالیف خاص، بچه ها را به انجام کار خلاق، یادگیری مستقل و انجام پروژه های فردی و آزمایش فرا می خوانند . معلم ها می توانند با استفاده از مواد برنامه درسی خود تمرین های مقدماتی را برای بچه ها و فرصت هایی را برای تفکر خلاق بچه ها به صورتی قانونمند و ارزشمند فراهم کنند .

موارد زیر به پرورش خلاقیت نوجوانان کمک می کند :
-به کودکان آموزش دهیم که از تلاش های خود راضی بوده و به ارزش آن پی ببرند .
-به سوالات غیرعادی کودکان احترام بگذاریم .
-به نظرات و راه حل های عجیب آن ها احترام بگذاریم چرا که کودکان بسیاری از ارتباطات را می بینند که والدین و معلمان آن ها را نمی بینند .
-به کودکان نشان دهیم که نظراتشان ارزش شنیدن و فکر کردن را دارد و آن ها را به آزمایش کردن نظراتشان تشویق کرده و با ایجاد رابطه میان کودکانمان و دیگران به نظراتشان اعتبار دهیم .
-فرصت هایی را برای آن ها فراهم کنیم که به ابتکارهای فردی آن ها ارزش و اعتبار می دهد .
-نظارت بر کودکان و وابستگی زیاد به یک برنامه آموزشی معین یادگیری و ابتکار عمل را در کودک از بین می برد .
-استفاده از مطالب آموزشی بسیار زیاد و بدون در نظر گرفتن فرصت هایی برای فکر کردن شدیدا مانع یادگیری کودک می شود .
-می توانیم فرصت هایی را فراهم کنیم تا کودک بدون ترس از ارزیابی فوری فکر وکشف کند .
ارزشیابی مکرر به خصوص در هنگام تمرین، یادگیری و ابتکار و استفاده از روش های خلاق کودک را نگران می سازد .
ما باید اشتباهات صادقانه آن ها را به عنوان بخشی از جریان خلاقیت بپذیریم .
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:37 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

اویلر و مسئله پل های کونیگسبرگ

بازديد: 109

اویلر و مسئله پل های کونیگسبرگ

در قرن هجدهم در شهر بزرگ "کونیگسبرگ" واقع در پروس شرقی رودخانه "پره گل" جاری بود و مناطق مختلف آن را هفت پل به هم مربوط می ساخت. این شهر به عنوان زادگاه ایمانوئل کانت فیلسوف مشهور آلمانی از شهرت بسزایی برخوردار بود. ولی ریاضیدانان، کنیگسبرگ را به این دلیل می شناختند که طرح این شهر، اساس معمای پیچیده ای قرار گرفته بود که حتی در زمان کانت مشهور ترین ریاضیدانان از حل آن طفره می رفتند.

موضوع از این قرار بود که آیا امکان دارد هر شهروند کنیگسبرگ که روز یکشنبه به گردش می پردازد در مسیر خودش از هنگامی که از خانه اش خارج می شود تا زمانی که دوباره به منزلش بر می گردد یک بار و فقط یک بار از کلیه پل های شهر عبور کند؟

ریاضیدان سوئیسی، لئونارد اویلر 1707-1783 که در "باشل" زاده شده بود مساله را مورد بررسی قرار داد و سرانجام به آن جواب منفی داد!. تحقیق او شامل معماهایی از این نوع بود ولی بعدا همین تحقیق موجب شد که شاخه جدیدی در ریاضیات به نام تئوری گراف ها به وجود آید.  قاعده کلی او برای تعیین جواب این مسئله و مسائل مشابه از این قرار است:
 
اولر ابتدا نقشه شهر را با نقشه‌ای که فقط خشکی‌ها، رود و پل‌ها را نشان می‌داد، جایگزین کرد. سپس هر خشکی را با یک نقطه نشان داد که رأس نامیده می‌شود و هر پل را نیز با یک خط نشان داد که یال نامیده می‌شود. این ساختار ریاضی را گراف می‌نامند. برای این کار ابتدا تعداد پل هایی که کناره های دو طرف رودخانه را به هم وصل می کند می شماریم. اگر مجموع تعداد پل های سواحل، زوج یا فقط تعداد پل های دو ساحل فرد باشد جواب وجود دارد یعنی می توان مسیری را انتخاب کرد که در آن مسیر تمام پل ها فقط یک بار طی می شوند. اویلر ثابت کرد برای آنکه مسیری وجود داشته باشد که از یک رأس شروع شود و از تمامی یال‌ها یکبار بگذرد و به همان رأس بازگردد، باید گراف هم‌بند بوده و هر یک از رأس‌های آن نیز از درجه زوج باشد. چنین مسیری، دور اویلری و چنین گرافی، گراف اویلری نامیده می‌شود.
 
برای آنکه از یک رأس بگذریم، باید از یک یال به آن رأس وارد شویم و چون باید از هر یال یکبار عبور کنیم، باید از یال دیگری که از آن عبور نشده‌است از آن رأس خارج شویم. پس همواره رئوسی که از آنها عبور می‌کنیم از درجه زوج هستند زیرا در هر گذر درجه آن رأس به اضافه دو می‌شود. حال اگر نقطه شروع و پایان یکی باشد، تمام رئوس از درجه زوج خواهند بود و دور اویلری طی کرده‌ایم. اگر نقطه شروع و پایان یکی نباشد، فقط این دو رأس از درجه فرد و بقیه رئوس از درجه زوج خواهند بود. چنین مسیری را مسیر اویلری می‌نامند.

چون در مسئله هفت پل کونیگسبرگ چهار رأس از درجه فرد داریم پس نه دور اویلری و نه مسیر اویلری وجود دارد. اویلر ثابت نکرد که هم‌بند بودن و زوج بودن رئوس شرط کافی برای اویلری بودن گراف است. در سال ۱۸۷۳ تکمیل این اثبات منتشر شد. این تکمیل توسط کارل هیرهولتزر انجام شد که قبل از انتشار اثبات مرده بود و تنها دلیلی که اثبات منتشر شد این بود که او به همکارانش اثبات را گفته بود. نتیجه آن دو قضیه زیر بود:
- یک گراف دارای دور اویلری است اگر و تنها اگرهم‌بند بوده و رئوس آن از درجه زوج باشند.
- یک گراف دارای مسیر اویلری است (و نه دور اویلری) اگر و تنها اگر هم‌بند بوده و دقیقاٌ دو رأس از آن از درجه فرد باشند.
 
 فعالیت های اویلر در زمینه گراف ها در سال 1736 ارائه شد. از آن زمان به بعد این موضوع نه فقط در ریاضیات بلکه به حوزه های دیگر علمی نیز گسترش یافت و کاربردهای مفید فراوانی پیدا کرد. در قرن 19 گراف ها در مدارهای الکتریکی و در تئوری نمودارهای مولوکولی مورد استفاده قرار گرفت. امروزه تئوری گراف ها صرف نظر از اینکه روشی برای تجزیه و تحلیل در ریاضیات محض به شمار می رود برای حل مسائل عددی کاربردی نظیر مسائل مربوط به حمل و نقل یا برنامه ریزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
 
لئونارد اولر
 
اویلر یکی از پر کارتین و خلاق ترین ریاضیدانان تاریخ علم است. او پسر کشیشی کالوینیسیت بود. در سال 1727 از او در حالیکه بیشتر از 20 سال نداشت برای پیوستن به فرهنگستان علوم در سن پترسبورگ دعوت به عمل آمد. اولر دارای ذهنی فعال و جستجوگر بود و بر بیشتر دانش های زمان خودش احاطه داشت. او اگر چه دانشجوی فیزیک، نجوم و پزشکی بود ولی علاقه وافری به مسائل ریاضی داشت. تراوشات فکری او شگفت آور بود.
 
گفته اند که او همیشه می نوشت حتی در لحظه ای که برای آماده شدن غذا منتظر بود. او چنان شیفته علم بود که در مدت بازداشت یکی از فرزندانش نیز مشغول نوشتن بود. در حقیقت میز تحریر او همیشه پر از کارهایی بود که انتظار انتشار را می کشیدند. اولر در سال 1746 در فرهنگستان برلین تدریس می کرد ولی بعد به علت عدم استقبال از کارش به روسیه رفت و در آنجا با محیط فرهنگی مناسب تری رو به رو شد و توانست به دربار سلطنتی کاترین کبیر راه یابد. اگر چه سرانجام نابینا شد ولی تحقیقات ریاضی خود را به شدت دنبال کرد و و بعد از مدت کوتاهی در سال 1783 مرگ او را در ربود.

چندی پیش ریاضیدانان سوییسی با شروع به جمع آوری و انتشار نوشته های اویلر به تجلیل از او پرداختند. تا به امروز در حدود پنجاه جلد از آثار او جمع آوری شده است و احتمالا تعداد آنها به دویست جلد خواهد رسید.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:33 منتشر شده است
نظرات(0)

تئوری سيستم مبدا انقلاب دوم صنعتی

بازديد: 63

تئوری سيستم مبدا انقلاب دوم صنعتی

چکیده 
مکاتب اولیه مدیریتی که در سالهای دور بنیان گذاری شدند همگی بر بسته بودن نظام خود بنا شدند از جمله مکتب کلاسیک که توسط مهندس تیلور بنیان گذاری شد بر این فرض بود که نظام اجتماعی و تشکیلات یک سیستم بسته است و در داخل این سیستم بسته افراد بصورت یک ماشین وظایف معین خود را با حداقل انحراف انجام میدهند طرز تفکر در این سیستم ها تمرکز فرماندهی و کنترل در تمامی سطوح بوده وبا پاداش های مالی سعی در ایجاد روابط رسمی و افزایش راندمان داشتنددر سال 1950 سایمون برای اولین بار نظام تشکیلاتی را از نقطه نظر یک سیستم باز، به این مفهوم که به محض بوجود آمدن برای خود حق حیات قائل هستند،مورد مطالعه قرارداد و در نتیجه سود هدف ثانویه شد با پیشرفت سایبرنتیکس ،دکتر نوربرت وینر،برتالنفی یک تئوری عمومی درباره سیستم را مطرح نمود و سازمان را یک کل در نظر گرفت و بیش از آنکه اجزا ئ سازمان را مطالعه نمایند موقعیت روابط متقابل اجزا و نقش آنها بصورت یک مجموعه در تامین هدف های سازمان مورد مطالعه قرار داد. 
 
تعریف سیستم: 
اجتماع عناصر که با وابستگی متقابل به یکدیگر یک منظومه واحد تشکیل میدهند.بین اجزا یک سیستم باز یک وابستگی متقابل وجود دارد که سبب یک تداخل و غیرقابل اجتناب میگرددبطوریکه در سیستم های باز کل چیزیست متفاوت و شاید بیشتر از اجزا تشکیل دهنده آن و ماده و انرزی با هم ارتباط دارند و برخلاف سیستم های بسته همه اجزا تمایل به طرف نظم دارند و آنتروپی منفی است با توجه به اصل دوم ترمودینامیک اجزا یک سیستم بسته به طرف بی نظمی حرکت میکنند و دارای انتروپی مثبت میباشند در واقع این سرنوشت تمامی سیستم هایی است که با محیط خود ارتباط ندارند.
 
بنابراین سیتم های باز با ایجاد ارتباط و تبادل ماده با محیط قادرند با جذب مقداری آنتروپی منفی به سیستم ،پدیده هایی از قبیل تمایل به نظم و رشد از خود نشان دهند که در سیستم های بسته ممکن نیست و پدیده همپایانی،اجزا از شرایط متفاوت اولیه و مسیرهای مختلف به یک حالت نهایی یکسان برسد، مختص نظامهای باز میباشد.هر سیستمی دارای محدوده و محیط قراردادی خود میباشد بعنوان مثال سیستم گردش خون،سیستم اعصاب و ....که با وابستگی متقابل منظومه واحدی به نام انسان را تشکیل میدهند و خود انسان تیز میتواند جزئی از یک سیستم بزرگتر بنام سازمان و ... باشد. 
 
سطوح سیستم : 
بولدینگ در رساله معروف خود 9 سطح را برای سیستم معرفی مینماید که تمام قوانین در سطوح بالاتر نیز حاکم است 
1- سطح ساخت:سطح چارچوب یا ساخت شامل تمام قوانین مربوط یه استاتیک است 
2- حرکت:قوانین دینامیک توجیه کننده خصوصیات اصلی این سطح است و شامل سیستم های متحرک میشود 
3- سایبرنتیکس:سیستم هایی که توسط مکانیزم بازخورد کنترل میشوند و نتیجه تحول فکری دکتر نوربرت وینر بودعلم ارتباط و کنترل آغاز یا قدم اولی در بررسی رفتار سیستم های بالاتر است - سه سطح فوق مجموعه سیستم های بسته را تشکیل میدهند فیزیک بعنوان یک علم پایه به حدی از تکامل رسیده است که یک تئوری عمومی را برای سطوح بسته امکان پذیر میکند ولی برای سیستم های باز که از سطح 4 آغاز میشوند انسان راه طولانی در پیش دارد. 
4- سطح تک یاخته:اولین سطح سیستم باز است و در آن تولید مثل و حیات وجود دارد. 
5- گیاهان:در این سطح اجتماع سلولی و تقسیم کار بوجود میاید. 
6- حیوانات:خصیصه این سطح خود دانی از طریق گیرنده هایی مانند چشم و گوش است. 
7- انسان:خصیصه این سطح خودآگاهی است تنها موجودی است که میداند چگونه بوجود میاید و خواهد مرد.بعبارتی همه موجودات حالات غریزی دارند ولی انسان میبایست آموزش ببیند. 
8- نظام اجتماعی:پیچیده ترین سطح سیستم های باز است و بر خلاف تصور واحد آن انسان نیست بلکه نقشی است که در آن به فرد محول میشود 
9- سطح ناشناخته ها:سطحی است که گیرنده های اطلاعاتی بشر از درک آن عاجز است 
 
نکته قابل توجه در سیستم همواستاس است یعنی سیستم ها در شرایط نامتعادل سعی در حفظ بقای خود دارندو حفظ تعادل پویایی برای سیستم های باز میباشد که سیستم های بسته توانایی حفظ بقا خود را هنگام مواجه با خطر از طریق حفظ متغیرهای ضروری خود را ندارند. در نگرش سیستمی سازمان هم در سطح خرد و هم در سطح کلان مطح است حال آنکه در سایر تئوری ها مانند نئوکلاسیک سازمان صرفا در سطح خرد بررسی میشد. 
 
سایمون اعتقاد دارد که به ندرت فعالیتی یافت میشود که فقط و فقط یک قصد خاص داشته باشدبلکه فعالیت هابیشتر بمنظور جوابگویی به یک دسته از احتیاجات سیستم اتفاق میافتد.
 
سیستم را میتوان به قطعی و احتمالی –طبیعی و مصنوعی-فیزیکی ،حباتی و اجتماعی و از نظر رفتاری به سیستم های حافظ حالت –هدف جو،چند هدفی و آرمانی تقسیم کرد. سیستم ها با مقصود همان سازمان های یادگیرنده هستند یعنی سازمانهایی که مرتب در حال یادگیری و اقزایش توانایی های خو هستند. امروزه اصطلاح سیستم در بسیاری از رشته های علوم مانند سیستم حمل و نقل،ارتباطات،اعصاب و....کاربرد و به همین دلیل است که تئوری عمومی سیستم را مبدا انقلاب دوم صنعتی مینامند.پس نیاز داریم روابط متقابل اجزا و نقش آنها به صورت یک مجموعه را دائما بررسی نماییم. 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:31 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

منابع خلاقیت

بازديد: 69

منابع خلاقیت

\"\"
تصور خلاق چیست؟ در ابتدا بهتر است تعریفی از خلاقیت داشته باشیم و بعد به ذکر منابع و زمینه های لازم برای استفاده و به کارگیری موثر وخلاقانه قدرت خلاقیت به کار می رود اشاره کنیم. خلاقیت به معنی توان و استعداد به کارگیری بهینه و موثر از مجموعه عوامل بیرونی ودرونی برای رسیدن به حل مسئله و استفاده از راه حل های متنوع و گسترده برای حصول بهترین نتیجه و رسیدن به هدف های مورد نظر هر شخص میباشد. آموزش نیروهای خلاقیت و به کارگیری آن در تمامی ابعاد زندگی ؛
 
امروزه در مراکزعلمی مهم دنیا تحت عنوان مهندسی فکر و نیروی خلاق بعنوان یک قاعده و فرمول علمی و ضرورت محسوب می شود. متاسفانه خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه های ما و بلاتکلیفی  سرگردانی آن ها بعد از فارغ التحصیل شدن بعنوان یک معضل و موید این است که فضای آموزش ما چه در ابتدایی ترین سطوح ایتدایی تا بالاترین آن ها فضای خلاقانه و مبتکرانه نیست و دانش اموزان و دانشجویان ما در بیشتر موارد فاقد انگیزه و پویایی لازم برای به کارگیری قوۀ ابتکار و خلاقه خود در حل مسائل ریز و کلان خود در تمامی ابعاد زندگی می باشند. چرا که در این گونه مراکز؛ اساتید و مربیان چون خود فاقد روشهای تربیتی خلاقانه هستند در نتیجه ناتوان از تربیت نیروهای خلاق و مبتکر و ارائۀ یک بینش وافق روشن و گسترده می باشند.
 
نیروهای علمی ما در این گونه مراکز یاد می گیرند که برای رسیدن به هدف های زندگی و حل مسائل پیش ورو تنها و تنها یک راه حل و یک مسیر وجود دارد به طوری که الان متاسفانه در جامعه ما و در تمام خانواده های ما جو دانشگاه رفتن و مدرگ گرایی بدون پشتوانه لازم و کسب تجربه و مهارت مورد نیاز تبدیل به یک معضل و یک مسئله اساسی و حیاتی در جامعه ما شده که نتیجه آن افزایش افسردگی؛ اضطراب و استرس؛ بیماری هانی روحی و روانی؛ خودکشی و... می باشد. این در حالی است که در یک سیستم خلاق و پویای آموزشی؛ تمام راه های موفقیت به دانشگاه ختم نمی شود و به ارائه راه حل های پویا و متنوع برای رسیدن به نتیجه مورد نیاز می پردازد. کسانی که در تلاش برای تغییر و تحول در زندگی هستند باور داشته باشند که بزرگترین و غنی ترین منبع برای دریافت و اسخراج نشانه های موفقیت و کسب تجربه های موثر در زندگی همانا؛ خود زندگی و جهان پیرامون می باشد.
 
انسان امروز با تصور خلاق و تخیل بی حد و حصرش و با قوۀ خلاقه اش جهان پیرامون را ساخته است و در تلاش شبانه روزی و بی پایانش در صدد است تا بیشتر از پیش شگفتی های جهان خلقت را و رازکائنات را کشف و گسترش دهد. یقینا تنها سرمایه داشتن؛ بعنوان یک منبع نمیتواند سر منشاء این همه تلاش و ابتکار باشد و بدون شک انسان علاوه بر نیروی جسمانی و فیزیکی و بیشتر با نیروی ذهنی و فکر خلاقه به این درجه از توسعه وپیشرفت رسیده است. بنابراین برخلاف تصور کسانی که تنها داشتن پول وسرمایه را بهانه و دستاویزی برای کسب و کار و توجیه تنیلی و سستی خود محسوب می کنند به ذکر منابع دیگری اشاره می کنم که میتواند در فعالیت و توسعه کسب و کار استفاده شود.
 
۱- خداوند: خداوند منبع لایزال و بی پایان تمامی اسرار؛ و شگفتی های جهان خلقت که هر لحظه و در همه جا در تلاش است تا نشانه ها؛ راز ورمز ها و جلوه های جهان خلقت را به زیباترین شکلش به منصۀ ظهور برساند می تواند منبع غنی و نیرومندی برای کسانی که می توانند با توکل و اعتماد به نیروی خداوندی راه های پر فرراز و نشیب زندگی را برای رسیدن به عالی ترین هدف های زندگی طی کنند باشد. چقدر این منبع و نیرو را می شناسیم؟ چقدر در راه رسیدن به اهداف مان در زندگی از این منبع استفاده کردیم؟
 
۲- تجربه: از خود بپرسیم برای توسعه کسب و کار و حتی شناسائی فرصت های شغلی چقدر توانسته ایم از تجربیات مفید و سازنده آدم های موفق؛ بزرگ ترها و...استفاده کنیم. در استفاده از این منبع گاهی غرور کاذب نسل جوان مانع از بهره گیری از تجربیات نقد و آماده والدین؛ سالخوردگان و آدم های موفق می باشد.
 
۳- مردم: مردم نیز یکی دیگه از منابع مهم و تاثیر گذار می باشد که می توان با در نظر گرفتن این قاعدۀ کلی که هر شخصی و حتی احمق ترین آدم ها هم چیزی برای گفتن دارند و می توان از آن ها به عنوان فرصت های طلایی و حتی پنجرۀ به سمت دروازه های پیشرفت وموفقیت استفاده نمود. البته این جا منظور از استفاده؛ حسن استفاده با در نظر گرفتن و رعایت تمام موازین اخلاقی و عرفی می باشد نه سوء استفاده؛ شیادی و فرصت طلبی از حسن اعتماد و حق و حقوق مردم! آیا توانسته ایم از این منبع بکر و غنی درست و موثر استفاده کنیم؟
 
۴- کتاب و مطالعه کردن: آیا هیچ وقت سعی کرده ایم از این سرمایه و منبع غنی و موثر در رشد و اعتلای دانش و علم بشریت امروز و کشف مجهولات بی شمار جهان خلقت استفاده کنیم؟ چقدر برای رشد و ارتقاء دانش و اندیشه مان از این منبع استفاده کرده ایم؟ در برنامه ریزی های زندگی مان؛ سهم کتاب و مطالعه چند دقیقه و چه مقدار می باشد؟ در مقایسه با هزینه ها و ریخت و پاش های که صرف خوردن و خوابیدن؛ لذت بردن؛ آسایش و رسیدن به رفاه بیشتر می شود؛ برای ارتقاء فکر و اندیشه مان چقدر توانستیم هزینه کنیم؟ در مقایسه با هزینه های که مثلا صرف خرید کارت شارژ برای ارسال پیامک های بی محتوا و غیر اخلاقی می کنیم؛ سهم کتاب در سبد خانوار چقدر است؟
 
۵- توانای نوشتن: آیا هیچ وقت به این فکر افتاده اید که از توانایی خودتان در امر نوشتن برای ضبط و ماندگاری؛ ایده ها؛ اندیشه و نظریات تان در زمینه های تخصصی خود استفاده نمایید؟ تا حالا چند جمله؛ یادداشت؛ مقاله و.....در زمینه کاری و تخصصی خود در سایت ها؛ مطبوعات و نشریات نوشته درج و ارائه کرده اید؟ پس از این به بعد به این منبع بکر و غنی نیز که یکی از پارامترها و فاکتورهای اساسی در تسریع و سرعت بخشیدن به روند موفقیت می باشد نیز فکر کنید؟
 
۶- قدرت بیان: یکی از عوامل مهم در موفقیت و پیشرفت نزد خبرنگاران؛ مجریان برنامه های تلویزیونی؛ بازیگران رادیو؛ سینما و تلویزیون؛ نظریه پردازان و منتقدین ادبی و هنری؛ سخنرانان؛ سیاستمداران و رهبران موفق دنیا توانایی آن ها در تسلط به زبان و بیان می باشد. شما چقدر می توانید از این توانایی بهره برداری کنید؟ چند دقیقه می توانید در زمینه کاری خودتان حرف بزنید؟ چقدر به زبان و قدرت تکلم تان تسلط دارید؟
 
۷- حواس پنچگانه: قدرت بینایی؛ حس بویایی؛ قدرت شنیداری؛ حس لامسه و... از این منابع چقدر توانسته ایم استفاده کنیم؟ مثل هنرمند نقاشی که نابینا است ولی با چشم دلش نقاشی می کشد و یا نقاشی که از نعمت دست محرومه؛ با پا هایش نقاشی می کشد!؟
 
۸- قدرت حافظه: از این قدرت چقدر توانسته ایم در فرایند خلاقیت و توسعه و پیشرفت کارمان استفاده کنیم؟
 
۹- زمان: بدون شک کسانی که مدیریت زمان را در دست گرفته اند و از لحظه ها و ثانیه های در حال گذشت زندگی که ممکنه هر لحظه دچار چالش و تنش شود استفاده کرده اند در زندگی با نتایج حیرت انگیزی روبه رو شده اند؛ آن ها با شناخت فرصت های پیش رو و استفاده از منبع زمان؛ اتفاقات و تغییرات پیش رو را پیش بینی و با تصمیمات درست و به موقع؛ به کسب موفقیت های زیادی نائل شده اند. شما چقدر توانسته اید از این قدرت استفاده کنید؟ کسانی که به قدرت زمان پی برده اند با اشتیاق ولذت تمام به امورات روزمره هم می پردازند بدون این که احساس بیهودگی و یا تلف شدن وقت بکنند! رفت و آمد با اتوبوس های خط واحد برای آن ها دیگه اتلاف وقت و یا خسته کننده نیست زیرا با قدرت خلاقیت و ابداع گری خود می توانند در آن شرایط ویژه ده ها سرگرمی مفید و سازنده از جمله مطالعه کردن؛ حفظ کردن لغات انگلیسی؛ فکر کردن و....برای خود دست و پا کنند!؟ هنرمند نقاشی که کارش و نوع تخصصش ایجاب می کند درباره زندگی مردم؛ نوع زندگی و آداب و رسوم قومیت ها و گونه های مختلف فرهنگی اطلاعات بیشتری داشته باشد دیگر ایستادن در صف های طولانی نانوایی و اتوبوس و... اتلاف وقت محسوب نمی شود و یا مثلا نویسنده ها؛ شاعران؛ طراحان شخصیت در پروژه های انیمیشن؛ کاریکاتوریست ها؛ هنرمندان عرصه تئاتر؛ سینما و تلویزیون به خاطر ایفای نقش های مختلف در برنامه ها و فیلم های سینمایی لازم و ضروری می باشد که در ارتباط ملموس و تنگاتنگ با اجتماع و زندگی روزمره مردم باشند تا بتوانند با نوع دیالگ ها؛ لحن گفتار؛ وضعیت پوشاک و رفتارهای اجتماعی و....آشنا شوند. زندگی روزمره و محیط پیرامون منبعی بکر وغنی برای دست یافتن به ایده های ناب و دست نخورده نزد هنرمندان؛ فیلمسازان؛ نویسندگان و..... می باشد.
 
۱۰- اینترنت: امروزه تمامی کارشناسان علوم ارتیاطات و رسانه های صوتی؛ تصویری و نوشتاری در عصری که به دهکده جهانی معروف و نام گذاری شده است بر تاثیر بلامنازع ارتباطات بر رشد و توسعه همه جانبه در تمامی عرصه های علمی؛ سیاسی ؛ اقتصادی؛ اجتماعی؛ فرهنگی و...اذعان و اعتراف دارند. شما چقدر از این منبع قدرتمند استفاده کرده اید؟ جنبه های مثبت و منفی اینترنت و دنیای مجازی را چقدر می شناسید؟ اینترنت در زندگی شما چه کاربردی دارد؟ سهم اینترنت در رشد و پیشرفت شما در عرصه کسب و کار چقدر است؟ مثلاء به جای این که در فضای yahoomessenger ساعت ها وقت خود را با چت کردن تلف کنید آیا نمی توانید نیازها و درخواست های کاری و شغلی خود را با این نرم افزار مشخص و اعلام نمایید؟ امروزه در تمامی دنیا مشاغلی که وابسته به کامپیوتر و شاخه های مختلف آن در تمامی عرصه ها می باشند جزء مشاغل مدرن امروزی می باشند که تا چند سال پیش وجود نداشتند. بنابراین شناخت و تسلط بر علوم کامپیوتر و اینترنت در دنیای مدرن امروزی یک ضرورت و شناخت آن در فرایند رشد و پیشرفت کاری هر کسی موثر و کارساز می باشد.
 
۱۱- موبایل: گوشی همراه نیز یکی دیگر از عناصر مهم و تاثیر گذار در تسهیل و تسریع ارتباطات و نزدیک کردن فاصله های زمانی و مکانی در دنیای پیچیده و مدرن امروز می باشد. امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می شود که با این ابزار و قابلیت های صوتی؛ تصویری و نوشتاری از جمله قابلیت آن در عکس گرفتن و تصویربرداری؛ پخش فایل های صوتی و تصویری؛ ساخت کلیب و نصب نرم افزارهای کامپیوتری؛bluetooth ؛ ارسال فیلم؛ عکس و نوشته؛ یادداشت برداری؛ ترجمه لغات و متون فارسی به انگلیسی و برعکس؛ ضبط صدا و... آشنایی مختصری نداشته باشد. از این ابزار چقدر استفاده مثبت کرده ایم و چقدر منفی؟ از امکانات و قابلیت های این ابزار در پیشرفت و توسعه کارمان استفاده برده ایم؟
 
۱۲- کمبودها و محدودیت ها: نگاهی به بیوگرافی و زندگی نامۀ دانشمندان و انسان های بزرگ و موفق در زمینه های مختلف تاکیدی بر این ادعاست که در اکثر موارد موتور محرکۀ آن ها و احساس نیاز به حرکت و پویایی در رسیدن به قله های بزرگی و موفقیت؛ مصائب و سختی ها؛ محدودیت ها و کمبودهای فراوان در زندگی آن ها بوده است. چرا که کمبودها و سختی های زندگی است که احساس نیاز به حرکت و پویایی را و تلاش برای حل مشکلات و رسیدن به هدف های زندگی در انسان به وجود می آورد و اگر انسان ها در وضعیت رفاهی و معیشتی ایده ال زندگی می کردند نیازی به زحمت و تلاش احساس نمی شد و گواه این مدعا این است که؛ هستند کسانی که در عالی ترین و بهترین وضعیت رفاهی و معیشتی زندگی می کنند ولی متاسفانه جزء سستی و تنبلی و هدر دادن انرژی ها و منابع بیشمار در زندگی شاهد هیچ گونه ابداع؛ ابتکار و خلاقیت در زندگی آن ها نیوده ایم و حتی در بسیاری مواقع ما شاهد فساد؛ انحرافات و ناهنجاری های اخلاقی نیز در چنین خانواده ها و شرایط نیز بوده و هستیم. بنابراین به عنوان یک قاعده و قانون کلی و موثر بایستی اذعان کرد که انسان های موفق و خلاق آن های هستند که اتفاقات و بحران ها؛ مشکلات و کمبودهای زندگی را تبدیل به فرصت های طلایی می کنند و در راه رسیدن به موفقیت های زندگی با بینشی مثبت به آن ها نگریسته می شود و مشکلات و محدودیت ها را فرصت های حکیمانه می دانند که از جانب خداوند به آن ها داده شده است. البته بایستی اشاره کرد که برعکس این قضیه هم مصداق دارد که فقر و نداری چهرۀ زشتی دارد و در دین مبین اسلام نیز به کرات در رفع و رجوع فقر و مشکلات مردم به مسولین دولتی توصیه شده است که در بسیاری مواقع نیز ریشه بسیاری از جنایات و بزهکاری های جامعه فقر و بیکاری می باشد. اما باز می توان این جوری تصور کرد که ریشه فقر مالی؛ فقر فکری و نبود قوۀ خلاقه در اشخاص است که زمینه ساز به وجود آمدن مشکلات و بحرانهای مالی پی درپی می باشد.
 
۱۳- مهارت و تخصص ها: درباره موفقیت و مباحث مربوط به خلاقیت و راه های رسیدن به هدف کم وبیش و به کرات گفته شده که بایستی به یک نکته مهم اشاره کرد که رسیدن به موفقیت بدون داشتن پشتوانه های لازم مهارتی و خصصی و بدون در نظر گرفتن میزان توانایی ها و استعدادهای وجودی؛ رویا و توهمی بیش نیست. بنابراین یکی از مهم ترین فاکتورهای لازم و کارایی ترین و موثرترین منبع برای هرگونه ابتکار؛ ابداع و کار خلاقه رشد و پرورش استعدادها؛ توانایی ها؛ تجربه ها و مهارت های فردی در زمینه های مختلف می باشد. مسئله مهم تر این که فرد بدون نگرانی و دغدغه خاطر از میزان اهمیت و جایگاه شغلی؛ علایق و استعدادها در جامعه و یا از جانب عموم مردم فقط و فقط در صدد رشد و ارتقاء کمی و کیفی توانایی ها و مهارت های شخصی تا حد عالی و حرفه ای باشد تا حد این که حس حسادت و غبطه دیگران را برانگیزد و نگاه و بینش دیگران را نسبت به علاقه؛ کار و شغل مورد رضایت خودش تغییر دهد. که البته بایستی یادآوری کنم در کشور ما؛ تنها و تنها از طرف جامعه و حتی بسیاری خانواده ها به محدودی از مشاغل اهمیت داده می شود و تنها محدودی از مشاغل دارای کلاس کاری؛ دسیپلین و جایگاه می باشند و متاسفانه به خاطر همین بینش غلط از طرف حتی خانواده ها در برخورد با فرزندان دانشجو در شرایط انتخاب رشته و شغل؛ توانایی ها؛ استعدادها و علایق ها آن ها را سرکوب و مسیر زندگی آن ها را به سمتی سوق و هدایت می کنند که انواع بیماری های روحی و روانی و افسردگی ها و نارضایتی از شغل و رشته را به دنبال خواهد داشت.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:25 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(1)

قصه درمانی در كودك

بازديد: 173

قصه درمانی در كودك

قصه جان مایه تخیل فعال است. در روانشناسی قصه این مطلب روشن است که قصه در خودآگاه و ناخودآگاه انسان تاثیر عمیقی می‌گذارد، به همین دلیل شخصیت‌های قصه، نویسندگان موفق و سخنرانان ذبده، در تنظیم برنامه‌های نمایشی، نطق، خطابه و نمایشنامه از قصه استفاده می‌کنند. از کودکی ما دنیارا با قصه گویی پدران و مادران و آشنایان خود آغاز می‌کنیم و با آن انس خاص داریم. قصه، مجموعه‌ای از حواس ما را به کار می‌گیرد. اما در قصه درمانی یک روان درمانگر آگاه، هوشمند و خلاق به دلیل آشنایی با ساختار قصه با دقت علمی بیشتری موضوع را پیگیری می‌کند و قصه‌ای مناسب برای نقل بر می‌گزیند و بیماران نیازمند به آرامش را مداوا می‌نماید.
 
ماجراجویی در قصه
در هر قصه ماجرایی پی گیری می‌شود .ماجرایی که نقاط و نکات مجهولی دارد و می‌تواند حس کنجکاوی درمانجوها را برانگیزد و قدرت تخیل آنها را پرورش دهد. پیوستگی منطقی صحنه‌های قصه درمانجو را سرگرم می‌کند و به ذهن و خیال او نظم منطقی می‌دهد به این ترتیب شادمانی و لذت را نصیب او می‌سازد. قصه‌هایی که از گذشت و فداکاری و دوستی در برابر دوستان دیگر، سخن می‌گوید، در درمانجو ایمنی عاطفی به وجود می‌آورد. او با شنیدن این قصه‌ها، ارتباط دو انسان با یکدیگر و مهر ورزیدن و مورد محبت قرار گرفتن را باور می‌کند، این امید در اوج افسردگی به او وعده می‌دهد که روزی دوست و دوستانی خواهد یافت و از آنها محبت خواهد دید.
 
داستان مخصوص كودكان
داستان‌های مخصوص کودکان نو پا نباید طولانی یا پیچیده باشند. ممکن است داستان تنها بازتاب کارهای روزانه، مثل تهیه غذا یا پختن آن باشد. وقتی کودکان بزرگتر می‌شوند می‌توان داستان‌هایی با حوادث و شخصیت‌های بیشتری را برایشان بیان کرد. برای مثال سه ساله‌ها اغلب از شنیدن داستان‌های واقعی درباره کودکی خود یا بقیه اعضای خانواده خوششان می‌آید. تا سن هفت سالگی، برای بچه‌ها می‌توان قصه‌هایی به روش آهنگین و ریتمیک گفت که در آنها کلمات کلیدی تکرار شوند. برای این گروه سنی، اغراق در بیان و نشان دادن قصه با حرکات، بسیار مناسب است زیرا به تخیل آنها پر و بال می‌دهد و رابطه خوبی بین قصه‌گو و شنونده ایجاد می‌شود.
 
فوايد قصه‌گويی
قصه می‌تواند سرگذشت انسانی باشد که از جمع خسته شده است و از آن دوری می‌کند. ولی همین دوری، نیاز او را برای برگشتن و پیوستن به جمع، برای خود او روشن می‌کند و فرد گریزان از جمع را به جمع باز می‌گرداند. به این ترتیب درمانجو، از طریق قصه‌های مناسب با مشکلات و مسایل زندگی آشنا می‌شود و مهارت اجتماعی بیشتری به دست می‌آورد داستان شنل قرمزی ممکن است در نظر اول خیلی پیش پا افتاده به نظر بیاید، اما تمثیل خیلی خوبی برای یاد دادن این موضوع است که هر کسی شایسته دوستی نیست نباید هرگز به غریبه‌ها اعتماد کرد.

قصه‌های کودکان درباره انسانها، جانوران، موجودات خیالی و اشیایی از قبیل ساعت قطار گلدان و... است. انسان‌ها، جانوران، موجودات خیالی و اشیاء در قصه‌های کودکان دارای شخصیت باور، فکر، احساس و رفتار هستند. هنگامی که یک قصه گفته می‌شود موضوع شکل می‌گیرد، مسائل مختلف آشکار می‌شود و شخصیت‌ها و اشیای قصه با افکار و هیجان‌ها و رفتارهای خاص پاسخ می‌دهند. هنگامی که یک کودک به قصه گوش فرا می‌دهد ممکن است با یک شخصیت، با یک موضوع یا یک حادثه در قصه همانندسازی کند. در نتیجه، همانندسازی را به زندگی خود فرافکنی می‌کند. علاقه وی به افکار احساس‌ها و رفتارهای شخصیت‌های قصه به او اجازه می‌دهد تا در تجارب شخصیت‌های قصه سهیم باشد و باورها، افکار و تجارب هیجانی این شخصیت‌ها را برخود فرافکنی کند. در نتیجه می‌تواند به صورت فرافکنانه بر پریشانی‌های هیجانی خود کار کند. کودکان دو ساله خیلی زود به شنیدن داستان یا شعرهای کودکانه علاقه نشان می‌دهند.
 
قصه برای بچه‌های پيش‌دبستانی
بچه‌های پیش دبستانی عاشق حرکات بیانی با دست، تغییر حالت و احساس با صورت و صداهای زمینه و جلوه‌های صوتی هستند. برای زنده کردن شخصیت‌ها وحوادث برای بچه‌ها می‌توان از این عناصر استفاده کرد عناصر در یک داستان همیشه باید مثل هم استفاده شوند تا بچه‌ها آنها را یاد بگیرند و به خاطر بیاورند. تطابق یابی، عنصر مهمی در قصه‌گویی است که به قصه‌ها نیروی نفوذ و تاثیر می‌بخشد. تطابق یابی، یک فرایند ذهنی ناخودآگاه است. وقتی بچه‌ها به داستان گوش می‌دهند به طور مداوم آنچه را می‌شنوند با خاطرات خود پیوند می‌دهند. آن‌ها در ذهن خود جستجو می‌کنند تا تجربیات حاضر خود از داستان را با وقایعی از گذشته مرتبط کنند. اگر کودکی بشنود «سگی بزرگ و خشمگین» شروع به تطابق‌یابی در تجربیات گذشته می‌کند تا به این سه کلمه معنی بدهد. بنابراین عبارت «سگی بزرگ خشمگین» در هر کودک شنونده، تصویر متفاوتی را در خاطر زنده می‌کند. چون کودکان منحصر به فرد هستند، تجاربشان نیز منحصر به فرد است. آن‌ها را از خلال حواس خود تعبیر و بنا بر تجربیات گذشته‌شان تفسیر می‌کنند.
 
الگوسازی
برای انجام دادن این کار، هر کودک یاد می‌گیرد که رشته‌ای از الگوها را بسازد. وقتی کودکان قصه‌ای را می‌شنوند، مدام حوادث و شخصیت‌های داستان را با تجربیات خود از وقایع ارتباط می‌دهند. فرآیند تطابق‌یابی در سطحی ناهوشیار رخ می‌دهد. به طور مثال تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که اگر در روند قصه شما اتفاقی عادی برای یکی از قهرمانان پیش بیاید، ممکن است یکی از کودکان اتفاق مشابهی را که برای خودش پیش آمده یا شاهد آن بوده به یاد آورد و دلش بخواهد که آن را بازگو کند. این روند به طور سریع در اتاق قصه به جریان می‌افتد و تقریباً هر کدام از آنها چیزهای مشابهی را به یاد می‌آورند. در حقیقت شما یک جریان تطابق‌یابی را در طول قصه‌گویی خود فعال کرده‌اید.

ارزش‌های روانی – تربیتی قصه گویی
-1 سرگرمی
-2 افزایش تجارب درمانجو
-3 توسعه تفکر و تخیل و تمرکز
-4 آشنایی با مشکلات و حل آنها
-5 افزایش معلومات و توسعه اطلاعات عمومی
-6 پرورش عزت نفس، جرات ورزی و شهامت
-7 قدرت بیان و تکلم
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:25 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 407

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس