سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط reyhaneh

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

دانشگاه در خدمت محیط‌ زیست

بازديد: 111

دانشگاه در خدمت محیط‌ زیست

در کشوری که فعالان نظام آموزش عالی آن به محیط زیست شهر احترام می گذارند و برای ارتقای شاخص های کیفی محیط زیست دانشگاه محل تحصیلشان تلاش می کنند، می توان امیدوار بود که این فرهنگ والا به سایر اقشار جامعه نیز انتقال داده شود، اما اگر این قشر فرهیخته جامعه حتی برای محیط زیست دانشگاهشان هم اهمیت قائل نباشند، دور از ذهن نیست که در فضای بیرون دانشگاه نیز احترام به محیط زیست، به عنوان موضوعی حیاتی قلمداد نشود. در واقع می توان گفت بین احترام به محیط زیست دانشگاه و احترام به محیط زیست شهر، رابطه ای مستقیم وجود دارد. دانشجو یا استاد دانشگاهی که برای حفظ و اعتلای محیط زیست فضای دانشگاه تلاش می کند، حکم سفیر فرهنگی برای محیط خارج از دانشگاه را به عهده دارد که می تواند بر شاخص های کیفی محیط زیست شهر تاثیر مثبت بگذارد.
 
تصور کنید در کشوری که دانشجو برای فضای سبز دانشگاه اهمیت قائل نیست، نمی توان توقع داشت وضع محیط زیست در این شهر بهتر از فضای دانشگاه باشد.به همین منظور، بیش از یک دهه است که کاربرد مفهومی نوین به نام «دانشگاه سبز» در محافل علمی و دانشگاهی جهان رونق پیدا کرده است و فعالان آکادمیک ـ بخصوص در کشورهای توسعه یافته ـ تلاش می کنند محیط دانشگاه را به محیطی دوستدار طبیعت نزدیک کنند و سایر دانشجویان را نیز به سمت و سوی حفاظت از طبیعت دانشگاه تشویق کنند.
 
فعالان دانشگاه سبز معتقدند دانشگاه سبز، شهری سبز و در نهایت جامعه ای سبز را به ارمغان می آورد، زیرا نهادینه شدن فرهنگی والا در جمع دانشگاهیان، دیر یا زود در جامعه هم رخنه پیدا می کند و اثر آن در جامعه هم نمایان خواهد شد. آنها بر این باورند که فضای دانشگاه می تواند به عنوان نمونه ای موفق و الگویی قابل توسعه برای فضاهای بیرون از دانشگاه شناخته شود و برای این کار به هماهنگی و همکاری بین همه ساکنان دانشگاه ها نیاز دارد.
 
فعالیت های سبز دانشگاهیان
دانشگاهیانی که برای تحقق دانشگاه سبز فعالیت می کنند، از راهکارهای مختلفی برای ارتقای محیط زیست فضای دانشگاه استفاده می کنند. استفاده از انرژی های پاک، یکی از عمده راه حل های آنان برای کاهش جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست دانشگاه است.
 
استفاده حداقلی از سوخت های فسیلی و یک بار مصرف و بهره گرفتن از انرژی های پاک مثل نور خورشید، می تواند محیط دانشگاه را به استانداردهای محیط زیست نزدیک تر کند؛ مثلا جالب است که در دانشگاه هاروارد آمریکا، از روغن های سوخته در سلف سرویس های دانشگاهی برای سوخت اتوبوس های دانشگاه استفاده می شود.
 
توسعه فضای سبز دانشگاه و کاشت درختان در محوطه مراکز آموزش عالی هم ازجمله برنامه های بلندمدتی است که در دانشگاه های حامی دانشگاه سبز انجام می شود. همچنین در حالی که انتشار گازهای گلخانه ای یکی از عوامل مهم آلودگی محیط زیست به حساب می آید، در دانشگاه سبز تلاش می شود انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده در فضای دانشگاه به صفر برسد.
 
رها کردن زباله در فضای دانشگاه، سوزاندن سوخت های فسیلی و استفاده از خودرو در محیط دانشگاه ازجمله کارهایی است که می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را افزایش دهد.
 
مرمت ساختمان های دانشگاه برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی هم تاثیر مستقیمی بر کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی هوا دارد که در دانشگاه های سبز سعی می شود استانداردهای معماری برای جلوگیری از هرز رفتن انرژی در ساختمان های دانشگاه پیاده شود.
یکی دیگر از اقدام های فعالان دانشگاه سبز، تفکیک و بازیافت زباله ها از مبداست. هر روز میلیون ها دانشجو، میلیون ها تن زباله در محیط دانشگاه ها تولید می کنند و اگر همین زباله ها در فضای دانشگاه ها تفکیک و بازیافت شود، کمک شایانی به محیط زیست دانشگاه و استفاده حداکثری از منابع در دسترس خواهد بود.
 
جای خالی دانشگاه سبز در ایران
بسیاری از دانشگاه های کشور ـ بخصوص دانشگاه های دولتی در مراکز استان ها ـ از فضای فیزیکی مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ دانشگاه سبز برخوردار هستند، اما همچنان این مفهوم در دانشگاه های ایران، جا نیفتاده است و فعالیت های منظم و هدفداری نیز برای دستیابی به اهداف دانشگاه سبز در دانشگاه های ایران انجام نمی شود.
 
اگرچه برخی دانشگاه های کشور در سال های اخیر، فعالیت های موثری برای ارتقای شاخص های کیفی محیط زیست در دانشگاه ها انجام داده اند، اما هنوز هم بسیاری از فضاهای فیزیکی در دانشگاه های ایران بدون استفاده رها شده است و در حقیقت، حفظ و اعتلای محیط زیست دانشگاه ها، همچنان به عنوان دغدغه ای جدی برای اغلب دانشگاهیان مطرح نیست.
 
دانشگاه تبریز، یکی از دانشگاه های پیشرو در مسیر دانشگاه سبز است و می توان این دانشگاه را یکی از بهترین الگوهای دانشگاه سبز در بین مراکز آموزش عالی کشور به شمار آورد. محمد تقی علوی که حدود پنج سال ریاست این دانشگاه را به عهده داشته، درباره لزوم حرکت به سمت دانشگاه سبز، به «جام جم» می گوید: یکی از اولویت های اصلی دانشگاه های ایران، حرکت در مسیری است که فضای دانشگاه به عنوان محیطی آرامش بخش برای تحصیل و زندگی باشد.
 
علوی معتقد است که در کارهای علمی، استاد و دانشجو در دانشگاه به محیطی شاداب نیاز دارند، اما این ضرورت هنوز از سوی بسیاری از دانشگاهیان کشور دیده نشده است. با وجود این که دانشگاه های کشور در چند سال گذشته، همواره با مشکل کمبود بودجه روبه رو بوده است، اما علوی بر این باور است که کمبود بودجه نمی تواند دلیل موجهی برای نادیده گرفتن ارتقای شاخص های محیط زیست دانشگاه باشد و می توان با کمترین بودجه و با مدیریتی قوی، دانشگاه را به محیطی سرسبز و پرنشاط برای دانشگاهیان تبدیل کرد. مثال هایی که این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز به آن اشاره می کند نیز در جای خود بسیار تامل و قابل الگوبرداری است.
 
مثلا در دانشگاه تبریز مرسوم است هر استادی که کتابی منتشر می کند، چون برای چاپ آن کتاب درختانی قطع شده، بنابراین آن استاد موظف است در همان فضای دانشگاه یک درخت بکارد. فضای فیزیکی دانشگاه تبریز به عنوان مرکزی حامی دانشگاه سبز حدود 500 هکتار است که در آن، درختان به شکل سنتی احیا می شوند و باغ بزرگ موجود در این دانشگاه را نیز می توان محصول همکاری چند ساله دانشجویان و مدیران این دانشگاه به حساب آورد.
 
البته برخی دانشگاه های دیگر مثل دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه اصفهان نیز تلاش های زیادی کرده اند که اهداف دانشگاه سبز را در دانشگاه خود محقق کنند، اما هنوز اغلب دانشگاه های ایران با این واژه و مفاهیم آن بیگانه هستند. از سوی دیگر، افزایش تعداد دانشگاه های بسیار کوچک در سال های اخیر نیز باعث شده امکان تحقق کامل دانشگاه سبز در این فضاهای کوچک آپارتمانی وجود نداشته باشد.
 
شناسانده نشدن مفهوم دانشگاه سبز به جامعه دانشگاهی کشور و دراولویت نبودن فعالیت های زیست محیطی در محیط دانشگاه ها نیز از دیگر عواملی است که تحقق دانشگاه سبز در دانشگاه های ایران را با رکورد مواجه کرده است.
 
حمایت از کانون های دانشجویی حامی محیط زیست
یکی از عمده راه هایی که می توان به فرآیند دانشگاه سبز در مراکز آموزش عالی کمک کرد، تاسیس و حمایت از کانون های دانشجویی دوستدار محیط زیست است.
 
هم اکنون در اغلب دانشگاه های ایران، چنین کانون هایی وجود ندارد و در برخی دانشگاه هایی هم که وجود دارد، فعالیت جدی برای اعتلای محیط زیست فضای دانشگاهی انجام نمی شود. این کانون ها می توانند با آموزش سایر دانشجویان و جذب نیروهای مستعد، زمینه فراهم شدن دانشگاه سبز را در زمانی کوتاه تر میسر کنند. البته واضح است که آموزش و فرهنگسازی برای پاسداشت محیط زیست فضای دانشگاهی، بدون اختصاص اعتبار کافی به سرانجام نمی رسد و به همین منظور، حمایت مالی و معنوی مدیران دانشگاه ها از کانون های دانشجویی حامی محیط زیست دانشگاه ها، فرصتی را فراهم می کند که تحقق دانشگاه سبز در سراسر ایران به هدفی واقع بینانه و قابل باور تبدیل شود.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:58 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

فناوری های نوین، ضرورت آموزش است

بازديد: 93

فناوری های نوین، ضرورت آموزش است

پاییز در راه است و فقط یکی دو روز تا بازگشایی مدارس باقی مانده است. آغاز فصل پاییز و بویژه ماه مهر بیش از هر چیز خاطره روزهای اول مدرسه و بوی کلاس درس و مدرسه، کتاب و لوازم التحریر را در ذهن تداعی می کند.
 
    اگرچه هنوز هم کتاب، دفتر، مداد و خودکار از ضروری ترین لوازم مورد نیاز دانش آموزی به شمار می آید، اما مثل این که مدرسه ها و دانش آموزان و حتی معلمان و به طور کلی راه و رسم آموزش و آموختن نیز از پیامدهای زندگی دیجیتال در امان نمانده اند. دانش آموزان امروزی دغدغه های جدیدی دارند و نیازهایشان فقط به دفتر و مداد و مداد رنگی محدود نمی شود. آنها ترجیح می دهند به جای ابزارهای آموزشی قدیمی که برای همه دانش آموزان دیروز شناخته شده است از امکانات و فناوری های آموزشی جدیدی که صفت دیجیتال را به یدک می کشند، استفاده کنند.
 
در حقیقت این روزها استفاده از گوشی های هوشمند، لپ تاپ، تبلت های دانش آموزی و کتابخوان های دیجیتال در آموزش، جایگاهی درخور را به خود اختصاص داده و به همین دلیل در بسیاری کشورها، کلاس های درس با استفاده از ابزارهای نوین آموزشی برگزار می شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد ابزارها و فناوری های دیجیتال در آموزش کودکان و نوجوانان جایگاه مهم و تاثیر گذاری دارد و بر این اساس پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور، سبک مطالعه و یادگیری دانش آموزان با تغییراتی اساسی مواجه شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم در آینده ای نزدیک شاهد حضور ابزارهای آموزشی دیجیتال در مدارس خواهیم بود.نمونه ای از ابزارهای کمک آموزشی دیجیتال را که بتازگی به بازارعرضه شده است مورد بررسی قرار می دهیم تا با ویژگی ها و امکانات این ابزارها بیشتر آشنا شویم.
    
    قلم های مترجم
    دنیای امروز بسیار کوچک تر از دنیای 50 سال پیش است، چرا که حالابه دلیل همه گیر شدن پرواز با هواپیما یا استفاده از اینترنت بسیاری از افراد این امکان را دارند که به کشورهای مختلف در دنیا سفر کنند یا به شکل مجازی به سیاحت در آنجا یا رفاقت با دوستانی خارجی بپردازند. از این رو یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان پذیرفته شده بین المللی به یکی از ضرورت ها تبدیل شده است و حالااز ابزارهای مختلفی می توان به عنوان مترجم همراه استفاده کرد. اما این گجت که یک مترجم اختصاصی است به شما امکان می دهد از آن به عنوان یک ابزار کمک آموزشی استفاده کنید.
 
این قلم مترجم می تواند معنی واژه هایی را که شما در حال خواندن آن هستید و زیر آنها خط می کشید به زبان انگلیسی روی صفحه کتاب نمایش دهد. این گجت از دو قسمت تقسیم شده است. بخشی از آن روی مداد یا خودکارتان نصب می شود. بخش دیگر آن حافظه مترجم است که وظیفه تبادل اطلاعات با رایانه را به عهده دارد و از طریق پایانه USB به رایانه متصل می شود. به این ترتیب می توانید واژه های تخصصی یا حتی همه واژه های یک زبان را به حافظه این ابزارک مترجم اضافه کنید. استفاده از این ابزار به دانش آموزان کمک می کند بتوانند آموزش زبان انگلیسی را به روشی ساده تر تجربه کنند.
    
    مکان نماهایی برای لمس نکردن
    این روزها در بسیاری از ابزارهای دیجیتال از گوشی های هوشمند گرفته تا تبلت ها دیگر از کلیدهای فیزیکی نشانی پیدا نمی کنید و در حقیقت صفحات لمسی، جایگزین کلیدهای فیزیکی شده است. البته اگر با صفحات لمسی میانه خوبی دارید با مشکلی مواجه نخواهید شد. اما این موضوع برای دانش آموزان با محدودیت های بیشتری همراه است. استفاده از مکان نماها امکانی شناخته شده در دنیای دیجیتال است که بازگشت آنها می تواند این محدودیت ها را از میان بردارد. این گجت که در حقیقت یک مکان نمای بسیار بزرگ است، می تواند رابط بین دنیای فیزیکی و فضای مجازی در محیط رایانه باشد. این مکان نما شبیه قلمی است که می توانید از آن برای تسهیل کار با صفحات لمسی استفاده کنید. در واقع این قلم هنگام کار با صفحات لمسی نقش انگشت شما را ایفا می کند. به نظر می رسد ابعاد و اندازه بزرگ این مکان نماها، ویژگی منحصر به فرد آن برای دانش آموزانی است که می خواهند از صفحات لمسی استفاده کنند. این مکان نماها ویژگی مغناطیسی دارد و براحتی روی سطوح فلزی می چسبد. در حقیقت شاید این مکان نماها بتواند به نوعی جایگزین مداد یا خودکار باشد و حتی بتوانید از آن برای نت برداری روی تخته های دیجیتال کلاس های درس هم استفاده کنید.
    
    وقتی ربات، معلم می شود
    استفاده از ربات ها در آموزش مقوله جدیدی است که این روزها در مدارس ابتدایی کره جنوبی سر و صدای زیادی راه انداخته است. این دانش آموزان می توانند بنا به خواسته خودشان از حضور معلم های رباتیک در کلاس های آموزش زبان انگلیسی بهره مند شوند. این ربات های تخم مرغی شکل آموزش زبان انگلیسی در مدارس این کشور را با تغییرات جالب توجهی مواجه کرده است. البته این ربات ها فقط جنبه فیزیکی دارند و آموزش زبان از طریق بازپخش صدا و تصویر معلم های واقعی در کلاس درس ثبت می شود. به گفته مقامات آموزشی که حضور ربات های آموزگار در کلاس های درس را از نزدیک تجربه کرده اند، در این کلاس ها دانش آموزان خجالتی هنگام صحبت کردن با این ربات آرامش بیشتری دارند، بنابراین در مجموع روند آموزش از بازده بیشتری برخوردار است. البته معلم ها می توانند از راه دور دانش آموزان را ببینند و صدای آنها را بشنوند. این ربات ها می توانند برای دانش آموزان آواز بخوانند و در کتاب خواندن، آنها را همراهی کنند. البته وجود ربات ها به این معنی نیست که معلم ها برای همیشه بازنشسته می شوند، بلکه بیشتر نقش حمایتی و تکمیلی دارند.
    
    تبلتی برای دانش آموزان
    اگر از جمله پدر و مادرهایی هستید که از استفاده دائم بچه ها از لپ تاپ و تبلت شخصی خودتان به ستوه آمده اید، این گجت دانش آموزی چاره کار شماست. این ابزار دیجیتال که راندباکس نام دارد، هم می تواند وسیله ای برای سرگرمی باشد و هم کاربرد آموزشی داشته باشد. این وسیله ترکیبی از ابزارهای کاربردی مختلف از تلویزیون و دستگاه پخش دی وی دی تا دوربین دیجیتال، کنسول بازی، لپ تاپ و تبلت است که در ساختاری کودکانه کنار هم قرار گرفته است. به گفته طراحان، این وسیله کوچک و جمع و جور فراتر از یک تبلت دانش آموزی است و می تواند همه نیازهای دانش آموزان در محدوده سنی 5 تا 14 سال را پاسخگو باشد. برای استفاده از خدمات و امکاناتی که این ابزار جادویی در خود جای داده است، هم می توانید از صفحه کلید آن و هم از صفحه لمسی اش استفاده کنید، پس داشتن آن به معنی در اختیار داشتن امکاناتی متنوع است. استفاده از این امکانات نیز بسیار ساده است. در حقیقت این وسیله از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به گونه ای طراحی شده که دانش آموزان می توانند براحتی و بدون نیاز کمک از دیگران از آن استفاده کنند.
    
    مطالعه در تاریکی شب
    خیلی از افراد عادت دارند شب ها بیدار بمانند و درس بخوانند تا صبح با آمادگی بیشتری در کلاس درس حاضر شوند. اما ممکن است این کار بویژه برای هم اتاقی های آن دسته از دانشجویانی که در خوابگاه های دانشجویی اقامت دارند، دردسرساز شود. این چراغ های مطالعه به شما امکان می دهد بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران شب بیدار بمانید و به درس خواندن ادامه دهید. این چراغ ها از نظر شکل ظاهری به شکل گیره هایی هستند که براحتی به پشت صفحه کاغذ، کتاب یا حتی کتابخوانی که از آن برای مطالعه کتاب ها یا جزوه های درسی استفاده می کنید، متصل شده و نور لازم برای تسهیل مطالعه شما را تامین می کند. طول عمر هر یک از لامپ های این گجت کاربردی حدود ده هزار ساعت است، بنابراین می توانید برای مدت زمان طولانی بدون نیاز به تعویض لامپ ها هنگام مطالعه از آن استفاده کنید. بعد از این مدت زمان هم می توانید لامپ ها را عوض کنید. به نظر می رسد این چراغ مطالعه که وسیله ای اختصاصی است بتواند امکاناتی را برای آنها که اهل کتاب و مطالعه هستند فراهم کند تا بتوانند از هر فرصتی در خلوت خودشان برای افزودن بر دانسته ها و معلوماتشان بهره گیرند.
    
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:57 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

کاربرد ریاضیات در دکوراسیون: تناسب در چیدمان منزل را یاد بگیرید

بازديد: 171

کاربرد ریاضیات در دکوراسیون: تناسب در چیدمان منزل را یاد بگیرید

برقراری تناسب در چیدمان منزل یا همان دکوراسیون، یکی از مهم‌ترین اصول خلق يك دکور زیبا و چشم نواز است. احتمالا شما هم دکورهایی را دیده اید که به‌رغم صرف هزینه گزافی که برای تهیه وسایل آنها شده است، اصلا زیبا به نظر نمی‌رسند و مجموعه‌ای نامتناسب از اشیای گران قیمت را تنها دور هم جمع کرده‌اند.

گذشته از اصولی که در رابطه با انتخاب درست رنگ، بافت، سبک دکور و اشیای متناسب با سبکی که بر می‌گزینید، ریاضیات و تناسب ریاضی نقش بسیار مهمی در چیدمان صحیح منزل شما ایفا می‌کند. یک چیدمان اصولی بر مبنای اصول ریاضی فرمول‌های ساده‌ای دارد که اگر آن را فرا بگیرید می‌توانید متناسب با فضایی که در اختیار دارید دکور زیبایی را خلق کنید و از اینکه منزل خود را به محیطی تبدیل کنید که در آن تنها اشیا بی‌هیچ تناسبی در کنار هم قرار گرفته‌اند، دوری کنید.

مهم‌ترین اصل ریاضی برای ایجاد تناسب در میان اشیا و فضا، اصل دوسوم است.
-- دو سوم یک کسر ساده اما پرکاربرد در دکوراسیون است که نه تنها برای مبلمان بلکه تقریبا برای تمام اشیایی که در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند صدق می‌کند. علاوه بر دو سوم، کسر یک سوم هم جزو تناسب‌های پرکاربرد در چیدمان منزل است.

-- هنگام بررسی پرده‌ها، فاصله لبه‌های پنجره تا دیوار، باید یک‌ سوم پنجره باشد.

-- شومینه و پوشش آن باید یک‌سوم‌اندازه دیوار باشد. همین‌طور، آیینه یا وسایل تزیینی که بالای تختخواب یا مبل قرار دارند، باید در حدود دوسوم پهنای مبل یا تختخواب باشد. بیشتر مردم، کاناپه‌های بسیار بزرگ و قالیچه‌های بسیار کوچک برای منازل خود می‌خرند. در حالی كه مبلمان شما باید دوسوم فضای خانه را اشغال کرده و یک سوم را برای رفت و آمد خالی بگذارد.

-- رعایت فاصله مناسب از پایه مبل تا فرش هم یکی دیگر از اصولی است که باید در انتخاب فرش به آن دقت داشته باشید. معمولا بین پایه مبل و طول و عرض بیرونی فرش، به طور متوسط 30 سانتی متر فاصله باید وجود داشته باشد.

کاربرد قطر برای تعیین‌ اندازه عامل نور
علاوه بر این، به دست آوردن قطر فضا برای تعیین تناسب‌اندازه منبع نور که می‌تواند لوستر، چلچراغ یا هر منبع دیگری باشد، در این زمینه بسیار کاربردی است.

همه ما فکر می‌کنیم هر چقدر لوستر یا منابع روشنایی بزرگ‌تر و باشکوه‌تر باشد دکور ما زیباتر و اشرافی‌تر می‌شود این در حالی است که عدم رعایت تناسب در این مورد هم یکی از عواملی است که اصولی بودن و در نهایت زیبایی دکور شما را به هم می‌زند.

برای این کار کافی است، قطر اتاق را با دو برابر کردن عرض آن به دست آورید.‌ اندازه قطر اتاق در واحد متر هر چقدر باشد، چلچراغ یا لوستر باید همان قطر را در واحد سانتی‌متر داشته باشد.

کاربردهای دیگر قانون دو سوم
علاوه بر آنچه گفته شد، شما می‌توانید از قانون دوسوم برای گل‌‌آرایی نیز استفاده کنید.‌ اندازه گلدان باید یک سوم ارتفاع فضای در دسترس باشد. با رعایت این قانون خواهید دید که دیگر انتخاب‌های شما برای گلدان و یا هر عامل تزیینی دیگر کاملا درست و به‌جا خواهد بود.

این قانون در زمان چسباندن کاغذ دیواری هم می‌تواند بسیار راهگشا باشد. به این ترتیب، هنگامی که قصد چسباندن حاشیه‌های کاغذ دیواری را دارید، ارتفاع دیوارها را ‌اندازه گرفته و تقسیم بر سه کنید. حاشیه را در فاصله یک‌سوم از بالا یا دو سوم از پایین نصب کنید.

فواید دیگر تناسب در دکوراسیون
رعایت تناسب در دکوراسیون در نهایت برای زیبایی بیشتر است. اما گذشته از این، می‌توان با یادگیری اصول تناسب در چیدمان منزل، به اهداف دیگری هم دست پیدا کرد.

اولین هدفی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، کنترل وسایل اضافه در نتیجه تناسب بندی در فضای منزل است. وقتی تناسب‌ها حساب شده و سنجیده باشد، وسایل اضافه‌ای که همیشه فکر می‌کردیم در خانه برایشان جای خالی داریم، یا از محیط حذف می‌شوند و یا به انباری یا نقاطی که در معرض دید نیستند مانند کمد‌ها منتقل می‌شوند. پس از این حذف و انتقال است که تازه متوجه می‌شوید چقدر فضای زندگیتان بهتر و بازتر شده است.

پوشاندن نواقص، یکی دیگر از فواید رعایت تناسب در دکوراسیون است. به عنوان مثال با استفاده از پرده‌های بلند و آویختن آنها از سقف، ارتفاع را بلندتر نشان دهید و با خطای دید، نقص پنجره‌های کوچک، اتاق کوچک یا سقف کوتاه را بپوشانید.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که در مورد‌اندازه‌‌ها همیشه از بزرگ‌ترین وسایل مثلا بزرگ‌ترین مبل شروع کنید سپس وسایل متناسب با آن را بچینید. ممکن است یک میز یا یک آباژور هم مناسب باشند ولی زمانی که کنار یک تخت یا مبل قرار می‌گیرند، بسیار بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به نظر برسند. به این ترتیب، می‌بینید که تنها نباید وسایل را به صورت تکی در نظر گرفت؛ بلکه دکوراسیون مجموعه‌ای از چیدمان اصولی وسایلی است که باید به صورت هماهنگ در کنار هم قرار بگیرد.
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تعاریف و مفاهیم: قانون اعداد بزرگ

بازديد: 313

تعاریف و مفاهیم: قانون اعداد بزرگ

قانون اعداد بزرگ احتمالاً معروفترین نتیجه در نظریهٔ احتمالات است که برای توصیف نتیجهٔ تکرار یک آزمایش به دفعات زیاد به کار می‌رود. بر طبق این قانون هر قدر تعداد دفعات تکرار آزمایش بیشتر شود، میانگین نتایج به امید ریاضی آن نزدیک‌تر می‌شود.
 
به عنوان یک مثال، وقتی یک تاس شش‌وجهی را یک بار بریزیم، یکی از عددهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ یا ۶ به دست خواهد آمد. اگر این آزمایش را تکرار کنیم، هر دفعه یکی از این اعداد به دست می‌آیند و اگر تاس نااریب باشد، احتمال دیده شدن این اعداد با هم برابر است. در نتیجه امید ریاضی عددی که با ریختن هر بار تاس به دست می‌آید طبق این فرمول:

برابر با ۳٫۵ است. طبق قانون اعداد بزرگ، هرگاه آزمایش ریختن تاس را به دفعات زیاد تکرار کنیم، میانگین اعدادی که به دست می‌آید تدریجأ به ۳٫۵ نزدیک خواهد شد. به طور مثال می‌توان به آزمایش پرتاب سکه اشاره کرد.همانطور که میدانیم نتیجه این آزمایش توزیع برنولی دارد .اگر فقط یک بار آزمایش را انجام دهیم احتمال رو آمدن سکه برابر ۱/۲ است، طبق قانون اعداد بزرگ اگر تعداد پرتاب ها زیاد باشد نسبت تعداد رو آمدن ها به تعداد کل پرتاب ها به ۱/۲ میل میکند.
 
مشخص است که اختلاف تعداد رو ها و پشت ها با زیاد شدن تعداد آزمایش ها افزایش پیدا میکند .پس احتمال کوچک بودن اختلاف روها و پشت ها به سمت عدد صفر میل میکند.هم چنین می‌توان نتیجه گرفت که نسبت اختلاف رو ها و پشت ها به تعداد کل پرتاب ها نیز به سمت صفر میروند .از این حقیقت در میابیم که با وجود رشد اختلاف بین تعداد رو ها و پشت ها در انجام این آزمایش به دفعات زیاد، سرعت این رشد از سرعت افزایش تعداد کل پرتاب ها کم تر است .

میتوان قانون اعداد بزرگ را به صورت خلاصه شده به شکل زیر نوشت:
 
که در آن  {x_1} , {x_2} , ...  دنباله ای از متغیرهای تصادفی مستقل با توزیع یکسان و میانگین  u  هستند.

(Gerolamo Cardano (۱۵۰۱-۱۵۷۶ جیرولامو کاردانو ریاضی دان ایتالیایی بدون اثبات ریاضی بر این باور بود که دقت نتایج تجربی در امار با افزایش تعداد دفعات آزمایش بیشتر میشود. این فرضیه بعد ها تحت عنوان قانون اعدد بزرگ اثبات شد و مورد توجه قرار گرفت .حالت خاصی از این قانون برای متغیرهای برنولی برای نخستین بر توسط Jacob Bernoulli ژاکوب برنولی اثبات شد . او این قانون را قضیه طلایی نامید، ولی بعد ها با نامقانون اعداد بزرگ مشهور شد
 
در سال ۱۸۳۵ سیمون دنیز پواسون Siméon Denis Poisson این قانون را با نام قانون اعداد بزرگ توضیح داد.هم اکنون این قضیه با هر دو نام ذکر شده شناخته میشود . بعد از برنولی و پواسون ریاضیدانان دیگری مانند مارکف، چبیشف، بورل و کولموگرف برای بهبود این تعریف و اثبات آن تلاش کردند و در نهایت الکساندر کینچین برای هر متغیر تصادفی دلخواه آن را اثبات کرد.این تلاشها منجر به پیدایش دو حالت مختلف از این قانون شد . این دو قسمت عبارت است از قانون ضعیف و قوی. قانون ضعیف و قوی اعداد بزرگ دو قانون متفاوت نیستند .در بلکه این دو قانون از دو دیدگاه متفاوت موضوع همگرایی احتمال وقتی تعداد دفعات آزمایش زیاد است به مقدار میانگین را توضیح میدهند .همچنین میتوان قانون ضعیف را از قانون قوی نتیجه گرفت.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

زندگینامه بزرگان آموزش: جان دیویی

بازديد: 181

زندگینامه بزرگان آموزش: جان دیویی

جان دیویی (زاده ۲۰ اکتبر ۱۸۵۹ -در گذشت ۱ ژوئن ۱۹۵۲) یکی از معروفترین فیلسوفان امریکایی قرن بیستم و از پیشتازان عمل گرایی (پراگماتیسم) است که آرای انقلابی‌اش در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه و سیاست بحث‌های فراوانی را به وجود آورد.
 
زندگی‌نامه
جان دیویی در روز بیستم اکتبر سال ۱۸۵۹ میلادی در شهر برلینگتون در ورمونت آمریکا به دنیا آمد. او بیست سال ابتدایی زندگی‌اش را در روستا گذراند و تحصیلات مقدماتی خود را در همان‌جا به پایان برد. او پس آن وارد دانشگاه جان هاپگینز شد و در کنار تحصیل در رشته فلسفه به شغل آموزگاری در مدرسه نیز مشغول بود.
 
دانشگاه جان هاپکینز تا زمان فارغ التحصیلی او تحت سرپرستی جرج اس موریس بود که گرایش‌های آرمانگرایی داشت و توانسته بود ذهن دیویی را با اندوخته‌های خود در این خصوص مشغول کند. دیویی جان هاپکینز را به قصد تصاحب یک منصب پیشنهادی به سوی دانشگاه میشیگان ترک گفت.
 
اولین فعالیت جدی دیویی در فلسفه تلاشی بود که در خصوص ترکیب شیوه در حال پیدایش روانشناسی تجربی با پایه‌های اصلی آرمانگرایی موریس صورت داد.
دیویی طی دهه ۱۸۹۰ به‌ویژه بعد از حضورش در دانشگاه تازه تاسیس شیکاگو در سال ۱۸۹۴، در آغار راهی قرار گرفت که شروعش منجر به فاصله گرفتن او از مابعدالطبیعه آرمانگرایی شد؛ روندی که دیویی در زندگینامه خود با نام «استبدادگرایی تا تجربه گرایی به آن اشاره داشته‌است. دیویی با تاثیر بسیار از "اصول روانشناسی" ویلیام جمیز، به رد ادعای آرمانگرایان پرداخت که در آن با مطالعه پدیده‌های تجربی، دنیا را ذهن انسان می‌دانستند.
 
مشاجره با رئیس دانشگاه شیکاگو، دیویی را در سال ۱۹۰۴ مجبور به ترک این دانشگاه کرد و پس از آن به تدریس در دانشگاه کلمبیا پرداخت و تا زمان بازنشستگی در این دانشگاه باقی‌ماند. دیویی در طی این سال‌ها بسیاری از آثار ارزشمند خود را به رشته تالیف درآورد.
 
درباره آموزش
تئوری‌های آموزشی دیویی در کتابهای «عقاید آموزشی من» (۱۸۹۷)، «مدرسه و جامعه» (۱۹۰۰)، «کودک و برنامه آموزشی» (۱۹۰۲)، «دموکراسی و آموزش» (۱۹۱۶) و «تجربه و آموزش» (۱۹۳۸) معرفی شده. دیویی پیوسته نشان می‌دهد که آموزش و یادگیری فرایندهای اجتماعی هستند و در نتیجه مدرسه خود یک موسسه اجتماعی است که در آن اصلاح اجتماعی می‌تواند و باید شکل بگیرد. به علاوه، او باور داشت که دانش آموزان در یک محیط آموزشی که به آنها اجازه تجربه و رابطه متقابل با برنامه درسی را می‌دهد می‌بالند و همه دانش آموزان باید امکان دخالت و همکاری در یادگیری خود را داشته باشند.
 
ایده‌های دموکراسی و اصلاح اجتماعی پیوسته در نوشته‌های دیویی پیرامون آموزش مطرح می‌شوند. او استدلال قوی برای اهمیت آموزش نه فقط به عنوان فضایی برای کسب دانش موضوعی، بلکه به عنوان فضایی برای یادگیری زندگی ارائه می‌کند. از این دیدگاه، هدف آموزش نباید صرفاً کسب یک سری مهارت‌های از پیش تعیین شده، که باید تحقق کامل قابلیت‌های فرد و کسب توانایی برای استفاده از آن مهارت‌ها برای منفعت جمعی باشد. او می‌گوید:«آماده کردن کودک برای زندگی آینده یعنی او را مسئول خود کردن و طوری تعلیمش دادن که بتواند آماده استفاده کامل از تمام قابلیت‌هایش باشد.» (۱۸۹۷و ص.۶) علاوه بر کمک به دانش آموزان برای تحقق کامل قابلیت هایشان، دیویی اذعان می‌کند که مدارس و آموزش در ایجاد اصلاح و تغییر اجتماعی موثرند. او می‌گوید: آموزش یک روش قانونمند کردن فرایند شریک شدن در آگاهی اجتماعی است و تطبیق فعالیت‌های فردی بر مبنای این آگاهی اجتماعی تنها راه بازسازی اجتماعی است (۱۸۹۷و ص.۱۶) .
 
علاوه بر ایده‌هایش در مورد اینکه آموزش چیست و چه تاثیراتی باید بر جامعه داشته باشد، دیوی عقاید دقیقی هم در مورد نحوه پیاده سازی آموزش در کلاس درس داشت. در کتاب کودک و برنامه درسی (۱۹۰۲)، دیویی دو طریقه فکری اصلی و متعارض در مورد آموزش را به بحث می‌گذارد. طریقه اول بر مبنای برنامه درسی است و تمرکزش تقریباً به طور کامل روی موضوع درسی است که قرار است آموزش داده شود. دیویی معتقد است که ایراد اساسی این روش عدم فعالیت دانش آموزان است. در این چهارچوب بخصوص، «کودک صرفاً یک موجود ناپخته‌است که باید پخته شود، او یک موجود سطحی است که باید عمق پیدا کند» (۱۹۰۲، ص.۱۳). او معتقد است که برای موثر ترین آموزش، مطالب باید طوری ارائه شوند که دانش آموزان بتوانند بین اطلاعات و تجربه‌های قبلی خودشان ارتباط برقرار کنند و در نتیجه ارتباطشان با دانش جدید عمیق شود.
 
همزمان دیویی نسبت به زیاده‌روی‌های آموزش گران معتقد به کودک محوری که ادعا می‌کردند دنبال کنندگان راه او هستند بدبین بود و معتقد بود که اتکا زیاد روی کودک می‌تواند همانقدر برای فرایند یادگیری مضر باشد. به نظر او ایراد بالقوه این روش فکری این بود که اهمیت مطالب درسی و همچنین معلم را نادیده می‌گرفت.
 
برای حل این معضل، دیویی از ساختار آموزشی دفاع می‌کرد که تعادلی میان ارائه دانش و علاقه‌مندی‌ها و تجربیات کودک برقرار کند. او معتقد بود «کودک و برنامه درسی دو حدی هستند که یه فرایند واحد را تعریف می‌کنند. همانطور که دو نقطه یک خط راست را. در نتیجه موقعیت کنونی کودک و حقایق و واقعیت‌های علمی تدریس را تعریف می‌کنند.»(۱۹۰۲، ص. ۱۶) بر اساس این استدلال دیویی یکی از معروف ترین طرفداران یادگیری در عمل یا آموزش تجربی، که مرتبط با و نه هم معنی یادگیری تجربی است، شد. او ادعا می‌کرد که «دانش از تاثیراتی که اجسام طبیعی روی ما می‌گذارند به دست می‌آید، در نتیجه دستیابی به دانش بدون استفاده از این اجسام تاثیر گذار غیر ممکن است»(۱۹۱۶/۲۰۰۹، ص ۲۱۷-۲۱۸). نظریات دیویی خیلی از الگوهای تجربی تاثیر گذار و طرفداران آنها را تحت تاثیر قرار داد. خیلی از محققین حتی اعتبار یادگیری پروژه محور را که دانش آموز را در نقش یک محقق فعال قرار می‌دهد به او می‌دهند.
 
دیویی تصویری جدید نه فقط از آنچه در فرایند یادگیری باید اتفاق بیفتد که از نقشی که معلم در این فرایند باید به عهده بگیرد ارائه کرد. به نظر او، معلم نباید کسی باشد که در جلوی کلاس می‌ایستد وتکه‌های اطلاعات را پخش می‌کند که دانش آموزان منفعل آنها را جذب کنند. بلکه معلم بایدنقش راهنما و پیش برنده را به عهده بگیرد. آنطور که دیویی (۱۸۹۷) توضیح می‌دهد:
 
حضور معلم در مدرسه برای تحمیل کردن ایده‌های مشخص و یا ایجاد عادت‌های بخصوص درکودک نیست بلکه برای این است که به عنوان یک عضو اجتماع تاثیراتی را که کودک تجربه می‌کند انتخاب می‌کند و به او کمک می‌کند که به نحو مناسب به آنها پاسخ دهد(ص.۹)
 
در نتیجه معلم تبدیل به همراهی در فرایند یادگیری می‌شود که دانش آموزان را راهنمایی می‌کند تا بتوانند مستقلاً مفاهیم هر مبحث را کشف کنند. این فلسفه تبدیل به ایده‌ای بسیار محبوب و پر طرفدار در برنامه‌های تربیت معلم امروزی شده. « ژان دیوئی » یکی از نظر پردازان در زمینه تعلیم و تربیت است، با اتکا به فلسفه عمل گرایی، مدارس مترقی آینده را واجد ویژگی‌های خاص و متفاوت با مدارس زمانی خود می‌داند در نظر وی مدارس فردا محیط‌هایی فعال هستند که در آن هر روز شاگردان با تعدادی معلمان در فعالیت‌های گوناگون شرکت دارند، فعا لیت‌هایی که الزاماً آکادمیک نخواهند بود و به دین ترتیب « زندگی غیر رسمی و سودمند» جایگزین «آموزش و پرورش متحجر و انعطاف ناپذیر سنتی می‌شود»
 
آثار
 طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق (۱۸۸۱).
 عقاید آموزشی من (۱۸۹۷).
 مدرسه و جامعه (۱۹۰۰).
 کودک و برنامه آموزشی (۱۹۰۲).
 مطالعاتی در نظریه منطقی (۱۹۰۳). در این کتاب دیویی به دین خود نسبت به ویلیام جیمز اعتراف کرده‌است.
 رغبت و کوشش در تعلیم و تربیت (۱۹۱۳)
 فلسفه و سیاست آلمان (۱۹۱۵)
 دموکراسی و تعلیم و تربیت (۱۹۱۶)
 بازسازی در فلسفه (۱۹۲۰)
 تجربه و طبیعت (۱۹۲۵)
 اجتماع و مشکلات آن (۱۹۲۷)
 در جستجوی یقین (۱۹۲۹)
 فلسفه اصالت فرد، قدیم و جدید (۱۹۳۰)
 هنر به منزله ی تجربه (۱۹۳۱)
 تجربه و آموزش (۱۹۳۸).
 منطق: نظریه تحقیق (۱۹۳۸). این آخرین کتاب را جان دیویی در ۷۹ سالگی نوشت. عده‌ای این کتاب را بزرگترین اثر او می‌دانند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 10:54 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 407

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس