سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط reyhaneh

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

ناشناخته‌های اوتیسم را در پروژه «خواهران اوتیسم» کشف می‌کنیم

بازديد: 117

ناشناخته‌های اوتیسم را در پروژه «خواهران اوتیسم» کشف می‌کنیم

پروژه خواهران اتیسم

محققی که پروژه «خواهران اوتیسم» را به پیش می برد امیدوار است از یافته های این مطالعه جهت دستیابی به درک بهتری از این اختلال استفاده شود. اوتیسم یا در خودماندگی از آن دسته اختلالات رشدی به شمار می آید که هنوز چیز زیادی درباره آن نمی دانیم. با این حال پروژه های تحقیقاتی زیادی درباره ابعاد مختلف این بیماری در گوشه و کنار جهان به پیش می رود به امید که ضمن دستیابی به درک بهتری از آن، شیوه های درمانی مناسبی نیز برای غلبه بر این بیماری ارایه شود.
 
آلیسیا هالادی از بنیاد علم اوتیسم در آمریکا که پروژه «خواهران اوتیسم» را راه اندای کرده در گفتگو با نشریه نیوساینتیست به بیان نکات جالب توجهی درخصوص اوتیسم پرداخته است. این گفتگو به شرح زیر است:
 
 آیا ابتلا به اوتیسم ارتباطی با جنسیت دارد؟
تحقیقات ما نشان می دهد که نرخ ابتلای به اوتیسم در پسران چهار برابر دختران است اما اینکه چرا چنین تفاوتی وجود دارد هنوز برای ما ناشناخته است. تاکنون به این نتیجه رسیده ایم که محدود بودن روند شکل گیری این عارضه در دختران به واسطه عوامل ژنتیکی، هورمونی، محیطی و یا مکانیسم های بیولوژیکی است.
 
آیا می توان گفت این تفاوت فاحش بیشتر به واسطه تفاوتهای ژنتیکی است؟
اگر بخواهیم با بیانی ساده به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که جهش ژنتیکی مرتبط با اوتیسم در دختران و پسران روی می دهد اما به احتمال زیاد در دختران نمی تواند عامل بروز رفتارهای اوتیسمی باشد.
 
تا چه میزان برای فاکتورهای محیطی سهم قایل هستید؟
اگر فرض کنیم که اوتیسم به واسطه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و فاکتورهای زیست محیطی شکل می گیرد، پس باید اینگونه فرض کرد که چیزی در دختران وجود دارد که اثر چنین ترکیبی را خنثی می کند، مثلا مواد شیمیایی که تولید شده از هورمونهای مخصوص زنان است.
 
و درباره سایر مکانیسم های مشابه و تأثیرگذار چه نظری دارید؟
باید به این نکته تأکید کنم که به باور ما ابتلای به اوتیسم به واسطه تأثیرگذاری مجزای فاکتورهای ژنتیکی، محیطی یا رشدی صورت نمی گیرد و در واقع ترکیب این عوامل است که فرد را دچار این عارضه می کند.
 
چطور به نقش این فاکتورها در توسعه یافتن اوتیسم پی می برید؟
پروژه خواهران اوتیسم همان چیزی است که در آن به دنبال کشف این فاکتورها و بررسی دقیق تأثیرگذاری شان هستیم. مشکل اینجاست که هیچ گاه منابع اطلاعاتی و آماری بزرگی در اختیار نداشته ایم. ما در این پروژه پسران اوتیسمی را جستجو می کنیم که خواهرانشان مبتلا به این بیماری نیستند. در کل به دنبال فاکتوری هستیم که با استفاده از آن بتوان به درک بهتری از این بیماری دست یافت.
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مساله‌ از دیدگاه‌ ریاضیات‌

بازديد: 201

مساله‌ از دیدگاه‌ ریاضیات‌

دکتر احمد هدایت پناه
 
مساله‌ ریاضی‌ به‌ معنی‌ وسیع‌ کلمه‌ شامل‌ فضایا، تمرنیات‌ و سوالات‌ است‌. مسائلی‌ ازنوع‌ قضایا و تمرینات‌ و سوالات‌، آنهایی‌ هستند که‌ جوابی‌ داشته‌ و این‌ جواب‌ رامی‌توان‌ در متن‌ درس‌های‌ کلاس‌ یافت‌ ولی‌ مسایلی‌ هم‌ هست‌ که‌ جوابهای‌ آنها درمتون‌ درسی‌ نموده‌ و یک‌ راه‌ حل‌ کلی‌ برای‌ آنها وجود نداد که‌ برای‌ حل‌شان‌ نیاز به‌دانستنی‌های‌ بیشتر، مهارتها و تجربیات‌ زیادتری‌ است‌ و این‌ مسائل‌ کم‌ نیستند.مسایل‌ دیگری‌ هم‌ وجود دارد که‌ برایشان‌ جوابی‌ وجود ندارد.

یکی‌ از مشکلات‌ آموزش‌ ریاضی‌ این‌ است‌ که‌ نمی‌توان‌ دقیقاً به‌ دانش‌آموزان‌ آموخت‌که‌ چگونه‌ مساله‌ را حل‌ کنند، روش‌ عمومی‌ و کلی‌ برای‌ همه‌ انواع‌ مسائل‌ ریاضی‌وجود ندارد. در واقع‌ برای‌ اثبات‌ یا رد هر گزاره‌ای‌ در ریاضیات‌ روش‌ ویژه‌ای‌ وجودندارد. البته‌ می‌توان‌ دستوراتی‌ را به‌ کاربرد تا در این‌ زمینه‌ توفیق‌ نسبی‌ بدست‌ آورد.

توصیه‌ جورج‌ پولیا در این‌ است‌ که‌ به‌ دانش‌آموزان‌ امکان‌ بدهیم‌ در صورت‌ تنظیم‌مسأله‌ که‌ باید حل‌ کنند شرکت‌ داشته‌ باشند.اگر شاگرد ردپای‌ کار خودش‌ را در طرح‌ مسأله‌ها ببیند خیلی‌ فعال‌تر در باره‌ آن‌ خواهدکوشید. بنابراین‌ اگر شرایطی‌ فراهم‌ کنیم‌ که‌ دانش‌آموز بتواند مسأله‌های‌ خاص‌خودش‌ را طرح‌ کند نه‌ تنها او را به‌ کاری‌ جدی‌تر تحریک‌، بلکه‌ نیروی‌ خلاقیت‌ ذهنی‌او را تقویت‌ کرده‌ایم‌.

تأثیر تکرار و تمرین‌ در یادگیری‌
پرواضح است که تمرین‌ به‌عنوان‌ یکی‌ از انگیزه‌های‌ یادگیری‌ است.اما به‌ لحاظ‌ نقش‌ واهمیت‌ تمرین‌ و تکرار در یادگیری‌ یادسپاری‌ ، این‌مقوله‌ بررسی‌ می‌شود. پاتریشیا ولف‌ می‌نویسد زمانی‌ مارک‌ توابن‌ گفته‌ است‌ که‌ «اگر تدریس‌ مثل‌ تکلم‌ بود ماآنقدر باهوش‌ می‌شویم‌ که‌ نمی‌توانستیم‌ آن‌ را تحمل‌ کنیم‌» متأسفانه‌ او درست‌می‌گفت‌ چون‌ تدریس‌ مانند تکلم‌ نیست‌. تدریس‌، هدایت‌ و تسهیل‌ در تشکیل‌ارتباطات‌ عصبی‌ در مغز شاگردان‌ است‌، اگر کسی‌ به‌ شطرنج‌ بازی‌ بگوید که‌ چه‌ کاربکند، آن‌ شطرنج‌باز حرفه‌ای‌ نخواهد شد. او باید خودش‌ این‌ کار را بکند و هزاران‌ باربازی‌ کند تا با الگوها آشنا شود و اطلاعات‌ را طوری‌ در ذهنش‌ سازماندهی‌ کند تابتواند آنها را به‌ صورت‌ تکه‌ای‌ ببیند. شاگردان‌ ما نیز همین‌طور هستند. ما تجربه‌ وراهنمایی‌ در اختیارشان‌ قرار می‌دهیم‌. اما آنها خود باید کار کنند بنابراین‌، این‌ کارشخصی‌ آنها باید به‌ چه‌ شکل‌ باشد؟ همان‌طور که‌ می‌توان‌ حافظه‌ فعال‌ را با تکه‌ای‌کردن‌ اطلاعات‌ تقویت‌ کرد، می‌توان‌ طول‌ مدت‌ ذخیره‌ اطلاعات‌ را با کار کردن‌ بیشترکرده‌ این‌ فرایند تمرین‌ یا تکرار نامیده‌ می‌شود راه‌های‌ زیادی‌ برای‌ تمرین‌ اطلاعات‌ بایک‌ مهارت‌ وجود دارد. یکی‌ از آنها که‌ تکرار نامیده‌ می‌شود از بارها و بارها تکراراطلاعات‌ با یک‌ فعالیت‌ تشکیل‌ شده‌ است.
 
تکرار برای‌ یاد گرفتن‌ یک‌ روند (یک‌ مهارت‌ یا عادت‌) بسیار مؤثرتر است‌ تا حفظ‌کردن‌ شماره‌ تلفن‌ زیرا تکرار برای‌ تشکیل‌ ارتباطات‌ عصبی‌ قوی‌ جهت‌ فراگیری‌ یک‌مهارت‌ یا عادت‌ به‌ صورت‌ خودکار ضروری‌ است‌. رانندگی‌ بدون‌ توجه‌ خودآگاه‌ یارمزگشایی‌ یک‌ متن‌ به‌طور خودکار به‌ نحوی‌ که‌ قادر باشد تا روی‌ معنای‌ چیزی‌ که‌می‌خوانید تمرکز کنید، نیازمند تکرار یا تمرین‌ مداوم‌ این‌ مهارت‌هاست‌ شمانمی‌توانید شنا کردن‌ یا پیانو زدن‌ را با خواندن‌ کتاب‌ در مورد آنها قرار بگیرند. بنیامین‌بلوم‌ (۱۹۸۶) فرایند خودکار بودن‌ را اینطور توصیف‌ کرده‌ «توانایی‌ انجام‌ یک‌ مهارت‌به‌ صورت‌ ناخودآگاه‌ با سرعت‌ و درستی‌ همزمان‌ با انجام‌ خودآگاه‌ فعالیت‌های‌ دیگرمغزی‌».

نوعی‌ از تمرین‌، تمرین‌ تشریحی‌ است‌ که‌ یک‌ شاخه‌ وسیع‌ است‌ و روش‌های‌ زیادی‌ رادر برمی‌گیرد. این‌ روش‌ها دانش‌آموزان‌ را تشویق‌ می‌کند تا اطلاعات‌ را به‌ نحوی‌تشریح‌ کند که‌ مهم‌ و یادسپاری‌ آن‌ را تقویت‌ می‌کند. روش‌های‌ تشریحی‌ معمولاً به‌دلیل‌ معنادارتر کردن‌ یا مربوط‌ کردن‌ اطلاعات‌ به‌ دانش‌آموز، حافظه‌ را تقویت‌می‌کند. درک‌ کردن‌ رویداد تاریخی‌، یا الگوریتم‌ ریاضی‌ یا فرمول‌ در شیمی‌ از این‌ نوع‌تمرین‌ هستند.

الف‌) تعداد مساله‌هایی‌ که‌ در یک‌ نوبت‌ به‌ دانش‌آموزان‌ می‌دهیم‌ از ۵ تا بیشتر نباشد.
ب‌) سعی‌ کنیم‌ حل‌ مساله‌ در طول‌ سال‌ استمرار داشته‌ باشد، در کتابها تمام‌مساله‌هایی‌ را که‌ برای‌ دانش‌آموز منظور شده‌ در یک‌ نوبت‌ به‌عنوان‌ تکلیف‌ به‌دانش‌آموزان‌ ندهیم‌.
ج‌) اگر در کتاب‌ مسائلی‌ است‌ که‌ برای‌ دانش‌آموزان‌ آن‌ کلاس‌ مشکل‌ است‌ یک‌راهنمایی‌ مختصری‌ به‌ آنها اضافه‌ کنیم‌.
د) در صورتی‌ که‌ وقت‌ کلاس‌ اجازه‌ دهد و فضای‌ یادگیری‌ مناسب‌ باشد چند مساله‌ رادر کلاس‌ به‌ صورت‌ گروهی‌ مثل‌ کار در کلاس‌ انجام‌ دهیم‌.

مثال‌ : تمرین‌ و مساله‌ ریاضی‌
تمرین‌ ۱) ?= ۳ + ۲
تمرین‌ ۲) ? =(۲×۱۰ ) +(۳ × ۶ )
مساله‌ برای‌ تمرین‌ ۱ ـ علی‌ دو کتاب‌ قصه‌ در کتابخانه‌اش‌ در داشت‌، سه‌ کتاب‌ قصه‌دیگر هم‌ در هفته‌ کتاب‌ خرید او اکنون‌ چند کتاب‌ قصه‌ در کتابخانه‌اش‌ دارد؟
مساله‌ برای‌ تمرین‌ ۲ ـ در کلاس‌ سوم‌ الف‌ مدرسه‌ حافظ‌ ۶ نیمکت‌ ۳ نفره‌ و در کلاس‌سوم‌ ب‌ ۱۰ نیمکت‌ ۲ نفره‌ موجود است‌. روی‌ هم‌ در کلاس‌ سوم‌ چند نیمکت‌ موجوداست‌.

مساله‌ها و تمرین‌ها
برخلاف‌ تمرین‌ها که‌ عمدتاً تکرار و بازسازی‌ شده‌ درس‌ می‌باشند معمولاً حل‌ آنهاساده‌ است‌. اما مساله‌ها در دنیای‌ خارج‌ از کلاس‌ منعکس‌ است‌، به‌ عبارتی‌ مساله‌هابیشتر به‌ دنیای‌ واقعی‌ مربوط‌ هستند و در حل‌ آنها دانش‌آموزان‌ باید مدل‌سازی‌ریاضی‌ انجام‌ دهند. حل‌ مساله‌های‌ ریاضی‌ جان‌ کلام‌ ریاضی‌ است‌ اگر ریاضیاتی‌ راکه‌ آموزش‌ می‌دهیم‌، در دانش‌آموز توانایی‌ به‌وجود نیاورد، نمی‌تواند آنچه‌ را که‌آموخته‌ است‌ در حل‌ مسائل‌ پیرامونش‌ به‌ کار گیرد. کاری‌ نکرده‌ایم‌ و در راه‌ نیل‌ به‌هدف‌های‌ آموزشی‌ نیز ناموفق‌ عمل‌ کرده‌ایم‌، تنها محفوظاتی‌ را در ذهن‌ دانش‌آموزانباشته‌ایم‌ که‌ آن‌ هم‌ سودی‌ ندارد، از آنجایی‌ که‌ هدف‌ حل‌ تمرین‌ تثبیت‌ یادگیری‌است‌ ولی‌ مساله‌ کاربرد آن‌ در دنیای‌ واقعی‌ است‌ لذا برای‌ تقویت‌ دانش‌آموزان‌ در حل‌مساله‌ توصیه‌های‌ زیر مفید است‌.

چگونگی‌ توسعه‌ توانایی‌های‌ حل‌ مساله‌ها ریاضی‌ در دانش‌آموزان‌
گالیله‌ می‌گفت‌ «ریاضیات‌ زبان‌ طبیعت‌ است‌» یعنی‌ برای‌ شناختن‌ قانون‌هایی‌ که‌ برطبیعت‌ حکومت‌ می‌کنند باید به‌ ریاضیات‌ و روشهای‌ آن‌ آشنا بود، ولی‌ در واقع‌ کار به‌سادگی‌ نیست‌. اگر کسی‌ ریاضیات‌ را بیاموزد با دستورهای‌ و قانون‌ها و روش‌های‌ عمل‌ آن‌ آشنا نباشدنمی‌تواند اطمینان‌ داشته‌ باشد که‌ از عهده‌ حل‌ مساله‌ای‌ از زندگی‌ و طبیعت‌ برمی‌آید. هر مساله‌ تازه‌ای‌ روش‌ تازه‌ای‌ نیاز دارد و این‌ روش‌ را در صورت‌ مساله‌ نمی‌توان‌ به‌روشنی‌ دید، کسی‌ که‌ می‌خواهد مساله‌ تازه‌ای‌ را حل‌ کند باید به‌ جز تسلط‌ بر دستورهاو قاعده‌ها، این‌ توانایی‌ را داشته‌ باشد که‌ ضمن‌ جستجوی‌ راه‌ حل‌های‌ مساله‌، کلیداصلی‌ را بیابد و این‌، ممکن‌ نیست‌ مگر با تمرین‌ مداوم‌.

وقتی‌ درباره‌ حل‌ یک‌ مساله‌ می‌اندیشید معلوم‌ نیست‌ بتوانید در حل‌ آن‌ سرانجام‌ موفق‌شوید. خود اندیشیدن‌، راه‌های‌ گوناگون‌ را آزمایش‌ کردن‌، به‌ تدریج‌ ذهن‌ را برای‌ مبارزه‌ با هردشواری‌ تازه‌ای‌ آماده‌ می‌کند. اگر می‌بینید در مسابقه‌های‌ ریاضی‌ (مثلا درالمپیادهای‌ داخلی‌ یا جهانی‌)، مساله‌هایی‌ را مطرح‌ می‌کنند که‌ با مساله‌های‌ عادی‌متفاوت‌ است‌، به‌ این‌ دلیل‌ است‌ که‌ نیرو و توان‌ ذهنی‌ شرکت‌ کنندگان‌ را بیازمایند چراکه‌ خلاقیت‌ ریاضی‌، در درجه‌ اول‌، با تمرین‌های‌ طولانی‌ به‌ دست‌ می‌آید.

صورت‌ مساله‌ را با دقت‌ و چند بار بخوانید، بعد بدون‌ اینکه‌ دست‌ به‌ قلم‌ ببرید، اندکی‌بیندیشید، از کجا و چگونه‌ باید آغاز کرد به‌ چه‌ رابطه‌ای‌ بین‌ داده‌ها یا خواسته‌های‌مساله‌ وجود دارد؟ آیا می‌توان‌ بدون‌ حل‌ مساله‌ پاسخ‌ را حدس‌ زد؟ آیا راه‌هایی‌ برای‌آزمایش‌ روی‌ عددها، یا شکل‌های‌ ساده‌ وجود دارد؟ اگر مساله‌ حالتهای‌ خاص‌ساده‌ای‌ دارد اول‌ آنها را برای‌ خود مطرح‌ کنید. همیشه‌ برای‌ حل‌ یک‌ مساله‌ دشوار،باید در جستجوی‌ مساله‌های‌ ساده‌تری‌ بود که‌ البته‌ به‌ مساله‌ اصلی‌ مربوط‌ باشند) که‌به‌ تلاش‌ برای‌ حل‌ این‌ مساله‌های‌ ساده‌تر، راهی‌ مستقیم‌ یا غیر مستقیم‌ برای‌ مساله‌اصلی‌ پیدا کرد.

اگر مساله‌ را حل‌ کردید، با راه‌ حل‌ کتاب‌ مقایسه‌ کنید، کدام‌ ساده‌تر و کدام‌ زیباتراست‌؟ راه‌ حل‌ شما یا راه‌ حل‌ کتاب‌؟ اگر بعد از تلاشهای‌ بسیار، موفق‌ به‌ حل‌ آن‌نشدید، آن‌ وقت‌ به‌ حل‌ کتاب‌ مراجعه‌ کنید. شما با تلاش‌ خود ولو اینکه‌ نتوانسته‌باشید مساله‌ را حل‌ کنید، سود خود را برده‌اید، تلاش‌ شما ذهن‌ شما را نیرومندتر کرده‌است‌. در ضمن‌ با دیدن‌ راه‌ حل‌ کتاب‌، متوجه‌ می‌شوید چه‌ روشهایی‌ را مورد آزمایش‌قرار نداده‌اید یا در کجاها دچار گمراهی‌ شده‌اید.

روی‌ هر مساله‌ به‌ اندازه‌ کافی‌ بیندیشید و عمل‌ کنید. این‌ مهمتر از آن‌ است‌ که‌ موفق‌ به‌حل‌ آن‌ نشوید و یا در نیمه‌ راه‌ بمانید. اگر روی‌ یک‌ مساله‌ به‌ اندازه‌ کافی‌ اندیشیده‌باشید، حتی‌ در حالتی‌ که‌ نتوانسته‌اید آن‌ را به‌ نتیجه‌ برسانید، برای‌ شما سودمندتر ازحالتی‌ است‌ که‌ به‌ راه‌ حل‌ چندین‌ مساله‌، به‌ کمک‌ دیگران‌ و یا کتاب‌های‌ حل‌ مساله‌،پی‌برده‌ باشید. اگر شما به‌ اندازه‌ کافی‌ در پیدا کردن‌ حالتهای‌ مختلف‌، در ترکیب‌ عنصرها درجمع‌بندی‌ آگاهی‌های‌ جداگانه‌، تمرین‌ داشته‌ باشید، به‌ تدریج‌ چنان‌ شبکه‌ محکم‌ وگسترده‌ای‌ به‌ وجود می‌آید به‌ طوری‌ که‌ به‌ حل‌ مساله‌های‌ بعدی‌ می‌پردازید. اندیشه‌شما به‌ سرعت‌ با آزادی‌ از روی‌ آن‌ عبور می‌کند و آنچه‌ را که‌ لازم‌ دارد حتی‌ از تجربه‌ناآگاهانه‌ شما، در خود جمع‌ می‌کند.

بارها پیش‌ می‌آید وقتی‌ به‌ مساله‌ تازه‌ای‌ در زمینه‌ای‌ دشوار می‌پردازید دچار یاس‌ ودلتنگی‌ می‌شوید، چرا که‌ تقریباً همه‌ حالتها و ترکیبهایی‌ که‌ برای‌ حل‌ آن‌ در نظرمی‌گیرید، بی‌فایده‌ از آب‌ در می‌آید، با وجودی‌ که‌ از جانب‌های‌ بسیار زیادی‌ به‌ آن‌حمله‌ کرده‌اید، همه‌ جا مواجه‌ با بن‌ بست‌ شده‌اید، ولی‌ اگر حوصله‌ به‌ خرج‌ دهید وکار خود را با شکیبایی‌ دنبال‌ کنید به‌ تدریج‌ وضع‌ عوض‌ می‌شود، در طول‌ زمان‌ کارشما روشن‌، گویاتر و امید بخش‌تر می‌شود، کم‌کم‌ تجربه‌ ناآگاهانه‌ هم‌ به‌ یاری‌ شمامی‌آید، این‌ درست‌ مثل‌ آموزش‌ دوچرخه‌ سواری‌ است‌ پیش‌ از آنکه‌ حرکت‌ شما به‌صورت‌ ناآگاهانه‌ در آید، نمی‌توانید منتظر این‌ باشید که‌ نسبت‌ به‌ کار خود اعتمادداشته‌ باشید، زمانی‌ می‌رسد که‌ وقتی‌ حل‌ مساله‌ای‌ را آغاز می‌کنید. می‌توانید درهمان‌ مرحله‌ اول‌، به‌ درستی‌ و با اطمینان‌ عنصرها و شرط‌های‌ لازم‌ را انتخاب‌ کنید.آنها را به‌ درستی‌ ترکیب‌ نمایید و به‌ راحتی‌ خود را به‌ مسیرهای‌ حل‌ مساله‌ برسانید،درست‌ مثل‌ اینکه‌ کسی‌ شما را که‌ در نوع‌ انتخاب‌ یک‌ حالت‌، از میان‌ انواع‌ ممکن‌حالت‌ها، کمک‌ می‌کند و همان‌ حالت‌ درست‌ مورد نظرتان‌ را به‌ شما نشان‌ می‌دهد، به‌این‌ ترتیب‌ به‌ اصل‌ متکی‌ بر فعالیت‌ آگاهانه‌ و متکی‌ بر دانش‌ یعنی‌ اصل‌ حرف‌ زدن‌ واصل‌ از جزء به‌ کل‌ می‌تواند به‌ شما کمک‌ کند تا در حل‌ مساله‌ها، به‌ حالت‌ عادی‌خودکار و ناآگاهانه‌ برسید.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:54 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آیا زنان بیش از مردان به اضطراب ریاضی دچار می شوند؟‎

بازديد: 101

آیا زنان بیش از مردان به اضطراب ریاضی دچار می شوند؟‎

 ریاضی؛ شما با شنیدن این اسم چه احساسی پیدا می کنید؟ شور و علاقه؟ تنفر و کسالت؟ ترس و اضطراب؟ برای بسیاری از ما زنگ ریاضی در مدرسه حکم کابوسی عذاب آور را داشته است؛ اما این ترس و دلزدگی از کجا ناشی می شود؟ آیا میان زنان و مردان از این جهت فاصله و تفاوتی وجود دارد؟
 
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا زندگی، اغلب ما بارها در زندگی با جملاتی از قبیل اینکه زنان در ریاضی ضعیف تر از مردان هستند یا زنان توانایی حل کردن مسائل ریاضی را ندارند شنیده ایم. جملاتی که اگر چه در ظاهر ریشه در باورهای غلط اجتماعی دارد؛ اما چندان هم دور از علم و منطق هم نیستند.
 
یافته های به دست آمده از آخرین تحقیقات انجام شده حکایت از آن دارد که زنان به دلیل پدیده ای با عنوان «اضطراب ریاضی» عملکرد مطلوبی در این رشته تحصیلی از خودشان نشان نمی دهند. این در حالی است که در دیگر رشته های تحصیلی چنین تفاوت جنسیتی را کمتر شاهد هستیم.

اضطراب ریاضی، یک احساس منفی و ناخوشایند است که منجر به دوری زنان از مواجهه با موضوعات مرتبط با این رشته می شود. همین مسأله، شرایط را به سمتی پیش می برد که زنان علاقه و تمایل کمتری برای فعالیت در زمینه ریاضی یا شاخه های مرتبط با این علم داشته باشند. هر چند برخی از این رفتار به ساختارها و تفاوت های شناختی مغزی زنان و مردان باز می گردد اما نباید از نقش هنجارهای اجتماعی هم غافل شد. در واقع، انتظارات و باورهای اجتماعی از دختران و پسران بر نحوه عملکرد آنها در علوم مختلف اثر گذار است؛ چرا که آنها خودشان را بیشتر در نقش های پذیرفته در جامعه تصویر می کنند.

بنابراین، وجود ذهنیتی مبنی بر اینکه پسران در ریاضیات موفق تر از دختران هستند به شکلی مستقیمی موجب افزایش اضطراب دختران در مواجهه با مسائل این رشته می شود. به همین خاطر اغلب دختران در مقایسه با پسران نمی توانند عملکردی مطلوب در ین زمینه از خودشان به نمایش بگذارند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:52 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

عجیب ترین فرمولهای ریاضی

بازديد: 77

عجیب ترین فرمولهای ریاضی

معادله عشق گوگل

ریاضی در نگاه اول علمی خشک و تنها برپایه قوانین منطقی به نظر می رسد اما دانشمندان در سال گذشته اثبات کردند که این علم از مهارت بالایی برای سرگرم کردن مردم و دلچسب کردن زندگی روزمره برخوردار است.
 
معادله "عشق" در گوگل 
 جستجوی معادله ای ویژه در موتور جستجوی گوگل که از قابلیت تجزیه فرمولهای ریاضی برخوردار است، نمودار این فرمول را که به معادله "عشق" شهرت پیدا کرده نمایش خواهد داد. موتور جستجوی مشهور گوگل نتایجی فراتر از صفحات ساده وب را برای کاربرانش فراهم می آورد، گوگل می تواند زبانهای مختلف را ترجمه کند و یا مقیاسهای اندازه گیری مختلف را به یکدیگر تبدیل کند. اکنون با کمک گرفتن از قدرت تجزیه بالای معادلات ریاضی این موتور جستجو، گوگل توانسته است یکی از مرموزترین نیروهای موجود در جهان، نیرویی، یعنی عشق را مصور سازد.
 
موتور جستجوی گوگل با تجزیه و تحلیل معادله زیر توانسته آن را به شکل نمادینی از عشق مصور سازد:
 
sqrt(cos(x))*cos(300x)+sqrt(abs(x))-0.7)*(4-x*x)^0.01, sqrt(6-x^2), -sqrt(6-x^2) from -4.5 to 4.5
این معادله به منظور نمایش دادن فضایی در میان یک دایره یا مثلث طراحی نشده است، بلکه فضایی انتزاعی را نمایش می دهد که می توان آن را مرزهای قلب انسان توصیف کرد.
 
***
 
فرمول ریاضی تهیه یک فنجان چای مطبوع!
چای یکی از بهترین نوشیدنیها است. ممکن است بسیاری از مردم تصور کنند که تهیه یک چای عالی هنر است. در سالی که گذشت گروهی از دانشمندان دانشگاه اومبریای شمالی در انگلیس نشان دادند که تهیه یک چای خوب بیش از آنکه هنر باشد، علم است.
 
این دانشمندان با ارائه یک فرمول ریاضی راز تهیه یک فنجان چای مطبوع را نشان دادند. برپایه این فرمول ریاضی، دمای مطلوب برای نوشیدن چای 60 درجه سانتیگراد است که 6 دقیقه پس از ریختن این نوشیدنی در فنجان به دست می آید. اما پس از گذشت 17 دقیقه و 30 ثانیه، دمای چای به 54 درجه سانتیگراد می رسد که بهترین دما برای لذت بردن از آن است.
 
فرمول ریاضی یک فنجان چای مطبوع:
 TB+ (H2O) 2mins BT+ C(10 ml) 6 mins BT= PC(OT 60°c
 
توضیح علائم اختصاری:
 TB یک چای کیسه ای
BT زمان دم کردن/ در این فرمول دو دقیقه
 H2O آب
 C شیر/ در این فرمول 10 میلی لیتر
 PC یک فنجان چای مطبوع
 OT دمای مناسب برای نوشیدن چای/ در این فرمول 60 درجه سانتیگراد
 
***
افراد متولد هر ماه در آینده چه شغلی پیدا می کنند
 دانشمندان علم نجوم بارها تائید کرده اند که طالع بینی از روی حرکت ستارگان و کواکب و یا کف بینی ریشه علمی ندارد. شاید به همین منظور پژوهشگران اداره ملی آمار انگلیس در یک تحقیق کاملاً جدی و با استفاده از اطلاعات تازه ترین سرشماری ماههای تولد افرادی را که در 19 شغل مختلف مشغول به کار هستند، تجزیه و تحلیل کرده و نوع ارتباط میان ماه تولد و شغل آینده را تعیین کردند. هرچند ذکر این نکته ضروری است که این طالع بینی تنها براساس اطلاعات آماری و تنها در انگلیس انجام شده اند و بنابراین به نظر می رسد که همانند سایر طالع بینی ها معتبر نیست.
 
برپایه این بررسیها برای مثال بیشتر دندانپزشکان متولد ماه دسامبر هستند درحالی که ماه فوریه برای پرورش هنرمندان ماه ایده آلی است. تعداد پزشکان عمومی و ماموران مالیات در ماه ژانویه افزایش می یابد. ماه مارس برای خلبانان و موسیقیدانان ماه مناسبی است.
 
ماه ژوئن مهد روسای شرکتها و برندگان نوبل است. به طوریکه از 22 نفر از آخرین برندگان نوبل 5 برنده متولد این ماه هستند.
 
ارتباط میان مشاغل و ماههای تولد از دیدگاه اداره آمار انگلیس:
 
ژانویه: درصد بالای پزشکان عمومی و ماموران مالیات
 
فوریه: ماه مناسب برای هنرمندان و کنترل کننده های ترافیک
 
مارس: خلبانان و موسیقیدانان
 
آوریل: افراط و تفریط. ضریب هوشی پایین تر از حد متوسط و تولید دیکتاتور: صدام، هیتلر-  شاید هم نابغه شدید: چارلی چاپلین
 
می: چند فوتبالیست از جمله دیوید بکهام و تعداد بیشتری سیاستمدار (جان اف کندی و تونی بلر)
 
ژوئن: ماه ایده آل برای روسای شرکتها و برندگان نوبل
 
جولای: ماه مناسب برای بناها، رانندگان قطار، آرایشگرها و آدمهایی که از راههای عجیبی معروف می شوند: جولین آسانژ، جی. کی رولینگ، دانیل ردکلیف (بازیگر هری پاتر)
 
آگوست: بازهم تعداد زیادی بنا اما رئیس جمهور هم در این ماه زیاد متولد شده است: باراک اوباما و بیل کلینتون.
 
 سپتامبر: فوتبالیستها و افراد معروف دانشگاهی
 
اکتبر: ماه مناسب برای کسانی که می خواهند عمر طولانی داشته باشند. به طورمتوسط متولدین این ماه 215 روز بیشتر از متولدین ماه مارس زندگی می کنند.
 
نوامبر: این احتمال وجود دارد که به یک قاتل زنجیره ای و یا بیمار اسکیزوفرنی تبدیل شوید.
 
دسامبر: متوسط تعداد دندانپزشکان در این ماه زیاد است.
 
***
کشف فرمول ریاضی پنهان در موسیقی
 
نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن است که حتی انسانهای اولیه نیز از حس موسیقایی و حس علاقه مندی ریتمها برخوردار بودند.
سال گذشته محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه مک گیل با تجزیه و تحلیل هزار و 788 حرکت در 558 قطعه موسیقی کلاسیک غربی که در طول 400 سال گذشته نوشته شده اند دریافتند زمانی یک قطعه موسیقی خوشآیند می شود که تعادل خوبی میان پیش بینی پذیری و غافلگیری وجود داشته باشد. این دانشمندان نشان دادند زمانی یک قطعه موسیقی خوشآیند می شود که از یک ساختار فراکتال یا "بَرخال" برخوردار باشد. بَرخال یا فراکتال (Fractal) ساختاری است که هر جزء از آن با کل ساختار متشابه است.
ریاضیدانان آمریکایی و کانادایی در این بررسیها به معادله f =c/M به توان D دست یافتند که در آن f بسامد زمانی وقوع حوادث، M اندازه شدت وقوع حوادث، c ثابت تناسب و D اندازه فراکتال است.
 
به این ترتیب مشخص شد که قطعات موسیقایی خوشایند به ویژه در موسیقی کلاسیک غربی آنهایی هستند که بسیار منظم تر و پیش بینی پذیرترند و از قانون توانی 1/f به توان β زمانی که β بین 0.5 و 1 متغیر باشد پیروی می کنند.
 
***
یک فرمول ریاضی جدید برای حل مکعب روبیک
 مکعب روبیک را "ارنو روبیک" در سال 1974 اختراع کرد. نسخه کلاسیک این اسباب بازی یک مکعب 3 در 3 در 3 خانه در دو رنگ و سه ردیف است که برای حل آن باید با حرکت دادن ردیفهای خانه ها رنگهای هر یک از ابعاد را به یک شکل واحد در آورد.
 
حل این مکعب در کوتاهترین زمان و کمترین حرکت، یکی از معماهای بزرگ ریاضیدانان در طول دهه های اخیر بوده است.
 
در سال 1390، دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست با همکاری دانشگاه واترلو و دانشگاه تافتس توانستند آلگوریتم جدیدی را ارائه کنند که برپایه یکی از رایج ترین استراتژیهای حل این معما قرار دارد.
 
این آلگوریتم با حرکت دادن یک مربع رنگی در جهت مورد نظر و بدون تکان دادن بقیه های خانه های مکعب می تواند این پازل را حل کند. برپایه این فرمول جدید، تعداد حداکثر موقعیتهای لازم برای حل این مکعب برپایه نسبت تناسب n²/log n تعیین می شود.
 
در این تناسب، متغیر n تعداد خانه های رنگی است که در یک طرف مکعب در کنار هم قرار می گیرند. به طوریکه برای مثال در مورد یک مکعب کلاسیک فرمول به این شکل جایگزین می شود: 9 به توان 2 تقسیم بر لگاریتم 9.  برای حل مکعب روبیک در حدود 43 میلیارد میلیارد ترکیب ممکن وجود دارد. این آلگوریتم نشان می دهد که برای حل یک مکعب 20 در 20 در 20 خانه تنها به 5 حرکت نیاز است.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آیا ما باهوش تر می شویم

بازديد: 59

آیا ما باهوش تر می شویم؟

تیم وو ستون‌نویس ثابت نیویورکر و استاد حقوق دانشگاه کلمبیا، نقش و تاثیر اینترنت و به طور کلی تکنولوژی را بر توانایی فردی انسان‌ها بررسی کرده است. اینکه آیا تکنولوژی و اینترنت از ما انسان‌هایی تنبل و کودن ساخته یا اینکه توانایی‌های ما را ارتقا داده است. 
  
آیا ما باهوش‌تر می‌شویم یا کودن‌تر؟ نیکولاس کار، سال ۲۰۱۰ در کتابش «سطحی‌ها: کاری که اینترنت با مغزهای ما می‌کند» اینترنت را برای افزایش مشکلات‌ شناختی سرزنش می‌کند در حالی که کلایو تامپسون در کتاب اخیرش، «باهوش‌تر از آنچه فکر می‌کنید: چگونه تکنولوژی ذهن‌های ما را بهینه می‌سازد» استدلال می‌کند که تکنولوژی‌ها در حال تقویت قابلیت‌هایمان هستند.  
 
برای راستی‌آزمایی این دو ادعاء آزمایش فرضی ذیل را در نظر بگیرید:  
 
یک مسافر زمان فرهیخته که در سال ۱۹۱۴ زندگی می‌کرده، وارد اتاقی می‌شود که توسط پرده به دو قسمت تقسیم شده است. محققی به او می‌گوید که وظیفه‌اش، از طریق پرسیدن هر سؤال دلخواهی، مشخص کردن هوش شخصی است که در طرف دیگر پرده قرار دارد.  
 
پرسش‌های مسافر زمان با صدایی که دارای لهجه است (لهجه امریکایی قرن بیست و یکم) جواب داده می‌شود که او تشخیص نمی‌دهد. زنی که در آن طرف پرده است دارای یک حافظۀ فوق‌العاده است. او می‌تواند بدون تأخیر زیادی هر متنی از کتاب مقدس یا شکسپیر را بخواند. توانایی ریاضی او فوق‌العاده است – سوال‌های سخت ظرف چند ثانیه حل می‌شوند- او همچنین و اگر چه با تلفظی عجیب، قادر به صحبت کردن به چند زبان خارجی است. 
از همه جالب‌تر، توانایی او در توصیف تقریباً هر نقطه‌ای از زمین با جزئیات زیاد است گویی که آن را از بالا مشاهده می‌کند. او همچنین در ربط دادن مفاهیم به ظاهر تصادفی به یکدیگر ماهر است و وقتی مسافر زمان از او می‌پرسد که چگونه خداوند می‌تواند هم خیر باشد و هم قادر مطلق، او می‌تواند پاسخ‌های نظری پیچیده‌ای ارایه کند.  
 
بر اساس این آزمون تورینگ تعدیل شده، مسافر زمان ما این طور نتیجه می‌گیرد که در قرن گذشته،‌ نژاد بشر به یک سطح جدید هوش بر‌تر دست یافته است. او با ملاحظه استفاده از یک زبان ویژه که در سال ۱۹۱۴ موجود نبود (و بعد‌ها توسط جان فون نویمان ابداع شد) ممکن است این طور نتیجه بگیرد که‌ نژاد انسان به مرحله‌ای بی‌نظیر رسیده، جایی که در آن به هوش و بینشی فرا‌تر از فهم ذهن سال ۱۹۱۴ دست یافته است.  
 
البته آن زن پشت پرده یکی از ما است. به بیان دیگر او انسانی عادی است که فهم خود را با دو ابزار تقویت کرده است: تلفن همراهش و نیز اتصالش به اینترنت یا به عبارت دیگر پایگاه‌هایی چون ویکی‌پدیا، گوگل‌مپز و کورا.  
 
برای ما او معمولی است ولی برای آن مرد حیرت‌انگیز است. با استفاده از ماشین‌ها، ما انسان‌های ارتقا‌یافته و خدایان مصنوعی هستیم اگر چه نسبت به این واقعیت مانند سایر اموری که به آن عادت داریم به نحو چشمگیری بی‌تفاوت شده‌ایم.  
 
بدون ابزار‌هایمان، مساله برطرف می‌شود و ما کودن‌تر از آن دوستمان هستیم که در اوائل قرن بیستم زندگی کرده است و دامنه توجه طولانی‌تری دارد و ممکن است بتواند لاتین را بخواند و بنویسد و حساب را سریع‌تر انجام دهد.  
 
نمایش مسافر زمان نشان می‌دهد که پاسخ به این سؤال که آیا ما در حال باهوش‌تر شدن هستیم یا نه بسته به آن است که چطور «ما» را طبقه‌بندی کنید. دلیل اینکه تامپسون و کار به نتایج متفاوتی می‌رسند همین مطلب است. تامپسون دربارۀ سایبورگ - یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی - قضاوت می‌کند حال آنکه کار انسان در پس آن را.  
 
پروژهٔ ارتقای انسان  در طول پنجاه سال گذاشته در حال اجرا بوده است. این پروژه در اوایل دهۀ شصت در پنتاگون شروع شد. آن زمانی که جی. سی. آر. لیکلیدر  روان‌شناس و مسئول تأمین اعتبار تحقیقات پیشرفته، دربارۀ آن چیزی می‌اندیشید که خود همزیسیتی کامپیوتر-انسان می‌نامید. (لیکلیدر همچنین پیشنهاد تأمین اعتبار پروژه‌ای را به بخش دفاعی داد که در ‌‌نهایت‌‌ همان اینترنت شد).  
 
او بر این باور بود که اهمیت ویژه کامپیوتر‌ها در ارتقای قابلیت‌های انسان است و به همین سبب او از میان سایر پروژه‌ها پروژۀ داگلاس انگلبارت، نویسندۀ کتاب «ارتقای هوش انسان» را تأمین اعتبار کرد؛ که پیشنهاد روشی نظام‌مند و جدید برای بهینه ساختن کارایی ذهنی افراد انسان ارایه می‌داد.  
 
انگلبرت مرکز تحقیقات ارتقا یافتن را پایه گذاشت که در دهۀ شصت فکر واسطه کاربری تصویری بر مبنای صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس را توسعه داد. بسیاری از محققان آن مرکز بعد‌ها به کار در آزمایشگاه‌های معروف شرکت زیراکس (Xerox) مشغول شدند. ایدۀ واسطهٔ کاربری توسط شرکت اَپل نیز استفاده شد.  
 
از آن زمان به بعد، پروژۀ اصلی رشتۀ کامپیو‌تر ساختن چیزهای مستقلاً باهوش (مانند HALL) نبوده، بلکه تلاش برای ارتقای هوش ما در نقاط ضعف آن بوده است. موفق‌ترین و سودمند‌ترین محصولات آن‌هایی هستند که به ما در انجام کارهایی کمک کرده‌اند که در غیر این صورت از انجام آن ناتوان بودیم.  
 
حافظه محدود ما نشان می‌دهد که در حساب ضعیف هستیم و هیچ فردی دیگر عملیات تقسیم طولانی انجام نمی‌دهد. از طرف دیگر، حافظه‌های ما غیرقابل‌اعتماد هستند و بنابراین آن‌ را بافضای ذخیره الکترونیک جبران کرده‌ایم. در مقایسه با کامپیو‌تر مغز انسان در برقراری ارتباط با سایر مغز‌ها ضعیف است. بنابراین ابزارهایی چون ویکی‌پدیا و موتور جستجوی گوگل را اختراع کردیم که به این نوع اتصال کمک کنند.  
 
دوست مسافر زمان ما ثابت می‌کند که اگر چه پروژهٔ ارتقای انسان یک موفقیت به حساب می‌آید نمی‌توانیم هزینه‌های آن را انکار کنیم. تصور نقصان بیولوژیکی هشداردهنده است و همیشه این احساس آزار می‌دهد که هوش‌های کمکی «ما» به شمار نمی‌روند. ولی نباید اشتباه کرد، ما هم اکنون موجوداتی غیر از آنی که قبلاً بودیم شده‌ایم. بجای تکامل و تحول بیولوژیک در حال تکامل تکنولوژیک هستیم در مسیری که باید امیدوار باشیم مثبت است.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:50 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 407

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس