سایت علمی و پژوهشی آسمان - مطالب ارسال شده توسط reyhaneh

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تأثیر علوم اعصاب شناختی در آموزش و پرورش

بازديد: 233

تأثیر علوم اعصاب شناختی در آموزش و پرورش

تأثیر علوم اعصاب شناختی در آموزش و پرورش

علوم اعصاب شناختی در زمینه‌های مختلف بویژه در حوزه آموزش و پرورش نوجوانان می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. رئیس هیأت مدیره پژوهشکده علوم شناختی با بیان این خبر می‌گوید: دانشمندان توانسته‌اند از مغز کرم الگانس که دارای 302 نورون است، نقشه‌برداری کنند و تاکنون دو دانشمند در همین زمینه جایزه نوبل دریافت کرده‌اند. این درحالی است که مغز انسان دارای 100 میلیارد نورون است و اگر زمانی برسد که بتوان از مغز انسان نقشه‌برداری کرد، می‌توان از بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مغز پیشگیری یا آنها را درمان کرد و همچنین می‌توان از آن در بهبود آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان بهره برد.

دکتر کمال خرازی در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی عنوان می‌کند: در دوران جنینی تعداد نورون‌های ساخته شده در مغز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد به طوری که مغز جنین در هفته چهارم در هر دقیقه نیم میلیون نورون می‌سازد و اتصالات بین آنها به 2 میلیون در ثانیه می‌رسد.  دکتر خرازی خاطرنشان می‌کند: در دوره نوجوانی این اتصالات کامل نیست به همین دلیل نوجوانان دارای نیروی بسیار زیاد اما سیستم فرمان و کنترل بسیار ضعیف هستند که می‌توان با آموزش، این کنترل و فرمان را در آنها تقویت کرد. وی ابراز امیدواری می‌کند که روزی بشر بتواند نقشه‌برداری از مغز انسان را انجام دهد تا بتوان از مغز در حوزه آموزش و پرورش و علوم اعصاب شناختی استفاده بهتری داشت.
 
 رئیس هیأت مدیره پژوهشکده علوم شناختی در خصوص توانایی یادگیری انسان در دوره‌های مختلف زندگی تصریح می‌کند: در یک دوره حساس انسان حداکثر توانایی را برای یادگیری دارد که اگر در این دوره انسان از مغز خود حداکثر استفاده را داشته باشد، اتصالات نورون‌های مغزی افزایش می‌یابد و توانایی برای یادگیری بیشتر می‌شود. دکتر خرازی با بیان اینکه هرچه روش یادگیری متنوع‌تر باشد، اتصالات قوی تری در مغز شکل می‌گیرد و آموزش در حافظه ماندگارتر می‌شود، می‌افزاید: به عنوان نمونه اگر در یادگیری کلمات به جای ظاهر کلمه روی معنای آن تمرکز شود، در اثر توجه به ارتباط بین کلمات جدید و کلمات قبلی، یادگیری ماندگارتر می‌شود.  
 
دبیر ستاد علوم و فناوری شناختی به کودکان استثنایی اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش با کودکان استثنایی روبه‌رو هستیم که دچار اختلال شناختی هستند که در صورت نقشه‌برداری مغزی، می‌توانیم این کودکان را در مراحل اولیه بیماری شناسایی و در راستای درمان آنها اقدام کنیم.
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:26 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رباتها شغل 43میلیون ژاپنی را تصاحب می کنند

بازديد: 221

رباتها شغل 43میلیون ژاپنی را تصاحب می کنند

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کیودو، آخرین برآوردهای مایکل اوسبورن و کارل بندیکت فری، مدیران برنامه مارتین اکسفورد در زمینه فناوری واشتغال آکسفورد و مدیرموسسه تحقیقاتی نموورای ژاپن موید آن است کامپیوتری شدن 601 شغل در ژاپن که امروز بیش از42 میلیون و 800 نفر را به خود مشغول کرده است، طی سال های آینده صرفا توسط هوش مصنوعی ربات ها انجام خواهد شد.
 
براساس پیش بینی ها مراکز تحقیقاتی و اشتغال این کشور، هوش مصنوعی و ربات ها می توانند تا 66 درصد از مشاغل اجتماعی موجود در این کشور را کاملا در انحصار خود بگیرند. این تحقیقات همچنین نشان می دهد که امروزه حتی 49 درصد از نیروی کار این کشور با کامپیوتر انجام می شود بدون اینکه خللی در روند کار ایجاد گردد.
این درحالی است که رقم فوق برای آمریکا 47 درصد و در انگلیس 35 درصد است.

این گزارش از کارهای اداری و اجرایی، رانندگی تاکسی و قطار، متصدیان صندوق ها و حسابداری های مراکز تجاری و فروشگاه ها، ماموران امنیتی، نظافت چی های ساختمانی وکارکنان نظافت هتل ها به عنوان مشاغلی نام برد که می توانند کاملا توسط ربات ها انجام گیرند چرا که نیاز به تخصص خاصی هم ندارند. این تحقیقات مشاغلی چون پزشکی، معلمی، تحقیقات علمی و راهنمای تورهای گردشگری و متخصصین زیبایی که نیاز به ارتباط گیری با مردم دارند، را جزو مشاغلی نام برد که بعید است بتوان از هوش مصنوعی و ربات ها جای آنها استفاده کرد.

نهاد اتاق فکر ژاپن همچنین ازامکان جایگزینی فنی انسان با کامپیوتر یاد کرد و افزود: البته از عوامل اجتماعی چون توازن عرضه کار و تقاضا برای انواع مشاغل نیز در این میان نمی توان چشم پوشی کرد. در دهه های اخیر، کشورهای مختلف به ساخت و تولید ربات های متفاوتی روی آورده اند که گاهی اوقات مانند ساخت ربات های انسان نما در عین جذابیت، یکی از سخت ترین شاخه های ساخت ربات محسوب می شوند. آنها دراکثر کشورهای توسعه یافته جهان در گذر زمان براحتی جایگزین نیروی انسانی شده به نوعی که دولت های چین و ژاپن برای رفع بحران اشتغال به ربات ها و هوش مصنوعی روی آورده اند.

ربات های انسان نما به ربات هایی گفته می شوند که دارای شباهت های بسیاری با انسان ها هستند، آنها دارای سر، دو بازو، چشم، پا و ... هستند. ربات های انسان نما به سنسورها وهمینطور الگوهای خاص و پیچیده ای مجهز شده اند تا بتوانند رفتارهای انسانی مانند دیدن، شنیدن، صحبت کردن و حتی یادگیری را از انسان ها تقلید کنند.  ژاپن را به جرات می توان جزو سردمداران استفاده از ربات ها در زندگی مدرن امروزی دانست.

محققان موسسه نامورا و دانشگاه آکسفورد برای بررسی وهمینطور ارزیابی هر یک از مشاغل در ژاپن، به میزان دشواری یا جریان سیستماتیک توجه داشته و برای انجام آن ازیک الگوریتم خاص استفاده کرده و به این نتیجه رسیدند که سیستم های رباتیک، هوش مصنوعی و رایانه ها می توانند به طور تقریبی ۴۹ درصد از این مشاغل را پشتیبانی کنند. اما آن دسته از مشاغل و حرفه هایی در این ۶۰۰ شغل قرار گرفته اند که نیازمند خلاقیت یا دانش خاصی نباشند وربات ها و هوش مصنوعی قادر به انجام آنها باشند. در نتیجه، مشاغلی که مبتنی بر داده ها و امور سیستماتیک هستند به ربات ها سپرده خواهند شد.  جایگزینی ربات ها با مشاغل انسانی در حالی است که هنوز مشاغلی که نیازمند گفتگو، خلاقیت یا انجام فعالیت های خاص هستند در سلطه و مدیریت نیروی انسانی باقی خواهند ماند. برای مثال، مشاغلی مانند طراحی مد، کارگردانی، پزشکی، جراحی، ترانه سرایی و ... جزو مشاغلی هستند که نمی توانند با ربات ها جایگزین شوند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:25 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

منوی ویژه تقویت «مغز»

بازديد: 161

منوی ویژه تقویت «مغز»

 تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که در کنار این همه رژیم‌های لاغری و تناسب‌اندام یک رژیم غذایی ویژه هم برای مغزتان بگیرید؟ برنامه غذایی که به فرمانده بدن‌تان کمک می‌کند بهتر کار کند و عملکرد بهتری در حافظه و یادگیری داشته باشد. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابتی را کاهش دهد و با رساندن جریان خوب خون به مغز عملکرد مغز را بهبود بخشد. البته در این رژیم خبری از لاغری و گرسنگی نیست و قرار نیست ماده مغذی از سفره‌تان حذف شود فقط با خواص یکسری از سبزیجات، آجیل و ادویه آشنا می‌شوید که همیشه ساده از کنارشان می‌گذشتید. خواصی که می‌تواند از بیماری‌هایی مثل آلزایمر، عدم تمرکز، سکته مغزی و بی‌خوابی پیشگیری کند.
 
آجیل
ویتامینE  به جلوگیری از زوال شناختی، به‌ویژه در افراد مسن کمک می‌کند. آجیل یک منبع بزرگ از ویتامینE  است که می‌توانید در روز همراه با سبزیجاتی مثل کاهو، خیار و تخم‌مرغ و غلات یک سالاد خوشمزه برای خودتان درست کنید. از آجیل به‌عنوان میان‌وعده هم می‌توانید استفاده کنید. بهترین زمان برای مصرف آجیل وعده صبحانه و میان‌وعده بین صبحانه و ناهار است. بهتر است آجیل را به‌صورت خام و به اصطلاح بو نداده بخورید تا همه خواصش به بدن برسد. 
 
از آجیل‌هایی که آغشته به نمک است، بهتر است دوری کنید. منظور از آجیل یعنی همان بادام، گردو، فندق، بادام هندی و زمینی است. لطفا حواس‌تان به آجیل‌هایی که به اسم هندی و ژاپنی فروخته می‌شود، باشد. این آجیل‌ها با رنگ‌های خوراکی و نمک بسیار زیاد ترکیب شده و به هیچ عنوان موردتایید متخصصان تغذیه نیست. بادام حاوی مقادیر زیادی از یک نوع اسید آمینه موسوم به «آرجینین» است که به آرامش عروق خونی کمک کرده و گردش خون را بهتر می‌کند و خون بهتر به مغز می‌رسد.
  
 شکلات تلخ
بیشتر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به‌جای شکلات شیرین و پر از کالری از شکلات تلخ استفاده کنید. متخصصان تغذیه در تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که شکلات تلخ مانع از لخته شدن خون می‌شود، کلسترول خون را تنظیم می‌کندو به‌دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی از التهاب و نابودی سلول‌ها جلوگیری می‌کند. شکلات تلخ یک ضدافسردگی طبیعی است. این شکلات به تقویت روحیه هم کمک می‌کند. منیزیم موجود در شکلات ماده معدنی است که  اثرات آرامش‌بخش دارد و به ارسال تکانه‌های عصبی از طریق مغز کمک می‌کند. همچنین مطالعات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد، هر چه مردم کشوری شکلات بیشتری بخورند، آن کشور بیشتر جوایز علمی می‌گیرد. شکلات تلخ که سرشار از فلاونوئید است باعث  بهبود عملکرد ذهنی می‌شود. این فلاونوئیدهای موجود در کاکائوی تلخ باعث افزایش انعطاف‌پذیری دیواره عروق می‌شوند و خطر افزایش فشارخون و سکته‌های قلبی و مغزی را کم‌می‌کنند.
  
زردچوبه
این پودرهای زرد که بیشتر برای رنگ گرفتن در غذاهای‌تان استفاده می‌کنید عملکرد شگفت‌انگیزی دارند. زردچوبه سرشار از کورکومین است که یک نوع  آنتی‌اکسیدان ضدالتهابی به‌شمار می‌رود.  براساس تحقیقات انجام شده، کورکومین به افزایش قدرت حافظه، شبیه‌سازی ژن‌های عصبی و ساخت سلول‌های جدید مغز کمک می‌کند.
 
علاوه بر این، با کاهش التهاب‌های مغز از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند. کورکومین همچنین می‌تواند از طریق مکانیسم‌های مختلف سلولی و مولکولی باعث مهار آغاز تشکیل سلول سرطانی شود. از زردچوبه می‌توانید در بیشتر غذاهای‌تان استفاده کنید. هندی‌ها برای جلوگیری از زوال عقل یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر حل می‌کنند و می‌نوشند.
 
 اسفناج
اسفناج به تنهایی می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند یا روند آن را به تاخیر بیندازد. موادمغذی موجود در اسفناج  از آسیب به  DNA سلول‌ها جلوگیری می‌کند و رشد سلول‌های سرطانی و رشد تومور را متوقف می‌کند. اسفناج منبع خوبی برای تامین اسیدفولیک موردنیاز بدن است. براساس تحقیقات انجام شده، مصرف اسیدفولیک خطر بیمای‌های قلبی را تا 16درصد و خطر سکته مغزی را 24درصد کاهش می‌دهد. برای اینکه خواص اسفناج حفظ شود بهتر است آن را به‌صورت خام یا سرخ کرده میل کنید. البته سرخ کردن اسفناج باید در شرایط ویژه‌ای باشد. اسفناج را با روغن خیلی کم و در زمان خیلی کمی تفت دهید. هر چه زمان سرخ کردن اسفناج کمتر باشد خواص آن بیشتر حفظ می‌شود.
 
 کلم بروکلی
 کلم بروکلی فقط سرشار از کلسیم نیست. این کلم سرشار از مواد غذایی شگفت‌انگیزی برای مغز است.بروکلی غیر از کلسیم به‌دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامینC، فیبر و بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامینA) یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن پیشگیری می‌کند. به‌همین دلیل و با داشتن این مواد می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مثل انواع سرطان، آلزایمر (فراموشی دوران پیری اختلال حواس)، بیماری‌های قلبی و آرتریت (التهاب مفاصل) پیشگیری کند و فرایند پیری را به تاخیر بیندازد. بروکلی را بهتر است به‌صورت خام و در سالاد میل کنید. اگر دستگاه گوارش‌تان بیماری دارد و نمی‌توانید گیاهان را به‌صورت خام مصرف کنید بهترین روش پخت برای این سبزی بخارپز است. بروکلی انتخاب کنید هیچ زردی و تیرگی در قسمت بالای آن نباشد و رنگش کاملا سبز باشد.
 
گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی به تنهایی می‌تواند مقابل آلزایمر قد علم کند. لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد در حال توسعه بجنگد و جلوی ابتلای سلول‌های مغز را از آلزایمر بگیرد. البته متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند بهتر است گوجه‌فرنگی را به‌صورت خام و بیشتر در وعده صبحانه بخورید. بهتر است گوجه‌فرنگی را بدون روغن و نمک میل کنید.
 
زغال‌اخته
به قد و بالای زغال‌انداخته نگاه نکنید. این میوه کوچک و ترش بالاترین اندازه آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زغال‌اخته به عملکرد مغز و افزایش حافظه کمک می‌کند. زغال‌اخته به کاهش سطح کلسترول هم کمک می‌کند. پلی‌فنول‌های زغال‌اخته کلسترول خون راکم کرده و باعث سلامت قلب و عروق می‌شود. زغال‌اخته باعث کاهش کلسترول بد خون‌ ‌یا کلسترولLDL و حفظ کلسترول خوب خون ‌‌یا کلسترول HDL می‌‌شود و از این طریق باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی -عروقی و سکته‌های مغزی می‌‌شود.  متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند زغال‌اخته را با کمی نمک میل کنید. حواس‌تان به مقدار نمک باشد. نمک بیش از حد باعث بالا رفتن فشار خون‌تان می‌شود.
 
روغن نارگیل
متخصصان تغذیه معتقدند هر چیزی که به‌نفع قلب و گردش خون باشد به‌نفع مغز هم هست. روغن نارگیل برای قلب بسیار مفید است. این روغن 50درصد اسید لوریک دارد که در جلوگیری از بسیاری مشکلات و بیماری‌های قلبی مثل سوزش قلب، کلسترول بالا و فشارخون بالا بسیار موثر است. چربی‌های اشباع موجود در روغن نارگیل نه تنها باعث بالا رفتن LDL و HDL نمی‌شود، بلکه احتمال بروز آسیب در شریان‌ها را پایین می‌آورد و درنتیجه از بروز تصلب‌شرائین جلوگیری می‌کند. روغن نارگیل به‌عنوان یک ضدالتهاب عمل می‌کند و جلوی زوال عقل و بیماری آلزایمر را می‌گیرد. تری‌گلیسیریدهای دارای زنجیره متوسط روی پیشرفت بیماری آلزایمر تاثیر می‌گذارند. این چربی‌ها به سلول‌های مغزی مبتلا به این بیماری اجازه می‌دهند انرژی لازم را برای احیای خود برداشت کنند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نقش باور به توانایی در موفقیت در درس ریاضی

بازديد: 95

نقش باور به توانایی در موفقیت در درس ریاضی

جو بولر نویسنده و استاد دانشگاه استنفورد

جو بولر1، نویسنده و استاد دانشگاه استنفورد در یک سخنرانی در انجمن نویسندگان تعلیم و تربیت2، در مورد نقش باورها بر موفقیت در تحصیل و به خصوص در درس ریاضی چنین گفت: "استعداد ریاضی، تنها یک افسانه است که تاثیر منفی زیادی بر موفقیت دانش آموزان در درس ریاضی دارد. به گفته او نه تنها استعداد ریاضی افسانه است بلکه حتی چیزی به نام مغز ریاضی نیز وجود ندارد اما این باور همچنان به طور گسترده و عمیقی در جامعه ترویج می شود."
 
بولر توضیح داد که مطالعات اخیر در زمینه انعطاف پذیری ذهن نشان می دهد حتی اشتباهات نیز مانند یادگیری ها ریشه ای در مغز دارند همان طور که با هر یادگیری، ارتباطات عصبی در مغز ایجاد می شود، هر اشتباه نیز سیناپسی را در مغز شکل می دهد. نکته اینجا است که وقتی از اشتباهاتمان می آموزیم و درس می گیریم، سیناپس دیگری نیز به وجود می آید. به این ترتیب شکست ها و اشتباهات ما پایه ای برای یادگیری های بعدی و عمیق تر شده و ارتباطات عصبی مغز را افزایش می دهد.
 
وقتی فردی درگیر یادگیری و حل مسائل ریاضی است، ذهن او به طور همزمان درگیر تولید سیناپس های عصبی متعدد است و هر بار که او اشتباهی می کند و متوجه اشتباه خود می شود، سیناپس های عصبی جدیدتری در ذهنش ایجاد می شود که در درازمدت ذهن او را برای درک مفاهیم ریاضی هر چه آماده تر می سازد. به عبارت دیگر می توان گفت، تمرین ریاضی ولو پر از اشتباه باشد، در درازمدت، ذهن فرد را برای آموختن ریاضی مستعدتر می سازد.
 
به گفته بولر، مغز حتی در زمانی که مشغول ارتکاب یک اشتباه هستیم در حال آموختن است زیرا به خصوص در چنین لحظاتی، مغز دچار چالش می شود و برای درک موقعیت نامتعادل به وجود آمده تلاش می کند و هر چه ذهن بیشتر درگیر موضوع شود و برای رفع اشتباه و پیدا کردن راه حل صحیح بیشتر تغلا کند، یادگیری عمیق تر و فراموشی کندتر خواهد شد. نکته مهم این است که وجود لحظات آزمون و خطا و رو به رو شدن با اشتباهات به خصوص برای کودکان بسیار حیاتی و مهم است زیرا مغز کودکان در این موقعیت ها، در حال گسترده شدن و پیچیده تر شدن است چرا که همزمان با درگیر شدن ذهن در حل معما، مغز ارتباطات عصبی هر چه بیشتری را ایجاد می کند که این ارتباطات می تواند جریان بازیافت و بازخوانی اطلاعات را سریع تر کرده و با تمرین مستمر، هر نوبت کارایی و سرعت مغز در حل مسائل، افزایش یابد.
 
 به این ترتیب کودکانی که بر قوۀ یادگیری خود باور دارند و می دانند که علیرغم تمام اشتباهات و شکست ها، سرانجام راه حل را خواهد یافت و یاد خواهند گرفت، رفته رفته ذهن آماده تری برای یادگیری و حل مسائل خواهند داشت. در مقابل کودکانی که بر این باور هستند که استعداد یادگیری مسئله ای ذاتی و مادرزادی است و تلاش و تمرین تاثیری بر یادگیری آنها نخواهد داشت، در نتیجه تلاش کمتر، پختگی، کارایی و آمادگی مغزشان را برای یادگیری نیز کاهش می دهند و در نتیجه دیرتر و کندتر می آموزند.
 
نکته مهم دیگری که بولر بر آن تاکید کرد، آثار مخرب امتحانات کلاسی ریاضی است که در یک بازه زمانی کوتاه از دانش آموزان خواسته می شود به سرعت مسائل ریاضی را حل کنند. به باور بولر، حافظه فعال، در نگهداری و انتقال داده های ریاضی نقش اصلی را دارد و این بخش از مغز، معمولا تحت فشار و استرس، قفل می شود. به عبارت دیگر زمانی که ما دانش آموزان را پای یک امتحان کلاسی فشرده می نشانیم و از آنها می خواهیم سوالات ریاضی را با سرعت پاسخ دهند، حافظه فعال آنها قابلیت خود را برای نشان دادن حداکثر عملکرد و کارایی از دست می دهد. در این زمینه تحقیقی نیز در دانشگاه شیکاگو انجام شده است که نتایج آن نشان می دهد وقتی از افراد خواسته می شود در یک بازه زمانی کوتاه، سوالات امتحانی را پاسخ دهند، حافظه فعال آنان از کار می افتد و عملکرد آنها به شدت افت می کند. از همین رو محققان نتیجه گیری می کنند که با شناسایی عوامل و علائم اضطراب ریاضی، که به خصوص خود را در امتحانات فشرده نشان می دهد می توان به دانش آموزان در بهبود عملکردشان در درس ریاضی کمک کرد.
 
به باور بولر برای بهبود عملکرد دانش آموزان در درس ریاضی این تنها کافی نیست که خودپنداره ها و باورهای آنها را مثبت و سازنده نماییم بلکه اگر آنچه واقعا در جلسات درس و امتحان رخ می دهد را تغییر ندهیم، حتی باورها هم نمی توانند به دانش آموزان کمک چندانی نمایند. در واقع برای افزایش موفقیت دانش آموزان نه تنها باید بر روی باورهای آنها تمرکز کنیم بلکه از سوی دیگر محیط و تجربیات عملی آنها را هم در مواجه شدن با ریاضی مورد بازنگری قرار دهیم.
 
از میان برداشتن موقعیت های استرس زا در اثر برگزاری امتحانات یا مسابقات رقابتی و در یک بازه زمانی کوتاه می تواند دانش آموزان را نسبت به عملکرد و موفقیت شان در درس ریاضی بدبین نماید اما برعکس با تغییر رویکرد آموزشی خود می توانیم موفقیت آنها را تضمین نماییم. برای مثال جایگزین کردن پروژه های عملی به جای امتحانات، استفاده از روش های یادگیری مشارکتی و کار گروهی در حل تمرینات و البته نشان دادن عملکرد و قابلیت های مغز انسان در زمان یادگیری می توان برای دانش آموزان اعتماد به نفس رو به رو شدن با ریاضی و چشیدن طعم شیرین یادگیری و موفقیت را فراهم کرد.
پاورقی ...
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

حدوث زمانی جهان از دیدگاه ریاضی و فیزیک

بازديد: 133

حدوث زمانی جهان از دیدگاه ریاضی و فیزیک

 حکمت
میثم توکلی بینا عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در جلسات دوره‌ای اعضای هیأت علمی مؤسسه سخنرانی خود را با موضوع «حدوث زمانی جهان از دیدگاه ریاضی و فیزیک» ارائه کرد. آنچه در ذیل می‌خوانید مقدمه ارائه شده این سخنرانی است.
 
حدوث زمانی اصطلاحی قدیمی و مدرسی در فلسفه و کلام اسلامی است و ابتدا باید خود آن اصطلاح‌شناسی شود. ولی این بحث می‌تواند ما را به مرافعه دیگری وارد کند که دقیقا همان نزاع حدوث است و بحثی درازدامن خواهد شد. لذا در ابتدا مقصود خود را از حدوث زمانی تبیین می‌کنیم. مقصود من در این بحث این است که اگر زمان را به شکل بعدی از محور مختصات در نظر بگیریم و آن را برگردیم به نقطه صفر می‌رسیم؛ نقطه‌ای که عقب‌تر از آن معنا ندارد. می‌دانیم اشکالاتی از لحاظ فلسفی به همین تقریر گرفته شده. اما به صورت روشن در این مدل مفهومی، زمان امر موهوم نیست بلکه تلقی اینشتینی (حتی نیوتنی) از آن وجود دارد. حدوث نیز به معنای همین عدم امکان پا پس گذاشتن از پدیده نقطه صفر به عقب است.
 
در ادیان یهودی، مسیحی و اسلام به صورت اعتقاد متدینانه این عقیده همواره وجود داشته که جهان «آفریده»ی خالق است و این آفرینش مسبوق به هیچ سابقه‌ای نبوده و «از هیچ» به وجود آورده شده است۱. منظور از اصطلاح «آفرینش از هیچ/Creatio ex nihilo» آن است که جهان از ماده‌ی پیشینی یا قدیم آفریده نشده بلکه پیش از آن نیستی محض بوده و خداوند خلقتی بی‌سابقه، بی‌ماده و بی‌الگوی قبلی انجام داده است. یعنی به تقریر آکوییناس خلقت «نه از چیزی» را حدوث می‌گویند۲. این دیدگاه که آکوییناس طرح می‌کند به معنای خلقت در زمان هم نیست. بلکه به معنای آغازمندی جهان و زمان است. جهان و زمان هم‌پا و هم‌داستانند و زمان به عنوان مؤلفه خلقت همراه آن پدید آمده است.
 
هم در ریاضیات و هم در فیزیک معاصر، نظریاتی در اثبات و حتی رد این نظریه که از قدیم مرافعه میان موحدان و ملحدان/مشرکان بوده پدیدار شده است. غرض ما از طرح این بحث این است که آیا فیزیک و ریاضی توانسته‌اند مرافعه و نزاع کهن را حل کنند و آن را فیصله دهند؟

۲- ریاضیات:
متکلمان مسلمانی چون سید مرتضی و کراچکی هم چون فیلوپونوس اظهاراتی ریاضیاتی در این زمینه داشته‌اند. لذا استفاده از عقل ریاضی در این قضیه متداول بوده و سابقه‌دار است. برهانی که متکلمان به کار برده‌اند، برهان تطبیق است. این برهان روح ریاضی دارد. به کار بردن ریاضیات که امروزه نیز طرفدار دارد بدین جهت است که عقل ریاضی والامرتبه‌ترین استدلال را می‌تواند رقم زند.

۲-۱- تلقی ترتیبی از زمان Tensed Theory of Time
 
براهین ریاضیاتی برای اثبات حدوث زمانی:
۱) برهان تطبیق
برهان تطبیق میگوید: فرض کنید زمان آغازی ندارد و پدیده ها هماره بوده اند. حالا مثلا زمان فارابی به قبل را در نظر بگیریم و آن بازه زمانی نامتناهی را A۱ بنامیم. بازه زمانی از حال به قبل را که این هم نامتناهی است، A۲ بنامیم. در این صورت فاصله این دو، بازه ای متناهی است به این معنا که از دو طرف کرانه دارد و آن را   A۱-۲بنامیم. حالا میبنیم که A۱ و A۲ هر دو نا متناهی هستند ولی به اندازه ای متناهی یعنی A۱-۲ با هم اختلاف دارند. چنین چیزی محال است. پس باید زمان متناهی باشد.
 
بیان دیگر: در عین نامتناهی بودن دو بازه لزوما باید با هم انطباق داشته باشند ولی ندارند لذا نامتناهی نیستند. تقریرهای نویی هم از این نظریه شده است. باید به خاطر داشت که این نظریه باید در کنار این دیده شود که «پدیده و زمان و مکان» از هم قابل تفکیک نیستند.
 
ایرادهایی بر برهان تطبیق:
- در نظریه امروزین مجموعه ها مسئله تناظر یک به یک میان دو مجموعه نامتناهی که به ظاهر یکی نیستند پذیرفته شده است. مانند اعداد طبیعی و اعداد صحیح.
- حتی در نظریه امروزین مجموعه ها، بحث مقایسه بی نهایت ها هم مطرح شده که از طریق یافتن یک تابع ریاضی برای برقراری  تناظر یک به یک و پوشا بر می گردد.
- بازه زمانی میان ابن سینا و اکنون، متناهی نیست. فقط کرانمند است.  
 
اشکالی بر ایرادهای برهان تطبیق
- مجموعه «گذشته زمان» منطبق با نظریه مجوعه ها و محاسبات بی نهایت در مجموعه های نامتناهی اعداد نیست.
- نامتناهی در اعداد، نامتناهی بالقوه است و اساسا مفهوم نامتناهی زمانی در ریاضیات طرح می گردد که قابلیت تحقق و تعین وجود داشته باشد نه فعلیت. در آن صورت بی نهایت در کار نیست. لذا بی نهایت مجموعه ها در مورد آینده زمانی قابل کار برد است.
- گذشته زمان، اگر بیکرانه باشد نوعی بی نهایت بالفعل داریم؛ در این صورت برهان تطبیق بی نتیجه است و باید در مورد امکان/عدم امکان بی نهایت بالفعل سخن بگوییم.

نکاتی در باب لزوم تناهی:
تفاوت روایت پیامبر با مسئله مطرح در دیدگاه کلام مسیحی و یا سید مرتضی و یا آثار فیلوپونوس این است که پیامبر روز و شب را مثال میزنند که حوادثی شمارا هستند و با مجموعه اعداد طبیعی یا صحیح سازگارند. اما آیا به صورت کلی میتوان حوادث گذشته یا محور زمان را حتی با فرض کرانمندی آغازین، بی نهایتی شمارا یعنی طبیعی یا صحیح در نظر گرفت؟ به نظر نمیرسد.
 
به این ترتیب، استحاله نامتناهی بالفعل باز هم حالت پارادوکسیکال خود را حفظ خواهد کرد و حتی با کرانمندی هم مشکل حل نمیشود. حال اگر کسی روز و شب یعنی اجزای زمانی معین را به عنوان واحد شمارش زمان یا حوادث در نظر بگیرد، میتواند استدلال مذکور به وجهی نشانگر آغازمندی جهان باشد. ضمن این که همه این مباحث مطابق با تلقی عمومی از زمان و استمرار چیزهاست و به تعبیر دیگر تلقی نیوتنی از آن را در نظر میگیرد. اما اگر این تلقی به تلقی نسبیت عام تغییر داده شود و وابسته به ناظر یا مکان-زمانی شود چه تغییری ایجاد میگردد؟
 
۲) نامتناهی بالفعل ناممکن است.
در ریاضیات عصر ما قضیه ای توسط هیلبرت مطرح شد که بعدها مثال آن، مثال «هتل هیلبرت» شهرت یافت. هتلی دارای بی نهایت اتاق است و مسافری به آن مراجعه می کند. مسئول پذیرش می داند همه اتاقها پر است و جا ندارد. اما استدلال میکند که اگر همه مسافران یک اتاق جابجا شوند، اتاقی برای مسافر جدید خالی خواهد شد و همین کار را می کند. این نشان میدهد بی نهایت بالفعل نا ممکن است. لذا زمان باید آغازمند باشد. تاکید بر این است که محور گذشته زمان، بی نهایتی تحقق یافته است، وگرنه در «حال» حضور نداشتیم. 
 
اشکال:
کانتور در نظریه مجموعه های خود از طریق عدد اصلی (کاردینال) نظریه ریاضی بی نهایت بالفعل را اصل قرار داد. هیلبرت با وجود تلاش برای نشان دادن استحاله بی نهایت نتوانست نظریه خود را به سرانجام برساند. از سوی دیگر اصل ریاضی «وجود حد اقل یک مجموعه بی نهایت بالفعل در عالم ریاضیات» هم توسط کانتور اثبات نشد اما به عنوان اصل موضوع پذیرفته شده است. به نظر میرسد میان ریاضی و واقعیت باید تفاوت گذاشت. فضای هایپر اسپیس ریاضی و حتی فیزیک نظری نمیتواند لزوما توصیف واقعیت طبیعی باشد بلکه روشی برای کار روی پدیده هاست.
 
۲-۲- تلقی غیر ترتیبی از زمان Tenseless Theory of Time
 
۳- گودل و نگاه اینشتینی به زمان:
در سال ۱۹۴۹، کورت گودل پاسخ عجیبی برای معادلات اینشتین یافت. او فرض کرد که کل جهان در حال چرخش است. طبیعت عسل مانند فضا- زمان، افراد را می کِشَد. اگر با موشک جهان گودل را دور بزنید، پس از یک دور چرخش درست به نقطه شروع خود باز می گردید، ولی در زمان گذشته. در جهان گودل، اصولا یک فرد می تواند بین هر دو نقطه جهان، در فضا و زمان، سفر کند. می توان هر رویدادی را در هر زمانی در گذشته مشاهده کرد. جهان گودل، به خاطر وجود نیروی گرانش، تمایلی به فروپاشی به درون دارد. بنابراین نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش، باید بتواند این نیروی گرانش را خنثی کند. به بیان دیگر، سرعت چرخش جهان باید از یک مقدار حداقل بیشتر باشد. هر چه جهان بزرگتر باشد، تمایل برای فروپاشی آن نیز بیشتر خواهد بود و بنابراین برای جلوگیری از فروپاشی، ناچار است سریعتر بچرخد.
 
به عنوان مثال، گودل محاسبه کرد که جهانی در ابعاد جهان ما، باید هر ۷۰ میلیارد سال یکبار به دور خود بچرخد و در این صورت، شعاع حداقل برای سفر در زمان، ۱۶ میلیارد سال نوری خواهد بود. به هر حال، برای سفر به عقب در زمان باید با سرعتی کمتر از سرعت نور سفر کنید. گودل آگاه بود چه پارادوکسهایی ممکن است در ارتباط با پاسخ او مطرح شود. بعنوان مثال، احتمال ملاقات با خود در گذشته و تغییر مسیر تاریخ و نیز معضلی به نام «علیت».
 
نقد اینشتین بر گودل:
- اصولا باید میان فیزیک نظری و کاربردی یا واقعی مرزی کشید.
- «از نظر کیهانشناسی، تمایز بین مفهوم «زودتر- دیرتر» برای پدیده های جهان از بین می رود و پارادوکسهایی در مورد جهت ارتباط علت و معلولی وقایع از گفته های آقای گودل بر می آید … جالب است دریابیم این وقایع نمی توانند در صحنه های فیزیکی وجود داشته باشند.»
- از آنجا که طبق ادعای اینشتین، زمان و فضا مانند قطعه ای لاستیکی می توانند خمیده و تابیده شوند، او نگران بود که بافت فضا- زمان آنقدر پیچیده و تاب بردارد که امکان سفر در زمان فراهم آید.
- ضمنا او راه حل گودل بر مبنای «دلایل فیزیکی» را رد کرد، یعنی جهان نمی چرخد، بلکه منبسط می شود.
 
آثار نظریه اینشتین:
پس از مرگ اینشتین، این مسئله کاملا آشکار شده بود که معادلات او می توانند منشأ پدیده های عجیبی (سفر در زمان، کرمچاله ها) باشند. با این حال هیچ کس توجه خاصی به این موارد نشان نداد، زیرا دانشمندان احساس می کردند این پدیده ها در طبیعت امکان تحقق ندارند. توافق بر این بود که پاسخها پایه و اساسی در دنیای واقعی ندارند، اینکه تلاش برای سفر به یک جهان موازی از طریق یک ساهچاله موجب مرگ شما می شود، جهان نمی چرخد و شما نمی توانید استوانه های بی نهایت بلند بسازید، باعث می شد سفر در زمان تنها بحثی آکادمیک تلقی شود.

سکانس آخر فیلم اینترستلار یک چالش عجیب را خیال پردازی و تفلسف کرده است. استوانه استوکوم در این فیلم تصویر شده است. با تلقی چهار بعدی اینشتین از مسئله فضا زمان، ماده و فضا و زمان همبستگی تام دارند و لذا وقتی به نقطه تکینگی بازگردیم فضا و زمان به صفر میل میکنند. لذا اگر در نقطه ای فضا محو گردد، به تبع آن زمان نیز وجود نخواهد داشت. لذا تکینگی ماده، تکینگی فضا و زمان نیز هست. نباید پنداشت که انفجار بزرگ در مقطعی از زمان یا فضا رخ داده بلکه مطابق مدل، خود فضا و زمان با آغاز کیهان پدید آمدند. لذا: این پرسش که «قبل از انفجار بزرگ چه رخ داد؟» پرسشی بی معناست، زیرا زمان با انفجار بزرگ آغاز گشت.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:21 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 407

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس