تحقیق دانشجویی - 58

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

یک نمونه مشاوره فردی

بازديد: 4137
یک نمونه مشاوره فردی

 

نمونه ای از مشاوره در مدارس

فرایند یک جلسه مشاوره

 

معرفی مراجع :

 

سن:16سال

- جنس:مونث

- تحصیلات:سوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک

- وضعیت تاهل :مجرد

 

**تاریخچه وشرح مشکل:

بی قراری وعدم وجود عزت نفس ورابطه صمیمی با مادر-ارتباط باجنس مخالف-افت شدید تحصیلی

 

**محل انجام مشاوره:اتاق مشاوره

 

**اهداف جلسه:پرورش عزت نفس و کمک به تصمیم گیری درست ودر حدامکان تغییر رفتار

 

***********************************************************

**اطلاعات:

سال سوم دبیرستان-فرزند سوم-یک برادر کوچکتر ودو خواهر بزرگتردارد.دختر اول خانواده دارای فرزندان دو قلوی دختر است که مادر مراجعیکی از آنها را سرپرستی می کند. پدر اعتیاد دارد.شغلش جوشکاری واغلب پروژه هایش خارج مشهد است.

اعضای فامیل از اعتیادش با خبر نیستنددختر دوم خانواده به علت اعتیادهمسر متارکه کرده ونزد خانواده زندگی می کند.برادر با مادر درگیری داردو هم اکنون با پدر مشغول کار است.

(اطلاعات از پرونده تربیتی جمع آوری می شود)

 

**انتظارات:

انتظار می رود مراجع در پایان جلسه نخست با اطمینان از فرایند جلسهمشاوره به کشف خود پرداخته وواقعیات زندگی را بپذیرد همچنینخویشتن را با شرایط جدید خانوار تطبیق دهد.

 

**مقدمه:

جلسه از قبل تعیین وقت شده  است.30دقیقه آخرساعت اول یکشنبه 1-11-85.

مشاور ومراجع کمی روبروی هم در منتهای میز مشاوره گروهی مینشینند.صندلیها متمایل به هم.روی میز لیوانی آب-دستمال کلینکس وشاخه هایی گل وجود دارد. مشاور چیزی یادداشت برداری نمی کند.

********************************************************

 

-سلام دخترم خوش آمدی. خوشحالم برای حرفات منو انتخاب کردی.

-چه خبر؟چی شد که تصمیم گرفتی بیای مشاوره؟    (پرسش باز)

 

 

**شروع کار

-مراجع:چند وقته خیلی دلم گرفته. با خودم هی کلنجار می رفتم.درسامافت کرده نمی دونم باید چه کار کنم...

این بود که تصمیم گرفتم با کسی که فکر می کنم راهو نشونم می دهحرف بزنم...مزاحم که نیستم؟

-مشاور:نه عزیزم وقت من مال شماهاست.خوب حالا راحت باش و از هرکجا که دوست داری تعریف کن.

-مراجع:خانوم به خدا خسته شدم.خدا هم که منو دوست نداره.درسامافتضاحه.حوصله ندارم.فقط می یام مدرسه که دوستاموببینم.سردرگمم.خیلی وقتا فقط گریه آرومم می کنه...

-مشاور:خوب حتما از این وضع خیلی ناراحتی؟

-مراجع:(با مکث) بله خانوم.اعصاب ندارم تو خونه یه جور ناراحتی و مدرسههم که غر غر دبیرام ومدیر.دیگه کلافه شدم.

-مشاور:از این که نمی تونی مث قبل دانش آموز خوبی باشی از دستخودت عصبانی هستی این طور نیست؟

-مراجع:بله همین طوره من از دست همه عصبانی ام.مادرم پدرم نوه اشفقط دوستامن که بهم آرامش می دن.

-مشاور:البته دوستای ما چون همسن ما هستن مارو درک می کنن.ولیچرا بابا؟چرا نوه اش؟معمولا خاله ها که خیلی مهربونن!

-مراجع:بله خانوم دوسش دارم ولی همه وقت مادرمو می گیره اصلا ازوقتی مادرم مسوولیت اونو قبول کرده زندگیمون تیره شده.نمی زارهدرسامو بخونم باید مواظبش باشم.تازه فهمیدم حتی  مادرم اونو از منکه دخترشم بیشتر دوست داره!

-مشاور:خوب عزیزم شاید خواهرت توان اداره دو تا نوزادو نداره وگرنه کدوممادر دلش می یاد بچه شو ازش دور کنن من فکر می کنم موندن اونکوچلوی بی گناه همیشگی نباشه درسته؟

-مراجع:آره گناهی که نداره ولی حق منو گرفته.مادرمو گرفته. وقت منوگرفته. به خدا تمام در سام رو هم انبار شده تا میام برم سراغ درسامباید شیر خشک درست کنم- پوشک بزارم وهزار کار دیگه...

-مشاور: تو گفتی مامان بیشتر به بچه ای که الآن دلش برا خاله اشتنگ شده رسیدگی می کنه درسته؟

-مراجع:(بالبخند)آره ولی خوب اونم باید کارهای خونه وخرید بیرون رو انجامبده.بچه داری هم که تو این سن شده قوز بالا قوز.اصلا می دونین خانومهمش تقصیر بابامه.اون باید اجازه نمی داد.(بغض می کند...لحظه ای بعدحرفهایش با اشکها قاطی می شود که:)من دیگه تحمل ندارم.هیچ کسنیست باهاش چند کلمه حرف بزنم.دلم خیلی گرفته.مامانم تقاصشو پسمی ده..

(دستمالی به او تعارف می کنم)

-مشاور:پدرتو خیلی دوست داری معمولا دخترا به پدر انس بیشتری دارن.

-مراجع:خیلی زیاد تمام زندگیم پدرمه.ولی می دونین مامانم با خفتوخاری از خونه بیرونش کرد...

(حرفش قطع می شود به شدت گریه می کند دستها را به هم میساید و بی قرار است.)

************

**مهارت همدلی

-مشاور:(لحظه ای دستش را می گیرم)حتما تو اون وضعیت حال خیلیبدی داشتی می فهممت.

**خلاصه کردن

-مشاور:خوب تا حالا معلوم شد چه چیزایی دختر گل منو ناراحت کرده:اولحضور یک نی نی(با لبخند)

دوم عدم توجه قبلی مادر به دختر سوم که از همه مهمتر بود نبود پدر.

حالادختر من یه کم آب می خوره ومی گه مامان چرا این کارو کرده حتماعلتی داشته؟!

-مراجع:نمی دونم دعواشون شد مامان گفت یا جای منه یا جای تو اونمرفت.

(کمی آرام می شود)

-مشاور:تو فکر می کنی اصل مشکل بابا مامانت بعد این همه سال کهاز زندگیشون می گذره چیه؟

-مراجع:چی بگم...راستش بابا گاهی وقتا تریاک می کشه.همیشگینیست.وقتی خیلی خسته است. فقط همین.اما مامان می گه دیگهتحمل نداره.من می دونم اون می خواد لج بابارو در بیاره. اصلا بابا همینطوریش هم خوبه لااقل پیش من که هست ولی حالا چی؟معلوم نیستکجاست و چی کار می کنه؟

-مشاور:تو از کی متوجه این وضع بابا شدی؟

-مراجع: دو سالی می شه .ولی بابا خودش گفته تفریحیه منم می دونمچون همیشه این کارو نمی کنه یه بارم که دید من خیلی ناراحتم گفتمی خواد ترک کنه..خانوم؟..

-مشاور:بله

-مراجع:به نظر شما حالا که بابا نیست ومنم که خیلی تنهام خواهرممکه می ره سر کار مامانم که نه منو می فهمه ونه دوسم داره اگه باکسی تلفنی صحبت کنم اشکال داره؟

-مشاور:خوب تنهایی که خیلی کلافه کننده است مخصوصا اگه آدم بیبرنامه وبی هدف باشه تا جایی که من یادمه تو دانش آموز موفقیبودی ولی تا اون کس که هم صحبت آدم می شه کی باشه؟

-مراجع:یه دوست.البته هم جنسم نیست. چند وقته با هم حرف میزنیم. فقط همین.

-مشاور:هدفم داشتی؟

-مراجع:نه.فقط این که تنها نباشم.البته اگه فهمیدم مورد خوبیه شایدازدواج کردم.از این وضع که بهتره!

-مشاور:اون چی؟

-مراجع:تا حالا نفهمیدم.هیچ حرفی از ازدواج نزده.ما فقط درد دل میکنیم.

-مشاور:دوسش داری؟

-مراجع:اولش نه ولی کم کم علاقه مند شدم.حالا اگه یه روز نبینمشکلافه ام.

-مشاور:آره آدم وقتی فکرش متمرکز یه مساله می شه بقیه چیزاروفراموش می کنه .

-مراجع:راستش خانوم حالا که ماه محرم شده از امام حسین خجالت میکشم ولی نمی تونم بهش زنگ نزنم!

-مشاور:نمایشگاه عطش و عاشورای مدرسه رو دیدی؟  (استفاده از انگیزهمذهبی وی)

-مراجع:آره روزای اول تحمل نداشتم ولی بعد به پنجره فولادش نخ گرهزدم که خدا حاجتامو بده.

-مشاور: دوست داری روی حاجتهات حرف بزنیم البته اگه محرمانهنیست؟(بررسی گزینه ها)

-مراجع:آره خانوم. می گن مشاورا محرم رازن.اگه این طور نبود من اینجانبودم.(مکث ولبخند)اول-بابام برگرده خونه.دوم-بابام خوب بشه.سوم-مامانممنو هم تو خونه ببینه نه فقط سانازو.چهارم- ازدواج کنم .

-مشاور:این آخریش حتما با یه مورد خوب که لیاقت تورو داشته باشه.(خودشناسی عزت نفس)

-مراجع:خانوم یعنی من خیلی مهمم؟!

-مشاور:آره عزیزم تو برای پدر- مادر- من و خانم مدیر وحتی ایران خیلیعزیزی خانم مهندس آینده!

-مراجع:یادش بخیر خانم تو کلاس برنامه ریزی چقدر ازتون راجع بهمهندسی پلیمر سوال کردم.حالا چی؟منم وکوله باری از درسهای افتاده...(آه می کشد)

-مشاور:ولی من اطمینان دارم تو توانایی جبران داری.البته اگه خودتبخوای.

-مراجع:فقط کمی هدفمندی-تصمیم وتلاش لازمه.من با شناختی که ازتدارم اینو تو وجودت می بینم.نگاه کن این کانامه سال اولته.چه نمره هایدرخشانی داری.به خصوص تو فیزیک وریاضی.

-مراجع:(آه می کشد.کارنامه را نگاه می کندو به فکر فرو می رود.)     (اقدام تسهیلی)

-مشاور:تازه ترم اول تموم شده.تو خوب فهمیدی نقاط قوت وضعفتچیه.کارنامه هارو که دادن اگه دوست داشتی حتما بیا پیشم تا یه برنامهدرست حسابی بریزیم برای یک شروع دوباره.

-مراجع:یعنی ممکنه؟!

-مشاور:آره عزیزم.فقط غیر ممکنه که غیرممکنه.

(مراجع می خندد.کمی اعتماد به نفس پیدا کرده حالا به چشمانم نگاهمی کند من نیز او را تایید می کنم.)

-مشاور:راستی می دونی کلاسای

تومدرسه ما هم تشکیل می شه؟(n-a)

-مراجع:همونی که شیما گلباف راجع بهش تو کلاس مروج سلامتکنفرانس داد؟معتادانی که گمنامند و به هم کمک می کنند؟

-مشاور:بله.دوست داری به بابا کمک کنیم تا اونم موفق بشه؟

-مراجع:ولی اون که قهر کرده رفته!

-مشاور:نگران نباش خدا با ماست.

(تماس می گیرم.مراجع با او صحبت کرده به شدت گریه والتماس می کندکه پدر بیاید.پدر به من قول بازگشت فردا را میدهد.)

-مشاور:خوب حالا نوبت مامانه. موافقی یه قرار باهاش بزارم تا حرفای دلاونو هم گوش بدم؟

-مراجع:مگه شما مشاوره خانواده هم دارین؟

-مشاور:البته.تازه کتابخانه پیوندویژه والدین هم داریم .می تونی مامانو عضوکنی.

-مراجع:فکر نکنم وقت کنه بخونه.تازه سوادشم سیکله.

-مشاور:اشکال نداره هر جاشو نفهمید تو براش توضیح بده.دوست دارماین کارو برا من انجام بدی.

 **(ختم جلسه)

-مشاور:اینم یک قطعه گم شده!

-مراجع:قطعه گم شده چیه؟!

-مشاور:یه هدیه.یه کتاب دو صفحه ای.هفته دیگه که اومدی نظرتو راجعبهش برام بگو.موافقی؟

-مراجع:بله خانوم.چقدر سبک شدم.

-مشاور:حالا حالت بهتره .این طور نیست؟

-مراجع:بله.متشکرم.

-مشاور:خوب جلسه بعد که اومدی یک کتاب خوب دیگه دارم که بهخودت امانت می دم تا اون موقع رو اسمش فکر کن:چه کسی پنیر مراجا به جا کرده؟

راستی تو لیست کتابای پیوند-کتاب: تحلیلی بر روابط دختر وپسر در ایرانبرا مامانت خوبه. اگه خواستی براش امانت بگیر.

-مراجع:باشه خبر می دم.خداحافظ..

-مشاور:خداحافظی .هفته دیگه می بینمت.

******************************************************************

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت: 13:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,
نظرات(4)

ترجمه منشور کوروش

بازديد: 127

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع :

ترجمه منشور کوروش

نام دبیر :

 

گردآورنده :

 

 

 

 

 

ترجمه منشور کوروش

 

منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهار گوشه جهان.

پسر کمبوجیه، شاه بزرگ، شاه انشان ،نوه کوروش، شاه بزرگ، ...، نبیره چیش پیش، شاه بزرگ ، شاه انشان ... از دودمانی که همیشه شاه بوده اند و فراماروائی اش را « ِ‌بل »و « نبو » گرامی می دارند و [از طیب خاطر، و]با دل خوش پادشاهی او را خواهانند .

آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم مقدم مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم . مردوک خدای بزرگ دل های مردم بابل را به سوی من گردانید، ...، زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم . او بر من ، کوروش که ستایشگر او هستم و بر کمبوجیه پسرم ، و همچنین بر کَس و کار [و ، ایل و تبار]، و همه سپاهیان من ، برکت و مهربانی ارزانی داشت . ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم . به فرمان « مردوک » ، همه شاهان بر اورنگ پادشاهی نشسته اند . همه پادشاهان از دریای بالا تا دریای پائین [مدیترانه تا خلیج فارس ؟] ، همه مردم سرزمین های دوردست ، از چهارگوشه جهان ، همه پادشاهان « آموری » و همه چادرنشینان مرا خراج گذاردند و در بابل روی پاهایم افتادند [ پا هایم را بوسیدند] . از... ، تا آشور و شوش من شهرهای « آگاده » ، اشنونا ، زمبان ، متورنو ، دیر ، سرزمین گوتیان و همچنین شهرهای آنسوی دجله که ویران شده بود ــ از نو ساختم . فرمان دادم تمام نیایشگاه هایی را که بسته شده بود، بگشایند. همه خدایان این نیایشگاه ها را به جاهای خود بازگرداندم . همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند، به جایگاههای خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم . همچنین پیکره خدایان سومر و اکد را که « نبونید » ، بدون هراس از خدای بزرگ، به بابل آورده بود، به خشنودی مردوک «خدای بزرگ» و به شادی و خرمی به نیایشگاه های خودشان بازگرداندم. باشد که دل ها شاد گردد ...

بشود که خدایانی که آنان را به جایگاههای نخستین شان بازگرداندم،... [ قبل از « بل » و « نبو »] هر روز در پیشگاه خدای بزرگ برایم خواستار زندگی بلند باشند ، چه بسا سخنان پُربرکت و نیکخواهانه برایم بیابند ، و به خدای من « مردوک » بگویند: کوروش شاه ،پادشاهی است که تو را گرامی می دارد و پسرش کمبوجیه [نیز]...

اینک که به یاری «مزدا» تاج سلطنت ایران و بابل و کشورهای چهارگوشه جهان را به سرگذاشته ام اعلام می کنم که تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد دین و آئین و رسوم ملت هائی را که من پادشاه آنها هستم محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زیر دستان من دین و آئین و رسوم ملت هائی که من پادشاه آنها هستم یا ملت های دیگر را مورد تحقیر قرار بدهند یا به آنها توهین نمایند.من از امروز که تاج سلطنت را به سر نهاده ام تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد هرگز سلطنت خود را بر هیچ ملتی تحمیل نخواهم کرد و هر ملتی آزاد است که مرا به سلطنت خود قبول کند یا نکند و هرگاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند من برای سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم کرد. من تا روزی که پادشاه ایران هستم نخواهم گذاشت کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم واقع شد من حق وی را از ظالم خواهم گرفت و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم کرد.من تا روزی که پادشاه هستم نخواهم گذاشت مال غیر منقول یا منقول دیگری را به زور یا به طریق دیگر بدون پرداخت بهای آن و جلب رضایت صاحب مال ، تصرف نماید و من تا روزی که زنده هستم نخواهم گذاشت که شخصی دیگری را به بیگاری بگیرد و بدون پرداخت مزد وی را به کار وا دارد.

من امروز اعلام می کنم که هر کسی آزاد است که هر دینی را که میل دارد بپرستد و در هر نقطه که میل دارد سکونت کند مشروط بر اینکه در آنجا حق کسی را غصب ننماید و هر شغلی را که میل دارد پیش بگیرد و مال خود را به هر نحو که مایل است به مصرف برساند مشروط بر اینکه لطمه به حقوق دیگران نزند. هیچ کس را نباید به مناسبت تقصیری که یکی از خویشاوندانش کرده مجازات کرد .من برده داری را برانداختم. به بدبختی های آنان پایان بخشیدم .

من تا روزی که به یاری مزدا زنده هستم و سلطنت می کنم نخواهم گذاشت که مردان و زنان را به عنوان غلام و کنیز بفروشند و حکام و زیر دستان من مکلف هستند که در حوزه حکومت و ماموریت خود مانع از فروش و خرید مردان و زنان بعنوان غلام و کنیز بشوند و رسم بردگی باید به کلی از جهان برافتد.

از مزدا خواهانم که مرا در راه اجرای تعهّداتی که نسبت به ملت های ایران و بابل و ملل چهار جانب جهان بر عهده گرفته ام موفق گرداند..........

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 22 آبان 1394 ساعت: 17:09 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

خشم در کودکان و راه های درمان

بازديد: 245

 

خشم در کودکان و راه های درمان

خشم و طغیان خشونت آمیز در میان کودکان خطر فزاینده ای برای آنها شمرده می شود. اغلب والدین نمی دانند چگونه از عهده ی خشم کودک خود برآیند. در اینجا چند راهنمایی جهت فرونشاندن خشم آنان یادآور می شویم که اگر پیگیری شود آرامشان می کند.

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا بچه ها خشمگین می شوند؟

خوب، علت اصلی عصبانیت آنها این است که آنها برای کشف بسیاری از چیزها در باره ی خود و جهان پیرامونشان به بزرگ-سالان وابسته هستند. این فقدان دانایی و وابستگی به دیگران، بعد از مرحله ای آنان را ناامید می کند. چون به دلیل مهارت های توسعه نیافته ی ارتباطی قادر به بیان احساسات خویش نیستند در نتیجه آن را از طریق عصبانیت بیان می کنند.

یکی دیگر از دلائل خشم آنها حس تنهایی است. آنها خواهان جلب توجه والدین خویش هستند و زمانی که والدینشان به آنان توجه دارند موقعی است که داد و فریاد می کنند.

امکان دارد عصبانیت گاهی اوقات به خشونت منجر شود. مهار خشم کودکان بسیار مهم است. در زیر چند راهنمایی برای مهار عصبانیت کودکان به همراه شیوه نامه ی خاص والدین به منظور دوری جستن در موقعیت فوق العاده می آوریم:

آیا می دانید چه کارهایی در مقام والدین باید برای فرو نشاندن خشم کودکان انجام دهید؟

قبول مشکل:

نخستین و مهمترین چیز برای مهار عصبانیت کودکان این است که به آنها بفهمانیم که گاهی عصبانیت خیلی خوب است و به کودکان خود بگوییم که این حالت یکی از انواع هیجان ها مثل عشق، حسادت و شادمانی است که ما هر روز در زندگی تجربه می کنیم.

اما خشم، مثل همه ی هیجانات دیگر، باید به شیوه ای مهار شده بیان شود. به کودکان تفاوت بین عصبانیت و خشونت را توضیح دهید و به آنها بگویید احساس عصبانیت اشکالی ندارد، اما ابراز آن از طریق خشونت یعنی آزار رساندن به دیگران و شکستن اشیاء و ایجاد آشوب پذیرفتنی نیست!

توضیح درباره ی خشونت و متمایز ساختن آن از خشم، یکی از بهترین شیوه ها برای مهار خشم کودکان است.

پشتیبان آرامش کودکتان باشید:

یکی از مهمترین راهنمایی ها برای مهار خشم کودکان، عشق بدون قید و شرط شما به آنهاست. وقتی که مقادیر جیوه شان شروع به افزایش می کند با استفاده از حالات جسمانی مانند: ابراز عشق، در آغوش گرفتن و دستی به پشت آنها کشیدن و از طریق اعمال و سخنان خود به کودکان نشان دهید که به فکر آنها هستید و هر وقت به شما نیاز داشته باشند، پشتیبانی شان می کنید. با اطمینان از عشق و پشتیبانی خواهید دید که خشم کودک به تدریج به پایان خواهد رسید.

تنبیه کودک به هنگام عصبانیت او، واکنش منفی دارد. به جای آن راجع به آنچه خوب و بد است با وی صحبت کنید. برخی قواعد در خانه، میتواند نمونه ی سرمشق کودک برای پیروی کردن از آنها شمرده شود.

اگر کودکان ببینند که والدینشان فریاد می زنند و با هم نزاع می کنند، آنها هم همان رفتار را تقلید می کنند. در چنین مواقعی، خیلی مهم است که پدر و مادر شیوه های مهار خشم را به کار ببندند. با این کارها از پس فشارهای روحی بر می آیند. سهیم شدن والدین با کودکان در این راهبردها در زندگی روزمره نیز خیلی مفید خواهد بود.

رهنمودها و روش های سریع مهار خشم در کودکان:

قبل از اینکه به بچه ها بگویید که چگونه با خشم خود مقابله کنند، این نکته بسیار مهم است که به ایشان اطمینان خاطر دهید که دوستشان دارید و به آنها افتخار می کنید و مهم نیست چه خواهد شد و این امر به خلق و خوی آنان کمک خواهد کرد.

در اینجا چند رهنمایی برای مهار خشم کودکان می آوریم:

به کودک بگویید که نفس عمیق بکشد و تا شماره 10 بشمارد. اگر خشم ادامه یابد از او بخواهید به پشت بخوابد و از یک تا ده برعکس بشمارد این عمل کمک میکند تا توجه کودک منحرف شده و بدو فرصت آرامش دهد.

به فرزندتان جایگزینی برای خشم بدهید. به عنوان مثال شما می توانید به او بگویید که اگر احساس خشم می کند، به جای اقدام پرخاش جویانه باید بینی خود را لمس و یا شروع به پریدن نماید تا خشم خود را فرونشاند. تمام اینها سرکوب کردن نیروی جسمانی منفی است. اگر او عصبانی است و به این علت قادر به انجام کاری نیست، به او بگویید که شما به کمک فوری-اش نیاز دارید. کودکان را با فعالیت های خلاق مانند هنر سرگرم کنید. گاهی کودک قادر به بیان احساسات دشوار خود، در قالب های مهارتی ارتباطی رو به توسعه نیست، با استفاده از هر یک از این ابزار و وسایل سازنده ی کودک احساسات خود را به شیوه ی نکوتری ابراز می دارد.

کودک را از طریق افزایش تلاش های جسمانی هدایت کنید. گاهی او را برای قدم زدن در بوستان و یا دوچرخه سواری ببرید. در ورزش هایی مانند بیسبال یا فوتبال دخالت دهید. به خاطر داشته باشید که برگزیدن هر یک از فعالیت ها طبق میل خود او باشد.

هرگاه کودک از خویش رفتار خوبی نشان داد به او پاداش دهید، وی را به سینما ببرید یا از او تعریف کنید و چیزهایی بگویید مانند: «من تو را به خاطر ... تحسین می کنم» یا « از تو به خاطر ... متشکرم» تقویت نقاط مثبت، او را از اعمال پرخاشگرا منع می کند.

یکی دیگر از مؤثرترین روش های مهار خشم کودکان و نوجوانان یوگا است. تمرین یوگا، مراقبه با فرزندان است. با ثبت نام شما و فرزندتان در کلاس یوگا، در عرض چند روز تفاوت را در خود حس می کنید.

اگر به دلائلی کودک، عصبانی و مهار نشدنی باشد، ممکن است شما او را در صحنه از نظر جسمی حذف کرده باشید. در این مواقع کمک کنید تا آرامش را به دست آورد. کودک را بشناسید تا وی احساس تنهایی نکند. به او بگویید که شما در گذشته خیلی عصبانی می شدید اما حالا کاملاً جلوی خشم خود را می-گیرید، آنگاه کودک با شما احساس راحتی می کند و خشم خود را فرو می نشاند.

مهار خشم کودک توأم با راهنمایی او بیشتر مؤثر است. اگر یکی شدن با کودک در روزهای پیش از نوجوانی باشد، شخصیت کودک را در هفت سال اول زندگی می سازد. وقتی کودک عصبانی می شود پدر و مادر ابتدا، علت عصبانیت را مشخص کرده، سپس راه حل آن را پیدا کنند. توضیح به کودک قبل از اینکه خشم او را مهار کنید بسیار دشوار است. در عین حال برخی روش های از بین بردن خشم می تواند به آنها در ایجاد خُلق نیکو کمک کند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 19 آبان 1394 ساعت: 8:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ویروس ایدز کدام نوع گلبول سفید را درگیر می کند .

بازديد: 187

 

ویروس ایدز کدام نوع گلبول سفید را درگیر می کند .

اچ آی وی ويروسی است که به بيماری مرگبار ايدز منجر می شود.

اين ويروس با حملات بی امان خود سيستم دفاعی بدن را چنان تضعيف می کند که حتی کوچکترين عفونت ها جان بيمار را به خطر می اندازند.

تاکنون دست کم 28 ميليون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به ايدز جان خود را از دست داده اند.

در حالی که 20 سالی است که از شناخته شدن اچ آی وی می گذرد، هنوز هيچ واکسنی برای اين ويروس و معالجه ای برای ايدز کشف نشده است.

با اين حال نسل تازه داروها، طول عمر افراد آلوده به اچ آی وی را به طور چشمگيری افزايش می دهد.

2) ويروس اچ آی وی

اچ آی وی (Human Immunodeficiency Virus) به سيستم دفاعی، يعنی دقيقا همان سيستمی که معمولا در مقابل عفونت ها از بدن دفاع می کند، هجوم می برد.

اين ويروس به يک نوع خاص از سلول های سفيد خون به نام “سی دی 4 +” حمله می کند.

اچ آی وی اين سلول را ربوده، ژن های خود را وارد دی ان ای آن می کند و از آن برای توليد بيشتر ذرات ويروسی استفاده می کند.

اين ذرات سپس ساير سلول های سالم سی دی 4 + را آلوده می کنند.

آن دسته از سلول های سی دی 4 + که ميزبان ويروس اچ آی وی هستند در نهايت از بين می روند.

نحوه نابودی اين سلول ها هنوز برای دانشمندان مجهول است.

با کاهش شمار سلول های سی دی 4 + توانايی بدن برای مبارزه با بيماری ها افت می کند و به تدريج به سطحی خطرناک می رسد.

از اين مرحله به بعد بيمار به ايدز (Acquired Immune Deficiency Syndrome) مبتلا شده است.

اچ آی وی نوع خاصی از ويروس به نام “رتروويروس” (retrovirus) است.

هرچند اين رتروويروسها از ويروس های معمولی ساده تر هستند، اما غلبه بر آنها دشوارتر است.

ژن های رتروويروسها در داخل دی ان ای سلول ها لانه می کنند. به اين ترتيب هر سلول جديدی که از سلول ميزبان تکثير می شود حاوی ژن های اين رتروويروس خواهد بود.

رتروويروسها همچنين ژن های خود را با ضريب خطای بالا در سلول ميزبان کپی می کنند. 

توجه. برای حمایت از سایت ما و ایجاد انگیزه برای سایت ما برای گذاشتن بیشتر تحقیقات و جواب سوالات کتاب ها بصورت رایگان برای شما  ، بر روی لینک های زیر هر چند بار خواستید (بعد خواندن مطلب یا قبل از آن ) کلیک کنید :

لیست کلیه اقدام پژوهی ها

لیست کلیه تحقیقات و تجربیات ارتقای شغلی دبیران

لیست کلیه پایان نامه ها

لیست کلیه مقالات و تحقیقات

لیست کلیه پروژه های آماری

لیست کلیه پروژه ها کارآموزی و مالی

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 17 آبان 1394 ساعت: 17:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره آسیب های ماهواره

بازديد: 21019
تحقیق درباره آسیب های ماهواره

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع آسیب های ماهواره

فهرست مطالب

آسيب هاي ماهواره2

ترویج خشونت.. 4

بلوغ زودرس و دسترسی سریع به اطلاعات جنسی.. 4

باورهای غلط درباره مسائل عاطفی و جنسی.. 4

فراهم سازی گسست و درگیری بین نسلی.. 5

ایجاد زمینه های اختلاف و تنش بین همسران. 5

کاهش تعاملات واقعی.. 6

وابستگی و اتلاف وقت.. 6

افت عملکردهای تحصیلی و شغلی.. 6

افزایش مصرف گرایی.. 6

تهدید سلامت جسمانی.. 7

تاثیر ماهواره جامعه و خانواده7

تاثیر ماهواره بر جوانان. 8

تاثیر ماهواره بر بد حجابی.. 10

راهكارهاي مقابله با ماهواره11

منابع :11

 

اسیب های ماهواره

ماهواره كه به خودي خود ابزاري مناسب جهت گسترش ارتباطات سالم مي باشد، متاسفانه به دست آلوده قدرت طلبان و استعمارگران به وسيله اي جهت استيلا و سلطه فرهنگي بدل شده است.

امروزه با گسترش بي حد و حصر فن اوري اطلاعات و ارتباطات كه مظهر آن همان اقمار مصنوعي مي باشد، تهاجم فرهنگي به مسئله اي جهاني تبديل گرديده است و اين ابتلاي جهاني، بسياري از كشورها را به چاره انديشي وا داشته است و حتي انديشمندان و روشنفكران كشورهاي غير اسلامي نيز نسبت به امحاء فرهنگ كشور خود در برابر فرهنگ ماهواره اي، دغدغه خاطر دارند و در مواجهه با اين پديده ساختارشكن، خود را مسئول مي دانند.

ناگفته پيداست كه حجم، سطح و ضريب اين مخاطرات ماهواره اي در كشور ما به مراتب نسبت به ساير كشورها بيشتر و حادتر مي باشد، زيرا ايران به عنوان كشوري كه تجربه انقلابي مردمي را دارا مي باشد و در طول سه دههه از حيات خود، بر آرامان هاي قدسي و ديني، پاي مي فشاردف مسلماً براي قدرت هاي طماع بين المللي خطر آفرين است و آنان را در تحقق تهاجم فرهنگي، توسط رسانه هاي ماهواره اي، ناكام مي گذارد.

بنابر اين ايران به عنوان يكي از كانون هاي مورد تهاجم آنان مطرح مي باشد بي گمان اين مسئله، بايد مسئولان و روشنفكران جامعه ما را در انجام رسالت فرهنگي خود در پاسداري از آرمان ها و مقابله با تهاجمات فرهنگي، راسخ تر و استوارتر سازد.

البته ماهواره ها به خودي خود ابزاري مناسب جهت گسترش ارتباطات سالم و برقراري زمينه تبادل معاني و مفاهيم مي باشد، اما دريغ كه اين ابزار كار آمد به دست آلوده قدرت طلبان، به وسيله اي جهت استيلا و سلطه فرهنگي بدل گرديده است و همانطور كه بيان شد در رويارويي با اين پديده، لزوم ارائه راهكارهاي علمي و تخصصي توسط صاحب نظران، بيش از پيش احاس مي گردد. به اين منظور ابتدا پاره اي از آسيب هاي اجتماعي ناشي از تخريب ماهواره اي ارائه مي گردد.

آسيب هاي ماهواره

مسخ فرهنگ جهانيان و ديكته نمودن الگوها و هنجارهاي تهاجمي، توسط رسانه هاي غربي

تحقير سنت هاي ملي و تعظيم فرهنگ بيگانه

تخريب هويت ملي

تلاش در جهت ترويج فرهنگ برهنگي

افزايش جرايم توسط نمايش تصاوير خشونت بار و نزاع و كشتار

تكنيك زدگي و حاكميت تكنيك در زندگي اجتماعي

تغيير و تخريب معاني و مفاهيمي همچون آزادي عقيده، آزادي بيان، حقوق بشر و ...

تهي شدن زبان و ادبيات ملي از زيبايي هاي خاص خود

تغيير گفتمان ملي توسط بيگانه و طرح مسائل انحرافي در توسعه پايدار كشور

آموزش و جذاب جلوه دادن تفريحات ناسالم براي جوانان

ترويج مد گرايي و ارائه مدهاي آرايشي و پوششي نا بهنجار

القاي شكاف ميان مردم و حاكميت

ارائه اخبار و اطلاعات ناروا و تحريف اخبار و شايعه پراكني

بزرگ نمايي نقاط ضعف و بي اهميت جلوه دادن نقاط قوت كشورهاي مورد نظر

تلاش باري خلق هيجانات كاذب و خلق آرمان هاي عوام فريب

تزلزل بنيان اخلاقي خانواده و اتلاف وقت

از بين بردن روحيه اعتماد به نفس و ايجاد باورهاي نهيليستي و پوچ انگارانه ميان جوانان

گسترش فرهنگ مصرف و عدم تمايل به اقدامات خلاقانه و ....

با شناخت به موقع این آسیب ها، می توان زمینه را برای بهره برداری هر چه بهتر از این تکنولوژی، آماده ساخت. بنابراین در این مقاله بر آن شدیم شما را با برخی از آسیب ها و پیامدهای منفی ماهواره برای کودکان، جوانان و بزرگسالان، آشنا کنیم.

ترویج خشونت

یکی از مهمترین و آشکارترین پیامدهای منفی فیلم ها و برنامه های شبکه های ماهواره ای،افزایش خشونت در جامعه است. تحقیقات مختلف روانشناسی با محوریت نظریه یادگیری مشاهده ای آلبرت بندورا نشان داده اند مشاهده صحنه های خشونت آمیز، گرایش به پرخاشگری را در بینندگان آن بالا می برد و این در حالی است که حجم قابل مشاهده برنامه های ماهواره ای به فیلم های سینمایی و سریال هایی اختصاص دارد که در آن صحنه های خشونت آمیز به طور مکرر تکرار می شود. سهل و آسان نشان دادن کشتار و قتل و هرگونه جنایت با سلاح سرد و گرم، ترس بیننده را فرو می ریزد؛ در واقع هنگامی که بیننده ساعت های متوالی، چنین برنامه هایی را می بیند، گویا در کلاس آموزشی ترویج خشونت قرار گرفته است. این تاثیرپذیری بر روی کودکان و نوجوانان بیشتر و قابل تامل تر است.

 

بلوغ زودرس و دسترسی سریع به اطلاعات جنسی

اکثر سریال ها و برنامه های ماهواره ای به راحتی و بدون هیچ سانسوری، مسائل جنسی را مطرح می کنند و نمایش می دهند. این شیوه ارائه اطلاعات حتی در آگهی های بازرگانی ماهواره ای نیز به وفور دیده می شود. متاسفانه بارها مشاهده شده فرزندان کوچک خانواده نیز بدون هیچ محدودیتی و در کنار والدین خود به تماشای این صحنه ها پرداخته اند و این در حالی است که هیچگونه ظرفیتی برای پذیرش اینگونه اطلاعات ندارند، در نتیجه تحت تاثیر آن قرار می گیرند. بلوغ زودرس یکی از نتایج منفی این مسئله است. الگوگیری و تکرار اعمال مشاهده شده با فرزندان کوچکتر نیز، بارها به علت همین مسئله گزارش شده است.

باورهای غلط درباره مسائل عاطفی و جنسی

تبلیغات غلط و غلو شده در شبکه های ماهواره ای که دائما بر توانایی های جنسی افراد مجرد و متاهل تاکید می کنند، می تواند زمینه ساز شکل گیری باورهای غلط و کسب اطلاعات نادرست در زمینه مسائل جنسی افراد شود. این برنامه ها و تبلیغات که هدفی جز فروش محصولات خود ندارند، باعث شده اند بسیاری درباره چگونگی و توانمندی های جنسی خود شک کنند و در پی درمان های نادرست بروند. از سویی اطلاعاتی که برنامه های ماهواره ای درباره چگونگی روابط عاطفی در سریال ها و فیلم های خود نشان می دهند، باعث شکل گیری سبک های نادرست ارتباطی بین جوانان می شود.

فراهم سازی گسست و درگیری بین نسلی

تاثیر برنامه های ماهواره ای بر روی فرزندان خانواده ها یا همین نوجوانان و جوانان بیشتر است، به طوری که این گروه زمان بیشتری را صرف تماشای برنامه های ماهواره ای می کنند. این برنامه ها ارزش ها، باورها، تصورات، انتظارات و جهت گیری های ارزشی متفاوتی را تبلیغ و عرضه می کنند که باعث می شود به مرور زمان فاصله روانی بین والدین و فرزندان بیشتر و بیشتر شود و به انقطاع یا گسست نسلی بینجامد. البته در پرونده شماره 68 سپیده دانایی گفته شد بروز شکاف بین نسلی در بستر رشد، پیشرفت و تجارب متفاوت، اجتناب ناپذیر است و حتی زمینه ترقی و تعالی را فراهم می کند اما گسست و درگیری بین نسلی شدیدتر خواهد بوده و می توان آن را تا حدودی منفی ارزیابی کرد؛ زیرا در این وضعیت غالبا نوجوانان و جوانان می کوشند آخرین پیوندهای وابستگی خود را از والدین یا نسل بالغ بگسلند و اغلب در این راه به گردنکشی و طغیانگری می پردازند. خلاصه آن که در یک گسست نسلی به جای تعامل بر سر ارزش ها جنگی تمام عیار شکل می گیرد. اختلافات و درگیری های شدید بین فرزندان و والدین، ترک منزل بدون اطلاع، حرمت شکنی ها و ... نتیجه این فرایند است.

ایجاد زمینه های اختلاف و تنش بین همسران

تماشای صرف و غیرنقادانه ای برنامه های متنوع ماهواره ای و مقایسه منفی خود با شخصیت ها و داستان های این برنامه ها، می تواند خوراک لازم، برای ایجاد یک درگیری حسابی بین زن و شوهر را فراهم کند. در واقع باید بپذیریم برنامه های ماهواره ای در فضا و جامعه دیگر ساخته شده و منطبق با هنجارها و ارزش های آن جامعه است که به طبع، برخی از این هنجارها و ارزش ها، با جامعه ما تداخل دارد و حتی متضاد است؛ حال اگر بخواهیم زندگی خود و همسرمان را با توجه به مشاهدات برنامه های ماهواره ای مقایسه، تفسیر و ارزیابی کنیم، خوب معلوم است که به در بسته می خوریم.

این در بسته می تواند منبع ناکامی، سرخوردگی و خشم ما را فراهم کند و در نتیجه باعث بروز تنش و درگیری در محیط خانواده شود. مقایسه های ذهنی نادرست، انتظارات نامعقول، توجیهات اشتباه، نارضایتی بی مورد، حسادت، روابط پنهانی و ... در روابط همسران، همگی می تواند ناشی از تاثیر همین برنامه های ماهواره ای باشد.

کاهش تعاملات واقعی

شاید بارها پیش بیاید در خانه مشغول تماشای برنامه های ماهواره ای هستیدو عملا ورود، خروج یا صحبت های سایر اعضای خانواده خود را متوجه نمی شوید. این مسئله یکی از آسیب زاترین پیادهای استفاده مفرط از برنامه های تلویزیونی و ماهواره ای است که باعث می شود، ارتباط برقرار کردن و تعاملات بین خانوادگی و حتی دوستان خودرا در اولویت دوم قرار دهیم و زمان بیشتری را به تماشای برنامه های مختلف بپردازیم. این مسئله خود به مرور باعث ایجاد فاصله روانی بین همسران، فرزندان، والدین و دوستان می شود.

وابستگی و اتلاف وقت

برنامه های ماهواره ای چنان با جذابیت و تنوع همراه می شوند که همه سعی خود را بر میخکوب کردن و یکجا نشاندن بیننده خود می کنند. این تنوع، سرگرمی و جذابیت باعث می شود برخی افراد تا ساعت ها، زمان خود را برای تماشای برنامه های مختلف ماهواره ای اختصاص بدهند که نتیجه ای جز اتلاف وقت ندارد و حتی گاهی باعث ایجاد وابستگی می شود؛ به طوری که اگر زمانی فرد نتواند یک برنامه را به هر دلیلی مشاهده کند، دچار احساسات منفی می شود و دائما در پی رفع آن دلیل خواهد بود، انگار نبض زندگی او با نبض ماهواره، گره خورده است.

افت عملکردهای تحصیلی و شغلی

تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای آن هم تا پاسی از نیمه شب، باعث کاهش عملکردهای آموزشی و تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان می شود؛ بطوری که در کلاس درس دائما چرت می زنند و وقت کمی را نیز برای انجام تکالیف درسی و آموزشی خود می پردازند. همچنین افراد بزرگسال نیز در محیط کار با مواردی چون تاخیر،غیبت و اهمالکاری روبرو می شوند که باعث افت عملکرد شغلی آنان می شود.

افزایش مصرف گرایی

زمان زیادی از برنامه های ماهواره ای به تبلیغات کالاهای مختلف اختصاص یافته است. بیشتر این تبلیغات بر محور کالاهای بهداشتی - آرایشی و مُد است. این تبلیغات آنچنان با جذابیت و پرتکرار ارئه می شوند که مخاطب خود را به خرید آن ترغیب و وسوسه می کند.

در چند سال اخیر بسیاری از رسانه های داخلی مانند تلویزیون و روزنامه سعی کرده اند مردم را نسبت به نادرست بودن و زیان آور بودن این تبلیغات و محصولات آگاه کنند اما این روند گویا همچنان ادامه دارد و نتیجه ای جز افزایش مصرف گرایی ندارد.

تهدید سلامت جسمانی

تماشای مفرط برنامه های ماهواره ای باعث ایجاد سکون و بی حرکتی در بینندگان آن می شود که این خود می تواند زمینه های سردرد شدید، گردن درد، اختلالات خواب، خشک شدن چشم ها و دشواری در دید، اضافه وزن و ... را فراهم کند. با این توصیف می توان گفت گرچه ماهواره می تواند در هشیار کردن، اطلاع رسانی و پیشرفت نقش مهمی داشته باشد، اثرات و پیامدهای منفی نیز به جای می گذارد؛ تا جایی که کشورهای مختلف برای این موضوع در حال چاره اندیشی هستندو هزینه های هنگفتی را صرف کاهش آسیب های ماهواره می کنند. شما می توانید با مطالعه مقاله «راهکارهای کاهش آسیب های ماهواره»، در همین شماره، با برخی از شیوه های پیشگیرانه و مقابله ای کاهش و کنترل پیامدهای منفی ماهواره آشنا شوید.

تاثیر ماهواره جامعه و خانواده

در روزها و ماه های اخیر بحث پیرامون شبکه های ماهواره ای خارج از کشور، آسیب های اجتماعی- فرهنگی آن برای جامعه وراهکارهای مقابله با تاثیرات مخرب آن، از مسائل مهم و اساسی مورد بحث در میان اندیشمندان، سیاسیون و به خصوص مجریان نهادهای دولتی ذیربط بدل شده است. ابعاد و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین وسایل ارتباط جمعی، همیشه دارای اهمیت بوده اما با گذشت زمان و تغییرات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و جهان، هرروز به این ضرورت افزوده می شود. اگر در گذشته فقط چند شبکه ماهواره ای فارسی زبان مانند بی بی سی یا صدای آمریکا با جهت گیری و اهداف سیاسی خاص و هدایت شده از سوی دولت های انگلیس و آمریکا وجود داشت؛ اما در چند سال اخیر شبکه های با اهداف کاملا متفاوت مانند من و تو1 و2، فارسی one،pmc و... بوجود آمده اند و در مدت زمان بسیار محدود مخاطبان بسیاری در بین مردم وبه ویژه کانون های خانوادگی به خود اختصاص داده اند. بنابراین جنگ نرم رسانه ای بر ضد جامعه ایرانی در ظاهر و محتوا گسترده تر شده و ابعاد بسیار وسیعی پیدا کرده است. شبکه های کمتر سیاسی جدید بیشتر به مسائل فرهنگی - اجتماعی تکیه کرده و خانواده و روابط انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه جامعه را هدف قرار داده اند. به عنوان مثال برخی از شبکه های ذکر شده با پخش فیلم و سریال های شبانه روزی اهداف زیر را دنبال می کنند:

- ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانواده

 

- ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسرر و البته شوهر به زن

- بی اهمیت جلوه دادن احترام به والدین

- عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختر خانواده

- هویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی مستقل و مؤثر

- عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسر

- تعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده

- ترویج مفهوم زندگی با دیگران به جای ازدواج ( جالب است بدانیم این مفهوم سالهاست در برخی تولیدات روتین تلویزیونی خودمان هم تبلیغ می شود).

- ترویج فمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیازهای جنسی زن خلق شده است!

- مخدوش نمودن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانواده

- افزایش تأثیر پذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان بخصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص

- پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان

تاثیر ماهواره بر جوانان

بی تردید با وقوع انقلاب صنعتی درغرب و گسترش پیامدهای اقتصاد سرمایه داری در جوامع غربی و به دنبال آن تغییرات سریع و گسترده در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چهره جهان بطرز چشمگیری دگرگون شد. دراین هیاهوی ناشی از رشد اقتصاد سرمایه داری وظهور فناوریهای جدید، چهره و ظاهر انسانها نیز از این فرایند در امان نماند و دستخوش تغییرات جدی شد. این اتفاق با توجه به رشد و گسترش رفاه اقتصادی در جهان و تغییر در سبک و الگوی زندگی مردم طبیعی بود، اما این رویداد همراه با گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون و ماهواره مسایل نو و جدیدی را برای کشورهایی که تنها پذیرنده و دریافت کننده ظواهر محصولات اقتصادی و فرهنگی غرب بودند، ایجاد کرد. در این سالها، صنعت پوشاک و لوازم آرایشی نیز گسترش قابل توجهی پیدا کرد و بسیاری از بازارهای جهان را در دست خود گرفت.  از زمانی که جوانان بخصوص زنان در پی تعریف نقش جدیدی برای خود در عرصه جامعه و تحولات آن بودند، برای صاحبان پول و سرمایه، این فرصت فراهم آمد که با ایجاد تعریف های جدید از هویت، بازار پولساز و سودآوری را برای خود ایجاد کنند.چرا که این دو قشر همیشه در پی کسب تعاریف جدید ازهویت خویش و پیرامون خود بوده اند پس ارائه مدها والگوهای جدید، نوعی بسترسازی برای اینگونه افراد به منظور ابراز وجود آنها در جامعه بوده است. علاوه برعامل اقتصاد و دیدگاه سودمحور بنگاه های اقتصادی و صاحبان آن، گسترش رسانه های جمعی و بهنگام ارتباطات صوتی و تصویری در سطح جهان نیز به دستیابی عوامل مزبور به اهدافشان در ابعاد اقتصادی و فرهنگی سرعت بیشتری بخشید.در این میان بویژه از دهه ۱۹۶۰ما شاهد شکل گیری جدی پدیده مد و مد گرایی در غرب می باشیم، پدیده ای که از آن زمان تاکنون تاثیر مثبت و منفی فراوانی بر جوامع مختلف سراسر جهان داشته است.از این زمان، پرداختن به ظاهر لباس و آرایش چهره به صورت مد شکل جدی تری به خود گرفت و درهمین راستا بنگاه های اقتصادی بزرگی شکل گرفتند که امروز ما آنها را به صورت غول های مارک دار در زمینه پوشاک و لوازم آرایشی می بینیم.از دهه ۱۹۹۰به این طرف علاوه بر تحولات عظیم و گسترده سیاسی مانند فروپاشی شوروی و پایان نظام دو قطبی، تحول مهم و شگرف دیگری در عرصه فرهنگ صورت گرفت و آن ظهور پدیده ماهواره بود، پدیده نویی که مرزهای سیاسی را درنوردید وجهان را با فرهنگ های گوناگون به هم مرتبط ساخت.دگرگونی وتحول، جزء ذاتی جوامع به شمار می رود. همانطوری که مطالعه تاریخ جوامع نشان داده، هیچ جامعه ای ایستا و بدون تغییر نبوده است. تغییر، خصوصیت تمام فرهنگهاست، ولی میزان و مسیر تغییر از فرهنگی به فرهنگ دیگر و از زمانی به زمان دیگر متفاوت است.برای مثال، کشور ما در عرصه ورود فناوریهای جدید در چند دهه پیش دچار تغییر و تحولاتی شد.این روند به جا به جایی گروه ها و قشرهای مختلف جامعه منجر گردید و مردم را به این سو و آن سو کشاند.در این تحولات، آداب و رسوم رو به سستی نهاد، بدون آنکه جامعه بتواند فرهنگ سنتی گذشته را تثبیت یا فرهنگ نوین صنعتی را کاملا جذب کند.در زمان حاضر مساله اساسی این نیست که چگونه می توان فرهنگ ملی و بومی را حفظ کرد، بلکه مساله این است که چه باید کرد تا فرهنگ جامعه را ارتقاء داد و به فرهنگ بهتری تبدیل نمود.در این میان، نقش رسانه در تغییرات فرهنگی جامعه، محوری اساسی به شمار می رود.

تاثیر ماهواره بر بد حجابی

به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، حجت‌الاسلام محمدمهدي لطيفي ‌شهرام ظهر امروز در همايش حجاب و عفاف در دبيرستان دخترانه شاهد مريوان، با بيان اينكه مسئله حجاب و عفاف يكي از مباحث ريشه‌اي و اساسي در دين مبين اسلام است، اظهار داشت: اين موضوع به عنوان يك ارزش در جوامع اسلامي مورد توجه قرار گرفته است. وي با اشاره به اينكه واژه عفت در قرآن چهار بار مورد اشاره قرار گرفته است، يادآور شد: در تفكر اسلامي عفاف هم رويه دروني و هم رويه بيروني و هم نشانه ظاهري و هم علامت باطني دارد. نماينده ولي فقيه در سپاه مريوان نشانه ظاهري عفاف را حجاب و پوشش خواند و گفت: حجاب و پوشش نشانه عفت است و لازمه عفت پوشش است. لطيفي ‌شهرام يكي از مهم‌ترين عوامل كمرنگ بودن آسيب‌هاي اجتماعي در كشورها و جوامع اسلامي را توجه به اصل مهم حجاب و عفاف عنوان كرد و افزود: توجه ويژه مردان و زنان مسلمان به امر حجاب و عفاف و رعايت آن در كنار حفظ حرمت و كرامت انساني موجب كاهش نرخ آسيب‌هاي اجتماعي شده است.  به گفته وي تلاش دشمنان براي كمرنگ كردن اين ارزش اسلامي به صورت شبانه‌روز به صورت‌هاي مختلف ادامه دارد. وي بر برخورد غيرانساني بعضي از كشورها همچون فرانسه، انگليس و آمريكا با زنان محجبه در دانشگاه‌ها و در خيابان‌ها اشاره كرد و گفت: ترس از ترويج و گسترش دين اسلام و ارزش‌هاي اين دين الهي يكي از مهم‌ترين دلايل مخالفت سران ظلم و كفر با ترويج حجاب و عفاف در اين كشورهاي مدعي مدافع حقوق بشر است.  نماينده ولي فقيه در سپاه مريوان خاطرنشان كرد: امروزه دشمنان با سوءاستفاده از شبكه‌هاي مختلف ماهواره‌ و اينترنت سعي در كمرنگ كردن ارزش‌هاي اسلامي در بين مسلمانان دارند.  لطيفي ‌شهرام استفاده بيش از حد خانواده‌ها به ويژه جوانان از شبكه‌هاي ماهواره در كنار بي‌توجهي والدين را موجب ترويج پوشش‌هاي غيراسلامي در جامعه دانست و افزود: تبيين جايگاه و ارزش حجاب و عفاف براي جوانان و بيان تاثيرات مخرب بدحجابي و بي‌ عفتي براي آنان توسط والدين و مربيان مدارس امري بسيار ضروري است. وي ترويج بدحجابي و كمرنگ شدن عفاف در جوامع اسلامي را از بدترين پيامدها و تاثيرات استفاده از ماهواره عنوان كرد و افزود: توجه ويژه خانواده‌ها به نوع پوشش فرزندان و برخورد جدي با عاملان ترويج بدحجابي و بي‌حجابي با توجه به هجمه‌هاي نرم دشمنان ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.  به گفته نماينده ولي فقيه در سپاه مريوان، حجاب و عفاف تنها مختص زنان نبوده و مردان نيز ملزم به حفظ و رعايت اين مهم در جامعه هستند. لطيفي ‌شهرام برخورد منطقي با اين پديده را به ويژه در مدارس ضروري خواند و افزود: اگر جوانان ما به درستي با جايگاه و اهميت حجاب و عفاف آشنا شوند در كنار رعايت اين مهم خود امران فعال ترويج عفاف و حجاب در جامعه خواهند شد.

 

راهكارهاي مقابله با ماهواره

حال به منظور پيشگيري از گسترش ماهواره ها و جلوگيري از تبعات ويرانگر آن، راهكارهاي ذيل قابل ارائه مي باشد:

1-پر كردن اوقات فراغت خانواده ها و به ويژه جوانان، از طريق رسانه هاي ملي و صدا و سيما و كاهش حجم خلاء برنامه هاي رسانه هاي داخلي

2- اطلاع رساني و اگاه سازي عموم مردم و بالاخص والدين و جوانان از آسيب هاي ناشي از ماهواره

3-فراهم ساختن زمينه هاي فني لازم جهت استفاه از برنامه هاي مطلوب و سالم ماهواره اي

4- همسويي و هم انديشي ساير نهادها و موسسات و ارگان هاي ذي ربط، در خصوص تصميم گيري، برنامه ريزي و اجراي قانون يكپارچه در ارتباط با ماهواره

5- استفاده از روش هاي فيلترينگ جهت محدود سازي برخي شبكه هاي مخاطره آميز ماهواره اي

 

تدا چنین به نظر می آمد که پیشرفت رسانه های ماهواره ای، پدیده ای کاملا مطلوب و عاری از خطاست و برای تحقق دهکده جهانی، لازم و ضروری است. گرچه ماهواره و تکنولوژی های جدید ارتباطی، سهم به سزایی در پیشرفت علم و رفاه انسانی دارند اما در تجربه کوتاه و چندین ساله معلوم شده است دارای برخی آسیب ها و پیامدهای منفی نیز هست.

منابع :

www.sid.ir

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 15 آبان 1394 ساعت: 10:16 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(10)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 792

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس