دانش آموزی - 575

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

پاورپوینت آماده درباره معرفی انواع مرکبات ppt مرکبات

بازديد: 539

پاورپوینت رایگان

سایت علمی و پژوهشی آسمان

در زیر یک پاورپوینت بصورت رایگان در مورد معرفی مرکبات گذاشته شده است .

این پاورپوینت متعلق به سایت علمی پژوهشی اسمان می باشد . و کپی برداری از آن حتی بدون ذکر منبع مجاز می باشد .

 

بسم الله الرحمن الرحیم
qموضوع :
qمرکبات
درس : میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری
qاستاد راهنما :
برای دانلود این پاورپوینت بر روی لینک زیر کلیک نمائید .
http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/download275604.jpg


منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 25 دی 1393 ساعت: 17:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,
نظرات(0)

تحقیق درباره حجاب و چند حدیث درباره حجاب

بازديد: 243

 

مفهوم و ابعاد حجاب

مفهوم حجاب چيست و از نظر قرآن و حديث، حجاب و پوشش اسلامي داراي چه ابعاد و اقسامي است؟

حجاب در لغت به معناي مانع، پرده و پوشش آمده است[1]. استعمال اين كلمه، بيشتر به معني پرده است[2]. اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش ميدهد كه پرده، وسيلهي پوشش است، ولي هر پوششي حجاب نيست؛ بلكه آن پوششي حجاب ناميده ميشود كه از طريق پشت پرده واقع شدن صورت گيرد[3].

در اين نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامي است، و مراد از پوشش اسلامي زن، به عنوان يكي از احكام وجوبي اسلام، اين است كه زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوهگري و خودنمايي نپردازد.

بنابراين، حجاب، به معناي پوشش اسلامي بانوان، داراي دو بُعد ايجابي و سلبي است. بُعد ايجابي آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبي آن، حرام بودن خودنمايي به نامحرم است؛ و اين دو بُعد بايد در كنار يكديگر باشد تا حجاب اسلامي محقق شود؛ گاهي ممكن است بُعد اول باشد، ولي بُعد دوم نباشد، در اين صورت نميتوان گفت كه حجاب اسلامي محقق شده است.

گاهي مشاهده ميكنيم كه بسياري از زنان محجبه در پوشش خود از رنگهاي شاد و زيبا و تحريك برانگيز استفاده ميكنند كه به اندامشان زيبايي خاصي ميبخشد و در عين پوشيده بودن بدن زن، زيبايياش آشكار است، گويي كه اصلاً لباس نپوشيده است[4]؛ و اين دور از روح حجاب است.

اگر به معناي عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب ميتواند اقسام و انواع متفاوتي داشته باشد. يك نوع آن حجاب ذهني، فكري و روحي است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامي، مانند توحيد و نبوت، از مصاديق حجاب ذهني، فكري و روحي صحيح است كه ميتواند از لغزشها و گناههاي روحي و فكري، مثل كفر و شرك جلوگيري نمايد.

علاوه بر اين، در قرآن از انواع ديگر حجاب كه در رفتار خارجي انسان تجلي ميكند، نام برده شده است؛

مثل حجاب و پوشش در نگاه كه مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصيه شده اند:

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ[5]؛ اي رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.

قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ[6]؛ اي رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.

نوع ديگر حجاب و پوشش قرآني، حجاب گفتاري زنان در مقابل نامحرم است:

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ[7]؛ پس زنهار نازك و نرم با مردان سخن نگوييد؛ مبادا آن كه دلش بيمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.

نوع ديگر حجاب و پوشش قرآني، حجاب رفتاري زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهاي راه نروند كه با نشان دادن زينتهاي خود باعث جلب توجه نامحرم شوند:

وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ[8]؛ و آن طور پاي به زمين نزنند كه خلخال و زيور پنهان پاهايشان معلوم شود.

از مجموع مباحث طرح شده به روشني استفاده ميشود كه مراد از حجاب اسلامي، پوشش و حريم قايل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحاي مختلف رفتار، مثل نحوه‌ي پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه رفتن است.

 

رابطه ي حجاب و عفاف

چشم و دل را پرده ميبايست امّا از عفاف

چادر پوسيده بنياد مسلماني نبود[9]

شبهه: بعضي با تمسك به شعر فوق، ادعا نمودهاند كه بين حجاب و عفاف رابطهاي نيست؛ عفاف لازم است، اما حجاب لازم نيست. گاه همين مطلب با تمسك به حجاب و پوشش زنان روستايي و زنان شاليزار شمال كشور توجيه ميشود كه آنها حجاب كامل ندارند، ولي عفيف هستند.[10] آيا ادعاي مذكور صحيح است؟

پاسخ: قبلاً ذكر شد كه حجاب در كتاب‌هاي لغت به معناي پوشش، پرده و مانع آمده است. به نگهبان، حاجب ميگويند؛ چون مانع ورود اغيار و بيگانگان در يك حريم و محيط خاص ميگردد.

بنابراين، حجاب و پوشش زن نيز به منزله‌ي يك حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است كه قصد نفوذ و تصرف در حريم ناموس ديگران را دارند. همين مفهوم منع و امتناع در ريشه‌ي لغوي عفت نيز وجود دارد[11]؛ بنابراين، دو واژه‌ي «حجاب» و «عفت» در اصل معناي منع و امتناع مشتركاند. تفاوتي كه بين منع و بازداري حجاب و عفت است، تفاوت بين ظاهر و باطن است؛ يعني منع و بازداري در حجاب مربوط به ظاهر است، ولي منع و بازداري در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت يك حالت دروني است، ولي با توجه به اين كه تأثير ظاهر بر باطن و تأثير باطن بر ظاهر، يكي از ويژگي‌هاي عمومي انسان است؛[12] بنابراين، بين حجاب و پوشش ظاهري و عفت و بازداري باطني انسان، تأثير و تأثّر متقابل است؛ بدين ترتيب كه هرچه حجاب و پوشش ظاهري بيش‌تر و بهتر باشد، اين نوع حجاب در تقويت و پرورش روحيه‌ي باطني و دروني عفت، تأثير بيش‌تري دارد؛ و بالعكس هر چه عفت دروني و باطني بيش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهري بيش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم ميگردد. قرآن مجيد به شكل ظريفي به اين تأثير و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه ميدهد كه بدون قصد تبرّج و خودنمايي، لباسهاي رويي خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولي در نهايت ميگويد: اگر عفت بورزند، يعني حتي لباسهايي مثل چادر را نيز بر ندارند، بهتر است.

وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ.[13]

علاوه بر رابطه‌ي قبل، بين پوشش ظاهري و عفت باطني، رابطه‌ي علامت و صاحب علامت نيز هست؛ به اين معنا كه مقدار حجاب ظاهري، نشانهاي از مرحله‌ي خاصي از عفت باطني صاحب حجاب است. البته اين مطلب به اين معنا نيست كه هر زني كه حجاب و پوشش ظاهري داشت، لزوماً از همه‌ي مراتب عفت و پاكدامني نيز برخوردار است.

 

هدف و فلسفهي حجاب

هدف از تشريع حجاب اسلامي و فلسفه‌ي حجاب و پوشش چيست؟

هدف اصلي تشريع احكام در اسلام، قرب به خداوند است كه به وسيله‌ي تزكيه‌ي نفس و تقوا به دست ميآيد:

إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛[17] بزرگوار و با افتخارترين شما نزد خدا با تقواترين شماست.

هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ4؛

اوست خدايي كه ميان عرب امّي (قومي كه خواندن و نوشتن هم نميدانستند) پيغمبري بزرگوار از همان قوم برانگيخت، تا بر آنان وحي خدا را تلاوت كند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاك سازد و كتاب سماوي و حكمت الهي بياموزد؛ با آن كه پيش از اين، همه در ورطه‌ي جهالت و گمراهي بودند.

از قرآن كريم استفاده ميشود كه هدف از تشريع حكم الهي، وجوب حجاب اسلامي، دست‌يابي به تزكيه‌ي نفس، طهارت، عفت و پاكدامني است. آياتي همچون:

چون نگاه به نامحرم توسط مردان، باعث تحريك و تهييج جنسي آنان و در نتيجه منجر به فساد ميشود، خداوند در كنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، به مردان نيز دستور به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر آنان حرام كرده است؛ چنانكه از امام رضا(ع) نقل شده است:

حُرّم النظر الي شعور النساء المحجوبات بالازواج و غيرهنّ من النساء لما فيه من تهييج الرجال و ما يدعوا التهييج الي الفساد و الدخول فيما لا يحلّ و لا يجمل؛[22] نگاه به موهاي زنان با حجاب ازدواج كرده و بانوان ديگر، از آن جهت حرام شده است كه نگاه، مردان را برميانگيزد و آنان را به فساد فرا ميخواند در آنچه كه ورود در آن نه حلال است و نه شايسته.

از مجموع آيات و حديث فوق به خوبي استفاده ميشود كه هدف و فلسفه‌ي وجوب حجاب اسلامي، ايجاد تزكيه‌ي نفس، طهارت و عفت و پاكدامني در بين افراد جامعه، و ايجاد صلاح و پيش‌گيري از فساد است.

آثار و فوايد حجاب در ابعاد مختلف

حجاب و پوشش داراي چه آثار و فوايدي است؟

حجاب و پوشش، در ابعاد مختلف، داراي آثار و فوايد زيادي است كه بعضي از مهم‌ترين فوايد آن عبارت‌اند از:

الف) فايدهي حجاب در بُعد فردي

يكي از فوايد و آثار مهم حجاب در بُعد فردي، ايجاد آرامش رواني بين افراد جامعه است كه يكي از عوامل ايجاد آن عدم تهييج و تحريك جنسي است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادي معاشرتهاي بيبندوبار ميان زن و مرد، هيجانها و التهابهاي جنسي را فزوني ميبخشد و تقاضاي سكس را به صورت عطش روحي و يك خواست اشباع نشدني درميآورد. غريزه‌ي جنسي، غريزهاي نيرومند، عميق و دريا صفت است كه هرچه بيش‌تر اطاعت شود بيش‌تر سركش ميگردد؛ هم‌چون آتشي كه هرچه هيزم آن زيادتر شود شعلهورتر ميگردد. بهترين شاهد بر اين مطلب اين است كه در جهان غرب كه با رواج بيحيايي و برهنگي، اطاعت از غريزه‌ي جنسي بيش‌تر شده است، هجوم مردم به مسئله‌ي سكس نيز زيادتر شده و تيراژ مجلات و كتب سكسي بالاتر رفته است. اين مطلب پاسخ روشن و قاطع به افرادي است كه قايلاند همه‌ي گرفتاري‌هايي كه در كشورهاي اسلامي و شرقي بر سر غريزه‌ي جنسي وجود دارد، ناشي از محدوديتهاست؛ و اگر به كلي هرگونه محدوديتي برداشته شود و روابط جنسي آزاد شود، اين حرص و ولعي كه وجود دارد، از بين ميرود.

البته از اين افراد بايد پرسيد؛ آيا غرب كه محدوديت روابط زن و مرد و دختر و پسر را برداشته است، حرص و ولع جنسي در بين آنان فروكش كرده است يا افزايش يافته است؟![23]

پاسخ هر انسان واقعبين و منصفي به اين سؤال اين است كه نه تنها حرص و ولع جنسي در غرب افزايش يافته است، بلكه هر روز شكلهاي جديدتري از تمتّعات و بهرهبرداريهاي جنسي در آنها رواج و رسميت مييابد.

ب) فايدهي حجاب در بُعد خانوادگي

يكي از فوايد مهم حجاب در بُعد خانوادگي، اختصاص يافتن التذاذهاي جنسي، به محيط خانواده و در كادر ازدواج مشروع است. اختصاص مذكور، باعث پيوند و اتصال قوي‌تر زن و شوهر، و در نتيجه استحكام بيش‌تر كانون خانواده ميگردد؛ و برعكس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده است. يكي از نويسندگان، تأثير برهنگي را در اضمحلال و خشكيدن درخت تنومند خانواده، اين گونه بيان كرده است:

در جامعهاي كه برهنگي بر آن حاكم است، هر زن و مردي، همواره در حال مقايسه است؛ مقايسه‌ي آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ريشه‌ي خانوده را ميسوزاند اين است كه اين مقايسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن ميزند. زني كه بيست يا سي سال در كنار شوهر خود زندگي كرده و با مشكلات زندگي جنگيده و در غم و شادي او شريك بوده است، پيداست كه اندك اندك بهار چهرهاش شكفتگي خود را از دست ميدهد و روي در خزان ميگذارد. در چنين حالي كه سخت محتاج عشق و مهرباني و وفاداري همسر خويش است، ناگهان زن جوانتري از راه ميرسد و در كوچه و بازار، اداره و مدرسه، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقايسهاي ميدهد؛ و اين مقدمهاي ميشود براي ويراني اساس خانواده و بر باد رفتن اميد زَني كه جواني خود را نيز بر باد داده است؛

ج) فايدهي حجاب در بُعد اجتماعي

يكي از فوايد مهم حجاب در بُعد اجتماعي، حفظ و استيفاي نيروي كار در سطح جامعه است. در مقابل، بيحجابي و بدحجابي باعث كشاندن لذتهاي جنسي از محيط و كادر خانواده به اجتماع، و در نتيجه، تضعيف نيروي كار افراد جامعه ميگردد. بدون ترديد، مردي كه در خيابان، بازار، اداره، كارخانه و همواره با قيافههاي محرّك و مهيّج زنان بدحجاب و آرايش كرده مواجه باشد، تمركز نيروي كار او كاهش مييابد. برخلاف نظامها و كشورهاي غربي، كه ميدان كار و فعاليتهاي اجتماعي را با لذتجوييهاي جنسي درهم ميآميزند،[26] اسلام ميخواهد با رعايت حجاب و پوشش، محيط اجتماع از اينگونه لذتها پاك شده، و لذتهاي جنسي، فقط در كادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود[27].

د) فايدهي حجاب در بُعد اقتصادي

استفاده از حجاب و پوشش، به ويژه در شكل چادر مشكي، به دليل سادگي و ايجاد يكدستي در پوشش بانوان در بيرون منزل، ميتواند از بُعد اقتصادي نيز تأثير مثبت در كاهش تقاضاهاي مدپرستي بانوان داشته باشد؛ البته به شرط اينكه خود چادر مشكي دست‌خوشِ اين تقاضاها نگردد. متأسفانه بعضاً مظاهر مدپرستي در چادرهاي مشكي نيز مشاهده ميگردد، به گونهاي كه برخي از بانوان به جاي استفاده از چادرهاي مشكي متين و باوقار، به چادرهاي مشكي، توري، نازك و داراي طرحهاي جِلف و سبك كه با هدف و فلسفه حجاب و پوشش تناسبي ندارند روي ميآورند.

احادیث برای حجاب :

1-  امام على علیه السّلام فرموده اند : پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . غرر الحکم(5820)

2- امام صادق علیه السلام می فرمایند: حجاب زن برای طراوت و زیبایی اش مفیدتر می باشد.  ( المستدرک، ج5)

3-- رسول خدا(ص) فرمودند:سه گروه، هرگز داخل بهشت نمی‌شوند :1- زنی که خود را درلباس وحرکات وامور دیگر شبیه مرد سازد  و...

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 25 دی 1393 ساعت: 17:44 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

طرح اجرایی بازیافت زباله

بازديد: 1847

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع :

طرح اجرایی بازیافت

تهیه و تنظیم :

مقدمه و پیشینه :

بازیافت

هیچ ماده ای در طبیعت بی فایده و دور ریختنی نیست .بازیافت به معنای استفاده دوباره از کالاهای دور ریختنی است . بسیاری از چیزهایی را که هرروز به اسم زباله دور می ریزیم دور ریختنی نیستند .این مواد کاملا" با ارزشند که از محیط اطرافمان بدست آمده اند و ...

هیچ ماده ای در طبیعت بی فایده و دور ریختنی نیست .

بازیافت به معنای استفاده دوباره از کالاهای دور ریختنی است . بسیاری از چیزهایی را که هرروز به اسم زباله دور می ریزیم دور ریختنی نیستند . این مواد کاملا" با ارزشند که از محیط اطرافمان بدست آمده اند و می توان دوباره از آن ها استفاده کرد . مثل کاغذ ، شیشه ، فلز و پلاستیک که دوباره بازیافت می شوند . اگر می خواهید بیشتر بدانید با ما همراه باشید .

کاغذ :

ساخت کاغذ از کاغذ کهنه ، می تواند بدون راحتی و بدون اینکه کیفیت خود را از دست بدهد جانشین کاغذ تازه ای که از درختان تهیه می شود گردد .متأسفانه در ایران فقط 10 درصد کاغذها بازیافت می شوند ، بنابراین قسمت زیادی از کاغذهای مصرفی ما با قطع درختان تأمین می شود و این را هم بدانیم که برای تهیه یک تن کاغذ 17 اصله درخت 50 ساله قطع می شود .

بیایید درختان را از مرگ نجات دهیم .

ــ برای خودمان یک برنامه شخصی بازیافت تهیه کنیم .

ــ تا جایی که ممکن است هر دو روی کاغذ را بنویسیم تا کاغذ سفید هدر نرود .

ــ مجلات ، روزنامه ها ، کارتن و مقواهایی که استفاده نمی شوند را روی هم بگذاریم و با طناب ببندیم .

روزنامه ها را به همراه زباله ها بیرون نریزیم .

توجه :

کاغذهای روغنی مثل کارت ویزیت ، جلد رنگی بعضی از مجلات و ... بازیافت نمی شود .

 

 

 روش های دفع زباله:

1ــ دفن بهداشتی : در این روش ابتدا گودال هایی حفر می کنند ، سپس زباله ها را درون آن ریخته و روی آن را با خاک می پوشانند . این عمل هرروز انجام می گیرد . دفن بهداشتی باعث کاهش جمعیت مگس ها ، موش ها و دیگر حشرات موذی می شود.

2ــ سوزاندن زباله با دستگاههای زباله سوز : در این روش زباله ها را در دستگاههای زباله سوز می سوزانند و از گرمای بوجود آمده آب را بخار می کنند که از انرژی حاصل از بخار آب ، برق کارخانه ها بدست می آید.

3ــ تلنبار کردن یا انباشتن زباله ها روی هم : در این روش کاملا" قدیمی ، زباله ها را در زمین های خالی و یا مکان هایی که خالی از سکه است می ریزند که این کار باعث انتشار آلودگی ، تولید بوی بد ، جمع شدن حشراتی مثل سوسک ، موش و زشت شدن چهره آن محیط می شود.

زباله :

زباله به موادی گفته می شود که عمر مفید آن تمام شده مثل پلاستیک یا باقی مانده های مواد غذایی که امکان استفاده دوباره از آن وجود دارد.وجود رطوبت و گرما در زباله ها باعث جمع شدن موجوداتی مثل موش ، مگس و ... می شود که بیماری های مختلف را به انسان انتقال می دهند.

تقسیم بندی انواع زباله :

زباله ها به سه دسته ی خانگی ، صنعتی و بیمارستانی تقسیم می شوند.

الف ــ زباله خانگی که خود نیز به سه دسته تقسیم میشود :

ــ زباله تر : به پسماندهای مواد غذایی ، پوست انواع میوه و سبزیجات گفته می شود که می توان آنها را به کود تبدیل کرد.

ــ زباله خشک : مثل کاغذ ، شیشه ، فلز و پلاستیک که هر کدام از آنها پس از بازیافت به وسایل جدید تبدیل می شوند.

زباله های خطرناک : همان طور که از اسم این نوع زباله ها پیداست چنانچه در معرض گرما و حرارت قرار بگیرند باعث بروز خطرات فراوانیخواهند شد مثل انواع باتری ها ، حشره کش ها و خوشبو کننده ها و...

ب ــ زباله صنعتی : به پسمانده های باقی مانده از فعالیتهای صنعتی و کارگاهی گفته می شود که به سلامت و بهداشت انسان آسیب می رسانند . مثل مواد غذایی باقی مانده از کارخانه ها یا دیگر ضایعات صنعتی ناشی از کارگاهها .

ج ــ زباله بیمارستانی : این زباله ها کاملا" آلوده هستند و از مراکز بهداشتی درمانی ، بیمارستانها و خانه سالمندان جمع آوری می شوند که تماس با آنها عواقب خطرناک از جمله انتقال بیماری به دنبال خواهد داشت مثل سرنگ ، تیغ ، باند ، چسب زخم ، شیشه های دارو و ... .

تاریخچه بازیافت :

از سال ۱۲۹۰ خورشیدی این عمل به صورت ناقص در دهلی هند توسطه برخی از مردم انجام می‌شد. آنها با جمع آوری فضولات حیوانی در ظروف بسته‌ای به مدت ۹ماه گاز جمع آوری شده در آن را میسوزاندند.

تاریخچه بازیافت در ایران :

حمام شیخ بهایی در ایران چهارصد سال پیش بر مبنای این عمل آب گرم به وجود می‌آورد. معروف است که آب آنجا توسط یک شمع گرم میمانده دلیل آن این بود در زیر مخزن آب آن کنار شمع فاضلاب انسانی عبور میکرده که با شعله ور شدن گازهای ناشی از آن فاضلاب آب آن حمام گرم می‌شده‌است.

ضرورت اجرای طرح بازیافت :

بعضی از این مواد می توانند بازیافت شوند. زباله هایی که قابل بازیافت نیستند در گودالهایی به نام محل دفن زباله مدفون می شوند. این زباله ها ابتدا تکه تکه و سپس له و خمیر مانند می شوند بنابراین با این کار زباله ها فضای کمتری را اشغال می کنند. اگر نتوانیم به روند بازیافت ادامه دهیم باید روز به روز بر تعداد این گودالها بیافزاییم.

ضرورت بازیافت زمانى بیشتر مشخص مى شود که بدانیم برای تولید یک تن کاغذ جدید، باید 15 درخت تنومند راقطع کنیم. اگر از کاغذ باطله دوباره کاغذ تهیه کنیم در مصرف آب 90 درصد و انرژی 50 درصد سود برده و در کنترل آلودگى هوا 75 درصد موثر بوده ایم

در ایران براى بازیافت کاغذ، اولین کارخانه در سال 1313 در کرج تاسیس شد .

ضرورت اجرای این طرح بازیافت در مدرسه :

    هر روزه زباله های زیادی در مدرسه بر روی زمین و همچنین کلاس ها ریخته می شود . با مدیریت صحیح این زباله ها می تواند جمع آوری شده و به مراکز بازیافت تحویل داده شود .

 

 

 

اهداف طرح :

اهداف کمی :

1-    تمیز شدن مدارس با کمک دانش آموزان

2-    کمک به اقتصاد کشور

اهداف کیفی :

3-    یادگرفتن دانش آموزان به اینکه زباله ها قبل از اینکه در ریخته شوند، تفکیک شوند .

4-    نهادینه شدن فرهنگ انداختن زباله ها به محل های مخصوص آن  در دانش آموزان

چگونگی اجرا :

هدف از این کار کمک به  تمیز کردن مدرسه  و همچنین جمع آوری زباله ها و تفکیک آنها توسط دانش آموزان و تحویل آنها به مراکز بازیافت زباله در شهرستان اسفراین می باشد . بدین منظور ابتدا تعدا 21عدد سطل زباله بزرگ تهیه شده و در جای جای مدرسه قرار می دهیم . در هر قسمت سه سطل زباله قرار می دهیم . روی هر سطل زباله روی برگه بزرگ نوشته می شود  :

سطل شماره 1 : مخصوص زباله های کاغذ 

سطل شماره 2 : مخصوص زباله های آهنی

سطل شماره 3 : مخصوص زباله های دیگر ( مواد خوراکی ، اشامیدنی ، پلاستیکی )

ü     از دانش اموزان و همکاران محترم می خواهیم  زباله های خود را در این سه سطل به تفکیک بریزند .

ü     از دانش اموزان می خواهیم که زباله هایی که در حیات مدرسه ریخته شده اند را هرروز جمع آوری و در این سه سطل بریزند .

ü     هر دو هفته یک بار پلاستیک داخل سطل زباله را برداشته و محکم بسته و آن را تحویل مراکز بازیافت به تفکیک هر بخش می دهیم .

زمانبندی اجرای طرح :

تاریخ

کار

توضیح

ماه آذر

نوشتن طرح و تصویب توسط مدیر

 

ماه دی ماه

فراهم آوردن وسایل لازم و اطلاع رسانی به دانش آموزان

 

ماه بهمن

اجرای طرح تا پایان سال تحصیلی 93-92

 

 

هزینه ها و نحوه تامین :

هزینه این طرح شامل خرید سطل زباله و پلاستیک بزرگ آن می باشد . که از سه محل تامین می شود .

1 کمک های خود دانش آموزان

2- کمک های مدیریت مدرسه

3 کمک های مراکز بازیافت

4-اداره محیط زیست

وظایف و ماموریت ها :

هیات امناء :

تامین مالی دادن انگیزه برای اجرای ادامه دار طرح

مدیر :

تامین مالی نظارت دادان انگیزه برای ادامه طرح

اولیاء :

تشویق دانش آموزان و دادن انگیزه به آنها برای انجام کار

همکاران :

تشویق دانش آموزان و انجام دادن خود آنها به عنوان الگو و نظارت بر کارها

دانش آموزان :

همکاری در اجرای طرح در همه مراحل و نظارت کردن بر کار

نظارت و ارزیابی و بازخورد :

بنده به عنوان مجری طرح هر ماه به ارزیابی طرح و نحوه انجام طرح پرداخته و نقاط ضعف و قوت انجام کار را بررسی میکنم . نتایج ارزیابی را بر روی تخته بورد مدرسه برای آگاهی دادن به دانش آموزان می چسبانم .

 

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 25 دی 1393 ساعت: 10:31 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

طرح جابر درباره سلول

بازديد: 697

 

طرح جابر درباره سلول

کارخانه زنده :

مقدمه :

موجودات زنده با موجودات غیر زنده متفاوتند. آجر، صندلی و کتاب جزء موجودات غیر زنده و پروانه، درخت و گنجشک جزء موجودات زنده هستند. رشد، حرکت و تولید مثل از مهم ترین تفاوت های موجودات زنده و غیر زنده می باشد.

 

شرح علمی :

سلول چیست؟

بدن ما و همه موجودات زنده از واحدهای بسیار کوچکی به نام سلول ساخته شده است. سلول واحد ساختمانی بدن است.

ساختمان سلول: برای دیدن سلول به دلیل کوچک بودن آن، باید از وسیله ای به نام میکروسکوپ استفاده کنیم. با میکورسکوپ می توان همه چیز را بیشتر از 1000 برابر بزرگ کرد.

 

 

تحقیق زمینه ای :

هر سلول 3 بخش دارد:

1- پوسته

2- سیتوپلاسم

3- هسته

1 پوسته :

پوسته مانند پوششی در اطراف سلول کشیده شده است.

2- سیتو پلاسم :

سیتوپلاسم شبیه مایع غلیظی به نظر می رسد که حاوی مواد مختلف از جمله آنزیم هاست.

آنزیم ها از جنس پروتئین بوده و درون خود سلول ساخته می شوند و وظیفه ی آنها اداره کردن تغییرات شیمیایی داخل سلول است.

در واقع شبیه یک کاتالیزور عمل می کنند. یعنی انجام یک واکنش شیمیایی را تسریع می کنند، بدون اینکه خود در آن شرکت کنند و بنابراین مصرف نمی شوند؛ لذا می توانند بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر آنزیم ها در سیتوپلاسم تعدادی اجزای بسیار کوچک وجود دارند که در ساختن سیتوپلاسم نو، و همچنین تولید موادی که در خارج از سلول باید مصرف شوند و یا در تجزیه ی مواد برای تولید انرژی، نقش دارند.

ضمنا دانه های نشاسته یا قطرک های چربی که در واقع غذاهای ذخیره ای تلقی می شوند نیز ممکن است در سیتوپلاسم یافت شوند....

و در نهایت هسته ی سلول ها درون سیتوپلاسم جای دارد.

3- هسته :

هسته ی هر سلول در واقع نقش مدیریت تغییرات شیمیایی که درون سیتوپلاس رخ می دهد را بر عهده دارد.سلول چیست؟

هر سلول دارای یک هسته است که معمولاَ کروی بوده و همانطور که ذکر شد به وسیله ی سیتوپلاسم احاطه شده است.

از دیگر وظایف هسته کنترل تقسیم سلولی است. در واقع سلول بدون هسته قادر به تولید مثل نیست.

هر سلول برای تولید مثل می بایست به دو سلول دیگر تقسیم شود. و این تقسیم تنها مناطق رشد صورت می پذیرد.

از نمونه های مهم رشد می توان به دو سر استخوان ها و بشره پوست در جانوران و انتهای ریشه ها و جوانه ها در گیاهان اشاره کرد.

هر سلول تقسیم شده و دو سلول جدید پدید می آورد؛ دو سلول حاصل نیز ممکن است روند تقسیم را ادامه داده، سلول های جدیدی را پدید آورند...

اما معمولاَ یکی از دو سلول رشد می کند و به منظور انجام کار ویژه ای شکل و ساختارش تغییر می یابد.

به عبارت بهتر این سلول در حال رشد تخصصی می شود و با این اتفاق قابلیت تقسیم بیشتر را از دست می دهد.

هسته همچنین با توجه به مواد شیمیایی که درون خود دارد، تعیین می کند که سلول از چه نوعی است.

مثلا سلول خونی است یا مربوط به بافت کبد است.

 

 

 

 

وظایف سلول ها :

سلول ها کار های مختلفی انجام می دهند. مثلاً سلول عصب (انتقال پیام) سلول استخوان (استحکام) سلول ماهیچه(حرکت) و سلول روده (جذب) غذا را به عهده دارند.

   شباهت های سلول ها:

1- همه سلول ها سه بخش اصلی (پوسته،هسته، سیتوپلاسم) دارند.

2- همه سلول ها رشد می کنند.

3- همه سلول ها تقسیم می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری :

بدن همه موجودات زنده از سلول تشکیل شده است . سلول ها از بخش های کوچکتری تشکیل شده اند . ما با آموختن این شگفتی های آفرینش پی به قدرت خداوند می بریم و او را به خاطر این نعمت ها شکر گزاری می کنیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

سپاسگذاری :

بدینوسیله از پدر و مادر عزیزم و همچنین معلم عزیزم سرکار خانم سعادتی که من را در تهیه این پروژه یاری نمودند ، تشکر می نمایم .

  

منابع :

کتاب علوم چهارم ابتدایی

www.roshd.ir

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 25 دی 1393 ساعت: 10:29 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,
نظرات(0)

آزمایشگاه مقاومت مصالح

بازديد: 193

 

آزمایشگاه مقاومت مصالح

افت و خيزهاي گرمايي ميخكوبي و خزش شار و نقش آنها در مقاومت ويژه الكتريكي ابر رساناهاي گرم

در ابر رساناها رفتارهاي الكتريكي با رفتارهاي مغناطيسي اساسا“ به همديگر وابسته مي باشند. ما با توجه به اين حقيقت آثار افت و خيزهاي گرمايي، ميخكوبي شار و ناهمسانگردي و بخصوص نقش اين عوامل در رفتارهاي مقاومت ويژه الكتريكي ابر رساناهاي گرم را بررسي كرده ايم و نشان داده ايم كه چگونه كوتاهتر بودن طول همدوسي، بالاتر بودن دماي بحراني و جفت شدگي بين لايه اي ضعيف در ابررساناهاي گرم آثار عوامل فوق در اين ابر رساناها و ابررساناهاي سرد را از همديگر متمايز مي كند. بعضي از اين آثار از جمله پهن شدگي زياد گذار مقاومتي با افزايش ميدان، اختلاف رفتارهاي مقاومتي ابررساناهاي گرم ، كاهش سريع چگالي جريان بحراني با افزايش دما، مكانيزمهاي ذاتي و ميكروسكوپي ميخكوبي، واهلش مغناطيسي و خط برگشت ناپذيري را بر اساس تئوري خزش شار اندرسون كيم توضيح داده ايم. همچنين بعضي از محدوديتها و

 

نتايج نادرست اين تئوري را مطرح كرده و با معرفي فازها و رژيمهاي ابررسانايي و گذارها يا گذارهاي بين آنها سعي در توجيه بهتر نتايج نموده ايم. توضيح داده ايم كه نظم بلند برد كريستالي شبكه

گرداب در مقابل ميخكوبي كتره اي ناپايدار است و در نتيجه در سيستمهاي واقعي، فاز شبكه گرداب جاي خود را به فاز شيشه گرداب مي دهد. فاز شيشه گرداب مانند فاز مايسنر و فاز شبكه گرداب، داراي نظم بلند برد غير قطري در نقشي كه گردابهاي ميخكوب شده تعيين مي كنند مي باشد. چون سد انرژي بين حالتهاي شبه پايدار مختلف زياد است مقاومت ويژه اين فاز در حد جريانهاي پايين تقريبا“ صفر مي باشد. افت و خيزهاي گرمايي باعث ذوب شبكه يا شيشه گرداب و گذار به فاز مايع گرداب مي شود. در فاز مايع گرداب اگر چه ساختار شار، ساختار كاملا“ نامنظمي است هنوز يك تمايل موضعي براي جفت شدگي الكترونها وجود دارد و ميدان جفت ساز طول همدوسي قابل توجهي را دارا مي باشد. در اين فاز چون سد انرژي بين آرايشهاي

مختلف ساختار شار كم است مقاومت ويژه حتي در حد شدت جريانهاي پائين صفر نمي باشد.

 

 

رفتار خزشي آلياژ آلومينيوم SS70 كه از آلياژهاي سري 7XXX بوده و به روش ريخته‌گري پاششي تهيه شده است.

اين آلياژ ازنوع آلياژهاي رسوب سخت‌شونده بوده و به همين خاطر قبل از انجام آزمايشات خزش ابتدا در دو دماي 120 و 160 درجه سانتيگراد عمليات پير سخت كردن بر روي آن انجام شد و سختي

بيشينه حاصله در هر يك از دماهاي مذكور به دست آمد. سپس اين اپتيمم سختي بر روي نمونه‌هاي ساخته شده استاندارد آزمايش خزش از دو گروه آلياژي SS70 (تهيه شده به روش ريخته‌گري پاششي) و 7075 (تهيه شده به روش ريخته‌گري سنتي) اعمال گشته و آنها را تحت آزمايش خزش قرار داديم. آزمايش خزش در دو دماي 120 و 170 درجه سانتيگراد و تنش‌هاي 200 و 280 و 360 مگاپاسكال

 انجام شدند. يكي از اهداف اين تحقيق محاسبه و بدست آوردن مقاد n

(توان تنشي) و Q (انرژي محركه خزشي) براي هر دو گروه آلياژي مورد بجث بود. با توجه به مقادير به دست آمده n و Q مي‌توان مكانيزم خزشي جاكم بر محدوده دمايي و تنش اعمالي را پيش‌بيني كرد. اين آزمايشات نشان دادند كه آلياژهاي سري 7XXX آلومينيوم تهيه شده به روش ريخته‌گري پاششي مقاومت بسيار بالايي در برابر خزش از خود نشان مي‌دهند. بنابريان خواص مكانيكي و از آن جمله مقاومت خزشي خوب اين آلياژهاي جديد آلومينيوم (SS70) افق‌هاي روشني را براي استفاده از آنها در صنعت و به خصوص صنايع هوا - فضا نشان مي‌دهند.

رفتار خزش در جوشهاي مقاومتي نقطه‌اي

رفتار خزش در جوشهاي مقاومتي نقطه‌اي با استفاده از روش اجزاء محدود مدلهاي مختلفي براي جوش مقاومتي مد نظر قرار گرفته كه

شامل موارد زير است : 1) مدل جوش مقاومتي با استفاده از المانهاي حجمي تحت بارگذاريهاي كششي، جدايشي و صليبي. 2) مدل جوش مقاومتي با استفاده از المانهاي تير پره‌اي در محيط جوش و اتصال دو

 

صفحه با يك لينك صلب در مركز جوش تحت بارگذاريهاي عنوان شده فوق. 3) مدل جوش مقاومتي با استفاده از المانهاي تير پره‌اي در محيط جوش و اتصال دو صفحه با لينكهاي صلبي كه محيط جوش را در صفحه بالائي به محيط جوش در صفحه پائيني متصل مي‌نمايند، تحت بارگذاريهاي عنوان شده. رفتار خزش و تنش در نواحي مختلف پيرامون جوش نقطه‌اي و دور از جوش ، تحت بارگذاريها و شرايط مختلف ، مورد بررسي قرار گرفته است . براي مدل كردن رفتار خزشي ماده از مدل بيلي - نورتن، به همراه قانون جريان خزش استفاده شده است . همچنين در اين تحقيق، روشهاي مختلفي كه براي آناليز الاستيك - پلاستيك قطعات ناچدار بر معيار كرنش محلي پايه‌ريزي شده‌اند. بررسي شده و صحت اين روشها براساس نتايج بدست آمده از اين تحقيق، مورد بحث قرار گرفته است . شايان ذكر است كه در اين تحقيق از اثرات منطقه تحت تاثير حرارت جوشكاري، صرف نظر شده است زيرا هدف اصلي بررسي مدلهاي مختلف جوش

مقاومتي در شرايط خزش و مقايسه آن با مدلهاي جوش مقاومتي در رفتارهاي الاستيك و پلاستيك مي‌باشد كه قبلا توسط محققين ديگر

بررسي شده است . همچنين بررسي روابط عددي ذكر شده و تعميم اين روابط براي شرايط خزش .

سازه‌هاي فولادي خنك‌شونده با آب در سيستمهاي حرارتي در معرض عوامل تخريبي متعددي از جمله خوردگي، اكسيداسيون و شكستهاي ناشي از پديده‌هاي خستگي و خزش قرار مي‌گيرند. در اين پژوهش نقش و عملكرد اين پديده‌ها در تخريب پانلهاي خنك‌شونده كوره قوس‌الكتريك و پايه‌هاي متحرك كوره پيشگرم تختال مورد بررسي قرار گرفته است . در رابطه با پايه‌هاي متحرك بيشتر روي پديده خزش تمركز شده است . آزمايشهاي خزش گسيختگي متعددي جهت آشكارسازي خزش اتفاق افتاده در آنها و نيز بررسي رفتار خزش فولادي كه پايه‌ها از آن ساخته شده‌اند انجام گرفت . بررسيهاي انجام شده نشان داد كه مجموعه‌اي از عوامل ياد شده در تخريب اين سازه‌ها موثر هستند. خوردگي معمولا در شروع و تسريع آسيبها نقش عمده‌اي

دارد. خصوصا در پانلهاي خنك‌شونده كه آب گردشي خورنده‌اي در آنها جريان دارد، خوردگي همراه با خستگي حرارتي و خزش عوامل تخريب بودند. خستگي حرارتي توام با خوردگي تركهايي در امتداد عمود بر طول لوله‌هاي پانل ايجاد كرده كه نهايتا بواسطه خزش ناگهاني و بهم پيوستن اين تركها شكست ايجاد مي‌گردد. ليكن در پايه‌هاي متحرك با توجه به نتايج آزمايشهاي انجام شده، خزش عامل اصلي تغيير شكل و شكست آنها بوده است . كاهش ازدياد طول شكست

نمونه‌هاي تهيه شده از پايه‌هاي كاركرده نسبت به پايه‌هاي نو مي‌تواند حاكي از ايجاد خزش طي سرويس در آنها باشد. در هر دو مورد خوردگي موضعي لوله‌ها ايجاد حفره‌هاي كوچكي كرده و تركهاي ريزي از آنها جوانه مي‌زنند كه رشد اين تركها نهايتا باعث شكست مي‌شود.

 

 

 

 

تحليل خزش در جوش

عصر كاركرد يك دستگاه در دماهاي بالا متناوبا با تخريب‌هاي خزش محدود مي‌گردد. تخريب اين اجزا در تنش‌هاي پايين‌تر از استحكام

نهايي ماده صورت مي‌گيرد. بنابراين مي‌طلبد كه رفتار ماده در دماهاي بالاتر از دماي محيط نيز مورد آزمايش ، تحليل و بررسي قرار گيرد. بدين ترتيب بوده است كه توسعه سريع مواد فلزي براي كاربرد در دماهاي بالا را در دهه‌هاي گذشته شاهد بوده‌ايم. اكثر قطعات مكانيكي در مقياس سازه‌هاي بزرگ بطريق جوش بهم متصل مي‌گردند، بطوريكه جوش يكي از مرسوم‌ترين اتصال قطعات به همديگر محسوب مي‌شود. از آنجا كه پارامترهاي مؤثر در كيفيت جوش و ريز ساختار جوش بسيار زياد است ، بطوريكه ثبت خواص مكانيكي و خزشي يك جوش امكان‌پذير نيست . بدين ترتيب براي تحليل و بررسي يك تصال جوش براي كاركرد در دماهاي بالا نيازمند ترتيب آزمايشاتي است كه بتوان به ريز ساختار و خواص مكانيكي و خزش منطقه اتصال دست

 

پيدا كرد. بدليل اهميت اتصال جوش سر به سر كه كاربرد وسيعي در مخازن و لوله‌هاي پالايشگاه‌ها دارد. در اين پايان‌نامه به تحليل يك نمونه مدل اتصال جوش سر به سر با در نظر گرفتن سه منطقه فلز

جوش ، منطقه متاثر حرارتي و فلز پايه تحت شرايط خزشي كه عبارت است از كاركرد تحت بار و دماي بالا به كمك نرم‌افزار طراحي NISA مدل سازي و مورد تحليل قرار گرفته است و در نهايت با نتايج نرم‌افزارهاي ديگر مقايسه شده است .

نكاتي در مورد جوشكاري فولادهايمقاوم به حرارت و خزش ( CREEP)

 

بكارگيري حرارت و فشار زياد در صنايعي مانند نيروگاههاي حرارتي ، پالايشگاههاي نفت و توربين هاي بخاري امري اجتناب ناپذير است . لذا نوع فولاد و طبعا فلز جوشي كه در اين شاخه از صنعت كاربرد دارد بايد در مقابل حرارت زياد مقاوم باشد . يعني اينكه فلز جوش نيز به اندازه فولاد انتخاب شده بايد در حرارت زياد از خود مقاومت نشان دهد .

فولادهاي ساختماني غير الياژي در حرارت هاي زياد كاهش جدي در استحكام مكانيكي را نشان مي دهند . افزودن عناصر آلياژي خاصي به مانند كرم ، موليبدن ، تنگستن يا واناديوم به فولاد باعث افزايش استحكام آن در حرارت كاري زياد مي شود . هرچند كه در چنين حرارت زيادي ملاحظات ديگري غير از صرفا استحكام مكانيكي بايد مد نظر باشد . با تعريفي كه از خزش ( به معناي تغيير شكل مداوم يا نيمه مداوم جسم با گذشت زمان تحت تنش و گرمايي ثابت ) ميشود بايد به تاثير توامان گرما و تنش در طي زمان مشخص توجه داشت .

فولاد هاي مقاوم به حرارت بر اساس تركيب شيميايي . محدوده حرارت كاري طبقه بندي شده اند. نقش عناصر آلياژي موجود در اينگونه فولاد ها تاثير گذاري بر فلز پايه و تشكيل كاربايد مي باشد .

براي حرارت كاري بيش از 550 درجه سانتي گراد بايد به نقش عامل ديگري به نام پوسته شدن SCALING ) ) نيز توجه شود . در اين مورد فولادي با 12 درصد كرم و همراه داشتن عناصر الياژي موليبدن

 

، واناديوم ، نيوبيوم و تانتاليوم بهترين انتخاب است . در دماي كاري وراي 600 درجه سانتي گراد اغلب فولادهاي قابل آبكاري ، استحكام خزشي مناسبي از خود نشان نمي دهند و بايد از فولادهاي آستنيتي كرم-نيكل استفاده شود كه معمول ترين نوع آن 16 درصد كرم و 13 درصد نيكل و عناصر افزودني نظير Mo, Ta,Nb براي اصلاح استحكام خزش بهمراه دارند . در دماي كاري وراي 700 درجه سانتي گراد صرفا فولاد هاي نوع Cr-Ni-Co حاوي عناصر آلياژي Nb-Ta,W,Mo مقاومت كافي در مقابل خزش را دارا هستند .

فولادهاي مقاوم به خزش كم آلياژ و 12 درصد كرم را معمولا در حالت كوئنچ و تمپر شده جوشكاري مي كنند در حاليكه فولاد نوع 15Mo3 با 0.5 درصد Mo در حالت نرمالايزر جوشكاري مي شوند

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت: 19:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 824

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس