سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
خانم رخشنده اعتصامي مشهور به پروين اعتصامي از شاعران بسيار نامي معاصر است. وي در روز 25 اسفند 1285 خورشيدي در تبريز بدنيا آمد. تحصيلات ادبي و عربي را نزد پدر آموخت و به تحصيلات عاليه خود در دانشگاههاي معتبر ادامه داد. در جشن فارغ التحصيلي خود خطابه زن و تاريخ را ايراد كرد (خرداد سال 1303 خورشيدي) كه بسيار مورد توجه و تشويق واقع گرديد. پروين همواره به تكميل فنون مختلف نزد پدر خود اشتغال داشت و از آنجا كه اعتصام الملك (پدر وي) از دانشمندان و اديبان نامور بود در راه پرورش استعداد وي، كه از هفت سالگي شروع به سرودن نموده بود، كمك شاياني كرد. اين شاعره پر احساس در سال 1313 ازدواج كرد ولي اين وصلت ديري نپائيد و منجر به جدايي گرديد.
بعد از آن واقعه تأثيرانگيز پروين مدتي در كتابخانه دانشسراي عالي تهران سمت كتابداري داشت و به كار سرودن اشعاره ناب خود نيز ادامه مي داد. تا اينكه دست اجل گريبان او را در 34 سالگي گرفت در حالي كه بعد از آن سالها مي توانست عالي ترين پديده هاي ذوقي و فكري انساني را به ادبيات پارسي ارمغان نمايد. بهرحال در شب 16 فروردين سال 1320 خورشيدي به بيماري حصبه در تهران زندگي را بدرود گفت و پيكر او را به قم بردند و در جوار قبر پدر دانشمندش در مقبره خانوادگي بخاك سپردند.
قريحه سرشار و استعداد خارق العاده پروين در شعر همواره موجب حيرت فضلا و دانشمنداني بود كه با پدرش محشور بودند. به همين جهت برخي بر اين گمان بودند كه آن اشعار از او نيست. پروين اعتصامي بي ترديد بزرگترين شاعر زن ايراني است كه در طول تاريخ ادبيات پارسي ظهور نموده است. اشعار وي پيش از آنكه بصورت ديوان منتشر شود در مجله دوم مجله بهار كه به قلم پدر والا گهرش مرحوم يوسف اعتصام الملك انتشار مي يافت چاپ مي شد (1302 ـ 1300 خورشيدي) ديوان اشعار پروين اعتصامي كه شامل 6500 بيت از قصيده و مثنوي و قطعه است تاكنون چندين بار به چاپ رسيده است.
مقدمه ديوان به قلم شادروان استاد محمد تقي ملك الشعراي بهار است كه پيرامون سبك اشعار پروين و ويژگيهاي اشعار او نوشته است.
عمر پروين بسيار كوتاه بود، كمتر زني از ميان سخنگويان اقبالي همچون پروين داشت كه در دوراني اين چنين كوتاه شهرتي فراگير داشته باشد. پنجاه سال و اندي است كه از درگذشت اين شاعره بنام مي گذرد و همگان اشعار پروين را مي خوانند و وي را ستايش مي كنند و بسياري از ابيات آن بصورت ضرب المثل به زبان خاص و عام جاري گشته است. شعر پروين شيوا، ساده و دلنشين است. مضمونهاي متنوع پروين به باغ پرگياهي مانند است كه به راستي روح را نوازش مي دهد. اخلاق و همه تعابير و مفاهيم زيبا و عادلانه آن چون اختري تابناك بر ديوان پروين مي درخشد چنانكه استاد بهار در مورد اشعار وي مي فرمايند در پروين در قصايد خود پس از بيانات حكيمانه و عارفانه روح انسان را به سوي سعي و عمل اميد، حيات، اغتنام وقت، كسب كمال، همت، اقدام نيكبختي و فضيلت سوق مي دهد. سرانجام آنكه او ديوان خوبي و پاكي است.
در ایـن روزها یکی از یاران گلدسته ای از گلهای نو شکفته به دستم داد و منـتـی بــر مـن نهاد . دستـم از آن مـلـون گشـت و دامــنم مشــک آگـــین گشت . بوی گل چنان مستم کرد که دانم از دست برفت این گلدسته و تحفه روح نــواز عبارت بود از قصاید و قطعات شاعره سخن سنج و شیرین زبان معاصر خـــانم پروین اعتصامی که به تازگی به زیور طبع آراسته و نخستین بار مباشر چاپ آن دیوان حقیر را بــــه مطالعه آن آشنا ساخت .قصاید او رنگ و بویی از قصاید ناصر خسرو دارد و در ضمن آنــهـا ابـیـــاتی که زبان شیرین سعدی و حافظ را به یاد و خاطر انسان می آورد.
خـانم پـروین در مکـتـب تـربیـت پـدر دانشـمـنـد و فـاضـل خـود آقـــای یوسف اعتصامی آشتیانی ( اعتــصام الملک ) پرورش یافته و فارسی و عربی و ادبیات این دو زبان را از آموزگاران خصوصی درخانه فرا گرفته و زبان انگلیسی را در تهران در مدرسه آمریکایی دختران تحصیل کرده و آنرا به پایان رسانیده است .
در این مدت اشتغال و ساختن دیوانی با این زیباییها و با این آب و رنگ دلفریب خاصه با این بلاغت و فـــــصاحت و روانی و مزایایی که شمه ای از آن گوشزد گردید حتی کار مردان فارغ بال نیســـت تا چه برسد به مخدره ای که کمتر از درس و بحث فارغ بوده و شاید مشاغل خانوادگی بسیار نیز داشته است .
در ایران که ســـرچشمه سخن و فرهنگ است اگر شاعرانی از جنس مذکر پیدا شده اند که مایه حیرت اند جای تعجب نیست اما تا کنون شاعری از جنس مونث که دارای این قریحه و استعداد باشد و با این توانایی و طی مقدمات تتـبـع و تـحقیـــق اشعاری چنین پر مغز و نیکو بسراید از نوادر مـــحسوب و جای بسی تعجب و شایسته هزاران تمجید و تحسین است .
خانم پروین به تــمام رموز و شرایط شـاعری عـــمل کــــــرده است . اگر احیانا به قول نــــظامی عروضی دوازده هزار بیت شعر از اساتید حفظ نداشته باشد باز به قدری که وی را بـتوان با کلمات و اصطلاحات و امثال گذشتگان تا درجه ای که ضرورت دارد آشنا خواند آشناست .
شاید خواننده فـــهیم و سخن ســنــج از مـــا بپرسد پس شعرهای این شاعره درباره عشق که تنها چاشنی شعر است چه میــگوید، آری نباید این معنی را از یاد برد زیرا هر چند شاعره مستوره را عزت نفس و دور بــاش عزت و عفافاجازت نداده است که یک قدم در این راه بردارد اما باز چون نیک بــنــگری صــحیفه ای از عشق تهی نمانده است لکن نه آن عشقی که در مکتب لیلی و مجــنون و شــــیریــــن و فــــرهـاد درس می دادند عشقی که جوریار و سوز و گداز فراق و زردی رخسار و هزاران افسانه دیگر جزء لاینفک آن می بودو عشقی که اتفاقا امروز مفهوم حقیقی خود را از دست داده و جز الفاضی چند بر زبان مقلدانمکتب پسین از آن بر جای نیست .
هـــنر بـــزرگ پروین در همین است که توانسته است این مفهوم بزرگ را همه جــا در گفتار خود بشــــــکلی جذاب و اسلوبی لطیف بپروراند و حقیقت عشق را مانند میوه پاک ومنزهی که از الیاف خشن و شاخ و برگ بیهوده و مسموم جدا ساخته باشند با صفای اثیر و رخشندگی نور و چاشنی روح بر سرباز سخن رواج دهد .
شاعره بزرگ پروین اعتصامی از شعرای نامی قرن حاضر است . وی در سال 1285 در تبریز تولد یافت و به سال 1320 در اثر بیماری حصبه بدرود حیات گفت . مدفنش در شهر مذهبی قم در جوار
حرم مطهر حضرت معصومه (س) می باشد
منبع: موج سوم
نمونه اي از اشعار پروين:
از زبان پروين براي سنگ مزارش:
اينكه خاك سيهش بالين است اختر چرخ ادب پروين است
گرچه جز تلخي از ايام نديد هرچه خواهي سخنش شيرين است
صاحب آنهمه گفتار امروز سائل فاتحه و ياسين است
دوستان به كه ز وي ياد كنيد دل بي دوست دلي غمگين است
خاك در ديده بسي جان فرساست سنگ برسينه، بسي سنگين است
بينيد اين بستر و عبرت گيرد هركه را چشم حقيقت بين است
هر كه باشي و ز هرجا برسي آخرين منزل هستي اين است
آدمي هرچه توانگر باشد چو بدين نقطه رسد مسكين است
اندر آنجا كه قضا حمله كند چاره تسليم و ادب تمكين است
زادن و كشتن و پنهان كردن دهر را رسم و ره ديرين است
خرم آن كس كه در اين محنت گاه خاطري را سبب تسكين است.
دانشآموز عزیز ، رشته مدارک پزشکی از رشتههای تازه تاسیسدانشگاههای ایران است. خلاصه و مفیدکار این رشته ایجاد توانائی در دانشجویانی است که میخواهند مدارک پزشکیبیمارستانها، مرکزبهداشتیدرمانی و مراکز بهداشتی جهان را به منظور استفاده در امور پژوهشی و آموزشی بصورتعلمی نگهداری کنند به عنوان مثال در نگهداری مدارک پزشکی از بیماران و سانحه دیدگانو گروههای مختلف در جامع که دچارآسیبهای جسمیو معلولیت هستند آمارهای مفیدو ارزندهای وجود دارد که میتواند برای برنامه ریزان و مجریان حکومت ووزارتخانههای مربوطه مفید باشد. حداکثر طول دوره این رشته 3 سال است.
سطوح رشته
ردیف
نام دانشگاه
کاردانی
کارشناسی
ارشد
دکترا
1
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل
*
2
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه
*
3
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان
*
4
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز
*
5
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس
*
6
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز
*
7
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان
*
9
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی
*
10
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز
*
11
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری
*
12
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد
*
13
علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان
*
درسهای رشته
ردیف
نام درس
ردیف
نام درس
1
آشنایی با کامپیوتر 1
2
آمار حیاتی مقدماتی 1
3
آناتومی عمومی
4
اخلاق اسلامی
5
اخلاق و مقررات حرفه ای
6
اصول مدیریت بیمارستان
7
اصول و روش های بایگانی
8
اطلاعات پزشکی
9
انگل و قارچ شناسی
10
بایگانی پزشکی
11
بهداشت محیط بیمارستان
12
تنظیم خانواده
13
روانشناسی 1
14
ریاضیات پایه
15
زبان تخصصی 1
16
زبان تخصصی 2
17
زبان عمومی
18
شاخص های بهداشتی
19
فارسی عمومی
20
فیزیولوژی
21
کدگذاری بیمارها
22
کلیات پزشکی 2
23
کلیات زیستی
24
ماشین نویسی
25
مبانی جمعیت شناسی
26
مدارک پزشکی 1
27
مدارک پزشکی 1 و 2
28
مددکاری اجتماعی
29
معارف اسلامی 1
30
میکروب و ویروس شناسی
31
کارآموزی
32
کاربردکامپیوتر
صنعت و بازارکار
فارغالتحصیلان این دوره قادر خواهند بود کهمسئولیت هر یک از قسمتهای پذیرش، مدارک پزشکی و آمار و کدگذاری بیماریها را دربیمارستانها بعهده بگیرند.
هدف از اين رشته تربيت نيروهاي متخصصي است كه بتوانند در پروژههاي مختلف عمراني در زمينههاي ساختماني ، راهسازي ، پلسازي ، سازهها و بناهاي آبي، جمعآوري و دفع فاضلاب و ... مسووليت طرح ، محاسبه و اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گيرند.
«مهندسي عمران از جمله رشتههايي است كه بيانگر كاربرد علم در ايجاد سازندگي و عمران كشور است. يعني هرچيزي كه به آبادي يك كشور باز ميگردد، مانند سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دكلهاي مخابرات، ساختمانهاي مقاوم در مقابل زلزله، سيل و آتش و نيروگاههاي برق و مصالح سبك، ارزان و با كيفيت مناسب براي ساخت و ساز، در حيطه كار مهندس عمران قرار ميگيرد.»
«مهندسي عمران طيف بسيار وسيعي از كارها را در بر ميگيرد. يعني اگر بخواهيم ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سيلو و يا شبكههاي فاضلاب بسازيم در آغاز به يك مهندس كارآمد عمران نياز داريم تا علاوه بر رعايت جنبههاي فني و اجرايي، اقتصادي نيز عمل كند. چون اقتصادي بودن يك اصل در مهندسي عمران است.»
1- محاسبه ، ساخت و اجرا و تا حدودي طراحي ساختمانهاي مختلف مسكوني، اداري و صنعتي اعم از آجري، بتني و فولادي، نظير ساختمانهاي مسكوني ويلايي، چندطبقه، آپارتمانها و برجهاي بلند و همچنين كارهاي ساختماني ادارهها، مدرسهها، بيمارستانها ، كارخانهها و مراكز صنعتي، ساختمانها و مراكز ورزشي ، تالارهاي اجتماعات و ... .
2- طراحي ، محاسبه و اجراي راهها و جادههاي مختلف ارتباطي داخل و خارج شهرها و روستاها اعم از : راههاي شوسه ، راههاي آسفالته ، بزرگراهها و نيز راهآهن (شامل مسيريابي ، پياده كردن مسير ، زيرسازي و روسازي)
3- ساخت و اجرا و در مواردي طراحي و محاسبه انواع پلهاي بتني و فلزي با دهانهها و ابعاد و شكلهاي متفاوت نظير: پلهاي داخل شهري و روگذرها، پلهاي خارج شهري و جادهها.
4- اجراي سدهاي مختلف خاكي و بتني و نيز بندهاي انحرافي و ساير تاسيسات وابسته نظير تونل يا كانال انحراف آب رودخانه (جهت اجراي عمليات كارگاهي در ضمن ساخت سد)، تاسيسات آبگيري از سد و كنترل ارتفاع آب در پشت سد و ...
5- اجراي كارهاي مربوط به ساماندهي رودخانهها.
6- طراحي ، محاسبه و ساخت خطوط انتقال آب اعم از انواع كانالهاي تحت فشار و يا كانالهاي با سطح آزاد آب كه به منظور انتقال آب از سدها و درياچهها و ... براي مصارف كشاورزي، شرب و صنعتي به منطقههاي مورد نياز و نيز جهت انتقال آب از تصفيهخانههاي آب به مخازن آب و از آنجا به مناطق مصرف، ساخته ميشوند.
7- ساخت تصفيهخانههاي آب و فاضلاب شامل: ساختمانها و تاسيسات مربوط، محوطهسازي و ... .
8- طراحي ، محاسبه و ساخت شبكههاي آبرساني به منطقههاي شهري و روستايي جهت تامين آب شرب مورد نياز افراد و تاسيسات مربوط نظير: مخازن آب، لولهكشي ، انشعابات، و ... .
9- طراحي ، محاسبه و ساخت شبكههاي جمعآوري و دفع آبهاي سطحي ناشي از نزولات جوي در خيابانها و ساير منطقههاي شهرها و شهركها و همچنين شبكههاي جمعآوري و دفع فاضلابهاي خانگي و صنعتي و انتقال آنها به خارج از شهر و تصفيهخانهها.
10- انجام بسياري از كارهاي نقشهبرداري كه براي كارهاي ساختماني مختلف نظير: راهسازي، سدسازي، و ... مورد نياز است؛ و همچنين تا حدودي كارهاي نقشهكشي طراحي و معماري.
گرايشهاي مقطع ليسانس:
«اين رشته در سطح كارشناسي داراي سه گرايش عمران – عمران ، عمران – نقشهبرداري و عمران – آب است.
گرايش عمران – عمران به محاسبه و طراحي سازههاي متفاوت ، تحتنيروهاي مختلف مانند باد، زلزله، سيل، آتش و وزن خود ساختمان يا سازه ميپردازد.»
«دانشجوي مهندسي عمران – عمران مسائل مربوط به سازه، خاك و پي، راه و ترابري و هيدروليك را مطالعه ميكند. يعني از يك سو به طراحي و نحوه ساخت اسكلت ساختمانها و ساير بناهاي فني مثل پل، فرودگاه و تونل پرداخته و از سوي ديگر به مطالعه رفتار زمين بناهاي فني ميپردازد تا بر اساس نوع خاك زمين مورد نظر، شكل و شالوده سازهاي را كه قرار است ساخته شود، طراحي كند.»
« هنگامي كه مكان ساخت يك سازه تعيين ميشود، اولين كار نقشهبرداري است تا پستي بلنديها و نقشه مربوط به آن منطقه مشخص شده و بر اساس آن ، مكان خاكبرداري ، ميزان خاكبرداري و نحوه خاكبرداري تعيين گردد و نهايت سطح مناسب براي پيسازي سازه مورد نظر آماده شود.»
«چون نقشهبرداري بيشتر براي سازههاي بزرگ خارج از شهر مثل سيلوها، پلها، تونلها و سدها كاربرد دارد، كارهاي ميداني و صحرايي اين رشته بسيار زياد است و بخش نقشهبرداري زيرزميني آن نيز كار نسبتا خشني ميباشد.»
« آب داراي مسائل مختلفي از جمله مسائل فيزيكي، شيميايي و آبياري كشاورزي است كه هيچيك از اينها در مهندسي عمران- آب مطرح نميشود. بلكه مسائل مربوط به پيشبيني ميزان سيلابها و روانآبهايي كه در رودخانهها جريان دارد، نحوه جمعآوري و نگهداري آب در مخازن پشت سدها و نحوه توزيع آن در كانالهاي آبياري و بالاخره ساخت كانالهاي آبياري، به مهندسي آب باز ميگردد.»
آينده شغلي ، بازاركار، درآمد:
مراكز مختلفي به صورت مستقيم و غيرمستقيم در فعاليتهاي عمراني نقش دارند كه هر يك به تناسب نوع فعاليت خود، اقدام به جذب فارغالتحصيلان اين رشته ميكنند.
وزارتخانههاي مسكن و شهرسازي، راه و ترابري، جهاد سازندگي و نيرو به صورت گستردهتر و ساير وزارتخانهها، ادارهها ، سازمانها ، مراكز دولتي و خصوصي نظير : وزارتخانههاي آموزش و پرورش ، كشاورزي ، فرهنگ و آموزش عالي، بانكها و ... به صورت مستقيم براي كارهاي عمراني خود مثل طرح و محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا، نياز به استخدام مهندسان عمران دارند. علاوه بر آن ، شركتهاي مختلف مهندسان مشاور كه در كشور به صورت گسترده وظيفه طراحي ، محاسبه و نظارت بر اجراي پروژههاي ساختماني را بر عهده دارند؛ همچنين شركتهاي ساختماني و راهسازي دولتي و خصوصي كه در اجراي اين طرحها فعاليت دارند، تعداد كثيري از فارغالتحصيلان رشته عمران را استخدام ميكنند.
«اصولا مهندس عمران شانس كاري زيادي دارد چون در طراحي و ساخت بسياري از كارهاي عمراني مانند راهها ، پلها ، سدها ، سازههاي دريايي براي سكوهاي نفتي، آشيانههاي هواپيما و خانههاي مسكوني مقاوم در مقابل زلزله، مهندسين عمران حضوري فعال دارند. متخصصاني كه يا در دفترهاي مشاوره به طراحي پروژههاي فوق ميپردازند و يا مجري كارهاي عمراني مذكور بوده و به كيفيت اجراي آنها نظارت دارند.»
«البته بايد توجه داشت كه هر دانشجوي مهندسي عمران نميتواند فرصتهاي شغلي خوبي داشته باشد. بلكه بايد در دوران تحصيل به دنبال پژوهش ، تحقيق و يادگرفتن باشد نه اين كه تنها واحدهاي دانشگاهي را پاس كند و يا حتي به فكر يك معدل خوب دانشگاهي باشد. چون شركتهاي عمراني خصوصي و دولتي به دنبال يك نيروي كارآمد هستند نه يك شاگر اول دانشگاه »
تواناييهاي مورد نياز و قابل توصيه :
يك مهندس عمران بايد بسيار اجتماعي و داراي توان ايجاد ارتباط با جمله سايرين باشد چون رشته مهندسي عمران يك رشته گروهي است. يعني متخصص عمران در محيط كار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه كارگران، تكنسينها و مهندسان رشتههاي ديگر سروكار دارد و بايد با همه اين افراد ارتباط خوبي برقرار كند تا بتواند شاهد پيشرفت و موفقيت كارش باشد.
با توجه به كميت و كيفيت درسهايي كه در اين رشته ارايه ميگردد، داوطلب بايد از توان و دانش برتر در زمينههاي رياضي و فيزيك برخوردار باشد. همچنين توان جسمي ، قدرت تجزيه و تحليل ، قدرت تجسم و دقت كافي در بسياري از مسايل را داشته باشد.
«رشته مهندسي عمران داراي دو بعد اجرايي و نظري و آزمايشگاهي است. در اين ميان عدهاي از مهندسين جذب كارهاي اجرايي ميشوند كه در اين صورت بايد آمادگي كار در كارگاههاي داخل و خارج شهر را داشته باشند يعني براي برنامهريزي و سروكار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عدهاي نيز جذب بعد نظري و آزمايشگاهي مهندسي ميشوند كه اين عده نيز بايد آمادگي كارهاي محاسباتي ، دفتري و آزمايشگاهي را داشته باشند. كارهايي كه به رياضيات قوي و صبر و حوصله بسيار نياز دارد.»
شايان ذكر است كه بسياري از كارها و طرحهاي عمراني در خارج از محيطهاي شهري بوده و فعاليت نسبتا زيادي را ميطلبد لذا داوطلب اين رشته بايد علاقمند به كارهاي عمراني بوده و توانايي كار در محيطهاي پرجمعيت را داشته باشد.
وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر:
رشته مهندسي عمران در ايران تا مقطع دكتري تدريس ميشود و لذا راه براي ادامه تحصيلات باز است.
فارغالتحصيل مقطع كارشناسي ميتواند در مقطع كارشناسي ارشد در گرايشهاي مختلف : سازه، سازههاي هيدروليكي، مهندسي زلزله، راه و ترابري، مكانيك خاك و پي، مهندسي آب ، سازههاي دريايي، مهندسي مديريت ساخت، مهندسي برنامهريزي حمل و نقل، مهندسي نقشهبرداري فتوگرافي و مهندسي محيط زيست به تحصيل ادامه دهد.
تعداد و عناوين واحدهاي اصلي و اختصاصي :
بر اساس مصوبههاي شوراي عالي برنامهريزي، دانشجو بايد در دوره كارشناسي عمران 140 واحد درسي را بگذراند كه 20 واحد آن درسهاي عمومي، 25 واحد درسهاي پايه، 80 واحد درسهاي اصلي و تخصصي الزامي و 15 واحد درسهاي اختياري است.
وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر :
وقتي كسي صحبت از سازندگي ميكند اولين چيزي كه به ذهن هر كس ميرسد پل، سد، كارخانه و كارگاه است كه ساخت بناي همه اينها بر عهده مهندسين عمران است و به همين دليل فرصتهاي شغلي اين رشته در همه جاي دنيا بسيار زياد استدر همه كشور ما نيز كه فعاليتهاي عمراني 30 تا 40 درصد كل بودجه كشور را به خود اختصاص ميدهد
، بازار كار يك مهندس عمران از مهندسين رشتههاي ديگر بيشتر است. بويژه اين كه كشور ما بعد از انقلاب در زمينه مهندسي عمران رشد زيادي داشته است.»
با توجه به روند رو به رشد ساخت و ساز بناهاي شهري در ايران و احتياج به مسكن و ساختمان به نظر ميرسد بازار كار اين رشته همچنان پويا و پرتحرك باشد.
پيشبيني وضعيت آينده رشته در ايران :
«چندسال پيش كه براي مترو كارشناسان ژاپني آمده بودند، يكي از آنها گفته بود تهران ده بزرگي است چرا كه خيلي از سيستمهاي شهري را ندارد. اين نشان ميدهد كه براي پيشرفت و توسعه، ما به كارهاي زيربنايي مثل راه، مترو و تاسيسات شهري بسيار نيازمنديم. براي مثال امكان ندارد كه كشوري پيشرفت كند اما سيستم ترابري و حمل و نقل آن به طور كامل درست نشده باشد؛ كاري كه بخش اصلي آن بر عهده مهندسين عمران است.».
نكات تكميلي :
مهندسي عمران – نقشهبرداري
طرح و اجراي برنامههاي عمران و مطالعات مربوط به زمين مستلزم وجود اطلاع دقيق مهندسي (مسطحاتي، ارتفاعي، چگونگي) به هنگام به صورت نقشههاي گوناگون (ترسيمي ، رقمي، تصويري) از منطقه مورد نظر است. مجموعه نقشهبرداري پاسخگوي اين نيازها به گونهاي هماهنگ با ديگر رشتههاي عمران است و هدفش تربيت افرادي است كه آگاهي علمي كافي و مهارت فني لازم را در زمينه نقشهبرداري داشته باشند. داوطلبان ورود به اين رشته بايد در رياضيات (هندسه، مثلثات) و فيزيك دوره دبيرستان قوي بوده علاقهمندي و آمادگي جسمي (براي كارهاي صحرايي و ...) لازم را دارا باشند. بعضي دروس تخصصي اين رشته عبارتند از : راه سازي ، تئوري خطاها، جغرافياي ايران ، نقشهبرداري، ژئودزي (جهت تعيين شكل زمين) فتوگرامتري زميني و هوايي (عكسهاي هوايي) كارتوگرافي، هيدروگرافي (نقشهبرداري از بستر دريا) ، پروژه و كارآموزي از جمله دروس اين دوره است. بعضي تواناييهاي فارغالتصيلان اين رشته عبارتند از:
مديريت گروههاي اجرايي در عمليات نقشهبرداري ، طرح و برنامههاي سيستم نقشه، محاسبات و برنامهريزي در زمينههاي مختلف فني نقشهبرداري، تدريس و آموزش در دوره كارداني (پس از طي دوره مربوط به تعليم و تربيت).
امكان ادامه تحصيل در اين رشته تا حد كارشناسي ارشد در داخل و در سطوح بالاتر در خارج از كشور موجود است. سازمان نقشهبرداري وزارت برنامه و بودجه ، وزارت راه و ترابري ، وزارت نفت ، سازمان آب ، سازمان بنادر و كشتيراني، اداره جغرافيايي ارتش و سپاه و بخش خصوصي و ... از جمله محلهاي جذب فارغالتحصيلان اين رشته است.
نظر دانشجويان: اين رشته از لحاظ آموزشي با نارساييهايي نظير كمبود استاد و لوازم كار مواجه است. زيربناي كليه كارهاي عمراني نقشه برداري است و با توجه به لزوم انجام دادن كارهاي عمراني، فارغالتحصيلان آن سريعا جذب بازار كار ميشوند.
. داوطلبان بايد به سختي كار در بيابان و كوهستان و شرايط سخت نقشهبرداري توجه داشته باشند.
مهندسي عمران – عمران
اين رشته قبلا به مهندسي راه و ساختمان موسوم بوده و به منظور تربيت مهندسان طراح ، محاسبه و اجراي پروژههاي ساختماني، صنعتي ، راهسازي و تاسيسات آبي و نظارت بر حسن اجراي طرحهاي عمراني در زمينههاي فوق و همچنين همكاري با مهندسان مشاور يا محاسبه در زمينههاي ياد شده ، به وجود آمده است. قسمت عمده دروس اين رشته را مجموعه متنوعي از دروس نظري و پروژههاي طراحي تشكيل ميدهد و كنار آنها تعدادي دروس آزمايشگاهي و كارگاهي و نيز دو دوره كارآموزي در طي دو تابستان پيشبيني شده است. با توجه به سياستهاي عمراني و سرمايهگذاريهاي دولت براي ايجاد ساختمانها، راهها، پلها، سدها، نيروگاههاي هستهاي و حرارتي ، رفع نيازهاي عمراني در زمينه مسكن و تاسيسات آبي جهت تامين آب آشاميدني شهرها و روستاها همچنين بازسازي مناطق جنگزده اهميت اين رشته مشخص ميشود. فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در وزارتخانهها (نظير وزارتخانههاي راه و ترابري مسكن و شهرسازي و نيرو) و شركتهاي دولتي و شركتهاي خصوصي و مهندسان مشاور به كارهاي طراحي ، محاسبه و اجرا بپردازند. در شرايط حاضر فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند در دورههاي مختلف كارشناسي ارشد سازه (آناليز و طرح سازهها) ، خاك و پي (مطالعه مسائل مربوط به رفتار خاكها و محاسبات پيها) ، راه و ترابري (طرح راهها و شبكه ترابري) ، سازههاي آبي (طراحي سازههاي هيدروليكي و مسائل آبي ديگر در ارتباط با سدها) در داخل كشور ادامه تحصيل دهند.
امكان ادامه تحصيل در دوره دكتري فقط در خارج از كشور وجود دارد. دارا بودن دانش قوي رياضي و فيزيك و توانايي جسماني از ضروريات اين رشته است. حدود 10 درصد از دروس اين دوره عملي است و از دروس تخصصي آن ميتوان طراحي سازههاي فولاد و بتن ، پيسازي، مكانيك خاك، مكانيك سيالات، هيدروليك و تحليل سازهها را نام برد.
مهندسي عمران – آب
اين دوره به منظور تربيت متخصصاني تدوين شده است كه بتوانند در زمينههاي شناخت منابع آب و كنترل و بهسازي كيفيت منابع آب اطلاعات لازم را به دست آورند تا بتوانند در مراحل مختلف طراحي ، نظارت و مديريت پروژههاي آب كار كنند. با توجه به اينكه توسعه كشور در زمينههاي كشاورزي، صنعتي ، عمران و ... بستگي به ميزان آب قابل استفاده دارد ميتوان صنعت آب را در ايران در زمره صنايع مادر به حساب آورد. داوطلبان ورود به اين دوره بايد در دروس رياضي، فيزيك و شيمي دبيرستان قوي بوده، علاقهمندي و استعداد لازم (خصوصا در زمينه طراحي ) را داشته باشند. دروس اين دوره به صورت عمومي، پايه ، اصلي ، تخصصي، انتخابي و كارآموزي (كارآموزي صحرايي پروژه تخصصي و كارآموزي تخصصي) است. بعضي دروس اصلي و تخصصي اين رشته عبارتند از : مكانيك خاك ، هواشناسي ، هيدروليك ، آبهاي زيرزميني ، سدهاي كوتاه ، پيسازي و ...
فارغالتحصيلان اين دوره تواناييهاي لازم را در زمينههاي مربوط به كارشناسي مطالعه منابع آب ، تاسيسات آبي و سازههاي هيدروليكي، كارشناسي آب و فاضلاب و نظارت بر حسن اجراي طرحهاي آبي را خواهند داشت. امكان ادامه تحصيل در اين رشته تا حد كارشناسي ارشد در داخل و تا سطوح بالاتر در خارج از كشور وجود دارد. سازمان آب،
وزارت جهاد كشاورزي ، وزارت نيرو و بخش خصوصي و ... از جمله مراكز جذب فارغالتحصيلان اين دوره است.
نظر دانشجويان : يكي از امتيازات اين گرايش آن است كه علاوه بر محاسبات سازهاي، وارد محاسبات هيدرولوژي و هيدروليك نيز شده و بر وسعت كار ميافزايد.
گرچه تعريف هاي عجيب و غريبي از ارتباطات شنيده ايم اما مطلب غيرقابل درکي براي شمادانش آموزان که مي خواهيد اين رشته را انتخاب کنيد نمي باشد. جوامع انساني آنقدروسعت پيدا نموده که زمان حاضر را عصر ارتباطات ناميده اند. با گذشت زمان وسايلارتباطي و اطلاع رساني گسترش و پيچيدگي بيشتري يافتند و امروزه راديو، تلويزيون،مطبوعات و اينترنت و بسياري ديگر از مظاهر علم و فناوري در خدمت اطلاع رساني وارتباط بين انسان ها هستند.
موضوع رشته علوم ارتباطات اجتماعي، بررسي ابعاد مختلف ارتباطات جوامع و همچنينمطالعه و تحقيق در زمينه ارتباطات و انتقال اطلاعات و تلاش در جهت بهبود سيستم هايارتباطي و اطلاعاتي موجود مي باشد. مقطع کارشناسی اين رشته در 4 سال تدريس ميشود و این رشته تا مقطع دکتري دائر است و دو گرايش روزنامه نگاري و روابط عموميتنها گرايش هاي اين رشته هستند.
ضريب دروس رياضي در اين رشته 4 و بقيه دروس 1 مي باشد. علاقه به مسائل خبري و داشتنروحيه خوب اجتماعي و داشتن صبر و حوصله از عوامل موفقيت در اين رشته مي باشد.
سطوح رشته :
رديف
نام دانشگاه
کارداني
کارشناسي
ارشد
دکترا
1
آزاد- تهران
2
آزاد- میبد
3
آزاد-اراک
4
آزاد-جهرم
5
تبریز
6
تهران
7
علامه طباطبائی
درسهای رشته :
رديف
نام درس
1
آمار در علوم اجتماعي
2
آمار مقدماتي
3
ارتباط با مطبوعات
4
ارتباطات انساني
5
ارتباطات بين المللي
6
ارتباطات تصويري
7
ارتباطات در جهان سوم
8
ارتباطات سياسي
9
ارتباطات شفاهي
10
اصول روابط عمومي
11
اصول روزنامه نگاري
12
اصول سازمان و مديريت
13
اصول علم اقتصاد
14
اصول علم سياست
15
افکار عمومي و وسايل ارتباط جمعي
16
اقناع و تبليغ
17
انديشه هاي سياسي در قرن بيستم
18
تاريخ روزنامه نگاري
19
تجزيه و تحليل برنامه هاي راديو وتلويزيون
20
تکنولوژِي چاپ و نشر
21
تکنيک هاي روابط عمومي
22
حقوق ارتباط اجتماعي
23
حقوق اساسي
24
روابط عمومي عملي 1
25
روابط عمومي عملي 2
26
روان شناسي اجتماعي
27
روزنامه نگاري عملي 1
28
روزنامه نگاري عملي 2
29
روش هاي تحقيق نظري و عملي در علوماجتماعي
30
روش هاي تحليل و بررسي پيام هاي ارتباطي
31
زبان تخصصي 1 و 2
32
سمينار مسائل سياسي و استراتژي معاصر
33
شيوه هاي نگارش فارسي در مطبوعات
34
فتوژورناليسم
35
گرافيک و صفحه آرايي در مطبوعات
36
مباني ارتباطات جمعي
37
مباني تاريخ اجتماعي ايران
38
مباني جامعه شناسي
39
مباني جمعيت شناسي
40
مباني روان شناسي
41
مباني فلسفه
42
مديريت و روابط عمومي
43
نظريه هاي ارتباط اجتماعي
44
نظريه هاي جامعه شناسي
45
نقد و تفسير و مقاله در مطبوعات
46
ويراستاري و مديريت اخبار
47
کليات حقوق
بازار کار
اين رشته توانايي جذب متخصصان علوم ارتباطات اجتماعي را در خبرگزاري ها، مطبوعات،راديو، تلويزيون و فعاليت وابسته هاي مطبوعاتي در خارج از کشور و همچنين کار دردفاتر روابط عمومي و ارتباطات سازماني را دارد.
این رشته از معدود رشته هایی است که هنر جویان و حتی دانشجویانآن بخاطر نگاه نادرست مردم به فارغ التحصیلان آن گله مند هستند انها می گویند مردمفکر می کنند که در انتهای این رشته هنر جو به یک چوب بر یا نجار ساده تبدیل می شودگرچه خود نجاری شغلی است که ظرافت ها و دقت های خاص خود را دارد ولی آنچه اغلب مردمبه آن اشاره می کنند کوبیدن میخ در چوب یا اره کردن قطعه ای ازچوباست .اما مطمئن باشید که این فقط یک فکرسطحی و خام است . به گواه تاریخ و آثارباستانی به جا مانده از زمان های قدیم درایران و تمام نقاط جهان چوب ماده ای با دوام و با قابلیت های بسیار است بطوری کهبصورت مستقیم یا غیر مستقیم قریب به 5000نوع محصول متنوع از چوب و دیگر مشتقات آنبدست می آید . آنچه می تواند بازار کار این رشته را برای هنر جو پایدار بداردخلاقیت،نوآوری است ، گر چه بخشی از نیازجامعه به مصنوعات چوبی برای همیشه باقی خواهد ماند . هنر جویان این رشته در طیدوران تحیصل با محاسبات فنی ،رسم فنی، تکنولوژی مواد ، تکنولوژی سازههای چوبی ،خواص فیزیکی (مکانیکی چوب )خشک کردن و نگهداری چوب ، طراحی مبلمان ،کابینت ، روکش نمودن انواع سازه های چوبی آشنا می شوند .
زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از : کابینت سازی چوبی سرپرستی کارگاه سازه های چوبی نقشه کشیو طراحی سازه های چوبی راهاندازی و کار با ماشین آلات صنایع چوبی قالب ساز چوبی ، معرق کار ، منب کار ومشبک کار کارگاه ساخت انواع مبلمان ، تختخواب ، کمد ، فایل و ... ارزیابچوب – کنترل کیفیت محصولات چوبی در خطوط تولید روکش نمودن انواع ورقه های چوبیو پرس کردن تخته های سه لایی کارگاه ساخت انواع میز تحریر ، صندلی ، نیمکت ،دربهای چوبی و ....
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن