دانش آموزی - 195

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره پژوهش و جامعهداخلي. فرهنگي. پژوهش.

بازديد: 105

تحقیق درباره پژوهش و جامعهداخليفرهنگيپژوهش.

"پژوهش" يكي از اصلي‌ترين معيارهاي پيشرفت جوامع و گام نخست در توسعه همه جانبه هر كشور محسوب مي‌شود.

برخي دانشجويان و كارشناسان قزويني در گفت وگو با ايرنا، تشويق به انجام كارهاي پژوهشي، بكارگيري يافته‌هاي علمي و پژوهشي و اهميت دادن به آن را از دلايل پيشرفت بسياري از جوامع مي‌دانند.

آنان معتقدند، با توجه به اينكه تحقيق و پژوهش اصلي‌ترين وظيفه دانش پژوهان، استادان و دانشجويان است، ولي اين مقوله در دانشگاهها و در بين فرهيختگان دانشگاهي هنوز جايگاه خود را بدست نياورده است.

يك استاد دانشگاه آزاد اسلامي قزوين دراين خصوص گفت: لازمه پيشرفت هر جامعه، دستيابي به تكنولوژي جديد است و اين مساله ازطريق تحقيق و پژوهش امكان‌پذير خواهد بود.

دكتر جواد عباسي افزود: كم‌توجهي به نتايج حاصل از تحقيقات موجب بروز آسيب‌هاي جبران ناپذير به امر پژوهش و صنعت كشور مي‌شود.

وي اظهار داشت: بايد امر تحقيق نهادينه شده و در بستري مناسب در امور اجرايي كشور بكار گرفته شود.

عباسي، تحقيق را ركن مهم برنامه‌هاي دانشگاهي دانست و افزود: براي تحقق اهداف پژوهش در جامعه، بايد مسوولان اجرايي شرايط مناسبي را براي محققان فراهم كنند.

يك دانشجوي قزويني گفت: فرهنگ تحقيقات علمي و پژوهشي بين دانشجويان بخوبي رايج نشده و اين امر موجب شده دانشجويان و جويندگان علم و دانش در مراحل ابتدايي تحقيق باز مانند.

ماندانا خسروي افزود: برخي استادان در دروس خود با اهميت دادن به تحقيق، موجب جوشش فكري در دانشجويان مي‌شوند كه اين كار شايسته، دانشجو را از قالب كتب درسي به سمت مطالعات جامع‌تر سوق مي‌دهد.

وي توسعه امكانات كتابخانه‌اي و آزمايشگاهي براي تحقيق را عامل موثري در جهت گرايش به تحقيقات در زمينه‌هاي مختلف ذكر كرد.

يك دانشجوي رشته‌برق دانشگاه علمي وكاربردي قزوين گفت: بيشتر دانشجويان علاقه كمتري به كارهاي تحقيقاتي در دانشگاه از خود بروز مي‌دهند.

محبوبه كاكاوند افزود: ضعف كارهاي تحقيقاتي بين دانشجويان موجب مي‌شود آنها به رغم گرفتن مدرك، فاقد تجربه كاري باشند.

وي اظهار داشت: همواره در هفته پژوهش، بحث اهميت آن بارها بيان مي‌شود ولي سالهاست كه تحقيق و پژوهش در اين كشور مهجور مانده است.

كاكاوند اضافه كرد: نظام آموزش و بناي دانش‌اندوزي در كشور مبتني بر تحقيق و پژوهش نيست و به همين دليل دانشجويان ما در دوره‌هاي عالي تحصيلي نيز از آن دوري مي‌كنند.

يك دانشجوي عمران گفت: حمايت از پژوهشگر موضوعي شعاري است و همواره پژوهشگران ازسوي متوليان امر حمايت نشده‌اند.

محمد ميرزايي افزود: بخش صنعت، دانشجويان را باور ندارد و پس از يك كار پژوهشي موفق، اقدام به كمك مالي مي‌كند، درصورتي كه مقدمات كار تحقيقي نيز هزينه‌هايي دارد كه به‌طور معمول دانشجويان توانايي تهيه آن را ندارند.

يك دانشجوي رشته شيمي نيز گفت: در دانشگاههاي كشور بايد در كنار آموزش به موضوع پژوهش نيز توجه بيشتري شود ولي متاسفانه به اين امر وقعي نهاده نمي‌شود.

مينا ترابي افزود: بيشتر برنامه‌هايي كه در كشور اجرا مي‌شود بدون پشتوانه علمي و پژوهشي است و شكست بسياري از برنامه‌هاي غيركارشناسي نيز خود گواه اين امر است.

وي اظهار داشت: به علت كاستي‌هاي سيستم آموزشي، به پژوهش كمتر بها داده شده است و اين فرايند در مقاطع بالاتر بويژه دانشگاهها نيز بيشتر بروز و ظهور پيدا مي‌كند.

رييس دانشگاه آزاد قزوين گفت: در جامعه‌اي كه پژوهش در آن نهادينه نشده باشد، تحقيقات و پژوهش‌ها بيشتر جنبه صوري به خود گرفته و قابل استفاده نمي‌باشد.

دكتر مرتضي موسي‌خاني با اشاره به نقش پژوهش در رشد و بالندگي و همچنين تحرك بخشي فضاي جامعه افزود:پويايي و ارتقاي سطح علمي دانشجويان، نيازمند توسعه فعاليت‌هاي پژوهشي در دانشگاه‌ها است.

وي با بيان اينكه پژوهش نقطه آغازين حركتهاي بنيادين در جامعه است، اظهار داشت: پژوهش، تحقيق و نتايج حاصل از آن بايد شاخص حركت‌هاي تصميم گيرندگان مملكت در مسائل مختلف جامعه باشد.

رييس دانشگاه آزاد اسلامي قزوين ادامه داد: شايد يكي از تفاوت‌هاي عمده جوامع سنتي با جوامع صنعتي و توسعه يافته در ميزان، نوع و اهميت دادن به پژوهش‌هايي باشد كه در اين جوامع انجام مي‌شود.

موسي‌خاني با اشاره به نقش توسعه علمي در پيشرفت جوامع گفت: توسعه علمي نتيجه توجه به پژوهش است و توليد دانش نيز بر مبناي تحقيق استوار مي‌باشد.

وي، عدم حمايت مالي از پژوهشگران، نهادينه نشدن فرهنگ پژوهش، بي‌توجهي به ارزش و جايگاه پژوهش در اصلاح زيرساختهاي فرهنگي و كمبود نيروي انساني متخصص در عرصه پژوهش را ازجمله مشكلات در عرصه پژوهش عنوان كرد.

موسي‌خاني گفت: حلقه مفقوده ارتباط بين صنعت و دانشگاه موجب شده كه به مراكز علمي و پژوهشي كمتر اعتماد شود.

وي اضافه‌كرد: البته مساله تحقيق و پژوهش نسبت به سالهاي گذشته بهتر شده اما با ايده‌آل‌ها و استانداردها فاصله زيادي دارد.

موسي‌خاني ابراز اميدواري كرد كه در آينده نه چندان دور، موانع و مشكلات فراروي گوهر ارزنده تحقيق و پژوهش رفع شود

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 10 فروردین 1394 ساعت: 23:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره بیابان

بازديد: 401

تحقیق درباره بیابان

بیابان سرزمین وسیعی است که به خاطر بارندگی سالیانه کم دارای پوشش گیاهی کمی است.

ویژگی آب و هوای خشک

1.   بارندگی در مناطق خشک کم و نامنظم است

2.   مقدار باران در سال های مختلف متفاوت است و ممکن است حتی چند سال بارندگی صورت نگیرد

3.   بارندگی اغلب شدید و به صورت رگبار است

4.   به علت خشکی و وزش باد میزان تبخیر و تعرق بیشتر از بارندگی سالانه است

5.   وزش باد در مناطق خشک به ویژه بیابان ها شدید است که علاوه بر حمل ذرات گرد و غبار بر خشکی هوا می افزاید

 

پراکندگی و علل ایجاد بیابانها

برای بیابان تعاریف متعددی بیان شده است. در همه این تعاریف به دو ویژگی اغلب بیابان ها یعنی کمبود بارش و تبخیر زیاد تاکید می شود.

در زمین چند نوار عمده بیابانی وجود دارد که مهمترین آنها در نیمکره شمالی از مجاورت اقیانوس اطلس تا حدود چین است که شامل صحرای بزرگ آفریقا ،بیابان عربستان،ایران،ترکمنستان،گبی وتار می باشد .

 

 

علل ایجاد بیابان ها

گرم شدن زیاد منطقه بر اثر تابش خورشید

در منطقه های استوایی به علت تابش عمود آفتاب بیشترین گرما دریافت می شود و بیشتر بیابانها نیز در این عرضهای جغرافیایی قرار دارند(از جمله صحرا ی بزرگ افریقا).

 

فشار زیاد جنب حاره ای

فشار هوا در همه عرضهای جغرافیایی یکسان نیست.وقتی در جایی فشار هوا کم باشد ،هوا به علت سبکی بالا رفته و پس از سرد شدن در صورت وجود رطوبت کافی و سایر شرایط لازم موجب بارندگی می شود.هوای گرم و مرطوب استوایی پس از ایجاد بارش به اطراف مدار راس السرطان و راس الجدی حرکت می کند. اما به علت سنگین شدن وتراکم در عرض های جغرافیایی مذکور فرو می نشیند و یک منطقه پر فشار به وجود می آورد.این توده هوا با از دست دادن رطوبت خود فرو می نشیند نتیجه این امر خشکی و گرمی هوا و صاف بودن آسمان در این مناطق است.

 

جریان های آّب سرد ساحلی

جریان های سرد اقیانوسی که از قطب جنوب به سمت استوا حرکت می کند در برخی نقاط ساحلی به علت ایجاد هوای سرد و نشست هوا،مانع ایجاد بارش در این مناطق می شود مانند بیابان آتاکاما و اریکا در آمریکای جنوبی . بیابان نامیب در آفریقا

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 10 فروردین 1394 ساعت: 23:51 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره قوانین فوتبال، زمین بازی

بازديد: 497

تحقیق درباره قوانین فوتبال، زمین بازی


زمین فوتبال

یکی از مهمترین موضوعاتی که علاقمندان به فوتبال می بایست از آن مطلع باشند قوانین کلی و داوری این ورزش است.


در تمامی ورزشها، قوانین رسمی نوشته شده ای وجود دارند که چهارچوب و اصول آن ورزش را وضع می کنند. این قوانین همچنین نحوه قضاوت و تصمیم گیری را در ورزش تعریف می کنند. قوانین رسمی ورزشها معمولا توسط فدراسیونها و اتحادیه های جهانی آن ورزش مشخص می شوند. برخی از کمیته ها یا سازمانهای وابسته نیز می توانند در وضع آن دخالت داشته باشند. 

برای مثال در فوتبال، مجمعی بنام "بورد بین المللی" نظاره گر قانونهای تعریف شده در فیفا و ارایه گر تصمیمات مربوطه می باشد.

ما سعی داریم تا در این سایت شما را با قوانین نوشته شده ورزشهای مختلف آشنا کنیم. در این مقاله از قوانین داوری فوتبال، قانون شماره یک آن که قانون "زمین بازی" است را برگزیدیم:

اندازه ها
زمين بازى بايد به شكل مستطيل و درازاى طول بايد بزرگتر از دارازى خط دروازه باشد.
طول حداقل 90 متر و حداكثر 110 متر، عرض حداقل 45 متر و حداكثر 90 متر.

مسابقات بين المللى
طول حداقل 100 متر و حداكثر 110 متر، عرض حداقل 64 متر و حداكثر 75 متر


علامت گذارى زمين
علامت گذارى زمين بازى بوسيله خطوط مشخص می شود، ضخامت خطوط متعلق به محوطه مربوط مى باشد. خطوط بلندتر را خطوط طولى و خطوط كوتاه تر را خطوط دروازه می نامند.
ضخامت كليه خطوط نبايد بيشتر از 12 سانتی متر باشد.
زمين بازى بوسيله خط ميانى به دو نيمه تقسيم می شود.
مركز زمين بازى در وسط خط ميانى مشخص ميشود و يك دايره به شعاع 9.15 متر در اطراف آن رسم شده می شود.


محوطه دروازه (گل)
محوطه دروازه در انتهاى هر نيمه زمين به صورت زير معين می شود:
دو خط به فاصله 5.5 متر از داخل تيرهاى عمودى بر روى خط دروازه به طرف گوشه ها رسم می شود. اين خطها به فاصله 5.5 متر به طرف داخل زمين بازى كشيده و بوسيله خطى موازى با خط دروازه، متصل می شود. محوطه محدود شده بوسيله اين خطوط و خط دروازه را، محوطه دروازه يا همان گل می نامند.



محوطه جريمه (پنالتى)
محوطه جريمه در انتهاى هر نيمه زمين به صورت زير معين می شود:
دو خط به فاصله 16.5 متر از داخل تيرهاى دروازه در روى خط دروازه به طرف گوشه ها رسم می شود. اين خطها به فاصله 16.5 متر به طرف زمين بازى كشيده و به وسيله خطى موازى با خط دروازه، متصل می شود. محوطه محدود شده بوسيله اين خطوط و خط دروازه را، محوطه جريمه يا پنالتى می نامند.


ميله هاى پرچم
ميله پرچمى كه ارتفاع آن كمتر از 1.5 متر نیست و نوك تيزى ندارد در گوشه هاى زمين بازى نصب می شود. چنين پرچمى را مى توان در دو طرف خط مركزى و به فاصله حداقل 1 متر در خارج از خط طولى قرار داد.


قوس كرنر
يك ربع دايره به شعاع 1 متر از ميله پرچم گوشه زمين، در داخل زمين بازى رسم می شود.


دروازه ها
دروازه ها در وسط هر خط عرضى قرار دارند و شامل دو تير عمودى اند كه به يك اندازه از ميله هاى گوشه فاصله داشته و در بالا بوسيله يك تير افقى بهم متصل می شوند.
فاصله بين دو تير عمودى، 7.32 متر و فاصله لبه پايين تير افقى تا زمين 2.42 متر است.
تيرهاى عمودى و افقى بايد در عرض و عمق يكسان بوده و نبايد بيشتر از 12 سانتى متر باشند.
تور مى تواند به تيرهاى عمودى و افقى و زمين پشت دروازه متصل شود و براى دروازه بانها مجال حركت در فضاى وسيعى را بوجود آورد.
رنگ تيرهاى عمودى و افقى دروازه بايد سفيد باشند.

سالم بودن دروازه ها
دروازه ها بايد بطور محكم برروى زمين نصب شوند.
دروازه هاى قابل حمل تنها موقعى مى تواند مورد استفاده قرار گيرند كه نياز فوق را براورده كنند.


- تصميمات برد بين المللى:


تصميم 1
اگر تير افقى جدا شود يا بشكند، بازى ميبايستى متوقف شده تا تير دروازه تعمير يا تعويض، و در موقعيت اصلى خود قرار گيرد. اگر تعمير يا تعويض آن امكان پذير نبود مسابقه تعطيل ميگردد.
استفاده از طناب بجاى تير افقى مجاز نيست.
اگر تير افقى تعمير شد، بازى مجددا با رها كردن توپ از محلى كه قبلا متوقف شده بود، ادامه می یابد.

 


تصميم 2
تيرهاى عمودى و افقى بايد از چوب، آهن يا ساير موادى كه مورد تايید باشد ساخته شوند. شكل تيرها ممكن است مربع، مستطيل، گرد، بيضى باشد و نبايد براى بازيكنان خطرناك باشد.


تصميم 3
از زمانى كه تيمها وارد زمين مسابقه می شوند تا پايان نيمه اول و از شروع نيمه دوم تا پايان مسابقه، اجازه هيچ نوع تبليغات برروى زمين بازى و وسايل مربوط به آن (شامل تور دروازه و محيط دروازه) داده نمی شود.
گذاشتن اجناس تبليغاتى و نصب وسايل اضافى مانند: دوربين، ميكروفون و ... برروى دروازه ها، تورها، ميله هاى پرچم و پرچمها نيز ممنوع است.


تصميم 4
هرگونه تبليغات درون زمين محوطه فنى و يا تا فاصله 1 مترى خطوط طولى زمين و خارج از زمين بازى روى زمين، اجازه داده نمی شود. هم چنين انجام تبليغات در محوطه بين خطوط دروازه اجازه داده نمی شود.


تصميم 5
هرگونه آگهى تبليغاتى يا استفاده از علايم و نشانه هاى فيفا، كنفدراسيون، فدراسيون ها و اتحاديه هاى ملى و باشگاه ها برروى زمين يا وسايل زمين (بانضمام تور دروازه و محيط دروازه) در جريان بازى همانطوريكه در تصميم 3 شرح داده شده است، ممنوع می باشد.


تصميم 6
در خارج از زمين بازى، مى توان علامتى به فاصله 9.15 متر از قوس مركز روى خط دروازه رسم كرد، تا داور در موقع اجراى ضربه كرنر، از رعايت فاصله مجاز، مطمين شود.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 10 فروردین 1394 ساعت: 23:50 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره آهنرُبا

بازديد: 339

تحقیق درباره آهنرُبا

به اشیایی که میدان مغناطیسی تولید کنند، آهنرُبا گفته می‌شود.   

معنای لغوی

آهنربا از دو بخش آهن و -ربا از فعل ربودن تشکیل شده. کاربرد واژه‌هایی مانند آهنربا و کهربا در فارسی پیشینه طولانی دارد.

برابر اروپایی آن: اولین شرح مغناطش به یونانیان قدیم باز می‌گردد که این اسم را به مغناطیس دادند. این اسم از مگنزیا که نام یک دهکده‌ی یونانی است، مشتق شده‌است. از لحاظ لغوی Magnet به معنی «سنگی از مگنزیا» است. این سنگ حاوی مگنتیت (Fe2O3) بود و هنگام مالش آن به آهن، آن را آهنربا می‌کرد.

 

تاریخچه

تلاش جدی برای استفاده از قدرت پنهان مواد مغناطیسی بسیار پس از کشف آن انجام شد. به عنوان مثال در قرن ۱۸ام با ادغام تکه‌های کوچک مواد مغناطیسی تکه‌ی بزرگتری بدست آمد که مشخص شد توانایی بلند کردن قابل توجهی دارد.

پس از اینکه اورستد در سال ۱۸۲۰ کشف کرد که جریان الکتریکی می‌تواند میدان مغناطیسی به وجود آورد، پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شد. استورگن دانش خودش را با موفقیت برای ساخت اولین آهنربای الکتریکی در سال ۱۸۲۵ بکار برد. با اینکه دانشمندان زیادی (از قبیل گاوس، ماکسول و فارادی) با این پدیده از دیدگاه تئوریک درگیر شدند، اما توصیف درست مواد مغناطیسی به فیزیکدانان قرن ۲۰ ام نسبت داده می‌شود.

کیوری و ویس در شفاف‌سازی پدیده‌ی مغناطش دائمی و وابستگی دمایی آن موفق بودند. ویس فرضیه‌ی وجودحوزه‌های مغناطیسی را مطرح کرد تا توضیح دهد که مواد چگونه می‌توانند آهنربا شده یا خاصیت مغناطیسی کل آنها صفر شود.

جزئیات خواص دیواره‌های این حوزه‌های مغناطیسی توسط بلوچ، لاندو و نیل بررسی شد.

 

کاربرد

مواد مغناطیسی جزء جدانشدنی فناوری مدرن هستند. آهنرباها یکی از اجزای مهم بسیاری از وسایل الکترونیکی والکترومکانیکی هستند. کاربرد عمده‌ی آهنرباهای دائم در تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و بالعکس است. (مانند موتورهای الکتریکی و ژنراتورها) مغناطیس‌ها همچنین در حافظه‌های مغناطیسی (صفحات هارد دیسک وفلاپی‌دیسک‌ها و کارت‌های پلاستیکی حافظه).

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 10 فروردین 1394 ساعت: 23:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره فيزيك پلاسما

بازديد: 435

تحقیق درباره فيزيك پلاسما

فيزيك پلاسما (Plasma Physics)

مي دانيم كه براي ماده سه حالت جامد ، مايع و گاز در نظر گرفته ميشود. اما در مباحث علمي معمولا يك حالت چهارم نيز براي ماده فرض ميشود. حدوث طبيعي پلاسما در دماهاي بالا ، سبب تخصيص عنوان چهارمين حالت ماده به آن شده است. يك نمونه بسيار طبيعي از پلاسما آتش است بنابراين خورشيد نمونهاي از پلاسماي داغ بزرگ است.

 

تعريف پلاسما

پلاسما گاز شبه خنثايي از ذرات باردار و خنثي است كه رفتار جمعي از خود ارائه ميدهد. به عبارت ديگر ميتوان گفت كه واژه پلاسما به گاز يونيزه شدهاي اطلاق ميشود كه همه يا بخش قابل توجهي از اتمهاي آن يك يا چند الكترون از دست داده و به يونهاي مثبت تبديل شده باشند. يا به گاز به شدت يونيزه شدهاي كه تعداد الكترونهاي آزاد آن تقريبا برابر با تعداد يونهاي مثبت آن باشد، پلاسما گفته ميشود.

 

حدود پلاسما

اغلب گفته ميشود كه 99% ماده موجود در طبيعت در حالت پلاسماست، يعني به شكل گاز الكتريسته داري كه اتمهايش به يونهاي مثبت و الكترون منفي تجزيه شده باشد. اين تخمين هر چند ممكن است خيلي دقيق نباشد ولي تخمين معقولي است از اين واقعيت كه درون ستارگان و جو آنها، ابرهاي گازي و اغلب هيدروژن فضاي بين ستارگان بصورت پلاسماست. در نزديكي خود ما ، وقتيكه جو زمين را ترك ميكنيم بلافاصله با پلاسمايي مواجه مي شويم كه شامل كمربندهاي تشعشعي وان آلن و بادهاي خورشيدي است.

در زندگي روزمره نيز با چند نمونه محدود از پلاسما مواجه ميشويم. جرقه رعد و برق ، تابش ملايم شفق قطبي ، گازهاي داخل يك لامپ فلورسان يا لامپ نئون و يونيزاسيون. مختصري كه در گازهاي خروجي يك موشك ديده ميشود. بنابراين مي توان گفت كه ما در يك درصدي از عالم زندگي ميكنيم كه در آن پلاسما بطور طبيعي يافت نميشود.

آيا كلمه پلاسما يك كلمه بامسما است؟

كلمه پلاسما ظاهرا بيمسما به نظر ميرسد. اين كلمه از يك لغت يوناني آمده است كه هر چيز به قالب ريخته شده يا ساخته شده را گويند. پلاسما به علت رفتار جمعي كه از خودشان نشان ميدهد، گرايشي به متاثر شدن در اثر عوامل خارجي ندارد، و اغلب طوري عمل ميكند كه گويا داراي رفتار مخصوص به خودش است.

 

حفاظ دباي

يكي از مشخصات اساسي رفتار پلاسما ، توانايي آن براي ايجاد حفاظ در مقابل پتانيسيلهاي الكتريكي است كه به آن اعمال ميشوند. فرض كنيد بخواهيم با وارد كردن دو گلوله بارداري كه به يك باتري وصل شدهاند يك ميدان الكتريكي در داخل پلاسما بوجود آوريم. اين گلوله ها ، ذرات يا بارهاي مخالف خود را جذب ميكنند و تقريبا بلافاصله ، ابري از يونهاي اطراف گلوله منفي و ابري اطراف گلوله مثبت را فرا ميگيرند.

اگر پلاسما سرد باشد و هيچگونه حركت حرارتي وجود نداشته باشد، تعداد بار ابر برابر بار گلوله ميگردد، در اين صورت عمل حفاظ كامل ميشود و هيچ ميدان الكتريكي در حجم پلاسما در خارج از ناحيه ابرها وجود نخواهد داشت. اين حفاظ را اصطلاحا حفاظ دباي مي گويند.

 

معيارهاي پلاسما

طول موج دباي (لانداي دي) بايد خيلي كوچكتر از ابعاد پلاسما ( L ) باشد.

تعداد ذرات موجود در يك كره دباي (ND ) بايد خيلي بزرگتر باشد.

حاصلضرب فركانس نوسانات نوعي پلاسما ( W ) در زمان متوسط بين برخوردهاي انجام شده با اتمهاي خنثي ( t ) بايد بزرگتر از يك باشد.

 

كاربردهاي فيزيك پلاسما

- تخليه هاي گازي :

قديميترين كار با پلاسما ، مربوط به لانگمير ، تانكس و همكاران آنها در سال 1920 ميشود. تحقيقات در اين مورد ، از نيازي سرچشمه ميگرفت كه براي توسعه لوله هاي خلائي كه بتوانند جريانهاي قوي را حمل كنند، و در نتيجه ميبايست از گازهاي يونيزه پر شوند احساس ميشد.

 

 

 

- همجوشي گرما هستهاي كنترل شده:

فيزيك پلاسماي جديد ( از حدود 1952 كه در آن ساختن راكتوري بر اساس كنترل همجوشي بمب هيدروژني پيشنهاد گرديد، آغاز ميشود.

 

- فيزيك فضا:

كاربرد مهم ديگر فيزيك پلاسما ، مطالعه فضاي اطراف زمين است. جريان پيوستهاي از ذرات باردار كه باد خورشيدي خوانده ميشود، به مگنتوسفر زمين برخورد ميكند. درون و جو ستارگان آن قدر داغ هستند كه ميتوانند در حالت پلاسما باشند.

 

- تبديل انرژي مگنتو هيدرو ديناميك ( MHD ) و پيشرانش يوني:

دو كاربرد عملي فيزيك پلاسما در تبديل انرژي مگنتو هيدرو ديناميك ، از يك فواره غليظ پلاسما كه به داخل يك ميدان مغناطيسي پيشرانده ميشود، ميباشد.

 

- پلاسماي حالت جامد :

الكترونهاي آزاد و حفرهها در نيمه رساناها ، پلاسمايي را تشكيل ميدهند كه همان نوع نوسانات و ناپايداريهاي يك پلاسماي گازي را عرضه مي دارد.

 

 

ليزرهاي گازي:

عاديترين پمپاژ ( تلمبه كردن ) يك ليزر گازي ، يعني وارونه كردن جمعيت حالاتي كه منجر به تقويت نور ميشود، استفاده از تخليه گازي است.

- شايان ذكر است كه كاربردهاي ديگري مانند چاقوي پلاسما ، تلويزيون پلاسما ، تفنگ الكتروني ، لامپ پلاسما و غيره نيز وجود دارد كه در اينجا فقط كاربردهاي پلاسما در حالت كلي بيان شده است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 10 فروردین 1394 ساعت: 23:48 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 824

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس