دانش آموزی - 173

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

آشنایی با زندگی زنبور عسل

بازديد: 297

آشنایی با زندگی زنبور عسل

مقدمه

زنبور عسل از راسته نازک بالان (Hymenoptera) است. زنبور عسل قسمت‌های دهانی جونده و مکنده ، هر دو را داراست. دگریسی آن کامل است و بطور دسته جمعی زندگی می‌کند و شامل سه دسته هستند.

ملکه (Queen) که تخم می‌گذارد.

نرها (prones) کارشان فقط بارور کردن ملکه‌های جدید است.

کارگرها (Worker) که ماده عقیم هستند و اغلب متعددی دارند.

کندوی زنبور عسل یا به صورت جعبه‌های مکعبی به ابعاد 50cm که کندویmodern می‌گویند و یا به بصورت سبد که کندوی بومی می‌گویند.

 

زنبور عسل در قرآن

کلمه نحل به معنی زنبور عسل در آیات 68, 69 سوره نحل در جز 14 قرآن کریم آمده است. در تفسیر آیه 68 چنین آمده است؛ پروردگارت به زنبور عسل وحی فرستاد! در اینجا لحن قرآن به طرز شگفت انگیزی تغییر می‌یابد، در عین ادامه دادن بحث‌ها در زمینه نعمت‌های مختلف الهی و بیان اسرار آفرینش در این سوره ، سخن از زنبور عسل و سپس خود عسل به میان می‌آورد. اما شکل یک ماموریت الهی و الهام مرموز که نام وحی بر آن گذارده شده است. نخست می‌گوید: "و پروردگار تو به زنبور عسل ، وحی کرد که خانه‌هایی از کوهها و درختان و داربست‌هایی که مردم می‌سازند ا نتخاب کن."

نخستین ماموریت زنبوران در این آیه ماموریت در این آیه ماموریت خانه سازی ذکر شده است. و این شاید به خاطر آن است که مساله مسکن مناسب نخستین شرط زندگی است و به دنبال آن فعالیت‌های دیگر ، امکانپذیر است.

در آیه 69 سوره "نحل" ، دومین ماموریت زنبورعسل شروع می‌شود، چنانکه قرآن می‌فرماید: "ما به او الهام کردیم که سپس از تمام ثمرات تناول کن و راههایی که پرودگارت برای تو تعیین کرده ، به راحتی بپیما." سرانجام ، آخرین مرحله ماموریت آنها را بصورت یک نتیجه ، این چنین بیان می‌کند،" از درون زنبوران عسل ، نوشیدنی مخصوص خارج می‌شود که رنگ‌های مختلفی دارد." نهفته است، جالب این که دانشمندان از طریق تجربه به این حقیقت رسیده‌اند که زنبوران به هنگام ساختن عسل آن چنان ماهرانه ، عمل می‌کنند که خواص درمانی و دارویی گیاهان کاملا محفوظ مانده و به عسل منتقل می‌شود.

و در ماجرای برنامه زندگی زنبوران عسل و ارمغانی که آنها برای جهان انسانیت می‌آورند، که هم غذاست و هم شفا و هم درس زندگی ، نشانه روشنی از عظمت و قدرت پروردگار است، برای جمعیتی که می‌اندیشند.

 

ساختمان مورفولوژیکی زنبور عسل

بدن زنبور عسل بطور متراکم از موهایی پوشیده است که دارای تارهای (Barbs)جانبی کوتاهی می‌باشد. و به راحتی دانه‌ها گرده را می‌گیرند. در چشم‌های مرکب و پاها ، موهای صاف وجود دارد پاهای جلویی در حاشیه ساق (tibia) موهای راست و خشن و کوتاهی را دارد و برای تمیز کردن چشم‌ها از گرده گل بکار می‌رود و برس چشمی (Eye bursh) می‌گویند.

 

بالهای زنبور در هنگام رواز بوسیله قلاب‌هایی بهم درگیر می‌شوند و یا بال به نظر می‌رسند. و نوک این بالها مسیر شکل را طی می‌کند. ممکن است 400 بار در ثانیه مرتعش شوند. آرواره‌های زیرین mandibles در کارگران صاف برای جمع آوری گرده و ساختن شاخه‌ها بکار می‌رود. آرواره‌های زیرین maxillae مانند قاشقک‌های طویلی بوده و برای جمع آوری گرده‌های گل بکار می‌رود.

لب تحتانی تبدیل به خرطوم شده و ضمایم حسی - بی (Cabialplas) در اطراف آن قرار دارد. مایع شهد در اثر عمل مکنده حلق به درون چینه‌دان بزرگ یا معده عسل (Money Stomash) کشیده می‌شود. چهار لب مثلثی دریچه‌ای را درست می‌کند و از ورود عسل به معده جلوگیری می‌کند. بجز موقعی که جهت تغذیه مورد نیاز است. روده زنبور عسل باریک و دراز است. و تقریبا به 100 لوله کوچک ، مالپیکی اتصال دارد و روده راست ، بزرگ است و به مخرج ختم می‌شود. در انتهای بدن سوزن وجود دارد که فقط در کارگرها و ملکه‌ها دیده می‌شود. حس بویایی در زنبوران عسل بسیار قوی و تیز است و چشم‌ها دارای تعداد فراوانی واحدهای بینایی است و دارای مغز نسبتا بزرگ است: زنبوران عسل قادر به تشخیص رنگ قرمز و سیاه از هم نمی‌باشند.

گونه و نژادهای زنبور عسل

زنبور هندی (Apis Indiea)

زنبور درشت (Apis drostata)

زنبور ریز (Apis florae)

زنبور عسل معمولی (Apis mellifera).

 

محصولات زنبور عسل و نحوه گردآوری آنها

می‌توان به شهد یا عسل و گرده زنبور عسل و بره "موم" که از صمغ‌ها بوجود می‌آید، اشاره کرد. گرده زنبور عسل دارای انواع مواد الی و ویتامین‌ها می‌باشد. گرده شامل قندهای احیا کننده می‌باشد که در کل 31% در گروه کربوهیدرات وجود دارد. میزان متوسط پروتئین گروه حدود 22% است و تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئینی دانه گروه وجود دارد. عصاره اتری گروه حاوی چربی‌ها و روغن‌ها ، پیگمان‌ها ، دونین‌ها ، ویتامین‌ها و هورمون رشد می‌باشد. گروه حاوی 13 نوع اسید چرب و دو استدول عمده بنام‌های 24- متیلن کلسترول "و بی سی توسترول" است. برای جمع آوری دانه گرده می‌توان از تله گرده ، استفاده کرد، ولی اینکار توصیه می‌شود، چون جمعیت زنبورها را تضعیف می‌کند.

 

بعضی از مصارف گرده زنبور عسل

دانه گرده در پزشکی اهمیت خاصی دارد. در درمان بیماری‌های پروستات و آلرژی و در حال بی‌اشتهایی از داروهایی که از دانه گرده ساخته می‌شوند، استفاده می‌کنند. دانه گرده بعنوان مکمل غذایی بکار می‌رود و از آن در رفع چین و چروک و لکه‌های صورت استفاده می‌گردد. از داروهای مشهور می‌توان به Prostaflor , Ofilorex اشاره کرد.

 

نیش زنبور

از نیش زنبور عسل بعلت خاصیت قلیایی و اسیدی بودن آن در درمان بیماریها ، استفاده می‌کنند.

تولید مثل

در کارگرها تنها اثری دیده می‌شود و ولی در ملکه به خوبی توسعه یافته است. ملکه جوان 6 روز بعد از بیرون آمدن ، با یک زنبور نر جفتگیری می‌کند، اندام‌های جفت گیری نر پاره شده و در کیسه تناسلی ماده باقی می‌ماند و تا اینکه بعد از بازگشتن به کندو ، کارگرها آنرا از بین می‌برند. اسپرماتوزوئیدهایی که بدین صورت در کیسه ذخیره اسپرم ، جای می‌گیرد، بکار همه تخم‌های لقاح یافته‌ای که ملکه خواهد گذاشت، بکار می‌رود. تخمدان‌های ملکه پر شده و شکم را پر می‌کند و ظرف دو روز ، شروع به تخم گذاری می‌کند.

از تخم‌های لقاح نیافته ، زنبورهای‌نر (هاپلوئید 16 کروموزوم) و از لقاح یافته‌ها ، زنبورهای ماده (دیپلوئید و دارای 32 کروموزوم) تولید می‌شود. تخم‌ها تبدیل به لاروکرمی شکل کوچک فاقد پاها و چشم می‌شوند و از ژله شاهانه که توسط غده‌های حلقی کارگران جوان تولید می‌گردد، تغذیه می‌کنند. ولی لاروهای ملکه بیشتر به تغذیه شاهانه می‌پردازند و به همین جهت با سرعت زیاد بزرگ و تمایز می‌یابند.

دم لارو چندین بار ، پوست اندازی می‌کند روی سلول بوسیله موم پوشیده می‌شود. و لارو در داخل آن قرار گرفته و شفیره نام دارد و دگردیسی را کامل نموده و به کمک آرواره‌های زبرین ، سرپوش حجره را پاره کرده و به شکل یک نوزاد جوان بیرون می‌آید. بعد از عمل جفت گیری زنبوران نر ، به بی‌غذایی می‌افتند و می‌میرند.

 

 

 

http://daneshnameh.roshd.ir                                lمنبع

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 0:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره شهرستان رودسر

بازديد: 1099

تحقیق درباره شهرستان رودسر

شهرستان رودسر با وسعتی حدود 1340 کیلومتر مربع در شرق استان گیلان و سومین شهر وسیع آن می‌‌باشد. رودسر از شمال و شمال شرقی به دریا ی خزر، از جنوب به سلسله جبال البرز و از شرق به شهسوار از استان مازندران و از غرب به لنگرود و دیلمان منتهی می‌شود. شهرستان رودسر دارای چهار بخش مرکزی، کلاچای، چابکسر و رحیم آباد می‌‌باشد. قومیت مردم رودسر گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پیش (شرق گیلان) تکلم می‌‌کنند. مذهب مردم رودسر شیعه جعفری و اثنی عشری است

 

تاریخچه رودسر

رودسر در زمانهای قدیم به نامهای کوتم و هوسم نامیده می‌شود و دارای تاریخ بسیار دوری می‌باشد. یکی از روستاهای رودسر به نام تیمجان در زمان سلطنت شاه عباس اول دارای ضرابخانه بوده که سکه‌های ضرب شده در این محل موجود است مقدسی جغرافی دان معروف در سال ۳۷۵ هجری قمری در کتاب (احسن التقاسیم فم معرفه الاقالیم) آورده هوسم را بازاری نیکو و مسجد جامعی نزدیک مقرحاکم است و یا حمداله مستوفی در سال ۷۴۰ هجری قمری از هوسم به عنوان بندر و لنگرگاه کشتی‌هایی که از گرگان و طبرستان آذوقه حمل می‌کردند یا نموده مردم [رودسر] دارای عواطف و پایبند به اصول مذهبی می‌باشند. این مطلب را رابینو در کتاب ولایات دارلمرز گیلان بدین صورت آورده: مردم رودسر به ملایمت طبع و علاقه مندی به مذهب معروف می‌باشند.

 

 

آب و هوا

قسمت کوهستانی آن خوش آب و هوا و سردسیر می باشد. و قسمت شمالی آن که در قسمت دریای خزر و جلگه قرار گرفته است معتدل و مرطوب می باشد.

 

اقتصاد و محصولات

اقتصاد مردم رودسر به علت قرار گرفتن درکنا دریا و زمین‌های مناسب بیشتر بر پایه کشاورزی و ماهیگیری استوار است. از محصولات تولید شده در رودسر می‌‌توان برنج، چای، ابریشم و کنف و مرکبات، گندم، جو، فندق، گردو، حبوبات، گل گاوزبان و انواع سبزی و ابریشم را نام برد. تنوع و فراوانی در رودسر باعث گردیده تا بازار هفتگی آن که در روزهای یکشنبه دایر می‌‌گردد از رونق فراوانی برخوردار باشد. بافت چادرشب، لباس قاسم آبادي ،حصیر، جوراب پشمی، زنبیل، نمد بافی و تولید انواع سرامیک و سفال را نام برد که اغلب در یکشنبه بازار رودسر عرضه می‌‌گردد.

 

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی

منطقه بسیار پرجاذبه سفیدآب رحیم آباد رودسر و آبشار زیبای آن با چشمه‌های زلال و متعدد که از - کوههای پر برف سرچشمه گرفته و از میان جنگل‌های انبوه می‌‌گذرد - چشمه زیبا و خروشان آسمان رود واقع در 45 کیلومتری رحیم آباد رودسر در منطقه اشکورات علیا - منطقه سرسبز و فوق العاده دیدنی اشکورات با طبیعتی بکر - ساحل بسیار زیبا و آرام رودسر به طول 40 کیلومتر هرساله پذیرای خیل مشتاقان دریا می‌‌باشد - منطقه جنگلی و کوهستانی سرولات (در چابکسر) بارودی بسیار پرآب و زلال که نزدیکی آن به دریا - تلفیقی از یک شاهکار طبیعت می‌‌باشد چشمه آب معدنی سجیران واقع در روستای جیرک در یک مسیر کوهستانی و در لابلای جنگل انبوه که - دارای خواص فوق العاده شفابخش و مفید برای بیماریهای کلیوی - کبدی و گوارشی می‌‌باشد همچنین وجود غارهایی مربوط به انسان‌های ماقبل تاریخ در این منطقه حاکی از زندگی انسان‌های اولیه - می باشد که می‌‌توان به غار دیارجان نزدیک آشورآباد و غار کبیران نزدیک گرمابه دشت رودسر و غار سرد دره در روستای شاهیجان اشکور اشاره کرد.

 

نقاط زیارتی و تاریخی

گنبد پیر محله یکی از نقاط تاریخی رودسر و از عجایب هفتگانه گیلان می‌‌باشد. ساخت گنبد مربوط - به دوره کیانیان و به صورت هشت ضلعی می‌‌باشد

قلعه بندبن واقع در بندبن قاسم آباد رودسر با برجی به ارتفاع 12 متر که ظاهراً در زیر قلعه راه‌ها و - دالانهایی برای تردد وجود داشته است . بندبن روستائي زيبا و تاريخي با مردماني فرهيخته و اهل دانش است که در آن قلعه اي سنگي متعلق به دوران باستان وجود دارد . قدمت اين قلعه به هزاران سال پيش باز مي گردد که ساکنان اين نقطه جغرافيائي از آن به‌عنوان قلعه دفاعي در برابر حملات دشمنان دريائي خود استفاده مي کردند . در معماري اين قلعه از مواد و ترکيبات خاص و کم نظيري استفاده شده است که با وجود رطوبت شديد هوا ، آنرا تا کنون پابرجا نگاه داشته ، از اطراف اين قلعه گنجينهايي کشف شده است . در ابتداي روستاي بندبن امامزاده اي واقع است که محل زيارت مومنين مي باشد .

پل آجری تیمجان که ساخت آن مربوط به دوره صفویه می‌‌باشد - مسجد جامع تیمجان و قبور سادات مرعشی - بقعه متبرکه یحی دلیجان فرزند امام موسی کاظم ه - بقعه متبرکه آقا سید محمد فرزند گرامی امام موسی بن جعفر ه - بقعه متبرکه آقا سید عبداله فرزند گرامی امام موسی کاظم ه - بقعه متبرکه آقا سید نصرالدین از نوادگان امام موسی کاظم ه - بقعه متبرکه آقا سید نصرکیا از نوادگان امام موسی کاظم ه - بقعه متبرکه آقا سید مبین از فرزندان گرامی امام موسی کاظم ه - بقعه متبرکه آقای سید معین از فرزندان گرامی امام موسی کاظم ه - بقعه متبرکه آقای سید مرتضی از نوادگان گرامی امام موسی کاظم ه - بقعه متبرکه سیده بی بی سکینه از فرزندان گرامی امام موسی بن جعفر ه -

 

روستاهای مهم رودسر

1.بازرگان محله

2. کهنه گویه

3.چینجان

4.تمیجان

5. کرفستان

6. لشکاجان

7. خلیفه محله

8.دوستكوه

9. ماچیان

10.گسکر محله

11.اوشیان

12.سیاهکل رود

13.رضا محله

14.قاسم آباد و بندبن

15.جواهردشت

16.چایجان

17.کلکاسرا

18.لیما

19.چافجیر

20.صحنه سران

21.دیودراکو

22.گواسرا

23.ولیسه

24. بازنشین

25.دشتك شوئيل

26.نیلو

27.جیرکل

28. سجیران

29.لهداربن

30.سیارستاق اشکورات

31.سارم

32.شوئیل

33.ناصر سرا

34.چمتو

صمداباد(دریاچه زیبا)

 

تمیجان

تمیجان, از روستاهای تاریخی بخش مرکزی شهرستان رودسر و دارای پل خشتی تمیجان می‌باشد.

تمیجان, همچنین نام نان محلی گیلان بوده و در گویش گیلکی بر گرفته از سه واژه تو+می+جان به معنی تو جان منی برگرفته شده است؛ و به لحاظ خوشمزگی آن می‌باشد که از آرد برنج مرغوب و محلی گیلان تهیه می‌شود.

اهالی این روستا به گویش گیلکی شرق گیلان و به لهجه رودسری, صحبت می‌کنند. بنای اولیه مسجد جامع تمیجان مربوط به دوره صفویه‌است که در دوره‌های بعد تغییراتی در آن صورت گرفته‌است. پوشش چوبی مسجد بر روی تیر جمال میانی و آن هم بر روی فیلپایی با مقطع ستاره شکل قرار گرفته‌است. صحن مسجد به دو قسمت اصلی تقسیم شده‌است.

قسمتی که مخصوص زنان است با چوب بنا شده و سطح آن حدود دو متر بالاتر از کف اصلی مسجد قرار دارد بر بالای طاقنماهای اطراف مسجد، گچبری‌های قدیمی دیده می‌شود و محرابی در طرف قبله قرار دارد.

در این مسجد، سنگ نوشته مرمرینی وجود دارد که براساس مفاد آن در سال ۱۰۷۵هجری قمری حوض، لاکه و مناری در مسجد ساخته شده‌است که تنها آثار حوض و لاکه آن پیداست. با توجه به این کتیبه می‌توان یقین داشت که مسجد قبل از این تاریخ وجود داشته‌است.

 

 

خلیفه محله

 

موقعیت جغرافیایی

خلیفه محله, غربی ترین روستای جلگه‌ای شهرستان رودسر , از توابع بخش مرکزی رودسر و به دلیل مجاورت آن با شلمان رود, دارای معدن بزرگ شن و ماسه می‌باشد.

 

نام گذاری روستا

خلیفه محله, تغییر شکل یافته خاله محله و خاله در واژگان گویش گیلکی به معنی رود و رودخانه می‌باشد. به عبارتی: خلیفه محله, مکانی است که رود در آن جریان دارد و البته رودخانه شلمان رود که از کوه‌های ناتشکوه املش در البرز شمالی سرچشمه می‌گیرد, پس از طی مسافتی, از ضلع غربی این روستا عبور کرده و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

زبان

مردمان آن به گویش گیلکی شرق گیلان و به لهجه شلمانی صحبت می‌کنند. بیشتر نام خانوادگی اهالی این ده تاریخی, از قبیل: تهمتن, خانی, شادرام, سرپرست, بخشی, بخشی پور, نیک فر, پشتاره, نوروزی, خورشید سوار, برزگر ،اقبال و... ریشهٔ زرتشتی و باستانی دارد.

زنده یاد محمود پاینده لنگرودی در کتاب ارزشمند فرهنگ مثلها و اصطلاحات گیل و دیلم در اشاره‌ای به یک ضرب المثل, در خصوص نام این آبادی قدیمی آورده‌است: در خلیفه محله, سادات راهی ندارند. به باور مردم منطقه شرق گیلان, در قدیم اهالی این ده با سید و سادات میانه خوبی نداشته و اساساٌ نام گذاری خلیفه محله به همین قضیه ربط داده می‌شود که نادرست است.

به واسطه طبیعت دل انگیز و افسونگر این آبادی, نام گلستان محله نیز بر آن اطلاق می‌شود.

 

مهاجرت

در سال‌های اخیر به دلیل مهاجرت عمده روستاییان به شهرها, اکنون جمعیت خلیفه محله به کمتر از ۵۰۰ نفر کاهش یافته‌است.

عمده محصولات کشاورزی آن: برنج, چای و پرورش کرم ابریشم می‌باشد.

 

 

 

قاسم‌آباد

قاسم‌آباد دارای کاربردهای زیر است:

* قاسم آباد (گیلان) از روستاهای گیلان و از توابع شهرستان رودسر است.

* قاسم‌آباد از روستاهای شهرستان سرخس در ایران است.

 

نِی‌لو

نِی‌لو یکی ازروستاهای اشکور سفلی، در۲۰ کیلومتری جنوب رحیم آباد شهرستان رودسر، در جوار شرقی جاده کوهستانی اشکور، بین سفیدآب و روستای جیرکل واقع شده است. این روستا در دامنه کوه توساسان و اربه سرا (باشیب حدود ۳۰درجه) و باپوشش جنگلی نسبتاٌ انبوه از درختان راش و توسکا و باغات فندوق و با چشمه ها و جویبارهای فراوان قرار دارد که از طرف شرق به رودخانه پلرود منتهی میگردد. شغل اصلی مردمان روستا باغداری بویژه تولید فندوق می باشد.

نام نی ‌لو از دو عبارت «نی» و «لو» تشکیل شده است. نی اسم گیاهی است که قبلا" دراین محل میروئید و کلمه «لو» به زبان محلی به معنی زیاد (دراز) می باشد بنابراین نیلو یعنی محلی که نی زیادی می روئید.

آثار قدیمی بجا مانده نشان می‌دهد که یکبار این محل (روستا) بطورکلی در آتش سوزی حاصل از بادهای موسمی گرم پائیزی-زمستانی (که درزبان محلی به گرمش معروف است)از بین رفته است.

بنا به شرایط و ویژگیهای منحصر بفردی که روستای نیلو از لحاظ کشاورزی و دامداری و نیز نزدیکی به شهر داشته، باعث شده که طی حدود صد تا صد و پنجاه سال، خانواده هایی از روستاهای دیگر مانند طیولا، میلاش و پلام به این روستا مهاجرت نمایند. از خانواده های این روستا بابائی، دانشور، شیرمحمدی، نظری، علیزاده، خانعلی زاده و مهرعلیزاده می باشند.

این روستادرسال ۱۳۵۳ با آمدن سپاه دانش، صاحب اولین مدرسه ابتدائی به سبک جدید شد. قبل از این جهت سوادآموزی لازم بود به روستاهای اطراف (جیرکل و سجیران) تردد شود و یا آوردن میرزا و دایر کردن مکتبخانه بدین منظور مرسوم بود.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 0:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(1)

تحقیق درباره عکاسی

بازديد: 4663

تحقیق درباره عکاسی

مقدمه

عكس به عنوان يك سند پر ارزش در درون خود راز ها و اسرارى دارد كه هر بيننده و اهل تحقيق با اندك دقت و تأمل در كادر، رنگ، فرم و قالب عكس، پى به پيام و تأثير آن مى برد. عكس به عنوان يك سند قابل استناد و گاه در مواقعى خود به تنهايى پاسخگوى بخش عمده اى از سئوال ها بوده و روشنگر نكات تاريك تاريخ است و پيام هاى اجتماعى، سياسى، اوضاع اقتصادى، فرهنگ عامه، آداب، رسوم، عقايد، موقعيت هاى جغرافيايى و بسيارى ديگر را دربر دارد.

ميراث خبر- تحقيقات و پژوهش هاى تاريخى به هر شكل و روشى كه انجام گيرد با بهره گيرى از منابع تصويرى و به ويژه عكس مى تواند از مقبوليت بيشترى برخوردار باشد. تمامى اين اطلاعات در قالب و مفهومى به نام عكس پديدار و هويدا مى شود و در واقع نگاه محقق و منتقد، پيام هايى را ادراك و برداشت مى كند كه ثبت و ضبط شده و كمتر مى توان برداشتى ديگر و يا به قولى ديد سياه و سفيد تاريخى در عكس متصور شد.

تعریف عملياتي شغل

عکاسی به واژه ای گفته می شود که خدمات تصویری را عرضه می کند و تصویر را در ذهن انسان تداعی می کند . هنری بسیار ظریف و حساس و دقیق است که در آن می توان چیزهایی از قبیل اتفاقات لحظه ای ، مناظر زیبای طبیعی و سایر صحنه ها ئی را که چشم می بیند ،عینا" بدون کم و کاست ثبت کرد . عکاس می تواند اتفاقات لحظه  حساس زندگی را همیشگی و جاودانه سازد . در واقع می توان  گفت که این میراث گرانبهائی است که از  یک انسان برای انسانهای دیگر به صورت زنده و واقعی باقی می ماند .

 

 

 

تاريخچه شغل

عكاسى در ايران مانند سايرپديده هاى نوگرايى در دوره قاجار آغاز شد. بر اساس آخرين پژوهش هاى انجام شده توسط «دكتر شهريار عدل»، اولين دوربين عكاسى در سال ???? ميلادى يعنى سه سال پس از اختراع آن در فرانسه توسط امپراتور روسيه به محمد شاه قاجار اهدا و توسط يك ديپلمات روس به دربار ايران منتقل شد و نخستين عكس ها در ايران نيز در همان ايام برداشته شد. ايران نخستين كشور مسلمان در دنيا است كه بيش از ??? سال از ورود و كاربرد عكاسى در آن مى گذرد چنانچه هيچ يك از كشور هاى مسلمان همچون مصر، تركيه، عربستان در دنيا تاريخ عكاسى ندارند، چرا كه بر اساس احكام شرع، حكم به رد عكاسى داده اند. بر خلاف گفته ها و نوشته ها، نخستين عكاسان ايرانى به هيچ وجه از شيوه عكاسى اروپايى تقليد نكرده و عكاسى ايرانى همچون كريستالى پيشينه و روش خاص خود را دارد. عكاسى ايران مديون ناصرالدين شاه است. چه در زمان قبل و چه در زمان حال، دوره ناصرى را بايد دوره شكوفايى عكاسى در دوران قاجار يا ايران قرن ?? دانست. ناصر الدين شاه كه خود اهل ذوق و هنر بود به عكاسى علاقه مند شد و به توسعه اين هنر مدرن در دربار پرداخت و با تاسيس عكاس خانه كاخ گلستان و نيز تشويق و حمايت عكاسان، توانست تصاوير و يا به عبارتى اسناد هنرى و تاريخى ارزشمندى از ايران آن روز را ثبت كند. هر چند كه فعاليت وى به درون دربار و تربيت عكاسان دربارى محدود شد اما تاسيس رشته عكاسى در مدرسه دارالفنون، نشان از اهتمام وى به اين امر دارد. اكنون يادداشت ها و مدارك بر جاى مانده حاكى از آن است كه ناصر الدين شاه با ظهور فيلم و چاپ عكس آشنا بود و از طرفى دستخط و توضيح هاى وى در حاشيه بسيارى از عكس ها با عبارت معروف «خودمان انداخته ايم»، نشان از فعاليت عكاسى وى دارد. سبك و نگاره عكاسى ايرانى، همان نگاه و جهت فرهنگى خود را دارا بوده و سبك نور پردازى، استفاده از فضاى عكاسى و حالت و فرم پرتره هم، در نگاه دربارى ناصرى و نيز در نگاه عكاس غيردربارى حاكم بوده است.

عكاس ايرانى همان تزئينى را كه در خانه اش داشته، به استوديو آورده و عكاسى كرده، همان گلدان شمعدانى كه در كنار حوض خاندانش بوده است. دوربين ابزارى براى ثبت لحظه هاى زمان است. عكس به دليل واقعى بودنش، بيننده را به گذشته ها مى برد. تا سال ???? ميلادى مدارك تصويرى تنها به نقاشى و طرح محدود مى شد. چنانچه از شخصيت هاى سياسى دوره قاجار همچون ناصرالدين شاه قاجار عكس هايى وجود دارد كه نشان دهنده چهره و لباس واقعى آنها است. اين در حالى است كه از كريم خان زند، چندين طرح و نقاشى هاى مختلفى وجود دارد كه تمامى آنها با هم متفاوتند. هم اكنون عكس هايى كه از گذشته به جاى مانده اند در موزه ها و آرشيوها نگهدارى مى شوند.

 

اين تصاوير كه زمان خود، توجه چندانى را جلب نكرده بودند، اينك از ارزشمندترين اسناد تاريخى اند و نحوه پوشش، وسايل تقليد، خيابان ها، بناها و فعاليت مردم آن زمان را به نمايش مى گذارند. سبك اصيل عكاسى ايرانى كه با پرهيز از وام گيرى عاريتى شيوه نقاشى هاى غربى، لطافتى سيال و روان داشت، سخت به دور از استفاده پرتكلف از پرده هاى نقاشى شده در پس زمينه بوده است و عكاس ايرانى بيشتر از نمادهاى شناخته شده دوره قاجار همچون گل و گلدان هاى شمعدانى استفاده كرده است و همچنين در فرم عكس هاى آن دوره بهره گيرى از عناصرى چون حوض، فواره، سفره و نيز نشاندن اشخاص بر فرش يا لميدن به پشتى به روشنى به چشم مى خورد. عكاس قاجارى در پس زمينه عكس هايش از طرح و بافت قالى ايرانى و با نقوش پر گل و تركيب بندى هاى ابتكارى كاملاً بديع، به دور از توازن كلاسيك بهره گرفته و اين امر يكى از شاخصه هاى اصلى كار وى بوده است. اين همه در دوره بيست ساله پس از ورود عكاسى به ايران مطرح شده و قابل تشخيص است.

 

شرايط احراز شغل :

اصولا" عكاسي احتياج به مدرك خاصي ندارد ولي حداقل سواد خواندن و نوشتن براي عكاس لازم است و اكنون با پيشرفت تكنولو‍‍‍‍‍‍ژي و علم و دانش ، دانشگاه ها ، دانشكده ها و مؤسسه هاي خصوصي جهت تعليم اين فن شروع به كار كرده اند كه براي تحصيل در رشته هاي عكاسي نياز به تحصيلات اوليه حداقل ديپلم مي باشد. براي اين فن كنكورنيز در نظر گرفته شده است. عكاسي اصولا" يك فن تجربي است و به سواد خيلي زياد احتياج ندارد. دوره آموزش بستگي به يادگيري و استعداد و ذوق و علاقه يادگيرنده دارد.

 

 

خصوصيات جسماني شغل ، مدت و راه هاي آموزش و هزينه هاي احتمالي

خصوصيات جسماني و توانائي هاي ذهني در اين فن نقش اساسي را ايفا مي كند. اما مهمترين عامل جهت پيشبرد اهداف اين شغل خصوصيات ذهني مي باشد. چون يك عكاس در يك لحظه بايستي با ديد خوب و فكر باز و خلاقيت و تحرك جسماني و زاويه سنجي مناسب و تغيير مكانهاي سريع با در نظر گرفتن امكانات موجود عكس بگيرد. لذا بايستي به طور معمولي از خصوصيات جسماني و رواني مطلوبي برخوردار باشد.

 

شرايط محيط كار

شرايط محيط كار بايد آرام باشد ، مكاني كه فن عكاسي در آنجا به كار گرفته مي شود. مي تواند آرامش اعصاب و روان به كاركنان بدهد كه در پيشرفت كار بسيار مؤثر مي باشد. محیط کار عکاس هر قدر وسیع تر باشد بهتر است.

 

 

ميزان متوسط حقوق و مزایا و شرایط ارتقای شغل

حقوق و مزایای این شغل بستگی به تجربه فردی هر شخص دارد. کسی که تجربه بیشتری داشته باشد حقوق و درآمد بیشتری خواهد داشت. چون در انجام کارها سریعتر پیش می رود ارتقای شغل هم فقط با تائید اتحادیه عکاسان تهران و شهرستانها صورت می گیرد.

 

نمونه وظایف و مسئولیتهای شغل

عکاس تا جایی که امکان دارد باید کار را به نحو احسن انجام دهد و با مشتریهمفکری و تبادل نظر داشته باشد . مثل پزشک راز دار و محرم اسرار باشد ،وظیفه ای را که به عهده گرفته خوب انجام دهد . چون ممکن است که آن واقعه یکبار بیشتر اتفاق نیفتد و دیگر تکراری برای تعویض عکسهای خراب و یا وسیله خراب نباشد . همچنین عکاس باید عکس را مطابق با شرایط طبیعی چاپ کند و آن را غیر طبیعی جلوه ندهد . عکاس باید تعهد اخلاقی داشته داشته تا از شغلش سوء استفاده نکند .

 

روابط انسانی حاکم بر محیط کار

چون عکاسی شغل بسیار ظریف و حساسی است روابط انسانی دوستانه و صمیمی بین اعضاء در محیط کار و همچنین با مشتری برقرار است. کسی که در راه هنر قدم بر می دارد بایستی در همه کارش هنرمند باشد در برخورد ، در صحبت ، آداب و معاشرت. هنرمند واقعی کسی است که تجربیات خود را با خلوص نیت به دیگران انتقال دهد و این انسانیت یک هنرمند است که بایستی بر محیط کار حکمفرما باشد.

 

آینده نگری درباره شغل با توجه به شرایط اجتماعی

امروزه عکاسی در همه زمینه ها دخالت دارد و چون نتیجه خوبی دارد مردم به چشم خوبی به عکاسان نگاه می کنند و عکاسی شغل قابل احترامی است. گذاشتن مسابقات مختلف در موارد متعدد محرکی است که می تواند عده ای از جوانان را به این هنر جذب نماید.

 

ارتباط شغل با مشاغل ديگر

اين شغل با رسانه هاي گروهي وصداو سيما و به خصوص مردم ارتباط تنگاتنگي دارد.

 

اهميت شغل در ارتباط خدمت به جامعه و نقش آن در خودكفايي كشور

از آنجائيكه اين شغل براي بسياري از مردم داراي جاذبه بوده و به صورت آماتوري و تجربي  نيز قابل انجام است رقابت كاري در اين رشته بسيار زياد بوده و بيشتر هم خواهد شد. تعداد علاقه مندان به عكاسي تجاري و خبري بيش از فرصتهاي شغلي موجود ميباشد. كساني كه خلاقيت بيشتري داشته و توانائي تجاري و قدرت پيشرفت با فناوري روز را دارند دريافتن كار و سفارش موفقترند. توانائيهاي جنبي مانند كار با رايانه نيز در موفقيت عكاسان درآينده بسيار مؤ ثر خواهد بود.

محل کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل

مرکز اتحادیه عکاسان تهران و شهرستانها ، کتابخانه های ملی ، دولتی ، حتی شخصی ، بخش های خصوصی و عکاسی ها ، روزنامه های کشور و خبرگزاریها و صدا و سیما ، آموزشگاههای وابسته به بخش خصوصی ، ادارات دولتی که دارای قسمت های سمعی و بصری و بخشهای آموزشی بطریق عکسی و غیره دارند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 0:13 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره رشته مهندسی برق

بازديد: 231

تحقیق درباره رشته مهندسی برق

مقدمه

رشته مهندسي برق از جمله رشته هاي كاربردي و بسيار پرطرفدار كه بسياري از دانشجويان را به طرف خود جذب كرده است.و مجموعه رشته هاي آموزش سازمان و آموزش فني و حرفه اي مي باشد تحقيقات مهندسان و تجربه ي سالها تدريس در اين رشته و ارتباط وسيع با هنر جويان مختلف نشان داده است كه اگر جامعه اي براي اين رشته سرمايه گذاري كلاني بكند هم به رشد هنر جويان خود كمك مي كند و هم جامعه را به رشد و ژيشرفت وسيعي مي رساند كه مي تواند از اين عمل بهره ي كافي را ببرد. اما اگر ما بخاهيم اين رشته را تعريف كنيم بايد بگوييم : به كسي مهندسي برق گفته مي شود كه از علوم مربوط به توليد برق اطلاع كامل داشته باشد و در موقع لزوم از ادوات برق و نيز منابع مولد برق رفع عيب نمايد و بايد بداند كه كار او چه سودي براي كشور او به جاي مي گذارد. باشد كه همه بتوانيم با آموزش و ياد گيري اين رشته كمكي بزرگي به جامعه خويش بكنيم و مجموعه اي درست كنيم كه پشرفتي به جلو داشته باشد. تا بتوانيم پاخگوي نيازهاي كاربردي و عملي كار آموزان ، هنر جويان و علاقه مندان در اين رشته باشيم.

 

 

 

 

 

مهندس برق

تعریف و شناسایی شغل

به کسی مهندسی برق گفته می شود که از علوم مربوط به تولید برق اطلاع کافي داشته باشد. مهندس برق بايد با استفاده از عوامل مولد برق و تمامي علوم مربوط به اين رشته براي جامعه ي خويش مؤثر باشد.

 

تاريخچه شغل

تاريخچه اين شغل به زماني بر مي گردد كه اديسون برق را اختراع كرد. و ماشين هاي الكتريكي ساخته شدند كه از طريق برق به كار افتادند. اهميت اين شغل از زمان اختراع برق تاكنون بيشتر شده است.

 

شرايط احراز شغل

مدارك لازم جهت به دست آوردن اين شغل ؛ با كه در سال دوم دبيرستان انتخاب رشته بايد مهندسي برق باشد و فرد بايد واقعا" به اين شغل علاقه داشته باشد تا بتواند در اين شغل موفق شود. فراگيرنده ي اين رشته در دوره ي آموزشي با عناوين اوليه ي اين رشته بايد آشنا شود.  

 

خصوصیات جسمانی شغل ، مدت و راه هاي آموزش و هزينه هاي احتمالي

جریان برق ظاهرا" دیده نمی شود و مهندسان برق همیشه با یک نیروی خطرناک ونامرئی سر و کار دارند. از این رو آنها باید در حفظ جان خود و دیگران خیلی بکوشند. به علاوه آنان بایستی دارای چشمها و دستهای سالم باشند. تحصيل براي دوره ي فوق ديپلم ٢ سال و براي دوره ي ليسانس ٤ سال است. از نظر هزينه مانند ساير دانشجويان در دانشگاها است.

 

شرایط محیط کار

شرایط محیط کارطوري است كه بايد تمام هوش و حواس خود را به كار بگيريم و لازم و ضروري است كه تمام دقت خود را به كار كردن در محيط كار متمركز سازيم. به اين دليل كه با وسايل برقي سرو كار داريم و هر لحظه ،خداي ناكرده ممكن است دچار آسيب بشويم.

 

 

 

 

ميزان متوسط حقوق و شرایط ارتقاء شغل

درآمد افراد در مؤسسه های مختلف فرق می کند. استخدام در مؤسسات دولتی تابع قوانین اداره امور استخدامی کشور است. در واقع مي توان گفت ميزان حقوق بستگي به فرد دارد و مقدار متوسط حقوق براي يك روز معمولي بين ٢٠٠٠٠٠ تا ٣٠٠٠٠٠ تومان مي باشد. مهندسان مي توانند با مطالعه ، ارتباط با اينترنت و شركت در كلاس هايي كه بر اساس استاندارد براي مهندس برق اجرا مي شوند شرايط ارتقاء شغل را به حداكثر برسانند.

نمونه اي از وظايف و مسئوليتهاي شغل

وظيفه ي مهندس برق اين است كه پيش بيني هاي لازم را براي جلوگيري از قطع احتمالي جريان برق نمايد ، و چرخ مؤسساتي را كه به نوعي به نيروي برق نيازدارند به حركت در آورد ، تا از اختلافي كه در نتيجه قطع برق در مؤسسات توليدي و خدماتي به وجود مي آيد ، جلوگيري گردد.

 

                  

 

 

 

 

روابط انسانی حاکم بر محیط کار

مهندسان برق بايد در محيط كار با يكديگر رفتار دوستانه اي داشته باشند. زيرا در اين صورت بهتر مي توانند به كار خود ادامه دهند. جديت در هنگام كار و صميمي بودن با افراد ديگر در هنگام كار موجب آرامش خاطر مي شود و افراد بهتر مي توانند هوش و حواس خود را به كار متمركز كنند.

 

 

 

آینده نگری در مورد شغل با توجه به شرایط اجتماعی

با پیشرفت سریع صنعت، کاربرد نیروی برق دامنه وسیع تری پیدا می کند ، مهندسان برق همیشه باید در تکمیل معلومات خود بکوشند. این شغل در حال توسعه و پيشرفت است. در آينده حتما" با ورود علم نانو تكنولو‍ي تغييرات اساسي در اين شغل و همچنين رشته ي الكترونيك خواهيم داشت كه همگي موجب پيشرفت جامعه مي شوند.

 

ارتباط اين شغل با مشاغل ديگر

مهندسي برق با بسياري از مشاغل ديگر در ارتباط است ، مشاغلي كه با علم كافي رو به جلو حركت مي كنند و موجب آباداني كشور مي شوند. ارتباط اين شغل با شغل هاي مهندسي كامپيوتر ، مهندسي مكانيك و خيلي ديگر از شغل ها بسيار نزديك است. و اين ارتباط به اين دليل است كه همگي اين شغل ها با اطلاعات كافي از دنياي پيرامون و با استفاده از ابزار و وسايل كافي مي خواهند به صنعت و نوآوري و حتي فن آوري كشور كمك كنند.

 

اهميت شغل در ارتباط با خدمت به جامعه و نقش آن در خودكفايي كشور

مهندسي برق از اهميت زيادي برخوردار است چون هر كشوري مي تواند با سرمايه گذاري در اين شغل به پيشرفت و توسعه ي خود كمك كند. در كشوري مانند ايران كه دانشجويان و كار آموزان زيادي در اين شغل دارد مي تواند با سرمايه گذاري در اين شغل بهره ي كافي را از آن كسب نمايد.

 

 

محل کسب اطلاعات بیشتر در مورد شغل

براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيم به نیرو گاههای کشور و مؤسساتی که به نحوی با تولید برق سر و کار دارند ، مراجعه كنيم. و همچنين با كساني كه در اين شغل اشتغال دارند و توانسته اند براي جامعه كمك بزرگي كرده باشند . كساني كه مي خواهند وارد اين شغل بشوند بايد درس رياضيات و مسائل مربوط به اين شغل را ياد بگيرند تا بتوانند قدرت درك و فهم و تجزيه مسائل را داشته باشند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 0:12 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره شغل مشاوره

بازديد: 717

تحقیق درباره شغل مشاوره

١.تعریف عملیاتی شغل :

مشاوره به معنی همکاری کردن و رأی و نظر دیگری را در انجام کاری دانستن مشاوره توسط صاحب نظران مختلف به طریق گوناگونی تعریف شده است. به نظر پاترسون مشاوره جریانی است که در آن وجود ارتباط خاص بین مراجع و مشاور ضرورت دارد. مراجع معمولا با مسئله و مشکلی عاطفی مواجه است و مشاور در ارائه راه حل برای مشکلات عاطفی تخصص دارد.

 

٢.تاریخچه شغل:

تاریخچه مشاوره و راهنمایی به مفهوم عام ، با خلقت انسان همزمان است. خداوند متعال پس از آفرینش انسان ، از طریق بعثت مستمر پیامبران ،بشر را در جهت نیل به کمال و سعادت در دنیا و آخرت راهنمایی کرده است. مشاوره و راهنمایی به مفهوم خاص در سال ١٩۰٦ (میلادی) در امریکا توسط فردی به نام فرانک پارسونز با راهمنایی شغلی آغاز گردید.مذهب ،بهداشت روانی ،تغییرات اجتماعی،پیدایش آزمونها وتوجه به تفاوتهای فردی در آموزش و پرورش ،کاربرد روانشناسی جدید با تأکید بسیار برخودشناسی از عوامل مؤثر در گسترش مفهوم خاص راهنمایی محسوب میشود. هر کشوری بر اساس نیازها و امکانات خود ، از راهنمایی به نوعی استفاده کرده است. به عنوان نمونه : مرکز راهنمایی شغلی در بلژیک در سال ١٩٤١ (میلادی). در فرانسه در سال ١٩٤٥ (میلادی ) در نروژ در سال ١٩٤٧ ( میلادی ) و در انگلستان در سال ١٩٤٨ ( میلادی) به وجود آمدند.

 

٢. مدرک تحصیلی دوره های آموزشی جهت احراز شغل . مدت دوره آموزش . هزینه های احتمالی و دانشکده های ارائه کننده مدرک شغل مورد نظر در داخل کشور.

متقاضی برای ورود به رشته مشاوره پس از اخذ دیپلم در رشته ادبیات و علوم انسانی و گذراندن دوره پیش دانشگاهی در نظام جدید آموزش در رشته ادبیات و علوم انسانی با موفقیت و قبول شدن در آزمون ورودی مراکز آموزش عالی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب ٤ و٦ سال میتواند ادامه تحصیل دهد. و در سطوح دکترا در خارج از کشور امکان ادامه تحصیل وجود دارد. در شرایط حاضر دانشکده های دولتی که برای ارائه رشته مشاوره در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد دائر میباشند عبارتند از : دانشگاه اصفهان ، دانشگاه الزهرا ، دانشگاه تربیت معلم تهران ، دانشگاه علامه طباطبائی ، دانشگاه آزاد و مراکز عالی وابسته به آموزش و پرورش.

 

٤. خصوصیات جسمانی و روانی ، توانایهای ذهنی و استعدادهای لازم جهت احراز شغل

خصوصیات مشاور در موقعیت کاریش تأثیر بسزایی دارد مشاور باید :

الف : از سلامت روانی و جسمانی برخوردار باشد واز بخل و حسد و دروغ بپرهیزد.

ب : باهوش باشد و براحتی و صراحت و فصاحت صحبت کند و توانایی استدلال لازم را دارا باشد.

ج : به انسانها و حل مسائل و مشکلات آنها علاقمند باشد.

د : در روابطش با دیگران انعطافپذیر و صبور باشد.

ز : مهربان و رازدار باشد و به دیگران احترام بگذارد.

و : از تواناییها و محدودیتهای خود آگاه باشد.

 

٥. شرایط محیط کار ، محل احتمالی استخدام و وسایل تخصصی مورد نیاز شغل

مشاوره علمی است که در آن رازداری و حفظ حریم خصوصی مراجع بسیار مهم است. مراجع و مشاور ایرانی در فرهنگی زندگی می کنند که حریم حیا در بسیاری از روابط اجتماعی هنوز هم حاکم است به همین دلیل مشاور نمی تواند اصول و فنونی را که بصورت تئوری در دانشگاه آموخته است در عرصه کار و رزمگاه مشکل گشائی به کار بندد با توجه به توضیحات فوق توصیف شرایط محیط کار برای مشاورین ایرانی کاری بسیار مشکل است. محل اشتغال فارغ التحصیلان مشاوره در مراکز زیر میباشد : بهزیستی ، آموزش و پرورش ، ارتش .... مراکز و دفاتر آزاد مشاوره در زمینه خانواده ازدواج تحصیل ، شغل و ... وسایل تخصصی : آزمونهای روانی روانسنجها ، پرسشنامه ها ، پرونده تربیتی.

 

٦. میزان متوسط حقوق و مزایا و شرایط ارتقاء شغل

میزان حقوق و مزایا بر اساس مدرک تحصیلی حداقل لیسانس تا سطوح بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا متفاوت می باشد و عامل دوم در سازمانها داشتن تجربه کاری می باشد که در حقوق و مزایا دخالت دارد. ارتقاء در این شغل بر اساس مدرک تحصیلی و تجربه کاری حاصل می گردد.

 

 

٧. نمونه از وظایف و مسئولیتهای شغل

مسئولیتهای عمده مشاوران در مدرسه عبارت است از : مشورت ، هماهنگی ، ارجاع ، پیگیری ، ارتباط با دانش آموزان ، اولیاء ، کارکنان مدرسه و ... که بخش چشمگیری از اوقات مشاور را به خود اختصاص می دهد. مشاور مدرسه از طریق مشاوره فردی یا گروهی با دانش آموزان و اولیاء آنان پس از شناخت احساسات ، افکار، نیازها و ارزشها ، مراجعان را در حل مشکلات عاطفی ، تصمیم گیری و مقابله با مسائل آینده یاری می دهد.

مشاور باید دانش آموزان را در تصمیم گیری صحیح در هر مورد کمک کند و از پیدایش مشکلات در آینده پیشگیری به عمل آورد.

 

٨. آینده نگری درباره شغل با توجه به بازار کار و شرایط اجتماعی

آینده این شغل به عوامل زیادی بستگی دارد از قبیل : سیاست گذاران آموزشی اهمیت و ضرورت مشاوره را تا چه حد احساس کنند. ؟ استانداردها در جذب مشاور، رشد و توسعه جمعیت ، بازنشستگی ، تغییرات در سازمان آموزش و پرورش و اهمیت و ضرورت مشاوره در مقطع ابتدایی و راهنمایی ، ایجاد جاذبه شغلی و مزایای شغلی خاص و غیره...

 

٩. روابط انسانی و جو حاکم بر محیط کار

مشاور باید اعتماد مراجعه کننده را به خود جلب کند لازم است از این طریق و در جریان ارتباط ، رابطه خویش را با مراجعه کننده گسترش دهد. برای ایجاد اعتماد ، مشاور دست کم باید ٤ خصوصیت داشته باشد.

 

١. هماهنگی و دقت

٢. احترام مثبت و بدون قید و شرط به مراجعه کننده

٣. تفاهم توأم با همدلی

٤. رازداری

 

١۰. ارتباط شغل با مشاغل دیگر

مشاوره در ارتباط با مشاغلی نظیر : روان شناسی ، مددکاری اجتماعی ، گروههای بهداشت از قبیل : پزشکان ، روان پزشکان ، دندان پزشکان ، مربیان بهداشت ، و بسیاری از مشاغل دیگر می باشد.

 

١١. اهمیت شغل از نظر خدمت به جامعه و نقش آن در خود کفایی اقتصادی و استقلال کشور

مشاوره فواید زیادی دارد از آن جمله : کسب اطلاعات معتبر و موثق در زمینه های استعداد ، رغبت ، پیشرفت تحصیلی ، هوش ، وضع جسمانی و روانی ، روابط خانوادگی ، نگرشها و غیره...از طریق فنون مشاوره و راهنمایی حاصل می شوند. از طریق مشاوره زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا کردن تمام استعداد انسان و سوق آنان به سوی اهداف مطلوب از طریق برنامه های سنجیده و حساب شده میسر می گردند.

 

 

١٢. محل کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل

١. بانک اطلاعات شغلی

٢. مصاحبه با صاحبان شغل

٣. بازدید از محل کار ( سازمان ، مراکز مشاوره و غیره...)

٤. دفتر راهنمایی آزمون سراسری در جهت شناسایی رشته های تحصیلی

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 0:11 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 824

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس