دانش آموزی - 166

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

چرا قرص اسهال جزو پرفروشترين داروهاست؟

بازديد: 127

چرا قرص اسهال جزو پرفروشترين داروهاست؟

قرص ضد اسهال ديفنوكسيلات، چهارمين داروي پرمصرف كشور در سال گذشته شناخته شد. در حالي كه مصرف بالاي اين داروي تحت كنترل، با وجود اعمال محدوديت هاي شديد،كمي عجيب و غير قابل توجيه به نظر مي رسد.

به گزارش فرارو،طبق جديدترين آمار فروش دارويي كشوركه توسط خبرگزاري ايسنا نقل شده،835 ميليون قرص 2.5 ميلي گرمي ديفنوكسيلات طي سال گذشته به فروش رسيده است .اين قرص بعد از استامينوفن كدئين،قرص سرماخوردگي بزرگسالان و آموكسي سيلين يكي از پرفروش ترين داروهاي كشور شناخته شد.

ديفنوكسيلات به خاطر كند كردن حركات روده،عمدتا براي موارد اسهال تجويز مي شود اما مصرف بيش از اندازه آن حكايت از كاربردهاي ديگر اين دارو مي كند.

يك پزشك درباره سوءمصرف قرص ديفنوكسيلات مي گويد:"معتادان از اين دارو به عنوان جايگزين مواد مخدر استفاده مي كنند."

طبق گفته اين پزشك، معتادان در مواقع عدم دسترسي به مواد مخدر،قرص ديفنوكسيلات مصرف مي كنند:"علت فروش بالاي اين دارو اين است كه فرد معتاد در هر وعده بيش از 10 عدد قرص ديفنوكسيلات مي خورد تا اثر تخدير كنندگي اش را حس كند."

با اين وصف عرضه اين دارو در داروخانه ها بايد تنها به نسخه هاي پزشكي محدود شود،درحالي كه چنين آمار فروش بالايي، خلاف اين امر را نشان مي دهد.

 

 

 

طرز تهیه محلول ُا .آر .اس

ـ برای تهیه محلول ُا .آر .اس اقدامات زیر را انجام دهید :

دستهای خود را با آب وصابون بشوئید .

یک بسته پودر رادر ظرف تمیز بریزید

یک لیتر آب آشامیدنی (چهارلیوان ۲۵۰ سی سی) راداخل ظرف بریزید وبا پودر ،مخلوط کنید تا کاملا حل شود .

بهتر است اول آب را بجوشانید وبگذارید سرد شود.اما اگر این امر امکان نداشت ،ازآب آشامیدنی تمیز استفاده کنید .

هرروز باید محلول ُا .آر .اس تازه درظرف تمیز تهیه کرده و آن رادر یخچال ،خنک نگاه داشت وبه تدریج به کودک خوراند.هر مقدار محلولی که ازروز پیش باقی مانده ،باید دورریخته شود .

اگر کودکی در هنگام خوردن محلول ُا .آر .اس ،شروع به استفراغ کند ،ده دقیقه صبر کنید و سپس محلول را به آهستگی به اوبدهید .به یاد داشته باشید که دادن محلول ُا .آر .اس به طور مرتب وبه مقدار کم (هریک تا دودقیقه یک قاشق چای خوری ) دارای اهمیت است .

محلول ُا .آر .اس ،اسهال رامتوقف نمی کند اما کودک را قوی نگاه می دارد تا آنکه اسهال درعرض چند روز ،از بین برود . تغذیه پس از بهبود اسهال : * تغذیه در تمام مدت ابتلابه انواع اسهال ،باید باحداکثر امکان ادامه یابد ودردوره نقاهت (پس از بهبود بیماری )نیز باید برای جلوگیری از اثرات نامطلوب آن ، افزایش یابد . پس از قطع اسهال ، حداقل به مدت دو هفته ، یک یا دو وعده غذای بیشتر از معمول (با استفاده از همان غذاهای زمان اسهال که از نظر غذایی غنی هستند )به کودک خورانده شود.

درمان اسهال در منزل

1 ) دادن مایعات راافزایش دهید

2 ) غذای فراوان بدهید

3 ) درصورت مشاهده علائم خطر ،کودک را نزد کارکنان بهداشتی ببرید رای درمان اسهال ،از هیچ نوع دارویی نباید استفاده کرد مگر با توصیه پزشک.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 1:00 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره شغل جوشکاری

بازديد: 1037

تحقیق درباره شغل جوشکاری

جوشکاری یکی از روشهای تولید می باشد. هدف آن اتصال دایمی مواد مهندسی (فلز، سرامیک، پلیمر، کامپوزیت) به یکدیگر است به گونه‌ای که خواص اتصال برابر خواص ماده پایه باشد.

 

پیشینه

موسیان در ۱۸۸۱ قوس کربنی را برای ذوب فلزات مورد استفاده قرار داد.

اسلاویانوف الکترودهای قابل مصرف را در جوشکاری به کار گرفت.

ژول در ۱۸۵۶ به فکر جوشکاری مقاومتی افتاد.

لوشاتلیه در ۱۸۹۵ لوله اکسی استیلن را کشف و معرفی کرد.

الیهوتامسون آمریکائی از جوشکاری مقاومتی در سال ۷-۱۸۷۶ استفاده کرد.

در جریان جنگهای جهانی اول و دوم جوشکاری پیشرفت زیادی کرد. احتیاجات بشر به اتصالات مدرن – سبک – محکم و مقاوم در سالهای اخیر و مخصوصاً بیست سال اخیر سبب توسعه سریع این فن شده است.

 

 

 

 

فرایندهای جوشکاری

فرایندهای جوشکاری با قوس الکتریکی

جریان الکتریکی از جاری شدن الکترونها در یک مسیر هادی به وجود می‌آید. هرگاه در مسیر مذکور یک شکاف هوا(گاز)ایجاد شود جریان الکترونی و در نتیجه جریان الکتریکی قطع خواهد شد. چنانچه شکاف هوا باندازه کافی باریک بوده و اختلاف پتانسیل و شدت جریان بالا، گاز میان شکاف یونیزه شده و قوس الکتریکی برقرار می‌شود. از قوس الکتریکی به عنوان منبع حرارتی در جوشکاری استفاده می‌شود.روشهای جوشکاری با قوس الکتریکی عبارت‌اند از:

 

-جوشکاری با الکترود دستی یا SMAW

-جوشکاری زیر پودریSAW

-جوشکاری با گاز محافظ یا GMAW یا MIG/MAG

-جوشکاری با گاز محافظ و الکترود تنگستنی یا GTAW یا TIG

-جوشکاری پلاسما

 

فرایندهای جوشکاری مقاومتی

در جوشکاری مقاومتی برای ایجاد آمیزش از فشار و گرما هردو استفاده می‌شود.گرما به دلیل مقاومت الکتریکی قطعات کار و تماس آنها در فصل مشترک به وجود می‌آید. پس از رسیدن قطعه به دمای ذوب و خمیری فشار برای آمیخته دو قطعه بکار میرود.در این روش فلز کاملاً ذوب نمی‌شود. گرمای لازم از طریق عبور جریان برق از قطعات بدست می‌آید.روشهای جوشکاری مقاومتی عبارت‌اند از:

-جوش نقطه‌ای

-درز جوشی

-جوش تکمه‌ای

 

فرایندهای جوشکاری حالت جامد

دسته‌ای از فرایند‌های جوشکاری هستند که در آنها، عمل جوشکاری بدون ذوب شدن لبه‌ها انجام می‌شود. در واقع لبه‌ها تحت فشار با حرارت یا بدون حرارت در همدیگر له می‌شوند. فرایندهای این گروه عبارت‌اند از:

-جوشکاری اصطکاکی

-جوشکاری نفوذی

-جوشکاری با امواج مافوق صوت

 

جوش گاز

گروه فرایندهای جوشکاری است که در آن، اتصال با ذوب شدن توسط یک یا چند شعله گاز، با اعمال فشار یا بدون آن، با کاربرد فلز پر کننده یا بدون آن انجام می‌شود.

 

فرایند جوشکاری با لیزر

در این روش از پرتوی لیزر برای جوشکاری استفاده می‌شود.در جوشکاری لیزری دانسیته انرژی فراهم شده بسیار بیشتر از جوشکاری با قوس آرگون یا با مشعلهای اکسی اسیتیلن است.

از لیزر‌های مختلفی می‌توان برای جوشکاری استفاده کرد مانند لیزر گاز کربنیکی یا لیزر یاقوت ولی باید دقت کرد که انرژی پرتو آنقدر زیاد نباشد که باعث تبخیر فلز شود.

 

فرایند جوشکاری با اشعه الکترونی

کاربرد جریانی از الکترون‌ها است که با ولتاژ زیاد شتاب داده شده‌اند و به صورت باریکه‌ای متمرکز به عنوان منبع حرارتی جوشکاری به کار می‌روند. به دلیل دانسیته بالای انرژی در این پرتو منطقه تفدیده بسیار باریک می‌باشد و جوشی با کیفیت مناسب به دست می‌آید. این فرآیند به عنوان اولین فرایند جوشکاری بکار رفته برای ساخت بدنه جنگنده‌ها استفاده شد.

 

کنترل کیفیت و بازرسی

طبق طبقه بندی استانداردهای مدیریت کیفیت (ISO 9000)جوشکاری جز فرایندهای ویژه طبقه بندی شده است. که این نشان دهنده این است که برای کنترل کیفیت و تضمین کیفیت این فرایند ویژه می باید پیش بینی های خاصی انجام داد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 1:00 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره شغل حسابداری

بازديد: 4375

تحقیق درباره شغل حسابداری

١- تعریف عملیاتی شغل :

حسابداری عبارتست از فن طبقه بندی ، ثبت ، خلاصه و تجزیه و تحلیل ارقام درآمد و هزینه منطبق با نیازهای مٶسسه. به عبارت دیگر حسابداری عبارت است از ثبت ، طبقه بندی و خلاصه کردن حسابها و اسناد مالی.

 

٢- تاریخچه شغل :

در گذشته شغلهای بر حسب نوع کار و پیشرفت جامعه صورت می گرفت و با پیشرفت علم و تکنولوژی شغلها بر اثر مرور زمان با تغییرات خاصی مواجه شده اند که می تواند اثرات مطلوب و یا منفی در جامعه بگذارد. شغل حسابداری از گذشته های دور بوده و هم اکنون هم وجود دارد.

 

٣- شرایط احراز شغل :

شغل را بر حسب نوع رشته ای که در مدرسه و یا دانشگاه وجود دارد به دست آورده اند و گاه شغل ممکن است بر حسب نوع علاقه فرد و گاهی هم بخاطر احتیاج یک جامعه به آن شغل باشد. شغل حسابداری شغلی است که فرد بر اساس علاقه ی خود آن را بدست می آورد.

 

٤- خصوصیات جسمانی شغل ، مدت و راههای آموزش و هزینه های احتمالی ؟

حسابدار باید برخوردار از سلامت کامل روانی ، دارای قدرت تشخیص در حد بالا ، و با حوصله باشد تا بتواند موارد مبهم در امر حسابرسی و حسابداری را سریع بفهمد. کسانیکه بجز از ناحیه ی چشم و دست نقص عضو دارند گرچه می توانند در این شغل مشغول شوند. ولی سرعت لازم را نخواهند داشت. در بعضی از مشاغل کارها بصورت دفتری باید انجام بگیرد و یا حتی مثل یک بیزینس و یا کارگر ساده و یا یک نگهبان کارها رده بندی و انجام می پذیرد مدت یک شغل بستگی به قرارداد و یا استخدام بودن یک فرد دارد. و در بعضی از موارد هم کارها بصورت شغل های روزانه انجام می گیرد.شغل حسابداری معمولا" به صورت استخدامی می باشد.

 

٥- شرایط محیط کار ؟

محیط ساکت و آرام ، مناسبترین محل برای کار دقیق حسابداری است. ضمنا" نور ، دما ، و روشنایی مناسب و کافی در بهتر انجام شدن کارها بی تأثیر نیست.

 

٦- میزان متوسط حقوق و مزایا و شرایط ارتقای شغل ؟

حقوق حسابداران بستگی به عنوان شغل ، محل کار و اعتبار سازمان دارد. حقوق کارمندان دولتی ، طبق جدول تنظیمی از طرف سازمان امور استخدامی کشور تعیین می شود. شرایط ارتقاء در سازمانهای دولتی و خصوصی تابع میزان تحصیلات و تجربه است.

 

٧- نمونه ای از وظایف و مسئولیت های شغل ؟

وظایف هر فرد باید بر طبق مسئولیتهایی که هر فرد دارد انجام بگیرد. مسئولیتهای یک حسابدار رسیدگی به کار مردم و...است.

٨- روابط انسانی حاکم بر محیط کار ؟

در شغل حسابداری ، روابط انسانی بیشتر از روابط اداری ، یعنی رئیس و مرئوسی ، حکومت می کند. چون حسابداری کاری گروهی است و به همکاری و تشریک مساعی همکاران محتاج است. خصوصا" در مواردی که اشتباه در حسابی روی دهد این همکاری بیشتر احساس می شود.

 

٩- آینده نگری در ارتباط با شغل با توجه به شرایط اجتماعی ؟

هر مٶسسه ای که به نحوی دارای دریافت و پرداخت منظم و دائمی باشد نیازمند حسابدار است. در سالهای اخیر صاحبان مٶسسات به این نتیجه رسیده اند که وجود حسابدار و بخش حسابداری در ادارات ، برای نگهداری حسابها ، برنامه ریزی ، تعیین خط مشی ، تهیه بودجه و نظایر آن ضروری است. بنابراین حسابداری شغلی است مورد نیاز جامعه ، و به نظر نمی رسد حسابداران هیچ گاه بیکار بمانند.

 

١٠- ارتباط شغل با مشاغل دیگر؟

بعضی از شغلها ارتباط مستقیمی با مشاغل دیگر دارند و گاهی اوقات هم نوع رابطه ای بر حسب نوع کار بوجود نمی آید مثل : آبدارچی یک مٶسسه و راننده کامیون همان مٶسسه.

 

 

 

 

١١- اهمیت شغل در ارتباط خدمت به جامعه و نقش آن در خودکفایی کشور ؟

در بعضی از جوامع بعضی از شغلها از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند مثل کارگران که وجود آنها لازمه ادامه هرر کاری می باشد و یا مدیران با تجربه که بتوانند به نحو صحیح کارها را مدیریت و سرپرستی کنند که در غیر این صورت هر کاری در هر رتبه ای به موفقیت دسترسی پیدا نمی کند. و همچنین به حمایت سازمانها و ارگانها و پشتیبانی مالی نیازمند میباشد.

 

١٢- محل کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با شغل ؟

می توان به سازمان امور اداری و استخدامی کشور، وزارت دارایی، دانشکده های علوم  اداری و بازرگانی و همچنین حسابداران شاغل در موسسات مختلف مراجعه کرد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 0:58 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره زندگانی زعیم بزرگ عالم تشیع آیت الله بروجردی

بازديد: 185

تحقیق درباره زندگانی زعیم بزرگ عالم تشیع آیت الله بروجردی                

 

پیشگفتار

   

     

آگاهی اززندگانی مرجعی بزرگ عالم تشیع پس از رحلت جان گداز او چیزیبود که آن روزها فوق العاده جلب توجه می کرد . بسیاری می گفتند ما آیت الله بروجردی را می شناختیم و لی نه این طور ، مقلد او بودیم ولی چنان که باید نمی دانستیم کیست ، شنیده بودیم در خاندانش مراجع تقلید زیاد بوده اند ولی نه این گونه که دراین کتاب می خوانیم ، و از ااین قبیل سخنان  .

به طور خلاصه با انتشار کتاب ، همه جا سابقه اصالت و نجابت خانوادگی آیت الله بروجردی چه پدری و چه مادری ، سخن در میان بود که نیای پنجم او فقیه و فیلسوف و جد چهارمش فقیه بزرگ بوده است ، . عموی نیای دومش علامه بحرالعلوم سر آمد فقه ها و مجتهدین عصر و عمویش حاج میرزا محمود بروجردی فقیه و مرجع تقلید ، و همگی صاحبان تالیف و تصنیف در علوم معقول و منقول بوده اند.

نیز از نیا کان مادریش سخن می گفتند که نواده دختری علامه مجلسی اول بوده ، و علامه مجلسی دوم مؤلف دائرة المعارف اسلامی بهارالانوار دائی جدش ، به ملا محمد صالح مازندرانی جدش مادرش فقیه بلند پایه است ، و همسر او که جده آیت الله عظمی است یعنی آ منه بیگم دختر علامه مجلسی اول و خواهر علامه مجلسی دوم ، بانویی دانشمند و مجتهد و کسی بوده که در تا لیف بهارالانوار به برادرش علامه مجلسی کمک می کرده است .

 و نتیجه می گرفتند که در میان تمامی مراجع تقلید شیعه و فقها نامی ، کدام مرجع تقلید و مجتهد نامی را سراغ داریم که دارای چنین نسب عالی واصالت و نجابت خانوادگی باشد . به علاوه حسب بالا و شخصیت بزرگ و کم نظیر خودش و ویزگی های خاصی که شخصا ً داشته است ، و در شانزده  سال دوران مرجعیتش همه از آن آگاهی داشته اند ؟!

 

ومن خدا را شکر می کردم که من در اوایل جوانی مرا موفق داشت تا کتاب شرح زندگانی مرجعی با این عظمت را منتشر سازم ، و ساعت ها پیرامون شخصیت والای آیت الله بروجردی به بحث وبرسی بپردازم و نتیجه کارم را در اختیار خاص و عام قرار دهم .  فسلام علیه یوم ولد ویوم مات و یوم یبعث حیا ً

 

مقدمه

پس از حمد وستایش الهی ودرود بر حضرت رسالت پناهی  الله علیه وآله توجه قارئین محترم را مستحضر می دارد:آیت الله العظمی آقای بروجردی اعلی الله مقامه الشریف که چهار روز دیگر مراسم چهلمین در گذشت آن فقید سعید در سرار دنیا شیعه بر گذار می شود،آنقدر بزرگ وبلند قدر است که این کتاب وکتابهای مفصل نمی تواند معرف شخصیت والای او باشد.

آیت الله بروجردی یکی از درخشنده ترین فروزان بود که نزدیک چهل روز پیش ازعفق آسمان علم غروب کرد ومارا در این دنای پر آشوب وظلمانی رها ساخت و رفت!اورفت ولی یاد او ،شاگردان او به خواست خداوند حوزه علمیه او به این زودی ها از بین نخواهد رفت.

 

تو رفتی و یادت نخواهد رفت ار نظرزیرا              نه یادت می رود از سر نه مهرت می رود از دل

 

این جانب که مثل هزاران نفر از محصلین حوزه علمیه او،سالها معتنم به وجود پر برکتش بودیم،واز پرتو مشکوه دانش وفکر نورانی و مواجش راه را از چاه شناخته وهم اکنون در صراط آنیم که دست دیگران را نیز گرفته واز ورطه دنیای مادی بیرون بریم ،قسمتی از مواد مطالب این کتاب رادر زمان خود آن بزرگمهر روحانی  از خودشان به منظور چاپ در یکی از آثارم گرفته بودم وقصد داشتم در زمان حیات آن پیشوای عالی قدر به طبع برسانم ولی!

 

ولی یکباره با مرگ ناگهانی آن زنده یاد،از تاُثیر کار پشیمان وسخت متاُثر گردیدم که فرصتها از دست رفت ومنظور علمی از نشد! بعد از پدید آمدن این سانحه کبری وحادثه عظمی،به فکر افتادم خدمتی را که می خواستمدر زمان حیات آن پدر روحانی وپیشوای بزرگ دینی انجام دهم،به طور جامعتری  به صورت یک کتاب برای چهلم آن مرحوم آماده سازم. از این رو در میان آن همه تاُثرات روحی که مانند همه از وقوع این مصیبت جانگداز داشتم،تصمیم گرفتم که با همه گرفتاریونداشتن فرصت کافی تقریباً در مدت  کمتر از بیست روز این کتاب را چاپ و تاُلیف نموده ام واینک در شرف انتشار است.

 

مدارک کتاب:همانطور که گفتم قسمت اساسی مطالب را از خود آن مرحوم گرفته وتهیه شده بود،قسمتی هم توسط همکاران دانشمند هیئت تحریریه مجله علمی و دینی مکتب اسلام که خود نیز افتخار عضویت آن را دارم،در شماره های سال دوم وشماره سوم سال سوم آننشریه نوشته ودر اینجا نیز آورده ام.

 

بعلاوه،درکتاب شرح زندگانی استاد کل وحید بهبهانی ومقدمه مهدی موعود مطالبی نوشته بودم که عیناً یا با تجدید نظر،در مقدمات این کتاب آوردم وقسمتهای حساس زندگی آیت الله فقید را نیز با مراجعه به نزدیک ترین افراد به ایشان وزحمت زیاد با تحقیق وبررسی کامل به دست آورده،ودر اینجا نگاشتم.

 

ا میدوارم خداوند عالم این خدمت ناچیز را از این بنده گمنام پذیرفته وآن را وسیله آمرزش خود ودوستان وبستگانم قرار دهد. متاّسفانه بر اثر عجله ای که در چاپ کتاب داشتم قسمت مهمی از مطالب ومراثی باقیماند که به خواست خداوند در طبع دوم می آوریم.

 

¯                                   آیت الله بروجردی نسب ودودمان وی

آیت الله العظمی آقای بروجردی از سادات جلیل القدر((طباطبائی))بروجردی است،وشخصاُ با سی واسطه به دومین پیشوای شیعیان امام حسن مجتبی (ع)فرزند ارشد امیر الموُونین علی علیه السلام ونوه بزرگ پیامبر اسلام صلی الله علیه واله می پوندد،بدین شرح:

حاج آقا حسین بن سید علی بن سید احمد بن سید علینقی بن سید جواد بن سید مرتضی بن سیدمحمد بن سید عبد الکریم بن مراد بن شاه اسد الله بن جلال الدین امیربن حسن بن مجد الدین بن قوام الدین بن اسماعیل بن عباد بن علی بن حمزه بن طاهر بن علی بن محمد بن احمد بن ابراهیم ملقب به طباطبا بن اسماعیل دیباج بن ابراهیم غمر بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی بن علی بن ابیطالب علیه السلام.

آیت الله بروجردی گذشته از شخصیت علمی ودینی و موقعیت بسیار ممتازی که داشت از جانب پدران خود وهمچنین از طرف نیاکان مادری وارث مرجعیت وریات دینی می باشد؛به این معنی که از چند قرن به این طرف همواره مرجعیت شیعه از خاندان پدری ومادری ایشان بیرون نرفته است.

سید محمد طباططبائی بروجردی جد پنجم آیت الله بروجردی دخترزاده علامه مجلسی اول وسیدمهدی بحرالعلوم عموی جد دوم آن مرحوم وسید جواد طباطبایی جدسوم وی  وحاج میرزا محمود بروجردی عموی جد نخست اوهمه از مراجع تقلید وپیشوایان مردم وفقها و دانشمندان بلند پایه عصر بوده اند.

از طرفی سید محمد بروجردی نام برده داماد میر ابوطالب پسرابوالمعالی کبیر، تنها داماد فقیه مشهور((ملاصالح مازندرانی)) است که اونیز داماد علامه بزرگوار ((ملامحمدتقی مجلسی)) میباشد. درحقیقت سید محمد بروجردی شوهردختر دخترخاله خود بوده است.

به علاوه همسر میر ابوطالب مذکور نیز دختر ملا عبدالله پسر دوم مجلسی اول وبرادر علامه مجلسی دوم مؤلف کتاب بزرگ ((بحارالا نوار)) است.

بدی گونه خاندان آیتالله بروجردی از سه سوی به علامه مجلسی اول نسبت می رساند ونوه دختری وی میباشند،ولذا دانشمندان این دودمان مانند علامه بحرالعلوم وحاج میرزا محمود بروجردی از مجلسی اول به جد واز مجلسی دوم مؤلف((بحار الا نوار)) به خال دائی تعبیر می کنند.

 

به طور خلاصه پدران ونیاکان و وابستگان پدری و مادری آیت الله بروجردی اغلب از دانشمندان وفقه های شیعه و گروهی از آنان مراجع بزرگ عصر خود بوده اند.از این روست کخ باید گفت در حقیقت آیت الله بروجردی زعامت ومرجعیت در عالم تشیع را به ارث برده است.در اینجا مناسب می دانی که پیش از پرداختن به شرح زندگانی شخصی حضرت آیت الله العظمی آقای بروجردی رضوان الله علیه،برای ادای حق رجال علمی ومراجع نامی این دودمان بزرگ ،به شرح حال مختصر پند تن از مفاخر دانشمندان آنان مبادرت ورزیده وسپس وارد مقصد اصلی شویم.

 

این عده که فعلاً در صدد بیان شمه ای از حالات آنها هستیم،شامل علمای بزرگ خاندان پدری ومادری آیت الله العظمی می باشد،بدین شرح:

از خاندان مادری:علامه مجلسی اول،علامه مجلسی دوم،آمنه بیگم دختر مجلسی اول،ملا صالح مازندرانی همسر او.

از خاندان پدر او:سید محمد بروجردی،سید مرتضی بروجردی،علامه بحرالعلوم،سید جواد بروجردی،حاج میرزا محمود بروجردی می باشد.

 

 

¯                                   شخصیت علمی آیت الله بروجردی

فراموش نمی کنم شانزده سال پیش که در نجف اشرف بودم ودروس مقدماتی می خواندم به اتفاق یکی از رفقا کتاب((عروة الوسقی))را نزدیکی از علمای منزوی نجف که اهل یکی از شهر های فارس وچند سال بود در نجف ودر فقه وفروع آن استحضار واطلاع کافی داشت،می خواندیم.استاد مرد نسبتا مسنی بود و با اسرا ما حاضر شد کتاب مزبور را درس بگوید.

در اثنای درس به حواشی علمای موجود هم مراجعه کردیم،روزی همدرس من که اهل بروجرد بود حاشیه آیت الله بروجردیرا با خود آورد وبه من استاد نشان داد.استاد پرسید ایشان کیستند؟گفت:همشهری ما هستند تمام مردم بروجرد وقسمتی از شهر های دیگر از ایشان تقلید میکنند ومن نیز مقلد ایشان هستم.

استاد حاضر نبود حاشیه مجتهد غیر معروفی که مطالعه کرده رأی او را نیز برای ما نقل کند.من هم به علت خامی جوانی وعدم معرفت در حق ایشان،نمی خواستم استاد وقت مارا صرف مراجع به حاشیه حاج آقا حسین بروجردی کند که ما نامش را تا آن روز نشنیده بودیم،ودر ایران ودور از حوزه علمیه نجف به سر می برد!

ایت الله بروجردی به حقیقت شیفته ی علم وکتاب بود. هیچگاه از مطالعه و تتبع کتب وتحقیق   رامون

مطالب علمی احساس خستگی نمیکرد.

به طور کلی مطالعه در زندگی ایشان بسیار مؤثر بود واهمیت فراوان داشت.از ایام جوانی تاروزهای اخر زندگی جز در موا ردی که بیمار و بستری بود از مطالعه و درس و بحث غفلت نمیورزید . مطالعه ی کتب

علمی موجب ارامش اعصاب و اسایش فکر ایشان بود و ان را غذا ی روح میدانست .

غالبا از کارهایی که ایشان را از مطالعه باز میداشت و مانع مشاغل علمی بود اظهار نارضایتی و خستگی میکرد. بعضی از شبها حتی در این اواخر در اطراف بخشی از مسایل علمی که هنگام درس نیازمند

به ان بود تا صبح بیدا ر میماند و مشغول مطالعه بود.

  بارها میفرمودند : هیچگاه از مطالعه علمی خسته نمی شوم  بلکه هرگاه از کارهای زیادی خسته شوم خستگی خود را با مطالعه رفع میکنم.

آیت الله بروجردی قسمتی از کتب خودشان را که سالها در طول عمر خویش فراهم آورده بودند و سخت آنها را دوست می داشتند ، به بعضی از کتابخانه ها اهدا کردند .بعد هم شخصا ً کتاب ابتیا نموده و بر آن می افزودند .

 

¯        تاسیس وتوسعه کتابخانه ها  به امر آیت الله بروجردی

ایت الله برو جردی  چون در طول عمر خویش با کتاب و مطالعه سرو کار داشتند قدر کتاب و کتابخانه را به خوبی میشناختند . در طول عمر طولانی خویش کتاب های زیادی اعم از چا‍‍‍‍پی وخطی تهیه کرده بودند وبی نهایت به انها مخصوصا نسخه های منحصر به فرد       علاقه داشتند.

  بعد از ورود به قم وسکونت در این شهر مذهبی که روز به روز بر توسعه دامنه نفوذ وقلمرو حکومت دینی ومرجعیت ایشان افزوده می شد ، از جمله اموری که پیوسته در مد نظر داشتند تاسیس وتوسعه وتعمیر کتابخانه ها وساختمان آنها بود .

تاسیس وتوسعه کتابخانه که در دنیای کنونی فوق العاده مورد توجه دولت ها وملت ها است ، و هر ساله مبالغ هنگفتی را اختصاص به تعمیر وازدیاد کتابهای آن می دهند ، از روزگاران پیش پیوسته مورد نظر دقیق علمای اسلام بوده .، وتقریباً به همان میزان که مدرسه وعلم اهمیت داشته ، وجود کتابخانه وتاسیس وتوسعه آن نیز مد نظر بوده است .  

می بینیم از روزی که در اسلام مدرسه ساخته شد ، کتابخانه هم جزو نقشه بوده است ، و نوا ً در کنار هر مدرسه کتابخانه ای بوده است . گاهی هم رجال و امرا و پادشاهان مسلمان شخصا ً کتابخانه های خود را به منظور کسب فیض د ر اختیار مدارس  و عموم مردم می گذارند تا خاص عام بتوانند از گنجینه دانش و اندوخته معنوی علمای اسلام ب آیت الله بروجردی قسمتی از کتب خودشان را که سالها در طول عمر خویش فراهم آورده بودند و سخت آنها را دوست می داشتند ، به بعضی از کتابخانه ها اهدا کردند .بعد هم شخصا ً کتاب ابتیا نموده و بر آن می افزودند .

آیت الله بروجردی قسمتی از کتب خودشان را که سالها در طول عمر خویش فراهم آورده بودند و سخت آنها را دوست می داشتند ، به بعضی از کتابخانه ها اهدا کردند .بعد هم شخصا ً کتاب ابتیا نموده و بر آن می افزودند .

اصرار ایشان در این خصوص موجب شد که بسیاری از علمای محترم ومردم متدین نیز کتابخانه های خود را به ایشان برای تکمیل کتابخانه هایی که تاسیس کرده اند ، اهدا کنندو یا شخصا  پول قسمتی از کتب را  به ایشان میپرداختند.

 

¯        اثار خیریه وابنیه تاریخی که از ایت الله بروجردی برجای مانده

یکی از صفات بارز ایت الله بروجردی همت عالی واراده ی قوی ان مرد بزرگ بود. مردان نامی روزگار هم خود را تنها به یک کار و دو کار منحصر نمیکردند، وبه انجام چندکار بزرگ اکتفا نمی نمودند.

انها هر لحظه در فکر ابتکار جدید وبلن پروازی نوی بودند.به همین جهت رهبران اخلاقی جامعه و سروران دینی همیشه شعاع فکر وفعالیت  انها محیط وسیع تری را اشغال می نمود.

ایت الله بروجردی نیز همچنین بود. ان بزرگ مرد تنها در در اندیشه این نبود که حوزه علمیه قم را اداره , بلکه به تمام حوزه بزرگ وکوچک شیعه در ایران وعراق توجه داشت , و تنها در این فکر نبود که به  وظیفۀ تالیف و تصنیف و تدریس و جواب استفتائات شیعیان عمل کند ، بلکه عالم اسلام را به  طور عموم زیر نظر داشت . ایشان تنها  به این هم اکتفا نمی کردند ، و شعاع فکر واراده خود را به خارج ت

از قلمرو اسلام یعنی ممالک اروپایی و امریکایی نیز متوجه کرده واز اعزام مبلغ و نمایندگان خود به  آنجا  ودلسوزی نسبت به مردمی که دچار جهل  ونادانی شده در غرقاب بی دینی و فساد و معصیت غوطه ور بودند غفلت نداشتند .

آیت الله بروجردی این همه کارهای طاقت فرسا را که یکی از آنها کافی است سالها فکر یک مجتهد دینی را به خود مشغول سازد واز رسیدگی به امور دیگر بازدارد ، با کمال سادگی و بدون هیچ گونه تظاهر و سرو صدا انجام می داد . تنها فکر می کرد و تنها تصمیم می گرفت و سپس با عزمی راسخ و اراده ای قوی آنها را عملی می ساخت .

سخنور دانشور آقای فلسفی بارها در منبر مسجد اعظم هنگام ایراد سخنرانی می گفتند : من مکرر به حضرت آیت الله بروجردی عرض کرده ام : امام علیه السلام می فرماید : قدر الرجل علی قدر همته ( یعنی : ارزش مرد بسته به ارزش همت اوست ) . اگر کسی بخواهد حضرتت را بشناسد و آثار وجودی شما و آثار و ابنیه تاریخی شما را نگاه کند ، قطعا ً شما را خواهد شناخت .

راستی چنین است و آثار وجودی و ابنیه تاریخی آیت الله فقید مخصوصا ً ساختمان عظیم مسجد اعظم نماینده روح بزرگ و اراده قوی آن آیت عظمای الهی است . آثار و ابنیه ای که به دستور یا به تشویق یا اجازۀ آن مرد بزرگ در  شهر ها و قصبات و دهات کشور یا خارج ایران ساخته شده بسیار است . تنها در شهر تهران طبق اظهار یکی از مطلعین ونزدیکان آیت الله فقید ، 134 بنا ساخته شده است که یا تمام مصارف آن را آیت الله فقید بعهده گرفته ویا در مصارف آن شرکت داشته ، و اجازه داده اند . طبق اظهار نظر همان مقام مطلع در عرض شانزده سال ریاست و مرجعیت آیت الله فقید بالغ بر هزار مسجد و مدرسه و کتابخانه و بیمارستان و دبستان و حمام وسایر ابنیه خیریه و عام المنفعه در ایران و عراق و لبنان و افریقا واروپا بنا شده است .


همواره افراد متمکن و خیر اندیش را به این گونه امور ترغیب وتشویق می کردند وشخصا ً نیز تا سر حد امکان از کمک و اعانت مضایقه نمی کردند .

     

بدیهی است که بعلاوۀ حوزه علمیه قم و هزاران دانشمند دینی و دهها مجتهدین جوان که آیت الله بروجردی از به یادگار گذارده ، وگذشته ازتأ لیفات و تصنیفات قیمتی خود و همچنین کتابهایی که به امر ایشان  طبع و نشر  شده است ، تا سالهای سال و قرن ها این آثار چنان تاثیری دارد که هر کس به هر یک از شهر ها و کشور ها ی مزبور سفر کند با دیدن این اماکن ؟، آیت الله بروجردی را خواهد دید ، واز مشاهده آنها نوای دلنشین آیت الله بروجردی را می شنود که از در ودیوار آن آثار و اماکن می گویند :

      آثار ما به صفحه گیتی نشان ماست                            از بعد ما نگاه به آثار ما کنید   

 

¯        اطرافیان آیت الله بروجردی

ما در موارد زیادی چه دراصل کتاب و چه در جاهای دیگر از اطرافیان آیت الله فقید باد کرده ایم و بیشتر از موضع گیری آنها که نسبت به علما ی بزرگ وبعضی از کارهای حوزوی داشته اند ، انتقاد نموده ایم ولی اگر بخواهیم در یک تحلیل همه جانبه حق مطلب را ادا کنیم باید بگوییم که اطرافی بودن کار آسانی نیست.

من شخصا ً از تمامی اطرافیان آیت الله فقید کاری که بتوان در یک قضاوت منصفانه به آن ایراد شرعی گرفت سراغ ندارم . مگر مواردی که از حاج احمد خادمی نسبت به امام خمینی دیده ام .

ولی همین حاج احمد شاید بیشترین کار را برای حوزه انجام می داد و عمده کار آیت الله فقید به دوش او بود . او به تهران و شهرستانها می رفت ودر کمال امانت وجوهات را می آورد و تحویل می داد  .هیچ کس نتوانست از لحاظ مالی ایرادی به او وارد سازد  .  


طبیعی است که وقتی عده ای دور مرجعی  با این وضعی که حکم فرما است ، می گیرند و دائما ً در مقابل هزاران ارباب رجوع قرار می گیرند  که هر کدام توقی دارند وبسیاری از آنها را نمی توان به دلخواه آنها انجام داد ، کم حوصله می شوند و اخلاق تندی که حالت ثانوی خواهد شد پیدا می کنند ، و همین عنوان «اطرافی » بودن به خود می گیرد و انتقادات را به دنبال می آورد .

راستی که اگر خود من نویسنده این سطور و شما خواننده در جای آنها بودیم ، بهتر از آنها می توانستیم عمل کنیم ؟ ! به عمل کار برآید به سخنرانی نیست . پس هزار نکته باریکتر زمو اینجاست  .  خدا نکند امتحان پیش آید .

مرحوم حاج محمد حسین احسن منشی مخصوص آیت الله فقید می گفت وقتی  تازه تاکسی در قم به کار افتاده بود ، روزی آیت الله فقید به من فرمودند : حاج محمد حسین ! تاکسی چیست ؟ گفتم آقا اتومبیلی است که مانند درشکه مسافر سوار می کند و راننده آن در مقابل وجهی می گیرد . فرمود اگر چنین است چراروزها که به درس یا به دیدن کسی می رویم  سوار درشکه شویم ، از فردا بگو تاکسی بیاید . موقع سوار شدن هم آهسته به من فرمود چطور سوار شوم  مبادا اشتباهی رخ دهد و جلوی مردم خوشایند نباشد وقتی سوار شدند فرمودند با بودن این وسیله که از باد و باران در امان هتیم ، چرا سوار درشکه شویم ؟ !

در آن موقع کمتر علمای حوزه سوار تاکسی می شدند که چیزی نو ظهور و همان درشکه بهتر است .آیت الله فقید سد را شکستند و دیگران هم جرأت کردند سوار تاکسی شوند !

باز مرحوم احسن می گفت آقا اکیدا ً سفارش می کردند مواظب فرش های بیرونی باشید .اگر رنگ وروی فرش ها رفته و کهنه شده است عوض کنید ، عزت اسلام را حفظ کنید . دکتر مدرسی پزشک مخصوص آیت الله فقید که قبلا ً پزشک آیت الله حایری و مراجع ققبل و بعد از ایشان ، و چهل سال رئیس بهداری قم بود ، به نویسنده می گفت : در روزهایی که آیت الله فقید بیمار بودند رفتم قم خدمت ایشان پس از رسیدگی به حالشان فرمودند ، دکتر ! من حال ندارم بنا است نیم ساعت دیگر دکتر موریس از فرانسه بیاید . این مرد به دیدن پیشوای مسلمانان می آید طوری نباشد که وضع من زننده باشد عمامه مرا درت بر سرم بگذار ، محاسنم را شانه کن ،ببین قبا و عبا را درست پوشیده ام ! می گفت درست به وضع آقا رسیدم ، عمامه منظم ومشکی ، محاسن سفید مانند برف ، صورت سفید گلگونی و عبای مشکی بر روی قبای سفید آقا را چنان نشان می داد که هر بیننده ای تحت تاثیر قرار می گرفت .

می گفت همین که پرفسور موریس پزشک معروف قلب آمد و پرده چلواری تمیز در اتاق نشیمن آقا را کنار زدم واو وارد شد سلام کرد و نشست وتعارفعات معموله بعمل آمد، و آقا به او خوش آمد گفت ، و او هم از اینکه خدمت آقا رسیده است اظهار خوش حالی نمود ، برگشت و آهسته به من گفت : چقدر جالب و دیدنی است ! من پا به اعظم و بسیاری از رجال مذهبی و سران کشور ها را دیدم وبه معالجه آنها پرداختم ، هیچکدام را این طور ندیدم ، حیف است که این مرد بمیرد ! و پس از معالجه گفت : اگر به من اجازه می دادند بعلاوه معالجه در یکی از مساجد قم هم برای  سلامتی ایشان دعا می کردم . قسمت اخیر در جرائد و مجلات ایران ودنیا هم منعکس شد . 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 0:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره فیثاغورث

بازديد: 2413

تحقیق درباره فیثاغورث

فیثاغورث اهل جزیزهٔ ساموس

فیثاغورث در یونانی Πυθαγορας) ) (حدود ۵۶۹ (پیش از میلاد) - حدود ۴۹۶(پیش از میلاداز فیلسوفان و ریاضیدانان یونان باستان بود. شهرت وی بیشتر بخاطر ارائه قضیهٔ فیثاغورس است. وی را یونانیان یکی از هفت فرزانه بشمار می‌آوردند.

 

زندگی

فیثاغورث در جزیره ساموس، نزدیک کرانه‌های ایونی، زاده شد. او در عهد قبل از)ارشمیدس، زنون و اودوکس (۵۶۹ تا ۵۰۰ (پیش از میلادمی‌زیست.

او در جوانی به سفرهای زیادی رفت و این امکان را پیدا کرد تا با مصر، بابل ومغان ایرانی آشنا شود و دانش آنها را بیاموزد. به طوری که معروف است فیثاغورث، دانش مغان را آموخت. او روی هم رفته، ۲۲ سال در سرزمین‌های خارج از یونان بود و چون از سوی پولوکراتوس، شاه یونان، به آمازیس، فرعون مصر سفارش شده بود، توانست به سادگی به رازهای کاهنان مصری دست یابد. او مدتها در این کشور به سر برد و در خدمت کاهنان و روحانیون مصری به شاگردی پرداخت و آگاهی‌ها و باورهای بسیار کسب کرد واز آنجا روانه بابل شد و دوران شاگردی را از نو آغاز کرد.

وقتی او در حدود سال ۵۳۰، از مصر بازگشت، در زادگاه خود مکتب اخوتی(که امروزه برچسب مکتب فیثاغورث بر آن خورده است) را بنیان گذاشت که طرز فکر اشرافی داشت. هدف او از بنیان نهادن این مکتب این بود که بتواند مطالب عالی ریاضیات و مطالبی را تحت عنوان نظریه‌های فیزیکی و اخلاقی تدریس کند و پیشرفت دهد.

فیثاغورث نیز به مانند سقراط جانب احتیاط را نگاه داشت و چیزی ننوشت . تعالیم وی از طریق شاگردانش به دست ما رسیده است . اکنون روشن شده است که که شاگردان فیثاغورث ، باعث و بانی بخش اعظمی از لباس چهل تکه تفکر ، آداب و رسوم ، ریاضیات ، فلسفه و اندیشه‌های عجیب و غریبی هستند که در مکتب فیثاغورث موجود است.

شیوه تفکر این مکتب با سنت قدیمی دموکراسی، که در آن زمان بر ساموس حاکم بود، متضاد بود. و چون این مشرب فلسفی با مذاق مردم ساموس خوش نیامد، فیثاغورث به ناچار، زادگاهش را ترک گفت و به سمت شبه جزیره آپتین (از سرزمینهای وابسته به یونان) رفت و در کراتون مقیم شد.

در افسانه‌ها چنین آمده است که متعصبان مذهبی و سیاسی، توده‌های مردم را علیه او شوراندند و به ازای نور هدایتی که وی راهنمای ایشان کرده بود مکتب و معبد او را آتش زدند و وی در میان شعله‌های آتش جان سپرد.

این جمله معروف را دوستدارانش در رثای او گفته‌اند: «Sic transit gloria mundi» یعنی «افتخارات جهان چنین می‌گذرند«

وی نظرات ریاضی خویش را با ترهات فلسفی و باورهای دینی درهم آمیخته بود. او در عین حال هم عارف و هم ریاضیدان بود و بقولی یکدهم شهرت او نتیجه نبوغ وی و مابقی ماحصل ارشاد و رسالت اوست.

 

 

فیثاغورث و مسئلهٔ استدلال در ریاضیات

برای آنکه نقش فیثاغورث را در تبیین اصول ریاضیات درک کنیم، لازم است کمی درباره جایگاه ریاضیات در عصر وی و پیشرفتهایی که تا زمان وی صورت گرفته بود، بدانیم که این هم به نوبه خود، در خور توجه است. جالب است بدانید با اینکه مبنای ریاضیات بر «استدلال» استوار است، قبل از فیثاغورث هیچ کس نظر روشنی درباره این موضوع نداشت که استدلال باید مبنی بر مفروضات باشدبه عبارتی استدلال، مسئلهٔ تعریف شده‌ای نبود.

در واقع می‌توان گفت بنا به قول مشهور، فیثاغورث در بین اروپاییان اولین کسی بود که روی این نکته ا صرار ورزید که در هندسه باید ابتدا «اصول موضوع» و «اصول متعارفی» را معین کرد و آنگاه به اتکاء آنها که «مفروضات» هم نامیده می‌شوند، روش استنتاج متوالی را پیش گرفت به پیش رفت. از نظر تاریخی «اصول متعارفی» عبارت بود از «حقیقتی لازم و خود بخود واضح «اینکه فیثاغورث استدلال را وارد ریاضیات کرد، از مهم‌ترین حوادث علمی است و قبل از فیثاغورث، هندسه عبارت بود از مجموعه قواعدی که ماحصل تجارب و ادراکات متفرق بوده‌اند؛ تجارب و قواعدی که هیچگونه ارتباطی با هم نداشتند حتی کسی در آن زمان حدس نمی‌زد مجموعهٔ این قواعد را بتوان از عدهٔ بسیار کمی اصول نتیجه گرفت. در صورتی که امروزه حتی تصور این موضوع که ریاضیات بدون استدلال چه وضع و حالی داشته است برای ما ممکن نیست. اما در آن عصر این موضوع گام بلندی به سوی نظام قدرتمند هندسه محسوب می‌شد.

مجمع فیثاغوری

بنیان فلسفی مجمع فیثاغوری بر آموزش رازهای عدد قرار داشت. به اعتقاد فیثاغورثیان، عدد، بنیان هستی را تشکیل می‌‌دهد، علت هماهنگی و نظم در طبیعت است، رابطه‌های ذاتی جهان ما، حکومت و دوام جاودانی آن را تضمین می‌کند. عدد، قانون طبیعت است، بر خدایان و بر مرگ حکومت می‌‌کند و شرط هرگونه شناخت و دانشی است. چیزها، تقلید و نمونه‌ای از عدد هستند.

چنین برداشت ستایش‌آمیزی از عدد، با خیال‌بافی‌های اسرارآمیزی درآمیخته بود، که همراه با مقدمه‌های ریاضی، از کشورهای خاورنزدیک اقتباس شده بود.

فیثاغوریان، ضمن بررسی نواهای موزون و خوش‌آهنگی که در موسیقی به دست می‌آید، متوجه شدند که آهنگ موزون روی صدای سه سیم، زمانی به دست می‌آید که طول این سیم‌ها، متناسب با عددهای ۳ و ۴ و ۶ باشد. فیثاغوریان این بستگی عدد را در پدیده‌های دیگر نیز پیدا کردند. از جمله، نسبت تعداد وجه‌ها، راسها و یال‌های مکعب هم برابر است با نسبت عددی ۶:۸:۱۲.

همچنین فیثاغوریان متوجه شدند که اگر بخواهیم صفحه‌ای را با یک نوع چندضلعی منتظم بپوشانیم، فقط سه حالت وجود دارد؛ دور و بر یک نقطه از صفحه را می‌توان با ۶ مثلث متساوی‌الاضلاع، با ۴ مربع، و یا با ۳ شش‌ضلعی منتظم پر کرد، به طوری که دور و بر نقطه را به طور کامل بپوشاند. همانطور که مشاهده می‌شود، تعداد این چندضلعی‌ها با همان نسبت ۳:۴:۶ مطابقت دارد و اگر نسبت تعداد اضلاع این چندضلعی‌ها را در نظر بگیریم، به همان نسبت ۳:۴:۶ می‌رسیم.

بر اساس همین مشاهده‌ها بود که مکتب فیثاغوری اعتقاد داشت همهٔ پدیده‌های گیتی از بستگی‌های عددی مشخصی پیروی می‌کنند و یک هماهنگی وجود دارد. از جمله فیثاغوریان گمان می‌کردند فاصلهٔ بین اجرام آسمانی را تا زمین در فضای کیهانی می‌توان با نسبت‌های معینی پیدا کرد. به همین دلیل بود که در مکتب فیثاغوری به بررسی دقیق نسبتها پرداختند. آنها به جز نسبت حسابی و هندسی، دربارهٔ نوعی بستگی هم که به همساز یا توافقی معروف است، بررسی‌هایی انجام دادند.

سه عدد را به نسبت همساز گویند وقتی که وارون آنها به نسبت حسابی باشدبه زبان دیگر سه عدد تشکیل تصاعد همساز یا توافقی می‌دهند، وقتی وارون آنها تصاعد حسابی باشد. سه عدد ۳، ۴ و ۶ به نسبت توافقی هستند، زیرا کسرهای ۱/۳،۱/۴ و ۱/۶ به تصاعد حسابی هستند زیرا:

1 / 4 − 1 / 3 = 1 / 6 − 1 / 4

به مناسبت اهمیت بی‌اندازه‌ای که مکتب فسثاغوری برای عدد قایل بود و فیثاغوریان توجه زیادی به بررسی و کشف ویژگی‌های عددها می‌کردند، در واقع، مقدمه‌های نظریه عددها را بنیان گذاشتند. با وجود این،مکتب فیثاغوری هم، مانند همه یونانی‌های آن زمان، عمل محاسبه را دور از اعتبار خود، که به فلسفه مشغول بودند، می‌دانستند. آنها مردمی را که به کارهای معیشتی و عملی می‌پرداختند و بیشتر از برده‌ها بودند، پست می‌شمردند و لوژستیک می‌خواندند. فیثاغورس می‌گفت که او حساب را والاتر از نیازهای بازرگانی می‌داند.به همین مناسبت در مکتب فیثاغوری، حتی شمار عملی هم مورد توجه قرار نگرفت. آنها تنها در باره ویژگی‌های عددها کار می‌کردند. در ضمن، ویژگی عدد را هم به یاری ساختمان‌های هندسی پیدا می‌کردند. با وجود این،رواج نوعی دستگاه مناسب برای عدد نویسی را در یونان، به فیثاغوریان و یا هواداران نزدیک آنها نسبت می‌دهند.در این نوع عدد نویسی که از فینیقی‌ها گرفته بودند، از حرف‌های الفبای فینیقی، برای نوشتن عددها استفاده شد: ۹ حرف اول الفبا برای عددهای از 1 تا ۹، ۹ حرف بعدی برای نشان دادن دهگان (۲۰،۱۰،...،۹۰) و ۹ حرف بعدی برای صدها (۲۰۰،۱۰۰،...،۹۰۰)برای حرف از عدد تشخیص داده شود، بالای عدد خط کوتاهی می‌گذاشتند. برای نشان دادن عددهای بزرگ‌تر از نشانه‌های اضافی استفاده می‌کردند. وقتی نشانه‌ای شبیه ویرگول را جلو عددی می‌گذاشتند، به معنای هزار برابر آن بود، برای ده هزار برابر عدد، یک نقطه جلو عدد می‌گذاشتند.

 

ریشه‌های شرقی دانش فیثاغورثیان

كالین رنان، پژوهشگر و نویسنده‌ی چند كتاب درباره‌ی تاریخ علم و از نویسندگان دانش‌نامه‌ی بریتانیكا، در كتاب تاریخ علم كمبریج، به گوشه‌هایی از ریشه‌های شرقی دانش یونانیان اشاره كرده است:

فیثاغورث نزدیك سال 560 پیش از میلاد در جزیره‌ی ساموس(در 50 كیلومتری میلتوس) به دنیا آمد. او به یك جنبش نوزایی مذهبی پیوست كه پیروان آن باور داشتند روح می‌تواند از تن بیرون رود و به بدن انسان دیگری وارد شود و این باور به احتمال زیاد ریشه‌ی شرقی دارد. فیثاغورث در جوانی از مصر و بابل دیدن كرد و شاید همین دیدار بود كه به او انگیزه داد ریاضیات بخواند و بگوید همه چیز عدد است.

فیثاغورث می‌توانست قانون 3-4-5 را كه درباره‌ی طول ضلع‌های مثلث قائم الزاویه است، از مصریان آموخته باشد، اما پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد كه در بابل به چیزی برخورد كه ما آن را نسبت فیثاغورثی می‌نامیم. بابلی‌ها پی برده بودند كه عدهای نسبت می‌توانند 3-4-5 یا 6-8-10 یا تركیبی از این دست باشند كه اگر بزرگ‌ترین عددش مربع شود برابر مجموع مربع‌های دو عدد دیگر خواهد بود. این گام بلندی به جلو بود كه فیثاغورثیان به‌خوبی از آن بهره گرفتند.

 

جنبه‌ی دیگری كه فیثاغورثیان فریفته‌اش بودند، میانه‌ها بود. نخست آن‌ها در فكر میانه‌ی عددی بودند(یعنی عدد میانی در تصاعد عددی سه جمله‌ای. برای مثال، در تصاعد 4،5،6، میانه عدد 5 و در تصاعد 4، 8، 12، میانه 8 است). بعید نیست كه این را فیثاغورث در سفرش به بابل آموخته باشد.

اخترشناسی فیثاغورثی آشكارا بدهی فراوانی به بابلی‌ها داشت.

 

قضیه فیثاغورس

قضیه فیثاغورس در هندسه اقلیدسی رابطه‌ای بین اندازه سه ضلع هر مثلث راست‌گوشه است. این قضیه میگوید: در هر مثلث راست‌گوشه مساحت مربعی که یک ضلعش وتر این مثلث باشد برابر با مجموع مساحت‌های مربع‌های ضلع‌های دیگر این مثلث است.

a2 + b2 = c2

 

 

 

 

هندسه اقلیدسی

هندسهٔ اقلیدسی به مجموعهٔ گزاره‌هایِ هندسی‌ای اطلاق می‌شود که به بررسی موجودات ریاضیاتی مثل نقطه و خط می‌پردازد و بر پایه‌هائی که اقلیدسریاضی‌دان یونانی در کتاب خود به‌نام اصول عرضه کرده، بنا شده است. این قضایایِ هندسی عمدتاً توسطِ یونانیانِ باستان کشف و توسطِ اقلیدسِ اسکندرانی گردآوری شده‌اند و بخش بزرگی از آن همان است که در دبیرستان‌ها تدریس می‌شود. کتابِ «اصولِ» اقلیدس یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین کتاب‌ها چه بلحاظِ محتوا و چه از نظرِ روشِ اصلِ موضوعه‌ای‌اش بوده است. تا قرن نوزدهم میلادی هر وقت از هندسه سخن می‌رفت منظور هندسه اقلیدسی بود. بررسی مفاهیم هندسه اقلیدسی در دو بعد را «هندسه مسطحه» و در سه بعد «هندسه فضائی» می‌نامند. این مفاهیم را به ابعاد بالاتر از سه نیز می‌توان تعمیم داد و همچنان آن را هندسه اقلیدسی نامید.

 

اصول موضوعه

تمامِ هندسهٔ اقلیدسی (تمامِ قضیه‌هایی که در دبیرستان می‌خوانیم، قضیهٔ فیثاغورس و غیره) می‌توانند از پنج اصلِ موضوعهٔ زیر استخراج شوند:

از هر دو نقطه یک خطِ راست می‌گذرد.

هر پاره‌خط را می‌توان تا بینهایت رویِ خطِ راست امتداد داد.

با یک نقطه به عنوانِ مرکز و یک پاره‌خط به عنوانِ شعاع می‌توان یک دایره رسم نمود.

همهٔ زوایایِ قائمه با هم برابر اند.

اگر یک خط دو خطِ دیگر را قطع کند، آن دو خط در طرفی که جمعِ زوایایِ داخلیِ تولید شده توسطِ خطِ مورب کم‌تر از دو قائمه است به هم می‌رسند (اگر ادامه داده شوند)

برایِ بیانِ این اصولِ موضوعه به مفاهیمی مانندِ نقطه و خط نیاز داریم. همان‌طور که باید چند گزاره را بدونِ اثبات بپذیریم تا بقیهٔ گزاره‌ها استخراج شوند لازم است چند مفهوم را نیز بدونِ تعریف بپذیریم. به این مفاهیم «تعریف‌نشده‌ها» می‌گویند. همان‌طور که دیده می‌شود اصولِ هندسهٔ اقلیدسی به جز اصلِ پنجم بسیار ساده و بدیهی به نظر می‌آیند. به همین‌دلیل از زمانِ اقلیدس ریاضیدانانِ بیشماری در شرق و غرب (من‌جمله خیام ریاضیدانِ ایرانی) تلاش کرده‌اند اصلِ آزاردهندهٔ پنجم را به اثبات برسانند. این کار همواره شکست خورده است. سپس برخی ریاضیدانان تلاش نمودند خلافِ اصلِ پنجم را فرض کنند تا ببینند آیا هندسه‌ای متناقض پدید می‌آید یا نه. از آن‌جا که هیچ تناقضی در هندسه‌هایِ دارایِ اصلِ پنجمِ متفاوت دیده نشد به آن‌ها نامِ هندسه نااقلیدسی را دادند. در نتیجه این مسأله مطرح گردید که تجربه کدام هندسه را تأیید می‌کند. نظریهٔ نسبیت عام به این پرسش پاسخ می‌دهد.

 

هندسه‌ نااقلیدسی

تصویری از سیه حالت اصلی در بحث هندسه‌های نااقلیدسی.

هندسه‌های نااقلیدسی از مطالعهٔ عمیق‌تر موضوع توازی در هندسهٔ اقلیدسی پیدا شده‌اند. دو نیم‌خط موازی عمود بر پاره خط PQ را در نمودار شماره 1 در نظر بگیرد. در هندسهٔ اقلیدسی فاصلهٔ (عمودی) بین دو نیم‌خط هنگامی که به سمت راست حرکت می‌کنیم فاصلهٔ p تا Q باقی می‌مانند؛ ولی در اوایل سدهٔ نوزدهم دوهندسه‌ی دیگر پیشنهاد شد. یکی هندسهٔ هذلولوی )از کلمهٔ یونانی هیپربالئین به معنی "افزایش یافتن") که در آن فاصلهٔ میان نیم‌خط‌ها افزایش می‌یابد و دیگری هندسهٔ بیضوی (elliptic geometry) (از کلمهٔ یونانی ایپلن "کوتاه شدن") که در آن فاصله رفته رفته کم می‌شود و سرانجام نیم‌خط‌ها هم‌دیگر را می‌برند. این هندسهٔ نااقلیدسی بعدها توسط ک.ف. گاوس و گ. ف. ب. ریمان در قالب هندسهٔ کلی‌تری بسط داده شدند. (همین هندسهٔ کلی‌تر است که در نگرهٔ نسبیت عام اینشتاین مورد استفاده قرار گرفته است.)

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 0:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 824

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس