دانش آموزی - 143

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره مولکول

بازديد: 123

تحقیق درباره مولکول

 

 

مولکول ، دسته‌ای از اتمهاست که با پیوندهای شیمیایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. مولکول‌های یک عنصر ، یکسان و فقط حاوی اتمهای از یک نوع هستند. مثلا مولکول‌های گاز اکسیژن‌ از دو اتم اکسیژن تشکیل شده‌اند. مولکولهای یک ترکیب نیز یکسانند. اما در این مورد ، هر مولکول حاوی بیش از یک اتم است. مثلا در آب ، هر مولکول از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است.

همه گازها ، اکثر مایعات و بسیاری از جامدات غیر فلزی از مولکول تشکیل شده است.

 

اندازه هر مولکول

 

اندازه مولکول‌ها از حدود یک ده میلیونیم میلیمتر تا یک هزارم میلیمتر متغیر است. ساده‌ترین انواع مولکول‌ها فقط دو یا سه اتم دارند. مثلا گاز هیدروژن از مولکولهایی تشکیل شده است که فقط دو اتم هیدروژن دارند. مولکولهای بزرگتر از انواع مختلفی از اتمها تشکیل می‌شوند که به صورت ساختار پیچیده‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند. مثلا یک مولکول گلوکز در مجموع ، 24 اتم کربن ، هیدروژن و اکسیژن است.

 

اما بزرگترین مولکول‌ها در واقع از تعداد زیادی مولکول‌های کوچکتر تشکیل می‌شوند که به صورت الگویی تکرار شونده در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این مولکول‌ها ، درشت مولکول خوانده می‌شوند. به عنوان مثال ، درشت مولکول پلی اتیلن از درشت مولکولهایی تشکیل می‌شود که هر یک از آنها می‌تواند تا 50000 اتم داشته باشد.

 

مولکول آب

 

قطره ای آب اختیار کنید و قطر آن را اندازه بگیرید. این فاصله را بر صد و بعد بر هزار و باز هم بر هزار تقسیم کنید. آنچه بدست می‌آید، طول تقریبی یک مولکول آب است. همانطور که برای ساختن خانه ، باید تعداد بسیاری زیادی آجر فراهم آوریم، برای تشکیل یک قطره آب نیز به چیزی در حدود یک میلیون میلیون میلیون مولکول آب نیاز داریم.

 

مولکول آب ، به ظاهر مانند هلویی است که دو زرد آلو در دو کنار قرار گرفته باشند و هلو که در وسط جای دارد، اتم اکسیژن است و زرد آلوهایی در دو طرف آن ، اتم هیدروژن هستند. رابطه ظریفی به نام پیوند ، اکسیژن را به هر دو اتم هیدروژن متصل می‌کند. اگر اتمها را با دایره نشلان دهیم، پیوند بین آنها را به وسیله خطهایی مشخص می‌کنیم که مراکز این دایره‌ها را بهم وصل می‌کند.

 

گاهی ، شکل تقریبی اتم‌ها ، یعنی دایره‌ها را رسم نمی‌کنند و فقط مراکز آنها را با خط به یکدیگر مربوط می‌سازند. دو یا سه خط موازی بین مراکز ، نشان دهنده وجود دو یا سه پیوند است. شیمیدانان به این طریق مولکولها را رسم می‌کنند.

 

 

 

رقص مولکول‌ها

 

مولکولی را از قطره آب جدا کنید، شاید یکی را که به هوا بخار می‌شود، به چنگ بیاورید. مولکول ، مانند فرفره با سرعت خیره کننده ای به دور خود می‌چرخد. سرعت دوران آن به حدی است که تنها در یک ثانیه ، یک میلیون میلیارد بار می‌چرخد. فرفره مولکول برخلاف فرفره معمولی ، در سه جهت مختلف دوران می‌کند. در حالی که مولکول با سرعت می‌چرخد، اتمهای آن بی‌قرار می‌رقصند.

 

اگر چه رقص اتمها هزار بار از گردش مولکولها آهسته‌تر است، ولی باز هم خیلی سریع است. همین که کمی بین این اتمها فاصله بیافتد، دوباره به سوی هم می‌آیند، احوال پرسی مختصری می‌کنند و باز از هم جدا می‌شوند. پیوندهای بین اکسیژن و اتمهای هیدروژن مانند فنر باز و بسته می‌شود و زاویه بین آنها مدام تنگ و گشاد می‌گردد. به این ترتیب ، مولکول همواره در پیچ و خم است، پیچ خمهایی که موزون‌اند. سه اتم به هم متصل‌اند و حرکات آنها به طرز شگفت انگیزی هماهنگ است.

 

رقص اتمها سه حرکت مختلف دارد: در یکی ، دو پیوند هماهنگ با هم کشیده می‌شود، در حرکت دو خم ، یک پیوند کشیده و پیوند دیگر جمع می‌شود و در سومین حرکت ، مولکول به حالت پاباز در می‌آید

 

پازل مولکولی

 

اتم کربن ، یکی از سودمندترین اتم‌ها برای ساختن مولکول است. این اتم ، با ایجاد چهار پیوند محکم می‌تواند به چهار اتم دیگر ملحق شود. به این ترتیب ، طبیعت ، این امکان را به ما می‌دهد که با مولکولهای ساختمانی کربن ، ساختاری سه‌بعدی بسازیم. مولکولهای اجسام آلی ، مانند مولکول‌های اعضای بدن ما ، گیاهان سبز و نفت خام ، همگی از چارچوبهای محتوی اتم‌های کربن بوجود آمده‌اند.

 

ساده‌ترین عضو این خانواده از مولکول‌های آلی ، دارای یک اتم کربن است که چهار اتم هیدروژن به آن متصل شده است. این مولکول به شکل زنجیر و یا ساختارهای پیچیده تری از قبیل هرم و مکعب باشند. اتم بور ، بیش از کربن می‌تواند دور و بر خود را شلوغ کند. به این دلیل ، کارآیی بیشتری دارد. این اتم می تواند ساختارهایی با پیچیدگی حیرت آور تشکیل دهد. مثلا مولکول پاراکربوران ، ده اتم بور و دو اتم کربن دارد و به شکل بیست وجهی است. بیست وجهی ، شکل فضایی است با دوازده گوشه.

 

بوی مولکولها

 

مولکول بنزن ، شش ضلعی کاملی از اتم‌های کربن است. هر اتم کربن ، با یک اتم هیدروژن و از دو طرف با اتمهای کربن پیوند دارد. با استفاده از این واحدهای شش ضلعی می‌توان خانواده کاملی از مولکول‌ها به نام آروماتیک ساخت. این ترکیبات ، علاوه بر خواص جالبی از قبیل پایداری زیاد ، بوهای تند و مشخصی نیز دارند که از عطر رازیانه گرفته تا بوی تند نفتالین و قیر تغییر می‌کنند.

 

 

خیلی از مولکولها بوی مخصوصی دارند. تنها تبدیل یک اتم در مولکول ممکن است موجب تغییر کامل بوی آن شود. مثلا مولکول سولفید هیدروژن گویی با مولکول آب ، دوقلو است، ولی بوی بد تخم مرغ گندیده از آن به مشام می‌رسد. خوشبختانه ، اکثر مواد ، بوی خوش دارند. به عنوان مثال ، مولکول استات آمین ، همچنان که می‌توان از برخی از لاکهای ناخن تشخیص داد، بوی گلابی دارد. علت وجود بوی مشخص مولکول‌ها ، هنوز کشف نشده است. ولی این بو ، به چگونگی تماس مولکول با سلولهای بینی ارتباط دارد.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 17 فروردین 1394 ساعت: 1:07 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره باله های ماهیان

بازديد: 587

 

باله های ماهیان:

باله ها اندام های حرکتی ماهیان هستند و به دو دسته باله های فرد و زوج تقسیم می شوند.باله های فرد شامل باله های پشتی DORSAL FIN باله مخرجی ANAL FIN و باله دمی CAUDAL FIN می باشند.در برخی از ماهیان تعداد باله های پشتی از یک عدد بیشتر است مانند ماهی سوف که دارای دو باله پشتی می باشد.حروف اختصاری برای نمایش هر یک از باله ها عبارتند از:

:Dباله پشتی و در صورتی که از یک عدد بیشتر باشد D1 برای اولین باله پشتی وD2  برای نمایش دومین و الی اخر است.

:Aنمایشگر باله مخرجی

:Cبرای نمایش باله دمی

باله های زوج شامل باله های سینه ای PECTORAL FIN و شکمی  VENTRAL FIN(PELVIC FIN) می باشند که بترتیب با حروف P  وv نمایش داده میشوند.محل باله شکمی در بدن ماهیان مختلف متغیر است و در ناحیه حلق سینه و یا شکم قرار دارد.محل قرار گرفتن باله شکمی برای شناسایی ماهیان دارای اهمیت است و بر حسب محل قرار گرفتن باله شکمی انرا حلقی سینهای یا شکمی می گویند.

عامل اصلی حرکت در ماهیان باله دمی است و باله های سینه ای و شکمی برای برقراری تعادل چرخش پیشروی و گاهی به عنوان عامل باز دارنده یا عضو ترمز کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر باله هایی که توضیح داده شد برخی از ماهیان دارای باله های کوچکی درپشت و حد فاصل باله پشتی و دمی خود می باشند.

این باله را باله چربی adipose fin گویند.ماهیان خانواده ازاد ماهیان salmionidae دارای چنین باله ای هستند و این باله از خصوصیات مهم ان هاست.

باله دمی در ماهیان مختلف به شکل های متفاوتی دیده می شود که عبارتند از:

باله دمی متجانس homocercal caudal

دم در این حالت دو شاخه و قرینه است اسکلت داخلی وارد این دو شاخه نمی گردد.اکثر ماهیان استخوانی مانند ماهی کپور دارای چنین باله دمی می باشند.

باله دمی نا متجانس heterocercal caudal

دو قسمت باله دمی در این حالت قرینه نمی باشند و اسکلت داخلی نیز وارد قسمت بزرگتر شده است.باله دمی کوسه ماهیان و تاسماهیان دارای چنین شکلی است.

باله دمی ستون دار diphycercal caudal

در این نوع ستون مهره ها مستقیما تا انتهای باله دمی امتداد می یابد.باله دمی در دهان گرد ماهیان دارای چنین شکلی است.

باله دمی ابتدایی prothocercal caudal

در این نوع که لارو تمام ماهیان پس از خروج از تخم از این حالت می گذرند انتهای ستون مهره ها توسط غشای داخلی که مشابه باله دمی است پوشانده می شود.

در برخی از ماهیان نر بعضی از باله به صورت اندام تناسلی تغییر شکل یافته اند و از ان به عنوان  هادی اسپرم به داخل اندام تناسلی جنس ماده استفاده می شود.مانند باله شکمی کوسه myxopterigium و باله مخرجی ماهی گامبوزیا gonopodium .لقاح در این ماهیان داخلی بوده و زنده زا هستند.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 16 فروردین 1394 ساعت: 20:34 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق درباره كبوتر (فاخته يا قمري صخره اي)

بازديد: 1809

 

تحقیق درباره كبوتر (فاخته يا قمري صخره اي)

معمولاً به عنوان كبوتر شناخته ميشوند. فاخته ها مدتها قبل از طريق اروپا به آمريكاي شمالي وارد شدند، اين پرندگان صدها سال است كه با انسانها همدم هستند. فاختة صخره اي تصور ميشود كه اولين پرنده رام شده بوده كه اگر به قبل برگرديم، از زمان مصريان قديم براي گوشت شان پرورش مي يافتند.

شرح:

اين پرندگان از نظر رنگ گوناگونند. اين مسئله به سبب اصلاح نژاد توسط انسان ميباشد. در حدود 13 اينچ طول با يك سر خاكستري تيره، گردن قوس و قزحي با يك پشت خاكستري روشن و دو تا بال تيره.

عادات جفتگيري:

اين پرندگان تك جنس اند، جفتها اغلب در فصلهاي متوالي در تمام مدتي كه هر دو جفت پرنده زنده اند جفتگيري خواهند كرد. اغلب تلاش خواهند كرد چندين جوجه را در هر سال توليد كنند. گاهي چهار يا پنج جوجه در يكسال ايجاد خواهند كرد.

عادات آشيان سازي:

عادات آشيان سازي اين پرندگان كمي عجيب (منحصر به فرد) است. نر يك محلي را تحت نظر ماده انتخاب مي كند، يك شاخه درخت (تكه چوب) را انتخاب ميكند و آن را از طريق پشت بدن حمل مي كنند و در مقابل جفتشان مي گذارند. ماده اي كه در منطقه آشيان سازي مي ماند، چوبهايي را كه نر براي او آورده قبول ميكند و آن ها را در زير خودش قرار ميدهد.

لانه اين پرندگان ميتواند بر روي لبه (طاقچه) ساختمان، تيرهاي عرضي طاق، تيرهاي عمارت و زيرپل ها يا درون انبار غله (طويله) يافت شود. آشيانه از نظر شكل شبيه نعلبكي (بشقاب كوچك) ميباشد و از شاخه ها و برگها درست شده. ماده ممكن است كه در آشيانه براي يك روز يا دو روز قبل از گذاشته شدن اولين تخم بنشيند. عموماً 2 تخم سفيد گذاشته شده. هر دو جنس نر و ماده روي تخم مي خوابند، هر چند ماده كار خوابيدن روي تخم در شب را انجام ميدهد. خوابيدن روي تخم 18 روز طول مي كشد و جوجه جوان 25 تا 29 روز بعد از بيرون آمدن از تخم آشيانه را ترك ميكند. در ابتدا، جوجه جوان بوسيله شير كبوتر تغذيه شده (غذاي برگردانده شده  يا قي شده از چينه دان والدين). در يك دوره زماني 10 روزه، جوجه جوان بوسيله مقادير افزوده شدة غذاي جامد مثل هزارپاها تغذيه ميشود.

عادات غذا خوردن:

كبوترها از روي زمين تغذيه مي كنند و ميتوانند بوسيله غذا دهنده هاي گردشگاهها جذب شوند. خرده نانها، غلات بو داده و ديگر دانه هاي حبوبات اين پرندگان را جذب خواهند كرد.

قمري انبار (stock) در اين كشور مقيم است كه اين امكان وجود دارد كه از ديگر كبوتران جنگلي بوسيله اندازه خيلي كوچكترش و نبود رنگ سفيد در گردن و بالهايش تشخيص داده شود. به همان اندازة قمري صخره اي اما بدون سرين (ماهيچه هاي سرين) كم رنگ و ستونهاي بالي توپر مي باشند. پروبال خاكستري كه در بخش زيرين كم رنگ تر شده، اين يك سايه قرمز رنگ در بخش سينه اي و درخشش صورتي رنگ در گردنش دارد. دو ستون كوتاه نازك در قاعده بالها وجود دارند كه همچنين داراي يك بال بالايي سياه مجاور رأس دم ميباشد كه آن هم سياه است. اين نوع فاخته در بسياري از زيستگاهها وجود دارد و تنها در مناطق دور شمالي وجود ندارد. اين گونه اغلب نسبت به ديگر انواع كبوترها بزرگتر به نظر مي رسد. اين گونه ها آنطور كه در مورد يك كبوتر جنگلي گفته ميشود آفت نيستند چون اساساً از دانه هاي علفهاي هرز تغذيه مي كنند.

زيست شناسي:

اندازه: بطور متوسط طول 3 اينچ يا 33 سانتي متر دارند.

زيستگاه: اساساً ييلاقات (حومه شهر) و صخره ها

منطقه آشيانه سازي: معمولاً يك حفره در يك درخت يا صخره. گاهي در يك خرابه يا گياه پيچي (نيلوفري) يا آشيانه قديمي پرنده ديگر.

تخم ها: روي دو جفت تخم كه كرم / سفيد اند مي خوابند بين ماههاي مارس و اكتبر

غذا: اساساً دانه هاي علفهاي خودرو و شاخه هاي جوان، همچنين دانه غلات، ميوه و بذر، ميوه بلوط و حلزون و

زمان پديدار شدن تخم (مدت خوابيدن روي تخم): حدوداً 17 روز.

شكل زير قمري انبار را در حال پرواز نشان ميدهد به حاشيه هاي سياهي بال با بخش غيرسفيد بالايي و اينكه ستونهاي بال (??? Bars) خيلي كوچك هستند توجه كنيد.

(قمري صخره اي / كبوتر شكاري (وحشي) ) Clumba liviaFeral Pigeon Rock Dove

قمري صخره اي به عنوان غذا در سنين متوسط نگهداري ميشود و در اين كشور مقيم ميباشد. اما بسياري از آنها از كبوتر خانه ها فرار مي كنند و فرزندان آنها كبوترهاي وحشي هستند كه در ميدانهاي شهر، خيابانها و ايستگاههاي قطار ديده ميشوند. كبوتران شكاري هنوز هم ميتوانند با قمري هاي صخره اي ميان زاد گيري كنند. فاخته صخره اي جد وحشي كبوتران مدرن اهلي و خانه اي است، اين ها شامل Chequerها، كبوتر چتري، سياه و سفيد، tumbler (معلق زن ها) و racer (تندروها) هستند.

قمري صخره اي واقعي اكنون تنها در صخره هاي سنگلاخ شمال و غرب اسكاتلند و ايرلند يافت ميشوند. قمري ها در صخره هاي درون مرزي ديده شده و در غارها كبوتران اهلي كه وحشي شده اند (شكاري) وجود دارند. اين يك آشيانه نامرتب در يك صخره يا در يك غار مي سازد و تخم ها را در يك فاصله هاي زماني در سال مي گذارد. دشمن اصلي فاخته هاي صخره اي، قوش تيزپر مي باشد، كه اكنون نادر است. پروبال خاكستري رنگ با يك برق سبز و صورتي در گردن با سرين و بخش زيرين پشتي سفيدرنگ دارد. دو ستون سياه كه ثانويه ها را قطع مي كنند وجود دارند و پاها قرمز هستند.

زيست شناسي

اندازه: مشابه فاخته انباري يعني 13 اينچ يا 33 سانتي متر.

زيستگاه: ساحلي

منطقه لانه سازي: معمولاً از جلبكهاي دريايي يا شاخه هاي كوچك و علفهاي هرز روي برآمدگيها استفاده مي كنند و در يك شكاف صخره اي يا يك غار لانه مي سازند.

تخم ها: روي دو تخم سفيد، در طول دوره اي از مارس تا سپتامبر مي خوابند.

غذا: اساساً از دانه هاي گياهي، دانه ها، جلبكهاي دريايي و حلزون صدفدار تغذيه مي‌كنند.

مدت زمان بيرون آمدن جوجه : (مدت زمان خوابيدن روي تخم ها): حدود 18 روز توجه كنيد كه دم سفيد و ستونها روي بال داخلي كبوتر وحشي اغلب مشخص ميباشد.

Strepto pelia decaocto (فاخته يقه دار Collared Dove )

فاخته يقه دار در بريتانيا تا سال 1952 ناشناخته بو دو در سال 1955 يك جفت در Norfolk آشيانه ساختند، در حال حاضر اين فاخته در سراسر بريتانيا و در اغلب مناطق ايرلند توليد مثل مي كنند. اين كبوتر، متوسط تا كوچك، شني رنگ با سروگردن سفيد و شكم داراي يك جلاي صورتي خيلي كم رنگ تر ميباشد.

نوار يقه يك هلال متناوب از سياه و سفيد ميباشد كه در افراد بالغ مشخص است اما در پرندة نابالغ وجود ندارد. در بالهاي پروازي رئوس تيره اي ديده ميشود و تكه هاي آبي- خاكستري مشخصي در قسمت جلوي بال وجود دارد، دم قهوه اي با نوار انتهايي سفيد پهن قابل توجه ميباشد.

زيست شناسي:

اندازه: حدود 11 اينچ طول 28 سانتي متر.

زيستگاه: زيستگاههاي مزرعه اي به پاركها، مناطق شهري، داراي پراكنش وسيع و معمول مي باشند.

آشيانه سازي: فاخته طوقه اي (يقه دار) آشيانه هاي مسطح را روي درختان يا لاي طاقچه ساختمان ها مي سازد.

تخم ها: سفيد و روي دو تا از آنها در طول ماههاي مارس تا سپتامبر مي خوابند.

غذا: اساساً دانه ها، در مزرعه ها، henruns ، همچنين دانه هاي علفهاي هرز و حبه انگور.

طول زمان خوابيدن روي تخم: معمولاً 14 روز.

Streptopelia turtur (كبوتر قمري Turtle Dore) :

صداي بغبغوي كبوتر قمري از آوريل تا سپتامبر ميتواند شنيده شود، زمانيكه بريتانيا را از آفريقاي گرمسيري ملاقات مي كنند. اين ها كوچكترين كبوتر بريتانيايي و فاخته ها و تخم هاي معمولي در نواحي جنوبي و مياني به ندرت در اسكاتلند و ايرلند مي باشند. در دو تاي آخر اين ها تنها مهاجران رهگذر هستند. پرهاي زينتي در قسمت پشتي رنگ شاه بلوطي دارد با نشانهاي سياه (گوش ماهي)، بخشهاي زيرين صورتي است. سر، پهلوها و كفل خاكستري رنگ ميباشد با يك نوار كمي سياه و سفيد در كناره هاي گردن.

دم سياه حالت گوه اي شكل دارد با يك حاشيه سفيد توپر در انتها كه در هنگام پرواز كاملاً آشكار مي باشد، و پاها قرمز هستند.

زيست شناسي:

اندازه: در حدود 11-5/10 اينچ طول (27 سانتيمتر)

زيستگاه: در جنوب و شرق معمول مي باشند، همراه با درختان و زمين هاي كاشته شده و نيز پاركها و باغ ها

آشيانه سازي: يك آشيانه بي دوام با شاخه هاي كوچك در بالاي يك درخت مي سازد.

تخم ها: روي دو تخم سفيد مي خابد كه در طي ماههاي مي - جولاي جوجه ها سر از تخم درمي آورند.

غذا: از دانه هاي علفهاي هرز از قبيل Comonfumitory (نوعي گياه بالا رونده از خانوادة شاه تره صحرايي)، chick weed (علفهاي هرز از خانواده آرناريا)، خردل وحشي و علف چمني.

طول مدت جوجه كشي: معمولاً حدود 14 روز.

Columaba polumbas (كبوتر جنگلي يا قمري حلقه اي ) Ring Dove ??? pigean

كبوتر جنگلي بزرگترين گونه در بريتانيا است و مخرب زندگي كشاورزان است. شكار سالانه در كاهش تعداد آنها ناموفق بوده، در حقيقت تصور ميشود كه جمع آوري پائيزي كبوترهاي جنگلي را قادر مي سازد تا در طول زمستان زنده بمانند (به خاطر محدود بودن ميزان غذاي فراهم) و اينچنين به حفظ تعداد بالاي آنها كمك ميشود.

بغبغو كردن كبوتر جنگلي يك صداي خواب آور، تسكين دهنده است در روزهاي بهار و تابستان.

رنگ اصلي پروبال آنها خاكستري است و بخشهاي زيرين روشن تر و در انتها به سياهي نزديك ميشود. يك سايه قرمز مبهم در قسمت سفيد رنگ ديده ميشود و يك درخشندگي صورتي و سبز در گردن. نشانه هاي قابل تشخيص اصلي، نشان سفيد روي گردن و ستون (bar) سفيد بزرگ روي بالها ميباشد كه در هنگام پرواز خيلي قابل توجه ميباشد.

زيست شناسي:

اندازه: بزرگترين در بين فاخته ها، 16 اينچ

زيستگاه: جنگل ها، درختزارها، اما با پاركهاي شهري و باغها نيز سازگار شده اند.

لانه سازي: آشيانه نسبتاً مسطح بوده و معمولاً در روي درختان يا بوته ها يا درختچه ها وجود دارند.

تخم ها: روي دو تا تخم سفيد مي خوابند كه بين ماههاي آوريل- آگوست از تخم بيرون مي آيند. گاهي زودتر يا ديرتر.

غذا : دانه هاي تازه بذر افشاني شده، دانه علفهاي هرز، ميوه بلوط، فندقه ها، شته ها، هزارپايان، حلزون و

مدت زمان جوجه كشي: معمولاً 17 روز، زمانيكه جوجه هاي بيرون آمده از تخم بوسيله شير والدين تغذيه ميشوند. كبوتران تنها پرندگاني هستند كه شيري مشابه پستانداران توليد مي كنند كه غني از پروتئين ميباشد و به صورت يك ماده پنيري شكل در چينه دان پرنده جمع ميشود.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 15 فروردین 1394 ساعت: 20:23 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(1)

تحقیق درباره گذری بر معماری دیکانستراکشن و فولدینگ

بازديد: 377

 

 

 

موضوع

گذری بر معماری

دیکانستراکشن

و

فولدینگ

 

 

 

 

 

گذری بر معماری دیکانستراکشن :

دیکانستراکشن در فارسی به ساختار زدایی ، شالوده شکنی ، واسازی ، بنیان فکنی ، ساختار شکنی و بن فکنی ترجمه شده است . شاید این کثرت اسامی به دلیل آن باشد که دیکانستراکشن یک نگرش چند وجهی و چند معنایی به دال و مدلول و هر نوع متنی دارد . از آنجایی که مبانی دیکانستراکشن مستقیما از فلسفه دیکانستراکشن استخراج شده و به لحاظ آشنایی نسبتا اندک معماران با فلسفه این مکتب ، برای استنباط معماری دیکانستراکشن ، ابتدا لازم است فلسفه دیکانستراکشن و مهم تر از آن ، زمینه های نظری این نحله فکری تبیین شود. در نیمه اول قرن بیستم مهم ترین مکتبی که ادامه دهنده فلسفه مدرن محسوب می شد ، فلسفه اصالت وجود بود . ژان پل سارتر ( 1980 - 1905 ) فیلسوف فرانسوی  ، پایه گذار این مکتب است . او خرد گرایی مدرن ، که توسط دکارت ، کانت و سایر بزرگان مدرن مطرح و تبیین شده بود ، را اساس فلسفه خود قرار داد . سارتر معتقد  به خرد گرایی استعلایی ( Transendental Mind  ) است . از نظر وی ، " فرد ماهیت خویش را شکل می دهد و نباید از این عامل در مسیر شخصیت فرد غافل ماند ... سارتر آزادی بی قید و شرط را از امکانات ذهن آدمی دانست . به نظر او آدمی آزاد است هر چه می خواهد اختیار کند و به همین جهت است که باید او را مسئول انتخاب های خود دانست . " از نیمه دوم قرن اخیر ، فلسفه مدرن و مکتب اصالت وجود و خرد باوری از طرف مکتب جدیدی به نام مکتب ساختارگرایی مورد پرسش قرار گرفت . این مکتب در ابتدا توسط فردیناند دو سوسور ، زبان شناس سوییسی و لوی استراوس ، مردم شناس فرانسوی ، مطرح شد . ساختارگرایی واکنشی در مقابل خرد استعلایی و ذهنیت مدرن است . ساختارگراها معتقدند که عاملی مهم تر از ذهن وجود دارد که پیوسته مورد بی مهری قرار گرفته و آن ساختار زبان است . از نظر اندیشمندان ساختارگرا ، می باید ساختارهای ذهن بشری را مطالعه کنیم و این ساختارها بسیار مهم هستند . ساختار ذهن مبنایش زبان است . انسان بوسیله زبان با دنیای خارج مرتبط می شود.

اگر به عقیده دکارت همه چیز آگاهانه شکل می گیرد ، به نظر استراوس ، ساختارهای فرهنگ ، اساطیر و اجتماع آگاهانه نیست ، همه آنها در ساحت ناخود آگاه شکل می گیرد و مولفی ندارد . استوارس استیلای سیصد ساله ذهن استعلایی را زیر سوال برد . اگر از دوره دکارت ، انسان موجودی است خردورز ، از نظر استوارس موجودی است فرهنگی و ماهیت انسان در بستر فرهنگ شکل می گیرد . لذا جهت رهیافت به ماهیت بشر ، باید زبان ، فرهنگ و قومیت را مطالعه کنیم .به طور کلی ،
" روش ساختارشناسی ، یافتن و کشف قوانین فعالیت بشری در چهار چوب فرهنگ است که با کردار و گفتار آغاز می شود . رفتار و کردار نوعی زبان است . به همین دلیل ساختارگراها ، ساختار های موجود در پدیده ها را استخراج می کنند . " چنانچه ژان پیاژه ( 1980- 1896 ) ، روان شناس فرانسوی ، مطالعات وسیعی در مورد ساختارهای رشد ذهن کودک و شخصیت کودک انجام داد .

مکتب دیکانستراکشن که یکی از شاخه های مهم فلسفه پست مدرن محسوب می شود ، نقدی به بینش ساختارگرایی و همچنین تفکر مدرن است . مکتب دیکانستراکشن توسط ژاک دریدا ، فیلسوف معاصر فرانسوی ، پایه گذاری شد . دریدا با ساختارگراها مخالف است و معتقد است که وقتی  ما به دنبال ساختارها هستیم از متغیر ها غافل می مانیم ، فرهنگ و شیوه های قومی هر لحظه تغییر می کند ، پس روش ساختارگراها نمی تواند صحیح باشد . دریدا از سال 1967 ، یعنی زمانی که سه کتاب او منتشر شد ، در مجامع روشنفکری و فلسفی غرب مطرح گردید . این سه کتاب عبارتند از :

گفتار و پدیدار ، نوشتار و دیگر بودگی و نوشتار شناسی .

از نظر دریدا فلسفه غرب دچار نوعی ورشکستگی است و در حال حاضر پویایی خودش را از دست داده است .

به عقیده دریدا ، یک متن هرگز مفهوم واقعی خودش را آشکار نمی کند ، زیرا مولف آن متن حضور ندارد و هر خواننده و یا هر کس که آن را قرائت کند ، می تواند در یافتی متفاوت از قصد و هدف مولف داشته باشد . " نوشتار مانند فرزندی است که از زهدان مادر ( مولف ) جدا شده . هر خواننده ای می تواند برداشت خود را داشته باشد . "

از نظر دریدا ، نوشتار ابزار خوبی برای انتقال مفاهیم نیست و یک متن هرگز دقیقا همان مفاهیمی را که در ظاهر بیان می کند ندارد . متن به جای انتقال دهنده معنا ، یک خالق است . به همین دلیل در بینش دیکانستراکشن ، ما در یک دنیای چند معنایی زندگی می کنیم . هر کس معنایی و استنباطی متفاوت با دیگران از پدیده های پیرامون خود قرائت می کند . تقابل دوتایی موضوع دیگری است که دریدا نقد کرده است . تقابل های دوتایی همچون روز و شب ، مرد و زن ، ذهن و عین ، گفتار و نوشتار ، زیبا و زشت و نیک و بد همواره در فلسفه غرب مطرح بوده است . از زمان افلاطون تا کنون همواره یکی بر دیگری برتری داشته است. ولی به نظر دریدا هیچ ارجحیتی وجود ندارد . او این منطق سیاه و سفید و مسئله یا این یا آن را رد مردود می داند .
به عنوان مثال ، در فلسفه غرب همیشه گفتار بر نوشتار به دلیل حضور گوینده ارجحیت داشته است . ولی به عقیده دریدا ، معنای متن را گوینده تعیین نمی کند ، بلکه شنونده و یا خواننده متن است که با توجه به ذهنیت و تجربه خود این معنا را که
می تواند متفاوت از منظور و غرض گوینده یا مولف باشد مشخص می کند . لذا لزوما گفتار بر نوشتار ارجح نیست . باید عنوان شود که تعریف دقیق و مشخصی از دیکانستراکشن وجود ندارد ، زیرا هر تعریفی از دیکانستراکشن می تواند مغایر با خود دیکانستراکشن تفسیر و تاویل شود . خود دریدا می گوید : " دیکانستراکشن کردن یک متن به معنای بیرون کشیدن منطق ها و اسنتباطات مغایر با خود متن است . در واقع گسترش درک مجازی است . " به طور کلی دیکانستراکشن نوعی وارسی یک متن و استخراج تفسیرهای آشکار و پنهان از بطن متن است . این تفسیرها و تاویل ها می تواند با یکدیگر و حتی با منظور و نظر پدید آورنده متن متناقض و متفاوت باشد . لذا در بینش دیکانستراکشن ، آنچه که خواننده استنباط و برداشت
می کند واجد اهمیت است
  و به تعداد خواننده ، برداشت ها ، استنباطات گوناگون و متفاوت وجود دارد . خواننده معنی و منظور متن را مشخص می کند و نه نویسنده . ساختاری ثابت در متن و یا تفسیری واحد از آن وجود ندارد . ارتباط بین دال و مدلول و رابطه بین متن و تفسیر شناور و لغزان است .
شخصی که این مباحث فلسفی را وارد عرصه معماری نمود ، پیتر آیزنمن، معمار معاصر آمریکائی است . آیزنمن نه تنها با مقالات و سخنرانی های خود ، بلکه با فضاها ، کالبدها و محوطه سازی های متعددی که ساخته ، فلسفه دیکانستراکشن را به صورت یکی از مباحث اصلی معماری در طی دهه هشتاد میلادی در آورد .
آیزنمن در مقاله ای به نام " مرز میانی " ، هم فلسفه مدرن و هم معماری مدرن را به باد انتقاد گرفت . از نظر وی ، معماری مدرن بر اساس علم و فلسفه قرن نوزده بنا شده است . به عقیده آیزنمن ، بحث ارزشی هگل در مورد تز ، آنتی تز و سنتز ، دیگر در جهان امروز کاربرد ندارد . فیلسوفان پست مدرن مانند نیچه ، فروید ، هایدگر و دریدا رابطه ما را با جهان هستی عوض کرده اند . علم قرن نوزدهم و یقین علمی آن دوره دیگر اعتبار خود را از دست داده است . قوانین جدید فیزیک مانند قانون نسبیت آلبرت اینشتین و اصل عدم قطعیت ورنرهایزنبرگ ، دریافت ما را از جهان پیرامون تغییر داده است . لذا اگر معماری یک علم است باید این معماری بر اساس علم و فلسفه امروز و دریافت کنونی ما از خود و محیط اطراف باشد . معماری امروز ما باید از علم و فلسفه قرن نوزده گذر کند و خود را با شرایط جدید منطبق سازد . همچنان که معانی ، مفاهیم و نمادها در علم و فلسفه عوض شده ، در معماری نیز باید عوض شود .

آیزنمن معتقد است که مدرنیست ها مدعی هستند که مدینه فاضله را باید در آینده جست و جو کرد . پست مدرنیست ها نیز به دنبال این مدینه فاضله در گذشته هستند ، ولی معماری امروز باید این مدینه فاضله را در شرایط امروز پیدا کند . در این مورد وی از واژه " Presentness  " به معنای " اکنونیت " استفاده کرده و معتقد است که معماری در هر زمان و مکان باید اکنونیت داشته باشد . متعلق به زمان و مکان حاضر باشد . برای رسیدن به شرایط فوق ، باید قوانین گذشته معماری را بر هم زد و از آنجایی که این قوانین قراردادی هستند و نه طبیعی ، لذا بر هم زدن آنها ممکن است . حقایق و نمادهای گذشته باید شکافته شود ( دیکانستراکت شوند ) و مفاهیم جدید مطابق با شرایط امروز از دل آنها استخراج شود .

پیتر آیزنمن بر این باور است که در زندگی امروز ما ، دوگانگی هایی مانند وضوح و ابهام ، ثبات و بی ثباتی ، زشتی و زیبایی ، سودمندی و عدم سودمندی ، صداقت و فریب ، پایداری و تزلزل ، صراحت و ایهام وجود دارد . نمی توان از یکی برای استتار دیگری استفاده کرد ، بلکه این تقابل ها و دوگانگی ها می بایست در ساحت معماری به عنوان تجلی گاه شرایط زندگی امروز ما به نمایش گذاشته شود .
در گذشته و همچنین در معماری مدرن و پست مدرن آنچه که حضور داشته ، تقارن ، تناسب ، وضوح ، ثبات ، مفید وبودن و سودمندی بوده است . در این تقابل های دوتایی همواره یکی بر دیگری ارجحیت داشته . اما آنچه که مورد غفلت قرار گرفته و غایب بوده ، عدم تقارن ، عدم وضوح ، ابهام ، ایهام ، منعکس کننده شرایط ذهنی و زیستی امروز ما باشد و آنچه که در معماری امروز ما مورد غفلت قرار گرفته ، بخشی از زندگی امروز ما است .

در معماری دیکانستراکشن سعی بر این است که برنامه و مشخصات طرح مطالعه و وارسی دقیق قرار گیرد . همچنین خود سایت و شرایط فیزیکی و تاریخی آن و محیط اجتماعی و فرهنگی ای که سایت در آن قرار گرفته نیز مورد بازبینی موشکافانه قرار می گیرد . در مرحله بعد تفسیرها و تاویل های  مختلف از این مجموعه مطرح می شود. در نهایت کالبد معماری به صورتی طراحی می شود که در عین بر آورده نمودن خواسته های عملکردی پروژه ، تناقضات و تباینات بین موضوعات اشاره شده در فوق و تفسیرهای مختلف از آن ارائه شود . لذا شکل کالبدی به صورت یک مجموعه چند معنایی ، ابهام انگیز ، متناقض و متزلزل ارائه می شود ، که خود طرح زمینه را برای تفسیر و تاویل آماده می کند . آیزنمن در مقاله " مرز میانی " از واژه " Catachresis " استفاده کرده که به معنای دو پهلو یا ایهام است . دو پهلو مرز میانی  است . در دوپهلو یا ایهام ارجحیتی وجود ندارد . هم این است و هم آن - نه این است و نه آن . آیزنمن در این مقاله می نویسد : " دو پهلو حقیقت را می شکافد و این امکان را می دهد که ببینیم حقیقت چه چیزی را سرکوب نموده است . "
یکی از اولین و شاخص ترین ساختمان های سبک دیکانستراکشن ، مرکز هنرهای بصری وکسنر ( 1989 - 1982 ) در شهر کلمبوس آمریکا است . در مسابقه ای که در سال 1982 برای طراحی این ساختمان صورت گرفت ، معماران معروفی از جمله مایکل گریوز ، سزار پلی ، آرتور اریکسون و پیتر آیزنمن شرکت کردند .
سایت این ساختمان در قسمت ورودی اصلی دانشگاه ایالتی اهایو در سمت شرق دانشگاه قرار دارد . عملکرد بنا ، نمایش آثار هنرمندان
  و دانشجویان دانشگاه در آن است . هر یک از این معماران ساختمان خود را بین دروازه ورودی و ساختمانهای موجود در سایت قرار دادند . ولی در کمال تعجب ، ساختمان طراحی شده توسط آیزنمن به گونه ای بود که فضای باریک بین دوساختمان موجود در سایت را شکافته و در بین آن دو قرار گرفته بود و تعجب بیشتر آن که طرح وی به عنوان برنده اول اعلام شد . از آن زمان سبکی در معماری به نام دیکانستراکشن در مجامع بین المللی معماری به نام سبک دیکانستراکشن در مجامع بین المللی معماری مطرح و مورد توجه قرار گرفت .

 

 

آیزنمن در تبیین طرح خود عنوان که این نقطه محل ملاقات دو قشر نسبتا متفاوت است . یکی دانشجویان و هنرمندان دانشگاه که کارهای خود را در این ساختمان ارائه می کنند و دیگری شهروندان و عامه مردم شهر که به دیدن این آثار می آیند . لذا دو کد یا نشانه برای هریک از این دو قشر انتخاب شد . یکی محورهای شبکه شطرنجی دانشگاه و دیگری محورهای شبکه شطرنجی شهر کلمبوس . این دو شبکه نسبت به یکدیگر 17 درجه اختلاف زاویه دارند . لذا هر دو شبکه به عنوان نشانه ای از هر یک از این دو قشر در محل سایت با یکدیگر تلاقی کرده اند . این دو گانگی در کالبد معماری ساختمان به گونه ای نمایش داده شده که هیچ یک بر دیگری ارجحیت ندارد و این دو محور همانند دو تیغه قیچی بین دو ساختمان را شکافته و خود در آن جایگزین شده اند .

پس از باز نمودن و شکافتن فضای بین این دو ساختمان در سایت ، آیزنمن متوجه پی های یک بنای قدیمی شد که مربوط به دانشکده نظامی بود . این بنا در دهه پنجاه میلادی تخریب شده بود ، ولی هنوز بخشی از پی های آن در زیر خاک در محل سایت مدفون بود . اگر چه این ساختمان دیگر وجود نداشت ، ولی آیزنمن با وارسی دقیق سایت متوجه آن شده بود . وی این ساختمان را که دیگر در حاشیه قرار گرفته و به تاریخ سپرده شده بود ، به عنوان بخشی از متن موجود ، که همان سایت پروژه باشد ، قرائت کرد و این قرائت را به صورت کالبدی نمایش داد . لذا در طرح آیزنمن ، بخشهایی از ساختمان دانشکده نظامی ، که شبیه یک قلعه نظامی بود ، در قسمت سردر ورودی ساختمان مرکز هنرهای بصری وکسنر بازنمایی و بازسازی شد .
معماری دیکانستراکشن به عنوان یک سبک فراگیر و جهانی عمر نسبتا کوتاهی داشت و از حدود یک دهه فراتر نرفت ، ولی تاثیر شگرف و بنیادین بر شیوه طراحی و نوع بازنمایی معنی و تفسیر در حوزه معماری داشت . این سبک به عنوان پیش زمینه رویکردهای متعاقب آن همچون معماری فولدینگ و معماری پیدایش کیهانی بود .
از دیگر معماران این سبک می توان از فرانک گهری ، زاها حدید ، رم کولهاس و برنارد چومی نام برد .




 گذری بر معماری فولدینگ:

معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود . فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد . وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد .

فلسفه دلوز ، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است . از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . وی در کتاب معروف خود ، ضد ادیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی ( 1972) خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد . از نظر دلوز ، خرد هر جایی است .

فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد . از نظر این فلسفه ، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد . زیر بنا و روبنا وجود ندارد . فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد . این فلسفه در پی از بین بردن دو گانگی هاست . فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند . فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است . فولدینگ ، عمودگرایی ، طبقه بندی و سلسله مراتب مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مطرح می کند . از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگر است . دلوز در کتاب خود به نام ، فولد ، لایبنیتز و باروک ( 1982 ) جهان را چنین تبیین می کند : " جهان به عنوان کالبدی از فولدها و سطوح بی نهایت که از طریق فضا ، زمان فشرده شده ، در هم پیچ و تاب خورده و پیچیده شده است . " دلوز هستی و اجزاء آن را همواره در حال شدن می بیند .
یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز ، افقی گرایی است . دلوز به همراه یار همفکر خود ، فیلیکس گاتاری ، مقاله ای به نام " ریزوم " در سال 1976 در پاریس منتشر کرد . این موضوع در کتاب هزار سطح صاف ( 1980) به صورت کامل تر توسط این دو مطرح گردید . رزیوم گیاهی است بر خلاف سایر گیاهان ، ساقه آن به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند . برگ های آن خارج از خاک است . با قطع بخشی از ساقه آن ، این گیاه از بین نمی رود ، بلکه از همانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند . این دو متفکر با مطرح نمودن بحث ریزوم
  ، سعی در بنیان فکنی اندیشه غرب کردند و اصول اولیه آن را زیر سوال بردند . از نظر آنها ، عقلانیت غرب به صورت سلسله مراتب عمودوار ، درخت گونه و مرکز مدار است .

بحث فولدینگ در معماری از اوایل دهه 1990 مطرح شد و به تدریج اکثر معماران نامدار سبک دیکانستراکشن مانند پیتر آیزنمن ، فرانک گهری ، زاها حدید و حتی معماران مدرنیست فیلیپ جانسون به این سمت گرایش پیدا کردند . از دیگر معماران و نظریه پردازان سبک فولدینگ می توان از بهرام شیردل ، جفری کیپینز ، گرگ لین و چارلز جنکز نام برد . همانند دیکانستراکشن ، خواستگاه فلسفه فولدینگ در فرانسه و معماری فولدینگ در آمریکا بوده است.

این معماران در کارهای جدید خود پیچیدگی را با وحدت یا تقابل نشان نمی دهند بلکه به صورت نرم و انعطاف پذیر ، پیچیدگی ها و گوناگونی های مختلف را در هم می آمیزند . این کار باعث از بین بردن تفاوت ها نمی شود . باعث ایجاد یک پدیده همگون یکپارچه نیز نمی گردد ، بلکه این عوامل و نیروها به صورت نرم و انعطاف پذیر در هم می آمیزد . هویت و خصوصیت هر یک از این عوامل در نهایت حفظ می شود مانند لایه های درونی زمین که تحت فشارهای خارجی تغییر شکل می دهند ، در عین این که خصوصیات خود را حفظ می کنند .

نظریه دیکانستراکشن جهان را به عنوان زمینه هایی از تفاوت ها می دید و این تضاد ها را در معماری شکل می داد . این منطق تضاد گونه در حال نرم شدن است تا خصوصیات بافت شهری و فرهنگی را به گونه ای بهتر مورد استفاده قرار دهد .
دیکانستراکشنیست ها عدم هماهنگی های درون پروژه را در ساختمان و سایت نمایش می دادند و این نقطه آغاز پروژه آنها بود . ولی آنها هم اکنون این تفاوت ها را در تقابل نشان نمی دهند
  ، بلکه آنها را به صورت انعطاف پذیری در هم می آمیزند و یک منطق سیال و مرتبط را دنبال می کنند . اگر در گذشته پیچیدگی ها و تضاد از دل تقابل های درونی پروژه بیرون می آمد ، در حال حاضر خصوصیات مکانی ، مصالح و برنامه به صورت انعطاف پذیری روی همدیگر تا می شوند ، در حالی که هویت هر یک حفظ می شوند . معماری فولدینگ در مقیاس شهری در جایی بین زمینه گرایی و بیان گرایی قرار دارد . فرم های انعطاف پذیر نه به صورت کامل هندسی هستند و نه به شکل دلبخواهی . در مقیاس شهر ، این لایه های تا شده و انعطاف پذیر نه نسبت به بافت مجاور خود بی تفاوت اند و نه مطابق با آنند ، بلکه از شرایط محیطی بهره می جویند و آنها را در منطق پیچ خورده و منحنی خود جای می دهند .
گرگ لین در تعریف معماری فولدینگ می گوید : " فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نامربوط در یک مخلوط به هم پیوسته . " در این رابطه می توان لایه های رسوبی در کوه ها را مثال زد که در اثر فشارهای درونی زمین روی یکدیگر خم شده و پیچ و تاب خورده اند . در عین این که هر لایه خصوصیات درونی خود را حفظ کرده است ، ولی با لایه مجاور خود درگیر شده و لایه ها به صورت انعطاف پذیری در کنار یکدیگر انحناء پیدا کرده اند .

معماری فولدینگ معماری نئو باروک نیز نامیده می شود . در معماری باروک ، سبک های یونانی ، رومی ، شرقی ، رومانسک ، گوتیک و کلاسیک روی یکدیگر تا می شوند و کالبد بنا و سطوح مواج دیوارها نسبت به شرایط انعطاف پذیرند . همانگونه که در معماری فولدینگ انعطاف پذیری احجام و سطوح مختلف توسط تکنولوژی جدید ، که همان رایانه است ، انجام می شود . تکنولوژی رایانه قادر است بین دو شکل ، شکل های میانی را برای انتقال نرم یکی به دیگری انجام دهد . این انتقال نرم مدت ها است که در فیلم های تبلیغاتی ، فیلم های ویدیویی و فیلم های سینمایی انجام می شود . در فیلم ویدیویی مایکل جکسون به نام سیاه و سفید ، تصویر صورت چند فرد مختلف که ازنژادها ، رنگ ها ، جنسیت و سنین مختلف بودند گرفته شده بود و در مقابل چشمان حیرت زده تماشاگران تلویزیون ، تصویر یکی به دیگری تبدیل می شد ، بدون اینکه بیننده احساس کند که این لایه های بین دو صورت کاملا متفاوت به صورت تصنعی و یا ناهمگون به یکدیگر تبدیل می شوند .
در فیلم پایان گر 2 ( Terminator 2 ) نیز هنر پیشه ای که نقش منفی داشت می توانست کالبد خود را به صورت جیوه در بیاورد و همانند جیوه در هر شرایطی تغییر حالت دهد . در روی کف زمین به صورت یک کف پوش پهن شود و سپس از روی کف بلند شده و به صورت انسان و یا حالت های دیگر در آید . امروزه با استفاده از رایانه ، این انتقال و تغییر شکل به راحتی قابل اجرا است و معماران فولدینگ سعی می کنند که معماری را با علم روز همگون و همسو سازند .
در این رابطه بهرام شیردل در مصاحبه خود در مجله آبادی می گوید : " فکر من و همکارانم در معماری و شهر سازی ، قابل انعطاف کردن فضاها است به گونه ای که جوابگوی تفاوت های بی شماری باشد ،... همیشه معتقد بوده ام باید معماری جدیدی به وجود آید که با افکار و زندگی زمان خود انطباق داشته باشد و فرهنگ و تمدن موجود را غنی تر کند ... انسان با گذشت زمان افکار و خصوصیاتش تغییر می کند - بر عکس سایر جانداران - معماری هم باید تبع آن تغییر کند . "
پیتر آیزنمن به عنوان بانی طرح فلسفه فولدینگ در حوزه معماری واژه " Weak Form
  " یا " فرم ضعیف " را مطرح کرده است . فرمی که قابل انعطاف است و خود را با شرایط محیطی وفق دهد .همانطور که ژله با شکل ظرف خود تطبیق می یابد . لذا فرم ها یا لایه های معماری فولدینگ ، در مجاور و همتراز یکدیگر به صورت انعطاف پذیر و در انطباق با شرایط کالبدی ، اجتماعی و تاریخی محیط در سایت قرار می گیرند .



منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 15 فروردین 1394 ساعت: 20:17 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(0)

تحقیق درباره همه چیز در مورد بازی های کامپیوتری

بازديد: 1979

تحقیق درباره همه چیز در مورد بازی های کامپیوتری

تاکنون در مورد مضرات بازی‌های کامپیوتری چیزهای زیادی شنیده‌ایم اما این در حالی است که در میان تعداد زیاد بازی‌های رایانه ای برخی را می‌توان یافت که نه تنها مضر نیستند بلکه می‌توانند منجر به شکوفا شدن برخی جنبه های شخصیتی فرزندمان شوند.

نقاط ضعف و قوت بازی‌های کامپیوتری

در واقع بسیاری از بازی‌های کامپیوتری نه تنها مضر نیستند بلکه از آن‌ها می‌توان در درمان و آموزش نیز کمک گرفت. در ادامه ابتدا به برخی فواید انکار ناپذیر بازی‌های کامپیوتری خواهیم پرداخت و سپس نکات منفی آن‌ها را یادآور خواهیم شد:


افزایش خلاقیت

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه دولتی میشیگان امریکا انجام شد مشخص گردید که انجام بازی‌های کامپیوتری می‌تواند منجر به تقویت خلاقیت فرد گردد. در واقع بازی‌هایی که در آن‌ها کودکان می‌بایست چیزی بسازند، راه جدیدی را کشف کنند، با آزمون و خطا بهترین گزینه را بیابند و در کل به منظور عبور از مراحل مختلف بازی ذهن خود را به کار گیرند موجب می‌شوند تا خلاقیت بچه شکوفا شده و این شکوفایی خلاقیت دارای تأثیرات مستقیمی در زندگی کودک در میان اعضای خانواده، مدرسه و اجتماع خواهد بود.

 

تخریب در برابر ساختن

شماری از بازی‌های کامپیوتری که تعداد آن‌ها هم کم نیست فرد را مجبور به تخریب، گشتن، از بین بردن و سر کوب کردن می‌کنند که از جمله بازی‌هایی که در این گروه قرار می‌گیرند می‌توان به بازی‌های جنگی اشاره نمود. اعمالی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم در برابر اعمال سازندگی، نجات جان افراد، تولید، رشد و بالندگی قرار دارند. حال فرض کنیم گروهی از کودکان اقدام به بازی‌هایی از گروه اول می‌کنند و گروهی دیگر هم اقدام به بازی‌هایی از دسته دوم. پر واضح است در اثر استفاده بلند مدت کودکانی که اقدام به بازی‌های گروه اول نموده‌اند افرادی خشن، بی ادب، پرخاشگر، بزه‌کار، ضد اجتماعی، قانون شکن، ناهنجار و عصبی خواهند شد و در نقطه مقابل کودکانی که به بازی‌های گروه دوم روی می‌آورند در آینده به افرادی نوع دوست، صلح جو، مددکار، قانون مدار و آرام مبدل خواهند شد. حال حق انتخاب با خودمان خواهد بود که دوست داریم نسلی که تحویل آینده می‌دهیم به کدام دسته تعلق داشته باشد.

انزوا طلبی

از آنجا که کودکانی که مبادرت به انجام بازی‌های کامپیوتری می‌کنند معمولاً این کار را به صورت انفرادی انجام می‌دهند، همین مسئله می‌تواند روحیه انزوا طلبی ایشان را تقویت کند و در دراز مدت وی را به فردی گوشه گیر، جامعه گریز، بی اعتماد به نفس و غیر اجتماعی مبدل سازد.

عوارض جسمی

بازی‌های کامپیوتری غالباً به صورت نشسته انجام می‌شوند و کودک در حالی با کنسول بازی، تبلت و ... در تعامل است که حداقل تحرک فیزیکی را دارا است و همین مسئله موجب می‌گردد که کودک به اضافه وزن، سستی، تنبلی، تار بینی، نزدیک بینی، کمبود خواب و غیره مبتلا شود. علاوه بر این بسته به نوع قرارگیری بدن کودک در مقابل کنسول بازی، تلویزیون و یا کامپیوتر، می‌توان انتظار بروز صدمات جبران ناپذیری به گردن، ناحیه کمر و ستون فقرات کودک را داشته باشیم.


اعتیاد
در اینجا منظورمان اعتیاد به مواد مخدر نیست بلکه اعتیاد به کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری است. در صورت بازی کردن به صورت طولانی مدت و بدون هیچ گونه محدودیت زمانی، کودکان به سادگی تحت تأثیر عمیق جذابیت‌های بازی‌های کامپیوتری قرار گرفته و به صورت نامحسوسی به این دست سرگرمی‌ها اعتیاد پیدا خواهند کرد. به خاطر داشته باشیم ترک اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری همواره با چالش‌های مخصوص به خود همراه بوده که می‌تواند تأثیرات روحی مخربی روی کودک داشته باشد.

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 14 فروردین 1394 ساعت: 21:29 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 824

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس