پروژه و تحقیق رایگان - 297

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

فرآيند برنامه ريزي

بازديد: 89

 

 

 

فرآيند برنامه ريزي

 

تاكنون تلاش بسياري انجام گرفته تا براي فرايند حل مسائل كه به برنامه‌ريز در رسيدن به راه‌حل بهينه كمك مي‌كند چهارچوبي متناسب فراهم آيد. نوشته‌هاي پتريك گديس[1] لزوم شناخت و تجزيه و تحليل مسائل قبل از برنامه‌ريزي را عنوان نموده, برنامه‌ريزي كه خود حاصل فرايند شناخت مي‌باشد. با تصويب قانون برنامه‌ريزي شهر رو روستا 1947 [2] منطق ارزيابي- تحليل- برنامه[3] در برنامه‌ريزي مورد قبول واقع شد و رسميت يافت, هرچند تكنيك‌هاي مورد استفاده براي تحليل غالباَ ابتدايي بودند. در طي پانزده تا بيست سال اخير شيوه آناليز سيستم‌ها در زمينه‌هاي علمي, صنعتي و نظامي بوجود آمد تا بر اساس مطالعات سيستماتيك به تعيين سياست بپردازد. در ساليان اخير كوشش‌هايي براي تعريف مجدد فرايند برنامه‌ريزي بر اساس فرايند آناليز سيستم‌ها انجام گرفته است و در مورد عناصرري كه فرايند برنامه‌ريزي سيستماتيك[4] را بوجود مي‌آورند توافق‌هايي شده است. (اصطلاح برنامه‌ريزي سيستماتيك مبين اين نكته است كه موضوعات پيچيده مورد نظر ما داراي ويژگي‌ها و رفتاري سيستمي هستند و بدين ترتيب برنامه‌ريزي سيستماتيك‌تر انجام خواهد گرفت.)

 

كاتانيزواستيز[5] معتقدند كه اين فرايند مي‌تواند در هفت مرحله بصورت ذيل انجام پذيرد:

 

تعريف و توجيه مسائل جاري و آينده و روابط ميان آنها.

 

پيش‌بيني وضعي آينده بر اساس مسائل شناخته شده.

 

شناخت عوامل, شرايط و محدوديت‌هايي كه وسعت راه‌حل‌هاي ممكنه در رابطه با كل مسائل را تعيين مي‌كند.

 

تعيين اهداف درازمدت و كوتاه‌مدت در مراحل گوناگون.

 

تعيين سياست‌هاي مختلف

 

ارزيابي كميت و كيفيت هزينه‌ها و سودمندي و شبيه‌سازي راه‌حل‌هاي ممكنه در محيط سيستم شهري, به منظور شناخت كارايي كلي و تاثيرات جنبي اين راه‌حل‌ها

 

گزينش سياستي خاص و اجراي آن

 

اين مراحل شبيه فرا- فرايندي (Metaprocedure) است كه چادويك در سال 1969 خطوط كلي آن را مطرح نمود:

 

شناسايي و توصيف سيستم

 

تدوين ضوابط براي آزمايش سيستم

 

مدل‌سازي سيستم

 

آزمايش مدل سيستم بر اساس ضوابط

 

گزينش آينده پيش‌بيني نشده وضعيتي خاص توسط مدل

 

آزمايش وضعيت آينده پيش‌بيني شده بر اساس ضوابط

 

كنترل رفتار سيستم در جهت آينده‌اي مطلوب

 

گرچه اختلافات جزئي ميان فرايند برنامه‌ريزي و فرايندهاي سيستماتيك برنامه‌ريزي وجود دارد, به نظر مي‌رسد كه در مورد عناصر مهمي كه بايد در چهارچوب برنامه‌ريزي وجود داشته باشد توافق حاصل شده است. چهارچوب‌هاي مختلف برنامه‌ريزي مطرح شده را مي‌توان به صورتي كه دربرگيرنده تمامي اين عناصر باشد چنين مطرح نمود:

 

توصيف سيستم و تعيين مسائل آن

 

تدوين و تحليل راه‌حل‌ها

 

ارزيابي راه‌حل‌ها و انتخاب

 

اجرا و كنترل

 

 

 

1- توصيف سيستم و تعيين مسائل

 

توصيف سيستم شامل شناسايي سيستم مورد نظر برنامه‌ريز مي‌باشد و اين مرحله شامل شناخت متغيرهايي است كه براي شناخت ساختمان و عملكرد سيستم موجود الزامي است. اين مرحله را مي‌توان فرايند مدل‌سازي سيستم مورد نظر دانست كه كوششي است براي تقليل تنوعات (جزئيات با پيچيدگي) سيستم به ميزاني كه سيستم قابل كنترل بوده و در عين حال جامع باشد. مرحله تعيين مسائل سيستم شامل ارزيابي عملكرد سيستم در رابطه با اهداف سيستم, استانداردها و محدوديت‌هاي سيستم مي‌باشد.

 

 

 

2- تدوين و تحليل راه‌حل‌ها

 

هدف مرحله تدوين راه‌حل‌ها, تعيين مجموعه راه‌حل‌هايي است كه اهداف از پيش تعيين شده را تا حدودي و با توجه به محدوديت‌هاي موجود تامين كند. اصولا روش كلي‌اي براي دستيابي به راه‌حل وجود ندارد. چادويك (1969) روش‌هاي مفيد گوناگوني كه براي تدوين راه‌حل‌هاي ممكنه وجود دارد را به طور اجمالي بيان نموده است. از ميان راه‌حل‌هاي مورد نظر چادويك راه‌حل‌هايي كه بارها بكار برده شده است, ذيلا تشريح خواهد شد. "مي‌توان براي انجام چنين امري از سيستم موجود آغاز و به سادگي سعي در "حل" مشكلات كنوني آن نمود, اشكال اين روش آن است كه دگرگوني سيستم كه خود بوجود آورنده مشكلات ناشناخته فراواني است, ناديده انگاشته مي‌شود. در چنين روشي نخست مطالعه مدل‌هاي سيستم موجود آغاز مي‌شود و در اين مرحله هدف, اصلاح مدل و تطابق آن با خواسته‌ها مي‌باشد (يعني از ميان برداشتن تفاوت عملكرد فعلي سيستم و هدف‌هاي سيستم) . . . چنين به نظر مي‌رسد كه براي برنامه‌ريزي نقاط شروع ديگري براي ابداع راه‌حلدهايي مفيد وجود داشته باشد. براي مثال مي‌توان با تئوري‌هايي كه ظاهراَ روابط موجود ميان فعاليتدها را توضيح مي‌دهد شروع نموده و سلسله روابطي براي آينده استنتاج نمود تا بتوان خصائصي كه ارزش پايدار دارند را حفظ نمود. براي مثال, در يك سيستم منطقه‌اي, مي‌توان از نظريه مكان براي تعيين منطقه نفوذ مراكز خدماتي خاص و روابط سلسله مراتب و وسعت مراكز استفاده نموده و اين نظريه را به عنوان پايه‌اي براي روابط مشابه در سيستم آينده بكار برد. از نظريه‌هاي فرم شهر نيز مي‌توان استفاده مشابه نمود, هرچند چنين نظريه‌هايي غالباَ فاقد توجيهي قطعي مي‌باشند. يك شيوه ديگر تعيين راه‌حل‌هاي مختلف بر اساس نحوه روابط گسترده ميان فعاليت‌هاي اصلي كه با عباراتي چون "پراكندگي", "تمركز" و يا مخلوطي از آنها توصيف شده استوار گشته است.

 

از چنين مفاهيم كلي قبل از اينكه مدل‌هايي با گرايشات محل/ مكاني منطقه‌اي[6] برداشت شود, مي‌توان ضوابط كلي وضعيت مطلوب را استنتاج نمود.

 

هدف‌هاي مرحله تحليل راه‌حل, پيش‌بيني خصائص احتمالي عملكرد هر يك از گزينه‌ها است, يعني ارزيابي مقادير متغيرهاي سيستم و تاثيرات متقابل آنها.

 

 

 

3- ارزيابي و گزينش

 

هدف اين مرحله تشخيص راه‌حل يا سياستي است كه بهتر از همه, هدف‌هاي سيستم را برآورده سازد. در واقع فرايند "ابداع آينده" همانگونه كه در مرحله قبلي بيان شد, ممكن است سبب تجديد نظر يا گستردگي هدف‌ها گردد.

 

گرچه اين بحث در مورد "هدف‌ها" و "عملكرد" مي‌باشد, اصولاَ تصميم‌گيري‌هاي بسياري وجود دارند كه تصميمات و قصاوت‌هاي شخصي نقش عمده و غيرقابل اجتنابي در آن برعهده دارند. در چنين شرايطي نتايج تحليلي كمي به عنوان ابزاري در تصميم‌گيري بكار مي‌روند و بديهي است كه تحليل‌هاي كمي به خودي خود تعيين كننده نيستند.

 

4- اجرا و كنترل

 

اصولاً فرايند اجرا يكي از مهمترين مراحل فرايند برنامه‌ريزي است. اگر دستگاه‌هاي اجرايي نامناسب باشند, حتي صحيح‌ترين سياست در رسيدن به مقصود موثر نخواهد بود و به همين دليل است كه اخيراً اهميت كنترل بر اجرا براي مسئولين و برنامه‌ريزان روشن شده است و بنابراين امكان آزمايش رفتار و خصائص سيستم در فواصل زماني متوالي به منظور ارزيابي اعتبار فرضيات و هدف‌هاي سياست‌ها از اهميتي خاص برخوردار است؛ كنترل ابزاري است كه به وسيله‌ي آن مناسبت سياست برنامه‌ريزي حفظ مي‌شود.

 

رابطه مستقيمي ميان ديدگاه‌هاي نظري سال‌هاي اخير درباره فرايند برنامه‌ريزي و تغييراتي كه در فرايند حقوقي برنامه‌ريزي كه توسط قانون شهر و روستا 1968 رخ داد وجود دارد. البته اين بدان مفهوم نيست كه تغييرات ديدگاه نظري باعث تغييرات حقوقي شده باشند, بلكه اساساً حاصل مجموعه قوانين جديد گنجاندن بسياري از ويژگي‌هاي نگرش سيستمي فرايند برنامه‌ريزي در چهارچوب قوانين برنامه‌ريزي مي‌باشد.

 

مهمترين دگرگوني سيستم برنامه‌ريزي تمايز ميان تصميمات سياسي (استراتژيك) در مقياس بزرگ جغرافيايي و تصميمات درباره‌ي جزئيات طراحي محلي و محيطي بوده است. طرح‌هاي توسعه كه به وزارت مسكن و حكومت محلي تقديم مي‌گردند, طرح‌هايي هستند كه با ساخت كلي يك منطقه سروكار دارند. اين طرح‌ها, طرح‌هاي ساخت ناميده شده, Structure Plans و هدف اين طرح‌ها هدايت و كنترل رشد و تحول سيستم شهري براساس اهدافي خاص مي‌باشد.

 

سازمان محيط زيست در سال 1970 كتاب راهنمايي منتشر نمود كه در آن شكل و محتواي جديدي براي طرح‌هاي توسعه پيشنهاد نموده است. بررسي بخشي از كتاب راهنما كه به شكل و محتواي طرح‌هاي ساخت مربوط است, مقايسه جالبي را با نكات عمده, چهارچوب برنامه‌ريزي سيستم‌ها كه در بالا مطرح شد, بدست مي‌دهد.

 

اصطلاح ساخت در كتاب راهنما به اين صورت تعريف شده: ساخت همان سيستم‌هاي فرعي اجتماعي, اقتصادي كالبدي يك ناحيه مي‌باشد كه بر برنامه‌ريزي تاثير گذارده و يا توسط آن كنترل مي‌شود. در نتيجه, ساخت چهارچوب برنامه‌ريزي هر ناحيه بوده و شامل موضوعاتي چون توزيع جمعيت, فعاليت‌ها و روابط ميان آنها, الگوي كاربري زمين و توسعه منتجه از فعاليت‌ها و همچنين توسعه شبكه ارتباطات و سيستم ارتباطات و سيستم خدمات زيربنايي مي‌باشد. سپس در كتاب راهنما پيشنهاد شده است كه طرح ساخت مي‌بايستي بر اساس سرفصل‌هاي كلي زير ارائه شود.

 

الف- محتواي برنامه كه شامل بخش‌هايي است كه هر يك در ذيل تشريح شده است.

 

چهارچوب ملي و منطقه‌اي, كه به تشريح نحوه تفسير از سياست‌هاي ملي و منطقه‌اي در طرح مي‌پردازد.

 

چهارچوب بخشي منطقه‌اي, كه به توصيف موقعيت منطقه كوچك‌تر پرداخته و نحوه تصميم‌گيري مقامات اين منطقه و مقامات مناطق مجاور اعم از مناطق فرعي ديگر يا مجموعه شهرهاي چند هسته‌اي (Grouping Conurbation) مي‌پردازد.

 

ب- ساخت موجود: تحليل عناصر ساختاري در ناحيه و تشريح نحوه ارتباط اين عناصر با يكديگر و با نواحي مجاور

 

پ- هدف‌هاي طرح, بيان اهداف و مقاصد

 

ت- استراتژي طرح: كه شامل استدلال و توصيف و مقايسه راه‌حل‌هاي ممكنه و ارزيابي آنها بر اساس اهداف و امكانات مي‌باشد.

 

اساس پيشنهاد تهيه برنامه‌هاي ساخت و ديد سيستمي وزارتخانه شناخت, درك و ارزيابي نحوه عملكرد و تدثيرات استراتژي‌هاي مختلف بر اساس اين ديدگاه مي‌باشد.

 

همانگونه كه مك لالين (Mac Loughlin 1969) خاطرنشان مي‌سازد, تدوين راه‌حل‌هاي گوناگون مي‌بايستي بر اساس درك نحوه عملكرد و تكامل سيستم شهري و چگونه تغييرات آن بدون دخالت در آن و نحوه عكس‌العمل اين سيستم در مقابل سياست‌هاي گوناگون باشد. با اينهمه سيستم‌هاي شهري چنان پيچيده هستند كه توصيف, تحليل و پيش‌بيني رفتار آنها امري بس دشوار مي‌باشد. به همين دليل اخيراً برنامه‌ريزان به منظور كاستن از پيچيدگي سيستم و قابل كنترل كردن آن به استفاده اپز مدل‌هاي كمي و رياضي توسل جسته‌اند.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 18 فروردین 1395 ساعت: 9:17 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

برنامه ربزی شهری (تعريف و کاربرد برنامه ريزي)

بازديد: 63

برنامه ربزی شهری (تعريف و کاربرد برنامه ريزي)




 


 

برنامه ربزی شهری

 

- تعريف و کاربرد برنامه ريزي:

 

 

- مفهوم برنامه‌ريزي

 

در صورتي كه بخواهيم تعريفي كلي از برنامه‌ريزي داشته باشيم, مي‌بايستي برنامه‌ريزي را عبارت از كوششي در جهت انتخاب بهترين برنامه‌ها در جهت رسيدن به هدف‌هاي مشخص بدانيم كه ممكن است اين كوشش‌ها و برنامه‌ها, تا مرحله‌ي نهايي هدف نيز پيش نرود, بلكه گام‌هايي در جهت رسيدن به آن باشد.][i][

 

برنامه‌ريزي به معناي انديشيدن و تنظيم پيشاپيش امور, قبل از بروز وقايع و رويدادهاست تا در اموري همچون بهداشت, سلامت, رفاه, آسايش و خوشبختي افراد جامعه, نتايج مطلوبي بدست آيد. بديهي است, با برنامه‌ريزي دقيق مي‌توانيم اشتباهات گذشته را جبران كنيم و نسبت به آينده هوشيارتر عمل كنيم.][ii][

 

به گفته چادويك[1] "برنامه‌ريزي يك سيستم كلي ذهني است. با ايجاد يك سيستم ذهني مستقل اما منطبق بر سيستم دنياي واقعي, ابتدا پديده تحول را شناخته, سپس آن را پيش‌بيني كرده و بالاخره آن را ارزيابي مي‌كنيم, هدف بهينه كردن سيستم دنياي واقعي از طريق بهينه‌ نمودن سيستم ذهني مي‌باشد."][iii][

 

همچنين برنامه‌ريزي را مي‌توان به صورت ديگري تعريف كرد و آن عبارت است از: كوشش‌هاي انديشمندانه‌ي آدمي براي يافتن راه‌هايي كه به اتخاذ بهترين تصميمات براي تامين رفاه و ايجاد ترقي او منجر مي‌شود. با اين تعريف سه سوال مطرح مي‌گردد:

 

منظور از انديشمندانه چيست؟

 

راه‌هاي اتخاذ بهترين تصميمات كدام است؟

 

مراد از تامين رفاه و ايجاد ترقي چيست؟

 

براي پاسخگويي به سوالت فوق, از برنامه‌ريزي تعريف ديگري نيز مي‌توان كرد. بنابراين تعريف كه از اجزاي متشكل آن منتج مي‌گردد, برنامه‌ريزي يعني:

 

بررسي, برآورد و تخمين نيازها

 

بررسي, برآورد و تخمين امكانات

 

بررسي, برآورد و تخمين بهترين راه استفاده از امكانات براي برآوردن نيازها

 

طبيعي است كه در هر مرحله, اين تخمين‌ها بايستي واجد دقت, عدد و رقم باشد. در اين تعريف از برنامه‌ريزي, مسلم است كه نخستين قدم جمع‌آوري آمار و اطلاعات است كه البته بايستي با شيوه‌اي نظام يافته صورت پذيرفته باشد و بر اساس گرايش‌هاي گذشته, حال و آينده استوار باشد. دومين قدم, تجزيه و تحليل اطلاعات بدست آمده است كه آن هم بايستي با شيوه‌اي علمي و منظم صورت گيرد و در حقيقت از يك نوع غربال علمي بگذرد. سومين قدم, ارزشيابي يا به اصطلاح سبك و سنگين كردن آنها است كه نكات مثبت و منفي در جهت رسيدن به هدف‌ها مشخص مي‌گردد. گام چهارم, در جهت تعيين اولويت‌ها است. يعني برنامه‌ريز بايستي, از عوامل مختلف كه در متغيرهاي مختلف براي رسيدن به هدف‌هاي برنامه وضع شده, به انتخاب بهترين‌ها بپردازد. برنامه‌ريز بايستي مشخص كند كه از نظر زمان و امكانات در جهت برآوردن نيازها و رسيدن به هدف‌ها به بهترين صورت پرداختن به كدام عامل مقدم و مرجح است. مرحله آخر نيز, اجراي برنامه است كه با توجه به زمان‌بندي و برآورد امكانات و وسائل, اجراي برنامه صورت مي‌گيرد.[1]

 

انواع برنامه‌ريزي

 

برنامه‌ريزي از ديدگاه مسائل اجتماعي و اقتصادي, به منظور ارتقاء سطوح مختلف زندگي جامعه, مي‌توان به چند نوع تقسيم نمود:

 

 

 

الف- برنامه‌ريزي كلي (كلان)

 

اين برنامه‌ريزي, بيشتر به منظور رسيدن به هدف‌هاي كلي و عمومي اقتصادي و اجتماعي انجام مي‌گيرد. مثلاً, برنامه‌ريزي در زمينه‌ي ارتقاء رشد اقتصادي يا صادرات و مبادلات بازرگاني يك كشور را, مي‌توان يك برنامه‌ريزي كلي دانست.

 

 

 

ب- برنامه‌ريزي بخشي

 

اين نوع برنامه‌ريزي, بيشتر در بخش‌هاي مختلف توليدي و اجتماعي صورت مي‌گيرد. مانند: برنامه‌ريزي در بهداشت, ساختمان, كشاورزي, مخابرات و مانند آن.

 

 

 

ج- برنامه‌ريزي در سطح طرح (خرد)

 

اين برنامه‌ريزي در طرح‌ها و پروژه‌هاي داخل بخش صورت مي‌گيرد. مانند: برنامه‌ريزي توسعه‌ي كلينيك در داخل بخش بهداشت, برنامه‌ريزي توسعه‌ي مدارس ابتدايي در بخش آموزشي, يا ارتقاء سطح توليد گندم در بخش كشاورزي.

 

 

 

تقسيم‌بندي‌هاي ديگري نيز برنامه‌ريزي شده است كه از اهم آنها مي‌توان به موارد ذيل اشاره نمود:

 

 

الف- برنامه‌ريزي ملي

 

در برنامه‌ريزي ملي, برنامه‌ها و سياست‌هاي توسعه‌ي اقتصادي و اجتماعي يك كشور و نحوه‌ي اجراي آن مشخص مي‌گردد. برنامه‌ريزي ملي يا كشوري, هر چند سال يكبار (معمولاً هر 5 سال) براي كل كشور انجام گرفته و شامل كليه‌ي سطوح برنامه‌ريزي كلي, برنامه‌ريزي بخشي و برنامه‌ريزي طرح‌ها مي‌گردد.

 

 

ب- برنامه‌ريزي منطقه‌اي

 

در برنامه‌ريزي منطقه‌اي, سياست‌هاي توسعه‌ي اقتصادي و اجتماعي يك منطقه (جزئي از كشور), يا چند منطقه و يا كل كشور در قالب چند منطقه, انجام مي‌گيرد.

 

 

ج- برنامه‌ريزي شهري

 

در اين نوع برنامه‌ريزي با توجه به اقتصاد و عملكرد عوامل شهر, نحوه‌ي استفاده از اراضي شهر, محله‌بندي مسكن, ترافيك, فضاي سبز و غيره, در رابطه با جمعيت و فونكسيون شهر مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

 

 

د- برنامه‌ريزي روستايي

 

در اين برنامه‌ريزي به مسائل و مشكلات روستاها پرداخته شده و مسائلي از قبيل توليد و عرضه‌ي محصولات كشاورزي و دسترسي روستاها به سرويس‌هاي اجتماعي (كلينيك, مسجد, مدرسه, حمام و مسكن) مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

 

 

 

انواع برنامه‌ريزي از نظر مدت اجرا

 

از مهمترين انواع برنامه‌ريزي, يكي برنامه‌ريزي مفيد و ديگري برنامه‌ريزي انعطاف‌پذير است. در آغاز رواج برنامه‌ريزي, كه عمر آن را به شكل كنوني نبايد بيش از 70 سال دانست, تصور مي‌شد كه مي‌توان برنامه‌اي معين را براي مدتي معلوم طرح كرد و تا پايان دوره‌ي برنامه, به تمام نكات آن مقيد بود. اما تجارب متعدد نشان داد كه چه در عرصه‌ي برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي و اجتماعي و چه در برنامه‌ريزي‌هاي كالبدي, به حكم پويايي روابط حاكم بر جوامع, مقيد بودن به برنامه‌اي ثابت مشكلاتي را به همراه خواهد داشت كه شايد از بي‌برنامگي نيز بدتر باشد. لذا, با توجه به اين نكات, برنامه‌ريزي را مي‌توان از نظر مدت اجرا, به خاطر بررسي اقدامات انجام شده و جبران اشتباهات يا نواقص, به چند دوره‌ي مشخص تقسيم نمود:

 

 

 

برنامه‌ريزي بلندمدت:

 

كه دوره‌ي اجراي آن بين 10 تا 20 سال است و گاهي به 25 سال نيز مي‌رسد و علت نياز به آن, معمولاً ايجاد يك چهارچوب كلي و آينده نگرانه در زمينه‌ي مورد توجه برنامه است كه بر اساس اين چهارچوب بتوان نيازها و امكانات آينده را مشاهده كرد و تقسيمات, هم‌آهنگي و توازن آنها را بر پايه‌اي گذارد كه هدف‌هاي بلندمدت ايجاب مي‌كند.

 

برنامه‌ريزي ميان‌مدت:

 

كه معمولاً مدت اجراي برنامه‌ي آن بين 3 تا 7 سال مي‌باشد و گاه مي‌تواند به ده سال نيز برسد و آن اجراي برنامه‌هايي است كه در قالب همان برنامه‌ريزي بلندمدت و با هدف‌هاي كلي آن, به مرحله‌ي اجرا درمي‌آيد. در برنامه‌ي ميان مدت, رئوس برنامه مشروح‌تر از برنامه‌هاي بلندمدت است و اگر در برنامه‌هاي بلندمدت, هدف‌هاي كلي مورد بحث قرار مي‌گيرد, در برنامه‌هاي ميان مدت به ترتيبي است كه ببينيم راه‌هاي رسيدن به اين هدف‌ها كدام است.

 

برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت:

 

كه معمولاً مدت اجراي آنها بين 1 الي 2 سال است. معمولاً هر اندازه مدت اجراي برنامه كوتاه‌تر باشد, اجراي آن برنامه‌ها در رابطه با واقعيات, قابليت اجرايي بيشتر و بهتري دارند. از جهت ديگر, هر يك از برنامه‌هاي كوتاه, ميان و بلندمدت در قالب يكديگر انجام مي‌گيرند.

 

در يك برنامه‌ي دورنگرانه, هدف ارتقاء سطح زندگي مردم و تامين نيازهاي جمعيت يك كشور در بلندمدت است. در قالب اين برنامه‌ها, مي‌توان در برنامه‌هاي 5 تا 7 ساله (ميان مدت) به برنامه‌ريزي منطقه‌اي و اجراي برنامه‌هاي عمراني در سطح مناطق مختلف كشور و در رابطه با امكانات آن منطقه پرداخت؛ يا برنامه‌ها را در هر يك از سطوح بر اساس هدف‌هاي خاصي (مانند ارتقاء سطح آموزش, بهداشت و مانند آن) گذارد؛ و در قالب آنها در طي اجراي برنامه‌هاي 1 الي 2 ساله (كوتاه‌مدت), به اجراي جزئيات و مراحل كوتاه‌تري پرداخت. به عنوان مثال, در قابل برنامه‌ي ميان‌مدت, به توسعه‌ي بهداشت و درمان؛ در طي يك برنامه‌ي كوتاه‌مدت, به ايجاد بيمارستان‌ها يا مراكز درماني اقدام نمود و يا در سطح منطقه يا شهر, با برنامه‌هاي اجرايي ميان‌مدت, فرضاً به توسعه‌ي فضاهاي سبز يا ايجاد مراكز آموزشي همت گمارد.

 

بر طبق نظر برنامه‌ريزان, مي‌توان برنامه‌ريزي را به اقسام زير طبقه‌بندي كرد: برنامه‌ريزي محلي (شهري), برنامه‌ريزي روستايي, برنامه‌ريزي ناحيه‌اي, برنامه‌ريزي ملي و برنامه‌ريزي بين‌المللي.

 

 

 

برنامه‌ريزي محلي (شهري):

 

اين نوع برنامه‌ريزي از شرايط اقتصادي لازم جهت توسعه شهر تاثير فراواني مي‌پذيرد. براي آن كه تصويري كلي از اين نوع برنامه‌ريزي ارائه كنيم مي‌توانيم بگوييم كه ابتدا طرح توسعه شهر آماده مي‌شود؛ جمعيت در سطح شهر با حفظ كمترين تراكم ممكن به طور يكنواخت پراكنده مي‌گردد؛ مناطق مختلف شهر شكل مي‌گيرد و مقررات مربوط به معابر و آمد و شد, وضع مي‌شود.

 

برنامه‌ريزي روستايي:

 

نواحي روستايي بايد بر اساس روشي منظم و مطابق خطوط از پيش تعيين شده, توسعه يابد. از اين رو, در نواحي روستايي نيز بايد روش‌هاي حساب شده‌ي علمي برنامه‌ريزي بكار گرفته شود.

 

شهر بايد با روستاهاي اطراف از طريق امكانات حمل و نقل مناسب, ارتباط يابد و صنايع روستايي نظير مرغداري, مراكز توليد محصولات لبني, صنايع بافندگي كه در پيوند با محصولات كشاورزي است, مورد توجه قرار گيرد.

 

 

 

برنامه‌ريزي ناحيه‌اي:

 

برنامه‌ريزي ناحيه‌اي به معناي برنامه‌ريزي براي واحدهاي جغرافيايي بزرگ‌تر از يك شهر است كه اصطلاحاً به آن ناحيه مي‌گويند.

 

برنامه‌ريزي ناحيه‌اي كم و بيش بر اساس اصول برنامه‌ريزي نواحي شهري صورت مي‌گيرد. ناحيه قلمروي را دربر مي‌گيرد كه به آساني در دسترس بوده و بين 15 تا 50 كيلومتر را دربر مي‌گيرد و داراي تعدادي روستا و دهستان باشد.

 

برنامه‌ريزي ناحيه‌اي با روشي مناسب به توسعه موزون ناحيه كمك مي‌كند. اين نوع برنامه‌ريزي با برنامه‌ريزي بزرگراه‌هاي ناحيه‌اي, حمل و نقل ناحيه‌اي, منابع آب ناحيه‌اي, سيستم دفع فاضلاب و غيره مرتبط است. برنامه‌ريزي ناحيه‌اي توسعه شهرها و روستاهاي موجود در ناحيه را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد و به منظور اسكان مجدد افرادي كه از يك مادرشهر انتقال داده شده‌اند؛ مكان‌هايي را مشخص مي‌كند تا شهرهاي جديد را احداث كند.

 

 

 

 

 

برنامه‌ريزي ملي:

 

برنامه‌ريزي در سطح ملي نيز انجام مي‌شود. اين نوع برنامه‌ريزي به منابع و توانايي‌ها در زمينه‌هاي مختلف ملي, در كل كشور توجه دارد.

 

برنامه‌ريزي ملي امكان مي‌دهد تا منابع ملي به بهترين شيوه‌ي ممكن براي توسعه كشور مورد استفاده قرار گيرد. كارهاي مهمي نظير ايجاد راه‌آهن, شبكه‌هاي آبياري, ايجاد صنايع سنگين و برق هيدروالكتريك در حيطه برنامه‌ريزي ملي قرار مي‌گيرد.

 

 

 

برنامه‌ريزي بين‌المللي:

 

 

برنامه‌ريزي بين‌المللي با تاسيس سازمان ملل متحد (U. N. O) بوجود آمد. اين نوع برنامه‌ريزي در پي ايجاد همكاري و هماهنگي بهتر بين ملت‌هاي مختلف جهان است. (U. N. O) آژانس‌هاي متفاوتي را به منظور رهبري مطالعات در زمينه‌هاي گوناگون حيات بشري, نظير بهداشت, مسكن, غذا, آموزش و ... به كار گرفته و راه‌حل‌هاي مناسبي را به منظور حل مشكلات موجود در سطح بين‌المللي ارائه داده است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 18 فروردین 1395 ساعت: 9:17 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

انواع شهرهاي جديد از نظر نوع عملکرد و ساختار

بازديد: 99

انواع شهرهاي جديد از نظر نوع عملکرد و ساختار




 


 

شهرهاي عمده و مراکز تصميم گيري سياسي: برازيليا،شانديگار ،اسلام آباد، بلگراد جديد ،تيتوگراد

 

شهرهاي صنعتي: نووا-هوتا در لهستان ؛دونوجواروس در مجارستان؛براتسک در سيبري

 

شهرهاي اراضي جمعيت پذير : زويدرزي در هلند

 

شهرهاي دانشگاهي يا پژوهشگران :تسکوبا در ژاپن ،آمادمگورو دوک نزديک نووسي بيرسک

 

شهرهاي اقماري: اين شهرها در درون حوزه کلانشهرها شکل گرفته ،با شهر مرکزي پيوند هاي عملکردي محکمي دارند. بنابراين زمان جابجايي نبايد از 30 تا 45 دقيقه تجاوز کند .اين شهرها از نظر کل تراکم و شيوه زندگي اصولا تداوم الگوي سکونتي حومه نشين به شمار مي روند.تراکم خالص اين سکونتگاه ها بين 12 تا 37 نفر در هکتار است و وسعت آنها معمولا بين 400 تا 6هزار هکتار و گاه بيشتر است . هارلو در اطراف لندن ،رستون نزديک واشنگتون ؛

 

 شهرهاي در حال استعمار: هيزپانو –امريکن ،شهرهاي اروپايي شمال آفريقا در جهت بهره برداري از منابع يا صنايع ...

 

شهرهاي جديد پيوسته :اين اصطلاح را هاروي پارلوف براي توصيف شهرهايي که در محدوده شهرهاي موجود احداث مي شوند به کار مي برد .در واقع ،اين الگو در جوار ما در شهر و مجتمعهاي بزرگ براي رفع مشکل انباشتگي مسکوني آن ها ايجاد مي شوند.

 

شهرهاي جديد موازي: به علت وجود موانع جغرافيايي و طبيعي دو شهر در مجاور هم شکل گرفته ،گسترش مي يابند يا ممکن است در ابتدا يک شهر قديمي شکل بگيرد و بعد به دليل وجود موانع ياد شده ،شهر جديدي رونق يابد .اسلام آباد و راولپندي در پاکستان نمونه اين شهرها هستند .

 

شهرهاي جديد مهاجرنشين :هدف از ايجاد شهرهاي جديد مهاجر نشين ،تخليه شهرها با عمل مهاجرت ،حفظ تعادل ميان جمعيت در محيط در کل شهرهاي و بهره مندي از نيروي انساني و منابع طبيعي يک ناحيه است .شهرهاي جديد مهاجر نشين را مي توان براساس منشا عملکرد آنها به 5 طبقه ي  شهرهاي کشاورزي ،،نظامي ،تجاري ،مراکز ناحيه اي ،معدني ،بازيابي زميني از دريا تقسيم کرد .

 

 شهرهاي جديد سرريزپذير :اين شهرها براي خنثي کردن و کنترل رشد شتابان شهرهاي بزرگ و نيز جذب و انتقال بخشي از جمعيت آن ها احداث مي شوند.


 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 18 فروردین 1395 ساعت: 9:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

«شهرهای جديد»

بازديد: 135

«شهرهای جديد»




 


 

تعريف شهر جديد

 

شهر جديد ،اجتماعي برنامه ريزي شده ،ارادي با اهداف معين از پيش تعيين شده و برخوردار از تمام تسهيلات لازم براي يک محيط مستقل است .معمولا شهرهاي جديد براي تمرکز زدايي کالبدي ،اقتصادي و اجتماعي در ناحيه شهري شهرهاي بزرگ طراحي مي شوند تا با وجود جاذبه هاي نزديکي به شهرهاي بزرگ جمعيت ،به خروج از مادر شهر تشويق شوند تا اسکان همراه اجراي برنامه هاي توسعه اقتصادي – اجتماعي فراهم آيد .

 

 

 

 

پیشینه شهرهای جدید در جهان :

 

شهر های جدید در بیشتر دوره های تاریخی ، بویژه از آغاز شهز نشینی در دورترین نقاط دنیا طراحی و ساخته شده اند .احداث این شهرها در مواردی به مثابه برنامه برای تحقق بخشی از سیاست حکومتها بوده است که در این زمینه می توان از شهرهای جدید بابلی و آشوری در بین النهرین ،موهنجودارو در ایندوس ،کاهن در مصر ،میلیتوس و پرنیس در یونان و تعدادی از مراکز شهرهای جدید در آفریقا نام برد.][i][

 

انگلستان در مورد شهرهای جدید تجربه ای پنجاه ساله دارد که تاکنون برای دو میلیون نفر واحد مسکونی و برای یک میلیون نفر استغال ایجاد کرده است.درواقع ساخت شهرهای جدید در بریتانیا بعد از جنگ دوم جهانی در پیش گرفته شد .][ii][

 

همچنین پس از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب در سال 1492 در ساحل جنوبی جزایر اسپانیولی شهر جدیدی ساخته شد.به هر حال باید پذیرفت که شهرهای جدید ،پیش نمونه هایی برای تجدید ساختار و نوسازی شهرهای بزرگ هستند و در این راستا پس از قرن بیستم نظریه های متعدد شهری و طرحها و الگوهای مختلفی برای ساماندهی فضایی شهرها به خصوص شهرهای بزرگ ارائه می شود .

 

 

 

 

اهداف عمده ايجاد شهرهاي جديد

 

1) اجراي طرح کالبدي ملي و توزيع متناسب جمعيت و اشتغال در سطح کشور در ارتباط با هدفهاي استراتژيک و محدوديت منابع آب و خاک و انرژي

 

2) ايجاد مناطق مسکوني براي کارکنان يک يا چند فعاليت جديد الاحداث اقتصادي و جمعيتي

 

3) کمک به اجراي کمي و کيفي برنامه هاي توسعه مسکن و ايجاد تعادل در بازار مسکن

 




 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 18 فروردین 1395 ساعت: 9:15 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ساختار شبکه هاي ارتباطي در شهر

بازديد: 89

ساختار شبکه هاي ارتباطي در شهر




 


ساختار شبکه هاي ارتباطي در شهر

 

ساختار شبکه هاي ارتباطي به سه نوع تقسيم مي شود:

 

الف) نوع شعاعي :در اين نوع ،تمرکز در نقطه مرکزي قرار دارد و تمام خيابان ها به اين مرکز ختم مي شود و باعث مي شود که خيابانها به صورت شعاع هايي در حول آن نقطه مرکزي افزايش يابند.

 

ب) نوع قطاعي :ساختار خيابان ها با در نظر گرفتن مساحتي از همه جهات بدون هيچ گونه محدوديتي قابليت توسعه دارد .اغلب به منظور کوتاه کردن مسير شکل توسعه دياگونالي يا به صورت مورب مي باشد .براي مسافت هاي طولاني امکانات زيادي در رابطه با نحوه کاربري آن وجود دارد.

 

ج) نوع دايره اي : ساختار متمرکز شده بر روي دايره ،فقط در زمان ارتباط به صورت شعاعي يا جهت کوتاه کردن مسير قطاعي عمل مي نمايد.

 

همان طور که گفته شد ارتباط بين مرکز ها و نقاط اصلي يک مجموعه (شهر)توسط خيابان ها صورت مي گيرد که به طور کلي به دو نوع تبديل مي شوند :

 

الف) ارتباط از طريق خيابان هاي کمربندي :

 

نکات مثبت :

 

جهت ارتباط دادن به يک محيط مسکوني بزرگ قابل استفاده است.

 

جهت بازيابي بسيار خوب است و راه هاي ورودي و خروجي با مسدود بودن يک بلوک توسط اتوبوس نيز قابل استفاده مي باشد.

 

نکات منفي:

 

- قطع کردن راه هاي پياده و ماشين رو؛

 

- بار زياد بر روي قسمتي از ترافيک خارجي

 

- نا امني در ترافيک به علت سرعت زياد.

 

 

 

ب) ارتباط توسط خيابان هاي مستقيم:

 

نکات مثبت اين خيابانها :

 

جدا شدن دقيق راه هاي پياده و اتوموبيل رو و ترافيک خارجي از محيط دور نگه داشته مي شود .

 

در زماني که طراحي قسمتي از فضا مورد نظر باشد امکان کنترل و کاهش سرعت به منظور افزايش ضريب ايمني وجود دارد.

 

نکات منفي:

 

ميزان ارتباطات محدود است (حداکثر طول خيابان هاي مستقيم 300 متر مي باشد )به سختي جهت يابي مي شود

 

راه هاي ورودي و خروجي در زماني که قسمتي از بلوکها مسدود مي شوند ،مشکل مي گردد و استفاده از خط اتوبوس ممکن نيست.

 

برش خيابان ها :

 

راه ها بر حسب ار ترافيکي به 6 دسته تقسيم مي گردند که عبارتند از :

 

- راه هاي مستقل پياده رو و عبور دوچرخه :

 

در طراحي اين راه ها بايد به موارد مختلفي توجه کرد که در زير به تعدادي از آن ها اشاره شده است:

 

بايد حداکثر فاصله راه پياده بين پارکينگ و درب ورودي منزل 100 متر باشد.

 

بايد حداکثر فاصله بين راه خروجي و ورودي منزل براي آمبولانس و تانکر نفت وغيره 5m باشد

 

طراحي راه ها براي فضاهاي مسکوني تاثير بسياري بر روي افراد محيط مسکوني مورد نظر دارد.

 

- راه هاي ماشين رو در فضاي مسکوني :

 

خيابان ها و راه هاي ماشين رو در محيط مسکوني ،معمولا از سنگ فرشهاي مناسب ،قطعات بتني يا موزايک ،مخلوطي از آسفالت يا آجر يا قطعات بتني و سنگ هاي طبيعي ساخته مي شود .اين نوع راهها خود به سه نوع تبديل مي شوند :

 

- راه هاي ماشين رو در محيط مسکوني تک واحدي

 

- راه هاي ماشين رو در محيط منازل زنجيره اي

 

- راه هاي ماشين رو در محيط مسکوني در طبقات

 

راه هاي اتومبيل رو در محيط مسکوني داراي اين خاصيت است که به علت اندازه هاي کوچکتر و تاسيسات ارتباطي محدودتر ،مخارج را کاهش مي دهد و خواسته هاي مردم ساکن محيط را نيز برآورده مي سازد.به پياده ها و کودکان توجه خاصي مبذول مي گردد و کليه افراد به راحتي مي توانند به مقاصد و منازل خود دسترسي داشته باشند.

 

 

 

خيابان هاي پخش کننده :

 

اين خيابانها ،راه حلي براي مقابله با رفت و آمد ها با سرعت بسيار بالا و بروز نا امني در ترافيک ،ارائه مي دهند. وجود انحنا در طراحي اين خيابانها و عقب نشيني و تعيين محل توقف اتومبيل ها موجب مي شود که اتومبيل ها سرعت زيادي نداشته باشند .بنابراين ايمني بيشتري در ترافيک و فضاي بيشتري براي افراد پياده به وجود آمده است .

 

خيابانهاي پخش کننده اگرچه از نظر طراحي ،عرض پروفيل مساوي دارند اما از نظر رفت آمد يا قوسها و جرييات تفاوت زيادي ندارند ،زيرا در درجه اول به رفت آمد روان توجه شده است .توسعه ترافيک در درجه اول ،مي تواند نه تنها براي اتومبيل ها در خيابانهاي منتهي به محيط هاي مسکوني ،بلکه براي افراد پياده نيز اشکالات زيادي را به وجود آورد که در زير به چند نمونه آن اشره شده است :

 

1- درصد بالاي خطر تصادف براي پياده ها و کودکان به دليل سرعت زياد اتومبيلها

 

2- اشغال فضاي زياد خيابانها و پارکينگ ها

 

3- با آن که در طول روز ترافيک تراکم کمتري دارد ،استفاده از فضاي خيابان براي بازي يا توقف به علت ناامني امکان پذير نيست

 

4- تکنيک هاي ترافيک و طراحي و نحوه کاربري و همچنين فضاي مسکوني محدو گرديده است .

 

نسبت غلط به معناي واقعي عملکرد ترافيک و فضايي که به آن تعلق دارد ،از يک طرف و خواستهاي مختلف فضاهاي مسکوني و ديگر فضاها از طرف ديگر ،خطر هاي رفت آمد و غير اقتصادي بودن طراحي خيابان ها را موجب مي شود که براي اين نواحي بايد طراحي ديگري را نيز در نظر گرفت .

 

 

 

در تعيين آلترنتيو هاي مختلف براي انواع خيابانها و راه هاي ماشين رو در محيط مسکوني بايد مشخصات زير را در نظر گرفت :

 

الف ) خيابانها با کاربري براي افراد پياده و دوچرخه سوارها (ترافيک آرام )در مقابل خيابانهاي اتومبيل رو رو شانس مساوي دارند و حتي در اولويت قرار مي گيرند.

 

ب) به منظرو تامين ايمني ترافيک و کاهش آلودگي محيط زيست ،رفت آمد در چنين خيابانهايي که صرفا به خيابانهاي پخش کننده محيط مسکوني محدود مي گردد مقدار سرعت پايين مي باشد و حتي در موقعي سرعت به صورت گام به گام و بسيار آهسته انجام مي گيرد.

 

ج) به منظور جدا نمودن فضاهاي ترافيک و کاربري هاي مختلف توسط پروفيل هاي عرضي ، مي توان از کاربري توامان کل مجموعه استفاده کرد.

 

د) طراحي و بخش مسکن در محدوده خيابانها بايد با تزئيناتي همراه باشد و از خطوط و قطعات جداکننده جهت بهبود جزييات ترکيب فضا صرف نظر گردد. راه هاي محلي در محيط هاي مسکوني که اتومبيل رو هستند براي ارتباط فضاي مسکوني کوچک با حداکثر 50 واحد مسکوني قابل اجراست. خيابان هاب مراکز مسکوني نيز جهت ارتباط دادن فضاي مسکوني بزرگتر با بار ترافيک براي حداکثر 100 اتومبيل ايجاد مي گردد.

 

 

 


 

 

انواع دوربرگردانها

 

 


منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 18 فروردین 1395 ساعت: 9:14 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس