پروژه و تحقیق رایگان - 448

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

رشته مطالعات زنان در ايران

بازديد: 173

رشته مطالعات زنان در ايران

آسيب‌شناسي رشته مطالعات زنان در ايران 

سميه مقدم 
دانشجوي کارشناسي ارشد رشته مطالعات زنان دانشگاه تهران 

رشته مطالعات زنان سال‌هاست که در دانشگاه‌هاي گوناگون دنيا در مقاطع کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري تدريس مي‌شود، اما اين رشته در ايران مجهول و غريب مانده است و بجز کارشناسان مسائل زنان و تعدادي از فارغ التحصيلان و دانشجويان اين رشته، کمتر کسي با آن آشنايي دارد. هفت سال از آغاز پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد در دانشگاه‌هاي ايران مي‌گذرد، اما هنوز مشکلات و مسائل دانشجويان اين رشته و نقص‌ها و آسيب‌هاي آن به قوت خود باقي مانده است. به همين دليل بر آن شديم تا دلايل و شيوه شکل‌گيري اين رشته در ايران را با دلايل و چگونگي ايجاد آن در غرب مقايسه کنيم. به اميد آنکه براي کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل زنان مفيد باشد. 


رشته مطالعات زنان در غرب 

يکي از دستاوردهاي موج دوم جنبش زنان، شکل‌گيري نهادي به نام «مطالعات زنان» بود. بنا به اعتقاد فمينيست‌ها مطالعات زنان «شاخه آکادميک جنبش آزادي بخش زنان» است. (مشير زاده 1383، ص 27). 

جنبش زنان در غرب به شدت از جنبش‌هاي همزمان ديگر مانند، جنبش الغاي بردگي و يا جنبش حقوق مدني سياه­پوستان متأثر بود. در حوزه آکادميک در دهه 1960 ميلادي، حوزه‌اي مطالعاتي با نام «مطالعات سياه‌پوستان» (black studies) شکل گرفت که الهام بخش اصلي زنان در تشکيل اين حوزه مطالعاتي به شمار مي‌آيد. 

فمينيست‌ها به اين نتيجه رسيده بودند که جريان اصلي دانش در غرب در خدمت وضع موجود و از جمله تداوم و بازتوليد روابط نابرابر جنسيتي است در شرايطي که علم در زندگي جوامع مدرن غربي، محور و معيار حقيقت تلقي مي‌شد، عامل مشروعيت‌بخشي و تداوم نابرابري عليه زنان به شمار مي‌آمد (مشير زاده، 1383، ص 78). 

همان‌گونه که مي‌بينيم، فراهم بودن فضاي اجتماعي و بروز چالش‌هاي علم مدرن موجب شد تا در آن زمان شناخت‌هاي جديد و ديدگاه‌هاي نو در حوزه علوم‌اجتماعي و انساني مطرح شود. رشته مطالعات زنان با جنبش زنان در غرب، ارتباطي بسيار نزديک و غيرقابل تفکيک دارد. بنيان همه مباحث مطرح در مطالعات زنان شاخه‌هاي مختلف فمينيسم است و نظريه‌هاي جنسيتي که فمينيست‌ها مطرح مي‌کنند، هسته نظري مباحث مطالعات زنان را تشکيل مي‌دهد. مطالعات زنان هم از نظر تاريخي و هم از لحاظ محتوايي با جنبش زنان ارتباط مستقيم دارد. در سال‌هاي نخست دهه 1970 تنها يک درس در برخي دانشگاه‌ها و در برخي رشته‌ها با اين نگاه تدريس مي‌شد. براي مثال در رشته جامعه‌شناسي درس «جامعه‌شناسي جنسيت و زنان» در رشته روان‌شناسي درس «روان‌شناسي» ايجاد شد. در سال‌هاي 72-1970، صد دانشگاه درس‌هايي مربوط به مطالعات زنان ارائه مي‌کردند (مشير زاده، 1383، ص 80). 

رشته مطالعات زنان در نيمه دوم دهه 70 شکل گرفت و در سال 1980 اولين مدرک کارشناسي‌ارشد اين رشته در کشور انگليس صادر شد. کشورهاي آمريکا و انگليس در ايجاد اين رشته پيشتاز بودند. منظور از مطالعات زنان مطالعاتي است که مرکز توجه تحقيقات و مبناي همه تحليل‌هاي آن، زن يا جنسيت باشد. «پيامد مهم مطالعات زنان به زعم فمينيست‌ها شناختي از جانب زنان در مورد زنان و براي زنان است» (مشير زاده، 1383، ص 81)، اين امر نشانگر آن است که نفس ايجاد اين رشته و مبناي تحقيقات آن، از کشف واقعيت و نشان دادن معناي حقيقت تهي است. زيرا به هر حال اين رشته با هر نقطه عزيمت و هر استدلالي بايد براي تأمين منافع زنان، آن هم به شکل غربي و با بنيان‌هاي فکري فمينيست باشد. 

مطالعات زنان را نمي‌توان مانند ساير رشته‌هاي تحصيلي تعريف کرد؛ عده‌اي معتقدند رشته مطالعات زنان ماهيتي ميان‌رشته‌اي و يا فرارشته‌اي دارد و برخي هم آن را غيررشته‌اي يا چندرشته‌اي مي‌دانند. امروز رشته مطالعات‌ زنان در دانشگاه‌هاي دنيا چارچوب مشخص و ثابتي ندارد و در دانشگاه‌هاي مختلف عناوين گوناگوني از دروس ارائه مي‌شود. بيشتر مباحث اين رشته درخصوص تاريخ زنان، فلسفه فمينيسم، روان‌شناسي زنان، علوم‌زيستي زنان، ادبيات فمينيستي، زبان‌شناسي و جنسيت زنان، ارتباطات جمعي، زنان و سياست، زنان و کار، زنان و حقوق، زنان و بهداشت و زنان و سياست‌گذاري عمومي است. 


رشته مطالعات زنان در ايران 

مؤسسه مطالعات و تحقيقات زنان، خانه برنامه‌ريزي و ايجاد رشته مطالعات زنان در کشور بود. اين مؤسسه در سال 1365 با هدف بسترسازي براي بهبود اوضاع زنان، توسط چند تن از زن‌پژوهان کشور تأسيس شد. خانم منير آمدي قمي، مديرعامل اين مؤسسه، در سال‌هاي آغاز به کار اين رشته، شيوه شکل‌گيري آن را چنين بيان مي‌کند: «پس از شرکت فعال مؤسسه در کنفرانس جهاني زنان در پکن در سال 1374، ضرورت تأسيس اين رشته براي اعضاي مؤسسه پررنگ‌تر شد». 

مؤسسه مطالعات و تحقيقات زنان، پس از کنفرانس پکن و مکاتبه با دانشگاه‌هاي گوناگون دنيا، طرحي براي ايجاد رشته مطالعات زنان آماده نمود و در سميناري يک روزه در دانشگاه تربيت مدرس، در حضور اساتيد و مديران وزارتخانه، از راه‌اندازي اين رشته دفاع کرد. (بصيري، مريم، گزارش از راه‌اندازي رشته مطالعات زنان و مطالعات خانواده در دانشگاه‌هاي کشور؛ پيام زن، سال 80، دفتر چهارم ويژه‌نامه، شماره 2. ) 

19 دي ماه 1378 طرح دوره کارشناسي‌ارشد مطالعات زنان در شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت فرهنگ و آموزش عالي تصويب و در سال 81-1380 اجرا شد. در مصوبه شوراي عالي برنامه‌ريزي درباره هدف تأسيس اين رشته آمده است: 

«هدف تأسيس اين رشته، معرفي شأن و نقش زن در جهان هستي از ديدگاه اسلام، تربيت نيروي انساني متخصص در جهت آموزش و پژوهش در امور زنان؛ تربيت نيروي انساني جهت سياست‌گذاري مطلوب در سطوح مختلف برنامه‌ريزي کشور و تقويت بينش علمي نسبت به مسئله زن جهت اصلاح نگرش‌هاي اجتماعي و فرهنگي است». (کريمي، شيوا، رشته مطالعات زنان از آغاز تا امروز، مروري بر فعاليت‌هاي مرکز مطالعات و تحقيقات زنان در دانشگاه تهران از 84 تا 87). 


در اين مصوبه، دليل تأسيس اين رشته به‌ اين صورت بيان شده است: 

تربيت کارشناس در امور زنان جهت مشاوره در کليه سطوح اجرايي کشور؛ تربيت کارشناس جهت اجراي طرح‌هاي مربوط به زنان در کليه سطوح؛ تربيت کارشناس جهت سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي در امور زنان و طرح مواضع کلي بينش اسلامي نسبت به زن به صورت علمي در سطح دانشگاهي. 

پيش‌بيني مصوبه در مورد شيوه به کارگيري فارغ‌التحصيلان اين رشته به صورت زير است: 

دانش آموختگان اين رشته به صورت کارشناس اجرايي، مشاور يا سياست‌گذار در زمينه‌هاي ذيل مؤثر هستند: 

کميسيون‌هاي مجلس، کميسيون‌هاي زنان، خدمات مشاوره‌اي، مددکاران اجتماعي، سازمان بهزيستي، مشاوران وزراء و دفتر امور مشاوره زنان در وزارتخانه‌ها، انجمن اولياء و مربيان، سازمان تدوين کتب درسي، صدا و سيما، شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، شوراي عالي جوانان، سازمان‌هاي غير دولتي، جرايد، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، کليه سطوح آموزش و پرورش کشور، بازپروري و زندان‌ها، شوراي عالي سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي، مشاور حقوقي دادگاه‌ها و دفاتر حقوقي شوراي فرهنگ عموعي. 

مفاد امتحاني رشته مطالعات زنان در کنکور کارشناسي ارشد بيش از هر رشته ديگر با درس‌هاي دوره کارشناسي علوم‌اجتماعي سنخيت دارد (مباني جامعه‌شناسي و نظريه‌هاي جامعه‌شناسي هر کدام ضريب 3 و روش تحقيق در علوم اجتماعي ضريب 2). به همين دليل در دانشگاه‌ها اين رشته، زيرمجموعه گروه جامعه‌شناسي به شمار مي‌آيد. دانشجويان رشته مطالعات زنان ابتدا در دانشگاه‌هاي علامه‌طباطبائي، تربيت مدرس و الزهراء پذيرفته شدند. دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد رودهن نيز در سال 1382 دانشجو پذيرفتند و بدين ترتيب تعداد دانشگاه‌هايي که اين رشته را ارائه مي‌کردند، به پنج دانشگاه رسيد. در سال 1383 دانشگاه شيراز و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات و در سال 1384 دانشگاه اصفهان نيز به جمع اين دانشگاه‌ها پيوستند. 

«حقوق زن در اسلام»، «زن و خانواده» و «زن و تاريخ» سه گرايشي هستند که از ابتدا براي اين رشته وجود داشت اما در عمل به دليل نداشتن داوطلب، گرايش «زن و تاريخ» در سال نخست منتفي شد. دانشگاه تربيت مدرس رشته مطالعات زنان را با گرايش «حقوق زن در اسلام» تأسيس کرد. دانشگاه تهران نيز اين رشته را بدون گرايش ارائه مي‌کند. ساير دانشگاه‌ها نيز گرايش «زن و خانواده» را برگزيده‌اند. 

ضرورت و اهداف شکل‌گيري رشته مطالعات زنان در نظر و عمل به شدت ناهماهنگ است و افرادي که دست‌اندرکار امور اجرايي و شکل‌دهي اين رشته هستند، اين ناهماهنگي را بيان کرده‌اند؛ خانم فهيمي قوبيتي مسئول دبيرخانه رشته مطالعات زنان لزوم راه‌اندازي اين رشته را چنين بيان مي‌کند: «از آنجا که در کشورهاي مختلف اين رشته تأسيس مي‌شود، ما نيز براي رسيدن به استانداردهاي جهاني به اين رشته نياز داريم، گذشته از جنبه ساختاري، وقتي افزايش مشارکت زنان را شاهديم و بحث زن و جنسيت فراگير شده، لازمه فعاليت در اين حوزه داشتن پشتوانه‌اي به نام شناخت است که در حيطه آکادميک صحيح‌تر به دست مي‌آيد». (مجله پيام زن، سال 74، شماره 2) 

روشن است که چنين پشتوانه‌اي بنا به دلايل گوناگون بايد از کشورهاي غربي وارد شود. از جمله اين دلايل، مي‌توان به استانداردهاي جهاني! پيشکسوت بودن آنها در تأسيس رشته و کمبود شديد منابع علمي داخلي در اين رشته اشاره کرد. ايشان همچنين به سير ايجاد اين رشته در غرب اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «در کشورهاي ديگر ابتدا جنبش زنان مطرح بوده، سپس آگاهي دادن به زنان و گشايش رشته مطالعات زنان رخ داده است، ولي در ايران اين سير بر عکس است. ابتدا رشته دانشگاهي تأسيس شده، تا پس از آن آگاهي‌هاي لازم در مورد نگاه‌هاي فمينيستي به زنان داده شود». خانم فهيمي قوبيتي لزوم ايجاد جنبش زنان با ويژگي‌ها و خصلت‌هاي غربي را به قرينه معنوي در جمله خود محذوف کرده‌ است، اما بار ديگر هنگامي‌که آگاهي دادن در مورد نگاه‌هاي فمينيستي به زنان را مطرح مي‌کند، به نوعي از هدف تأسيس رشته سخن مي‌گويد. وي در بخش ديگري از سخنان خود، به هماهنگ نبودن نظريات فمينيستي غربي با جامعه ما اشاره مي‌کند و مي‌گويد بايد از لحاظ علمي تقويت شويم، اما در حال حاضر منابع علمي محدودي در اين حوزه داريم. 


آسيب‌شناسي رشته مطالعات زنان 

هر چند هفت سال از تأسيس رشته مطالعات زنان مي‌گذرد، اما مشکلات و نواقص آن همچنان پا برجاست. مسائل و مشکلات اين رشته را مي‌توان به اختصار چنين شمرد: 

· نداشتن منابع درسي منسجم و دقيق؛ علاوه بر عدم هماهنگي و مشخص نبودن سرفصل دروس، در دانشگاه‌هاي مختلف منابع منسجم و دقيقي براي هر درس وجود ندارد و استفاده از اين منابع منوط به نظر اساتيد است. 

· نداشتن منابع علمي کافي؛ منابع اصلي اين رشته نامشخص است که البته اين مسئله مي‌تواند ناشي از بين رشته‌اي بودن مطالعات زنان باشد. 

· تطابق نداشتن سرفصل‌ها و محتواي درس‌ها در دانشگاه‌هاي گوناگون و يا حتي در يک دانشگاه براي ورودي‌هاي مختلف؛ 

· هم‌پوشاني محتواي برخي درس‌ها؛ 

· امکان ادامه تحصيل در مقطع دکتراي رشته مطالعات زنان در داخل کشور وجود ندارد لذا دانشجويان ناچار به تغيير رشته هستند؛ 

· جايگاه شغلي فارغ‌التحصيلان رشته مطالعات زنان مشخص نيست؛ 

· سازمان‌ها و ارگان‌هاي برنامه‌ريز با اين رشته آشنايي ندارند و به تبع آن از فارغ‌التحصيلان اين رشته در برنامه‌هاي استاني و ملي بهره نمي‌گيرند. 


جمع‌بندي و نتيجه‌گيري 

هر چند در بيان و کلام بسياري از مؤسسان رشته مطالعات زنان، توجه به مباني اعتقادي و ديني آشکار است، اما خروجي اين رشته در تقويت اعتقادات ديني در مقابل نتايج غربي فمينيستي بسيار کم‌رنگ بوده و کم‌ترين کارکردها را دارد. 

خانم ابتکار؛ معاون رئيس‌جمهور و رياست سابق سازمان محيط زيست؛ در مصاحبه‌اي در مجله پيام زن مي‌گويد: «يکي از انگيزه‌هاي ما اين بود که با نگاه امام (ره) به عنوان يک اصلاح‌گر ديني و فردي که مسائل زنان را تفسير و اجتهاد مي‌کرد با يک حرکت نوين براي دنيا و جامعه خودمان، ابعاد مسائل زنان را معرفي کنيم و بگوييم حرف‌هاي تازه‌اي براي گفتن داريم. در واقع نه کليشه‌هاي سنتي متحجرانه نسبت به زنان را قبول داشتيم، نه نگاه غربي به آنان را» 

خانم نهله غروي يکي از اساتيد اين رشته در دانشگاه تربيت‌مدرس، معتقد است: «هدف شناخت جايگاه زن از ديدگاه اسلام در جامعه است. هدف ما ايجاد رشته بر مبناي تعاليم و آموزه‌هاي اسلام بود و به دنبال واحدهاي درسي اين رشته در غرب نرفتيم». 

تناقضات بسياري در سخنان اساتيد اين رشته و مؤسسان آن وجود دارد؛ شهلا اعزازي از اساتيد مؤثر اين رشته هدف از تأسيس رشته مطالعات زنان را چنين بيان مي‌کند: «هدف اين بود که موقعيت زنان و پايگاه آنها در جامعه مشخص شود، زناني‌ که از امکانات اجتماعي فرهنگي و قانوني دور نگه داشته شده بودند». 

ايجاد اين رشته با توجه به اهداف مذکور، در مصوبه شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم بسيار مهم و ضروري به نظر مي‌رسد و جاي خالي و خلأ دستيابي به اين اهداف در جامعه اسلامي امروز ما واضح است. اما آنچنان که مشهود است اين اهداف و يا حداقل بخشي از آن در طول اين هفت سال محقق نشده است. تفاوت واضح اهداف تأسيس اين رشته و عملکرد دانشگاه‌ها،‌ اساتيد و دانشجويان اين رشته واضح است و در اين مورد لازم به توضيح نيست. حتي پايان‌نامه‌ها و تحقيقاتي که ظاهراً اسلامي هستند و در مورد زنان در اسناد و متون اسلامي در چندين حوزه مثل حقوق و تاريخ انجام شده‌اند،‌ نتوانستند آنطور که بايد و شايد جوابگوي سؤالات و نيازهاي امروز جامعه ما باشند و فارغ‌التحصيلان اين رشته نيز از اهداف اوليه و اسلامي آن دور شده و غافل مانده‌‌اند. 

تفاوت‌هاي عميق و واضحي در شيوه شکل‌گيري اين رشته و اهداف ايجاد آن در ايران و در غرب وجود دارد. در ايران، بهره‌گيري از آموزه‌هاي ديني و تعاليم اسلام، مبناي آغازين حرکت اين رشته بود، اما منابع و محتواي دروس و نظريات گوناگوني که مبناي تحليل و بررسي مسائل زنان ايران قرار مي‌گيرد، کاملاً غربي است و حتي تشخيص و شناسايي مسائل اجتماعي و فرهنگي زنان ما با کمک نظريه‌هاي اجتماعي غرب و حمايت سازمان‌هاي بين‌المللي انجام مي‌شود، چه رسد به ارائه راهکارها و پيشنهادهاي لازم براي بهبود وضعيت زنان مسلمان ايراني! 

بسياري از آسيب‌هاي مذکور سبب شده است پايان‌نامه‌هاي دانشجويي نتوانند به صورت کاربردي مشکلي از مشکلات زنان جامعه را حل کنند و حتي در تقويت بنيان‌هاي نظري ايراني اسلامي ناکام مانده‌اند. 

محتواي اين رشته در زمينه چيستي مشکلات و مسائل زنان، چرايي ايجاد مشکلات و چگونگي حل آنها بسيار ضعيف است و نمي‌تواند راه‌کارهاي مناسبي براي مسئله‌يابي، مسئله‌شناسي و حل مسائل زناني که هويت ايراني اسلامي دارند، ارائه دهد. 

مسئله محور نبودن پايان‌نامه‌هاي دانشجويي و ناهماهنگي پايان‌نامه‌ها حتي در موضوعات کلي و حصول نتايج گوناگون، همچنين متضاد بودن بعضي پايان‌نامه‌هايي که موضوع مشابه دارند، مي‌تواند از علل ناکارآمدي پايان‌نامه‌ها باشد. زيرا هر کدام از‌ آنها به بخشي از مسئله پرداخته‌اند و در مسير نظريه‌هاي اجتماعي غربي و يا براي کسب رضايت حمايت‌کنندگان طرح مانند سازمان‌هاي بين‌المللي حرکت کرده‌اند. 

وزارت علوم در سال گذشته رشته مطالعات زنان را مورد بازبيني قرار داد و پيشنهادات گوناگوني مانند در نظر گرفتن دو گرايش کلي با عناوين «مسائل نظري» و «مسائل کاربردي» مطرح کرد. پس از جلسات متعدد شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم، ابقاي رشته مطالعات زنان را به عنوان رشته و نه گرايش تحصيلي مورد نظر قرار داد و با توجه به اهداف شکل‌گيري آن بر گسترش اين رشته تأکيد کرد. 

هم‌اکنون هفت سال از آغاز پذيرش دانشجو در رشته مطالعات زنان مي‌گذرد و زمزمه‌هايي از ارائه اين رشته در مقطع دکتري مي‌شنويم. بر اين اساس بيش از پيش لازم است تا محتواي دروس و منابع درسي رشته مطالعات زنان مورد بازنگري قرار گيرد. گسترش رشته مطالعات زنان با تعداد گوناگون دانشجويان پذيرش شده، تعداد دانشگاه‌هاي پذيرش‌کننده و ارتقاء مقطع آن، به کارشناسي‌هاي گوناگوني بر روي محتوا، منابع و پشتوانه‌هاي علمي داخلي نياز دارد. تعجيل در گسترش رشته، تنها مشکلات آن را افزون خواهد کرد. ارتقاء کيفي رشته مطالعات زنان بيشتر از هر امر ديگري ضرورت دارد و گسترش کمّي آن بايد در زمينه و بستري مناسب صورت گيرد. 


منابع: 

اردلان، پروين؛ رشته مطالعات زنان: مهمان ناخوانده رشته علوم اجتماعي؛ زنان، شماره 83، دي 1380. 

اعزازي، شهلا، درآمدي بر تأسيس رشته مطالعات زنان در ايران، ريحانه، سال 1، شماره 1، زمستان 1381. 

مرکز امور مشارکت زنان، نگاهي به رشته مطالعات زنان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي برخي کشورهاي جهان، معاونت آموزشي و پرورشي مرکز امور مشارکت زنان رياست جمهوري، تهران: برگ زيتون، 1381. 

مشيرزاده، حميرا؛ مقدمه‌اي بر مطالعات زنان؛ دفتر برنامه‌ريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، تهران، پاييز 1383. 

بصيري، مريم، گزارش از راه‌اندازي رشته مطالعات زنان و مطالعات خانواده در دانشگاه‌هاي کشور؛ پيام زن، سال 80، دفتر چهارم ويژه‌نامه، شماره 2. 

کريمي، شيوا، رشته مطالعات زنان از آغاز تا امروز، مروري بر فعاليت‌هاي مرکز مطالعات و تحقيقات زنان در دانشگاه تهران از 84 تا 87. 

منبع: وب سایت دفتر مطالعات زنان 
کلمات کلیدی: معرفی رشته ، مطالعات زنان ، آشنایی با رشته ، تحصیلی ، درباره رشته ، رشته تحصیلی ، آسیب شناسی ، رشته مطالعات زنان ، رشته ، بازار کار ، فرصت شغلی

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:03 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آشنایی با رشته تحصیلی روانشناسي

بازديد: 91

آشنایی با رشته تحصیلی روانشناسي

تا 80 سال پيش روانشناسي را مطالعه روح و روان و روانشناس را فردي مي‌دانستند كه رويداد‌هاي دروني،‌ ذهني و مغزي را مثل تصورات، خاطرات،‌ افكار و احساسات مطالعه مي‌كند.طبق اين تعريف، روانشناسي شاخه‌اي از ذهني‌ترين بخش دانش انسان؛ يعني فلسفه بود. اما از اوايل قرن بيستم و با پيشرفت سريع دو علم زيست‌شناسي و فيزيك،‌ روانشناسي نيز مطالعه ذهني (زندگي رواني) را كنار گذاشت و به مشاهده و مطالعه رفتار موجودات پرداخت. البته هنوز نيز روانشناسان فرآيندهاي ذهني را مطالعه مي‌كنند اما اين كار را نه به صورت ثبت شخصي ادراكات و احساسات بلكه به شيوه عيني و علمي انجام مي‌دهند.متأسفانه‌ هنوز در كشور ما بسياري‌ از مردم‌، روانشناسي‌ را با كف‌بيني‌ و احضار روح‌ يكي‌ مي‌دانند و ما مي‌بينيم‌ كه‌ كتاب‌هايي‌ با موضوعات‌ فوق‌، به‌ عنوان‌ كتاب‌هاي‌ روانشناسي‌، فروش‌ فوق‌العاده‌اي‌ دارند. در حالي‌ كه‌ روانشناسي‌ شاخه‌اي‌ از علوم‌ زيستي‌ است‌ كه‌ هم‌ به‌ مطالعه‌ عيني‌ رفتار قابل‌ مشاهده‌ مي‌پردازد و هم‌ به‌ فهم‌ و درك‌ فرآيندهاي‌ ذهني‌ كه‌ مستقيماً قابل‌ مشاهده‌ نبوده‌ و براساس‌ داده‌هاي‌ رفتاري‌ و عصب‌ زيست‌شناختي‌ قابل‌ استنباط‌ است‌، توجه‌ دارد. رشته‌ روانشناسي‌ در مقطع‌ كارشناسي‌ داراي‌ 4 گرايش‌ باليني‌، آموزش‌ كودكان‌ استثنايي‌، صنعتي‌ و سازماني‌ و عمومي‌ است‌. در اين ميان روانشناسي‌ باليني‌ خدمات‌ تشخيص‌ و درمان‌ (روان‌ درماني‌) را به‌ افرادي‌ كه‌ دچار رفتارهاي‌ نابهنجاري‌ مثل‌ افسردگي‌، اضطراب‌، وسواس‌، و غيره‌ هستند، ارائه‌ مي‌دهد كه‌ اين‌ خدمات‌ در سه‌ زمينه‌ تشخيص‌، درمان‌ و پيشنهادِ روش‌هايي‌ براي‌ پيشگيري‌ از معضلات‌ و ناهنجاري‌هاي‌ رفتاري‌ ارائه‌ مي‌شود. روانشناسي‌ صنعتي‌ و سازماني‌ نيز يافته‌هاي‌ روانشناسي‌ را در تمام‌ محيط‌هاي‌ كاري‌ به‌ كار مي‌برد؛ يعني‌ درباره‌ اين‌ كه‌ محيط‌ كار بايد چگونه‌ باشد تا بهترين‌ بازدهي‌ را داشته‌ باشد يا چه‌ متغيرهايي‌ در ارتباط‌ بين‌ كارفرما و كارگر مؤثر است‌ و چه‌ عواملي‌ باعث‌ عدم‌ تفاهم‌ بين‌ كارفرما و كارگر مي‌شود، مطالعه‌ مي‌كند. روانشناسي‌ عمومي‌ نيز به‌ مطالعه‌ كليات‌ روانشناسي‌ مي‌پردازد و روانشناسي‌ و آموزش‌ كودكان‌ استثنايي‌ كاربرد يافته‌هاي‌ روانشناسي‌ در رابطه‌ با كودكان‌ استثنايي‌ (تيزهوشان‌ و معلولين‌ جسماني‌) است‌. 
توانايي‌هاي‌ لازم : 
زيست‌شناسي‌ و شيمي‌ در اين‌ رشته‌ اهميت‌ بسياري‌ دارد و بايد پايه‌ علوم‌زيستي‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ قوي‌ باشد. به‌ همين‌ دليل‌ امروزه‌ دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ از بين‌ دو گروه‌ آزمايشي‌ علوم‌انساني‌ و علوم‌تجربي‌ پذيرفته‌ مي‌شوند. از سوي‌ ديگر آمار و رياضي‌ و زبان‌ انگليسي‌ در اين‌ رشته‌ كاربرد و اهميت‌ زيادي‌ دارد. دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد نسبت‌ به‌ اطراف‌ و جامعه‌ خود ديد عميقي‌ داشته‌ باشد تا بتواند ظرافت‌هاي‌ رفتاري‌ افراد را درك‌ كند‌ و به‌ ويژگي‌هاي‌ رواني‌ افراد پي‌ ببرد. 
موقعيت‌ شغلي‌ در ايران : 
امروزه‌ روانشناسي‌ با همه‌ جنبه‌هاي‌ زندگي‌ ما ارتباط‌ دارد و هر اندازه‌ كه‌ جامعه‌ پيچيده‌تر شود، روانشناسي‌ نيز نقش‌ مهمتري‌ در حل‌ مسائل‌ آدمي‌ برعهده‌ مي‌گيرد. اين‌ به‌ معناي‌ فرصت‌هاي‌ شغلي‌ متنوع‌ و گسترده‌ براي‌ فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ روانشناسي‌ است‌. به‌ گفته‌ كارشناسان‌ اين‌ رشته‌، آينده‌ روانشناسي‌ در كشور ما روشن‌ و اميدبخش‌ است‌ و فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بايد آينده‌ خود را در فردا ببينند. چون‌ كشور ما يكي‌ از كشورهاي‌ در حال‌ توسعه‌ است‌ و بدون‌ بهره‌گيري‌ از شاخه‌هاي‌ مختلف‌ روانشناسي‌ نمي‌تواند توسعه‌ همه‌جانبه‌ داشته‌ باشد. از سوي‌ ديگر كشور ما، كشور جواني‌ است‌ و امروزه‌ يكي‌ از دغدغه‌هاي‌ خانواده‌ها، حفظ‌ بهداشت‌ رواني‌ و بالا بردن‌ سطح‌ دانش‌ فرزندانشان‌ مي‌باشد كه‌ اين‌ دو مهم‌ نيز به‌ ياري‌ شاخه‌هاي‌ مختلف‌ روانشناسي‌ از جمله‌ روانشناسي‌ رشد و روانشناسي‌ تربيتي‌ امكان‌پذير است‌. البته‌ در حال‌ حاضر فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بيشتر‌ جذب‌ آموزش‌ و پرورش‌ مي‌شوند يا در شركت‌ها و سازمان‌ها به‌ عنوان‌ كارشناس‌ روانشناسي‌ فعاليت‌ مي‌كنند و عده‌اي‌ نيز به‌ عنوان‌ دستيار متخصص‌ روانشناسي‌ باليني‌ يا روانپزشك‌ مشغول‌ به‌ كار هستند. 

-------------------------------------------------------------------------------- 
درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل : 
دروس‌ مشترك‌ در‌ گرايش‌هاي مختلف روانشناسي : 
روانشناسي‌ عمومي‌، علم‌النفس‌ از ديدگاه‌ دانشمندان‌ اسلامي‌، آمار توصيفي‌، فيزيولوژي‌ عمومي‌، كليات‌ فلسفه‌، مباني‌ جامعه‌شناسي‌، روانشناسي‌ احساس‌ و ادراك‌، متون‌ روانشناسي‌ به‌ زبان‌ خارجي‌، آمار استنباطي‌، روش‌ تحقيق‌ در روانشناسي‌، روانشناسي‌ فيزيولوژيك‌، روانشناسي‌ تجربي‌، روانشناسي‌ رشد، روانشناسي‌ يادگيري‌، روانشناسي‌ تربيتي‌، روانشناسي‌ اجتماعي‌، روانسنجي‌، انگيزش‌ و هيجان‌، شخصيت‌، آسيب‌شناسي‌ رواني‌، بهداشت‌ رواني‌، روانشناسي‌ مرضي‌ كودك‌، تاريخچه‌ و مكاتب‌ روانشناسي‌. 
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ روانشناسي‌ باليني‌: 
كاربرد مقدماتي‌ روش‌هاي‌ تشخيص‌ باليني‌، كاربرد مقدماتي‌ روش‌هاي‌ درمان‌، مصاحبه‌، سمينار مسائل‌ روانشناسي‌ باليني‌ در جهان‌ و ايران‌، پژوهش‌هاي‌ عملي‌ در روانشناسي‌ باليني‌، روانشناسي‌ پويايي‌ گروه‌، كليات‌ روانپزشكي‌، بررسي‌ مقدماتي‌ نظريه‌هاي‌ روان‌ درماني‌، روانشناسي‌ مشاوره‌ و راهنمايي‌، روانشناسي‌ كودكان‌ استثنايي‌. 
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ روانشناسي‌ عمومي‌: 
طرح‌ها و‌ پژوهش‌هاي‌ آزمايشگاهي‌، مقدمات‌ نورو بسيكولوژي‌، ارزشيابي‌ شخصيت‌، روانشناسي‌ مشاوره‌ و راهنمايي‌، روانشناسي‌ هوش‌ و سنجش‌ آن‌، تفكر و زبان‌، روانشناسي‌ پويايي‌ گروه‌، روانشناسي‌ كودكان‌ استثنايي‌، سمينار در مسائل‌ روانشناسي‌ عمومي‌، اختلالات‌ يادگيري‌، روانشناسي‌ جنايي‌، پژوهش‌هاي‌ عملي‌ در روانشناسي‌ عمومي‌. 
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ روانشناسي‌ استثنايي‌: 
روانشناسي‌ مشاوره‌ و راهنمايي‌، نظريه‌ها و كاربرد آزمون‌هاي‌ شناختي‌، روانشناسي‌ كودكان‌ تيزهوش‌ و روش‌هاي‌ آموزش‌ آنها، روانشناسي‌ كودكان‌ عقب‌مانده‌ و روش‌هاي‌ آموزش‌ آنها، اختلالات‌ تكلم‌ و گفتار درماني‌، روانشناسي‌ تدريس‌ به‌ كودكان‌ ناشنوا، روانشناسي‌ تدريس‌ به‌ كودكان‌ نابينا، متون‌ روانشناسي‌ كودكان‌ استثنايي‌ به‌ زبان‌هاي‌ خارجي‌، بهداشت‌ رواني‌ كودكان‌ استثنايي‌ و خانواده‌، زمينه‌ پيشگيري‌ از تولد كودكان‌ عقب ‌افتاده‌، روانشناسي‌ كودكان‌ ناسازگار، روش‌هاي‌ تغيير و اصلاح‌ رفتار كودكان‌، سمينار مسائل‌ كودكان‌ استثنايي‌ در جهان‌ و ايران‌، پژوهش‌هاي‌ عملي‌ در روانشناسي‌ و آموزش‌ كودكان‌ استثنايي‌. 
منبع: سازمان سنجش آموزش کشور 

کلمات کلیدی: آشنایی با رشته های تحصیلی دانشگاهی، روانشناسي، رشته روانشناسي، دروس رشته روانشناسي، گرایشهای مختلف رشته روانشناسي، گرايش‌ روانشناسي‌ باليني، گرايش‌ روانشناسي‌ عمومي، روانشناسي‌ استثنايي، روانشناسي‌ احساس‌ و ادراك‌، متون‌ روانشناسي‌ به‌ زبان‌ خارجي

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:02 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آشنایی با رشته تحصیلی كارداني امور مالي و مالياتي

بازديد: 107

آشنایی با رشته تحصیلی كارداني امور مالي و مالياتي

هدف از اين دوره آموزش و تربيت افرادي است كه پس از يك آموزش دو ساله علمي قسمتي از نيازهاي وزارت امور اقتصادي و دارائي را در زمينه‌هاي مالياتي تامين نمايند. و بتوانند به عنوان كمك مميز، مميز، سرمميز، مميز كل و رئيس يا معاون جزئي واحدهاي مالياتي ، مالي، اداري و قسمت وصول فعاليت كنند البته طبيعت رشته و دروس پيش‌نياز به نحوي تنظيم گرديده كه جدا از حوزه وزارت امور اقتصادي و دارائي فارغ‌التحصيلان اين دوره مي‌توانند در مشاغل مورد نظر براي فوق‌ديپلم حسابداري نيز نقش داشته باشند. 

-------------------------------------------------------------------------------- 
درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل: 
دروس پايه: 
اصول علم اقتصاد، رياضيات پايه، آمار و كاربرد آن در مديريت، ماليه عمومي و خط‌مشي مالي دولت‌ها، حقوق بازرگاني، مباني و كاربرد كامپيوتر در مديريت. 
دروس تخصصي: 
اصول حسابداري، حسابداري ميانه، حسابرسي، حسابداري دولتي، حسابداري صنعتي، برنامه‌نويسي به زبان كوبال و كاربرد آن در حسابداري و امورمالي، حسابرسي مالياتي، قانون ماليت‌ها، كليات حقوق و مقررات مدني . 
منبع: سازمان سنجش آموزش کشور 

کلمات کلیدی: رشته تحصیلی كارداني امور مالي و مالياتي، كارداني امور مالي و مالياتي، اصول حسابداري، حسابداري ميانه، حسابرسي، حسابداري دولتي، حسابداري صنعتي، برنامه‌نويسي به زبان كوبال و كاربرد آن در حسابداري و امورمالي، حسابرسي مالياتي، قانون ماليت‌ها، كليات حقوق و مقررات مدني

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 10:02 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آشنایی با رشته تحصیلی علوم اجتماعي

بازديد: 91

 

سالانه بيش از 80 ميليون نفر به جمعيت جهان اضافه مي‌شود. به همين دليل سن نيمي از جمعيت جهان كمتر از 25 سال است و در اين ميان بيش از يك ميليارد جوان در سنين 15 تا 24 سال قرار دارند و اين بيانگر آن است كه كشورهاي دنيا بخصوص كشورهاي در حال توسعه كه بيشتر جمعيت جهان به آنها اختصاص دارد، در سال‌هاي آينده با معضلات اجتماعي بسياري در شهرها و روستاها رو به رو خواهند شد. به زبان ديگر تقاضاي اجتماعي براي آموزش، بهداشت، اشتغال، مسكن و در مجموع رفاه اجتماعي بيشتر مي‌شود و در نتيجه وجود مختصصاني كه با پژوهش، مطالعه و برنامه‌ريزي, راه‌هاي رسيدن به رفاه اجتماعي را بيابند، بسيار ضروري است. هدف رشته علوم اجتماعي تربيت متخصصاني است كه نياز جامعه را در زمينه‌هاي فوق برآورده سازند. اما چون عنوان علوم اجتماعي داراي مفهوم وسيعي است، رشته علوم اجتماعي به گرايش‌هاي متفاوتي تقسيم شده است. برهمين اساس علوم‌اجتماعي‌ داراي‌ چهار گرايش‌ پژوهشگري‌ اجتماعي‌، برنامه‌ريزي‌ اجتماعي‌ ، رفاه‌ و تعاون‌ اجتماعي‌ و مردم‌شناسي‌ است‌. 
گرايش‌ پژوهشگري‌ اجتماعي: 
هدف‌ پژوهشگري‌ اجتماعي‌ ساختن‌ انسان‌ جامعه‌شناس‌ است‌. انساني‌ كه‌ بتواند با مطالعات‌ دقيق‌ نظري‌ و عملي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ محقق‌، سطح‌ آگاهي‌هاي‌ اجتماعي‌ را بالا برده‌ و‌ پاسخگوي‌ نياز مراكز آموزشي‌، پژوهشي‌ و خدماتي‌ باشد؛ يعني‌ نتايج‌ تحقيقات‌ او به‌ ما بگويد كه‌ چگونه‌ مي‌توان‌ از بحران‌هاي‌ اجتماعي‌ عبور كرد و به‌ آرامش‌ و رفاه‌ رسيد. درس‌هاي‌ پژوهشگري اجتماعي‌ داراي‌ سه‌ شاخه‌ است‌. در يك‌ شاخه‌ مهارت‌ در عمليات‌ تحقيقي‌ آموزش‌ داده‌ مي‌شود، شاخه‌ ديگر مباني‌ جامعه‌شناسي‌ است‌ كه‌ پايه‌هاي‌ علم‌ جامعه‌شناسي‌ را از نظر مفهومي‌ معرفي‌ مي‌كند و شاخه‌ سوم‌ نيز مباحث‌ جمعيت‌شناسي‌ است‌ كه‌ از درس‌ مباني‌ جمعيت‌شناسي‌ شروع‌ مي‌شود و به‌ تحليل‌ جمعيت‌، تحليل‌ حركت‌هاي‌ جمعيتي‌ و كاربردهاي‌ جمعيت‌شناسي‌ در مباحث‌ اجتماعي‌ و اقتصادي‌ ختم‌ مي‌گردد. 
توانايي‌هاي‌ لازم‌ : 
دانشجوي‌ اين‌ گرايش‌ بايد به‌ تحقيق‌هاي‌ نظري‌ و عملي‌ علاقه‌مند باشد؛ يعني از يك سو نظريه‌هاي‌ اجتماعي‌ را مطالعه‌ كرده‌ و آنها را مورد نقد و تحليل‌ قرار دهد و از سوي‌ ديگر بين‌ مردم‌ جامعه‌ رفته‌ و به‌ تحقيق‌هاي‌ ميداني‌ علاقه‌مند باشد. دانش‌ و بينش‌ رياضي‌ در اين‌ گرايش‌ بسيار مهم‌ است‌؛ چون‌ دقيق‌ فكر كردن‌ و دقيق‌ انديشيدن‌ در پژوهشگري‌ اجتماعي‌ اهميت بسياري دارد. 
موقعيت‌ شغلي‌ در ايران : 
در حال‌ حاضر پژوهش‌هاي‌ اجتماعي‌ رواج‌ و گسترش‌ پيدا كرده‌ است‌ و نه‌ تنها بخش‌هاي‌ دولتي‌ موظف‌ به‌ انجام‌ تحقيقات‌ اجتماعي‌ هستند بلكه‌ بخش‌هاي‌ خصوصي‌ نيز به‌ تحقيقات‌ اجتماعي‌ روي‌ آورده‌اند. به‌ همين‌ دليل‌ به‌ جرأت‌ مي‌توان‌ گفت‌ كه‌ امروزه‌ يك‌ دانشجوي‌ باسواد اين‌ گرايش‌ كه‌ داراي‌ مهارت‌ پژوهشي‌ باشد، هرگز مشكل‌ اشتغال‌ نخواهد داشت‌. 

-------------------------------------------------------------------------------- 
درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل : 
دروس‌ مشترك‌ در گرايش‌هاي مختلف علوم اجتماعي: 
نظريه‌هاي‌ جامعه‌شناسي‌، روش‌ تحقيق‌، جامعه‌شناسي‌ در ادبيات‌ فارسي‌، روش‌ تحقيق‌ علمي‌، جامعه‌شناسي‌ جنگ‌ و نيروهاي‌ نظامي‌، بررسي‌ مسائل‌ اجتماعي‌ ايران‌، جامعه‌شناسي‌ انقلاب‌ها، مباني‌ جامعه‌شناسي‌، مباني‌ جمعيت‌شناسي‌، مباني‌ روانشناسي‌، رياضيات‌ پايه‌، مباني‌ فلسفه‌، مباني‌ مردم‌شناسي‌، مباني‌ تاريخ‌ اجتماعي‌ ايران‌، اصول‌ علم‌ سياست‌، آمار مقدماتي‌، روش‌هاي‌ مقدماتي‌ تحليل‌ جمعيت‌، اصول‌ علم‌ اقتصاد، آمار در علوم‌اجتماعي‌، تاريخ‌ تفكر اجتماعي‌ در اسلام‌، روانشناسي‌ اجتماعي‌، زبان خارجه تخصصي‌، انسان‌ از ديدگاه‌ اسلام‌ و ساير مكاتب‌. 
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ پژوهشگري‌ اجتماعي‌: 
جامعه‌شناسي‌ روستايي‌، جامعه‌شناسي‌ انحرافات‌ اجتماعي‌، جامعه‌شناسي‌ ايلات‌ و عشاير، جامعه‌شناسي‌ خانواده‌ ، جامعه‌شناسي‌ شهري‌، تكنيك‌هاي‌ خاص‌ تحقيق‌، جامعه‌شناسي‌ ارتباط‌ جمعي‌، جامعه‌شناسي‌ صنعتي‌، كاربرد كامپيوتر، جامعه‌شناسي‌ سازمان‌ها، جامعه‌شناسي‌ توسعه‌، كاربرد جمعيت‌شناسي‌. 
گرايش‌ برنامه‌ريزي‌ اجتماعي‌: 
گرايش‌ برنامه‌ريزي‌ اجتماعي‌ عمدتاً پيرامون‌ مسائل‌ اجتماعي‌ و برنامه‌ريزي‌ در خصوص‌ اجتماع‌ و انسان‌ است‌. براي‌ مثال‌ هنگام‌ ساخت‌ يك‌ مجتمع‌ آپارتماني‌، كارشناس‌ برنامه‌ريزي‌ اجتماعي‌ براي‌ مسائل‌ اجتماعي‌ آن‌ مجتمع‌ برنامه‌ريزي‌ مي‌كند تا حقوق‌ هريك‌ از افراد ساكن‌ در مجتمع‌ حفظ‌ و ساكنان‌ آن‌ با كمترين‌ مشكلات‌ و مسائل‌ اجتماعي‌ روبرو گردند. يا مثلاً برنامه‌ريزي‌ مي‌كند كه‌ در يك‌ شهر مراكز اقتصادي‌ يا سايت‌هاي‌ صنعتي‌ در كجا بايد قرار بگيرد و توسعه‌ ساختماني‌ چگونه‌ انجام‌ شود كه‌ مشكلي‌ براي‌ جامعه‌ به وجود نيايد. 
توانايي‌هاي‌ لازم : 
گرايش‌ برنامه‌ريزي‌ اجتماعي‌ با آمار و تحقيقات‌ ميداني‌ ارتباط‌ تنگاتنگي‌ دارد به‌ همين‌ دليل‌ دانشجوي‌ اين‌ گرايش‌ بايد از سلامت‌ جسماني‌ برخوردار باشد تا بتواند در انجام‌ تحقيقات‌ ميداني‌ موفق‌ گردد. كار دانشجو و بخصوص‌ فارغ‌التحصيل‌ برنامه‌ريزي‌ اجتماعي‌ يك‌ كار كتابخانه‌اي‌ نيست‌، بلكه‌ بايد در جامعه‌ حضوري‌ فعال‌ داشته‌ باشد. اطلاعات‌ علمي‌ لازم‌ براي‌ دانشجوي‌ اين‌ گرايش‌ دروس‌ رياضي‌، زبان‌ انگليسي‌، جغرافيا و جامعه‌شناسي‌ است‌. 
موقعيت‌ شغلي‌ در ايران : 
دانشجويان‌ اين‌ گرايش‌ ديدگاه‌هاي‌ خوبي‌ در زمينه‌ مسائل‌ شهري‌ و روستايي‌، حمل‌ و نقل‌، برنامه‌ريزي‌ اجتماعي‌ ـ اقتصادي‌ با بعد اجتماعي‌ پيدا مي‌كنند و مي‌توانند در سه‌ بخش‌ دولتي‌، عمومي‌ و خصوصي‌ فعاليت‌ نمايند. كه‌ در بخش‌ دولتي‌ در سازمان‌هاي‌ برنامه‌ و بودجه‌، وزارت‌ كشور، فرمانداري‌ها و در اكثر اداره‌هاي‌ دولتي‌ مي‌توانند مشغول‌ به‌ كار شوند و در ساير بخش‌هاي‌ عمومي‌ شهرداري‌ها، مؤسسه‌هاي‌ مختلفي‌ از قبيل‌ بنياد شهيد، كميته‌ امداد امام‌ خميني‌"ره‌"، سازمان‌ بهزيستي‌ و مؤسسه‌هاي‌ رفاهي‌ مراكز مهمي‌ براي‌ اشتغال‌ هستند و در بخش‌ خصوصي‌ نيز مؤسسه‌هاي‌ خدماتي‌ و مشاوره‌اي‌ مكان‌هاي‌ مناسبي‌ براي‌ اشتغال‌ هستند. فارغ‌التحصيلان‌ مي‌توانند به‌ صورت‌ كارشناسان‌ مستقل‌ تحقيقات‌ شهري‌، روستايي‌ و منطقه‌اي‌ نيز فعاليت‌ كنند. 
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ برنامه‌ريزي‌ اجتماعي‌: 
اصول‌ توسعه‌ و عمران‌، تئوري‌هاي‌ برنامه‌ريزي‌، برنامه‌ريزي‌ شهري‌، تئوري‌هاي‌ برنامه‌ريزي‌ منطقه‌اي‌، برنامه‌ريزي‌ روستائي‌، تكنيك‌هاي‌ مقدماتي‌ برنامه‌ريزي‌، برنامه‌ريزي‌ منطقه‌اي‌ در ايران‌، ارزشيابي‌ طرح‌ها و برنامه‌ها، عوامل‌ سازمان‌دهي‌ مكان‌، برنامه‌ريزي‌ حمل‌ و نقل‌، برنامه‌ريزي‌ اجتماعي‌،اصول‌ علم‌ جغرافيا و نقشه‌خواني‌. 
گرايش‌ تعاون‌ و رفاه‌ اجتماعي: 
محتواي‌ دروس‌ اين‌ گرايش‌ را اقتصاد، جامعه‌شناسي‌، مردم‌شناسي‌، امور مالي‌، حسابداري‌، مديريت‌ و تعاون‌ و كاركرد تعاون‌ تشكيل‌ مي‌دهد و هدف‌ آن‌ تربيت‌ كارشناساني‌ است‌ كه‌ بتوانند به‌ ياري‌ تشكل‌هاي‌ انساني‌ عامل‌ توزيع‌ عادلانه‌ ثروت‌ و قدرت‌ در جامعه‌ گردند. در گرايش‌ تعاون‌ و رفاه‌ اجتماعي‌ هرآنچه‌ مربوط‌ به‌ تعاوني‌ باشد مورد بحث‌ و بررسي‌ قرار مي‌گيرد كه‌ از آن‌ جمله‌ مي‌توان‌ به‌ انواع‌ تعاوني‌ها، چگونگي‌ تأسيس‌ و مديريت‌ آنها و فوايدي‌ كه‌ تعاوني‌ها براي‌ جامعه‌ دارند، اشاره‌ كرد. 
توانايي‌هاي‌ لازم‌ : 
گرايش‌ تعاون‌ و رفاه‌ اجتماعي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ ميان‌ رشته‌ از واحدهاي‌ گوناگون‌ درسي‌ استفاده‌ مي‌كند كه‌ مي‌توان‌ اين‌ دروس‌ متنوع‌ را در دو درس‌ پايه‌ و اصلي‌ اقتصاد و جامعه‌شناسي‌ خلاصه‌ كرد در نتيجه‌ دانشجويي‌ كه‌ پايه‌ رياضي‌ قوي‌ داشته‌ باشد، مي‌تواند در تعدادي‌ از دروس‌ مهم‌ اين‌ رشته‌ مثل‌ امور مالي‌، اقتصاد و حسابداري‌ موفق‌ گردد و اگر به‌ علوم‌ اجتماعي‌ علاقه‌مند باشد مي‌تواند در دروسي‌ مثل‌ جامعه‌شناسي‌ يا مردم‌شناسي‌ توفيق‌ يابد. علاوه‌ بر آمادگي‌ در دروس‌ فوق‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد به‌ تعاون‌ علاقه‌مند بوده‌ و روحيه‌ همكاري‌ و همياري‌ با ديگران‌ را داشته‌ باشد. چون‌ در اين‌ رشته‌ دانشجو بايد بتواند ارتباطي‌ نزديك‌ با ديگران‌ ايجاد كند. 
موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ : 
فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ گرايش‌ مي‌توانند در شاخه‌ها و واحدهاي‌ مختلف‌ وزارتخانه‌ تعاون‌ كار كنند. همچنين‌ مي‌توانند در تعاوني‌هاي‌ شركت‌ها و وزارتخانه‌هاي‌ مختلف‌ اعم‌ از تعاوني‌هاي‌ توليدي‌، مصرف‌ و مسكن‌ به‌ عنوان‌ مدير و برنامه‌ريز مشغول‌ به‌ كار شوند. با اين‌ كه‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ گرايش‌ مي‌توانند در بسياري‌ از وزارتخانه‌ها و شركت‌هاي‌ خصوصي‌ و دولتي‌ مفيد باشند اما متأسفانه‌ بازار كار اين‌ گرايش‌ محدود است چون‌ در جامعه‌ ما به‌ مديريت‌ علمي‌ تعاوني‌ها اهميت‌ نداده‌ و در كل‌ تعاوني‌ها حضوري‌ فعال‌ در جامعه‌ ندارند. 
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ تعاون‌ و رفاه‌ اجتماعي‌: 
اصول‌ و انديشه‌هاي‌ تعاوني‌، سير تحول‌ تعاوني‌ در ايران‌ و جهان‌، اصول‌ آموزش‌ و ترويج‌ تعاوني‌، انواع‌ و كاركرد تعاوني‌ها، سازماندهي‌ و مديريت‌ در تعاوني‌ها، زمينه‌ها و شيوه‌هاي‌ همياري‌ در جوامع‌ شهري‌ و روستائي‌، اقتصاد خرد و كلان‌، حقوق‌ تجارت‌، حقوق‌ تعاون‌ (تهيه‌ اساسنامه‌ و آئين‌نامه‌)، اصول‌ حسابداري‌، امور مالي‌ تعاوني‌ها، سمينار مسائل‌ تعاوني‌، تأمين‌ و رفاه‌ اجتماعي‌، كارورزي‌. 
گرايش‌ مردم‌ شناسي: 
كار اصلي‌ يك‌ مردم‌شناس‌ مطالعه‌ فرهنگ‌ جوامع‌ مختلف‌، در مكان‌ها و زمان‌هاي‌ متفاوت‌، از قديمي‌ترين‌ ايام‌ تا امروز است‌ و در اين‌ ميان‌ توجه‌ ويژه‌اي‌ به‌ سير تحول‌ فرهنگ‌، علل‌ تغييرات‌ فرهنگي‌ و كاربرد فرهنگ‌ در جوامع‌ مختلف‌ دارد. به‌ همين‌ دليل‌ علوم‌ اجتماعي‌ بدون‌ مردم‌شناسي‌ يا انسان‌شناسي‌ فرهنگي‌ با مشكلات‌ بسياري‌ روبرو خواهد شد چرا كه‌ فرهنگ‌ در ساختارهاي‌ اجتماعي‌ نقش‌ بسيار مهم‌ و تعيين‌ كننده‌اي‌ دارد؛ يعني‌ لازمه‌ اصلي‌ مطالعات‌ اجتماعي‌، مطالعه‌ فرهنگي‌ است‌ و در حوزه‌ مطالعات‌ فرهنگي‌ نيز، مردم‌شناسان‌ نقش‌ بسيار مهمي‌ دارند. 
توانايي‌هاي‌ لازم : 
كنجكاوي‌، صبر و علاقه‌ به‌ كارهاي‌ ميداني‌ براي‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ ضروري‌ است‌. دانشجوي‌ مردم‌شناسي‌ بايد به‌ مردم‌ و مسائل‌ جامعه‌اش‌ علاقه‌مند بوده‌ و روابط‌ اجتماعي‌ خوبي‌ داشته‌ باشد تا بتواند با گروه‌هاي‌ مختلف‌ جامعه‌ ارتباط‌ نزديكي‌ برقرار كرده‌ و از فرهنگ‌ و هنجارهاي‌ آنها مطلع‌ شود. 
موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ : 
مردم‌ شناسي‌ زيربناي‌ بسياري‌ از فعاليت‌هاي‌ اجتماعي‌ است‌ و اين‌ به‌ معناي‌ آن‌ است‌ كه‌ بازار كار متنوعي‌ براي‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ گرايش‌ وجود دارد و اكثر وزارتخانه‌ها به‌ فارغ‌التحصيلان‌ آن‌ نيازمندند. زيرا بايد بخش‌ تحقيقات‌ مردم‌شناسي‌ بسيار گسترده‌اي‌ داشته‌ باشند. البته‌ برخي‌ از وزارتخانه‌ها مثل‌ وزارت‌ فرهنگ‌ وارشاد اسلامي‌، آموزش‌ و پرورش‌، جهادكشاورزي‌، كشور، خارجه‌ و نيرو در حال‌ حاضر نيز داراي‌ چنين‌ بخشي‌ هستند و فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ را جذب‌ مي‌كنند. همچنين‌ فارغ‌التحصيل‌ اين‌ رشته‌ مي‌تواند به‌ مطالعه‌ و تحقيق‌ آزاد روي‌ آورده‌ و نتيجه‌ تحقيقات‌ خويش‌ را به‌ صورت‌ كتاب‌ منتشر سازد. چون‌ امروزه‌ كتبي‌ كه‌ در زمينه‌ مردم‌شناسي‌ چاپ‌ مي‌شود، بازار بسيار خوبي‌ دارد. 
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ مردم‌شناسي‌: 
جامعه‌شناسي‌ قشرها و نابرابري‌ها، جامعه‌شناسي‌ ايلات‌ و عشاير، مردم‌ شناسي‌ فرهنگي‌، محيط‌شناسي‌ انساني‌، جغرافياي‌ انساني‌ ايران‌، تنظيم‌ خانواده‌ و جمعيت‌، مباني‌ تعاون‌ ، زمينه‌ها و شيوه‌هاي‌ همياري‌ در شهر و روستا، فرهنگ‌ و توسعه‌، مردم‌ نگاري‌، مردم‌شناسي‌ ماقبل‌ تاريخ‌ و جوامع‌ ابتدايي‌، باستان‌شناسي‌ از ديدگاه‌ انسان‌شناسي‌، موزه‌داري‌ و تكنيك‌ ضبط‌ اسناد، مردم‌ شناسي‌ روستا، ايل‌شناسي‌، نظام‌هاي‌ خويشاوندي‌، مردم‌شناسي‌ اعتقادات‌ ديني‌، مردم‌شناسي‌ هنر، نماد و نشانه‌شناسي‌، انسان‌شناسي‌ و فرهنگ‌ منطقه‌اي‌ (آفريقا و ...)، مردم‌شناسي‌ شهري‌، نظريه‌هاي‌ مردم‌شناسي‌. 
منبع: سازمان سنجش آموزش کشور 

کلمات کلیدی: آشنایی با رشته های تحصیلی دانشگاهی، علوم اجتماعي، دروس رشته علوم اجتماعي، گرایشهای رشته علوم اجتماعي، موقعيت‌ شغلي رشته علوم اجتماعی در ايران، بازارکار رشته علوم اجتماعی، گرايش‌هاي مختلف علوم اجتماعي

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 9:57 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

آشنایی با رشته تحصیلی علوم اقتصادي

بازديد: 87

آشنایی با رشته تحصیلی علوم اقتصادي

آيا خياباني را مي‌شناسيد كه در آن نانوايي, خواروبار فروشي, ميوه‌فروشي يا آرايشگاه نباشد؟ بي‌شك در هر خياباني مراكز خدماتي ياد شده و دهها واحد خدماتي ديگر به چشم مي‌خورد. اما چرا در حالي كه هيچ سازمان يا نهادي مسؤول ايجاد اين مراكز در خيابان‌هاي مختلف نيست ما در هر خياباني به واحدهاي فوق دسترسي داريم؟راستي چرا بسياري از واحدهاي خدماتي 50 سال پيش مثل لحاف‌ دوزي, چيني بندزني و حلبي‌سازي از بين رفته‌اند و در مقابل مغازه‌هاي تزئينات ساختماني و فروشگاه‌هاي لوازم صوتي و تصويري ايجاد شده است؟ علم اقتصاد به سؤال‌هاي فوق پاسخ مي‌دهدو اين كه در يك جامعه چه عواملي باعث تخصيص منابع مي‌شود. به عبارت ديگر علم اقتصاد، علم تخصيص بهينه منابع است. منابعي كه كم يا محدود هستند. اين علم در مراكز آموزش عالي تحت عنوان رشته علوم اقتصادي ارائه مي‌شود. رشته اقتصاد در مقطع كارشناسي داراي شش شاخه اقتصاد نظري, بازرگاني, كشاورزي, پول و بانكداري, صنعتي و حمل و نقل است و داوطلبان هر سه گروه آزمايشي علوم رياضي و فني, علوم تجربي و علوم انساني مي‌توانند اين رشته را انتخاب كنند. البته براي داوطلبان علوم انساني شاخه اقتصاد نظري ارائه نشده است. اما به گفته استادان اين رشته تفاوت شاخه‌هاي مختلف اقتصاد در مقطع كارشناسي كمتر از 30 واحد درسي است و چون دانشجويان مي‌توانند 9 واحد اختياري خود را از شاخه ديگر انتخاب كنند، تفاوت قابل توجهي بين شاخه‌هاي مختلف اين رشته وجود ندارد. بويژه اين كه بين دروس تخصصي هر شاخه نيز تشابه‌هاي بسياري وجود دارد براي مثال از يازده درس اختصاصي شاخه اقتصاد پول و بانكداري , چهار درس آن با شاخه اقتصاد بازرگاني مشترك است. با اين همه ما براي آشنايي شما با شاخه‌هاي رشته اقتصاد, به معرفي اجمالي آن‌ها مي‌پردازيم. 
شاخه اقتصاد نظري: هسته اصلي تئوري‌هاي اقتصادي مثل اقتصاد رياضي و اقتصاد سنجي در شاخه اقتصاد نظري مطالعه مي‌شود؛ يعني اين شاخه بيشتر جنبه انتزاعي و تئوري دارد و تأكيد آن بر روي تئوري‌هاي رياضي است و دانشجوي اقتصاد نظري كمتر پديده‌هايي از قبيل تجارت را مطالعه مي‌كند. 
دروس تخصصي اقتصاد نظري : 
اقتصاد كشاورزي, اقتصاد مديريت, اقتصاد رياضي, اقتصاد سنجي, تاريخ عقايد اقتصادي, برنامه‌ريزي اقتصادي, اقتصاد منابع . 
شاخه اقتصاد بازرگاني: 
اقتصاد بازرگاني يكي از شاخه‌هاي كاربردي اقتصاد است كه در آن دانشجو با جنبه‌هاي توصيفي و تحليلي مديريت توليد, مديريت بازاريابي و كاربردهاي آن، قوانين و مقررات ماليات در ايران, انواع حسابرسي و اصول حسابداري آشنا مي‌شود. همچنين با استفاده از يك سري مدل‌هاي تصميم‌گيري و متدهاي كمي, تعيين خط مشي مطلوب را در مسائلي كه يك مدير با آن مواجه مي‌شود، فرا مي‌گيرد. 
دروس تخصصي اقتصاد بازرگاني : 
اقتصاد مديريت, روش‌هاي مقداري در بازرگاني, مديريت توليد, ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي, حسابداري شركت‌ها, حسابداري صنعتي, اصول بازاريابي, اصول بيمه, مديريت مالي. 
شاخه اقتصاد صنعتي: در شاخه اقتصاد صنعتي دانشجويان طي چند واحد با ساختار بازار صنعت, بازرگاني بين‌المللي, منافع و مضرات انحصار, سياست رقابت, منافع مصرف‌كننده, هزينه‌ها و حقوق و مقررات كاري كه تنظيم‌كننده روابط بين كارگران و كارفرمايان است, آشنا مي‌شوند. 
دروس مشترك در همه شاخه‌هاي علوم‌اقتصادي : 
زبان خارجه تخصصي, اصول سازماني و مديريت, حقوق تجارت, مباني جامعه‌شناسي, رياضيات, آمار, روش تحقيق, اصول حسابداري, جغرافياي اقتصادي ايران, اقتصاد خرد, اقتصاد كلان, پول و بانكداري, مباني فقهي اقتصاد صدر اسلام, نظام‌هاي اقتصادي, تجارت بين‌الملل, اقتصاد توسعه, اقتصاد ايران. 
دروس تخصصي اقتصاد نظري : 
اقتصاد صنعتي, حسابداري شركت‌ها, حسابداري صنعتي, اقتصاد منابع, مديريت توليد, ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي, اقتصاد سنجي, حقوق كار و روابط صنعتي, پژوهش عملياتي. 
شاخه اقتصاد پول و بانكداري: دانشجويان اين شاخه با نحوه عملكرد بانك‌هاي داخلي و خارجي, اسناد اعتباري ارزي, سياست‌هاي پولي و مالي به عنوان مهم‌ترين سياست‌هاي تثبيت اقتصادي و چگونگي تجزيه و تحليل صورت حساب‌هاي مالي آشنا مي‌شوند. 
دروس تخصصي اقتصاد پول و بانكداري : 
عمليات بانكي داخلي, عمليات بانكي خارجي, سياست‌هاي پولي و مالي, بانكداري اسلامي, روش‌هاي مقداري در بازرگاني, سازمان‌هاي پولي و مالي بين‌المللي, حسابداري شركت‌ها, تجزيه و تحليل صورت‌هاي مالي, ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي, تأمين منابع مالي و بورس اوراق بهادار, مديريت مالي. 
شاخه اقتصاد كشاورزي: دانشجويان اين شاخه, اقتصادي را كه به محصولات كشاورزي و زمين و زراعت باز مي‌گردد, مطالعه مي‌كنند. زيرا بازار محصولات كشاورزي به دليل اين‌كه در بسياري از موارد، پيوستگي توليد را ندارد همچنين متغيرهايي مثل آب و هوا و خاك در آن اثر عمده‌اي مي‌گذارد, به مطالعه تخصصي و ويژه‌اي نيازمند است؛ يعني كارشناس اقتصادي اين بخش بايد علاوه بر آشنايي با اصول و مباني علم اقتصاد, با مسائل كشاورزي از قبيل توليد كشاورزي و بازارهاي محصولات كشاورزي آشنايي داشته باشد. 
دروس تخصصي اقتصاد كشاورزي : 
اقتصاد كشاورزي, توسعه و سياست كشاورزي, اقتصاد منابع, اقتصاد سنجي, ارزيابي طرح‌هاي اقتصادي, بازاريابي محصولات كشاورزي, مديريت مزرعه, جامعه‌شناسي روستايي, پژوهش عملياتي. 
توانايي‌هاي لازم : 
در مقطع متوسطه, كتاب اقتصاد تنها براي دانش‌آموزان رشته علوم‌انساني ارائه شده است و چون مباحث اين كتاب جنبه حفظي دارد, بسياري از داوطلبان آزمون سراسري تصور مي‌كنند كه براي موفقيت در رشته اقتصاد بايد حافظه قوي داشت تا بتوان مفاهيم و نظريه‌هاي متعدد را حفظ كرد. در حالي كه به گفته استادان و دانشجويان اين رشته, دانشجوي اقتصاد بيش از هر چيز بايد در درس رياضي قوي باشد تا بتواند در اين رشته موفق گردد.همچنين دانشجوي اقتصاد لازم است كه به مباحث اجتماعي علاقه‌مند بوده و الفباي جامعه‌شناسي, علوم سياسي و روانشناسي را بداند چون اقتصاد يك حلقه از علوم اجتماعي است و زنجيره علوم اجتماعي نيز به هم مرتبط است. 
موقعيت شغلي در ايران : 
دانشجويان دوره كارشناسي اقتصاد بيشتر اطلاعات اوليه و پايه را مطالعه مي‌كنند در نتيجه نبايد انتظار داشته باشند كه پس از فارغ‌التحصيلي به طور تخصصي و كاربردي فعاليت نمايند مگر دانشجوياني كه خودشان مطالعه و فعاليت بيشتري داشته و تئوري‌هايي را كه مطالعه مي‌كنند, به كار نيز مي‌گيرند. يعني مي‌توانند مدلهاي اقتصادي نوشته, تجزيه و تحليل كرده و پيشنهادهاي تازه‌اي براي رفع مشكلات اقتصادي مؤسسه و سازمان‌هاي مختلف ارائه دهند.البته اين به آن معنا نيست كه در حال حاضر فارغ‌التحصيلان اين رشته بازار كار ندارند بلكه مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش ماليات, وزارت صنايع, سازمان برنامه و بودجه, بانك مركزي و مركز آمار فعاليت كنند و مهمتر از همه اينكه حتي اگر فارغ‌‌التحصيلان اقتصاد در رشته تخصصي خود فعاليت نكنند, به دليل داشتن ذهني باز و تحليل‌گر و آشنايي صحيح با مسائل و مباحث اقتصادي, نگاه كارشناسانه‌اي نسبت به جامعه و پيرامون خود دارند و مي‌توانند در هر شغلي موفق و كارآمد باشند. 
منبع: سازمان سنجش آموزش کشور 

کلمات کلیدی: آشنایی با رشته های تحصیلی دانشگاهی، رشته تحصیلی علوم اقتصادي، موقعیت شغلی رشته تحصیلی علوم اقتصادي، بازارکار رشته تحصیلی علوم اقتصادي، دروس رشته علوم اقتصادي، گرایشهای مختلف رشته تحصیلی علوم اقتصادي، اقتصاد نظري، اقتصاد کشاورزی

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 9:56 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1554

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس