تحقیق و پروژه رایگان - 881

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

نسبت مستقیم تغذیه از شیر مادر با ضریب هوشی و درآمد بالا در بزرگسالی

بازديد: 207

کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، در بزرگسالی ضریب هوشی و درآمد بالاتری دارند. پژوهشگران برزیلی با انتشار نتیجه تحقیق خود گفتند پرورش و زندگی سه هزار و ۵۰۰ نوزاد را تا سن ۳۰ سالگی زیر نظر گرفته‌اند.

به گزارش روز خبرگزاری فرانسه، این تحقیق تاکید می‌کند که فقیر یا ثروتمند بودن مادر و همچنین طبقه اجتماعی او در نتایج بررسی‌ها تاثیری نداشته است.

یافته‌های این تحقیق در مورد عوامل موثر در ضریب هوشی (آی کیو) پرسش‌ها و واکنش‌های متفاوت کارشناسان را برانگیخته است.

برناردو لسا هورتا، مسئول این پژوهش در دانشگاه فدرال پلوتاس برزیل گفت: «تحقیق ما اولین مطالعه علمی است که نشان می‌دهد تغذیه طولانی نوزاد از شیر مادر نه تنها در بالا بردن ضریب هوشی او تا ۳۰ سالگی، که با بهبود دستاوردهای تحصیلی و آموزشی، در موقعیت اجتماعی و شخصی این کودکان در بزرگسالی تاثیر مثبتی دارد».

 

در این تحقیق که نتایج آن در مجله علمی «لنست گلوبال هلث» منتشر شده است، پژوهشگران پرورش گروهی از نوزادان متولد سال ۱۹۸۲ میلادی را بررسی کرده‌اند.

 

این اطلاعات از بررسی نتایج آزمون‌های ضریب هوشی افراد با معدل سنی ۳۰ سال، دستاوردهای آموزشی- تحصیلی و درآمد حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر به دست آمده است.

پژوهشگران، کودکان شرکت کننده را بر اساس طول مدت تغذیه از شیر مادر به پنج دسته اصلی تقسیم کردند. آنها ۱۰ متغیر اجتماعی و بیولوژیک را نیز که ممکن است در «آی کیو» تاثیر داشته باشد در تحقیق لحاظ کردند. میزان درآمد خانواده در هنگام تولد نوزاد، تحصیلات والدین، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، سن مادر در هنگام بارداری، وزن کودک هنگام تولد و نحوه زایمان از جمله این متغیرها هستند.

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که صرف نظر از موقعیت خانواده، تغذیه از شیر مادر به افزایش هوش در بزرگسالی، تحصیلات در مقاطع بالاتر و درآمد بیشتر منتهی می‌شود.

برناردو لسا هورتا گفت: «نکته منحصر به فرد این تحقیق این است که تغذیه از شیر مادر در میان مادران با تحصیلات بالا و مرفه بیشتر، متداول‌تر نبوده و درصد این روش از تغذیه نوزادان در طبقات مختلف اجتماعی یکسان بود».

پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که هر چه تغذیه از شیر مادر طولانی‌تر باشد، مزایای بیشتری خواهد داشت. نوزادی که یک سال از شیر مادر تغذیه کرده در مقایسه با کودکی که یک ماه شیر مادر را خورده در ۳۰ سالگی دارای ضریب هوشی کامل و حدود یکسال تحصیلات بیشتری دارد. همچنین درآمدش ۳۴۱ رئال برزیل ( برابر ۱۰۴ دلار) بیشتر خواهد بود.

آقای هورتا گفت شیر مادر حاوی اسیدهای چرب اشباء شده با زنجیره‌های بلند مولکولی است که برای رشد و نمو مغز حیاتی هستند. او افزود: «مقدار شیری که نوزاد می‌نوشد نیز نقش مهمی دارد».

اریک مورتنسن از دانشگاه کپنهاگ در مقاله‌ای در همان مجله علمی که نتیجه پژوهش را منتشر کرده است، ضمن اشاره به اهمیت این نتایج در علم بهداشت عمومی گفت: «با این حال، این یافته‌ها باید با پژوهش‌های بیشتری در مورد تاثیرات بلند مدت و مهم تغذیه با شیر مادر در بهداشت و سلامت افراد تایید شوند».

کولین میچی، یکی از کارشناسان بریتانیایی و عضو کالج سلطنتی بهداشت اطفال، در یادداشتی از این پژوهش استقبال کرده است. او گفت این مورد که یکی از پژوهش‌های اخیر در مورد تغذیه با شیر مادر است، با توجه به وسعت و طولانی بودن دوره پژوهش بسیار مهم است.

او افزود شیر مادر یکی از عواملی است که در رشد و نمو کودک تاثیر دارد ولی با توجه به مزایای مختلف آن، نهادها و مسئولان بهداشت باید مادران را به این شیوه ترغیب کنند.

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 12 اردیبهشت 1394 ساعت: 13:34 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

اهمیت نوشتن با دست

بازديد: 329
چرا نوشتن با دست مهم است؟

هرچه پیش‌تر می‌رویم، بچه‌ها با کامپیوتر و صفحه‌کلید بیشتر سر و کار دارند تا تخته‌سیاه و دفتر، انگشت‌شان بیشتر صفحه نمایش‌گر را لمس می‌کند تا مداد. می‌شود فرض کرد در آینده‌ای نه چندان دور نوشتن با دست – با به قول معروف، قلم و کاغذ – فراموش شود.

آیا ممکن است این روند به رشد فکری و قوه خلاقه کودکان آسیب بزند؟ نتیجه یک تحقیق جدید می‌گوید بله، ممکن است.

برای گفتگو در باره اهمیت یادگیری نوشتن با دست در رشد مغزی کودکان سراغ محققی که این تحقیق را انجام داده رفتیم – کرین جیمز، متخصص علوم اعصاب‌شناختی در دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون آمریکا.

 

  

 

قلم و کاغذ در برابر صفحه‌کلید

تحقیق جدید ادعا می‌کند یادگیری نوشتن با دست به یادگیری خواندن کمک می‌کند

پروفسور جیمز در تحقیق‌ خود سراغ بچه‌هایی رفته که هنوز خواندن نمی‌دانند. بچه‌هایی که بعضی ممکن است بعضی حروف را بشناسند، ولی هنوز نمی‌توانند کنار هم قرارشان بدهند و کلمه درست کنند.

او بچه‌ها را به گروه‌های مختلف تقسیم کرده، به بعضی یاد داده حروف را بنویسند،‌ از بعضی‌ها خواسته با حروف روی صفحه‌کلید کار کنند.

هدف این بوده که ببینند بچه‌ها چقدر حروف را یاد می‌گیرند. در عین حال فعالیت مغزی بچه‌ها را هم با ام.آر.آی ثبت می‌کرده‌اند که ببینند وقتی بچه‌ها به مرور با حروف الفبا آشنا می‌شود مغزشان چطور تغییر می‌کند.

مغز هر کودک را پیش و پس از آموزش اسکن و گروه‌های مختلف را مقایسه کردند. معیار سنجش فعالیت مغزی را مصرف اکسیژن مغز در نظر گرفتند و آن را اندازه گرفتند.

رابطه نوشتن با دست و خواندن

کودک لیبیایی در مدرسه‌ای در بنغازی از کامپیوتر استفاده می‌کند

محققان متوجه شدند که واکنش مغز هنگام یادگیری نوشتن حروف با دست و یادگیری تایپ کردن روی صفحه‌کلید فرق می‌کند.

شکل کلی فعالیت مغزی بچه‌هایی که با دست حروف را می‌نوشتند شبیه آدم‌های باسواد بود که خواندن و نوشتن بلدند. اما در مورد بچه‌هایی که نوشتن با صفحه‌کلید را تمرین می‌کردند چنین نبود.

به‌نظر می‌رسد وقتی بچه‌ها یاد می‌گیرند با دست بنویسند، مغز جوری دیگر به حروف واکنش نشان می‌دهد. انگار بین فرایند یادگیری نوشتن با دست و یادگیری خواندن ارتباط برقرار می‌کند.

به بیان پروفسور جیمز، "از تصاویری که از مغز بچه‌ها گرفتیم این‌‌طور برمی‌آید که نوشتن مبنایی می‌شود برای یک دستگاهِ خواندن که وقتی بچه این فرایند را آغاز می‌کند، خواندن را برایش آسان‌تر می‌کند."

علاوه بر این، آن‌طور که پروفسور جیمز می‌گوید، شکل گرفتن قابلیت‌های ظریف ذهنی که برای نوشتن حروف با دست لازم است، ممکن است در بسیاری زمینه‌های دیگر رشد مغزی و شناخت هم مفید باشد.

کامپیوتر در مدرسه

یافته‌های این تحقیق می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های حوزه آموزش تأثیر بگذارد. به قول پروفسور جیمز "در بعضی نقاط دنیا عجله دارند از همان سنین پایین کامپیوتر وارد مدارس کنند. این تحقیق ممکن است باعث شود تجدید نظر کنند.”

مدرسه‌های بسیاری در آمریکا یاد دادن نوشتن سرهم و دست‌خط را به اختیار معلم‌ها گذاشته‌اند. بنابراین معلم‌های بسیاری دیگر زحمت یاد دادنش را به خودشان نمی‌دهند.

آن‌طور که پروفسور جیمز می‌گوید، هرچه پیش می‌رویم بخش بیشتری از وقت کلاس به کار کردن با صفحه‌کلید می‌گذرد. حتی یادگیری نوشتن جداجدای حروف (مثل چاپ) هم به مرور اهمیت‌اش را از دست می‌دهد – چه رسد به سرهم‌نویسی.

یک راه‌حل میانه می‌تواند استفاده از قلم‌های مخصوص کامپیوتر‌های جیبی در مدارس باشد، که همان حرکت دست با قلم است. گرچه تحقیق پروفسور جیمز در این‌که چیزی بتواند جایگزین مؤثری برای یادگیری نوشتن با دست باشد تردید می‌کند.

 

قلم و کاغذ در برابر صفحه‌کلید

تحقیق جدید ادعا می‌کند یادگیری نوشتن با دست به یادگیری خواندن کمک می‌کند

پروفسور جیمز در تحقیق‌ خود سراغ بچه‌هایی رفته که هنوز خواندن نمی‌دانند. بچه‌هایی که بعضی ممکن است بعضی حروف را بشناسند، ولی هنوز نمی‌توانند کنار هم قرارشان بدهند و کلمه درست کنند.

او بچه‌ها را به گروه‌های مختلف تقسیم کرده، به بعضی یاد داده حروف را بنویسند،‌ از بعضی‌ها خواسته با حروف روی صفحه‌کلید کار کنند.

هدف این بوده که ببینند بچه‌ها چقدر حروف را یاد می‌گیرند. در عین حال فعالیت مغزی بچه‌ها را هم با ام.آر.آی ثبت می‌کرده‌اند که ببینند وقتی بچه‌ها به مرور با حروف الفبا آشنا می‌شود مغزشان چطور تغییر می‌کند.

مغز هر کودک را پیش و پس از آموزش اسکن و گروه‌های مختلف را مقایسه کردند. معیار سنجش فعالیت مغزی را مصرف اکسیژن مغز در نظر گرفتند و آن را اندازه گرفتند.

رابطه نوشتن با دست و خواندن

کودک لیبیایی در مدرسه‌ای در بنغازی از کامپیوتر استفاده می‌کند

محققان متوجه شدند که واکنش مغز هنگام یادگیری نوشتن حروف با دست و یادگیری تایپ کردن روی صفحه‌کلید فرق می‌کند.

شکل کلی فعالیت مغزی بچه‌هایی که با دست حروف را می‌نوشتند شبیه آدم‌های باسواد بود که خواندن و نوشتن بلدند. اما در مورد بچه‌هایی که نوشتن با صفحه‌کلید را تمرین می‌کردند چنین نبود.

به‌نظر می‌رسد وقتی بچه‌ها یاد می‌گیرند با دست بنویسند، مغز جوری دیگر به حروف واکنش نشان می‌دهد. انگار بین فرایند یادگیری نوشتن با دست و یادگیری خواندن ارتباط برقرار می‌کند.

به بیان پروفسور جیمز، "از تصاویری که از مغز بچه‌ها گرفتیم این‌‌طور برمی‌آید که نوشتن مبنایی می‌شود برای یک دستگاهِ خواندن که وقتی بچه این فرایند را آغاز می‌کند، خواندن را برایش آسان‌تر می‌کند."

علاوه بر این، آن‌طور که پروفسور جیمز می‌گوید، شکل گرفتن قابلیت‌های ظریف ذهنی که برای نوشتن حروف با دست لازم است، ممکن است در بسیاری زمینه‌های دیگر رشد مغزی و شناخت هم مفید باشد.

کامپیوتر در مدرسه

یافته‌های این تحقیق می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های حوزه آموزش تأثیر بگذارد. به قول پروفسور جیمز "در بعضی نقاط دنیا عجله دارند از همان سنین پایین کامپیوتر وارد مدارس کنند. این تحقیق ممکن است باعث شود تجدید نظر کنند.”

مدرسه‌های بسیاری در آمریکا یاد دادن نوشتن سرهم و دست‌خط را به اختیار معلم‌ها گذاشته‌اند. بنابراین معلم‌های بسیاری دیگر زحمت یاد دادنش را به خودشان نمی‌دهند.

آن‌طور که پروفسور جیمز می‌گوید، هرچه پیش می‌رویم بخش بیشتری از وقت کلاس به کار کردن با صفحه‌کلید می‌گذرد. حتی یادگیری نوشتن جداجدای حروف (مثل چاپ) هم به مرور اهمیت‌اش را از دست می‌دهد – چه رسد به سرهم‌نویسی.

 

یک راه‌حل میانه می‌تواند استفاده از قلم‌های مخصوص کامپیوتر‌های جیبی در مدارس باشد، که همان حرکت دست با قلم است. گرچه تحقیق پروفسور جیمز در این‌که چیزی بتواند جایگزین مؤثری برای یادگیری نوشتن با دست باشد تردید می‌کند.

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 11 اردیبهشت 1394 ساعت: 21:47 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,
نظرات(0)

نسبت تغذیه از شیر مادر با ضریب هوشی و درآمد بالا در بزرگسالی

بازديد: 101
شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1394
نسبت تغذیه از شیر مادر با ضریب هوشی و درآمد بالا در بزرگسالی

کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، در بزرگسالی ضریب هوشی و درآمد بالاتری دارند. پژوهشگران برزیلی با انتشار نتیجه تحقیق خود گفتند پرورش و زندگی سه هزار و ۵۰۰ نوزاد را تا سن ۳۰ سالگی زیر نظر گرفته‌اند.

به گزارش روز خبرگزاری فرانسه، این تحقیق تاکید می‌کند که فقیر یا ثروتمند بودن مادر و همچنین طبقه اجتماعی او در نتایج بررسی‌ها تاثیری نداشته است.

یافته‌های این تحقیق در مورد عوامل موثر در ضریب هوشی (آی کیو) پرسش‌ها و واکنش‌های متفاوت کارشناسان را برانگیخته است.

برناردو لسا هورتا، مسئول این پژوهش در دانشگاه فدرال پلوتاس برزیل گفت: «تحقیق ما اولین مطالعه علمی است که نشان می‌دهد تغذیه طولانی نوزاد از شیر مادر نه تنها در بالا بردن ضریب هوشی او تا ۳۰ سالگی، که با بهبود دستاوردهای تحصیلی و آموزشی، در موقعیت اجتماعی و شخصی این کودکان در بزرگسالی تاثیر مثبتی دارد».

 

در این تحقیق که نتایج آن در مجله علمی «لنست گلوبال هلث» منتشر شده است، پژوهشگران پرورش گروهی از نوزادان متولد سال ۱۹۸۲ میلادی را بررسی کرده‌اند.

 

این اطلاعات از بررسی نتایج آزمون‌های ضریب هوشی افراد با معدل سنی ۳۰ سال، دستاوردهای آموزشی- تحصیلی و درآمد حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر به دست آمده است.

پژوهشگران، کودکان شرکت کننده را بر اساس طول مدت تغذیه از شیر مادر به پنج دسته اصلی تقسیم کردند. آنها ۱۰ متغیر اجتماعی و بیولوژیک را نیز که ممکن است در «آی کیو» تاثیر داشته باشد در تحقیق لحاظ کردند. میزان درآمد خانواده در هنگام تولد نوزاد، تحصیلات والدین، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، سن مادر در هنگام بارداری، وزن کودک هنگام تولد و نحوه زایمان از جمله این متغیرها هستند.

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که صرف نظر از موقعیت خانواده، تغذیه از شیر مادر به افزایش هوش در بزرگسالی، تحصیلات در مقاطع بالاتر و درآمد بیشتر منتهی می‌شود.

برناردو لسا هورتا گفت: «نکته منحصر به فرد این تحقیق این است که تغذیه از شیر مادر در میان مادران با تحصیلات بالا و مرفه بیشتر، متداول‌تر نبوده و درصد این روش از تغذیه نوزادان در طبقات مختلف اجتماعی یکسان بود».

پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که هر چه تغذیه از شیر مادر طولانی‌تر باشد، مزایای بیشتری خواهد داشت. نوزادی که یک سال از شیر مادر تغذیه کرده در مقایسه با کودکی که یک ماه شیر مادر را خورده در ۳۰ سالگی دارای ضریب هوشی کامل و حدود یکسال تحصیلات بیشتری دارد. همچنین درآمدش ۳۴۱ رئال برزیل ( برابر ۱۰۴ دلار) بیشتر خواهد بود.

آقای هورتا گفت شیر مادر حاوی اسیدهای چرب اشباء شده با زنجیره‌های بلند مولکولی است که برای رشد و نمو مغز حیاتی هستند. او افزود: «مقدار شیری که نوزاد می‌نوشد نیز نقش مهمی دارد».

اریک مورتنسن از دانشگاه کپنهاگ در مقاله‌ای در همان مجله علمی که نتیجه پژوهش را منتشر کرده است، ضمن اشاره به اهمیت این نتایج در علم بهداشت عمومی گفت: «با این حال، این یافته‌ها باید با پژوهش‌های بیشتری در مورد تاثیرات بلند مدت و مهم تغذیه با شیر مادر در بهداشت و سلامت افراد تایید شوند».

کولین میچی، یکی از کارشناسان بریتانیایی و عضو کالج سلطنتی بهداشت اطفال، در یادداشتی از این پژوهش استقبال کرده است. او گفت این مورد که یکی از پژوهش‌های اخیر در مورد تغذیه با شیر مادر است، با توجه به وسعت و طولانی بودن دوره پژوهش بسیار مهم است.

او افزود شیر مادر یکی از عواملی است که در رشد و نمو کودک تاثیر دارد ولی با توجه به مزایای مختلف آن، نهادها و مسئولان بهداشت باید مادران را به این شیوه ترغیب کنند.

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 11 اردیبهشت 1394 ساعت: 21:33 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مقاله درباره ترک تحصیل در دانش اموزان

بازديد: 1367
تعلیم و تربیت و معضلات و مشکلات مربوط به آن یکی از بحث انگیزترین مسائل در جوامع مختلف بوده و هست. دلایل این اهمیت را نیز می توان به نکاتی چون، لزوم تعلیم و تربیت صحیح نسل آتی، حساسیت و شکنندگی کودکان، نوجوانان و جوانان در مقابل مسائل مختلف؛ سرمایه گذاری دولتمردان جوامع برای دستیابی به موفقیت بیشتر با استفاده از تخصص نسل جوان؛ تأکید والدین به تعلیم و تربیت درست فرزندان؛ حرکت سرسام آور جوامع به سوی رشد و ترقی و بسیاری نکات ریز و درشت دیگری نسبت داد و درست به دلایل ذکر شده، «ترک تحصیل دانش آموزان» یکی از معضلاتی است که می توان آن را به دلایل مختلف آفتی برای ساختار آموزشی پرورشی جوامع دانست. آن چه در پی می خوانیم، نتایج مجموعه پژوهش های پژوهشگران انجمن بین المللی مطالعات آموزشی (NEA) درباره دلایل ترک تحصیل دانش آموزان و راهکارهای جلوگیری از آن است. پژوهشگران انجمن بین المللی مطالعات آموزشی(NEA) طی یک بررسی گسترده و متمرکز طی سه سال بر روی ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز آمریکایی دوره دبیرستان، به نتایج جدیدی درباره علل ترک تحصیل دانش آموزان این مقطع تحصیلی دست یافتند.

 

دکتر «رگ ویور» (Dr.Reg weaver) سرپرست گروه پژوهشی درباره این تحقیق می گوید: «با بررسی ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموزان دبیرستانی در آمریکا و در کنار آن والدین، مربیان و همه افرادی که به هر نحو با امر تعلیم و تربیت دانش آموزان این دوره تحصیلی مرتبط هستند دریافتیم ترک تحصیل دانش آموزان دبیرستانی به عوامل متعددی وابسته است که در این بین نکته به عنوان شاخص ترین دلایل برگزیده شدند.» وی در ادامه می افزاید:«هدف اصلی از انجام این پژوهش ابتدا شناسایی نقاط ضعف بخش آموزش و پرورش و سپس کاهش و در نهایت به صفر رساندن تعداد دانش آموزانی است که به دلایل متعدد از دوره دبیرستان ترک تحصیل کرده و راه دیگری غیر از ادامه تحصیل را برای زندگی برمی گزینند. شاخص ترین دلایل و راهکارهای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان دبیرستانی در یازده مورد خلاصه می شود.»

۱) فراهم نشدن زمینه مناسب برای تحصیل همه جوانان و نوجوانان زیر بیست و یک سال؛ در بسیاری از کشورها حداکثر سن برای تحصیل در دوره دبیرستان، ۱۸ سال است و پس از این سن دانش آموزان به فرض اشتیاق به ادامه تحصیل باید راهی مدارس شبانه شوند. حضور در مدارس شبانه شکستی جدی و عاملی برای ترک تحصیل دانش آموزان است. از این رو با ارتقاء سطح سنی این معضل برطرف شده و دانش آموزان بدون ترس و هیجان، به ویژه هیجان ناشی از افزایش سن می توانند به تحصیل بپردازند. به عقیده پژوهشگران در قرن حاضر که بسیاری از دانش آموزان با مشکلات فراوانی چون ناتوانی در تأمین نیازهای اقتصادی اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند، افزایش سن تحصیل در دبیرستان راهکاری است تا دانش آموزان بتوانند در کنار کار به تحصیل نیز بپردازند. بر اساس پژوهش های انجام شده بالاترین آمار ترک تحصیل مربوط به ترک تحصیل به دلیل افزایش سن و امتناع دانش آموزان از حضور در مدارس شبانه است.

۲) مدارس ویژه دانش آموزان ۱۹ تا ۲۱ سال؛ خجالت دانش آموزانی که نسبت به همکلاسی های خود سن بالاتری دارد، عاملی برای ترک تحصیل آنها است. بنابر این با ساخت مدارس ویژه دانش آموزان ۱۹ تا ۲۱ ساله، می توان گام مؤثری جهت جلوگیری از ترک تحصیل این رده سنی برداشت. این مدارس باید جدا از مدارس شبانه فعالیت کرده و از هر نظر حتی از جهت زمانی مانند سایر مدارس مقطع دبیرستان باشند.

۳) بر روی تک تک دانش آموزان تمرکز کنیم؛ به عقیده پژوهشگران انجمن بین المللی مطالعات آموزشی آمریکا (NEA) مرکز آموزشی می تواند در زمینه آموزش و پرورش دانش آموزان موفق عمل کند که از وضعیت آموزشی پرورشی فرد فرد دانش آموزان آگاه باشد. این تمرکز با کاهش تعداد کادر آموزشی و انتخاب افراد زبده، ارتباط منظم و مؤثر والدین و اولیاء مدرسه، ارتباط صمیمانه(در حد معقول و منطقی) بین دانش آموزان و آموزگار، کاهش تعداد دانش آموزان در هر کلاس(حداکثر بین ۱۸ تا ۲۵ نفر)، برنامه ریزی منظم برای رسیدگی به وضعیت درسی دانش آموزان، برگزاری کلاس های تقویتی منظم به منظور رفع ضعف های آموزشی میسر است. پژوهشگران برگزاری برنامه های تفریحی دسته جمعی در پایان هفته و حتی در طول تعطیلات تابستان را یکی از شیوه های افزایش ارتباط میان دانش آموزان با یکدیگر و دانش آموزان با اولیاء مدرسه به ویژه آموزگار می دانند. این ارتباط زمینه ساز حل بسیاری از مشکلات آموزشی پرورشی است. در حقیقت به هر میزان موانعی چون، ترس، خجالت و بی اعتمادی میان دانش آموزان و آموزگار و... برطرف شود به همان میزان امکان موفقیت دانش آموز افزایش می یابد.

۴) گسترش زمینه تحصیل؛ محدود کردن رشته های تحصیلی و القاء این باور که ادامه تحصیل در برخی رشته های تحصیلی ضامن موفقیت بوده و ادامه تحصیل در سایر رشته ها، آینده روشنی را به دنبال ندارد، دانش آموز را از ادامه تحصیل دلزده می کند. این نکته به ویژه در دانش آموزانی که به ادامه تحصیل در برخی رشته ها علاقه نداشته و فقط به اجبار اجتماع، والدین و مدرسه ادامه تحصیل در این رشته ها را برمی گزینند حائز اهمیت بوده و عامل اصل بازدارنده از تحصیل آنها است. بنابر این مدرسه و در گام بعدی اجتماع و والدین موظفند تا زمینه تحصیل برای همه رشته های تحصیلی را برای دانش آموزان فراهم کنند. از دیدگاهی دیگر شکستن حصار باورهای نادرست اجتماعی فرهنگی راهی جهت هموار کردن انتخاب آزادانه دانش آموزان و در نتیجه موفقیت آنها است.

۵) ارتباط بخش آموزش و اشتغال؛ ارتباط مؤثر بین بخش آموزش و اشتغال نه تنها باعث می شود آموزش ها جهت یابی صحیحی داشته و به سمت و سوی برآوردن نیازهای اجتماع و چرخاندن چرخ های اقتصادی گام بردارد، بلکه دانش آموزان اطمینان می یابند که پس از فراغت از تحصیل و تحصیل در هر رشته ای، بیکار نخواهند ماند. ترس از بیکاری پس از اتمام تحصیلات(چه پس از اخذ مدرک دیپلم یا فارغ التحصیلی از دانشگاه) و باور به هدر رفتن سال های مفید جوانی به دلیل ترس از بیکاری پس از تحصیل، در مقایسه با افراد تحصیل نکرده ای که وارد بازار کار شده و از شرایط به مراتب بهتری نسبت به افراد تحصیلکرده برخوردارند، دانش آموز را از ادامه تحصیل باز می دارد. در حقیقت مقایسه دایمی قشر تحصیلکرده و بیکار و تحصیلکرده و کم درآمد با قشر تحصیل نکرده و حتی بی سواد با درآمد بالا، یکی از دلایلی است که بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی را از ادامه تحصیل باز می دارد. این وضعیت در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته به وضوح مشاهده می شود.

۶) ارتقا سطح کیفی آموزش ها و شروع زود هنگام آموزش ها؛ پژوهش ها نشان می دهد ارتقا سطح کیفی آموزش ها، شروع آموزش ها به صورت جدی از دوره پیش دبستانی؛ پربار کردن مباحث درسی ارائه شده در دوره های گوناگون تحصیلی: ایجاد اشتیاق و علاقه به تحصیل و فراگیری آموزش های ارائه شده با انتخاب مباحث درسی که خلاقیت و اشتیاق دانش آموزان را پاسخگو باشد و... عوامل مؤثری جهت جلوگیری از دلزدگی و ترک تحصیل دانش آموزان در مقطع دبیرستان است. به هر میزان دانش آموز از فراگیری لذت ببرد، به همان میزان امکان ترک تحصیل او کاهش می یابد. از سوی دیگر حذف مباحث درسی وقت گیر و ایستا و جایگزین کردن مباحث درسی که پاسخگوی حس اشتیاق، پرسشگری و خلاقیت دانش آموزان باشد، راهکار مناسبی جهت کاهش خطر ترک تحصیل دانش آموزان است.

۷) حضور مؤثر و منطقی والدین در مراحل مختلف تحصیل دانش آموزان؛ خانواده در هر جایگاه و موقعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... که باشد نقش بسزایی در موفقیت یا شکست تحصیلی دانش آموز دارد. آموزش رفتارهای صحیح فردی و اجتماعی؛ تشویق دانش آموز برای ادامه تحصیل؛ فراهم کردن زمینه مناسب برای ادامه تحصیل فرزندان، رفع مشکلات آموزشی و پرورشی با همکاری اولیاء مدرسه و...، همگی عوامل مؤثری برای ادامه تحصیل و موفقیت دانش آموز است. اگر این حمایت ها از دوران کودکی و حتی پیش از شروع درس و مدرسه آغاز شود، بی شک نتیجه بهتری را نیز به همراه خواهد داشت. به عقیده پژوهشگران نقش والدین، حتی از عملکرد اولیاء مدرسه نیز شاخص تر و تأثیرگذارتر است.

۸) حمایت؛ همراهی والدین و اولیاء مدرسه و به طور کلی همه افرادی که به شکلی در آموزش و پرورش دانش آموز نقش دارند، شاخصی برای تضمین موفقیت تحصیلی دانش آموز است. «اطمینان» از این که در شرایط بحرانی همواره فرد یا افرادی دانش آموز را «حمایت و هدایت» خواهند کرد، او را به ادامه مسیر دلگرم می کند. پژوهشگران نقش حمایتی والدین و اولیاء مدرسه را تنها به صرف هزینه محدود نکرده و تأکید دارند این حمایت باید همه جانبه باشد. به این معنی که دانش آموز باید از جهت روانی عاطفی، اجتماعی، اقتصادی، فکری و... تحت حمایت قرار بگیرد و در بسیاری از موارد اصلاً نیاز به صرف هزینه نبوده و نیاز دانش آموز در حمایت هایی غیر از حمایت های اقتصادی تعریف می شود.

۹) رفع تبعیض ها؛ هر یک از تبعیض های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نژادی، قومی و... می تواند به تنهایی دانش آموز را از ادامه مسیر بازدارد. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، شاخص ترین آمار ترک تحصیل، به ترتیب متعلق به دانش آموزان آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیایی است. دلیل این امر جدا از تبعیض های اجتماعی، تفاوت های فرهنگی و به دنبال آن جدا ماندن از جمع دوستان و اجتماع، مشکلات اقتصادی خانواده ها، نابه سامانی های روحی روانی ناشی از این تفاوت ها در دانش آموز، ناتوانی در فهم آموزش ها به دلیل عدم تسلط کافی دانش آموز به زبان، فرهنگ و... کشور مورد نظر، پذیرفته نشدن از سوی جمع دوستان و حتی اجتماع، فرق گذاری های فاحش اولیاء مدرسه به ویژه آموزگاران میان دانش آموزان رنگین پوست و سفیدپوست و... است. رفع این تفاوت ها و تبعیض ها راهکار مهمی جهت جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان است.

۱۰) آموزش به متولیان آموزشی؛ رفتارهای نامناسب متولیان آموزشی، به ویژه آنهایی که در رده سنی حساسی چون دبیرستان مشغول به فعالیت هستند، یکی دیگر از دلایل ترک تحصیل دانش آموزان این مقطع است. تنبیه بی جا، تبعیض های فاحش میان دانش آموزان برتر و ضعیف، تبعیض های نژادی قومی، تبعیض های جنسیتی، تبعیض میان دانش آموزان کم بضاعت، بی بضاعت و متمول؛ ناتوانی هایی شخصی آموزگار، که آموزگار آن را به گونه ای دیگر جلوه می دهد، ناتوانی هایی اولیاء مدرسه که در نهایت دانش آموزان را به عنوان مقصر معرفی می کنند و بسیاری موارد از این دست، عامل های مهمی برای ترک تحصیل دانش آموزان است.

۱۱) ابتلا به بیماری؛ ابتلا دانش آموزان و یا والدین آنها به بیماری به ویژه بیماری های حادی چون ایدز(AIDS)، انواع سرطان ها و... که منجر به مرگ والد یا والدین شده و یا خود دانش آموز را مورد تهاجم قرار می دهد، عاملی دیگر برای ترک تحصیل دانش آموز است. و در نهایت این که بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط پژوهشگران انجمن بین المللی مطالعات آموزشی (NEA)؛ بخش آموزش و پرورش آمریکا نیازمند ۱۰ میلیارد دلار هزینه برای تأمین نیازهای آموزشی پرورشی دانش آموزان طی یک دوره یا برنامه ۱۰ ساله است. این میزان هزینه فقط برای برآوردن نیازهای اولیه و ضروری دانش آموزان و جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان در دوره های گوناگون تحصیلی است. تردیدی نیست که رفع نابه سامانی های آموزشی پرورشی کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته رقمی به مراتب بالاتر از این مقدار است که عدم تأمین آن، ترک تحصیل تعداد بسیاری از دانش آموزان به ویژه سطوح پایانی تحصیل را به دنبال دارد.

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 11 اردیبهشت 1394 ساعت: 12:32 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(0)

مقاله درباره چونگی برنامه ریزی برای انشا به دانش آموزان

بازديد: 373

مقاله درباره چونگی برنامه ریزی برای انشا به دانش آموزان

 

در آزمون تصویری زیان pslt  دانش آموزان داستانی را درباره تصویر یک پسربچه در حال بازی می نویسند. بخش هایی از نوشته دانش آموز مثل تعداد کلمات، تعداد جملات، صحت ترکیب و میزان انتزاعی بودن جملات مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفته و با نمرات هنجار مقایسه می شوند.

 در آزمون زبان نوشتاری از دانش آموز خواسته می شود نمونه ای از نوشته خود را درباره شرایط کارتونی که ماجرایی فضایی را دنبال می کند ارایه دهند. از طریق ارزیابی نوشته دانش آموزا به خزانه واژگان و رشد توانایی دانش آموز در پاراگراف بندی، نحوه شروع و خاتمه متن و غیره نمراتی داده می شود. دانش آموزانی که در این آزمون ها نمرات پایینی دریافت کنند احتمالا به آموزش بیشتری نیاز دارند و واجد دریافت آموزش جبرانی هستند.

 

انشا را اینگونه به کودکان ناتوان یادگیری آموزش دهیم

چه مداخلاتی در رفع مشکلات انشا موثر هستند؟

برخی معتقدند که آموزش جنبه های مکانیکی نوشتن باید حذف شود،  چون مانع بروز خلاقیت دانش آموزان می گردد. در واقع آموزش نوشتن باید به نحوی باشد که افراد را تشویق کند تا عقایدی که میخواهند را بازگو کنند و در عین حال جنبه های اساسی نوشتاری را نیز فراموش نکنند .زیرا این جنبه ها برای برقراری یک ارتباط روشن و صریح ضروری است .برنامه ها باید ابعاد خاصی از دستور زیان را آموزش دهند .به طور کل مهارت های مکانیکی نیابد بر آموزش ارتباط برقرار کردن به وسیله نوشتار سایه افکند.

یکی از رویکردها در زمینه آموزش نوشتن این است که دانش آموزان در ابتدا باید تصاویری را از روزنامه ها و مجلات ببرند و برای هریک از تصاویر بریده شده عنوانی بنویسند. در مرحله بعد معلم آن ها را راهنمایی می کند که هر تصویر را با یک جمله توصیف کنند. سپس این دانش آموزان باید مطالب توصیفی دو جمله ای بنویسند. که در این مرحله است که به آن ها قواعد نگارشی و دستور زبان نشان داده می شود. و در مرحله چهارم کودکان برای تصویرها توصیف های سه جمله ای یا طولانی تر می نویسند. البته ضرورتی ندارد که جملات نوشته شده حتما به یکدیگر ارتباط داشته باشند. در مرحله پنجم از آن ها خواسته می شود که  به طور موضوعی مطلب بنویسند.

 

  • بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد نوشتن میتوان توصیه های چندی را درباره آموزش ارایه داد.
  • دانش آموزان باید آنچه را می خواهند بنویسند ابتدا برنامه ریزی کنند. برنامه ریزی می تواند نکته برداری ساده تا تهیه نمودارها یا خلاصه ها را دربر بگیرد.
  • دانش آموزان باید برنامه هایشان را به مواد نوشتاری تبدیل کنند. این کار باید عمدتا بر تبدیل یک کار نوشته شده به یک پیش نویس متمرکز باشد.
  • دانش آموزان باید آنچه را که نوشته اند ویرایش کنند. ویرایش باید از طریق خواندن دوباره آن صورت گیرد تا ببینند آنچه را که می خواسته اند به زبان بیاورند بیان کرده اند یا نه. سپس اشکالات آن را رفع کنند.

شش اصل که متخصصان به منظور جلوگیری از مشکلات نوشتاری مد نظر قرار داده اند:

  • ارایه آموزش نوشتاری موثر
  • ارایه آموزش نوشتاری به منظور رفع نیازهای فردی کودکان با ناتوانایی یادگیری
  • مداخله زودهنگام و انجام تلاش مداوم و منسجم در بهبود مهارت های نوشتاری کودک
  • داشتن این تفکر که همه کودکان نوشتن را می آموزند.
  • شناسایی و توجه به موانع تحصیلی و غیر تحصیلی نوشتن و موفقیت های تحصیلی
  • استفاده از ابزارهای فناوری برای بهبود عملکرد نوشتن.

 

در مداخله ی آموزش بیان نوشتاری به دانش آموزان آموزش داده می شود که چگونه سر سطر هر پاراگراف بنویسند، چگونه از جملات موضوعی استفاده کنند، چگونه مجموعه ای از حوادث را توصیف کنند و چگونه تولیدات نوشتاری خود را بر اساس انواع ویژگی های نوشتاری ارزیابی کنند.

انشا را اینگونه به کودکان ناتوان یادگیری آموزش دهیم

 

ایجاد راهبرد خودتنظیمی    

در این رویکرد معلمان راهبردهایی را برای برنامه ریزی یا بازبینی متنها آموزش می دهند. آن ها رویکردهای خودگردان شامل: هدف گذاری، خودنظارتی ، خودآموزی و خود تقویتی را آموزش می دهند. معلمان می توانند با استفاه از ایجاد راهبرد خود تنظیمی راهبردهایی از قبیل برنامه ریزی، سازمان دهی نوشتن، ویرایش و بازبینی را تعلیم دهند. همچنین می توانند نوشتن حروف بزرگ، سازمان دهی، نقطه گذاری و هجی کردن را تعلیم دهند.

 

دانش آموزان هنگام نوشتن راهبردهای زیادی را فرامی گیرند بعضی از این راهبردها عبارتند از:

 

جمله نویسی: دانش آموزان می آموزند چگونه جملات ساده،  مرکب، و پیچیده تشخیص دهند.

پاراگراف نویسی: دانش آموزان می آموزند چگونه ایده ها را خلاصه کنند،  یک دیدگاه را انتخاب کنند و برای ساختن یک پاراگراف کامل عقایدشان را پشت سر هم قرار دهند.

تصحیح کردن: دانش آموزان می آموزند چگونه نوشته های خود را اصلاح کنند و اشتباهات خود را در متن پیدا کنند.

موضوع نویسی: دانش آموزان میآموزند چگونه یک موضوع پنج پاراگرافی بنویسند.

 

تقویت

این موضوع کاملا تایید شده است که پاداش دادن بر عملکرد نوشتاری دانش آموزان تاثیر مثبت دارد. هرچه معلمان نوشتن کلمات را بیشتر تقویت کنند،  دانش آموزان کلمات بیشتری را می نویسند. هنگامی که به استفاده بیشتر از افعال اقدامی پاداش داده می شود،  دانش آموزان افعال بیشتری را در نوشته هایشان به کار می برند (دویدن چرخیدن و پرتاب کردن افعال اقدامی هستند، اما فکر کردن و خواستن جز این افعال نیستند) هنگامی که به کار بردن کلمات متنوع تقویت شود،  دانش آموزان در نوشته هایشان واژگان بیشتری به کار می برند. با وجود این تقویت بخشی از نوشتن بر عملکرد بخش های دیگر تاثیر ندارد. بنابراین سیستم پاداش دهی باید به گونه ای باشد که در بهبود ابعاد گوناگون نوشتن تاثیر بگذارد.

 

دستور زبان داستانی

دستور زبان داستانی یکی از فنون موثری است که نقش ارزنده ای در کمک به دانش آموزان با ناتوانایی های یادگیری در نوشتن انشاهای بهتر دارد. روش دستور زبان داستانی به آموزش اجزای اساسی داستان (یا یک مقاله) به دانش آموزان و دادن یک چهارچوب به آن ها به عنوان بخشی از مرحله برنامه ریزی که در نوشتن آثارشان به کار می بند گفته می شود. این روش رویه نوشتن را تسهیل می کند. این روش از نظر اجرایی ساده است و به دانش آموزان در تولید آثار نوشتاری با کیفیت بالا کمک می کند.

 

فنون شناختی-رفتاری

طرفداران رویکردهای شناختی – رفتاری ناتوانایی یادگیری اغلب توصیه می کنند که معلمان هنگام تدوین برنامه های آموزشی برای بهبود نوشتن روش های مختلف مانند دستور زبان داستانی، ویرایش به کمک همسالان و خود ارزیابی را با هم ترکیب کنند. خودارزیابی و خود نظارتی تکنیک های موثری هستند. زمانی که دانش آموزان درباره نوشته هایشان بازخورد دریافت می کنند نوشته های آن ها به طور شگفت انگیزی بهبود پیدا می کند.

همان طور که گفته شد دانش آموزان با ناتوانایی یادگیری اتواع مشکلات را در دستخط نوشتن املا و عبارات نوشتاری دارند .تمرین های آموزش موثر در دستخط بر سرمشق دهی معلمان و تمرین دانش آموز تاکید می کند. در مقالات بعدی به مشکلات املانویسی دانش آموزان خواهیم پرداخت.

 

 توجه :

شما فرهنگیان گرامی می توانید تحقیقات اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی ، درس پژوهی ، تجربیات ارتقای شغلی ، طرح جابر  و مقالات پرسش مهر مورد نیاز خود را از لینک های زیر تهیه نمائید :( سایت علمی و پژوهشی آسمان ) بر روی هر لینک کلیک نمائید :


 
 
 
 
 
 

 
 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394 ساعت: 22:05 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس