سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
- جرأت ورزی یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است که به افزایش اعتماد به نفس خودمان و جلب احترام دیگران منجر می شود.
- خیلی از آدم ها در رویارویی با مشکلات زندگی ناتوان اند و در مقابل، عده دیگری می توانند از این مشکلات به آسانی عبور کنند و به کسانی تبدیل شوند که ما به آنها می گویند آدم های موفق.
آیا جرأت ورزی قابل آموزش است ؟؟؟؟!
روان شناسان با بررسی زندگی همین آدم ها به فرایندهای مشابهی دست پیدا کردند. تحت عنوان «راهبردهای مقابله ای» و مشاهده کردند که این راهبردها یک ویژگی مهم دارند:
می شود آن را آموزش داد.
مهارت نه گفتن یا جرأت ورزی
جرأت ورزی چیست؟
جرأت ورزی توانایی ابراز خود و احقاق حقوق خود بدون تجاوز به حقوق دیگران است. عمل به شیوه جرأت ورزی به شما اجازه می دهد تا اعتماد به نفس را در خود حس کنید و موجب برانگیختن حس احترام دوستان و آشنایان شوید.
جرأت مندی امکان دستیابی به روابط صادقانه را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا در باره خودتان احساس بهتری داشته باشید و بر موقعیت های روزمره، تسلط بیشتری پیدا کنید. جرأت ورزی رابطه تنگاتنگی دارد با حقوقی که ما به عنوان یک فرد برای خودمان در نظر می گیریم.
من حق دارم که ........
من حق دارم به دیگران بگویم دوست دارم با من چگونه رفتار شود.
من حق دارم افکارم را تغییر دهم، اشتباه کنم و گاه غیر منطقی عمل کنم و البته پیامدهای آن عمل را کاملاً می پذیرم.
من حق دارم خود را دوست بدارم، هرچند می دانم کامل نیستم و گاهی کارهار ا پایین تر از حد توانایی کامل خود انجام می دهم.
من حق دارم روابط مثبت و رضایت بخش برقرار کنم. روابطی که در آن احساس آرامش کنم و آزادم صادقانه احساسم را بیان کنم و حق دارم روابط خود را اگر نیازهایم را برآورده نسازد، تغییر یا خاتمه دهم.
من حق دارم زندگی خود را به هر شیوه ای که خودم می خواهم تغییر و تحول دهم.
من حق دارم مسئول مشکلات دیگران نباشم.
من حق دارم انتخاب های خاص خودم را داشته باشم و دلیلی برای توجیه همه آنها به دیگران وجود ندارد.
جرأت ها و آدم ها
با کمی آسان گیری می توانیم بگوییم آدمها در مورد ابراز حقوقشان در روابط اجتماعی چهار دسته اند:
1. منفعل
این آدمها معمولاً سبک ارتباطی منفعلانه ای دارند. اگر بخواهیم کلمه صریح تری به جای صفت این افراد بگذاریم «بی جرأت» بهترین گزینه است. ما در ظاهر این افراد را فروتن، صبور، از خودگذشته و مهربان می بینیم اما آنها به خاطر این که به دیگران اجازه می دهند به راحتی حقوق و احساساتشان را نادیده بگیرند، همیشه در درون خود ناراحت اند و با خودشان کلنجار می روند.
2. پرخاشگر
این افراد جرآت مندی را با خشونت اشتباه گرفته اند. آنها حقوق خود را به قیمت نادیده گرفتن حقوق دیگران به دست می آورند. پرخاشگرها با منفعل ها یک زوج مکمل ناعادلانه را تشکیل می دهند.
3. پرخاشگر منفعل
این افراد به دلایل مختلف ممکن است احساس خشم یا خصومت نسبت به دیگران را تجربه کنند، اما نه توانایی بیان آن را دارند و نه می توانند این احساس ها را تحمل کنند، مثلاً کارمندی که کار ده دقیقه ای شما را به خاطر احساس خشم از ارباب رجوع های دیگر یا رئیس توی دو ساعت انجام می دهد، نمونه یک فرد پرخاشگر منفعل است.
4. جرأت ورز:
آنها افکار و احساسات خودشان را خود انگیخته و صریح بیان می کنند. این آدمها در عین حال افرادی مورد اعتماد، پذیرا و شونده نیز هستند. آنها اگر با شما مخالف باشند بدون اینکه بی احترامی کنند نظرشان را می گویند.
جرأت ورزی به چه درد می خورد:
علاوه بر این جرأت ورزی در موقعیت های زیر هم به دردتان می خورد:
- تقاضای معقول از دیگران.
- برخورد درست یا مخالف دیگران.
- جلوگیری از تعارضات پرخاشگرانه غیر ضروری.
- اعلام موضع خود در تصمیم های جمعی.
- جرأت ورزی در سه حرکت
برای ورود به دنیای آدم های جرأت ورز لااقل باید از سه مرحله زیر عبور کنید:
- پیش از اعلام موضع.
- اعلام موضع با جمله سه بخشی.
- اعلام موضع در شرایط خاص
پیش از اعلام موضع
ابتدا از موضع خود مطمئن شوید، یعنی مشخص کنید که می خواهید بگویید بله یا خیر. اگر مطمئن نیستید، بگویی که برای پاسخ دادن باید کمی فکر کنید. به شخص مقابل بگویید که بداند چه زمانی پاسخ خواهید گفت.
اعلام موضع با جمله سه بخشی
1. بخش همدلانه یا بازخورد مثبت: این بخش که با کلمه «من» شروع می شود فضا را دوستانه می کند و از پرخاشگرانه بودن جمله تان جلوگیری می کند. همچنین طرف مقابل معمولاً می فهمد که شما علت درخواست و مشکل او را درک کرده اید: «من می دونم که تو واکمن من رو لازم داری ...».
2. بخش استدلالی: در این بخش دلیل یا دلایل تصمیم خودمان را اعلام می کنیم. این دلایل باید تا حد ممکن کوتاه، واضح و روشن باشند. یادتان باشد آوردن دلیل اضافی به ضرر خودتان تمام می شود: اما چون تصمیم گرفتم واکمنم را به کسی قرض ندهم / یا / چون در طول روز به واکمنم احتیاج پیدا می کنم .....».
3. بخش قاطع اعلام تصمیم: خیلی ها به این بخش نمی رسند. در این بخش ما تصمیممان را بدون تعارف اعلام می کنیم: «واکمنم رو به ات نمی دهم».
اعلام موضوع در شرایط خاص
- اگر طرف خیلی سمج بود می توانید از تکنیک های خاص استفاده کنید:
- سی دی خش دار
- قاطعیت پیش رونده
- خلع سلاح
- خود را به خنگی زدن
- عوض کردن موضوع صحبت
1. سی دی خش دار
در این تکنیک که به آن «صفحه خط افتاده» هم می گویند ما دقیقاً مثل یک سی دی آسیب دیده مرتب یک جمله را بی کم و زیاد تکرار می کنیم. شما یک ی دی خش دار هستید که هیچ استدلالی را نمی شوید. زبان بدن شما باید قاطعانه و بدون تغییر باشد.
2. قاطعیت پیش رونده
شما می توانید از یک جمله سه بخشی محترمانه شروع کنید و در صورت ادامه، مرتب زبان بدن و لحن و محتوای جمله تان را قاطعانه تر کنید و اگر جواب نداد محیط را ترک کنید. این تکنیک برای ایستادگی در مقابل دعوت به سیگار و مشروب و مواد مخدر توصیه می شود.
3. خلع سلاح:
همانطور که گفتیم افراد پرخاشگر برچسب زدن و جریحه دار کردن احساساتتان می خواهند به هدفشان برسند. شما بعد از به کار بردن جمله سه بخشی در مقابل این افراد معمولاً می شنوید: «خیلی خودخواهی»
بهترین راه در مقابل این افراد این است که بگویید »اگه این کار خودخواهیه آره من خودخواه ام» و او سلاحش را از دست داده است. البته یادتان باشد حتماً مطمئن باشید طرف می خواهد سوء استفاده کند.
4. خود را به خنگی زدن
این تکنیک در مقابل انتقادهای زیاده از حد کاربرد دارد. در مقابل این موقعیت خود را به خنگی بزنید. مثلاً اگر کسی به نحوه کارکردن شما ایرادی غیر منطقی گرفت و گفت «تو کار خودتو بلد نیستی» می توانید زبان بدن ساده لوحانه به خودتان بگیرید، یک لبخند احمقانه بزنید و بگویید: «آره اتفاقاً خودمم فکر می کنم کارمو بلد نیستم!».
5. عوض کردن موضوع صحبت
وقتی شما با چند بار گفتن جمله سه بخشی نتیجه نگرفته اید موضوع صحبت را عوض کنید.
برای دستیابی به اطلاعات کامل از یک شهرستان نیاز به بررسی عواملی هم چون موقعیت و محدوده جغرافیایی شهرستان سوابق تاریخی و فرهنگی ، تقسیمات کشوری شهرستان مورد نظر می باشد که در این جا ما با بررسی و معرفی این عوامل به یک شناخت اجمالی در مورد شهرستان اسفراین می رسیم .
1-بررسی موقعیت و محدوده جغرافیایی شهرستان در استان
اسفراین یکی از شهرستان های استان خراسان شمالی ، در دامنه جنوبی کوه های آلاداغ و شاه جهان جهان واقع شده و از شمال به شهرستان های بجنورد و شیروان ، از جنوب به شهرستان سبزوار ، از شرق به شهرستان قوچان و سبزوار و از غرب به شهرستان بجنورد محدود است .
این شهرستان بین 56 درجه و 57 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 40 دقیقه تا 37 درجه و 17 دقیقه عرض شمالی واقع شده و وسعت آن 5259 کیلومتر مربع است .
مرکز شهرستان شهر اسفراین در 57 درجه و 30 دقیقه طول و 37 درجه و 4 دقیقه عرض بر سر راه سبزوار ، بجنورد قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 1260 متر می باشد .
فاصله این شهر تا مشهد از طریق بجنورد 354 کیلومتر و از طریق محور سبزوار 342 کیلومتر است .
اسفراین در فاصله 118 کیلومتری شمال سبزوار ، 63 کیلومتری جنوب بجنورد قرار دارد . دشتهای اسفراین شامل دشت اسفراین در جنوب آلاداغ و دشت صفی آباد در جنوب شهرستان و دامنه های شمالی ارتفاعات هر ده گسترده شده است .
در این شهرستان رودهای متعدد از ارتفاعات به سمت دره های جنوبی آلاداغ جریان دارند که مهمترین آنها رود قره سو است که پس از مشروب ساختن جلگه جاجرم بجنورد سمت جنوب جریان می یابد .
1-1-تقسیمات کشوری
شهرستان فعلی اسفراین تا قبل از سال 1316 شامل بلوک بالا ولایت ، میان ولایت و پایین ولایت یکی ولایت هجده گانه خراسان محسوب می شد در ان زمان بلوک بام و صفی آباد جزء ولایات سبزوار بوده است .
در این سال با اجرای قانون تقسیمات کشوری اسفراین به مرکزیت میان آباد در ردیف های بخش های شهرستان بجنورد درآمد.
این بخش در سال 1339 بر اساس مصوبه هیات دولت از آن شهرستان منتزع و با داشتن بخش های حومه (مرکز آن میان آباد) و بام صفی آباد به سطح شهرستان ارتقاء یافت .
شهرستان اسفراین تا پایان سال 1364 و قبل از اجرای قانون تحریف و ضوابط تقسیمات کشوری دارای بخش های بام و صفی آباد (شامل دهستانهای بام ، صفی آباد) مرکزی (شامل دهستانهای حومه ، روئین ، سرطان و میلانلو و زرق اباد )بود .
در این سال با اجرای قانون تحریف و ضوابط تقسیمات کشوری در محدوده شهرستان اسفراین هفت دهستان ایجاد گردیده و دارای دو بخش بام و صفی آباد مرکزی شد .
این شهرستان دارای یک نقطه شهری به نام اسفراین است . ساخت شهرستان بر اساس محاسبات انجام شده در سیستم GIS و با استفاده از نقشه های 1 حدود 5259 کیلومتر مربع برآورد شده است .
جدول شماره 1 نام بخش های مراکز بخش ها ، دهستانها و شهرهای شهرستان اسفراین
بخش
مرکز بخش
دهستان های تابع
شهر
بام و صفی آباد
صفی آباد
بام ، صفی آباد
-
مرکزی
اسفراین
آذری،دامن کوه ،زرق آباد
اسفراین
جدول شماره 2 نام مراکز ، تعداد آبادی ها و دهستانهای شهرستان اسفراین
دهستان
مرکز
آبادی مسکونی
وسعت
بام
بام
25
611
صفی آباد
صفی آباد
33
1052
آذری
عباس آباد
41
1119
دامن کوه
چهاربرج
16
514
زرق آباد
زرق آباد
32
781
روئین
ایرج
28
619
میلانلو
پرکانلو
25
562
جمع کل
-
200
9/525
2-ویژگی های طبیعی
2-1-توپوگرافی
از نظر توپوگرافی می توان شهرستان اسفراین را به دو بخش جداگانه تقسیم نمود که عبارتند از دشت ها و ارتفاعات دشت اسفراین در پایکوه های جنوبی رشته کوه آلاداغ گسترش یافته است و جهت آن تقریباً جنوب شرق به شمال غرب است .
دشت صفی آباد نیز به جهت جنوب شرق ، شمال غرب در قسمت جنوب شهرستان اسفراین و در دامنه های شمالی جوین قرار دارد و از شمال غرب به دشت اسفراین متصل می شود. ارتفاعات شهرستان نیز به دو بخش قابل تقسیم می باشد :
رشته کوههای آلاداغ
این ارتفاعات که رشته کوه نسبتاً بزرگی است در میان شهرستانهای بجنورد ، شیروان ،قوچان و اسفراین واقع شده است . قسمتی از این رشته کوه که در شمال شهرستان اسفراین گسترش یافته است دارای قله های زیادی است .
ادامه کوه های آلاداغ در قسمت غرب شهرستان که به کوه های سالوگ معروف است ، از سمت شرق رشته کوه های آلاداغ تا قسمت های مرکز شهرستان اسفراین پیشروی کرده است .
ارتفاعات هروه جوین
این رشته کوه بین شهرستان های سبزوار و اسفراین واقع شده است و به جهت جنوب شرقی به شمال غربی به موازات رودخانه جوین قرار دارد .
2-2-زمین شناسی خاک
منطقه اسفراین بر روی یک مخروط افکنه مربوط به دوران چهارم می باشد واقع شده است این مخروط افکنه به وسیله رودخانه بیدواز که از ارتفاعات برمان جاری می باشد تشکیل شده است و در قسمت شمالی آن رشته کوه های که از ارتفاعات البرز و دنباله کوه های آلاداغ می باشد دیده می شود.
در این شهرستان به غیر از چند نمونه محدود در کوه شاه جهان هیچ گونه آثار یخچال دیگر مشاهده نشده است .
خاکهای اسفراین از جنبه های مختلفی طبقه بندی شده است که از نظر قابلیت کشاورزی به 6 درجه تقسیم می شوند:
اراضی درجه 1
اراضی قابل کشت و مرغوب برای زراعت های آبی که دارای هیچ گونه اشکال و محدودیتی نمی باشد . مساحت آن در سطح شهرستان 1400 هکتار یا به عبارت و دیگر 4/7 درصد از اراضی شهرستان را به خود اختصاص داده است .
اراضی درجه 2
اراضی قابل کشت و نسبتاً خوب برای زراعت های آبی که دارای محدودیت کمی از لحاظ شوری و قلیایی بودن سنگریزه است مساحت این خاک ها 56/0 از کل می باشد .
اراضی درجه 3
اراضی نسبتاً قابل کشت که دارای اشکالات و محدودیت های متوسط از لحاظ سنگریزه ، شوری ، قلیایی ، پستی و بلندی و فرسایش است مساحت این خاکها 32 درصد کل خاکها می باشد .
اراضی درجه 4
اراضی که قابلیت کشت آنها برای زراعت آبی محدود است و در شرایط خاص برای کشت گیاهان بخصوصی قابل استفاده است .
این اشکالات اراضی محدودیت های زیادی از لحاظ عقل خاک و پستی و بلندی می باشند . مساحت این خاک ها 1/5 درصد کل اراضی شهرستان است .
اراضی درجه 5 و 6
اراضی که قابلیت کشت آنها مشخص نیست و یا غیر قابل کشت می باشند .
2-3-اقلیم
هدف از بررسی شرایط اقلیمی یک منطقه شناخت فرآیندهایی است که در رابطه باشکل بخشیدن به ساخت چشم اندازهای منطقه ای اهمیت داشته و دارد .
به بیان دیگر جریان های اقلیمی به علت پدید آوردن ساخت و روند کنشی متقابل و نیز تعادل یک چشم انداز باید مورد بررسی قرار گیرد .
چرا که شناخت عوامل موثر در تشکیل اقلیم در مقیاس منطقه ای و نقش عوامل آن در اکوسیستم یک منطقه توسعه بسیار اهمیت دارد .
آب و هوای اسفراین هم چون سایر شهرستان شمال خراسان تحت تاثیر دو نوع توده هوا قرار گرفته است .
توده های مدیترانه ای
شاخه ای از توده هوای سرد و اروپایی که از ناحیه غرب دریا مدیترانه شروع و پس از عبور از دشت گرگان از طریق دره شیروان و معبر گیفان وارد خراسان می شود و در ناحیه اسفراین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .
توده های مرطوب دریای مازندران
این توده هوا از سمت شمال غرب وارد استان خراسان می شود و چنانچه با توده هوای مدیترانه ای همراه باشد ریزش های جوی فراوانی را در منطقه به دنبال خواهد داشت . به طور کلی قسمت های شمالی ناحیه اسفراین به دلیل وجود انشعابات بینالود و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است .
درجه حرارت
آمار مربوط به درجه حرارت با توجه به اهداف طرح ها و برنامه ریزی ها به امضاءمختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند . جمع آوری حداقلی از شرایط حرارتی که می تواند در تجزیه و تحلیل شرایط منطقه موثر باشد مورد بررسی قرار می گیرد .
حداقل درجه حرارت در ماهای دی و بهمن در حدود 15- سانتی گراد و حداکثر آن در ماه های تیر و مرداد 35 سانتی گراد است .
رطوبت نسبی
میزان رطوبت نسبی از 45 درصد تا 75 درصد در طول سال متغیر است .
بارندگی
میزان بارندگی سالانه آن 6/266 میلی متر است که عمدتاً در فصل زمستان و بهار صورت می گیرد.
2-4-منابع آب
آب ضرورت اساسی زندگی است . آب همراه با هوا و خاک ، سه عامل اصلی ادامه حیات انسان و همه موجودات زنده دیگر زمین است .
حیات در روی کره زمین بدون وجود آب قابل تصور نیست . امروزه معلوم شده که پیدایش و تداوم حیات در سیاره زمین وابسته به وجود آب و تغییر حالت و حرکت افقی آن می باشد .
در بسیاری از نواحی ایران به ویژه در نواحی خشک و نیمه خشک آب مهم ترین عامل تولید در بخش کشاورزی است و ارزش اقتصادی اراضی کشاورزی وابسته به مقدار آبی است که به اراضی متعلق دارد.
4-1-منابع آب های سطحی
منابع آبهای سطحی در این شهرستان عبارتند از :
رودخانه بیدواز ، روئین ، قره سو ، سنخواست تا سرخاب ، کال گرماب طرق ، شیون ، نهاج ،رود آروین ، جلوگیر ، بکوری ، روخماب رودخانه بیدواز از دامنه جنوبی کوه شاه جهان سرچشمه می گیرد و با عبور از شهر اسفراین به رودخانه قره سو می ریزد .
رودخانه قره سو
از ارتفاعات قوچ خوار و دشت صفی آباد منشا گرفته و از جنوب شرقی در جهت شمال غرب جریان می یابد .
تمام جریان های سطحی و زیر زمینی حوضه به وسیله این رودخانه زهکشی می شود و از طریق کال ابریشم به کویر خارتوران و کویر مرکزی می ریزد . این رودخانه دارای آب دائمی است .
رودخانه روئین
از به هم پیوستن دو شاخه فرعی به نام های روئین و عراقی که از ارتفاعات شمال سرچشمه می گیرند به وجود می آید .
رودخانه سرخاب
کلیه جریان های سطحی زیر زمینی دشت صفی آباد را زهکش نموده و پس از عبور از دهنه اجاق وارد دشت اسفراین می شود. سیلاب این رودخانه وارد دهانه قره سو می گردد .
این رودخانه دارای آب دائمی است .
رودخانه سنخوات
از ارتفاعات کور خوروباش کلاته و حین ، بید شروع می شود و پس از زهکشی دشت شوقان از شمال غرب وارد دشت اسفراین می شود. این رودخانه دارای آب دائمی است .
کال گرماب
در محدوده شهرستان اسفراین جاری می گردد و از ارتفاعات شاه جهان و کوه های قوزی و مکدرد شروع شده و به دشت صفی آباد می ریزد .
کال ولایت
به موازات رودخانه سرخاب از ارتفاعات شاه جهان در شرق شهرستان جریان می یابد .
جدول شماره 3 :مشخصات منابع سطحی شهرستان اسفراین
نام رودخانه
نوع آبریز
حوضه
کدحوضه
نام دشت
مساحت دشت
کال گرماب
فصلی
کویر مرکزی
47000
صفی آباد
400
فصلی
دائمی
کویر مرکزی
47000
صفی آباد
400
بیدواز
دائمی
کویر مرکزی
47000
اسفراین
1050
سنخواست
دائمی
کویر مرکزی
47000
اسفراین
1050
قره سو
دائمی
کویرمرکزی
47000
اسفراین
1050
کال ابریشم
فصلی
کویرمرکزی
47000
اسفراین
1050
2-4-2-منابع آب زیر زمینی
بر اساس آمار اطلاعات سال 1376 در دشت اسفراین –صفی آباد تعداد 515 حلقه جو بوده که چاه های عمیق با 376 حلقه با تخلیه سالانه 695/165 میلیون متر مکعب و جوهای نیمه عمیق 139 حلقه ، تخلیه سالانه 612/3 میلیون متر مکعب داشته است .
از دیگر منابع آب زیرزمینی قنوات است که تعداد آن 142 رشته با تخلیه سالانه 856/47 میلیون متر مکعب بوده است .
هم چنین تعداد 83 دهانه چشمه با تخلیه سالانه 690/22 میلیون متر مکعب در تامین آب زراعی و شرب اهمیت بسزائی دارد . بنابراین مجموع تخلیه سالانه از منابع آب زیرزمینی در سطح دشت اسفراین –صفی آباد 853/239 میلیون متر مکعب گزارش شده است .
جدول شماره 4 تعداد و میزان تخلیه سالانه از منابع آب زیرزمینی تربت جام
دشت
وسعت دشت
چاه عمیق
چاه نیمه عمیق
قنات
چشمه
مجموع تخلیه سالانه
نوع مصرف
تاریخ آخرین آمار برداری
تعداد
تخلیه سالانه
تعداد
تخلیه سالانه
تعداد
تخلیه سالانه
تعداد
تخلیه سالانه
شرب
صنعتی
کشاورزی
تربت جام –فریمان
3730
11080
979/473
34
909/0
234
500/57
198
300/89
000/620
66
5716
400/486
1373
جنت آباد-صفی آباد
575
46
055/15
9
426/0
75
418/34
38
582/5
500/55
5
5/0
000/50
1371
2-5-پوشش گیاهی
در شهرستان اسفراین این دو نوع پوشش گیاهی طبیعی قابل تشخیص است :
جنگل ها و مراتع
بر اساس آمار و اطلاعات اداره منابع طبیعی شهرستان اسفراین سطح جنگلها و مراتع این شهرستان حدود 45000 هکتار است که نسبت به کل اراضی زراعی تحت آیش و کنش های مختلف و باغات که حدود 75000 هکتار است رقم قابل ملاحظه ای را تشکیل می دهد این جنگلها در ارتفاعات شمال و شمال شرق قرار دارند .
60 درصد مراتع که بیشتر در ارتفاعات مشرف به شهرستان شیروان و بجنورد هستند . مراتع ییلاقی می باشند که 10 درصد آن جزء مراتع درجه 1 و 20 درصد جزء مراتع درجه 2 و 30 درصد مراتع درجه 3 می باشند .
40 درصد بقیه مراتع که در جنوب غرب شهرستان پراکنده اند از مراتع قشلاقی هستند .
گیاهان و بوته ها و درخچه های پراکنده
این نوع پوشش گیاهی شامل دو قسمت است :
منطقه شمال و شمال شرقی که کوهستانی است و منطقه جنوب و جنوب غربی که شامل تپه ماهورهای و تپه های نسبتاً مرتفع است این شهرستان با توجه به شرایط توپوگرافی و وجود و مراتع زیستگاه مناسبی برای انواع حیوانات وحشی بشمار می رود.
3-ویژگی های انسانی (جمعیت )
3-1-روند رشد جمعیت
بر اساس آمارگیری به عمل آمده در شهرستان اسفراین ، روند رشد جمعیت طبق جدول زیر بوده است .
جدول شماره 5 تغییرات جمعیتی شهرستان اسفراین طی سالهای 75 – 1345
سال
تعداد جمعیت
جمعیت شهری
جمعیت روستایی
تعداد خانوار
1345
60255
7183
52362
13214
1355
73796
11361
62313
15817
1365
102855
27079
75231
21020
1370
12237
34285
77952
21782
1375
118581
41062
77519
-
به طوریکه خلاصه می شود جمعیت این شهرستان در سال 1345 معادل 60255 نفر بوده است که در قالب 13214 خانوار (بعد خانوار 6/4 نفر) در این شهرستان زندگی می کرده اند.
این جمعیت با نرخ رشد 04/2 درصد در سال 1355 به 73796 نفر در قالب 15817 خانوار رسیده است.
در دهه 65-1355 نرخ رشد جمعیت از نرخ رشد کشور در این شهرستان نیز بالا رفته و به 38/3 درصد رسیده است که در نتیجه باعث شده است جمعیت این شهرستان در سال 1365 معادل 102855 نفر باشد .
بعد خانوار در این سال 9/4 نفر بوده است . رشد جمعیت طی 5 ساله 70-65 کاهش قابل توجهی نشان می دهد و به 86/0 درصد رسیده است .
جمعیت سال 1370 این شهرستان معادل 112377 نفر با 21782 خانوار بوده است .
بر اساس آخرین آمار اخذ شده از سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جمعیت +++شهرستان در سرشماری سال 1375 معادل 118581 نفر بوده است که نسبت به سال 1370 رشدی معادل 11/1 درصد داشته است .
3-2-ترکیب نسبی و جنسی جمعیت
در تمامی سرشماری های صورت گرفته مشخص می شود که جمعیت زیر 15 سال شهرستان بیش از 45 درصد از جمعیت را شامل می شوند که حاکی از جوانی جمعیت است .
گروههای سنی میان سالان تقریباً 50 درصد از جمعیت شهرستان و سالخوردگان نیز 5/3 درصد از جمعیت را به خود اختصاص داده اند.
جدول شماره 6 ترکیب جنسی جمعیت شهرستان طی سال های 75-1345
سال
1345
1355
1365
1370
1375
مرد
30742
37442
52023
57599
58978
زن
29513
36354
50823
54638
59603
نسبت جنسی
104
103
102
105
99
ملاحظه می شود که نسبت مردان به زنان در این شهرستان در مجموع از نسبت جنسی کل کشور و استان تبعیت می کند و خصوصاً در سال 1370 این نسبت واقعی تر و طبیعی تر است .
آمار در سال 1375 تعداد مردان از تعداد زنان کمتر شده است که حاکی از مهاجرت مردان در پی کار در این شهرستان به سایر نقاط است .
4-ویژگی های اقتصادی
4-1-کشاورزی
کشاورزی در منطقه اسفراین به صورت نیمه مکانیزه انجام می شود و از کل 5350 کیلومتر مربع وسعت شهرستان قریب 4/75 هزار هکتار از اراضی تحت کشت های زراعی آبی و دیم و باغات و آبش کشاورزی است که 7/14 درصد از کل اراضی را شامل می شود، حدود 50 درصد از اراضی از طریق کشت آبی و 50 درصد بقیه به صورت دیم مورد بهره برداری قرار می گیرد .
حدود 3/34 هزار هکتار از اراضی (3/83 اراضی زیر کشت آبی دیم) متعلق به آیش آبی و دیم و حدود 450 هزار هکتار مراتع و جنگل طبیعی و مصنوعی و بقیه اراضی قابل عمران و غیر قابل عمران است .
از کل اراضی قابل کشت 3 درصد کشت بارانی و 50 درصد آبیاری نشتی و 40 درصد آبیاری سنتی و 7 درصد از طریق بندسازها آبیاری می شوند .
عمده محصولات زراعی روستا عبارتند از گندم ، جو، چغندر قند، پنبه ،نخود، سیب زمینی ، ذرت دانه ای بیشترین سطح زیر کشت مربوط به گندم دیم و کمترین سطح زیر کشت مربوط به محصولات جالیزی است .
هم چنین +++چغندر قند با 28865 تن و کمترین را پیاز با 75 ان به در میان نباتات علوفه ای نیز یونجه و اسپرس بیشترین سطح زیر کشت و تراز سالانه را به خود اختصاص داده است .
عمده ترین محصولات باغی شهرستان نیز شامل سیب ، انگور ، میوه های دانه دار ، میوه های هسته دار ، گردو ، بادام و انار می باشد که در این میان بیشترین سطح زیر کشت و تراز سالانه را سیب و کمترین را انار به خود اختصاص داده است .
4-2-دامداری
دامداری در اسفراین به دو شیوه و به صورت سنتی انجام می شود که عبارتند از دامداری ساکن و دامداری عشایری ، آمار دام شهرستان اسفراین در سال 1375 به شرح جدول زیر می باشد .
جدول شماره 7 تعداد دام شهرستان اسفراین به تفکیک نوع دام در سال 1375
نوع دام
تعداد (راس)
گوسفند و بره
362350
بز و بزغاله
110940
گاو و گوساله بومی
8320
گاو و گوساله اصیل
1513
گاو و گوساله دروگر
2185
سایر دام ها(سب،الاغ ، قاطر)
9105
طیور
58145
جمع
552548
4-3-صنایع
4-3-1-صنعت
شهرستان اسفراین تا پایان سال 1378 دارای 22 واحد صنعتی فعال بوده است که پروانه بهره برداری تحت پوشش اداره کل صنایع ، سازمان جهاد سازندگی و اداره کل معادن و فلزات استان اخذ کرده اند.
در واحدهای فوق الذکر تعداد 700 نفر مشغول به کار بوده اند که این رقم 8/0 درصد از شاغلین واحدهای صنعتی استان را در بر می گیرد .
جدول شماره 8 واحدهای صنعتی تحت پوشش دستگاه های اجرایی استان
شرح
واحد فعال
شاغلین
صنایع بزرگ
15
604
صنایع روستایی
7
96
صنایع معدنی
-
-
جمع
22
700
با توجه به جدول بالا صنایع معدنی در این شهرستان فعال نمی باشد .
4-3-2-خدمات
با توجه به اینکه در شهرستان اسفراین فقط دو نقطه شهری وجود دارد بنابراین قسمت عمده خدماتی که ارائه می شود محضر به شهر اسفراین (مرکز شهرستان) است .
رشد و گسترش شهر اسفراین و تغییر الگوی مصرف و ترویج کالاهای مصرفی جدید ، سیستم توزیع و مبادله تغییرات زیادی یافت و موجب پیدایش اشتغال نسبتاً وسیعی در بخش خدمات شد .
شاغلی هم چون بانکداری ، بیمه کارهای تبلیغاتی ، بسته بندی کالا و هم چنین حمل و نقل ، ارتباطات و... از آن جمله اند .
بر اساس آمار سال 1375 از تعداد کل شاغلین شهرستان 3/5 درصد در بخش خدمات فعالیت داشته اند.
خدمات متمرکز در این شهرستان شامل موارد مختلفی است که بخش های اصلی آن عبارتند از :
1-تجارت و مبادله اعم از خرده فروشی و عمده فروشی
2-آموزشی از دوره های ماقبل دبستان تا پایان دبیرستان
3-امور اداری شامل کلیه اداراتی که دولتی هستند .
4-بهداشت و درمان شامل بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، داروخانه ها و مطب پزشکان
5-امور مالی و بیمه مثل بانک ها و شرکت های بیمه
6-امور فرهنگی ، تفریحی ، توریستی و...
7-شرکت ها و دفاتر خدمات فنی
5-سوابق تاریخی و فرهنگی
شهر اسفراین در ازمنه قدیم و ستون تاریخی به نام مهرجان ذکر شده است .
نام اسفراین به قول یا وقت در اصل اسپرآئین بود که مرکب از اسپرد (پر)و آئین (به معنی عادت و روش) بر اساس نظرات و اقوای گوناگون که درباره وجه تسمیه اسفراین گفته شده است می توان گفت اسفراین ، سپرآئین بوده ، مرکب از کلمه سپهر به معنی آسمان و آئین به معنی رسم و روش یعنی روش آسمانی که در طول زمان به اسفراین تبدیل شده است .
با توجه به سابقه تاریخی و قدمت اسفراین آثار باستانی زیادی وجود دارد که مهم ترین آنها خرابه های شهر بلقیس است و دیگری نظیر دژ ، تپه باستانی سارمران ، قلعه کهنه حسن آباد ، قلعه قیصر ، قلعه صعلوک ، بند مهار می باشد .
اسفراین دارای متبرکه که از جمله بقعه امامزاده احمد رضا فرزند موسی بن جعفر در قریه کوران ، امامزاده عبدالله ، بقعه شیخ محمد رشید الدین و آرامگاه شیخ آذری است .
هوش معنوی و نقش آن در محیط کار با تأکید بر آموزههای دینی
هوش معنوی مفاهیم معنویت و هوش را در یک سازة جدیدتر با هم ترکیب میکند و به انسان این فرصت را میدهد که در مقابل واقعیتهای مادی و معنوی حسّاس باشد و تعالی را هر روز در لابهلای اشیا، مکانها، ارتباطات و نقشها دنبال کند.
چکیده
از جمله موضوعاتی که امروزه به طور گسترده، در سازمانها به آن توجه میشود، معنویت و اخلاق است. پدیدة «پیچیدگی انواع محیط» در عصر کنونی، سازمانها را بر آن داشته است تا پاسخها، نگرشها و رویکردهای گوناگونی به آن داشته باشند. با ورود به سازمان، با توجه به شدیدتر شدن نیاز به اعتماد برای فعالیت در سازمانهای جهان امروزی نیاز به معنویت و توسعة هوش معنوی در بین افراد افزایش مییابد.
برای آنکه بتوانیم هوش معنوی را در محیط کار نظام جمهوری اسلامی ایران عملیاتی کنیم، باید هوش معنوی را با توجه به آموزههای دین مبین اسلام بررسی کنیم. ازاینرو، این مقاله با تکیه بر مطالعات کتابخانهای و با روش توصیفی و تحلیل منطقی، مفهوم «هوش معنوی»، جایگاه و نقش آن را در محیط کسب و کار تبیین مینماید. سپس با بررسی الگوهای رایج هوش معنوی، ابتدا ضرورت تدوین الگوی هوش معنوی را بر اساس آموزههای اسلامی شرح میدهد و آنگاه به برخی از مؤلّفههای این هوش بر اساس تعالیم دینی اشاره میکند و در نهایت، به راهکارهای تقویت و رشد هوش معنوی از نظر اسلام میپردازد.
کلیدواژهها: هوش، معنویت، مؤلّفه کار.
مقدّمه
سازمانها همواره به دنبال استفاده از تمام امکانات ممکن برای دستیابی به موفقیت بودهاند. در گذشته، دستیابی به سرمایة بیشتر، استفاده از ماشینآلات پیشرفته و به کار گرفتن فناوری به عنوان عواملی که مزیت رقابتی برای سازمان به همراه میآورد در نظر گرفته میشد، اما چند سالی است که بحث استفاده از افرادی با ویژگیهای خاص ذهنی و مهارت بیشتر، پررنگتر شده است.
اهمیت و ضرورت طرح موضوع معنویت و مذهب، به ویژه هوش معنوى، از جهات گوناگون در عصر جدید احساس مىشود. یکى از این ضرورتها در عرصة انسانشناسى، توجه به بعد معنوى انسان از دیدگاه دانشمندان، به ویژه کارشناسان سازمان بهداشت جهانى، است که اخیراً انسان را موجودى زیستى، روانى، اجتماعی و معنوى تعریف مىکنند.
ضرورت دیگر طرح این موضوع ظهور کشش معنوی و نیز جستوجوی درک روشن تری از ایمان و کاربرد آن در زندگی روزانة افراد است.1پژوهش دربارة معنویت، امروزه در رشتههای متنوعی از قبیل پزشکی، روانشناسی، انسانشناسى، عصبشناسى وعلوم شناختى، اجتماعی و حتی دانش مدیریت در حال پیشرفت است. این هوش قادر است که هشیارى یا احساس پیوند با یک قدرت برتر یا یک وجود مقدّس را در فرد تسهیل کند یا افزایش دهد.2
یکی از مفاهیمی که به تدریج از درون جلسات آکادمیک و سخنرانیهای علمی ظهور کرده، «هوش معنوی» است. به طور جدّی، ورود واژه و مفهوم «هوش معنوی» به ادبیات علمی روانشناسی و مدیریت را باید به زوهار3 و مارشال4 (2000 م) و نیز ایمونز5(2000م) در طی دو دهة اخیر نسبت داد.در این زمینه، تاکنون تحقیقی با عنوان «بررسی و نقش هوش معنوی در محیط کسب و کار با تأکید بر آموزههای دین مبین اسلام» انجام نگرفته، ولی پژوهشهایی در دانش روانشناسی با موضوعاتی از قبیل «بررسی رابطة بین هوش معنوی و سلامت روان افراد»، «رابطة هوش فرهنگی و تجربیات معنوی»، «رابطة بین هوش معنوی و اختلالات شخصیت و صفات شخصیتی» انجام شده است.
سؤال اصلی این تحقیق عبارت است از اینکه نقش هوش معنوی در محیط کار، با تأکید بر آموزههای دین مبین اسلام چیست؟ در ضمن پاسخ به این سؤال، سؤالات فرعی دیگری نیز مطرح است که عبارتند از:
1. الگوهای رایج هوش معنوی در سازمان کدام است؟
2. هوش معنوی از منظر آموزههای اسلام چه مؤلفههایی دارد؟
3. راهکارهای رشد و تقویت این هوش از منظر آموزههای دین اسلام چیست؟
البته دربارة راههای ایجاد و توسعة اهداف متعالی در کارکنان، جای بحث و سخن فراوان است که در این گفتار، به ذکر همین موارد بسنده میشود.
به عقیدة مایک جورج (2006 م)، مدرّس دورههای هوش معنوی به منظور بهبود مهارتهای مدیریت و رهبری، هوش معنوی لازم است؛ زیرا:
1. موجب یافتن و بهکارگیری عمیقترین منابع درونی میشود که قابلیت توجه و قدرت تحمّل و تطابق با سایران را به ما میدهد.
2. احساس هویت فردی روشن و باثبات در محیط روابط کاری متغیر ایجاد میکند.
3. توانایی درک معنای واقعی رویدادها و حوادث، و قابلیت معنادار کردن کار را به ما میدهد.
4. ارزشها را شناسایی میکند و آنها را با احساس هدفی روشن همسو میکند.
5. زندگی کردن با این ارزشها و بدون سازشپذیری منجر به حس انسجام میشود.
6. ایجاد آرامش میکند و در مواجهه با بحران و آشوب تمرکز به وجود میآورد.
با وجود آنکه بسیاری از افراد تصور میکنند هیچ چیز معنوی در کار یا محیط کاری وجود ندارد، حوزههای بسیاری در زندگی کاری وجود دارند که میتوان هوش معنوی را در آنها بهکار گرفت. سه حوزه مهم از نظر جورج وجود دارد عبارتند از:
1. امنیت شخصی و تأثیر آن بر اثربخشی شخصی: هوش معنوی کمک میکند که ثبات و اعتماد به نفس افراد افزایش یابد و راحتتر با مسائل کاری کنار بیایند.
2. ایجاد روابط و ادراک بین افراد: به بهبود ارتباطات و درک دیگران در محیط کار کمک میکند.
3. مدیریت تغییر و از میان برداشتن موانع: به غلبه بر ترسهای ناشی از تغییر کمک میکند.59
پی نوشت:
1 .ویلیام وست، روان درمانی و معنویت، ترجمه شهریار شهیدی و سلطانعلی شیر افکن، ص25.
منطقه گردشگری رویین به روستای شکوفههای سیب نیز معروف است و کوچههای پیچ در پیچ آن، نمای قدیمی خانهها و شیب کوچه به کوچه روستا از مشخصات بارز این منطقه است که نظر هر تازه واردی را به خود جلب میکند. بوستان ملی سالوک در اسفراین نیز 17 هزار هکتار وسعت دارد که به لحاظ داشتن تنوع جانوری یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده ایران محسوب می شود. شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی منطقه باعث شده که این منطقه یکی از متنوع ترین زیستگاه های گونه های وحشی به حساب
آید که یکی از جاذبه های زیبای گردشگری اسفراین است. زیبایی این بوستان زمانی آشکارتر می شود که بیننده درمی یابد قسمت شمالی این جاذبه طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیست بوم حیوانات گوناگون کوه زی و قسمت جنوبی آن نیز مناسب حیوانات دشت زی است. در کف دره های این بوستان طبیعی نیز گونه های درختی و درختچه های زرشک، بید وحشی، انجیر وحشی، نسترن وحشی و در مناطق مرتفع گونه های ارس به چشم می خورد. بوستان ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل نیز با 28 هزار هکتار وسعت در شرق اسفراین واقع است که به دلیل پستی و بلندی های منطقه و منابع فراوان آب از تنوع جانوری قابل توجهی برخوردار است و از 502 گونه پرنده شناخته شده در کشور 70 گونه در این منطقه مشاهده شده اند. این بوستان ملی همچنین با بیش از 200 گونه گیاهی از گونه های گلدار پوشیده شده است.
بقایای شهر کهنه بلقیس
این شهر در 3 کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد و از ویرانههای قدیمی اسفراین به شمار میرود. این بنای عظیم گِلی پس از ارگ بم دومین بنای گلی ایران است اما به دلیل استفاده از خاک آن برای کشاورزی، وسعت زیادی از زمینهای آن از بین رفته است. مساحت این شهر 48600 مترمربع میباشد که بر روی تپهای در ارتفاع 6 الی 9 متری قرار گرفته است. این شهر بر اساس اسلوب معماری ساسانی ساخته شده و شامل سه بخش کهندژ، ربض و شارستان بوده و 29 برج با ارتفاعهای مختلف داشته که اغلب آنها ویران شدهاند. در این شهر یک آتشکده نیز وجود دارد. در کاوشهای باستانشناسی قطعات چینیهای سبز رنگ و همچنین چینیهای گل و بوتهدار لاجوردی بر زمینه سفید مربوط به عصر صفوی به دست آمده است. به نظر میرسد این شهر در دوره صفوی متروک شده و شهر اسفراین به حدود 3 کیلومتری شمال این ویرانهها منتقل شده است.
شهر بلقیس یکی از بزرگترین بناهای خشتی و گلی ایران است که در ۳ کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار گرفته است که بالغ بر ۱۸۰ هکتار وسعت میباشد که از یک مجموعه آثار شامل بقایای ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان شامل: برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانههای معروف به منار تپه (مسجد جامع)، کوره سفالگری، آب انبار، بازار، کاروانسرا، بنای معروف به یخدانها و یک گورستان وسیع در نزدیک دروازه شرقی تشکیل شده است. از لحاظ قدمت استناد به متون تاریخی در قبل از اسلامآباد و شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح میشود و طبق یافتههای باستان شناختی قدیمی ترین استقرار در این شهر تاریخی که تاکنون شناسایی شده مربوط به اواخردوره ساسانی – صدر اسلام است و زندگی در آن تا پایان دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته است و بالاخره این شهردر اواخر دوران طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادر یعنی در سال ۱۱۳۱ هـ. ق توسط افاغنه کاملاًویران و در هم کوبیده شد. به نحوی که جایگاه پیشین خود را از دست داد از این زمان کمکم اسم افسانهای بلقیس بر روی خرابههای شهر قدیمی اسفراین گذاشته شد.
مورخان و جغرافی دانان اسلامی از اسفندیار پسر گشتاسب به عنوان بنیان گذار این شهر نام بردهاند. الحاکم مؤلف تاریخ نیشابور از تعلق خاطر قباد (کواذ) ساسانی به آن یاد کرده و نوشته که قباد اسفراین را «مهرجان» خطاب می کرده است. بیهقی نیز نام اسفراین را «اسپرآئین» خوانده و آن را مرکب از «اسپر» به معنای سپر و «آئین» به معنای راه و روش دانسته است. نام این شهر به صورتهای سبراین (حدود العالم)، سفراین (تاریخ سیستان)، اسپراین (بیهقی)، اسپرایین (برهان قاطع)، و اسفرائین (ثعالبی، یتیمة الدهر، یاقوت و قزوینی) نیز آمده است. اما گویاترین و موثق ترین سند، که هیچگونه دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته و زیر نظر حکومت مرکزی بوده و نام این شهر کهن را به مدت ۷۰۰ سال یعنی از زمان مغولان تا اواخر حکومت صفوی زنده داشته، سکه است این سکه متعلق به ارغون از پادشاهان ایلخانی است که در شهر تاریخی اسفراین که امروزه معروف به شهر بلقیس می باشد ضرب گردیده است.
مار، نوعی حیوان خزنده است که با حرکاتی خودش را با خزیدن به جلو میکشد.
مارها موجوداتی مرموز هستند و با وجود آنکه اغلب مردم از آنها وحشت دارند از پر طرفدارترین جاندارانی می باشند که می خواهیم راجع به آنها اطلاعات کسب کنیم.
تا کنون حدود 3000 گونه از این موجودات شناسایی شده اند که در این میان فقط حدود 400 گونه آنها سمی میباشند و از میان آنهافقط 50 گونه خطرناک بوده و میتوانند برای انسان مشکل ساز باشند. در ضمن باید بدانیم که مارهایی که سمی هم نیستند ممکن است شما را گاز بگیرند که در اینصورت جای هیچ نگرانی نیست.
مارهای زهر دار
با وجود فراوانی گونههای مار در جهان، فقط ۲۰ درصد از مارها، سمی هستند که معمولاً با وجود نشانههایی از قبیل دم نازک و وجود دو دندان تیز توخالی که در ابتدایش سوراخی دارد شناسایی میشوند و بقیه مارها غیرسمی هستند. همچنین از این ۲۰درصد مارهای زهردار، فقط ۷۵ درصد آنها قادر هستند با زهرشان انسان را از پا درآورند. دندانهای نیش مارهای زهری، در فک بالای دهان آنها قرار گرفته و با غدههای سمی که در سر مار قرار دارند در ارتباط هستند. با کشیدن دندان مار نمیشود برای همیشه با خیال آسوده از نیش مار زهری در امان بود چرا که دندانهای نیش در دهان مارهای زهری مجدداً رویش میکنند. مار زهری به کمک این نیشها زهر را به بدن شکار خود تزریق میکند و این گونه میکوشد تا جانش را بگیرد یا حداقل او را ناتوان و بیهوش سازد تا با خیال راحت به خوردن گوشتش بپردازد. تمام مارهای زهری علاوه بر نیش، دندان نیز دارند. در نتیجه، تمام مارهای زهری علاوه بر نیش زدن گاز هم میگیرند.
مار زنگی
از نوع مار زنگی نزدیک به ۱۲ نوع مختلف در جهان وجود دارد. مارهای زنگی را از زنگولهای که در ته دم خودشان دارند به راحتی میتوان تشخیص داد. هر چند دم این مار طوری ساخته شده است که در هنگام حرکت و جنبیدن صدای زنگ درآید ولی با این وجود صدای اصلی زنگوله دم مار بر اثر لرزش دم توسط خود مار، تنها زمانی انجام میپذیرد که مار از چیزی احساس خطر بکند.
افعی
افعی نیز که بیشتر در جنوب شرقی آسیا یافت میشود، همانند مار زنگی است. هر دوی آنها علاوه بر آنکه مانند مارهای دیگر از جلو حرکت میکنند، قادر به حرکت از سمت پهلو نیز هستند. افعیها تنها مارهای زهری در اروپا هستند.
کجا را برای زندگی انتخاب میکنند
این موجودات بجز در قطب جنوب تقریبا" در سایر قسمت های دنیا وجود دارند. اغلب مارها روی زمین یا زیر آن زندگی می کنند امابرخ از انواع آنها هم وجود دارند که درختان یا آب را محل زندگی خود انتخاب می کنند. کنار رودخانه ها باتلاقها نیز از جمله مکانهای مورد علاقه برای زیندگی این خزندگان می باشد. گونه های جالبی از مارها در آسیای جنوب شرقی مشاهده شده است که تواناییپریدن نیز دارند و بسادگی از شاخه درختی به شاخه دیگر میپرند.
غذای مورد علاقه مارها
با توجه به اندازه و ابعاد، یک مار عادی ممکن است انواع کرم، حشرات، انواع موش، انواغ تخم مرغ سایر حیوانات، قورباغه و ... را بعنوان غذا برای خودانتخاب کند ولي مارهاي با جثه بزرگتر موجوداتي بزرگتر و متناسب با وزنشان را انتخاب مي کنند.
نحوه شکار مارها
خطر مارها را می توان به دو دسته تقسیم کرد، اول آنهایی که با سم خود می توانند باعث مشکلاتی در سیستم عصبی یا گردش خون طعمه شوند و دسته دوم آنهایی که با قدرت ماهیچه های خود می توانند طعمه را تحت فشار قرار دهند یا خفه کنند. این نوع از مارها با آرامش خیال آنقدر منتظر می مانند تا طعمه به آنها نزدیک شود و سپس در زمان مقتضی خود را به دور آن پیچیده آنقدر فشار می دهند تا جانور - یا انسان ! - از نفس کشیدن باز ایستد. در حالی که مارهای سمی پس از تزریق یا پاشیدن سم به طعمه منتظر می مانند تا طعمه از پای در آید.
پس از ازپای در آوردن طعمه چه با سم و چه از طریق فشار دادن، از آنجایی که مارها دندان برای جویدن یا خرد کردن ندارند مجبورهستند که طعمه خود را درسته ببلعند و سپس توسط ترشحات معده آنرا هضم کنند.
تولید مثل مارها
اغلب مارها بوسیله تخمگذاری تولید مثل میکنند. تخم مارها بسیار سفت می باشد و حالت چرم مانند دارد بگونه ای که در برخی موارد نوزادان بدون کمک مادر نمی توانند از تخم بیرون بیایند. دلیل نرم بودن پوسته تخم آن است که مارهای ماده برای حفاظت از تخم ها اغلب آنها را در بدن خود تا هنگام تولد نوزادان نگاه می دارند. جالب است بدانید که اغلب بچه مارها در قسمت جلوی سر خود به هنگام بیرون آمدن از تخم دندان خاصی دارند که به Egg Toothمعروف است و توسط آن قاعدتا” باید بتوانند پوسته تخم را پاره کنند.
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن