سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
مواد آزمون ورود به حرفه مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته معماری (طراحی)
رشته معماری (طراحی)
• مبحث سوم ( حفاظت ساختمانها در مقابل حريق)(1392) • مبحث چهارم( الزامات عمومي ساختمان)(1392) • مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلکان برقي)، (فقط ضوابط مربوط به طراحي) (1392) • مبحث هجدهم ( عايقبندي و تنظيم صدا) (1390 ) • مبحث نوزدهم ( صرفهجويي در مصرف انرژي) (1389) • مبحث بيستم ( علائم و تابلوها) (1384) •مبحث بيست و يكم ( پدافند غير عامل) (1391) • مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري • طرح معماري • جزئيات اجرائي ساختمان * • ضوابط آتش نشاني • ضوابط بلند مرتبه سازي • ضوابط مقررات شهرسازي و معماري براي معلولين
* براي موارد ذكر شده منابع معتبر مورد نظر بوده و منبع خاصي معرفي نميگردد. • تذكر1: منظور از مباحث، مباحث مقررات ملّي ساختمان ميباشد. • تذكر2: در صورت تناقض بين مباحث مقررات ملّي ساختمان و ساير مدارك فني، مباحث مقررات ملّي ساختمان ملاك عمل خواهد بود. • تذكر3: آخرين نسخه معتبر مدارك و منابع فني و مباحث مقررات ملّی ساختمان اعلام شده ملاك عمل خواهد بود.
مواد آزمون ورود به حرفه مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته معماری (نظارت)
رشته معماری (نظارت)
• قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئيننامههاي اجرايي آن (1390) • مبحث دوم (نظامات اداری)(1384) • مبحث سوم ( حفاظت ساختمانها در مقابل حريق)(1392) • مبحث چهارم( الزامات عمومي ساختمان)(1392) • مبحث پنجم (مصالح و فرآوردههاي ساختماني) (1392) • مبحث هشتم (طرح و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنايي) • مبحث نهم( طرح و اجراي ساختمانهاي بتنآرمه)(1392)- فصول اول تا نهم • مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (1392) • مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلکان برقي)، (فقط ضوابط مربوط به طراحي) (1392) • مبحث هجدهم ( عايقبندي و تنظيم صدا) (1390 ) • مبحث نوزدهم ( صرفهجويي در مصرف انرژي) (1389) • مبحث بيستم (علائم و تابلوها) (1384) •مبحث بيست و يكم (پدافند غير عامل) (1391) • مبحث بیست و دوم (مراقبت و نگهداری از ساختمانها) (1392( • راهنماي صرفهجويي در مصرف انرژي (1392) • راهنماي جوش و اتصالات جوشي در ساختمانهاي فولادي (بخشهاي نظارت و اجرا)(1390) • گودبرداري و سازههاي نگهبان • روشها و مسائل اجرايي* • مسائل مكانيكي و برقي در ساختمان( برگرفته از متون مباحث سيزدهم، چهاردهم، شانزدهم و هفدهم مقررات ملّي ساختمان) • راهنمای مبحث شانزدهم(تاسیسات بهداشتی) (1392(
* براي موارد ذكر شده منابع معتبر مورد نظر بوده و منبع خاصي معرفي نميگردد. • تذكر1: منظور از مباحث، مباحث مقررات ملّي ساختمان ميباشد. • تذكر2: در صورت تناقض بين مباحث مقررات ملّي ساختمان و ساير مدارك فني، مباحث مقررات ملّي ساختمان ملاك عمل خواهد بود. • تذكر3: آخرين نسخه معتبر مدارك و منابع فني و مباحث مقررات ملّی ساختمان اعلام شده ملاك عمل خواهد بود.
معرفی رشته زبان و ادبيات عرب، بازارکار و آینده شغلی آن
بازار كار فارغ التحصيلان رشته زبان و ادبيات عرب - بنده ليسانسه زبان عرب هستم و در آينده نزديك خدمت سربازي را شروع مي كنم. خواستم بدانم آينده اين رشته بعد از پايان خدمت را چطور مي بينيد و راه های وارد شدن در عرصه كار و فعاليت چي اند؟
مشورت ادراك و هشياري دهد
عقل ها مر عقل را ياري دهد
گفت پيغمبر بكن اي رايزن
مشورت كالمستشار المؤتمن (امين و مورد اعتماد)
(مثنوي معنوي مولوي)
از مكاتبه تان با ما، كه نشانگر اعتماد شما به اين مركز است خرسنديم و خوشحاليم مخاطبمان فردي است كه در مواجهه با دغدغه هاي ذهني اش، اقدام به مشاوره خواهي مي كند. اين را بدانيد كه يكي از نشانه هاي افراد عاقل و پويا، كسب آگاهي در زمينه هاي مورد نياز است. به خاطر اين فهم زيبا به شما تبريك مي گوييم و اميدواريم راهنماي خوبي برايتان باشيم.
پرسشگر گرامي؛ فارغ التحصيلي تان در دوره كارشناسي رشته زبان و ادبيات عرب را تبريك گفته و اميدواريم با صحت و سلامتي، خدمت مقدس سربازي را نيز به پايان ببريد و گام هاي موفقيت را يكي پس از ديگري طي كنيد. در پاسخ به پرسشي كه مطرح كرديد، ابتدا موقعيت شغلي و بازار كار فارغ التحصيلان رشته زبان و ادبيات عرب را خدمتتان تقديم مي كنيم و در پايان نكاتي مهم و كلي در زمينه بازار كار ارائه مي نماییم، كه توجه و عمل به آن ها مفيد خواهد بود.
*** موقعيت شغلي و بازار كار فارغ التحصيلان رشته زبان و ادبيات عرب :
- يكي از مهمترين و اساسيترين مراكز جذب فارغالتحصيلان اين رشته، وزارت آموزش و پرورش است. شما مي توانيد به عنوان معلم عربي به استخدام آموزش و پرورش در بياييد.
- تدريس در موسسات و مراكز خصوصي كه اهتمام به آموزش زبان عربي دارند.
- فارغالتحصيلاني كه زبان عربي را خوب فرا گرفتهاند و بر آن مسلط هستند، ميتوانند در آزمونهاي اداره فني قوه قضائيه شركت كرده و در صورت موفقيت به عنوان مترجم رسمي دادگستري مجوز تأسيس دارالترجمه را بگيرند؛ البته دايره اين كار بسيار محدود است و هر ساله قوه قضائيه به تعداد محدودي از متقاضيان مجوز ميدهد.
- به عنوان مترجم در سفارت خانه هاي كشورهاي عربي، وزارت خانه هاي كشور و همچنين مترجم و رايزن فرهنگي در سازمان حج و زيارت.
- كار در دفتر روزنامه ها، نشريات، مجلات و موسسات فرهنگي و پژوهشي، به عنوان مترجم و محقق.
- ترجمه متون و كتب عربي؛ بازار كتاب ما نياز مبرمي به مترجماني دارد كه به زبان عربي و كار ترجمه مسلط باشند.
- فارغ التحصيلان اين رشته، با تحصيل در مقاطع بالاتر (ارشد و دكترا) مي توانند بازار كار خود را وسيع تر كنند (مانند تدريس در دانشگاه و ...).
* تذكر :
شما اگر در رشته زبان و ادبيات عرب، متبحر باشيد، مشكلي از لحاظ شغلي نخواهيد داشت؛ يعني فردي مسلط به زبان و ادبيات عرب باشيد و بتوانيد در حد يك مترجم خوب، كار كنيد (آشنايي كامل داشتن با ادبيات عرب (واژه ها، دستور زبان و ...)، ترجمه كتب عربي و صحبت هاي يك فرد عرب زبان)؛ فراموش نكنيد كه خيلي اوقات ما به شغل مطلوب خود نمي رسيم، چون توانايي هاي لازم را در خود به وجود نياورده ايم.
*** پرسشگر گرامي؛ بهتر است بدانيد بازار كار براي كسي كه در رشته اش متخصص واقعي باشد و پشتكار لازم را داشته باشد هميشه فراهم است. نيروي هاي متخصص و فعال هيچ گاه بيكار نمي مانند و به راحتي جذب مي شوند. البته در اين راه بايد ملاحظاتي را در نظر گرفت :
1. براي يافتن شغل مناسب هيچ گاه نااميد نشويد. در اين راه موفقيت از آن كساني است كه تلاش مي كنند و نااميد نمي شوند. وظيفه شما تلاش است و تلاش است و تلاش، نتيجه را ديگر خداوند رقم مي زند و بي شك هر چه او تقدير كند نيكوست. بي تلاشي و نااميدي مسلما تقدير زيبايي را رقم نخواهد زد.
2. تلاش لازم را براي يافتن شغل انجام دهيد ولي عجله هم نداشته باشيد. فردي را مي شناختم كه 5 سال به دنبال شغل مي گشت و در نهايت به آنچه مي خواست رسيد.
3. تنها به دنبال استخدام رسمي در سازمان هاي دولتي نباشيد. در كشور 75 ميليوني ما كمتر از 3 ميليون نفر، كارمند دولت هستند و به استخدام در آمده اند و بقيه نيروي كار در كشور ما به صورت آزاد، قرار دادي و ... مشغول به كار هستند. هر ساله افراد فراواني براي استخدام در ارگان هاي رسمي اقدام مي كنند و تعداد كمي قبول مي گردند و اكثر افراد به دلايل مختلف رد مي شوند (نياوردن نمره لازم در آزمون كتبي يا مصاحبه و ...)؛ هميشه تعداد قبول نشده ها در اين آزمون ها چندين برابر قبول شده هاست، چرا كه ظرفيت استخدامي در ارگان هاي دولتي محدود است. آيا اين افرادي كه قبول نمي شوند (به هر دليلي) همه بايد دست از كار بكشند و زانوي غم بغل كنند! مسلما اين نگاه، نگاه درستي نيست. شما با توسل به توانايي هايتان بايد فرصت هاي كاري مناسب را براي خود ايجاد كنيد.
4. تا زماني كه به شغل دلخواه خود برسيد، تخصص هايي كه در دانشگاه كسب كرده ايد را تقويت كنيد، تا هنگام يافتن فرصت شغلي به دليل كم تسلطي به مباحث رشته تان رد نشويد.
5. توقعات مالي بالا در ابتداي راه نداشته باشيد و فرصت هاي شغلي تان را به اين خاطر از دست ندهيد. برخي افراد را مي شناسم كه ابتدا بدون دستمزد در جايي مشغول شدند و پس از مدتي به استخدام در آمده اند. با اين كار هم تجربه كسب كردند و هم در نهايت صاحب شغلي با درآمد شدند.
6. اگر مي توانيد، خودتان كارآفريني كنيد و براي خود فرصت شغلي بسازيد.
7. همچنين مي توانيد به ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر (ارشد و دكترا) بپردازيد و با داشتن تخصصي بيشتر، فرصت هاي شغلي خود را گسترش دهيد.
* پرسشگر محترم؛ بسياري از افرادي كه دم از بيكاري مي زنند، به مواردي كه در بالا گفتيم توجهي نمي كنند. هر جامعه انساني و متمدن، همواره به نيروي كار متخصص نياز دارد. به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه هر ساله افراد زيادي از نيروي كار از دنيا مي روند، بازنشسته مي شوند، اخراج مي شوند و...؛ جاي خالي اينها هم بايد به طريقي درست پر شود. سازمان هاي مختلفي به وجود مي آيند كه نياز به نيروي كار دارند و ...؛ پس با توجه به اين ها، بايد هميشه به پيدا كردن شغلي مناسب اميدوار بود؛ شايد يافتن شغل كمي زمان بر باشد ولي در نهايت جوينده يابنده بود.
موفق باشید. باز هم با ما سخن بگویید.
نویسنده : علی حسینعلی پور
منبع: http://moshavereh.porsemani.ir
-----------------------------------
معرفی رشته زبان و ادبیات عرب - مقطع کارشناسی
اهمیت زبان و اهمیت عربی در نظام جمهوری اسلامی بر احدی پوشیده نیست زبان عربی که در واقع کلید فهم فرهنگ قرآنی و اسلامی و بهترین وسیله ارتباط میان کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بشمار می رود در رژیم منحوس گذشته به علت سیطره فرهنگ غربی و دور نگاهداشتن جامعه اسلامی ایران از آشنایی به فرهنگ و علوم اسلامی نه تنها مورد توجه نبود بلکه آموزش این زبان هم موانعی ایجاد می شد. امروز به جهت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) توجه به این زبان بیش از هر چیزی ضرورت دارد و رسالت دینی و علمی این زبان برای آشنا ساختن همه مردم بخصوص طبقات تحصیل کرده در سطوح مختلف بس عظیم و دشوار است براین اساس طرح تربیت کارشناس آزاد در زبان عربی بوسیله کمیته تخصصی زبان عربی گروه علوم انسانی شورای عالی برنامه ریزی تهبه گردیده و مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس این دوره به شرح زیر به تصویب رسید
طول دوره تحصیل
دوره کارشناسی آزاد و ادبیات عربی چهار سال و دروس این رشته هشت نیسمال و بصورت واحدی است طول هر نیسمال 17 هفته است و زمان تدریس هر واحد درس از نوع نظری 17 ساعت و عملی 24 ساعت در طول یک نیم سال تحصیلی است.
تعداد واحدها
تعداد واحدهای درسی این دوره 135 واحد به شرح زیر می باشد.
1- دروس عمومی 18 واحد
2- دروس پایه و اصلی و تخصصی 17 واحد
دروس پایه و اصلی و تخصصی از هم متمایز نشده است. کلاً دروس اختصاص و الزامی است.
تبصره :
متون اسلامی از دروس عمومی دوره کارشناسی آزاد در رشته زبان و ادبیات عربی خارج است. زیرا دانشجویان این رشته از معلومات و توانائی بیشتری نسبت به دانشجویان غیر رشته عربی برخوردار می باشند و نیازی به گذراندن درس مذکور ندارند.
نقش و توانایی یا کارایی
دانشجویان این رشته از فراغت از تحصیل در دوره کارشناسی می توانند نیاز ادارات مختلف امور خارجه - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - کتابخانه های عمومی - سازمان میراث فرهنگی - رسانه های گروهی و غیره را از لحاظ زبان عربی و تا حدودی تحقیقاتی برآورده نمایند اگر دروس تربیت دبیری را بعداً انتخاب نمایند می توانند به سمت دبیری زبان عربی در وزرات آموزش و پرورش استخدام شوند وعلاوه برآن توانایی ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری کسب نمایند.
ضرورت و توانایی
با توجه به نیازهای کشور جمهوری اسلامی برای محقق و مترجم زبان عربی در سطوح مختلف و همچنین احتیاج کشور به تحقیق در معارف اسلامی وجود این رشته های ضروری در نظام آموزش عالی است.
منبع: وب سایت دانشگاه فردوسی مشهد
---------------------------
از همان زمان كه ايرانيان دروازههاي خود را بر روي سپاهيان عرب گشودند و با آغوش باز اسلام را پذيرفتند، بدون هيچ تعصبي و با شور و نشاط و علاقهاي فوقالعاده به فراگيري، ضبط و تدوين زبان و ادبيات عرب پرداختند،زيرا ايرانيان مانند همه مسلمانان پاك نهاد ديگر، زبان عربي را زبان قوم عرب نميدانستند بلكه به اين زبان به عنوان زبان قرآن و زبان بينالمللي اسلام ارج مينهادند تا جايي كه به گفته بسياري از مورخان و اديبان، خدمات ايرانيان به زبان عربي بيش از خود اعراب به اين زبان بوده است. مردم كشور ما امروزه بيش از گذشته نياز به آشنايي با زبان و ادبيات عربي دارند چرا كه عربي زبان اول جهان اسلام و زبان فرهنگ و تمدن بيشتر كشورهاي مسلمان است و ما براي اتحاد، همدلي و همزباني با جهان اسلام و بهرهگيري از منابع اصلي اسلامي و تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام ميشود همچنين تسلط بر زبان و ادبيات فارسي كه از زبان و ادبيات عربي بسيار تأثير پذيرفته است، بايد به زبان و ادبيات عرب مسلط باشيم. از همين رو در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشورمان رشته زبان و ادبيات عربي ارائه ميشود.
دانشجوي زبان و ادبيات عربي با تاريخ ادبيات عرب، متون مختلف نظم و نثر دورههاي مختلف، فن ترجمه از عربي به فارسي و بالعكس، علوم بلاغي و عروض و قافيه درزبان و ادبيات عرب آشنا ميشود. به همين دليل رشته زبان و ادبيات عربي در دانشگاهها با كتاب عربي كه در آموزش و پرورش تدريس ميشود تا حدودي متفاوت است چون در مدارس، عربي بيشتر درس قواعد و صرف و نحو است و تا حدودي نيز دانشآموزان علوم انساني بلاغت زبان عربي را مطالعه ميكنند اما در دانشگاه به زبان و ادبيات عربي به عنوان يك رشته تخصصي نگاه ميشود و دانشجويان با دروس متفاوتي از جمله:
تاريخ ادبيات عرب در دورههاي مختلف اعم ازتاريخ ادبيات عصر جاهلي، عصر اموي، عصر عباسي، دوره انحطاط و دوره معاصر، متون نظم ونثر در دورههاي مختلف تاريخي، ادبيات تطبيقي، نامهنگاري و خلاصهنويسي، مكالمه، انشا و فن ترجمه آشنا ميشوند.
تواناييهاي لازم :
علاقه و انگيزه در رشته زبان و ادبيات عربي مثل ساير رشتهها حرف اول را ميزند. همچنين دانشجوي زبان و ادبيات عربي بايد به ادبيات فارسي و زبان عربي تسلط نسبي داشته باشد و در كنار اين توانمنديها اگر به زبان عربي به عنوان زبان وحي نگاه كند، با عشق و علاقه بيشتري رشته تحصيلي خود را ادامه ميدهد. زبان و ادبيات عربي تنها رشته زبانهاي خارجه است كه فقط از داوطلبان گروه علوم انساني دانشجو ميپذيرد. زيرا زبان و ادبيات فارسي و عربي وامدار يكديگر هستند و اين دو زبان چنان درهم آميختهاند كه بسياري از استادان و اديبان ما معتقدند زبان عربي يك زبان بيگانه نيست و از همين رو در اكثر دانشگاهها رشته زبان و ادبيات عربي در كنار رشته زبان و ادبيات فارسي در دپارتمان دانشكده ادبيات قرار دارد. البته به اعتقاد كارشناسان، زبان عربي بايد يك آزمون اختصاصي داشته و داوطلبان تمامي گروههاي آزمايشي اجازه شركت در اين آزمون را داشته باشند، چون گاهي اوقات يك داوطلب رياضي و فني نيز به رشته زبان و ادبيات عربي علاقهمند است و مايل است در كنار رشتههاي علوم پايه يا فني، اين رشته را نيز انتخاب كند.
موقعيت شغلي در ايران :
علاوه بر تدريس در آموزش و پرورش و مؤسسات خصوصي يك فارغالتحصيل توانمند رشته عربي ميتواند به پژوهش و تحقيق در زمينه زبان و ادبيات عربي بپردازد. يكي از مهمترين و اساسيترين مراكز جذب فارغالتحصيلان اين رشته نيز وزارت آموزش و پرورش است. همچنين فارغالتحصيلاني كه زبان عربي را خوب فرا گرفتهاند، ميتوانند در آزمونهاي اداره فني قوه قضائيه شركت كرده، در صورت موفقيت به عنوان مترجم رسمي دادگستري مجوز تأسيس دارالترجمه را بگيرند. البته دايره اين كار بسيار محدود است و هر ساله قوه قضائيه به تعداد محدودي از متقاضيان مجوز ميدهد. افرادي نيز كه مايلند جذب مشاغل آزاد شوند ، ميتوانند به ترجمه كتابهاي عربي بپردازند. چون بازار كتاب ما نياز مبرمي به مترجماني دارد كه به زبان عربي و كار ترجمه مسلط باشند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس تخصصي :
آزمايشگاه، صرف ، نحو، ترجمه و تجويد قرآن كريم، روش تحقيق و مأخذشناسي، مكالمه ، تمرين صرف و نحو، متون حديث، ادب متعهد اهلبيت، روزنامهها و مجلات عربي، ادب سياسي در دوره اسلام، قرائت متون عرفاني ، ادبيات تطبيقي، فن ترجمه، انشاء ، علوم بلاغي ، زبان خارجي تخصصي ، متون نهجالبلاغه، ترجمه از عربي به فارسي و بالعكس، عروض و قافيه، فقهاللغه، قرائت متون تفسيري قرآن كريم ، نامهنگاري و خلاصهنوسي، نقد ادبي، متون نظم و نثر از سقوط بغداد تا عصر حاضر، تاريخ ادبيات از سقوط بغداد تا عصر حاضر، متون نظم و نثر دوره عباسي اول ، تاريخ ادبيات دوره عباسي اول ، متون نظر و نثر دوره عباسي دوم ، تاريخ ادبيات دوره عباسي دوم، متون نظم و نثر دوره اندلس، متون نظم و نثر دوره معاصر ، تاريخ و ادبيات دوره معاصر ، متون نظم و نثر عربي در ايران از آغاز تا سقوط بغداد، متون نظم و نثر عربي در ايران از سقوط بغداد تا دوره معاصر، تاريخ ادبيات از دوره جاهلي تا پايان دوره اموي ، متون نظم و نثر از جاهلي تا پايان دوره اموي.
منبع : پارسی داک
-----------------------------
رشته زبان و ادبيات عرب
مردم کشور ما امروزه بيش از گذشته نياز به آشنايي با زبان و ادبيات عربي دارند زيرا عربي زبان قرآن و زبان اول جهان اسلام و زبان فرهنگ و تمدن بيشتر کشورهاي مسلمان است و ما براي بهره گيري از منابع اصلي اسلامي و تحقيقاتي که در اين زمينه انجام مي شود هم چنين تسلط بر زبان و ادبيات فارسي که از زبان و ادبيات عربي بسيار تاثير پذيرفته است بايد به زبان و ادبيات عرب مسلط باشيم. از همين رو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشورمان رشته زبان و ادبيات عربي ارائه ميشود.
دانشجوي زبان و ادبيات عرب، با تاريخ ادبيات عرب و متون مختلف نظم و نثر دوره هاي مختلف آشنا مي شود و فن ترجمه عربي به فارسي و بالعکس و علوم بلاغي و ... را ياد مي گيرد.
علاقه و انگيزه در رشته زبان و ادبيات عربي مثل ساير رشته ها حرف اول را مي زند. همچنين دانشجوي زبان و ادبيات عربي بايد به ادبيات فارسي و زبان عربي تسلط نسبي داشته باشد و با عشق و علاقه به رشته تحصيلي خود ادامه دهد.
در مقطع ليسانس اين رشته داراي سه گرايش دبيري، زبان و ادبيات عرب و مترجمي است.
دوره کارشناسي ادبيات عربي چهار سال و دروس اين رشته هشت نيمسال و به صورت واحدي است که هم داراي واحد نظري و هم واحد عملي است. تعداد واحدهاي درسي اين دوره 135 واحد است.
در برخي از دانشگاههاي کشور در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري رشته زبان و ادبيات عرب دانشجو پذيرفته ميشود. در اين رشته گرايش(مترجمي) خاصي در دوره کارشناسي ارشد و دکترا ارائه نميشود فقط همان رشته زبان و ادبيات عربي در دوره تحصيلات تکميلي ادامه پيدا ميکند. ولي هر دانشجو ميتواند با توجه به علاقه و تواناييهاي خود در يک زمينه تخصصي ادبيات عربي مهارت بيشتري بدست آورد.
فارغ التحصيل اين رشته در ايران علاوه بر تدريس در آموزش و پرورش و موسسات خصوصي مي تواند در آزمون اداره فني قوه قضائيه نيز شرکت کند و در صورت قبولي در آزمون، مجوز تاسيس دارالترجمه را بگيردکه البته اين مجوز خيلي محدود است. همچنين اين افراد مي توانند در بخش هاي ديگر مثل وزارت امور خارجه، دارالترجمه ها، شرکت هاي بازرگاني و تجاري به عنوان مترجم و در سازمان صدا و سيماي ايران به عنوان گوينده بخش عربي و يا به عنوان مترجم فعاليت کنند. پس از طي مقطع دکترا نيز مي توانند به عنوان استاد دانشگاه هاي سراسر کشور مشغول به تدريس شوند.
ليلا ايزدي دانشجوي کارشناسي ارشد زبان و ادبيات عرب
منبع: وب سایت کانون فرهنگی آموزش
-----------------------------
درس عربی در دبیرستان مشکلات خاص خود را طی میکند و دانشآموزان در قسمت ایجاد انگیزه برای فراگیری آن دچار مشکلات فراوانی هستند. ولی به هرحال وظیفه ما معرفی این رشته برای افرادی است که خود بهتر میدانند که چرا دارند این رشته را انتخاب میکنند. به اعتقاد نگارنده یادگیری زبان عربی به علت وفور استفاده از کلمات عربی در محاورات روزانه بسیار سهل و آسان است و شاید به این تشابهات کمتر توجه میشود.
از آن طرف همیشه زبان غیر مادری فرّار و زود فراموش است.
به هر ترتیب وظیفه این رشته آموزش قواعد و دستور زبان عربی برای استفاده از کتابهای عربی و گفتگو با اندیشمندان جهان اسلام است.
علاقه واقعی و حافظه قوی شرط موفقیت است که البته باید دقت شود که علاقه واقعی است یا خیر! در ضمن امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری در این رشته وجود دارد.
معرفی رشته فیزیک، گرایشهای مختلف و بازارکار و موقعیت شغلی آن
در این مقاله رشته فیزیک، گرایشهای مختلف آن و بازارکار و موقعیت شغلی آن بررسی می گردد.
رشته فیزیک
هدف
ماهیت :
گرایشهای مقطع لیسانس
گرایش اتمی – مولکولی
فیزیک حالت جامد
گرایش هواشناسی
گرایش نجوم
آینده شغلی ، بازار کار، درآمد
نکات تکمیلی
هدف
در معرفی علم فیزیک دکتر پروین استاد فیزیک دانشگاه امیرکبیر میگوید: «فیزیک علم زندگی و اصلا علم حیات است» . و یا دکتر منیژه رهبر استاد فیزیک دانشگاه تهران معتقد است هر چیزی که در اطراف خویش میبینیم به فیزیک ربط پیدا میکند. همچنین پاسخ به بسیاری از سوالهایی را که همیشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است به وسیله علم فیزیک میتوان داد. مثل این که دنیا چگونه بوجود آمده است؟ از چه تشکیل شده و کوچکترین جزء آن چیست؟
در کل میتوان گفت که جهان در بزرگترین مقیاس تا ریزترین مقیاس در ارتباط با علم فیزیک میباشد.
یکی دیگر از استادان دانشگاه نیز فیزیک را دانش کشف و استفاده عملی از قوانین و روابط حاکم بر پدیدههای طبیعی مینامد که مبنای این دانش بر تجربه و آزمایش استوار است.
ماهیت :
رشته فیزیک در حد لیسانس عبارت است از فیزیک دبیرستانی به اضافه فیزیک قرن بیستم . از سوی دیگر میتوان گفت که فیزیک در حد لیسانس مفاهیم فیزیکی دبیرستانی را عمیقتر کرده و طرز برخورد با مسائل فیزیکی را آموزش میدهد».
دکتر پروین نیز میگوید: «فیزیک دانشگاهی بر پایه کتاب فیزیک هالیدی و برخی کتب دیگر که به زمینههای فیزیک مدرن میپردازد، قرار گرفته است یعنی به نظر من اگر کسی مطالبی را که درفیزیک هالیدی نوشته شده است به درستی بفهمد باید به او لیسانس فیزیکش را بدهند».
گرایشهای مقطع لیسانس
رشته فیزیک در دوره کارشناسی دارای 5 گرایش اتمی مولکولی ، هستهای ، حالت جامد ، هواشناسی و نجوم است (البته فیزیک دارای گرایش دبیری نیز هست که ما در اینجا به بررسی آن نمیپردازیم چرا که گرایش دبیری به عنوان یک گرایش تخصصی در علم فیزیک مطرح نمیباشد) که تعداد واحدهای تخصصی هر یک از این گرایشها در دوره کارشناسی بسیار محدود است و به همین دلیل گرایشهای فوق در این دوره تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند.
برای اطلاع هرچه بیشتر به معرفی اجمالی هر یک از گرایشهای این دوره میپردازیم.
گرایش اتمی – مولکولی
فیزیک اتمی- مولکولی که مربوط به فیزیک جدید است از زمانی متولد شد که دانشمندان متوجه شدند کوچکترین جزء در طبیعت اتم نیست بلکه اتم از اجزای کوچکتری به نام الکترونها و هسته تشکیل شده است. یعنی اتم از هستهای تشکیل شده است که الکترون هایی در اطراف آن میگردند.
دکتر منیژه رهبر استاد فیزیک دانشگاه تهران در ادامه سخنان خویش میگوید: «در این میان فیزیک اتمی به بررسی نقل و انتقالهای الکترونهای اطراف هسته میپردازد و خواص آنها را مورد بررسی قرار میدهد. یعنی ما در فیزیک اتمی کاری به این نداریم که هسته از چه تشکیل شده است بلکه هسته برایمان مرکزی با بار مثبت است و بیشتر توجه ما جلب الکترونهای اطراف هسته میشود».
دکتر هوشنگ روحانیزاده استاد فیزیک دانشگاه تهران نیز در معرفی فیزیک اتمی میگوید: «اگر ما بپذیریم که در کل، علم فیزیک به دو بخش دنیای بزرگ و دنیای کوچک تقسیم میشود. دنیای بزرگ فیزیک ، مربوط به دنیای روزمره است و در آن حرکت اتومبیلها، موشک، ماهواره و در کل تمام حرکاتی که میبینیم مورد بررسی قرار میگیرد، فیزیک اتمی به دنیای بینهایت کوچکها برمیگردد چرا که ما در فیزیکاتمی به بررسی ساختار ذرهای به نام اتم میپردازیم و این که اتم چگونه تشکیل شده و چه ویژگیهایی دارد؟»
گرایش فیزیک هستهای
دکتر رهبر در معرفی فیزیک هستهای میگوید: «در فیزیک هستهای، خود هسته، مورد مطالعه قرار میگیرد یعنی متخصصان و دانشمندان بررسی میکنند که هسته از چه تشکیل شده و چه نیروهایی بین اجزای هسته حکمفرما است و در نتیجه واکنشهای انجام شده، چقدر انرژی آزاد میگردد؟»
دکتر دویلو نیز در معرفی این گرایش میگوید: « انرژی هستهای و رادیوایزوتوپ ها مسائلی هستندکه در فیزیک هستهای مورد بررسی قرار میگیرد».
فیزیک حالت جامد
گرایش حالت جامد مربوط به سیستمهای بس ذرهای مخصوصا جامدات است.
سامان مقیمی عراقی در ادامه میگوید: «ابتداییترین کار در این گرایش بررسی بلورهای جامدات و خواص اپتیک ی ، مکانیک ی، الکتریکی و صوتی امواج ی است که در آن منتشر میشود که این بررسی منجر به پدیدههای مختلفی مثل ابر رسانایی، نیم رسانایی و یا پخش و انتقال گرما میگردد.»
دکتر پروین نیز میگوید: «مطالعه دانش مربوط به کریستالها و ویژگیهای فیزیکی آنها به گرایش حالت جامد بر میگردد.»
گرایش هواشناسی
دو گرایش نجوم هواشناسی بسیار محدودتر از سه گرایش اتمی – مولکولی، هستهای و حالت جامد ارائه میشود. برای مثال در سال تحصیل 79-78 گرایش هواشناسی تنها در دانشگاه هرمزگان ارائه شده و گرایش نجوم اصلا ارائه نشده است.
اما در معرفی این گرایش سامان مقیمی عراقی میگوید:
«گرایش هواشناسی ، اطلاعات پایهای و متنوعی درباره انواع پدیدههای جوی و برخورد علمی با آنها ارائه میدهد و همچنین با مطالعه دینامیک وضعیت هوا میتوان بررسی کرد که شرایط هوا چگونه تغییر کرده و چه پارامترهایی برای ایجاد این تغییر لازم است؟»
گرایش نجوم
سه بخش اصلی این گرایش را نجوم رصدی، اخترشناسی و کیهانشناسی تشکیل میدهد.
سامان مقیمی عراقی در ادامه میگوید: «در بخش نجوم که جنبه مشاهداتی دارد، پدیدههای مختلف نجومی را رصد و ثبت کرده و سپس از آنها عکس گرفته و طیف آنها را میسنجد.
در اخترشناسی جنبه نظری دارد وضعیت ستارگان مورد مطالعه قرار میگیرد یعنی بررسی میشود که هر ستاره در چه مرحلهای قرار دارد و چه اتفاقاتی برایش رخ میدهد؟
بخش کیهانشناسی با این که زیاد جنبه نجومی ندارد اما به هرحال پیشرفتش را مدیون علم نجوم است. به این معنی که مدلهای مختلف کیهانشناسی باید با دادههای رصدی مطابقت کند.» گفتنی است که این کیهانشناسی به صورت کلاسیک به چگونگی ایجاد جهان و تشکیل ساختارهای کهکشانی مانند خوشهها و ابر خوشهها میپردازد.
آینده شغلی ، بازار کار، درآمد
امروزه اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند باید پژوهش کند و چیزهای جدیدی بسازد. اگر بخواهد پژوهش کند باید به آزمایشگاهها برود و اگر بخواهد در آزمایشگاهها کار کند، احتیاج به تیم علمی دارد و در یک تیم علمی نیز همیشه متخصصان شاخههای مختلف فیزیک حضور دارند چون هر کاری که بخواهیم انجام بدهیم باید بنیان فیزیکی داشته باشد.
دکتر پروین در ادامه می گوید: «برای مثال اگر بخواهیم یک دستگاه الکتریکی بسازیم اول باید بدانیم چه قوانین فیزیکی بر آن حاکم است و بعد از شناخت آن قوانین، میتوان دستگاه مورد نظر را با استفاده از فن و هنر ساخت.
«اگر کسی فیزیک را خوب خوانده باشد در سازمانهای مختلف کشور از قبیل صداوسیما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنین در صنایع مختلف مفید واقع شده و موفق میگردد. چون دانشجویان فیزیک مطلب مختلفی از قبیل الکتریسیته و مکانیک میخوانند و در زمینههای مختلف دید وسیعی پیدا میکنند.»
آقای صحبتزاده دانشجوی دکتری فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در مورد موقعیتهای شغلی فارغالتحصیلان فیزیک میگوید: «فارغالتحصیلان این رشته در حد کارشناسی میتوانند در صنعت مخابرات و ارتباطات ، نیروگاههای هستهای ، مراکز تولید قطعات غیرهادی و سلولهای خورشیدی، صنایع تولید و نگهداری لیزر در صنعت، پزشکی و نظامی و سازمان انرژی اتمی فعالیت کنند.»
داریوش شیرازی فارغالتحصیل این رشته نیز میگوید: «اگر کسی به امید به دست آوردن یک موقعیت شغلی مناسب، واردرشته فیزیک بشود، باید بداند که در انتها فقط یک مدرک لیسانس به دست خواهد آورد. برای این که رشتههای علوم پایه و از جمله فیزیک در جامعه ما موقعیت کاری مناسبی ندارند و در نهایت اگر شانس داشته باشند جذب کلاسهای تقویتی و خصوصی میشوند.»
البته این در مورد دانشجویانی صدق میکند که رشته فیزیک انتخاب چهل یا سی به بعد آنها بوده است و در واقع به امید این که فقط در دانشگاه پذیرفته شوند این رشته را انتخاب کردهاند وگرنه دانشجویانی که با علاقه و دقت و تامل بسیار این رشته را انتخاب کردهاند حتی به صورت خصوصی نیز در این رشته فعالیت میکند. برای مثال یکی از فارغالتحصیلان این رشته کارگاهی برای ساخت وسایل اپتیکی دایر کرده است و یا تعدادی از فارغالتحصیلان با شرکت ایران خودرو برای بعضی از پروژههای این شرکت قرارداد بستهاند چون دانشجویان این رشته یاد میگیرند با مسائلی که در پیش رویشان قرار میگیرد براحتی برخورد کرده و مدل سادهای برای حل مسائل ارائه بدهند.
تواناییهای مورد نیاز و قابل توصیه:
اسماعیلیان دانشجوی دکتری فیزیک هستهای دانشگاه شهید بهشتی میگوید: «فیزیک منهای ریاضی یعنی صفر به همین دلیل دانشجویان این رشته باید از نظر ریاضیات در سطح بسیار بالایی باشند.»
سامان مقیمی عراقی نیز معتقد است که دانشجوی این رشته باید به فیزیک علاقهمند باشد به این معنی که از آنچه یاد گرفته است بتواند در زندگی روزمره خویش استفاده کند.
برای مثال با توجه به معلومات فیزیک دبیرستانی خود بررسی کند که آبی که از شیر آب میریزد چرا به تدریج باریک میشود و سطح مقطع آن در این هنگام به چه حدی میرسد؟
بیشک عواملی که باعث شد نیوتن با افتادن سیب پی به قانون جاذبه ببرد، کنجکاوی مفرط، صبر و بردباری، مطالعه و آزمایشهای مستمر و قدرت تحلیلی همراه با تفکر فراوان بود که با مشاهده پدیدههای تکراری و عادی زندگی روزمره قوانینی را کشف کرد.
دکتر منیژه رهبر در این باره میگوید: «برخلاف رشتههای مهندسی که با اتفاقات علمی کار دارند در رشتههای علوم پایه از جمله فیزیک به چگونگی پیشآمدهای علمی توجه میکنند و در واقع به دنبال یافتن دلایل و چرایی هر پدیده یا اتفاق هستند و به همین دلیل بچههایی که مستعد، باهوش و کنجکاو هستند، میتوانند در این رشته موفق گردند.
اما متاسفانه چون در دبیرستان فیزیک بخوبی آموزش داده نمیشود و دانشآموزان تنها به حفظ فرمولها میپردازند، نمیتوانند بین آنچه خواندهاند و آنچه در دنیای خارج وجود دارد، ارتباط برقرار کنند و در نتیجه کنجکاوی آنها تحریک نمیشود و تعداد اندکی از دانشآموزان با استعداد به رشته فیزیک علاقهمند شده و این رشته را انتخاب میکنند.»
مهم این است که دانشجوی فیزیک از آنچه در اطرافش اتفاق میافتد به راحتی نگذرد.
وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر:
امروزه اگر ما به فکر پیشرفت و ساخت وسایل صنایع مختلف کشورمان از نظامی گرفته تا پزشکی نباشیم باید این صنایع را به صورت آماده از کشورهای دیگر بخریم که این کار احتیاج به سرمایهای گزاف دارد و باعث وابستگی کشور ما به کشورهای صنعتی میگردد»
دکتر رهبر نیز در همین زمینه میگوید: «ما در ایران صنایع چندانی نداریم و صنایع موجود نیز بیشتر مونتاژ بوده و ابتکاری نیست اما اگر روزی بخواهیم صنایع پیشرفتهای داشته باشیم باید خواص مواد را بدانیم تا متوجه شویم که چطور میتوان از آنها استفاده بهتری بکنیم و وضعیت آن را بهبود ببخشیم و چنین پیشرفتی تنها با توسعه و پیشرفت علم فیزیک امکانپذیر است چرا که متخصصان فیزیک میتوانند موجب بهبود کیفیت محصولات گشته و یا وسایل جدید طراحی بکند. یعنی ما به جای این که مواد خام خود را خیلی ارزان صادر کنیم به یاری دانش فیزیک آنها را به محصولات ساخته تبدیل بکنیم چرا که این محصولات ارزش افزوده بسیار زیادی دارد.
کار ی کشور پیشرفتهای مثل ژاپن انجام داد. چون این کشور به یاری صنایع نیمه رسانا، ترانزیستور و الکترونیک پیشرفت کرده است،صنایعی که علم زیربنایی آنها فیزیک میباشد.»
نکات تکمیلی
دکتر هادی دویلو استاد مهندسی هستهای دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر میگوید: «بیشتر واحدهای درسی دانشجویان گرایشهای مختلف رشته فیزیک، در دوره لیسانس مشترک چرا که دانشجویان فیزیک تنها در سال آخر تحصیلی اقدام به انتخاب گرایش خود میکنند و هر گرایش نیز تنها 9 واحد تخصصی یعنی سه درس تدریس میشود و به همین دلیل نمیتوان بین یک لیسانس گرایش فیزیک حالت جامد یا هسته ای و یا سایر گرایشهای تفاوتی قائل شد یعنی یک لیسانس فیزیک در هیچیک از گرایشها متخصص نمیشود».
دکتر عراقی استاد فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر همین امر میگوید: «هر دانشجوی فیزیک در دوره کارشناسی باید 130 واحد بگذراند که دروس تخصصی هر یک از گرایشها فقط 9 واحد از این 130 واحد است و بدون شک 9 واحد نمیتواند تغییری در دیدگاه دانشجویان ایجاد کند و هر دانشجو فقط شناختی جزئی نسبت به گرایش مورد نظر خود پیدا میکند. تازه، گاه همین 9 واحد نیز به گونهای مشترک اما در دروسی مختلف در هر یک از گرایشها تدریس میشود یعنی کتابها یا واحدهای درسی هر گرایش، متفاوت است اما در کل همه به اطلاعات یکسانی دست پیدا میکنند. در نتیجه یک لیسانسه فیزیک، یک کارشناس فیزیک به معنای عام آن است و کارشناس یا متخصص در یکی از گرایشهای فوق به شمار نمیآید.
منبع: دانشنامه رشد
---------------------
شاید بشر اولین بار با کشف قانون حرکت، قانونی که حیات و هستی وابسته به آن است، با علم فیزیک آشنا شد. علمی که به یاری آن چرخها را ساخت، شکار کرد و شکارش را حمل نمود و سپس به مرور با کشف قوانین بیشتری از علم فیزیک توانست بنیاد مسائل و قوانین طبیعت را درک و با به خدمت در آوردن و استفاده از این قوانین به تمدن قرن بیستم دست پیدا کند. به زبان دیگر فیزیک علم زندگی است و میتوان گفت که جهان در بزرگترین مقیاس تا ریزترین مقیاس در ارتباط با علم فیزیک میباشد اما آنچه در رشته فیزیک در حد لیسانس آموزش داده میشود عبارت است از فیزیک دبیرستانی به اضافه فیزیک قرن بیستم . از سوی دیگر میتوان گفت که فیزیک در حد لیسانس مفاهیم فیزیک دبیرستانی را عمیقتر کرده و طرز برخورد با مسائل فیزیکی را آموزش میدهد. این رشته در دوره کارشناسی دارای 5 گرایش اتمی ـ مولکولی، هستهای، حالت جامد، هواشناسی و اختر فیزیک است که تعداد واحدهای تخصصی هریک از این گرایشها در دوره کارشناسی بسیار محدود است و به همین دلیل گرایشهای فوق در این دوره تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند.(این رشته در دو مقطع دکترای پیوسته و کارشناسی در آزمون سراسری دانشجو میپذیرد.)
گرایش اتمی ـ مولکولی:
فیزیک اتمی به بررسی نقل و انتقال الکترونهای اطراف هسته میپردازد و خواص آنها را مورد بررسی قرار میدهد؛ یعنی ما در فیزیک اتمی کاری به این نداریم که هسته از چه تشکیل شده است بلکه هسته برای ما مرکزی با بار مثبت است و بیشتر توجه ما جلب الکترونهای اطراف هسته میشود.
در فیزیک هستهای، خود هسته، مورد مطالعه قرار میگیرد؛ یعنی متخصصان و دانشمندان بررسی میکنند که هسته از چه تشکیل شده و چه نیروهایی بین اجزای هسته حکمفرما است و در نتیجه واکنشهای انجام شده، چقدر انرژی آزاد میگردد؟
دروس تخصصی گرایش هستهای :
فیزیک هستهای ، فیزیک راکتور ، آشکار سازها و سیستمها، اندازهگیری هستهای، شتابدهندههای ذرات، رادیوایزوتوپ و کاربرد آن، شیمی هستهای، حفاظت در برابر پرتوها.
گرایش فیزیک حالت جامد:
گرایش حالت جامد مربوط به سیستمهای بس ذرهای مخصوصاً جامدات است. ابتداییترین کار در این گرایش بررسی بلورهای جامدات و خواص اپتیکی، مکانیکی، الکتریکی و صوتی امواجی است که در آن منتشر میشود. این بررسی منجر به پدیدههای مختلفی مثل ابر رسانایی، نیمهرسانایی یا پخش و انتقال گرما میگردد.
دروس تخصصی گرایش حالت جامد:
فیزیک حالت جامد، فیزیک لایههای نازک، فیزیک قطعات نیمهرسانا ، ابررسانایی و کاربرد آن، بلورشناسی، الکترونیک ، رشد بلور و تکنولوژی نیمهرساناها است.
گرایش هواشناسی:
گرایش هواشناسی، اطلاعات پایهای و متنوعی درباره انواع پدیدههای جوی و برخورد علمی با آنها ارائه میدهد و همچنین با مطالعه دینامیک وضعیت هوا میتوان بررسی کرد که شرایط هوا چگونه تغییر کرده و چه پارامترهایی برای ایجاد این تغییر لازم است؟
دروس تخصصی گرایش هواشناسی :
هواشناسی سینوپتیکی ، هواشناسی دینامیکی ، هواشناسی فیزیکی ، آمار در هواشناسی.
گرایش اختر فیزیک :
سه بخش اصلی این گرایش را نجوم رصدی، اخترشناسی و کیهانشناسی تشکیل میدهد. در بخش نجوم که جنبه مشاهداتی دارد، پدیدههای مختلف نجومی را رصد و ثبت کرده و سپس از آنها عکس گرفته و طیف آنها را میسنجند. در اخترشناسی که جنبه نظری دارد وضعیت ستارگان مورد مطالعه قرار میگیرد؛ یعنی بررسی میشود که هر ستاره در چه مرحلهای قرار دارد و چه اتفاقاتی برایش رخ میدهد؟ کیهانشناسی نیز به صورت کلاسیک به چگونگی ایجاد جهان و تشکیل ساختارهای کهکشانی مانند خوشهها و ابر خوشهها میپردازد.
تواناییهای لازم :
برخلاف رشتههای مهندسی که با اتفاقات علمی سر و کار دارند در رشتههای علوم پایه از جمله فیزیک به چگونگی پیشآمدهای علمی توجه میکنند و در واقع به دنبال یافتن دلایل و چرایی هر پدیده یا اتفاق هستند و به همین دلیل داوطلبانی که مستعد، باهوش و کنجکاو هستند، میتوانند در این رشته موفق گردند. از سوی دیگر فیزیک منهای ریاضی؛ یعنی صفر به همین دلیل دانشجویان این رشته باید از نظر ریاضیات در سطح بسیار بالایی باشند.
موقعیت شغلی در ایران :
اگر کسی فیزیک را خوب خوانده باشد در سازمانهای مختلف کشور از قبیل صداوسیما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنین در صنایع مختلف مفید واقع شده و موفق میگردد. چون دانشجویان فیزیک مطالب مختلفی از قبیل الکتریسیته و مکانیک میخوانند و در زمینههای مختلف دید وسیعی پیدا میکنند. همچنین فارغالتحصیلان این رشته در حد کارشناسی میتوانند در نیروگاههای هستهای، مراکز تولید قطعات غیرهادی و سلولهای خورشیدی، صنایع تولید و نگهداری لیزر در صنعت، مراکز پزشکی و نظامی و سازمان انرژی اتمی فعالیت کنند.
منبع : پارسی داک
-----------------------
معرفی رشته فیزیک - مقطع کارشناسی
کمیته فرهنگ گروه علوم پایه به شورایعالی برنامه ریزی پس از بررسی کامل کیفیت اجرائی برنامه های مصوب شواریعالی انقلاب فرهنگی مخصوصاً توجه به واقعیات زیر:
1- اجرای یک دوره کامل برنامه قبلی و امکان ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن
2- اظهار نظرات اساتید و مدرسین محترم دانشگاهها
بازنگری جامعی در برنامه های قبلی انجام داده و برنامه اصلاح و تکمیل شده حاضر را تنظیم کرده است.
طول دوره تحصیل
طول دوره : طول متوسط دوره کارشناسی فیزیک چهار سال و شامل 8 نیسمال ( با 17 هفته فعال) میباشد. هر واحد نظری بمدت 17 ساعت در طول ارائه میشود.
هر واحد عملی فیزیک در حداقل34 ساعت ارئه میشود منتهی به علت کیفیت خاص برخی از آزمایشهای فیزیک که نیاز بمدت زیادتری دارد توصیه میشود دروس عملی فیزیک در 11 جلسه سه ساعتی ارائه شوند- مسلماً این جلسات حداقل سه ساعتی با دو آزمایش بسته به نوع آزمایش اجرا خواهد شد.
تعداد واحدها
تعداد کل واحد های درسی کارشناسی فیزیک و کارشناسی دبیری فیزیک بشرح زیر میباشد.
دروس عمومی 20
دروس پایه 33
دروس تخصصی : الزامی 39
دروس تخصصی: انتخابی 18
دروس گرایشی 9
دروس اختیاری 12
جمع 131
دروس کارشناسی دبیری فیزیک
دروس عمومی 20
دروس پایه 33
دروس تخصصی : الزامی 39
دروس تخصصی: انتخابی 9
دروس گرایشی 24
دروس اختیاری 6
جمع 131
نقش و توانایی یا کارایی
نقش و توانائی
فارغ التحیصلان کارشناسی فیزیک بسته به نوع کارشناس بطورعام میتواند جوابگوی نیازهای و موارد زیر باشند:
الف: حراز آمادگی برای ادامه تحصیل و تحقیق در مقاطع و مراحل بالاتر در رشته فیزیک و سایر رشته های فنی و علوم پایه
ب: کسب قابلیت های نظری و علمی لازم جهت رفع نیازهای تخصصی صنایع و حل مشکلات فنی مربوط به تکنولوژی نوین و مراکز پژوهشی در حد کارشناسی
ج: رفع نیازهای آموزش و پرورش برای تدریس کلیه دروس فیزیک دوره های مختلف متوسطه و مراکز تربیت معلم.
ه: نقش اصلی در احراز و انتقال تکنولوژی نوین
منبع: وب سایت دانشگاه فردوسی مشهد
-----------------------
فیزیک مهندسی رشتهای بینرشتهایست که هدف آن توسعهٔ پایههای نظری برای تحلیل پدیدههای علمی و کاربردهای مهندسی آنها، آیندهپژوهی در فناوری، و انتقال فناوریهای نو به صنعت است. ایدهآل این رشته آن است که دانشجویان ویژگیهای مثبت یک مهندس و یک دانشمند را توأمان بدست آورند.
اهمیت علم فیزیک با تمام گستردگی و کاربردهای فراوان آن در جامعه ایران ناشناخته مانده است و اغلب انتخاب این رشته را مساوی با شغل دبیری می دانند در صورتی که در جامعه بینالمللی چنین نیست. پیشرفتهای صنعتی مرهون همکاری فیزیکدانان و مهندسین است. فیزیک مهندسی این همکاری ها را میسر میسازد.
هدف از این رشته آمادهسازی فارغ التحصیلانی است که علاوه بردانستن فیزیک و مباحث پیشرفته آن با کاربردهای فیزیک نیز آشنا بوده و توانایی مهندسی و ارائه طرح های صنعتی در زمینه فیزیک جدید را داشته باشند.
فیزیک مهندسی استفاده از مفاهیم فیزیک مدرن در فنی مهندسی برای پیشرفت های جدید فناوری را آموزش می دهد .
فیزیک مهندسی دانان در گیر پیشرفت دادن تکنولوژی های پیشرفته دنیا هستند . آنها ابزار طراحی مفاهیم ؛ الکترون , فوتون , نوترون و ... اشیاء مکانیکی کوانتومی کوچک فیزیک مدرن را در دست دارند .
آنها در زمینه های گوناگون از قبیل :
v فوتونیک
v الکترونیک نا متعارف
v سیستمهای الکترومکانیک نامتعارف (MEMS)
v مکاترونیک
v نظام نانو مهندسی
v مهندسی هسته ای
v سیستم های انرژی پایدار
v اپتو الکترونیک
v نیمه هادی ها و دستگاهای ابر رسانا
v بیوفتونیک
v زیست مهندسی و ....
به طور خلاصه فیزیک مهندسی کار آموزی در گسترده ترین و حرفه ای ترین سطح در رشته های مهندسی , علوم پایه و یا هر رشته ای که نیاز به آموزش های فنی دارد ؛ می باشد .
" فیزیک مهندسی دانان پاسخگو هستند به مشکلات سایر مهندسی ها در فیزیک ,در زمینه های مختلف"
حوزه ای میان رشته ای , علوم فیزیکی در مهندسی از قبیل انرژی , محیط زیست , ریز الکترونیک و فوتونیک می باشد .
مورد یقین است این رشته به طور فزاینده ای در ارتباط است با قرن "21"
این رشته برای آن دسته از دانش آموزانی طراحی شده است که اولاً درک درستی از فیزیک داشته باشند ثانیاً بتوانند با مهارتهای خود مشکلات اساسی مهندسی را رفع کنند.
این رشته برای دانشجویانی خوب است که به دنبال مشاغل نوآورانه در عصر فناوری امروزی هستند؛ وبه آنها اجازه میدهد که انتخوابهای ازادی در بین علوم فیزیکی و مهندسی داشته باشند.
--------------------------
معرفي رشتهي فيزيک :
همانطور که ميدانيم، هر چيزي که در اطراف خويش ميبينيم به طريقي به فيزيک ربط پيدا ميکند. همچنين پاسخ به بسياري از سوالهايي را که هميشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است، به وسيلهي علم فيزيک ميتوان داد. مثل اين که دنيا چگونه بوجود آمده است؟ از چه تشکيل شده و کوچکترين جزء آن چيست؟ در کل ميتوان گفت که جهان در بزرگترين مقياس تا ريزترين مقياس در ارتباط با علم فيزيک ميباشد. به بيان ديگر علم فيزيک علم زندگي است.
اما آنچه در رشتهي فيزيک در حد ليسانس آموزش داده مي شود، عبارت است از فيزيک دبيرستاني به اضافهي فيزيک قرن بيستم. از سوي ديگر ميتوان گفت که فيزيک در حد ليسانس مفاهيم فيزيک دبيرستاني را عميق تر کرده و طرز برخورد با مسائل فيزيکي را آموزش مي دهد. اين رشته در دوره کارشناسي داراي 6 گرايش اتمي ـ مولکولي، هستهاي، حالت جامد، هواشناسي، اختر فيزيک و دبيري است که تعداد واحدهاي تخصصي هريک از اين گرايش ها در دوره کارشناسي بسيار محدود است و به همين دليل گرايش هاي فوق در اين دوره تفاوت محسوسي با يکديگر ندارند. حال هر يک از گرايشها را به اختصار و فيزيک هستهاي را به دليل اينکه رشتهي تحصيلي خودم در مقطع کارشناسي است، بيشتر توضيح ميدهم:
1- اتمي و مولکولي :
فيزيک اتمي به بررسي نقل و انتقال الکترون هاي اطراف هسته مي پردازد و خواص آنها را مورد بررسي قرار مي دهد؛ يعني ما در فيزيک اتمي کاري به اين نداريم که هسته از چه تشکيل شده است بلکه هسته براي ما مرکزي با بار مثبت است و بيشتر توجه ما جلب الکترون هاي اطراف هسته مي شود.
اشتغال در آزمايشگاه هاي تحقيقاتي ليزر و پلاسما – مخابرات – تدريس دروس فيزيک دبيرستان و پيش دانشگاهي
2- حالت جامد:
گرايش حالت جامد مربوط به سيستم هاي بس ذره اي مخصوصاً جامدات است. ابتدايي ترين کار در اين گرايش بررسي بلورهاي جامدات و خواص اپتيکي، مکانيکي، الکتريکي و صوتي امواجي است که در آن منتشر مي شود. اين بررسي منجر به پديده هاي مختلفي مثل ابر رسانايي، نيمه رسانايي يا پخش و انتقال گرما مي گردد.
اشتغال در مخابرات و يا مراکز تعمير قطعات و دستگاه هاي الکترونيکي که در زمينه رسانا، نيمه رسانا و ابررسانا کار مي کنند- تدريس دروس فيزيک در مقطع دبيرستان و پيش دانشگاهي
3- هسته اي :
در فيزيک هسته اي، خود هسته، مورد مطالعه قرار مي گيرد؛ يعني متخصصان و دانشمندان بررسي مي کنند که هسته از چه تشکيل شده و چه نيروهايي بين اجزاي هسته حکمفرما است و در نتيجه واکنش هاي انجام شده، چقدر انرژي آزاد مي گردد؟ فيزيک هستهاي در زمان ما بسيار پيشرفت کرده است، اين رشته ذاتا يک رشتهي تجربيست و بيشتر روابط آن به صورت تجربي و در آزمايشگاههاي تحقيقاتي به دست ميآيند. بيشتر دانشجويان اين گرايش در مقطع کارشناسي ارشد يک پاياننامه تجربي را ميگذارنند. براي مثال بررسي ميزان دز دريافتي براي مواد مختلف و يا بررسي ميزان راديواکيويته خاک يک منطقه، شبيهسازي حفاظهاي مختلف براي محافظت در برابر پرتوها، کاليبره کردن دستگاههاي فيزيک هستهاي، پرتو درماني و تاثير اشعهها بر روي بدن انسان و کاربردهاي آن در درمان بيماريها.
غير از نيروگاههاي هستهاي، اين گرايش فيزيک بازار کار گستردهاي دارد. براي مثال سازمان انرژي اتمي و دانشگاههايي که داراي رشته فيزيک هستهاي و پزشکي هستهاي هستند و يا بيمارستانهايي که داراي بخش تحقيقاتي هستند، پتانسيل جذب نيرو در اين زمينه را دارند.
همچنين مراکر صرفا تحقيقاتي نيز از جمله بازارهاي کار اين رشته هستند. مثلا مرکز علوم تحقيقات دانشگاه آزاد واحد تهران، مراکز تحقيقاتي وزارت دفاع (صنايع دفاعي)، راکتور تحقيقاتي دانشگاه تهران که از آن براي تحقيقات و توليد راديو داروها استفاده ميشود. چون در حال حاضر بازار داغي در ايران و جهان دارد، ميتوانيد در يک بخش خوب تحقيقاتي مشغول به کار شويد.
همچنين کارخانجات و يا شرکتهاي داروسازي که در زمينهي راديو داروها کار ميکنند و يا شرکتهايي که در زمينهي واردات و پشتيباني تجهيزات پزشکي هستهاي فعاليت ميکنند نيز به کارشناس فيزيک هستهاي به عنوان کارشناس خريد و يا تجهيزات و يا ارزيابي علمي و يا کاليبراسيون دستگاهها نياز داشته باشند.
4- فيزيک دبيري:
تدريس دروس فيزيک در مقطع دبيرستان و پيش دانشگاهي
5-هواشناسي:
دو گرايش نجوم و هواشناسي بسيار محدودتر از سه گرايش اتمي – مولکولي، هستهاي و حالت جامد ارائه ميشود، در اين گرايش اطلاعات پايهاي و متنوعي دربارهي انواع پديدههاي جوي و برخورد علمي با آنها ارائه ميشود و همچنين با مطالعهي ديناميک وضعيت هوا ميتوان بررسي کرد که شرايط هوا چگونه تغيير کرده و چه پارامترهايي براي ايجاد اين تغيير لازم است؟
6-اخترفيزيک:
سه بخش اصلي آن نجوم رصدي اختر شناسي و کيهان شناسي.
نجوم رصدي:رصد و ثبت پديده اي مختلف نجومي
اختر شناسي :بررسي وضعيت ستارگان و تعيين مرحله ي قرارگيري آن ها
کيهان شناسي :چگونگي ايجاد و تشکيل ساختارهاي کهکشاني مانند خوشه و ابر خوشه ها
انتخاب گیتار بستگی به سبک نوازندگی شما دارد.گیتار، از نظر ساختار به انواع مختلفی تقسیم می شود. البته ساختار کلی اکثر گیتارها شبیه هم هستند. مثلا بیشتر آنها ۶ سیم دارند (بعضی گیتارهای ۱۲ سیمی هم وجود دارند). پیچ هایی به نام پیچ کوک در تمام گیتارها مشاهده میشود. دسته گیتار توسط خطوطی به نام فِرِت به قسمتهای مساوی از نظر فاصله موسیقیایی تقسیم میشوند. اما از نظر جنس صدا و سبک مورد استفاده، در انواع مختلفی وجود دارند. گیتار از نظر ساختار بر دو نوع کلی گیتار آکوستیک و گیتار الکتریک تقسیم میشود. گیتار آکوستیک صدای ارتعاشات سیم ها در این نوع گیتارها از جعبه صدا (که از جنس چوب است) و بطور طبیعی تقویت می شود. گیتار آکوستیک نیز بر اساس ساختار بر دو نوع است نایلونی و فلزی.
گیتار آکوستیک نایلونی:
در این نوع گیتار ۳ سیم بالایی فلزی و ۳ سیم پایینی نایلونی است. از این گیتار در سبک های کلاسیک، فلامنکو همچنین پاپ استفاده می شود و به همین خاطر به آن گیتار کلاسیک و یا گیتار فلامنکو (اسپانیش) نیز گفته می شود. گیتار آکوستیک نایلونی معمولا دارای ۶ سیم و ۱۲ نیم پرده یا باره می باشد. گیتار فلامنکو از نظر ساختار شبیه گیتار کلاسیک است اما صدای گیتار اسپانیش(یا فلامنکو) کمی تفاوت دارد و زنگدارتر است.
گیتار آکوستیک فلزی:
هر ۶ سیم این گیتار فلزی است و اصطلاحا به آن گیتار آکوستیک نیز می گویند. از گیتار آکوستیک بیشتر در سبکهای جز، بلوز، کانتری و راک استفاده می شود. این نوع گیتار عموما دارای ۱۴ نیم پرده است و صدای خشن تر، تیز تر و شفاف تری دارد. برای نواختن این نوع گیتار از پیک بجای انگشت استفاده می شود. برخی گیتارها (چه گیتار کلاسیک و چه آکوستیک) نیز بیشتر برای نواختن ملودی به کار می روند و می توان از آنها تا ۲۰ نیم پرده استفاده کرد.بدین منظور قسمتی از بدنه گیتار را برش می دهند و اصطلاحا به آن گیتار Cutaway (کات اوی) می گویند.
گیتار الکتریک:
ارتعاشات سیم های گیتار الکتریک از طریق پیکاپ به بلندگوهای الکتریکی (یا آمپلی فایر) می رسد و در آنجا تقویت می شود. تمام سیم های این گیتار فلزی است و دارای ۲۱ تا ۲۴ نیم پرده است. استفاده از این ساز در موسیقی از دهه ۱۹۳۰ آغاز شد. گیتار الکتریک در سبک های مختلفی چون متال، جاز، بلوز، راک و پاپ بکار می رود.
گیتار بیس (Bass) :
گیتار بیس یا گیتار باس نقش همراهی کننده داشته و تولید صداهای بم می کند و مانند گیتار الکتریک دارای سیم های فلزی است و از پیکاپ و آمپلی فایر جهت تقویت صدا استفاده می کند. گیتار بیس معمولا ۴ سیم دارد. منبع: استاد موزیک
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن