سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
هر روز صبح يك دقيقه وقت براي خودتان كنار بگذاريد ، بنشينيد و فكر كنيد. يك دقيقه وقت بگذاريد و كار كوچكي براي ارج نهادن به خود انجام دهيد. يك دقيقه وقت بگذاريد و بر آن شويد كه امروز را از افسوس هاي گذشته و دلواپسي هاي آينده پاك كنيد يك دقيقه وقت بگذاريد و فكر كنيد يك مورد نگران كننده تا چه اندازه ارزش غصه خوردن و تنش عصبي دارد. يك دقيقه وقت بگذاريد و نگذاريد كه چيزهاي كوچك شادماني شما ر ا بر هم بزند. يك دقيقه وقت بگذاريد و اثرات حرف هاي غير منصفانه را از بين ببريد. يك دقيقه وقت بگذاريد تا از افكار منفي خلاص شويد. يك دقيقه وقت بگذاريد و تجربه اي لذت بخش را به خاطر بياوريد. يك دقيقه وقت بگذاريد تا به تمدد اعصاب بپردازيد. يك دقيقه وقت بگذاريد و تصميم بگيريد كه از هيچ كس انتظار تشكر نداشته باشيد يك دقيقه وقت بگذاريد و بر آن شويد كه اجازه ندهيد كسي در شما احساس حقارت به وجود بياورد و بلأخره آخرين دقيقه روز خود را به اين اختصاص دهيد كه تصميم بگيريد بههيچ وجه در مورد آنچه ديگران ممكن است درباره شما بگويند يا فكر كنندنگران نباشيد
توانا بود هر که دانا بود زدانش دل پیر برنا بود (فردوسی)
درخت تو گر بار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری را (ناصر خسرو)
2.داشتن هدف برنامه ریزی کردن در راهنتای رسیدن به هدف و تلاش برای رسیدن به اهداف
داشتن هدف به دانش آموز انگیزه می دهد و به حرکت ها و تلاش های او جهت مشخصی می دهد.
3. داشتن طرح و نقشه در امر مطالعه و تحصیل ((برنامه ریزی))
در هر پایه ی تحصیلی یکی از ضروریات موفقیت تحصیلی استبرنامه ریزی تحصیلی یعنی داشتن برنامه ی روزانه ماهیانه و سالیانه برای مطالعه و یادگیری پدران و مادران باید برای فرزندان دانش اموز خود برنامه ای بنویسندو با مشورت با فرزندان خویش برنامه ای را برای انجام کارهی زیر تنظیم کنند:
1.تعیین ساعت خواب
2.وقت نظافت و انجام عبادت
3. اوقات صبحانه نهار و شام
4 . ساعات حضور در ندرسه و ایام مربوطه
5. تعیین ساعاتی برای انجام تکالیف درسی و مطالعاتی
6. ساعات گذراندن اوقات فراغت روزانه و هفتگی باید مشخص شود.
4. آشنا نبودن دانش آموزان با اصول و روش های صحیح مطالعه و ساعات و شرایط فیزیکی مناسب رای مطالعه. در این زمینه مطالعه ی کتاب ((در آمدی بر آسیب شناسی مطالعه)) تالیف (محست ایمانی))
5 . ثبت نام در مدارس خوب و موفق با امکانات مناسب فیزیکی تجهیزاتی و آزمایشگاهی و داشتن امکانات مدرن نظیر وسایل سمعس بصری کتابخانه سالن مطالعه و ...
6 . برخورداری از آموزگاران و دبیران صادق.عالم.مومن و با تجربه
7 . داشتن فضای خانوادگی مناسب به لحاظ فیزیکی عاطفی و اجتماعی و والدین با سواد و متعادل
8 . داشتن اعتماد به نفس و اراده ی قوی و پشتکارزیاد
9 . انجام نرمش و تقویت جسم و روح و انجام حرکات شاد و مفرح برای جلوگیری از بیمار شدن و بی حوصله شدن.
10 . اولیا و مربیان باید راه های ((کاهش اضطراب)) را به دانش آموزان یاد بدهند تا در هنگام انتحانات دانش آموزان دچار اضطراب نشود و افت تحصیلی نگردد.
11 . سوء تغذیه- نخوردن صبحانه-کاهش قند خون - کاهش آهن - کلسیم - پتاسیم - ید - مواد معدنی و و ویتامین های لازم برای بدن تاثیرات نا مطلوبی را بر یادگیری دارند و باعث افت تحصیلی می شود.
12 . شب زنده داری – تماشای بیش از حد تلویزیون –ویدئو – ماهواره و رفتن به مهمانی تا دیر وقت باعث خواب آلودگی دانش آموز در روز بعد می شود و افت تحصیلی و یادگیری را به همراه دارد.
13 . شرکت در کلاس های تقویتی و استفاده از معلمان با تجربه باعث کاهش افت تحصیلی شده و بذر امید را در دل دانش آموز
می کارد و موجب موفقیت تحصیلی آنان خواهد شد.
14 . دبیران باید دانش اموزان را به تفکر- آزمایش- تجربه و بحث و استدلال وادار کنن نه اینکه مانند یک سیم رابط ضبط صوت اطلاعات دیگران را به آن منتقل کنند.
15. کارکنان دبیرستان بایستی مقررات دبیرستان – قررات تحصیلی – امتحانی –اداری و جدول مربوط به بارم بندی و بودجه بندی دروس را به دانش آموز یاد بدهند.
16 . آگاهی یافتن دانش آموز از روش های ارزشیابی کتبی (تستی-کلی-کوتاه جواب) و شفاهی
17 . داشتن برنامه های غیر درسی منظم برای عبادت – تفریح – گردش – استراحت و گذراندن اوقات فراقت
((بایستی همگی بدانیم که سن جوانی سن صخره های افراد است و پرسه زدن در کوچه و خیابان و رفت و آمد با دوستان نا باب و تماشای فیلم های مبتذل و جنسی می تواند آتش فساد و شهوت را دردل جوان شعله ور سازد و ذهن و فکر او را مقول کند و موجب افت تحصیلی شود))
18 . داشتن دوستان علاقمندبه تحصیل و یادگیری و دوری کردن از دانش آموز ودرسه گریز
تو اول بگو با کیان زیستی پس آنگه بگویم که تو کیستی ((سعدی))
باید بدانیم که اعتیاد می تواند جنبه های دیگری نیز داشته باشد برای مثال ک عشق بیش از حد به بازی های رایانه ای- میکرو – تلویزیون – ماهواره نیز اعتیاد محسوب می شود.
20 . شرکت دانش آموزان در بازدید های علمی – هنری – فرهنگی – فنی حرفه ای می تواند انگیزه دانش آموزان را بالا ببرد. برای مثال: دانش آموزی که از یک شهرک تحقیقاتی یا علمی و صنعتی و یا یک دانشگاه یا یک موسسه ی هنری و یا یک کوزه بازدید می کند بهتر می تواند هدفی را برای آینده خویش در نظر بگیرد و انگیزه ی ادامه ی تحصیل در او بیشتر خواهد شد.
21 . شرکت دانش اموزان در المپیاد های ورزشی – علمی- هنری در سطوح مختلف دبیرستان – منطقه – استان – کشور – و جهان
22 . نداشتن دستگاه های مدرن تکثیر و چاپ باعث می شود مطالب کمک آموزشی و نمونه مطالب مطرح در المپیاد ها و...... کمتر بدست دانش آموزان برسد و گر چه افت تحصیلی تاچیزی را موجب می شود ئلی دانش آموزان از اوج گرفتن نیز باز می دارد ((کشور آلمان که حدود 70 نفر در آن جایزه نوبل در رشته های گوناگون علمی – فنی – هنری و .... گرفته اند مدیون پیشتلزی گوتنبرگ در صنعت چاپ و نشر و تکثیر است.
23 . ضعف شنوایی و بینایی دانش آموزان همواره باعث می شود که مرتب به معلم یاد آوری کنند که مطلب را یاد آوری کند.
از مطالعه جزوات درسی دانش آموزان دبیر می تواندضعف شنوایی آنها را بهتر بفهمد به نظر بسیاری از دبیران کار آموزده وجود پایگاه های سنجش دانش آموزان فقط برای قبل از دبستان کافی نیست زیرا دانش آموزان در برخوردهای فیزیکی نظیر تصادفات و مسابقات ورزشی مثل کشتی آسیب های جدی به گوش و چشم آنها می رساندمطالعه میدانی این حقیر در مورد ضعف بینایی نشان می دهد که بیشتر دانش آموزانی که یک چشم آن ها از 1/10 تا 2/10 ضعیف بوده در50% موارد ابرو اشتر بودند و در اثر تصادفات و برخوردهای شدید عصب بینایی چشم آسیب دیده کار ایی کمی داشت.
24 . گاه یک همکار فرهنگی برای دروس عمومی و غیر پایه تکالیف و تحقیقات زیادی ر ابه دانش آموز خویش تحمیل می کند و باعث افت تحصیلی در دروس بنیادین می شود.
25 . آشنا نبودن دانش آموزان به جنبه های کاربردی بعضی مطالب درسی باعث می شود انگیزه ی یادگیری نداشته باشند.
26 . عدم کنترل و نظارت والدین بر رفت و آمد های فرزندان در سنین بلوغ و بروز تشدید رفتار های جف تیابی و خود نمایی های دختران و پسران مهمترین عامل افا تحصیلی است که این قضیه در سال های اخیر بیشتر مشهود است بطوری که بعد از تعطیلی مدارس ساعت ها گروهی از آن ها در خیابان ها پرسه می زنند.
- پشهكشها پشه را نابود نمیكنند، بلكه تو را مخفی میكنند! آنها حس پشهها را از كار میاندازند، بنابراين پشهها نمیتوانند بفهمند كه تو كجایی!
- ماه در هر سال به انــدازه 1.5 اينچ از زمين دور ميشود.
- بـراي جلــوگيـري از جـوانـه زدن سـيـب زميــني كافي است درون سبد آن يك سيب قرار دهيد.
- OK مخـفـف كـلمـات Oll Korrect مي باشد
- تا زمانيكه كه غذا با بزاق دهان مخلوط نشده باشد مزهاش احساس نميگردد.
- چرا عمل سزارين بدين نام معروف شده است؟ ميگويند برای اولين بار ژوليوس سزار قيصر روم به طريق سزارين بدنيا آمده است و بدين خاطر سزارين به نام او نامگذاری شده است. البته در لاتين کلمه ايي نيز وجود دارد بدين مضمون ?سه داره? که معني ?برش? ميباشد.
- گير کردن اعصاب بين استخوانهاست باعث خواب رفتن دست و پا ميشود
- چرا سمت دگمه های لباسهای مردانه و زنانه با هم فرق دارد؟
همه ميدانيم که دگمه های لباسهای زنانه به سمت چپ بسته ميشود و برعکس دگمه لباسهای آقايون به سمت راست بايستي جواب اين سئوال را در سالهای بسيار قديم جستجو کرد. زمانيکه در دربار شاهان ، زنها و دختران شاهان برای خود نديمه ای داشتند که لباس به تن آنها ميکردند ، همانطور که ميدانيد پوشيدن لباسها آن زمان به تنهايي ميّسر نبود و احتياج به کمک داشت و اين نديمه ها بودند که دگمه لباسهای خانومها را مي بستند و از آنجا که درصد انسانهای راست دست زياد تر است از اين رو اگر خوب توجه کنيد ، کسي که ار روبرو دگمه ها را مي بندد از راست به چپ مي بندد از اين روی دگمه های لباسهای زنانه از چپ به راست بسته ميشود
- آيا ميدانستيد دانشمندان مدعي هستند که انگشت کوچک پای انسان به مرور زمان ناپديد خواهد شد، چرا که ما کمترين استفاده از آن را داريم؟
- آيا ميدانستيد تشخيص تخم مرغ سالم از خراب با قرار دادن آن در کاسه ای پر از آب ميسر است، بدين صورت که اگر تخم مرغ ته نشين شود سالم است و اگر روی آب شناور شود خراب است؟
- آيا ميدانستيد پنگوئن نــــــــر ميتواند ماهي را در معده خود بيش از يک هفته بدون اينکه هضم اش کند نگه دارد و هر موقع لازم شد مقداری از آن را بالا مي آورد و به بچه های خود ميدهد؟
- اكثر افراد در كمتر از 7 دقیقه خوابشان میبرد!
- اگر تار عنکبوت به کلفتي مغز يک مداد به هم تنيده شود ميتواند سنگيني يک هواپيمای بزرگ بوينگ را تحمل کند
- كومولونيمبوس (يك نوع ابر باران زا), ميتواند كفتي به اندازه 10 كيلومتر داشته باشد.
- آيا ميدانستيد براي توليد هر 1000 كيلوگرم كاغذ جديد بايد 15 درخت جنگلي قطع شود؟
- آيا ميدانستيد براي توليد هر 1000 كيلوگرم كاغذ بازيافتي فقط حدود 1500 كيلوگرم كاغذ كهنه مورد نياز است كه با اين شيوه نزديك به 90 درصد در مصرف آب ، بيش از 50 درصد انرژي و 75 درصد آلودگي هوا كاهش ميابد؟
- آيا ميدانستيد كاغذ هم مثل پارچه پشت و رو دارد . روي كاغذ آن طرفي است كه در كارخانه كاغذ سازي به طرف نمد قرار مي گيرد و صافتر است . پشت كاغذ آن طرفي است كه در كارخانه زير كار است و روي آبكش قرار ميگيرد.براي تشخيص پشت و روي كاغذ آن را برش مي دهند ، پس از برش ، لبه الياف به سوي پشت كاغذ خم مي شوند و اگر لبه كاغذ را با انگشتان لمس كنيم متوجه لبه دار بودن يك طرف آن مي شويم. چاپ بر طرف روي كاغذ مرغوب تر خواهد بود .چاپ رنگي بر طرف روي كاغذ نتيجه بهتري دارد !
ورود به دنياي ذهن و خلاقيت، در حقيقت نگاهي به اوجگاه هنرنمايي خداوند، در موجودي به نام انسان است. خداوند حكيم در خلقت انسان، هنرهايي رقم زده است كه گاه توسط پزشكان و گاه توسط كاوشگران روان و هنرمندان، كشف و عرضه و مورد اشاره و تحليل قرار گرفته است. دنياي ذهن از اين مقولههاست؛ قابل رؤيت نيست؛ ولي قابل توصيف، تحليل و شناسايي است و دنياي علم و كاروان انديشه بشري، بعد از ايجاد رشتههاي متعدد و متنوع، به آن دست يازيده كه يكي از اين عوالم و دانشهاي جديد، دنياي روانشناسي است. سعي شده است تا در اين مقاله، به اين بحث پرداخته شود. هوش و قواي ذهني از هوش كلامي شروع ميشود و تا هوش طبيعي گسترش مييابد. فردي به نام گاردنر (1683 تا 2002م.) مطالعات وسيعي بر روي هوش انجام داد و ديگران نيز روي نظريه او كار كردهاند. او معتقد به وجود هشت نوع هوش است كه در ذيل با اين هشت هوش و حتي مشاغلي كه اين هوشها در آنها نقطه قوت است (نه قطعيت و حتميت) آشنا ميشويم. 1. هوش و مهارتهاي كلامي اين هوش و قواي ذهني، شامل توانايي تفكر كلامي و استفاده از زبان براي بيان منظورهاست؛ يعني افرادي كه بتوانند از كلام، در گستره وسيعي، جهت تبيين مقاصد و استدلالات خود استفاده نمايند. كلام، تراوشات ذهني را به اصوات تبديل ميكند و بسياري از متكلمان هم زيبا ميگويند؛ هم زيبا مينويسند و هم زيبا تحليل مي كنند.
از صدرالدين شيرازي (فيلسوف متأخر اسلامي) سؤال شد كه تفاوت پيامبران و فيلسوفان چيست؟ او جواب داد «پيامبر آن كسي است كه با كشتي وحي، انسانها را از يك طرف اقيانوس ناآرام زندگي و حيات، به طرف ديگر ميبرد و فيلسوف و دانشمند تلاش دارد تا به واسطه نيرو و قواي ذهني و فكري خود مردم را تنها از يك طرف ساحل به طرف ديگر ساحل برساند».1 افراد نمونه اول در مشاغل مختلفي مانند: مؤلفان، روزنامهنگاران، سخنوران، مبلغان ديني، سخنرانان پرشور و حتي مدرسان و استادان موفق در ارتباط كلامي وجود دارند. گاهي حتي در بين كم سوادان پيرامون ما نيز چنين افرادي يافت ميشوند كه قدرت كلامي فوق العادهاي دارند. 2. هوش و مهارت رياضي اين گونه افراد، داراي قدرت و توانايي انجام عمليات رياضياند. اين مهارت به استدلال و درك روابط عددي و منطق اعداد، اشكال، فضاي هندسي و رياضي ذهني منتهي مي شود. دقت، سرعت، دركهاي فراشناختي و استدلال هندسي و رياضي در اين افراد بسيار بالاست. مشاغل مورد توجه و يا مناسب اين افراد، عبارتند از: مهندسي، حسابداري، دانشمندي و نظريهپردازي. 3. هوش و مهارت فضايي افرادي كه داراي مهارت فضايياند، كساني هستند كه توانايي تفكر سه بعدي را دارند. از اين رو به خوبي در تحصيل موقعيت يا شرايط فيزيكي و فضايي، پشت تركيبها را ميبينند. مشاغلي مورد توجه يا مناسب اين افراد، عبارتند از: معماري، نقاشي، ملواني و…. 4. هوش و مهارت بدني - جنبشي اين افراد داراي روحيه جنبشي و عدم سكون و تحرك زياد و دستكاري اشيا و ابزار و محيط فيزيكي پيرامون خود ميباشند و اصطلاحاً با ابزار و وسايل فيزيكي پيرامون مأنوس ميباشند و داراي تبحر جسمياند. مشاغل مورد علاقه و مناسب اين افراد عبارتند از: جراحي، صنعت گري، هنرهاي زيبا و تئاترهاي پرتحرك و ورزش. 5. هوش موسيقيايي اين دسته از افراد نسبت به اصوات و صداها و زير و بم بودن آهنگها حساس هستند. ريتم و تن صداها را ميشناسند و دقت فوق العادهاي در تشخيص صداهاي مختلط دارند. مشاغل و حرفههاي گرايشي يا مورد علاقه اين افراد، عبارتند از: آهنگ سازي، موسيقي، نكتهسنجي و نقادي. 6. هوش و مهارت ميان فردي اين رشته از افراد، توانايي بالايي در درك ديگران، تيپشناسي، قرائت ذهن از حالات و سكنات افراد و ايجاد ارتباط و تعامل مثبت و مؤثر با ديگران را دارند و حتي در زندگي خصوصي و زناشويي موفق ظاهر ميشوند و در تربيت عاطفي فرزندان نيز موفق ميباشند. مشاغل گرايشي يا مورد علاقه اين افراد، عبارتند از: معلمي، روانشناسي، روانكاوي، بهداشت رواني، مشاوره و…. 7. هوش و مهارت درون فردي اين مهارت در افرادي است كه توانايي فهم خود را دارند؛ يعني اهل غور و تفحّص در خويش هستند و بيشتر جستوجو گر درون خويشند. مشاغل مورد علاقه و يا توصيه شده به اين افراد، عبارتند از: الهيات، روانشناسي و انسانشناسي. 8. هوش و مهارت طبيعي توانايي مشاهده الگوهاي طبيعت، فهم نظامهاي طبيعي و مصنوعي ساخته انسان و غور در طبيعت بيجان و جاندار، ويژگيهاي اين گونه افراد است. مشاغل و علايق اين گونه افراد، عبارتند از: كشاورزي، گياهشناسي، بوشناسي، نقاشي چشماندازها و هر نوع كار مربوط به طبيعت. نبايد فراموش كنيم كه بسياري از افراد از تمامي هوشهاي هشت گانه و قواي ذهني بهره دارند؛ اما گاهي بعضي افراد در برخي هوشها قويتر و در برخي ضعيفترند و نبايد فراموش كنيم كه اغلب افراد تركيبي از اين هوشهاي چندگانهاند. نكته ديگر اين كه داشتن استعداد و هوش يا قواي ذهني در اين نوع خاص، باعث گرايش به كارهاي مشابه، موازي يا جايگزين نيز ميشود. بسياري از افرادي كه به معماري گرايش داشتهاند و داراي هوش فضايياند، گاهي به هنر و خصوصاً سينما و فيلم سازي كشيده ميشوند كه اين تفكري چند بعدي است و دقيقاً با مهارت و هوش فضايي هماهنگي دارد. در جامعه ما نيز اين افراد زيادند. شهيد آويني، داود ميرباقري و… نمونههايي از اين افرادند. مهارتهاي طبيعي، آخرين اضافات گاردنر به نظريه هوشهاي متعدد است. گري لارسون، كاريكاتوريست مشهور، مهارتهاي طبيعي بينظيري دارد. لارسون در دوران كودكياش علاقه وافري به علم و طبيعت داشت؛ ولي به جاي آن كه به دنبال اين رشته برود، علاقهاش را در كاريكاتورهايش بروز داد و جالب اين كه گواه مهارتهاي طبيعي لارسون اين است كه زيست شناسان نام برخي از گونههاي جانوري را از كاريكاتورهاي او گرفتهاند. نكته حائز اهميت اين است كه گر چه او فعاليت جايگزيني را انتخاب كرد، اما ذوق تخصصي او باعث خلق آثار ميشد كه گرايش به هوش او داشت و استفاده كنندگان از آثارش نيز بيانگر اين موضوع ميباشند. گاردنر معتقد است كه آرامش، مطالعه آثار ارزشمند و منطقي، فلسفي، ادبي، بالنده و دوري از آثار مخرب و تعديل لذتها، ظهور و بروز اين قواي ذهني، استعدادها و هوشها را دو چندان ميكند. همچنين طي تحقيقات گاردنر صدمه مغزي، به اين هوشها آسيب ميرساند. هر يك از اين هوشها، مستلزم وجود مهارتهاي شناختي خاصي هستند و هر يك در آدمهاي سرآمد و عقب ماندگان ذهني يا مبتلايان به گوشهگيري، برجسته ميشوند. اخيراً در آموزشهاي مدرسهاي و دانشگاهي به نظريه گاردنر توجه شده و برنامه آموزشي و آزمايش طرح طيف مهارتها و توانمنديهاي ذهني با اين ايده شروع ميشود كه هر دانشآموزي در يك يا چند حوزه، توانمندي بالايي دارد. آيا آدمها هوش عمومي و قواي ذهني متفاوتي دارند؟ چارلز اسپيرمن معتقد بود كه آدمها داراي هوش عمومي2 و هوشهاي اختصاصي3 ميباشند؛ اما نظريه هوشهاي هشتگانه گاردنر اين مسئله را عميقتر مطرح ساخت و به طور كلي اختلاف نظر در مورد وجود يا عدم وجود برخي جنبههاي هوش عمومي وجود دارد و اختلاف نظر در مورد ماهيت هوشهاي اختصاصي نيز ادامه دارد. يكي از ويژگيهاي عمده تعدد يا عميق بودن هوش و قواي ذهني افراد، ظهور خلاقيت4 است. خلاق بودن چيست؟ خلاقيت، نوين، متفاوت و حتي غيرمعمول فكر كردن و رسيدن به راههاي نامتعارف است. نبايد فراموش كنيم كه هوش و خلاقيت، يكي نيستند؛ از اين جهت، بسياري آدمهاي باهوش گاهي چيزهايي توليد يا عرضه ميكنند كه لزوماً نوين نيستند. همچنين گاهي آدمهاي بسيار خلاق به حرف جمع گوش نميكنند؛ ولي آدمهاي بسيار باهوش، اغلب دنبال خشنود كردن جمع هستند. آدمهاي خلاق، اغلب متفكران واگرا هستند. در تفكر واگرا، فرد براي يك سؤال، جوابهاي زيادي توليد ميكند. اگر بخواهيم قضيه هوش و خلاقيت را بيشتر باز كنيم، بايد بگوييم كه خلاقيت زاييده هوش است و اين قاعده حاصل ميشود كه اكثر خلاقها باهوشند؛ ولي اكثر باهوشها خلاق نميباشند. «ميتوان گفت كه شرط خلاقيت، هوش است و يا يكي از نشانههاي خلاقيت، هوش بالاست». به زبان سادهتر، ردپا و نشانه وجود هوش، ظهور خلاقيت است. از اين رو، گاهي هوش بالا هست، ولي خلاقيت ظاهر نميشود و گاهي با ظهور خلاقيت، ميتوان هوش بالا را نتيجه گرفت.
مراحل خلاقيت ذهني5 صاحبنظران، خلاقيت را غالباً يك فرايند پنج مرحلهاي ميدانند كه عبارتند از: 1. آمادگي؛ وقتي غرق مسئله يا موضوع مورد علاقهتان ميشويد و كنجكاوي شما تحريك ميشود، به سادگي از كنار مسئله رد نميشويد. 2. پرورش؛ ايدههايي به ذهنتان خطور ميكند و در اين مرحله، گاهي بين امور، رابطهاي نامعمولي پيدا ميكنيد. 3. بينش؛ اين همان مرحله «آها» است؛ لحظهاي كه فرد به ارتباط مراحل پي ميبرد و مسئله حل ميشود؛ يعني تمام قطعات پازل كنار هم چيده ميشود. 4. ارزيابي؛ حالا بايد تصميم بگيريد كه كداميك از ايدههايتان باارزش است و ارزش دنبال كردن را دارد. 5. بسط؛ اين، آخرين مرحله خلاقيت و غالباً طولانيترين و سختترين مرحله آن است؛ يعني بايد بتوان آن را تعميم داد. اديسون (مخترع مشهور) ميگويد: خلاقيت يك درصد فكر بكر است و 99 درصد زحمت؛ يعني خلاقيت گاهي تا يك درصد كافي است؛ ولي براي رسيدن به مرحله ارزيابي، بسط، گسترش و تعميم، 99 درصد زحمت لازم است. ميهالي، يكي از متخصصين معروف ميگويد: پنج مرحله ساختار ذهني و مهندسي ذهن در مسئله خلاقيت، به خوبي مطرح شده، اما هميشه آدمهاي خلاق، اين مراحل را با همين ترتيب طي نميكنند. به طور مثال، گاهي يك شكل يا نهايت يك محصول را فرد خلاق در ذهن ميبيند و حالا به پرورش ايدههايش ميپردازد. در معماران خلاق، اين ايده جاري است.
خصوصيات متفكران خلاق متفكران خلاق چه خصوصيتهايي دارند؟ «پركينز»6 چهار خصوصيت براي اين افراد خلاق است كه عبارتند از: الف) تفكر انعطافپذير و شيطنتآميز متفكران خلاق، انعطافپذيرند و با مسائل بازي ميكنند. نكتهاي كه تناقض برانگيز است، اين است كه خلاقيت اگر چه سخت و دشوار است، ولي اگر آن را آسان بگيريم، آسان ميشود و به تعبيري، شوخي، چرخهاي خلاقيت را روان ميكند؛ البته منظور از شوخي در اين جا، انعطاف روحي و تخيل است. ب) انگيزش دروني آدمهاي خلاق، معمولاً از خلق كردن، لذت ميبرند و به نمره، پول و حتي راضي كردن ديگران خيلي اهميت نميدهند؛ بلكه هميشه به دنبال خلق اين هشتند. بنابراين، آدمهاي خلاق، بيشتر انگيزش دروني دارند و نه انگيزش بيروني. ج) خطر پذيري و ريسك خطرپذيري يا بيمبالاتي و بيتوجهي و قهرمانبازي متفاوت است. آدمهاي خلاق، درصدي از خطر و ريسك را قبول ميكنند و از اين جهت اشتباه هم ميكنند؛ البته اين، نشانه مهارت كم آنها نيست؛ بلكه نشان ميدهد كه ايدههاي بيشتري دارند و امكانات بيشتري را در نظر ميگيرند. برخي از ايدههاي آنها جواب ميدهد و برخي ديگر با شكست مواجه ميشود. پبلو پيكاسو، نقاش اسپانيايي قرن 12، بيش از بيست هزار نقاشي كشيد؛ ولي تمام آنها شاهكار نشدند. متفكران خلاق، با عدم موفقيتهاي خود كنار ميآيند و از شكست عبرت ميگيرند. د) ارزيابي عيني كار7 بر خلاف اين تصور قالبي كه آدمهاي خلاق، خود محور و ذهن گرا هستند، اكثر متفكران خلاق سعي ميكنند از كارشان ارزيابي عيني داشته باشند. آنها براي قضاوتهاي فوق ملاكهايي دارند و به قضاوت آدمهاي قابل اعتماد و محترم بها ميدهند و به اين ترتيب، ميفهمند كه آيا با تفكر خلاقانه بيشتر ميتوان كارشان را بهبود بخشيد يا نه.
سه توصيه براي آدمهاي خلاق 1. خود را دست كم نگيريد و بر محور مهندسي ذهن خلاق خود تأمل بيشتري كنيد. 2. برنامه و زمانبندي داشته باشيد؛ عمر كوتاه است و فرصتها اندك و شما ممتاز. همه آدمها رگههايي از خلاقيت دارند و يقيناً شما نيز در برخي زمينههاي مورد اشاره اين مقاله، خلاقانه ظاهر شده يا خلاقيتي بروز دادهايد. اگر ميخواهيد به ابعاد خلاقيت و مهندسي ذهن خود واقف شويد، اين نوشتهها را دوباره بخوانيد.
نتيجه طي چهل منزل به بحث مهندسي ذهن و مقوله خلاقيت پرداختيم و سعي كرديم اين مبحث را با الگوها، روشها، به زندگي خلاقانه گره بزنيم. مخاطب ما جوان است و جوان يعني جهان؛ جهاني از توان. از شما جوان خلاق و جوياي نام، انتظار ميرود كه روي مطالب تأمل داشته باشيد. شايد از بين مطالب همين چهل منزل، به نكات ظريفي از خلاقيت خويش دست يابيد. قبلاً نيز در اين سلسله مقالات كه چند ساله شده است، گفتهام كه «لذت كشف خويش را تجربه كنيد». شايد شما آدم خوش فكر، خلاق و مستعدي باشيد؛ ولي درنيافتهايد و به لذت كشف تواناي بي پايان خود نرسيدهايد. تجربه كنيد كه به امتحانش ميارزد.
پي نوشت: 1. عبدالجواد فلاطوري، پيامبران و فيلسوفان، ترجمه مهدي كنداني، همشهري، 1384، ص 9. General .2 Spicial .3 Creativity .4 5. جان دبليو سانتراك، زمينه روانشناسي، ترجمه مهرداد فيروز بخت، مؤسسه خدمات فرهنگي رسا، تهران 1383. 6. Perkins ,K.A Marcus, (2001) Cognitive - behavioral therapy to reduce weight conserns improves Journal of consulting and clinical . psychology.69-pp. 604-613. 7. جان، ديليوسانتراك، زمينه روانشناسي، ترجمه مهرداد فيروز بخت، مؤسسه خدمات فرهنگي رسا، تهران 1383.
آيا شما همان فردى هستيد كه خودتان مى گوييد؟ شايد تا چندى ديگر، براى اثبات اين قضيه فقط ارائه كارت شناسايى كافى نباشد و مجبور شويد خود را نيز در معرض اسكنرهاى بيومتريك قرار دهيد. واژه «بيومتريك» به طيف گسترده اى از فناورى هايى اطلاق مى شود كه هويت افراد را به كمك اندازه گيرى و تحليل خصوصيات انسانى شناسايى مى كنند. در يك تعريف عام تر، بيومتريك را علم و فناورى اندازه گيرى و تحليل آمارى داده هاى بيولوژيكى معرفى كرده اند اما تعريف دقيق تر و فنى تر آن كه امروزه رايج شده به قرار زير است:
هر خصوصيت فيزيولوژيكى يا ويژگى رفتارى منحصر به فرد و متمايز كننده، مقاوم و قابل سنجش كه بتواند براى تعيين يا تأييد خودكار هويت افراد به كار رود، بيومتريك نام دارد.
سيستم هاى بيومتريك داده هايى از كاربر را ذخيره و هر بار كه لازم شد براى تعيين هويت و تصديق اصالت فرد اين داده ها را مقايسه مى كنند. سال ها پيش كشور فرانسه سيستمى را ابداع كرد به نام سيستم برتيلون (Bertilon) كه براى تعيين هويت از تحليل اثر انگشت استفاده مى كرد. امروزه، تكنولوژى هاى بيومتريك مختلفى مورد استفاده قرار مى گيرد و هر كدام مبتنى بر يك خصوصيت فيزيولوژيكى يا رفتارى افرادند.
روش هاى تشخيص هويت
روش هاى تشخيص هويت موجود با ۳ عامل تقسيم بندى مى شوند: ۱- چيزهايى كه كاربران مى دانند (Some things the user knows) براى مثال، رمز عبور شخصى (Password). ۲- چيزهايى كه كاربران به همراه دارند (Some things the user have) مانند كارت هاى خودپرداز و كارت هاى هوشمند. ۳- چيزهايى كه مربوط به خود كاربران است (some things the user are) براى نمونه اثر انگشت، الگوى شبكيه و عنبيه و غيره. هر كدام از گزينه هاى بالا مزايا و معايبى دارند. كلمات عبور ممكن است حدس زده شوند يا لو بروند، اما به كاربر اجازه مى دهد كه قدرت خود را در اختيار شخص دلخواه ديگرى قرار دهد. به علاوه، بسيارى از افراد به سادگى كلمات عبور را فراموش مى كنند، مخصوصاً اگر به ندرت از آنها استفاده كنند. چيزهايى كه كاربران دارند مى توانند گم يا دزديده شوند، اما مى توانند در صورت لزوم به شخص ديگرى منتقل يا قرض داده شوند. مشخصات فيزيكى انعطاف ندارند و براى نمونه، نمى توان آنها را از طريق تلفن به شخص يا جاى ديگرى منتقل كرد. طراحان سيستم هاى امنيتى بايد اين سؤال را مطرح كنند كه آيا كاربران بايد توانايى انتقال اختيارات شان را به ديگران داشته باشند يا خير؟ پاسخ اين سؤال در انتخاب نوع و روش شناسايى و تعيين هويت مؤثر است. به علاوه، روش هاى شناسايى مى توانند به صورت تركيبى نيز مورد استفاده قرار بگيرند. براى مثال يك كارت و يك كلمه عبور به همراه يكديگر براى ورود به حساب بانكى درخواست شود.
سامانه بيومتريكى
سامانه بيومتريكى يك سامانه تشخيص الگو است كه هويت اشخاص را تعيين يا تأييد مى كند و اين عمليات را با استفاده از اطلاعات بيومتريك كاربران انجام مى دهد. نخستين گام در استفاده از اين سامانه ثبت اطلاعات بيومتريكى كاربران در بانك اطلاعات (Data Base) سامانه است كه پس از ثبت اطلاعات افراد در اين سامانه، دو نوع خدمت از سامانه بيومتريكى در خواست مى شود: تأييد هويت و تعيين هويت. آزمايش زيست سنجى (Biometric) در سامانه بيومتريك شامل سه گام است: ثبت مشخصات، مقايسه و به روز رسانى. ۱- ثبت مشخصات: كاربران با سنجش هاى اوليه در سيستم ثبت نام مى شوند. اين عمل در چندين مرحله براى ثبت اطلاعات دقيق انجام مى گيرد. ۲- مقايسه: گام بعدى مقايسه نمونه با الگوى مرجع است. در اين مرحله تعيين سطوح مناسب خطاى مجاز (tolerance) خصوصاً براى سنجش رفتارى از اهميت ويژه اى برخوردار است. ۳- به روز رسانى: تمامى سيستم هاى بيومتريك مخصوصاً آن هايى كه از خصوصيات رفتارى كاربر استفاده مى كنند، بايد براى به روزرسانى الگوى مرجع طراحى شده باشند.
اجزاى سامانه بيومتريك
سامانه بيومتريك از ۳ جزء اصلى تشكيل مى شود: ۱- ابزار اندازه گيرى: ابزار طراحى شده در سيستم بيومتريك در حقيقت نقش واسطه با كاربر را برعهده دارد و لذا بايد به راحتى توسط كاربران قابل استفاده باشد و در عين حال احتمال خطا در آن بسيار كم باشد. ۲- نرم افزار: اين نرم افزار كه براساس الگوريتم هاى رياضى طراحى شده است، متغيرهاى سنجش شده را با الگوى مرجع موجود در بانك اطلاعات مقايسه مى كند. ۳- سخت افزار: در طراحى سامانه بيومتريكى، به قطعات سخت افزارى و كاربرد آنها بايد بيش از ساير دستگاه هاى مشابه توجه نشان داد تا در انجام محاسبات دچار خطا نشود.
تعيين هويت
در فرايند تعيين هويت، سؤالى كه مطرح مى شود اين است كه او چه كسى است؟ دستگاه بيومتريك پس از دريافت داده هاى بيومتريك توسط شخص متقاضى به انجام عمل مقايسه مى پردازد كه اين مقايسه ميان اطلاعات بيومتريك شخص با اطلاعات موجود در بانك اطلاعات انجام مى گيرد. در اين حالت، فرض بر اين است كه اطلاعات فرد در بانك اطلاعات موجود است. تأييد هويت در فرايند تأييد هويت، سؤالى كه به دنبال پاسخش مى گرديم، اين است كه آيا او همان فردى است كه ادعا مى كند؟ در تأييد هويت، ابتدا متقاضى با استفاده از نام يا وارد كردن رمز عبور و يا يك مدرك شناسايى ادعا مى كند كه هويت خاصى را دارد. سپس سامانه به مقايسه داده هاى بيومتريكى مدعى با داده هاى ثبت شده در بانك مشخصات مى پردازد و ادعاى وى را مورد بررسى قرار مى دهد و نتيجه را اعلام مى كند.
انواع بيومتريك ها
بررسى هاى بيومتريك به دو دسته عمده تقسيم مى شود: ۱- تكنيك هاى رفتارى (Behavioral): در اين روش، طرز انجام كارى توسط كاربر سنجيده مى شود. مانند امضا كردن يا بيان كردن يك عبارت. ۲- فيزيكى (Physiometric) : در اين حالت، يك خصوصيت فيزيكى مانند اثر انگشت يا الگوى عنبيه مورد سنجش قرار مى گيرد. رفتارى ۱- امضا نگارى(scan-signature): تحليل نحوه امضا كردن يك شخص كه غالباً از آن به عنوان تشخيص امضاى ديناميكى نام برده مى شود، يكى از بيومتريك هاى رفتارى است. از پارامترهاى اصلى تحليل امضا مى توان به موارد زير اشاره كرد: شكل استاتيكى امضا، زمانى كه صرف امضا كردن مى شود، سرعت، شتاب، زاويه قلم، فشار وارده برقلم و نيز فشار وارده بر كاغذ، تعداد دفعاتى كه قلم از روى كاغذ برداشته مى شود كه اين موارد براى اشخاص مختلف در حدود ۹۵ درصد متفاوت است. ۲- نحوه تايپ كردن (scan key-Stroke): روشى كه يك نفر با صفحه كليد تايپ مى كند، يكى ديگر از بيومتريك هاى رفتارى است. تايپيست هاى ماهر تقريباً خيلى زود از الگوهاى تايپ كردن شان تشخيص داده مى شوند. در اين روش، زمان پائين نگه داشتن كليدها، سرعت زدن كليدها، ميزان خطا در زدن كليدها وغيره از عوامل مهم است. پياده سازى هاى فعلى به دليل مشكلات يكسان نبودن صفحه كليدها و تأخير نرم افزارها در جواب دهى، به سيستم آزمايشگاه محدود شده اند. به علاوه، هزينه پائين و عمليات شفاف، اين روش را به يك روش بسيار جذاب و ساده براى كاربردهايى همانند محافظت از سيستم هاى خبره تبديل كرده است. ۳- تشخيص صدا (scan-Voice): در اين سيستم، صداى كاربران، نوع و ضرباهنگ آن سنجيده و رتبه بندى مى شود. سپس اين عدد با اعداد مشابه پيشين مقايسه مى گردد. از جمله موارد استفاده آن اعطاى اجازه ورود به مكان هاى محافظت شده است، ولى اين سيستم بيشتر براى تأييد هويت از راه دور توسط تشخيص صدا در ارتباطات تلفنى مورد استفاده قرار مى گيرد. با وجود افزايش كيفيت اين سيستم- دقت آن هنوز به اندازه سيستم هاى ديگر بيومتريك نيست زيرا تشخيص صداى فرد ممكن است تحت تأثير شرايط فيزيكى وى (خستگى، سرماخوردگى، خواب آلودگى و غيره) تغيير كند. به علاوه، ابزار مورد استفاده مانند نوع تلفن نيز مى تواند روى فرايند تشخيص صدا اثر بگذارد. از اين رو، از اين سيستم معمولاً همراه با ساير سيستم هاى بيومتريك استفاده مى شود. عوامل ديگرى هم به تازگى مورد استفاده قرار گرفته اند كه كاربرد آنها محدود تر است. مانند نحوه راه رفتن، الگوى رگ هاى پشت دست، شكل گوش، بوى بدن و غيره.
فيزيولوژيكى
۱- اثر انگشت scan- Finger: اين روش از قديمى ترين روش هاى آزمايش تشخيص هويت است، هرچند در گذشته هاى دور تنها در زمينه جرم شناسى از آن استفاده مى شد. سيستم هاى بيومتريك مى توانند جزئياتى از اثر انگشت مانند تقاطع ها، كناره ها و برجستگى ها را ذخيره و سپس آنها را به نمونه هاى موجود در مرجع مقايسه كنند. اسكنرهاى نورى كه در اين روش مورد استفاده قرار مى گيرد، ابتدا تصوير برآمدگى ها و شيارهاى انگشت را ثبت مى كند؛ سپس با قرار گرفتن انگشت روى اسكنر، جزئيات بسيار كوچكى مانند محل انشعاب چند شاخه اى خطوط انگشت و يا محل به انتها رسيدن برآمدگى هاى آن با تصوير اثر انگشت موجود در سيستم مقايسه مى گردد. از اسكن اثر انگشت براى گرفتن اجازه ورود به مكان هاى امنيتى و يا دسترسى به اطلاعات كامپيوتر استفاده مى شود. كاربران مى توانند با داشتن يك اسكنر اثر انگشت براى كامپيوتر شخصى خود و ورود به آن و دسترسى به فايل ها را محدود كنند. ميزان دقت اسكن هاى بيومتريك در حدود ۹۵ درصد است. البته اين دقت به عواملى مانند جنسيت، خصوصيات نژادى و مواد شيميايى نيز بستگى دارد. ۲- اسكن عنبيه (scan-Iris): الگوى به كار رفته در عنبيه هر شخصى منحصر به فرد است. اين الگو در چشمان راست و چپ يك شخص نيز يكسان نيست. از اين رو، خطاى اين روش بسيار كم و در حدود ۱ به ۱۰ ميليون است. اسكن كردن عنبيه توسط دوربين هاى مادون قرمز صورت مى گيرد. ۳- اسكن شبكيه (scan- Retina): هر شبكيه نيز داراى الگوى خاص خود است كه در سامانه هاى بيومتريكى توسط يك پرتو نورى اسكن مى شود. اين روش در كاربردهاى امنيتى مورد استفاده قرار مى گيرد. ۴- هندسه دست (scan-Hand): بعضى از سامانه هاى بيومتريكى مبتنى بر اسكن دست اند. اين اسكن خطوط كف دست، عروق خونى پشت دست و يا هندسه دست را مورد بررسى قرار مى دهد. در خصوص هندسه دست از تصاوير ۳ بعدى دست و اندازه گيرى پهنا، عرض و طول انگشتان و بندانگشتان استفاده مى شود. به اين ترتيب كه كاربر دست خود را در فضاى مشخص شده قرار مى دهد و دوربين از زواياى بالا و كنار با تهيه تصاوير ۳ بعدى اطلاعات را از دست كاربر استخراج و سپس آنها را با اطلاعات موجود در بانك اطلاعات خود مقايسه مى كند. ۵- چهره نگارى (scan-Facial ): در اين روشن، از ويژگى هاى متمايز و منحصر به فرد چهره استفاده مى شود. بناى كار اين روش بر دو نوع تصوير بردارى ويديويى و حرارتى است كه روش اول از رواج بيشترى برخوردار و طرز به كارگيرى آن نيز نسبت به روش دوم آسان تر است. اساس كار اين روش مبتنى بر محل نقاط كليدى صورت از قبيل چشم ها، دهان و سوراخ هاى بينى است. در روش دوم، براساس گرماى نقاط مختلف صورت كاربر، اطلاعات آنها در سيستم نگه دارى شده، سپس با اطلاعات موجود در بانك اطلاعات مقايسه مى گردد تا درستى آن مشخص شود. كاربردهاى بيومتريك شناسايى مجرمان: براى شناخت و دستگيرى مجرمان كافى است كه آثار انگشتان آنها را با اطلاعات موجود در بانك اطلاعات مقايسه كرد. دسترسى به اطلاعات سيستم ها: براى ورود به اطلاعات مهم و حياتى هر سازمانى مى توان از اسم رمز و نيز اسكن عنبيه به طور همزمان استفاده كرد. دسترسى فيزيكى و حضور زمانى: در نسل جديد ساعت هاى حضور وغياب، از روش هاى اسكن چهره استفاده مى شود. شناسايى شهروندان: براى شناسايى و ثبت مشخصات شهروندان مى توان از انواع سامانه هاى بيومتريكى اشاره شده استفاده كرد. تجارت الكترونيك: با استفاده از كارت هاى اعتبارى و شناسه هاى بيومتريك از امنيت بالاترى نسبت به گذشته برخوردار شده است. مزاياى فناورى هاى بيومتريك ۱- غير قابل حدس زدن ۲- غير قابل فراموشى و غير قابل سرقت ۳- سرعت و راحتى استفاده ۴- عدم نياز به هزينه هاى امنيتى جهت استفاده از نيروى انسانى ۵- غير قابل تقلب ۶- امكان تعيين هويت اصلى و واقعى افراد فناورى هاى بيومتريك از جمله فناورى هايى به حساب مى آيند كه هزينه تمام شده نسبتاً بالايى دارند و بنابراين ممكن است براى افراد و يا سازمان هاى كوچك استفاده از آنها به صرفه نباشد. اما در يك مقايسه كلى تر، با توجه به امنيت بالاى سيستم هاى بيومتريك نسبت به سيستم هاى سنتى مانند قفل و زنجير و نگهبان و غيره شايد بتوان گفت كه در دراز مدت استفاده از اين فناورى براى سازمان ها به صرفه باشد و در مقابل نيز با توجه به توليد نسخه هاى جديد تر از اين گونه سخت افزار ها و توليد انبوه آنها، صرفه جويى بيشتر شامل حال كاربران شود و قيمت آنها بسيار پائين تر بيايد. درباره نواقص اين سيستم ها نيز مى توان عنوان كرد كه با توجه به امنيت بالاى آنها شايد پس از اتفاقى، خود شما هم نتوانيد به حساب بانكى خود وارد شويد و پول برداشت كنيد. آيا در آن لحظه هم نظرتان نسبت به فناورى هاى بيومتريك مثبت است؟
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن