سوالات دهم - 12

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

در مورد علت بیکاری در شهر یا منطقه محل زندگی خود تحقیق کنید

بازديد: 39
در مورد علت بیکاری در شهر یا منطقه محل زندگی خود تحقیق کنید

در مورد علت بیکاری در شهر یا منطقه محل زندگی خود تحقیق کنید

 

جواب فعالیت صفحه ۹۲ اقتصاد دهم در مورد علت بی کاری در شهر و محل سکونت

 

تا دهه ۶۰ تقریباً مشکل خاصی با عنوان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور وجود نداشت و حتی افراد دیپلمه نیز می توانستند به آسانی در مشاغل مختلف وارد شده و فعالیت کنند، اما امروز شرایط کاملاً تغییر یافته و افراد با مدارک کارشناسی تا دکترا نیز با چالش های فراوانی برای ورود به بازار کار مواجه اند.

کارشناسان می گویند اینکه چرا اقتصاد ایران به چنین وضعیتی دچار شده که توان جذب تقاضاهای شغلی موجود را ندارد و در نتیجه چند میلیون تقاضا برای کار شکل می گیرد به چند عامل بستگی دارد. اولا جهش یکباره میزان تولدها در دهه ۶۰ و رسیدن آنها به سن کار در دهه های ۸۰ و ۹۰، رشد نامناسب و ضعیف بنگاه های شغل ساز، ورشکستگی، تعدیل نیرو، در برخی موارد ورود تکنولوژی های نوین در کار، افزایش چشمگیر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و تغییر ذائقه آنها نسبت به کار؛ می توانند در ایجاد شرایط فعلی بازار کار ایران تاثیر مستقیم داشته باشند.

اما برخی دیگر از کارشناسان دلایل بیکاری فارغ التصحیلان را در۱۰ قسمت تقسیم کرده است.

۱- جمعیت دارای تحصیلات عالی بعد از انقلاب ۱۴ برابر شد که این میزان برای مردان حدود ۱۰ برابر و برای زنان ۲۳ برابر است؛ اما ظرفیت های بازار کار به عقیده کارشناسان اقتصادی و بازار کار  پیشرفت نکرده است.

۲- جامعه برای جستجوی بهتر کار از سطح تحصیلات کاردانی در دهه ۶۰ به سمت تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در دهه ۹۰ حرکت کرده است. این مسئله علاوه بر اینکه سطح توقعات جامعه از کار و اشتغال را تغییر می دهد، شاغل شدن افراد را پیچیده تر می کند این موضوعی مزید بر علت است.

۳- طی یکی دو دهه گرایش شدیدی به برخی رشته ها مانند بازرگانی، حقوق، مهندسی، رشته های گروه بهداشت و پزشکی، کشاورزی، کامپیوتر، دامپزشکی، علوم تربیتی و... شکل گرفت که نتیجه آن انباشت تقاضا برای کار برای فارغ التحصیلان این رشته ها، دشوارتر شدن ورود به بازار کار و در نتیجه دامن زدن به بیکاری کارجویان جوان است.

۴- آمارها نشان می دهد تمایل به تحصیل در برخی از این رشته ها به صورت تصاعدی و چشمگیر افزایش یافته است. به عنوان نمونه متقاضیان تحصیل در رشته های گروه بهداشت و پزشکی ۱۷ برابر شده، اما بازار کار برای این بخش وجود ندارد.

۵- با وجود بی میلی بیشتر فارغ التحصیلان به تحصیل در برخی رشته ها مانند زیرگروه های خدماتی، اما نرخ بیکاری افراد فارغ التحصیل در این رشته ها از سال ۶۵تا ۹۰ کاهش یافته و در سال های گذشته این رشته ها از بازار کار بهتری برخوردار شده اند. بنابراین نامتوازن بودن تحصیل در رشته های مختلف نیز دلیلی بر مسئله دار شدن اشتغال کارجویان تحصیلکرده است.

۶- برخی گروه های تحصیلی مانند کشاورزی، دامپزشکی و علوم تربیتی دارای بالاترین درصد از بیکاران هستند که دلایل گوناگونی دارد. اساساً در ایران، هیچگونه پایش و تحقیقی از وضعیت بازار کار رشته های دانشگاهی توسط دولت  یا خود دانشگاه ها صورت نمی گیرد و افراد بدون هرگونه اطلاعی از بازار کار آینده رشته های تحصیلی، وارد دانشگاه ها می شوند. متأسفانه در حال حاضر، هیچگونه بانک اطلاعاتی قابل اعتنایی از وضعیت بازار کار، نیازها، وضعیت جذب دانشجو، آینده شغلی کارجویان و اطلاعات مهم و کلیدی از این دست وجود ندارد و انتخاب ها باید با چشمانی بسته انجام شود.

۷- رشته های تحصیلی دانشگاهی توسط خود جوانان نیز اغلب بر اساس نیازسنجی بازار کار صورت نمی گیرد و افراد بر اساس پارامترهای دیگری مانند علاقه شخصی، رشته دانشگاهی انتخاب می کنند. این مسئله باعث می شود درصد قابل توجهی از کارجویان در زمان جستجو برای شغل، با مشکلات جدی مواجه شوند؛ هرچند علاقه و گرایش به رشته تحصیلی باعث ایجاد انگیزه در افراد برای تحصیلات می شود و بدون علاقه کاری پیش نمی رود ولی در شرایط فعلی بازار کار، باید تلفیقی از علاقه و بازار کار رشته ها را دنبال کرد.

۸- به دلایل نامعلوم نرخ مشارکت اقتصادی افراد دارای تحصیلات عالی از ۶۸.۹ درصد در سال ۶۵ به ۴۸درصد در سال ۹۰ کاهش یافته که معنای آن  بی برنامگی درصد قابل توجهی از افراد تحصیل کرده درباره آینده خود است.عدم مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز یکی از علت های مهم در بیکاری دانشجویان است.

۹- بیکاری افراد دارای تحصیلات عالی در فاصله سال های ۶۵ تا ۹۰ به میزان ۴ برابر شده است؛ با این حال دانشگاه ها همچنان به روند جذب دانشجو ادامه می دهند و صف متقاضیان ورود به دانشگاه هم  برقرار است. همچنین شاید زمان آن رسیده باشد که بخش قابل توجهی از تحصیلات پس از دیپلم متوسطه به سمت رشته های فنی و مهارت آموزی سوق پیدا کند.

۱۰- اگر قرار است دانشگاه ها به روال رقابتی جذب دانشجو ادامه دهند، یکی هم باید برای بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاه ها، برنامه ریزی کند به نحوی که یا پذیرش میلیونی دانشجو تا چند سال متوقف شود  یا اینکه فرصت های جدید شغلی برای ورود افراد به بازار کار فراهم شود.

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 17 بهمن 1398 ساعت: 5:59 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

برای مبارزه با تورم چه راه هایی وجود دارد- اقتصاد دهم

بازديد: 0
برای مبارزه با تورم چه راه هایی وجود دارد- اقتصاد دهم

برای مبارزه با تورم چه راه هایی وجود دارد- اقتصاد دهم

 

جواب فعالیت صفحه ۹۲ اقتصاد درباره راه های مباره با تورم

 

۱) جلوگیری از رشد بی رویه نقدینگی؛ براساس محاسبات کارشناسانه بهترین حد رشد سالانه نقدینگی در کشور ما حدود ۱۰ درصد است و افزایش آن تا حداکثر ۲۰ درصد در شرایط ضروری نیز قابل قبول است و البته تورم زا است ولی درحد بحرانی نخواهد بود.
۲) گرفتن معادل مبلغ چک پول های واگذاری به بانکها از سوی بانک مرکزی و بلوکه کردن آن برای جلوگیری از رشد نقدینگی از این راه.
۳) اجرای قانون در مورد وجوه دولتی در بانکها و بلوکه کردن ۸۸ درصد آنها به منظور جلوگیری از رشد نقدینگی از این طریق.
۴) کاهش هزینه های غیرضروری دولت به منظور کاهش کسر بودجه با اجرای انضباط مالی در دولت.
۵) افزایش حقوق کارمندان به صورت پلکانی با میانگین کمتر از نرخ تورم، زیرا از سویی باید حداقل های حقوق زیرخط فقر را افزایش داد و از سوی دیگر افزایش حقوق برابر با نرخ تورم خود نیز از عوامل تورم است، افزایش حقوق خانوارهای زیرخط فقر اجتناب ناپذیر است و تورم ناشی از آن را باید تحمل کرد.
۶) برای کاهش آثار تورمی وارداتی باید تولید آنها را در داخل افزایش داد که اقدامی بلند مدت است و در کوتاه مدت جبران ناپذیر است و چاره ای از آن نیست.
۷) نظارت بر مصرف وجوه بانک که به صورت تسهیلات در اختیار طرح های زودبازده قرار می گیرد، به منظور جلوگیری از انتقال این وجوه به سوی دلالی و خرید مسکن و زمین که یکی از عوامل کنونی افزایش تورم است.
۸) تخصیص منابع طرح های عمرانی مطابق با قانون بودجه ۸۷ به طرح هایی که تا پایان ۸۷ به بهره برداری می رسند.
۹) تخصیص بدون تعجیل منابع طرح های عمرانی و کمتر از سقف مصوب که موجب کمتر شدن تزریق نقدینگی می گردد.
۱۰) خودداری از ایجاد هرگونه طرح جدید عمرانی از سوی دولت.
۱۱) راه اندازی صندوق یا بانک سرمایه گذاری با استفاده از ذخایر ارزی به منظور اعطاء تسهیلات ارزی به سرمایه گذاران بخش خصوصی، از جمله به تولید کنندگانی که زیرظرفیت تولید و اشتغال کار می کنند تا از سویی تولید آنان افزایش یابد و از سوی دیگر اشتغال افزایش یابد.
۱۲) ترزیق بیشتر ارز به بازار از سوی بانک مرکزی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت آن در بازار و حرکت آرام و تدریجی به سوی کاهش قیمت ارزی به طوری که شوک به بازار وارد نکند و موجب کاهش صادرات نگردد.
۱۳) خودداری دولت در سفرهای استانی از دادن وعده هایی که انتظارات مردم را افزایش می دهد.
۱۴) دادن پیامهای مثبت ضدتورمی با اقدامات عملی به منظور کاهش انتظارات تورمی شبیه کاری که مجلس هفتم با قانون تثبیت قیمت ۹ قلم کالاهای دولتی درسال ۱۳۸۳ انجام داد و آثار روانی ناشی از آن موجب کاهش نرخ تورم درسال ۱۳۸۴ شد و ۳.۱درصد نرخ تورم را یک ساله پائین آورد.

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 17 بهمن 1398 ساعت: 5:54 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اگر یک خانواده سازمان یا کشور بودجه نداشته باشد با چه مشکلاتی مواجه می شود

بازديد: 279
اگر یک خانواده سازمان یا کشور بودجه نداشته باشد با چه مشکلاتی مواجه می شود

اگر یک خانواده سازمان یا کشور بودجه نداشته باشد با چه مشکلاتی مواجه می شود


واژه بودجه در فارسی از زبان فرانسه اقتباس شده و در فرانسه نیز از زبان انگلیسی اقتباس شده است. علت این امر آن است که رویه تنظیم بودجه و به تصویب رساندن آن در پارلمان ابتدا از کشور انگلستان شروع شده است .

  واژه بوژت (Bouget) یک واژه فرانسه قدیم است و به کیف چرمی اطلاق می شده است که وجوه نقد را در آن نگهداری می کردند. بدین جهت ابتدا کیف چرمی که محتوی صورت مخارج و درآمدهای دولت انگلیس بوده و وزیر دارای انگلیس آن را با خود به پارلمان می آورده و صورت های مخارج و درآمدهای مملکتی را از آن کیف خارج کرده و برای تصویب به پارلمان عرضه می داشته است در انگلیس budjet نامیده می شد. بتدریج معنی اصطلاح بودجه از خود کیف تبدیل به محتویات آن شد.

  بعداً که به تدریج صورت های مزبور در یک صورت واحد گنجانده شده است، این صورت بنام باجت در انگلیس و بودجه در فرانسه نامیده شده و در سایر زبانها نیز همین کلمه بکار برده شد.

  

  بودجه به معنای تخصصی و کاربردی :

  بودجه برنامه مالی و اجرایی دولت است که برای یکسال مالی تهیه و حاوی پیش بینی درآمدها و سایر مناطع تامین اعتبار و برآورد هزینه ها برای انجام عملیاتی که منجربه نیل به سیاست های و اهداف پیش بینی شده در برنامه توسعه تهیه می شود و شامل اجزای زیر است :

  - بودجه عمومی دولت

  - بودجه شرکت های دولتی – بانک ها و سایر موسسات وابسته

  

  * بودجه یک سند مالی ، اجرایی و برنامه ای است و بودجه ریزی همانند برنامه ریزی است و مراحل چهارگانه مذکور را در کوتاه مدت می گذارند.

  * یعنی برنامه ریزی کوتاه مدت ( در طول یکسال ) چون نظام مالی کشور یکساله است.

  * برنامه به خودی خود قابلیت اجرایی ندارد بلکه به موجب قانون، سالیانه و دقیق شده و سپس قابل اجرا می باشد.

  

  اهمیت بودجه

  بودجه بندی اهداف و کاربردهای مختلف در تنظیم ، تصویب ، اجرا و کنترل سیاست های دولت دارد. در مرحله اول ، بودجه چارچوبی را برای تنظیم سیاست های دولت فراهم می کند و فعالیتهای مختلف برای رسیدن به اهداف توسعه و تقسیم این فعالیت ها بین دستگاههای اجرایی تعیین می شود . در مرحله تصویب، بودجه، وسیله کنترل قانونی است. در مرحله اجرا ، بودجه بندی راهنمای مدیران در اجرای سیاست های تدوین شده است و در نهایت بودجه بندی مهم ترین ابزار کنترل و نظارت بر عملکرد دولت محسوب می شود. بنابراین اهداف و مقاصد بودجه بندی را می توان به شرح زیر بیان کرد:

  1- بودجه وسیله ای برای تدوین و تنظیم برنامه های دولت است .

  2- بودجه وسیله تحصیل مجوز قانونی برای فعالیت های دولت است .

  3- بودجه راهنمای اجرای سیاست های دولت است .

  4- بودجه قوی ترین وسیله کنترل قوه مجریه توسط قوه مقننه و وسیله آگاهی و اطمینان مردم از مصرف صحیح و قانونی منابع و وجوه عمومی است .

  

  

  به طور کلی این هزینه ها در سه دسته کلی قرار می‌گیرند:

  - هزینه‌ای (جاری)

  - طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ( عمرانی )

  - بازپرداخت بدهی‌ها و تعهدات دولت

  قانون بودجه مانند هر قانون دیگر به وسیله رئیس دولت به سازمان و دستگاه های مربوط ابلاغ می شود. در هریک از وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه ها نیز بودجه مربوط به تفکیک وتناسب و به وسیله دفتر بودجه به مراکز هزینه ابلاغ می شود.

  بودجه ریزی :

  بودجه ریزی فرایندی است سازمان یافته برای اجرای برنامه در کوتاه مدت.

  فرایند بودجه ریزی شامل مراحل زیر می باشد:

  1- تهیه و تدوین بودجه

  2- تصویب بودجه

  3- اجرای بودجه

  4- نظارت ( فاقد ارزشیابی و اصلاح می باشد)

 

مشکلات نداشتن بودجه :

اما نکته مهم این است که کسری بودجه باید پدیده ای باشد که هدایتگر آن دولت بوده و هدف رسیدن به برخی متغیرهای دیگر از جمله رشد اقتصادی باشد در غیر این صورت و با وقوع کسری بودجه و پولی کردن تأمین آن حتماً به پدیده مخرب تر دیگری به نام تورم برخواهیم خورد.

برای مثال در کشورهایی مانند فنلاند، فرانسه، ایتالیا و یا انگلستان با وجود این که از نسبت کسری بودجه بالایی برخوردارند، اما نرخ تورم در آنها بسیار پایین است.از سوی دیگر در برخی دیگر از کشورها از جمله شیلی و مکزیک هرچند در برخی سالها با مازاد بودجه مواجه بوده اند اما نرخ تورمهای دو رقمی را تجربه کرده اند.

در کنار این کشورها باید به کشورهایی مانند رومانی و ترکیه اشاره کرد که با وجود کسری بودجه با تورم های بالایی مواجه بوده اند.اما کشور ما در بین این تقسیم بندی در گروه سوم قرار گرفته است. به عبارت دیگر وقوع کسری بودجه در ایران بلافاصله تأثیر خود را بر روی تورم به جای گذاشته است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 17 بهمن 1398 ساعت: 5:46 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,
نظرات(0)

کدام سازمان های توسعه ای درآمدهای خود را به خزانه داری کل واریز نمی کنند

بازديد: 99
کدام سازمان های توسعه ای درآمدهای خود را به خزانه داری کل واریز نمی کنند

کدام سازمان های توسعه ای درآمدهای خود را به خزانه داری کل واریز نمی کنند

 

فعالیت صفحه ۱۰۱ اقتصاد دهم  کدام سازمان ها درامد خود را به خزانه کل واریز نمی کنن

 جواب فعالیت: بانکها و بیمه‌های دولتی و سازمان‌های توسعه‌ای به خزانه‌داری کل هزینه را واریز نمی کنند

در اصل ماده ۴ تصریح شده است که شرکتهای دولتی موضوع قانون مدیریت خدمات کشوری و شرکتهای دولتی موضوع قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌ و چهارم قانون اساسی، به استثنای بانکها و بیمه‌های دولتی و سازمان‌های توسعه‌ای شامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،‌ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران،

 سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت شهرک‌های کشاورزی، مشمول مقررات قانون محاسبات عمومی کشور می‌باشند و تمامی درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات آنها به حسابهای معرفی‌شده از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود تا حسب‌مورد طبق احکام و مقررات قانونی مربوط هزینه شود.

 عدم رعایت مفاد ماده(۷۶) قانون محاسبات عمومی کشور در مورد حسابهایی که خلاف مقررات مذکور گشایش یافته است، تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب می‌شود.

بانک‌های عامل حسب اعلام بانک مرکزی و خزانه‌داری کل کشور موظفند نسبت به بستن حسابهایی که خلاف مقررات مذکور افتتاح شده‌اند، اقدام نمایند.

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 16 بهمن 1398 ساعت: 20:25 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اگر در میان بستگان شما به تازگی کسی معامله ای انجام داده است(خانه یا خودرو) بررسی کنید

بازديد: 17
اگر در میان بستگان شما به تازگی کسی معامله ای انجام داده است(خانه یا خودرو) بررسی کنید

اگر در میان بستگان شما به تازگی کسی معامله ای انجام داده است(خانه یا خودرو) بررسی کنید که چه مقدار مالیات بر نقل و انتقال دارایی پرداخته است

 

فعالیت صفحه ۱۰۴ اقتصاد دهم درباره مالیات نقل و انتقال  خانه یا خودرو

 

مالیات نقل و انتقال ملک، شامل سه نوع مالیات انتقال حق واگذاری (سرقفلی)، درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک (نوساز) و مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه می‌شود که هر یک از مؤدیان این مالیات‌ها به ترتیب معادل دو ، ۱۰ و دو درصد به ارزش معاملاتی ملک مشمول مالیات می‌شوند.

به گزارش ایسنا، مالیات نقل و انتقال ملک، نوع دیگر مالیات بر درآمد املاک است که شامل مالیات انتقال حق واگذاری (سرقفلی)، مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک (نوساز) و مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه می‌شود.

همچنین مالیات نقل و انتقال املاک به ماخذ ارزش معادل معاملاتی و به نرخ پنج درصد مشمول مالیات می‌شوند.

 محاسبه ارزش معاملاتی املاک چگونه است؟

در محاسبه ارزش معاملاتی املاک و در نتیجه تعیین مالیات نقل و انتقال املاک مبنای آن تقویم ارزش معاملاتی عقد املاک است که فاکتورها و پارامترهایی بسته به نوع ملک دخالت دارند.

مساحت عرصه، مساحت بنا، قدمت بنا یا سال ساخت، نوع اسکلت بنا، تاسیسات و تجهیزات به کار رفته، نوع استفاده و کاربری و محل وقوع ملک از جمله عواملی هستند که بر محاسبه ارزش معاملاتی املاک و تعیین مالیات نقل و انتقال تاثیر می‌گذارد.

مالیات انتقال حق واگذاری املاک (حقوق صنفی و سرقفلی) یکی از انواع مالیات نقل و انتقال املاک است که براساس آن انتقال محل واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق به نرخ ۲ درصد در تاریخ واگذاری مالکان عین یا صاحبان حق، مشمول مالیات می‌شوند.

 گفتن این نکته ضروری است که حق واگذاری، حق کسب، پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری محل است.

مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش املاک چیست؟

درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، مشمول مقررات مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل اشخاص حقوقی خواهد بود.

گفتنی است که اولین نقل و انتقال ساختمان‌های مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی، مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ۱۰ درصد به ماخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است.

علاوه براین، مالیات قطعی مؤدیان این ماده، پس از رسیدگی طبق مقررات تعیین می‌شود. البته شمول مقررات این ماده در خصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته باشد.

همچنین، شهرداری‌ها موظف هستند همزمان با صدور پروانه ساخت و در هنگام صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی گزارش کنند.

گفتنی است؛ شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از حکم این ماده مستثنی هستند.

مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه

مالک یا مالکان بابت اعلام رضایت نسبت به انتقال حق واگذاری محل (سر قفلی) اجاره بدون انتقال سرقفلی و تغییر شغل، مشمول مالیات به نرخ دو درصد هستند.

 مؤدیان موضوع این نوع مالیات مکلف هستند، اظهارنامه مالیاتی خود را در مورد حق واگذاری محل تا ۳۰ روز پس از انجام معامله و در سایر موارد تا آخر تیرماه سال بعد به انضمام مدارک مربوط به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و مالیات متعلقه را طبق مقررات پرداخت کنند.

گفتنی است؛ عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر، مشمول جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد مالیات متعلقه می‌شود که غیر قابل بخشودگی است. همچنین، عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر مشمول جریمه‌ای معادل ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر ماه دیرکرد پس از اتمام سررسید تعیین می‌شود.

در مورد مؤدیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند مبلغ مندرج در اظهارنامه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم آن و نسبت به مابه‌اختلاف از تاریخ مطالبه، همچنین در مورد مؤدیانی که از تسلیم اظهارنامه خودداری کرده یا اصولاً مکلف به تسلیم اظهارنامه نیستند؛ مهلت تسلیم اظهارنامه پرداخت مالیات حسب مورد است.

 مدارک لازم جهت نقل و انتقال املاک

 استعلام دفاتر اسناد رسمی با ذکر نام خریدار، تصویر سند مالکیت و بنچاق، تصویر شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار، تصویر پایان کار، تصویر پروانه تخریب، نوسازی و عدم خلاف در مورد املاک در دست ساخت، تصویر صورت مجلس تفکیکی، تصویر اسناد اجاری(رسمی یا عادی)، تصویر گواهی واریز مالیات بر ارث، تصویر وکالت‌نامه در صورت مراجعه به وکیل، تصویر مباینه‌نامه یا قولنامه در خصوص انتقال حق واگذاری محل از جمله مدارکی هستند که برای نقل و انتقال املاک لازم هستند.

 

در محاسبه ارزش معاملاتی و در نتیجه آن تعیین مالیات نقل و انتقال املاک که مبنای آن تقویم ارزش معاملاتی املاک می باشد فاکتورها و پارامترهای متعددی بسته به نوع ملک دخالت دارند

که بصورت اجمالی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

مساحت عرصه- مساحت بنا – قدمت بنا یا سال ساخت بنا نوع اسکلت بنا – تاسیسات و تجهیزات بکار رفته – نوع استفاده و کاربری ، نوع مالکیت -بر خیابان محل وقوع ملک و…

مثال : محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک:

مورد انتقال یکدستگاه آپارتمان مسکونی با مشخصات ذیل :

+ مساحت مفید آپارتمان ۲۹/۱۳۲ متر مربع با ارزش معاملاتی                         ۳۶٫۴۱۰٫۴۴۱ ریال

+ قدرالسهم از عرصه ۷۶/۴۳ مرت مربع با ارزش معاملاتی                              ۹٫۳۶۴٫۶۴۰ ریال

+ پارکینگ و مشاعات ۳۶/۴۱ متر مربع با ارزش معاملاتی                                ۴٫۵۵۳٫۴۳۸ ریال

+ آسانسور دارد با ارزش معاملاتی                                                            ۱٫۱۱۶٫۲۲۵ ریال

+مجموع ارزش معاملاتی آپارتمان مورد انتقال                                              ۵۱٫۴۴۴٫۷۴۴ ریال

+مالیات نقل و انتقال       

 

توجه

 

همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.

بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 16 بهمن 1398 ساعت: 20:18 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 30

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس