سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
2416 - طرح درس سالانه کتاب کاربر گرافیکی محتوای آموزشی
-فایل بصورت ورد و قابل ویرایش - تعداد صفحات : سه صفحه - قیمت : شش هزار تومان :
برای اطمینان شما عزیزان:
فایل پی دی اف کامل این طرح درس فقط برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش و بدون آرم این طرح درس به قیمت شش هزار تومان از لینک خرید دریافت نمائید .ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :
در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این طرح درس را از لینک خرید زیر و با قیمت شش هزار تومان دریافت نمائید :
راهنمای خرید : برای خرید آنلاین و دریافت بلافاصله فایل ورد ابتدا بر روی لینک خرید زیر کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید و دانلود سایت علمی و پژوهشی آسمان شوید .لینک خرید :
تشبیه (در هر دو مصراع) - تشخیص (دهان چشمه) - کنایه (تیر بر هدف رفتن کنایه از مستقیم و با سرعت) - جناس ناهمسان (صدف و هدف) - تناسب (تیر و هدف)
2- با توجّه به شعر نیما، «چشمه نماد» چه کسانی است؟
انسانهای مغرور و خودبین
3- آمیختن دو یا چند حس، در کلام را «حس آمیزی» میگویند؛ مانند: «از صدای سـخن عشـق ندیدم خوشـتر» ؛ به جای «شـنیدن سخن» ، «دیدن سخن» آمده است.
* نمونهای کاربرد این آرایۀ ادبی را در سرودۀ نیما بیابید.
شیرین سخنی (به دلیل آمیختگی دو حس چشایی و شنیداری) شاعر به جای شنیدن سخن از چشیدن سخن استفاده کرده است.
۴- هر واژه، یک معنای اصلی و یک یا چند معنای غیر اصلی دارد؛ ه معنای اصلی واژه، معنای حقیقی و به معنای غیر اصلی آن، معنای مجازی میگویند. کلمهای که در معنای غیر حقیقی به کار رفته باشد، «مجاز» نامیده میشود مثال:
همان طور که می دانید، «گوش» اندام شنوایی است و در این معنا، «حقیقت» است و نمیتواند در پسِ دیوار بیاید؛ شاعر در بیت اوّل، به مفهوم مجازی «گوش ،»یعنی؛ «انسانِ سخن چین» تأکید دارد. اکنون به بیت دوم توجّه نمایید.
«سرو»، در لغت، نام گونهای درخت است، ولی شاعر، آن را در معنای دیگری به کاربرده است ،یعنی؛ «سرو» در اینجا، «مَجاز» است.
در شعر این درس دو نمونه مَجاز بیابید و مفهوم هر یک را بنویسید.
قلمرو فکری (صفحهٔ ۱۵ کتاب درسی)
1- پس از رسیدن به دریا، چه تغییری در نگرش و نحوهٔ تفّکر «چشمه» ایجاد شد؟
به کوچکی و حقارت خود پی برد و از غرور و خودبینی دست برداشت و محو عظمت و بزرگی دریا شد.
2- معنای بیت زیر را به نثر روان بنویسید.
نعره بر آورده، فلک کرده کر
دیده سیه کرده، شده زَهره در
دریایی که خروشش گوش همه را کر کرده بود، چشمان ترسناک و هراس انگیز داشت.
3- سرودۀ زیر از سعدی است، محتوای آن را با شعر نیما مقایسه کنید.
یکی قطره باران ز ابری چکید
خجل شد چو پهنای دریا بدید
که جایی که دریاست من کیستم؟
گر او هست حقّا که من نیستم
چو خود را به چشم حقارت بدید
صدف در کنارش به جان پرورید
بلندی از آن یافت کو پست شد
در نیستی کوفت تا هست شد
تأکید هر دو سروده بر فروتنی و تواضع و نیز پرهیز از غرور و خودبینی است. چشمهای که در شعر نیما مغرور و متکبراست و همه کس را به چشم حقارت میبیند با دیدن عظمت دریا سکوت اختیار میکند اما قطره باران در شعر سعدی متواضع و فروتن است و این تواضع سبب میشود که او با ارزش شود.
همچنین پاسخ سایر فعالیت های دروس فارسی 1 دهم را از لینک های زیر ببینید :
مرگ که شامل همهی انسانها میشود روزی نصیب شما هم خواهد شد.
آرایه: مجاز (خاص و عام از همۀ مردم) - مراعات نظیر (حلق، دهان) - تضاد (خاص، عام) - تلمیح (به کُل نفسٍ ذائقه الموت) چون دادِ عادلان به جهان در، بقا نکرد
بیداد ظالمان شما نیز بگذرد
زمانیکه عدالت انسانهای عادل در جهان پایدار نماند، پس مطمئن باشید که ستم شما ظالمان نیز از بین خواهد رفت.
آرایه: تضاد (داد و بیداد، عادلان و ظالمان)
در مملکت چو غرّشِ شیران گذشت و رفت
این عوعوِ سگانِ شما نیز بگذرد
در سرزمینی که نعرۀ انسانهای شیر صفت و جوانمرد گذشته، ناجوانمردی و سگ صفتی انسانهای پست هم از بین خواهد رفت.
آرایه: استعاره (شیران: پهلوان، سگان: ناجوانمردان) بادی که در زمانه بسی شمعها بکُشت
هم بر چراغدان شما نیز بگذرد
مرگ همچون بادی است که در این روزگار چراغ زندگانی بسیاری را خاموش کرد. شما هم آسوده نباشید که سرانجام چراغ عمر شما را نیز خاموش خواهد کرد.
آرایه: استعاره (باد استعاره از مرگ، شمع استعاره از مردم، چراغدان استعاره از عمر و زندگی) - مراعات نظیر (شمع و چراغدان) زین کاروانسرای، بسی کاروان گذشت
ناچار، کاروانِ شما نیز بگذرد
این دنیا چون کاروانسرایی است که انسانهای بسیاری آمدهاند و رفته اند. کاروان زندگی شما نیز به ناچار ازین کاروانسرا عبور خواهد کرد و عمرتان به پایان خواهد رسید.
آرایه: استعاره (کاروانسرا استعاره از دنیا، کاروان استعاره از انسانها) - تکرار (کاروان) ای مُفتَخَر به طالع مسعود خویشتن
تأثیر اختران شما نیز بگذرد
ای کسانی که به بخت خوب خود افتخار میکنید آگاه باشید که ستارۀ بخت شما نیز روزی خاموش خواهد شد.
آرایه: مراعات نظیر (طالع مسعود، تأثیر اختران)
بر تیر جورتان ز تَحمّل سپر کنیم
تا سختی کمان شما نیز بگذرد
مجبوریم در برابر ظلم و ستم شما تحمل کنیم تا قدرت حکومت شما سپری شود و سرنگون شوید.
آرایه: مراعات نظیر (تیر، سپر، کمان) - تشبیه (تحمل به سپر) - استعاره (سختی کمان استعاره از قدرت)
ای تو رمه سپُرده به چوپانِ گرگْ طبع
این گرگی شبان شما نیز بگذرد
ای پادشاه ظالمی که مردم بیچاره را به والیان درنده و گرگ صفت سپردهای، این دوران ظلم و ستم شما نیز پایان خواهد یافت.
آرایه: مراعات نظیر (چوپان، رمه، شبان، گرگ) - تشبیه (چوپان گرگ طبع) - استعاره (رمه از مردم و گرگ از حاکمان و والیان)
کارگاه متــن پژوهــی
قلمرو زبانی (صفحهٔ ۷۰ کتاب درسی)
1- در شعری که خواندید، پنج واژۀ مهمّ املایی بیابید و بنویسید.
گفتم که نوش لعلت ما را به آرزو کشتگفتـا تـو بندگی کـن کاو بنده پـرور آید
بادی که در زمانه بسـی شمعها بکشتهـم بـر چراغـدان شـما نیـز بگـذرد
کشتن در بیت اول به معنای «در حسرت گذاشتن» آمده است، اما در بیت دوم به معنای «خاموش کردن» به کار رفته است.
- واژههای زیر را مانند نمونه به دو شیوه جمع ببندید.
نمونه: مکان: مکانها، اماکن
* مِحنَت: محنتها - مِحَن
* دعا: دعاها - ادعیه
* خاص: خاصیتها - خواص
قلمرو ادبی (صفحهٔ ۷۰ کتاب درسی)
1- قافیه و ردیف را در بیت نخست این سروده مشخّص کنید.
واژههای قافیه «جهان» و «زمان» - ردیف «شما نیز بگذرد»
2- در بیت زیر، کنایه ها را بیابید و مفهوم آنها را بنویسید.
تا سختی کمان شما نیز بگذردبر تیر جورتان ز تحمّل سپر کنیم
سپر کردن تحمل: کنایه از تحمل رنجها و سختیهاسختی کمان: کنایه از قدرت و زورگویی
3- به بیت زیر توجّه کنید:
نقش کردم رخ زیبای تو در خانۀ دلخانه ویران شد و آن نقش به دیوار بماند
در مصراع اوّل، شـاعر، «دل» را به «خانه» تشـبیه کرده اسـت؛ سپس در مصراع دوم، به سبب شـباهت آن دو بـه هـم، مشبّه (دل) حـذف کـرده و فقط مشـبّه به (خانه) را ذکر کرده اسـت تا شباهت را تا مرحلۀ یکی شدن نشان دهد؛ به این تصویر خیال انگیز، «استعاره» میگویند. در استعاره، یک تشبیه (مشبّه یا مشبّه به) ذکر نمیشود.
مثال برای حذف مشبّه به خورشید شکفت.
«خورشـید» به «گل» تشـبیه شـده است. «شـکفتن» از ویژگیهای گل است که به خورشید نسـبت داده شده است.
* توجه: استعاره، نوعی مجاز است که بر پایۀ تشبیه بنا شده است.
* در بیت پنجم، استعاره ها را مشخّص کنید و مفهوم هر یک را بنویسید.
* بادی که در زمانه بسی شمعها بکشت ← باد: مجاز از مرگ و نابودی است. شمع: مجاز از مردم
* تأثیر اختران شما نیز بگذرد ← اختر: مجاز از بخت و اقبال نیکوست.
* آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام ← خاص و عام: مجاز از همه مردم
قلمرو فکری (صفحهٔ ۷۱ کتاب درسی)
1- با توجه به توضیح زیر، معنی و مفهوم بیت اوّل درس را به نثر روان بنویسید.
سیف الدّین محمّد فرغانی، در سدۀ هفتم هجری، هنگامی که شهرهای بزرگ و آباد ایران، در آتش بیداد مغولان می سوخت، این شعر را سرود. سیف در این سروده، از رفتار ظالمانۀ فرمانروایان و تاخت و تاز سپاه مغول، با بیان کوبندهای انتقاد میکند.
2- در بیت زیر، مقصود شاعر از«رمه»، «چوپان گرگ طبع» و «گرگی شبان» چیست؟
ای تو رمه سپرده به چوپانِ گرگْ طبعاین گرگی شبان شما نیز بگذرد
رمه: مردم زیر دست حکومتچوپان گرگ طبع: حاکمان ستمگر دست نشاندهگرگی شبان: دوران ظلم و ستم
3- از متن درس، برای حدیث و آیۀ زیر، نمونه بیتی مرتبط بیابید و بنویسید.
* «الدّهرُ یَومانِ یومُ لَک و یَومُ علیک». امام علی (ع)
ای مُفتَخَر به طالع مسعود خویشتن
تأثیر اختران شما نیز بگذرد
* «کلُّ نفسٍ ذائقهُ الموت». سورۀ آل عمران، آیۀ 185
آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام
بر حلق و بر دهانِ شما نیز بگذرد
4- سرودۀ زیر، یادآور کدام بیت درس است؟
ما بارگه دادیم، این رفت ستم بر مابر قصر ستمکاران، گویی چه رسد خِذلان
خاقانی
چون دادِ عادلان به جهان در، بقا نکرد
بیداد ظالمان شما نیز بگذرد
5- در بیت زیر به کدام باور قدیمی اشاره شده است؟
ای مُفتَخَر به طالع مسعود خویشتن
تأثیر اختران شما نیز بگذرد
اینکه ستارگان در سرنوشت انسانها مؤثر بوده اند و مایۀ خوش بختی و بدبختی آنها را ستارگان رقم میزدهاند.
ر
همچنین پاسخ سایر فعالیت های دروس فارسی 1 دهم را از لینک های زیر ببینید :
به او گفتم از انسانهای عاشق راه و رسم وفاداری یاد بگیر، گفت زیبا رویان کمتر وفا دارند.
آرایه: مناظره (گفتم و گفتا)
گفتم که بر خیالت راه نظر ببندم
گفتا که شبرو است او از راه دیگر آید
گفتم که دیگر به خیالت اجازه نمیدهم که وارد ذهن من شود. او گفت خیال من مانند شب گردان، شبانه در حرکت است و دوباره از راهی پنهان به ذهن تو وارد میشود.
گفتم که بوی خوش زلف تو مرا در گمراهی انداخت. گفت اگر خوب توجه کنی همین زلف تو را هدایت میکند.
آرایه: تشخیص (مصراع اول) - متناقض نما (زلف گمراه کننده میتواند هدایتگر باشد.) گفتم خوشا هوایی کز باد خُلد خیزد
گفتا خنک نسیمی کز کوی دلبر آید
به معشوق گفتم که چه خوش هوایی است، اگر از بهشت بیاید. گفت بهترین نسیم آن است که از کوچۀ معشوق بوزد.
آرایه: مراعات نظیر (هوا، باد، نسیم) - (خنک، خوشا) - موازنه گفتم که نوش لعلت ما را به آرزو کشت
گفتا تو بندگی کن کاو بنده پرور آید
گفتم از حسرت لبهای شیرنات جانم به لب آمد. گفت تو بندۀ مطیعی باش، چون او به زیر دستانش توجه خاصی دارد.
آرایه: استعاره (لعل) - تشخیص (هر دو مصراع) - کنایه (به آرزو کشتن) گفتم دل رحیمت، کی عزم صلح دارد
گفتا مگوی با کس تا وقت آن درآید
گفتم دل مهربان تو چه زمانی قصد دوستی با من دارد؟ گفت این راز را با کسی در میان مگذار تا موقع آن فرا برسد. گفتا زمان عشرت، دیدی که چون سرآمد
گفتا خموش حافظ، کاین غُصه هم سرآید
گفتم دیدی که چگونه زمان خوشی به پایان رسید. گفت: حافظ! چیزی نگو، زیر این غم و غصه نیز روزی تمام میشود.
آرایه: جناس (سرآمد، سرآید)
کارگاه متــن پژوهـی
قلمرو زبانی (صفحهٔ ۵۱ کتاب درسی)
1- در متن درس، هر واژۀ زیر، در چه معنایی به کار رفته است؟
* خُلد (بهشت)* عشرت (شادی، خوشی)* شبرو (کسی که شبانه حرکت میکند)
2- گاهی ضمیر، در جایگاه اصلی خود قرار نمیگیرد و در جای دیگر مینشیند؛ به این جابه جایی ضمیر، «پَرش» یا «جهش ضمیر» میگویند؛ مانند کاربرد ضمیر پیوستۀ «ت» در بیت زیر:
ای بی نشان محض، نشان از که جویمت؟گم گشت در تو هر دو جهان از که جویمت؟
عطّار
در شعر این درس، نمونهای از جهش ضمیر را مشخّص کنید.
در مصراع: گفتا اگر بدانی، هم اوت رهبر آید ←← هم او رهبرت میشود. ←← «ــَــ ت» در نقش مضافٌالیه آمده است.
3- با توجّه به ساختمان واژه، کلمات مناسب را از متن درس بیابید و بنویسید.
ساده
مشتق
مرکب
خیال ساده
بندگی مشتق
دلبر مرکب
صلح ساده
گفتا مشتق
گمراه مرکب
رسم ساده
خوشا مشتق
بنده پرور مرکب
قلمرو ادبی(صفحهٔ ۵۱ کتاب درسی)
1- قافیه و ردیف را در بیت آغازین و پایانی شعر حافظ مشخّص کنید.
بیت اول:ردیف →→ آیدکلمات قافیه →→ سر، بر
بیت آخر:ردیف ←← آیدکلمات قافیه ←← سر، بر
2- هر گاه یک کلمه، به چند معنا به کار برود، آرایۀ «ایهام» پدید میآید. ایهام، از ریشهٔ «وَهم» و به معنای «به تردید و گمان افکندن» است؛ نمونه: «بی مهر رُخت، روزِ مرا نور نمانده است»؛ کلمۀ «مهر» در دو معنای «محبّت» و «خورشید» به کار رفته است.
نمونهای از این آرایۀ ادبی را در متن درس بیابید.
«برآید» در مصراع «گفتم که ماه من شو گفتا اگر برآید» ایهام دارد.1) طلوع کند.2) امکان پذیر باشد.
قلمرو فکری (صفحهٔ ۵۲ کتاب درسی)
1- از متن درس، برای هر یک از مفاهیم زیر، نمونه بیتی انتخاب کنید و بنویسید.
* اطاعت و فرمان پذیری
گفتم که نوش لعلت ما را به آرزو کشت
گفتا تو بندگی کن کاو بنده پرور آید
* طلب عنایت و بخشش
گفتم دل رحیمت کی عزم صلح دارد؟
گفتا مگوی با کس تا وقت آن درآید
2- بیت زیر، با کدام قسمت از سرودۀ حافظ، ارتباط مفهومی دارد؟
غم و شادی جهان را نبود هیچ ثباتهر زمان، حال وی از شکل دگر خواهد شد
سنایی
گفتم زمان عشرت دیدی که چون سرآمد
گفتا خموش حافظ کاین غصه هم سر آید
3- بر پایۀ بیتهای این غزل، چند ویژگی هر یک از دو سوی گفتوگو را بنویسید.
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن