تحقیق درمورد نقش مردان در دفاع مقدس
تحقیق درمورد نقش مردان در دفاع مقدس
در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ حمله سراسری و رسمی عراق، با به کارگیری حداکثر توان نظامی و با عبور از مرزهای بینالمللی و تجاوز به خاک ایران، آغاز شد. در ساعات پایانی همان روز، کورت والدهایم، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دو دولت خواست که در حل مسالمتآمیز اختلافات میان دو کشور مساعی جمیله خویش را به کار بندند. در این روز درگیریهای پراکنده مرزی دو کشور با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به ده فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیارتبدیل شد.
با بررسى رهنمود رهبران دینى، دست نوشته و گفتار رزمندگان به ویژه شهیدان دفاع مقدس مىتوان به روشنى دریافت که اعتقاد به رهبرى ولایى امام خمینى(ره) و تمرکز بر ولایتمدارى در دفاع مقدس محورى ترین و اساسىترین ویژگى رزمندگان در دفاع مقدس بوده و این ولایت در امتداد ولایت ائمه معصومین(ع) و پیامبر اسلام(ص) در جان و دل آنان نفوذ داشته است.
امام خمینى(ره) در جایگاه رهبرى و ولایت امت اسلامى در دوران دفاع مقدس به دلیل برخوردارى از شخصیت جامع الابعاد علمى، اخلاقى، مدیریتى، داراى ویژگىهاى بودند که به عنوان مقتدا و الگو براى رزمندگان جلوهگر شدند.
فداکارى و از جان گذشتگى در راه خدا و دین، نهایت رستگارى مؤمن است و کسانى که جان خویش را در راه دین فدا مى کنند هم به سعادت ابدى مى رسند و هم شهادتشان سرچشمه الهام و الگوى فداکارى براى دیگران به حساب مىآید.
مرگ شهادت طلبانه، مرگى خاص و منحصر به فرد و برخوردار از بار ارزشى بالا از لحاظ دین و اعتقادات است. در این نوع مرگ، عنصر انتخاب و اختیار، نقش دارد، نه به دلیل خستگى و بنبست. بلکه به دلیل زندگى زیباى اخروى در جهان ابد و حیات ماندگار.
اشتیاق شهادت از آن جهت مطلوب است که انسان عاشقى براى رسیدن به معشوق از سر اختیار مرگى را انتخاب مىکند تا به قرب الهى واصل شود. بنابر این شهادت انتخاب آگاهانه و شجاعانه مرگ است.
شهادت، تلقى خاصى از مرگ و حیات و تفسیر مجددى از مردن است و مسیرى براى رسیدن به زندگى و حیات ابدى و سعادت جاودانه. فیض شهادت، چنان ارزشمند است که اولیاى دین همواره از خداوند،آن را درخواست کرده اند.
شهادت طلبى بر مبناى سلسله اصول فکرى و عملى منطبق بر اعتقادات است، که این اصول بر پایه ایمان مذهبى، شایستگى عملى، بینش و درک صحیح، معرفت و بصیرت قلبى و یقین حاصل مى شود.
“کسى که عاشق شهادت باشد خود را همواره مجاهد فى سبیل الله مىبیند، وظیفه خود را انجام مىدهد و در پى احقاق حق و ابطال باطل است و شجاعانه در برابر ظلم مى ایستد و از هیچ چیز هراس ندارد.
اعتقاد به شهادت از نظر امام خمینى (ره) نیز همواره مورد توجه بوده است. چنانچه تاکیدات آن حضرت، شوق به شهادت را بازگو مى نماید. در مجموع اعتقاد به شهادت طلبى به انسان مجاهد ایمان، انگیزه، روحیه شجاعت و صبر و استقامت مى بخشد تا در صحنه نبرد با دشمن در هر وضعیتى مقابله نماید و طبیعى است که این روحیه زمینه هاى پیروزى را فراهم مىکند و چنانچه در دفاع مقدس مشاهده شد.
سفر زیارتى شهید حسن باقرى به مشهد مقدس و واسطه قرار دادن امام رضا(ع) براى درک فیض شهادت، آرزوى شهید مهدى زین الدین براى بارها شهادت، تقاضاى شهید حاج حسین بصیر از مادر خود براى آمین گفتن به نیت بر زبان جارى نشده (شهادت)، عشق به شهادت را رمز پیروزى شمردن در وصیت نامه هاى شهدا… نمونه هایى از شهادت طلبى فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس بود که محور اصلى ویژگى هاى رزمندگان اسلام را شکل مى داد
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: دوشنبه 07 بهمن 1398 ساعت: 9:41 منتشر شده است