چگونه رزمندگان جهت عبور از عرض رودخانهٔ اروند از پدیده جزر و مد استفاده می کردند؟
پاسخ :
عملیاتی که در آن از جز و مد رود استفاده میکدند فاو است.
- عملیات والفجرهشت در طول دفاع مقدس از پیچیده ترین ، طولانی ترین و موفق ترین عملیات ها است ودارای برجستگیهای متعددی است که این عملیات را از عملیات های دیگر متمایز می کند. چرا که یک جنگ کاملاً ترکیبی است. شما اینجا جنگ شهری دارید، جنگ جبهه ای دارید، جنگ دریایی دارید. ترکیبی ازجنگهای مختلف رادارید. عبور از اروند مهم ترین مرحله و در واقع سرآغاز ورود به این تنوع عملیاتی است. در رابطه با شرایط عبور از اروند مهم ترین موضوع شناخت وضعیت آب اروند و وضعیت جغرافیایی این رود بود. برای همین باید مطالعه دقیقی انجام شود برعکس اینکه بعضی ها فکر می کنند که در دفاع مقدس و در عملیات ها ما خیلی روی نقاط شناسایی و روی تمهیدات لازم کار نمی کردیم و همین طوری به خط دشمن می زدیم که متاسفانه در بعضی ا زفیلم ها و خاطرات این طور بیان می شود. ولی واقعیت این است که برای انجام هر عملیات ابتدا تمهیدات لازم اندیشیده می شد، توجیهات لازم انجام می شد، و بعد از آن بر مبنای توکل به خدا و ائمه و با اتکا به نیروی لایزال الهی کار شروع می شد. این طور نبود که بخواهند بی گدار به آب بزنند. مطالعه عمیقی در رابطه با پیشینه آب اروند رودانجام شد. ازهواشناسی، مراجع متعدد، جاهایی که درباره جغرافیا و بحث آب مطلع بودند گزارش وضعیت را در پوشش های مختلف گرفتند که حفاظت اطلاعات اینجا هم باید رعایت میشد. چون نمیتوانستیم به هواشناسی بگوییم پیشینه 20سال جزر و مد اروند را بدهید ما می خواهیم عملیات کنیم. باید تحت یک پوششی اینها را جمع آوری می کردیم، در قالب این پوشش ها گزارش های چندین ساله هواشناسی آن منطقه گرفته شد. ازاستانداری خوزستان و جاهای دیگر، از ادارات ذی ربط محلی گرفته شد و بعد شناسایی روی زمین و مقطعی شروع شد. ابتدا خود قرارگاه کربلا با قرارگاه نوح که دو قرارگاه عمل کننده در این عملیات بودند مسیرهای مختلف را با بچه های اطلاعات -عملیات شناسایی کردند. بعدازآن خط و حدها به یگانها واگذار شد و هر یگانی نیروهای اطلاعات عملیات و تخریبش آمدند در خط و حدهای خودشان مستقر شدند. وضعیت آب اروند که رودخانه ای وحشی با جزر و مد است و هر 24ساعت چهار بار جزر و مد می شود و این جزر و مد روند جریان آب را عوض می کند. اگر طوفان بشود قایق چه ساعتی می تواند از آن عبور کند و چه زمانی قایق در این طرف ساحل یا ساحل آن طرف ممکن است به گ ل بنشیند. همه این اطلاعات را با تجربه و مطالعه پیشینه اروند به دست آوردند. بعد از آن شناسایی عملی منطقه شروع شد. یعنی یگان هایی بودند که نیروی غواص شان 10-15 مرتبه در شب عرض اروند که تقریباً از500-600 متر تا 1000و1200متر بود را رفته و برگشتند. نیروی غواص و یا نیروی اطلاعاتی ما پیش از عملیات بی سر و صدا و با دقت بالا و بدون آنکه دشمن متوجه شود چندین بار عرض اروند را شنا کرده و با رفت و برگشت به آن طرف و بعد تمامی موانع عراق را ثبت کرده است. اینکه چه تعداد سنگر دارند و در هر سنگر چه امکاناتی از قبیل تیربار، آرپیچی و... وجود دارد. درکدام قسمت موانع دارند و نوع موانع چیست، سیم خاردار،خورشیدی و.. میدان مین، تعداد سنگرهای گروهی و تعداد سنگرهای انفرادی وهمه این اطلاعات راکسب کرده بودند و جالب اینجاست که بچه ها در زمان برگشت باید مسیر تردد خودشان را پاک سازی می کردند یعنی اگر جایی ردّ پا بود باید پاک می کردند که فردا صبح وقتی عراقی ها از خواب بیدار می شدند احساس نکنند که نیرویی به اینجا ترددی داشته تا مبادا عملیات لو برود. با این ظرافت ها بودکه این کار شناسایی انجام شد و این شناسایی مبنای عبور غواص ها و نیروها شد.
پس ازآن، جمع بندی اطلاعاتی شد که به هرصورت در یک ساعت خاصی نیروی غواص برود آن طرف زیر پای عراقی ها. شب عملیات هم، غواص ها دو ساعت زودتر از بقیه به آن طرف رفتند تا آماده شوند. به محض اینکه نیروی غواص رفت آن طرف و آماده شد، ازاین طرف آتش توپخانه ریخته شدوبلافاصله زمانی که آن طرف به وسیله ی غواص ها خط شکسته گردید ما بقی نیروها به وسیله قایق به آن طرف منتقل شدند و رفتند سرپلی که نیروهای غواص می گیرند را گسترش دارند و به این ترتیب عملیات ادامه پیداکرد. به نظر بنده مهم ترین عامل، برای عبور از اروند شناسایی دقیق و ایجاد شناخت لازم برای غواص ها و نیروهای اطلاعاتی بود که باید وظیفه خط شکنی را در مرحله اول برعهده می گرفتند
توجه
همچنین می توانید جواب پاسخ های کتاب های پایه های مختلف را از لینک های زیر ببینید.
بر روی هرپایه و کلاس کلیک کنید :
-
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس دوم ابتدایی
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس سوم ابتدایی
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس چهارم ابتدایی
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس پنجم ابتدایی
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس ششم ابتدایی
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس هفتم
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس هشتم
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس نهم
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس دهم
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های کلاس یازدهم
- جواب سوالات و فعالیت های کتاب های دبیرستان
- بیش از ده هزار تحقیقات دانش آموزی و دانشجویی
بیش از سیصد طرح جابر برای شرکت در مسابقات طرح جابر
- همچنین برای حمایت از سایت ما و گذاشتن تحقیقات بیشتر در سایت بر روی لینک های زیر کلیک کنید تا مانیز برای شما با اشتیاق فراوان تری تحقیق رایگان در سایت بگذاریم .
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت: 9:45 منتشر شده است
برچسب ها : چگونه رزمندگان جهت عبور از عرض رودخانهٔ اروند از پدیده جزر و مد استفاده می کردند؟,