ویژگی های انسانی و اقتصادی قاره اروپا و افریقا

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

ویژگی های انسانی و اقتصادی قاره اروپا و افریقا

بازديد: 8381

 

 با سلام به شما بازدید کننده گرامی برای حمایتاز سایت ما و قرار دادن بیشتر تحقیقان در سایت بر روی لینک زیر ( بعد از خواند یا قبل از خواند تحقیق)هر چند بار که خواستید کلیک کنید تا ما نیز با علاقه بیشتری تحقیقات دانش آموزی برای شما بگذاریم . باتشکر

 

لیست و فهرست کلیه اقدام پژوهی ها

 

ویژگی های انسانی و اقتصادی قاره اروپا و افریقا

1 - اروپا

جمعیت:

به علت وجود شرایط طبیعی مساعد در این قاره ، یعنی وجود جلگه های پهناور، رودهای پرآب، آب و هوای معتدل و ریزش باران کافی، همچنین به خاطر توسعه ی علم و صنعت، امکان کار و فعالیت اقتصادی در اروپا به خوبی فراهم شده است.به همین دلیل در بیشتر بخش های این قاره جمعیت متراکم است.

پرجمعیت ترین نواحی اروپا، در کنار رودهای مهم اطراف مراکز صنعتی و نواحی مساعد کشاورزی دیده می شود.

هر چند اروپا قاره ی پرجمعیتی است اما رشد جمعیت در آن کم است؛ زیرا خانواده ها به ویژه در کشورهای صنعتی، تمایلی به داشتن فرزند زیاد ندارند؛ از این رو رشد جمعیت در برخی از کشورهای اروپا مانند آلمان و ایتالیا به شدت رو به کاهش است.

نژادو زبان ودین:

اروپائیان از نظر نژاد سفید هستند و به تیره های مختلفی تقسیم می شوند زبان مردم اروپا به سه دسته تقسیم می شود. برخی از زبان ها مانند ایتالیایی و اسپانیایی ریشه ی لاتین، برخی مانند آلمانی و انگلیسی و ریشه ی ژرمنی و برخی دیگر مثل روسی و لهستانی ریشه ی اسلاو دارند. بیشتر مردم اروپا پیرو دین حضرت مسیح (ع) هستند.

دین مسیحی به سه مذهب بزرگ کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس تقسیم می شود. کاتولیک ها از رهبر مذهبی و روحانی خود پاپ که محل اقامت او در واتیکان است پیروی می کنند. مسلمانان در همه ی قاره ی ا روپا پراکنده اند اما شمار زیادی از آنان در شبه جزیره ی بالکان (آلبانی ، بوسنی، هرزگوین، بلغارستان، بخش اروپایی ترکیه) زندگی می کنند.

در این کشورها مساجدی با شکوه و کهن وجود دارد.

وضعیت اقتصادی:

قاره ی اروپا دارای منابع زیرزمینی از قبیل معادن زغال سنگ و نفت (در دریای شمال) است اما این منابع نمی تواند پاسخ گوی صنایع عظیم این قاره باشد.

از این رو، اروپا برای ادامه ی حیات صنایع خود به منابع معدنی و مواد اولیه ی کشورهای دیگر نیاز دارد و وارد کننده ی این مواد است. در گذشته ، کشورهای اروپایی برای برآوردن نیاز خود به استعمار قاره های دیگر روی می آوردند.

امروزه اروپا با استفاده از علم و فناوری جدید توانسته است از بزرگ ترین مناطق صنعتی جهان باشد. کالاهای صنعتی کشورهای چون آلمان، انگلستان و فرانسه به سراسر جهان صادر می شود.

کشاورزی تقریباً در همه جای اروپا رایج است و با استفاده از ماشین آلات مدرن و شیوه های علمی صورت می گیرد.

در جنوب اروپا، آب و هوای مدیترانه ای سبب شده است که در این منطقه محصولات ویژه ای چون زیتون ، مرکبات و انگور به عمل آید.

در آن جا، دامداری و دامپروری نیز با شیوه های علمی انجام می شود و میزان تولید محصولات گوشتی و لبنی زیاد است. بسیاری از فرآورده های گوشتی و لبنی کشورهایی چون هلند و دانمارک به خارج اروپا صادر می شود.

صنعت ماهیگیری نیز به سبب دسترسی به دریاها و اقیانوس اطلس در اروپا رونق دارد و نروژ از کشورهایی است که در این صنعت فعالیت چشمگیر دارد.

قاره ی اروپا به دلیل داشتن مراکز فرهنگی و تاریخی فراوان نظیر موزه ها، کلیساها و دانشگاه ها، مورد توجه گردشگران است. جاذبه های طبیعی سواحل آفتابی طولانی در مدیترانه، ورزشگاه های زمستانی در کوه های آلپ و بالاخره، داشتن مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ، پیوسته مورد بازدید جهان گردان سراسر دنیا قرار می گیرد. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه از جمله کشورهایی هستند که از طریق ورود جهان گردان درآمدهای بسیار زیادی کسب می کنند.

اروپا-Europe- یکی از قاره های برجسته جهان است. این قاره، همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، بزرگترین و پرجمعیت ترین قاره دنیا نیست. کشورهای زیبا که پیشینه هنری بسیار غنی دارند همچون فرانسه، ایتالیا، سوئیس، میلان، ونیز و در این قاره زیبا قرار دارند. اروپا یکی از مقاصد گردشگری بسیار محبوب در سرتاسر جهان است. سالانه افراد بسیاری برای گردش و تفریح، قاره اروپا و کشورهای جذاب آن را انتخاب می کنند.

ویژگی انسانی و اقتصادی قاره افریقا

اکنون، آفریقا تا حد زیادی به عنوان زادگاه انسانواره ها (گونه زیستشناختی که انسان های مدرن به آن تعلق دارند)، شناخته شده است. شواهد باستان شناسی نشان می دهند که این قاره به مدت ۴ میلیون سال یا بیشتر مسکن انسان ها و اجداد انسان واره آنها بوده است.

 

باور بر این است که انسان های از لحاظ ظاهر و اسکلت مدرن، حدود صد هزار سال قبل در نواحی شرقی زیر صحرای آفریقا، پدیدار شده اند. مدتی بعد، این انسان های اولیه در آفریقای شمالی و خاورمیانه و در نهایت در همه جای جهان، پخش شدند.

آفریقا، استوایی ترین قاره ها است؛ چیزی حدود چهار پنجم مساحتش بین مدارهای راس الجدی و راس السرطان قرار دارد. در نتیجه، گونه گونی های فرهنگی و بدنی مردم، بازتاب سازگاری با هر دو نوع آب و هوای گرم و خشک و گرم و مرطوب است. پوست تیره، مشخصه غالب مردمان بومی آفریقاست، ولی این رنگ پوست یکنواخت نیست. رنگ پوست، طیفی از رنگ ها را از رنگ روشن یا برنزه، در نوار شمالی قاره که آب و هوایی مدیترانه ای د ارد، تا بسیار تیره، در برخی مناطق سودان در غرب و آفریقای شرقی که تابش خورشید بسیار شدید است، در بر می گیرد. آفریقا، متفاوت ترین حمعیت های انسانی را از لحاظ بدنی داراست، از بلندترین تا کوتاه ترین انسانها؛ شکل بدن و صورت و دیگر ویژگی های ریخت شناختی نیز، به شدت متفاوتند. و این قاره ای است با بیشترین دامنه تغییرات ژنتیکی در انسان، که بازتابی از نقش آن به عنوان منبع تمام DNA انسانی است.

در طول تاریخ انسانی، حرکت مردم (به مهاجرت انسانی مراجعه کنید) در خود، به درون و به سمت بیرون از آفریقا در امتداد کناره های شمالی آن، در شبه جزیره سینا، در امتداد دریای سرخ و به ویژه در دماغه آفریقا و نواحی ساحلی منتها الیه جنوبی مثل آفریقای جنوبی، وجود داشته است. آفریقای شمالی، از تنگه جبل الظارق تا دلتای نیل، محل لشکرکشی ها و جابجایی مردم، طی بیش از ۳۰۰۰ سال بوده است. در امتداد ساحل شرقی، شهرهای بازرگانی قد علم کردند و افول کردند، شهرهایی که در دو هزاره گذشته، از ماورای دریاها، با مردمی تا عربستان جنوبی، هند و اندونزی، رابطه داشتند. در طول این زمان، مهاجرت های داخلی، موجب ناهمگنی و پیچیدگی جوامع بومی آفریقا شده اند. بزرگترین جابجایی مردم به سمت خارج قاره، در نتیجه تجارت برده در اقیانوس اطلس بود که ازقرن شانزدهم تا نوزدهم ادامه یافت و شاهد انتقال حدود ده میلیون انسان به دنیای جدید بود. چنین کاهشی در مردم، به همراه جنگ های ویرانگر و تاراج های مرتبط با آن، دلیل اصلی ضعف و انحطاط بعدی جوامع آفریقایی بود.

درحالی که اغلب مردم آفریقا، بومی هستند، مهاجران استعماری اروپایی، بزرگترین اکثریت مردم جدید را، با تعداد زیادی در کنیا، آفریقای جنوبی، زیمباوه، زامبیا، نامیبیا و موزامبیک تشکیل می دهند. مهاجران هلندی، اولین بار در ۱۶۵۲ به آفریقای جنوبی رسیدند؛ اکنون بازماندگان آنها جمعیت اصلی آفریکنر یا بوئر را تشکیل می دهند. اکثریت غالب مهاجران اروپایی پس از کنفرانس آفریقای غربی برلین در  ۱۸۸۵، که در آن رهبران اروپایی برای خود حوزه های نفوذ تعیین کردند، و «یورش به سمت آفریقا» حاصل آن، وارد شدند. همزمان، ولی نه مرتبط با این یورش، مهاجران فرانسوی و ایتالیایی نیز مجتمع های جدیدی در شمل و تا حدی نیز غرب آفریقا ایجاد کردند. خیلی پیشتر، در چندین موج مهاجرت که از قرن هفتم آغاز شد، عربها در شمال آفریقا و تا حدی کمتر در غرب آفریقا پراکنده شدند و به همراه خود مذهبی جدید (اسلام) و زبانی جدید (عربی) و نیز بعضی منظومات جدید فرهنگی و سیاسی آوردند. آنها همچنین تا حد زیادی توسط روابط خانوادگی و تجاری، اسلام را در امتداد ساحل شرقی، به سمت جنوب توسعه دادند (جزییات ببیشتر در مقالات مرتبط با تاریخ منطقه ای آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی، آفریقای جنوبی، آفریقای غربی و آفریقای شرقی).

پایان عصر استعمار در دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. در پایان قرن بیستم، آفریقا شامل ۴۷ دولت-ملت مستقل (از جمله کشورهای جزیره ای) بود که از سائو تومه و پرنسیپ (با جمعیت زیر ۲۰۰،۰۰۰ نفر) تا نیجریه (نزدیک به ۱۲۵،۰۰۰،۰۰۰) را در بر می گرفت. جمعیت متولد خارج، در اغلب این کشورها دیده می شود. در آغاز قرن بیست و یکم، جمعیت کل قاره آفریقا، بالغ بر ۷۷۰،۰۰۰،۰۰۰ نفر برآورد می شد.

اقتصاد آفریقا

نقشه کمیته اقتصادی آفریقاتا حدود زیادی به دلیل اثرات استعمار، دولتهای فاسد و مستبد، آفریقا فقیرترین قاره مسکونی دنیا است. بر طبق گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد در سال۲۰۰۳، ۲۵ رده پایینی جدول کشورها (از رتبه ۱۵۱ ام تا ۱۷۵ ام) همگی کشورهای آفریقایی بوده‌اند.

در حالی که رشد سریع در چین و اکنون در هند، و نیز رشد میانه در آمریکای لاتین میلیونها (واحد) فراتر از زندگی موجود رفته‌است، آفریقا از نظر تجارت، سرمایه گذاری خارجی، و درآمد سرانه روند قهقرائی داشته‌است. این فقر اثراتی از جمله امید به زندگی پایین، تنش، و بی ثباتی – که عوامل دخیل در فقر قاره هستند، گسترش داده‌است.

برخی نواحی، به خصوص بوتسوانا و آفریقای جنوبی موفقیت اقتصادی را تجربه نموده‌اند، من جمله افتتاح بازار سهام ژوهانسبورگ. این مسئله تا حدودی در اثر ثروت منابع طبیعی شان به عنوان تولید کننده عمده طلا و الماس با هم بوده، و تا حدودی نیز به دلیل نظام قانونی مناسب و پایدار آن می‌باشد. همچنین آفریقای جنوبی به سرمایه مالی، بازارهای متعدد، کار مهارتی، و اولین زیرساختار در بیشتر (بخش‌های) کشور خود دست یافته‌است. کشورهایی همچون غنا، کنیا، کامرون و مصر، دیگر کشورهای آفریقائی هستند که پیشرفتهای قابل مقایسه داشته‌اند.

نیجریه بر روی یکی از بزرگ‌ترین ذخایر ثابت شده نفت در جهان قرار گرفته‌است و ضمن داشتن یکی از سریعترین اقتصادهای در حال رشد در جهان، بیشتر جمعیت را در میان کشورهای آفریقایی دارد.

از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵، رشد اقتصادی با متوسط ٪۵ در سال ۲۰۰۵، به اوج خود رسید. اما برخی کشورها رشد اقتصادی بیشتری (٪+۱۰) را داشته‌اند، به خصوص آنگولا، سودان و گینه استوائی، که هرسه کشور اخیراً شروع به استخراج ذخایر نفتی خود کرده‌اند.

کشورهای قاره آفریقا :

کشورهای آفریقا

آفریقای جنوبی | آفریقای مرکزی | آنگولا | الجزایر | اتیوپی | اریتره | اوگاندا | بنین | بوتسوانا | بوروندی | بورکینافاسو | تانزانیا | توگو | تونس | جیبوتی | چاد | رواندا | زامبیا | زیمبابوه | سائوتومه و پرنسیپ | ساحل عاج | سنگال | سوازیلند | سودان | سومالی | سومالی‌لند | سیرالئون | سیشل | صحرا | غنا | کامرون | کنگو | کنگو | کنیا | کومور | کیپ‌ورد | گابون | گامبیا | گینه | گینه استوایی | گینه بیسائو | لسوتو | لیبریا | لیبی | مالاوی | مالی | مراکش | مصر | موریتانی | موریس | موزامبیک | نامیبیا | نیجر | نیجریه |

 

 با سلام به شما بازدید کننده گرامی برای حمایتاز سایت ما و قرار دادن بیشتر تحقیقان در سایت بر روی لینک زیر ( بعد از خواند یا قبل از خواند تحقیق)هر چند بار که خواستید کلیک کنید تا ما نیز با علاقه بیشتری تحقیقات دانش آموزی برای شما بگذاریم . باتشکر

 

لیست و فهرست کلیه اقدام پژوهی ها

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 12 فروردین 1394 ساعت: 17:58 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(3)

نظرات

اين نظر توسط behzad در تاريخ 1395/01/24 و 13:18 دقيقه ارسال شده است

behzad گفته:

ممنون به دردم خورد ، هم استفاده کردم هم رو لینکی که فرموده بودین دو بار کلیک کردم

اين نظر توسط ملیکا در تاريخ 1394/09/25 و 18:57 دقيقه ارسال شده است

ملیکا گفته:

سلام. اگر ممکن هست در مورد ویژگی های انسانی در قاره ی آسیا هم قرار بدید.با تشکر.

اين نظر توسط فاطیما در تاريخ 1394/01/22 و 19:53 دقيقه ارسال شده است

فاطیما گفته:

واقعا مرسی قرار بود این درس و کنفرانس بدم خیلی بهم کمک کرد


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس