شخصیت معلم
شخصیت معلم
معلم نماینده ی محتوای درسی و مدرسه است . دانش آموزان اغلب تمایل خود را برای یک موضوع درسی به معلم و روش آموزش آن درس ربط می دهند . به نظر می رسد شور و اشتیاق و قابلیت های معلم در ارایه ی یک محتوا می تواند به دانش آموزان منتقل شود . ویژگی های شخصیتی معلم یکی از اولین مجموعه ویژگی هایی است که باید در یک معلم موثر جست و جو کرد . بسیاری از جنبه های آموزشی موثر قابل پرورش و ترویج است اما تغییر در شخصیت فرد مشکل است .
شاخص های مثبت
· مسئولیت کلاس و موفقیت دانش آموز را به عهده می گیرد .
· در تدریس از تجربیات شخصی خود مثال می زند .
· احساسات شاگردانش را درک می کند .
· ارتباطات روشن و واضح برقرار می کند .
· به اشتباهات خود اقرارمی کند و فوراٌ آن ها را اصلاح می کند .
· درباره ی روش کار به تعمق و تفکر می پردازد .
· حس شوخ طبعی از خود بروز می دهد .
· لباس های مناسب موقعیتش می پوشد .
· اعتماد و احترام متقابل را حفظ می کند .
· منظم است و در عین حال انعطاف پذیر و خودجوش است .
· نسبت به موقعیت ها و نیازهای دانش آموزان پاسخ گو ست .
· از تدریس لذت می برد و انتظار دارد که دانش آموزان از یادگیری لذت ببرند .
· در موقعیت های تناقض برانگیز به راه حل برنده – برنده توجه دارد .
· به سئوال ها و اظهار نظرهای دانش آموزان با دقت گوش می دهد .
· به دانش آموزان حتی در موقعیت های دشوار با احترام پاسخ می گوید .
· همواره انتظارات بالا برای پیشرفت را به دانش آموزان منتقل می کند .
· با تک تک دانش آموزان گفت و گو می کند .
· با دانش آموزان با برابری و عدل رفتار می کند .
· در خارج از کلاس با دانش آموزان گفت و گو می کند و ارتباط دو طرفه ی مثبت دارد .
· در خارج از کلاس برای تک تک دانش آموزان یا گروه های کوچک آنان وقت صرف می کند .
· در تمام اوقات رفتار حرفه ای خود را حفظ می کند .
· دانش آموزان را با نام آن ها صدا می زند .
· آهنگ و بلندی صدایش مناسب است .
شاخص های منفی شخصیتی در تدریس غیر موثر
· اعتقاد دارد که تدریس صرفاٌ یک شغل است .
· معمولاٌ دیر به مدرسه و کلاس می رسد .
· در کلاس مشکلات انضباطی دارد .
· نسبت به فرهنگ و پیشینه ی دانش آموزان حساسیت ندارد .
· نسبت به دانش آموزان تعصب مثبت یا منفی نشان می دهد .
· در طول کلاس بیش از کار با دانش آموزان به تکالیف کتبی آنان رسیدگی می کند .
· والدین از آن چه در کلاس می گذرد اظهار نارضایتی می کنند .
· از کلام نامناسب استفاده می کند .
· دانش آموزان را تحقیر می کند یا مورد تمسخر قرار می دهد .
· بدون هیچ دلیل مشخصی ، تدافعی رفتار می کند .
· با دانش آموزان رفتار ستیزه جویانه دارد .
· فاقد مهارت های حل تعارض است .
· برای آن چه در کلاسش اتفاق می افتد ، قبول مسئولیت نمی کند .
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 27 فروردین 1394 ساعت: 2:04 منتشر شده است
برچسب ها : شاخص های مثبت,شاخص های منفی شخصیتی در تدریس غیر موثر,