سازماندهی آموزش و جهت دهی به آن
سازماندهی آموزش و ج هت دهی به آن
در بسیاری از مدارس از معلمین خواسته می شود که طرح درس های هفتگی را ارایه دهند . این طرح درس ها معمولاٌ به تدابیری برای سبک های یادگیری و نیازهای متفاوت دانش آموزان توجه دارد . هم چنین در این طرح درس ها به گوناگونی روش های آموزشی نیز توجه می شود . توجه به این نکته حایز اهمیت است که یک طرح درس ، تام و تمام نیست و صرفاٌ توصیفی از آن چیزی است که در کلاس باید رخ دهد . بنا بر این یک طرح درس خوب تضمین کننده ی آموزشی با کیفیت مناسب نیست ولی یک طرح درس ضعیف به طور حتم به آموزشی غیر موثر منجر می شود .
شاخص های مثبت
· برای هر روز مدرسه یک طرح درس نوشته می شود .
· دانش آموزان طرح روزانه را می دانند زیرا فهرست اهداف و فعالیت ها به آن ها ارایه می شود .
· ارزیابی دانش آموزان و داده های تشخیصی در دسترس هستند .
· نمونه ی کارهای دانش آموزان در دسترس هستند و بررسی می شوند .
· طرح درس ها با راهنمای تقسیم بندی برنامه ی درسی مطابقت دارد .
· ارزشیابی های معلم ساخته با راهنمای برنامه ی درسی هماهنگ هستند .
· طرح درس ها دربرگیرنده ی اهداف یادگیری تدوین شده در آموزش و پرورش هستند .
· طرح درس ها به وضوح اهداف را بیان می کنند .
· طرح درس ها شامل مواد آموزشی در دسترس هستند .
· طرح درس ها شامل فعالیت ها و استراتژی هایی است که بتواند دانش آموزان با توانایی های متفاوت را فعال کند .
· طرح درس ها به انواع سبک ها و هنجارها ی یادگیری می پردازد .
· طرح درس ها شامل تدابیر لازم برای رفع نیازهای خاص دانش آموزان است .
· استانداردهای وزارتی در کلاس نصب می شود .
· طرح درس ها شامل اطلاعات گام به گام است .
· طرح درس ها برای مواقع اضطراری و جانشین شدن ، به راحتی در دسترس هستند و شامل اطلاعات لازم برای اداره ی کلاس در این مواقع می باشند .
شاخص های منفی سازماندهی آموزش و جهت دهی به آن
· تعداد طرح درس های آنان بسیار کم است و یا اصلاٌ وجود ندارد .
· ارزشیابی دانش آموزان و داده های تشخیصی در دسترس نیستند .
· هیچ ارتباطی بین داده های ارزشیابی و طرح درس ها مشاهده نمی شود .
· هیچ گونه تمایزی در آموزش قایل نمی شود .
· طرح درس ها با راهنمای برنامه ی درسی و اهداف یادگیری تدوین شده در آموزش و پرورش هماهنگی ندارد .
· فعالیت هایی انتخاب می شوند که به اهداف یادگیری مربوط نیستند .
· برای پیش بینی مسایل بالقوه و ناشناخته طرح و برنامه ای وجود ندارد .
· عمدتاٌ طرح درس ها شامل متن کتاب درسی یا تمرین است .
· دانش آموزان درگیر یادگیری نمی شوند .
· طرح درس ها به سبک های گوناگون یادگیری دانش آموزان نمی پردازد .
· طرح درس ها با نیازهای ویژه ی دانش آموزان انطباق ندارد .
· اطلاعات گام به گام در طرح درس قابل تشخیص نیستند .
· طرح درس ها آشفته و بدون نظم هستند .
· طرح درس ها کوتاه و بریده بریده هستند و انتقال آرام از فعالیتی به فعالیت دیگر در نظر گرفته نمی شود .
· الگوی حاکم بر کلاس ضعیف یا عدم ثبات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است .
· طرح درس های اضطراری در دسترس نیست .
· مواد آموزشی برای معلمین جانشین در دسترس نیست . ( لیست حضور و غیاب ، روال های کلاس ، طرح درس ها ) .
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 27 فروردین 1394 ساعت: 2:02 منتشر شده است
برچسب ها : شاخص های مثبت,شاخص های منفی سازماندهی آموزش و جهت دهی به آن,