دانستنیهای مقیاس هوشی وکسلر4 تکمیلی integrate

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

دانستنیهای مقیاس هوشی وکسلر4 تکمیلی integrate

بازديد: 163

 

دانستنیهای مقیاس هوشی وکسلر4 تکمیلی integrate

جهت استفاده کارشناسان،مدیران و مربیان مراکز اختلالات یادگیری


جهت تعیین هوشبهر دقیقتر از آزمون بینه استفاده می کنیم


مقیاس هوشی وکسلر4 : 15 خرده آزمون (10 آزمون اصلی ،5 آزمون جانشین  و 15 آزمون چندگزینه ای).و20 نمره تراز دارد.و گروه سنی 16-6 ساله را در بر می گیرد)
ویژگیهای  آزمون وکسلر4 تکمیلی:

-      سنجش شناختی فرایند- محور(جرئیات بیان می شوند)در اینجا بایدالگوهای نادرست پاسخدهی را در بیاوریم وبه فرایند برسیم.زمان واکنش و کیفیت دانش به پاسخهای درست را هم می بینیم.

-     تحلیل های روانسنجی گسترده

-     صحت داده های هنجاری : افراد عادی را شامل میشود که در سه ماه اخیر: (تست نشده باشند-دربیمارستان بستری نشده باشند-جابجایی منزل نداشته باشند-آسیب بینایی شنوایی-حسی و حرکتی-چند معلولیتی-مغزی- روانی-نداشته باشند)

-     ابزار جامع بالینی : فرایندهای روانشناختی یعنی همان توجه و تمرکز را می سنجد

-      روانشناسی عصب نگر تحولی شناختی

       -     سهولت استفاده کنندگان

علل اینکه آزمون وکسلر 2 ،هوشبهر را بیشتر از واقعی نشان می دهد:

1-عامل تبعیض(fireness) رعایت نشده است. یعنی نباید فرهنگ و مذهب و جنسیت و... در آن لحاظ شود.مثل سوال :پیامبر(ص) در چه سنی به پیامبری مبعوث شد؟

2-اثر فِلاین:فلاین می گوید:بدلیل بالا بودن فناوری،هر 3 سال یکبارنرمها باید بازنگری

شوند.این در حالی است که آزمون وکسلر 2 در ایران در سال (1974)1362 هنجاریابی شده است.

(فلاین، مسئول هوشبهر استراتژیک خاورمیانه است)

3-نوسان زیاد نرمها

4-کد اخلاقی در آن رعایت نشده است.(کد اخلاقی یعنی:هر کسی هر ابزاری را که بکار می برد باید بر ویژگیهای روانسنجی آن اشراف داشته باشد).

 

ادیت کاپلان  به­ عنوان جانشین دیوید وکسلر  توانست رویکرد معاصر سنجش روان­شناختی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.کاپلان می گوید:اجرا و نمره گذاری آزمونهای تکمیلی،اقدامی سهل و آسان است ولی تفسیر نمرات تراز،خردمندی بالینی میخواهد تا بتوانیم به اطلاعات بالینی در زمینه تشخیص،شناسایی و مداخلات آموزشی بپردازیم.

تیم تدوین گر

-اعضاء کمیسیون تخصصی تحلیلگر پژوهش

-مشاوران اندازه گیری بالینی

-متخصص روانشناسی عصب نگرسنجش شناختی فرایند- محور

   -متخصص روانسنجی

   -متخصص بالینی

-مشارکت به وسیله بازخورد، رهنمود و همکاری

صلاحیت حرفه ای آزمونگران

-       تجربه فراوان در زمینه آزمودن کودکان

-       تجربه حرفه ای و آموزشی-پرورشی

-        تجربه اجرا با شاخص های متنوع هوشی

-      کسب مدارک صلاحیت حرفه ای و پروانه اشتغال تخصصی

-        72 ساعت روشهای اجرا و نمره گذاری

-    8 ساعت خطاهای رایج اجرا و نمره گذاری

-        24 ساعت طرح تفسیری

-        امتحان دومرحله ای کارورزی

 

نیمرخ ها

ما در مرکز مشکلات یادگیری نیمرخ روانی نداریم.بلکه با نیمرخ هوشی سر و کار داریم.در این آزمون نمرات خام را به تراز تبدیل می کنیم.و نیمرخ نمرات تراز را ترسیم می کنیم.

تست:ابزاری است که دارای روایی و اعتبار مقبولی است.

آزمون یعنی:فرایند اجرای تست.

کسی که تست را اجرا می کند تستر است واگر با مصاحبه باشد ارزیابگر است. ارزیابگر از تستر بالاتر است.ما در مرکز مشکلات یادگیری ارزیابگر هستیم و نه تستر.

 

روایی تشخیصی با وکسلر4

1-     غربالگری اولیه:کار معلم و مربی و مدیر است.

2-     غربالگری ثانویه:کار مشاور مدرسه است

3-     تشخیص:کار مربیان مراکز ld است.که بگوییم آیا ldهست یا خیر؟

4-     شناسایی:اگر ldبود به شناسایی جزییات و سبب شناسی یک یا چند نقص فرایند روانی پایه می پردازیم

5-     نیاز سنجی(به چه چیزی و یا درمانی نیاز دارد)

6-     برنامه ریزی:فضا-زمان –مکان-اهداف آموزشی-محتوای آموزشی-مواد آموزشی-روش تدریس-روش ارزیابی را بررسی می کنیم

7-     مداخله(درمان):برنامه درمانی باید طبق نیاز سنجی ما برای دانش آموز باشد

8-     استفاده از طرحهای تک آزمودنی

9-     محاسبه اندازه اَثر(شدت اثر):شدت اثر باید بین 02% تا 04%(دو دهم تا چهار- دهم) باشد

 

مقایسه ترکیبی

1-شاخص توانایی عمومی:از مجموع نمرات تراز این دو مورد ، هوشبهرشاخص توانایی عمومی بدست می آید.الف) فهم کلامی          ب)استدلال ادراکی

2-شاخص چیرگی شناختی:از مجموع نمرات تراز  این دو هوشبهر، چیرگی شناختی بدست می آید.الف)حافظه فعال              ب)سرعت پردازش

3-مقیاس(هوشبهر) کل=از مجموع نمرات تراز توانایی عمومی + چیرگی شناختیبدست می آیدکه این نمرات تراز طبق جداول آخر کتاب ،به هوشبهر تبدیل می شوند

 

مقیاس کل:

اعداد قید شده زیردر آزمونهای اصلی و جانشین، نشانگر شماره ترتیب اجرای آزمونها طبق فرم وکسلر4 می باشد

1-فهم کلامی VCI

2-شباهتها(اصلی)شماره 2 یعنی دومین آزمون از وکسلر4 است

6-واژگان(اصلی)

9-فهمیدن(اصلی)

13-اطلاعات(جانشین)

15-استدلال کلمه(جانشین)

2-استدلال ادراکیPRI

1-طراحی با مکعبها(اصلی)

4-مفاهیم تصویر(اصلی)

8-استدلال ماتریس(اصلی)

11-تکمیل تصویر(جانشین)

3-حافظه فعالWMI

3-ظرفیت عدد(اصلی)

7-توالی عدد-حرف(اصلی)

14-محاسبات(جانشین)

4-سرعت پردازشPSI

5-رمزنویسی(اصلی)

10-نمادیابی(اصلی)

12-حذف کردن(جانشین)


تراز وکسلر


-محاسبات: با زمان و بی زمان اضافی

-طراحی با مکعبها: با زمان و بی زمان

-حذف کردن: کل-با ساختار-تصادفی

-ظرفیت عدد:کل-مستقیم-معکوس

-سایر آزمونها یک نمره تراز دارند.

آزمونهای 15-11 جانشین هستند

 

 

شرایط اختیاری یا جانشین شدن

1-وجود نقص و یا مشکل حسی-حرکتی.

2-اگر به اطلاعات بالینی بیشتری نیاز داشته باشیم(بدلیل نیاز بالینی).


فهرست وارسی برای روایی اکولوژی

1-نور

2-سکوت

3-دما

4-تهویه(اکسیژن برسد)

5-صندلی آزمونگربلندتر از صندلی آزمودنی باشد

6-میز زیبا و شیک و مرتب باشد

7-چیدمان میز(شلوغ نباشد)

8-روایی فیزیولوژیکی(آزمودنی گرسنه و تشنه و خسته و... نباشد)



چهار خطای مکعبها:

الف)از 45 درجه چرخش به بالا نمره ای تعلق نمی گیرد.

ب)کم و زیاد کردن قطعه که نشانه آسیب مغزی است.نمره نمی گیرد.

ج)جابجایی رنگها(نشانگر کور رنگی و مشکل بینایی است).نمره نمی گیرد

د)فاصله ها(نشانگر مشکل در دو نیمکره و داشتن زمینه برای اختلالات حرکتی است).نمره نمی گیرد

تاریخچه آزمونهای وکسلر:

-   آزمون وکسلر بزرگسالان (1945)-11 خرده آزمون داشت

          -    آزمون وکسلر کودکان یک (1949)12-خرده آزمون داشت

-   آزمون وکسلر کودکان دو(1974) 12 خرده آزمون داشت

-   آزمون وکسلر 3 (1991) 13 خرده آزمون داشت

-   آزمون وکسلر 4(2003)15 خرده آزمون داشت

-    آزمون وکسلر 4 تکمیلی(integrate) 15 خرده آزمون و 15 آزمون چند گزینه ای دارد(جمعا 30 خرده آزمون). {2012}


تهیه و تنظیم:مرضیه لک(مدرس دوره)

با تشکر از استاد کامبیز کامکاری

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(1)

نظرات

اين نظر توسط باران در تاريخ 1398/03/30 و 18:24 دقيقه ارسال شده است

باران گفته:

ممنون از توضیحات بسیار خوب تون. خیلی سرچ کردم تا بالاخره جواب سوالم رو در توضیحات شما پیدا کردم.


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس