کارآموزی واحد نیرو محرکه
واحـد نيـرو محـركه
مـوتـورسازي
عنوان پروژه
Power Test
Power Test
هدف از انجام اين تستها و آزمايشات عبارت است از :
الف ) ايجاد يك استاندارد ارزش يابي (آديت) موتورها براي بررسي كيفي (ميزان توان- گشتاور مصرف ويژه سوخت و ساير پارامترهاي تعريف شده).
ب ) ايجاد روش مشخص براي شناسايي و كشف ايرادات موجود در موتورها (مخصوصاً ايرادات مهم) كلية موتورهاي توليدي و مورد استفاده سطح ايران خودرو را ميتوان براي انجام اين تست مورد استفاده قرار داد.
قبل از انجام تست Performance بايد يك سري آزمايشات و تست هاي ديگر بر روي موتور انجام شود.
اين مراحل به شكل زير است:
1) آديت موتورها : ارزشيابي و بازبيني دورهاي از موتورها، در حقيقت انتخاب از بين موتورهاي توليدي و تأئيد شده ميباشد. پس از آزمون عملكرد جهت شناسايي ميزان انطباق با تعاريف و مشخصات فني موتور و كشف معايب احتمالي آن از جمله معايب قطعه – مونتاژ موتور – تست نهايي و اشكالات اپراتور ميباشد.
2) HOT Test :
كنترل كلي موتورها البته در حالت روشن كه پس از مونتاژ موتور در انتهاي خط توليد صورت ميگيرد ( موتور بايد بدون بار باشد)
در اين تست ابتدا مدارهاي آب، سوخت ، برق وگازهاي خروجي از موتور را وصل ميكنيم.
پس سطح روغن تزريقي به موتور را چك ميكنيم وهواگيري از مدار آب را انجام ميدهيم و اتصالات سوخت رساني را براي جلوگيري از نشتي بنزين بررسي ميكنيم.
موتور را روشن كرده و به دور 1750 rpm مي رسانند. (فشار روغن موتور نبايد در اين حالت از 2.5 bar بيشتر شود) . براي مدتي كه موتور در دور 1750 rpm كار ميكند شرايطش پايدار مي گردد.
سپس دور موتور را به 2500 rpm ميرسانيم. در اين حالت ميزان فشار روغن و دماي روغن را بدست بياوريم. هم چنين از طريق كامپيوتر ميتوانيم دماي آب ورودي به موتور و دماي آب خروجي از رادياتور را نيز اندازه بگيريم. در HOT Test علاوه بر اين موارد بايد صداي غيرعادي موتورها اعم از knock و ارتعاشات اضافي ونويزها و هم چنين حركت منظم موتور را مورد بررسي قرار ميدهيم. سپس اتصالات مربوط به سيستم روغن موتور اعم از اتصال لوله روغن بر روي بلوك سيلندر-اتصال لوله گيج – اتصال فيلتر روغن – اتصال پيچ تخليه روغن – اتصال كاسه نمد ميل سوپاپ و اتصال كاسه نمد انتهاي ميل لنگ چك ميشود.
هيچ گونه روغني نبايد در منيفولد هوا و اگزوز مشخص شود. هر گونه نشتي احتمالي روغن را در چهار طرف موتور بررسي ميكنيم. حال نوبت به اتصالات مدار آب موتور است كه شامل بررسي لوله هاي آب اتصال لوله آب به بلوك سيلندر و سرسيلندر اتصال سه راهي آب – اتصال لوله هواگيري آب – اتصال مربوط به واحد ارسال كننده دماي آب و نسور دماي آب است و دسته آخر هم بايد اتصالات مربوط به سيستم سوخت رساني كه خيلي مهم است را چك كنيم.
مرحله بعدي
3) Running in
اين تست كه در حقيقت تست آبندي موتور است و قبل از تست Performance انجام ميشود. اين تست داراي مراحل زير است كه نشان داده شده است.
در ابتدا موتور در حالت بدون بار (يعني دريچه تراتل كاملاً بسته ) در دور 1000rpm به مدت 30 دقيقه كار ميكند .
بعد از اين مرحله بايد روغن موتور را به طور كامل عوض كنيم.
سپس طبق جدول زير ادامه ميدهيم.
tكل |
t |
Load |
دور |
45min 1h-15 min 1h-45 min 2h-15 min 2h-45 min 3h-15 min 3h-45 min 4h-15 min 4h-45 min |
15 30 30 30 30 30 30 30 30 |
No load 15% Est 20% 25% 30% 50% 60% 75% 100% |
1000 1500 1750 2000 2250 2500 2750 3000 3000 |
4) Performance:
تست عملكرد موتور است كه پس ازتست آب بندي جهت مشخص شدن مشخصه هاي اصلي موتور ( توان – گشتاور – مصرف ويژه سوخت) بر روي موتور انجام ميشود.
كه براي انجام اين تست از هر 2000-2500 موتور يكي را به طور اتفاقي انتخاب ميكند. اين موتورها همانطور كه گفته شد بايد از موتورهايي انتخاب شوند كه داراي تائيد واحد كنترل كيفيت باشند. در اين تست عملكرد موتور از لحاظ توان و گشتاور مورد بررسي قرار ميگيرد.
موتور بر روي يك Stand فلزي قرار مي گيرد كه اين Stand براي پيكان و RD يكسان و براي موتورهاي پژو هم يكسان است.
موتور را دقيقاً در شرايط كاري موتور معمول نصب شده بر روي خودروها ، قرار ميدهند.
در ابتدا بايد تجهيزات موتور مثل فيلتر هوا، دينام و .. بر روي موتور نصب گردد و بوسيله موتور چرخانده شود.
روغن به اندازه كافي به موتور داده مي شود و با در نظر گرفتن كليه مسائل ايمني سوخت مورد نظر هم به خودرو تزريق مي شود و به طور كل پس از نصب بر روي Stand، براي پيكان و RD يكسان و براي موتورهاي پژوهم يكسان است.
موتور را دقيقاً در شرايط كاري موتور معمول نصب شده بر روي خودروها ، قرار مي دهند.
در ابتدا بايد تجهيزات موتور مثل فيلتر هوا، دينام و … بر روي موتور نصب گردد و بوسيله موتور چرخانده شود.
روغن به اندازه كافي به موتور داده مي شود و با در نظر گرفتن كليه مسائل ايمني سوخت مورد نظر هم به خودرو تزريق مي شود و به طور كل پس از نصب بر روي Stand، تمام اتصالات آب و روغن و سوخت و برق آن بنابر تعريف بسته مي شود. آب به داخل سيستم خنك كاري شارژ مي گردد و پس عمليات هواگيري انجام مي شود اين مراحل ترتيب ويژه اي دارد كه در زير به آن اشاره شده است.
مراحل نصب موتور :
1) پيچ هاي ديسك وصفحه را باز ميكنيم.
2) شلنگ رادياتور و شلنگ ترموستات را باز مي كنيم تا اينكه شلنگ آب ورودي وخروجي دستگاه رابه آن ببنديم.
3) موتور را با جرثقيل بلند مي كنيم و به آرامي از محل پايه دسته موتور روي Stand قرار مي دهيم.
4) از پيچ هايي كه براي ديسك و صفحه بود و قبلاً در مرحله (1) باز كرده بوديم استفاده مي كنيم و شفت خروجي دينامومتر را با راهنماي پين هاي روي دنده فلايويل با استفاده از اين پيچ ها به فلايويل وصل مي كنيم.
5) اگزوز را بوسيله يك واشر سه تا مهره مي بنديم. (آچار )
6) سپس Start را وصل مي كنيم.
7) دو تا پيچ و دو تا واشر يكي پشت Start و يكي هم روي قسمت عقب سيلندر مي بنديم.
8) سنسور دور موتور بوسيله پيچ بالاي استارت و پين گيربكس با يك پيچ به سيلندر متصل مي كنيم.
9) فشنگي روغن را باز مي كنيم و بعد واسط سنسور دماي روغن و فشار روغن را جاي آن با آچار فرانسه ميبنديم.
10)پيچ رگلاژ دينام را شل كرده و تسمه را بين پولي سر ميل لنگ و پولي سرواتر پمپ وپولي سردينام وصل مي كنيم. بعد بوسيله اهرم دينام را در محل نصب مناسب قرار مي دهيم و پيچ را سفت مي كنيم
11)شلنگ آب ورودي را به واترپمپ وصل مي كنيم ( وصل بابست)
12) شلنگ آب خروجي را به ترموستات وصل مي كنيم ( وصل با بست)
13) Connector دينام را وصل مي كنيم براي RD و براي پيكان سوكت دارد
14) هواكش را هم با بست مي بنديم
15)سنسور دماي روغن – دماي آب ورودي و خروجي – سنسور اگزوز – دماي هواي ورودي – سنسور فشار روغن همگي را در محل خود با آچار مي بنديم.
همه سنسورها مثل هم هستند به جز سنسور دماي اگزوز. يعني همه سنسورهاي دمايي رنج دمايي را دارند به جز اگزوز كه رنج دمايي رادارد و مقاومتش به دليل دماي بالاي اگزوز بيشتر است.
16) لوله ورودي و خروجي بنزين را به صورت دستي مي بنديم.
17) در اين مرحله بايد سيم گاز را وصل كنيم.
18) فيش كويل دوبل و سنسور دماي آب و خود دسته سيم منيفولد به ECU را وصل مي كنيم ( به روش دستي)
مراحل روشن كردن موتور
1) ابتدا بايد تابلوي بيرون سلول را روشن كنيم.
2) سپس تمام بست ها و اتصالات را از نظر محكم بودن بررسي مي كنيم تا هيچ گونه نشتي وجود نداشته باشد.
3) سپس سيم + و – پمپ بنزين (آبي رنگ) را به باتري وصل مي كنيم.
4) شير آب موتور را بايد وصل كنيم چون اگر بدون آب موتور را روشن كنيم در عرض 3 دقيقه موتور مي سوزد يعني تمام واشر سرسيلندر مي سوزد و موتورآب و روغن قاتي ميكند .
5) شير اصلي بنزين را وصل مي كنيم.
6) موتور را استارت مي زنيم.
7) بعداز اينكه موتور روشن شد در ابتدا فشار روغن را بررسي مي كنيم كه اين مقدار فشار روغن براي پيكان RD ، 4bar است اگر اين عدد نبود دو دليل وجود دارد يكي اينكه يك جاي موتور نشتي دارد و دومي اينكه oil pump درست كار نمي كند.
8) پس دوباره موتور را خاموش مي كنيم تا اينكه اگر احياناً در حين كار اتفاقي براي موتور افتاد مطمئن باشيم كه مي توانيم موتور را قطع كنيم.
9) بعد از اينكه موتور را دوباره روشن كرديم نشتي بنزين و روغن و آب را چك مي كنيم.
10 ) سپس صداي موتور را بررسي مي كنيم تا اينكه صداي غيرعادي و ناهنجار ندهد.
11) هر 5 دقيقه يكبار بايد دورتادور موتور را بررسي كنيم تا هيچ گونه نشتي نداشته باشد.
بعد از تست Running –in نوبت تست Performance مي شود. طبق جدول مربوطه از دور 1500rpm شروع مي كنيم و بايد در طي هر مرحله توان، گشتاور- فشار روغن (bar)- درجه حرارت هواي ورودي و درجه حرارت روغن ودرجه حرارت اگزوز مورد بررسي قرار گيرد.
اما از آنجائي كه شرايط تست اين آزمايشگاه مطابق شرايط استاندارد نميباشد بايد از يك ضريب تصحيح استفاده كنيم. اين ضريب تصحيح داراي فرمول زير ميباشد.
: فشار هواي خشك است ( در اين سلول مقدار ثابت 89.3Kpa در نظر گرفته شده است)
T: دماي هواي محيط سلول
P: قدرت اندازه گيي شده در طول تست
: توان تصحيح شده در شرايط استاندارد
شرايط استاندارد =
كه توان و گشتاور بدست آمده را در ضريب تصحيح ضرب كرده و توان و گشتاور واقعي موتور را بدست مي آوريم:
استاندارد پروسه =
استاندار كتاب هيوود=
بعد از محاسبه توان و گشتاور واقعي موتور بايد اين موضوع چك شود كه آيا اين اعداد رنج مشخص شده براي هر دور است يا نه اگر كه نبود بايد اين موضوع گزارش شود.
بعد از تست Performance، تست advance Running-in انجام مي شود.
اين تست معمولاً وقتي صورت مي گيرد كه بخواهند قطعه اي را روي موتور تست كنند. يعني موتور در اين تست تحت تنش قرار مي گيرد و عكس العمل آن بررسي مي شود اين تست طبق جدول زير انجام مي شود.
Total Time |
Duration |
Load |
Engine RPM |
8 hr 8h-3 min 8h-18 min 8h-21 min 8h-36 min 8h-39 min 8h-54 min 8h-47 min 9h-12 min |
15 min 3 min 15 min 3 min 15 min 3 min 15 min 3 min 15 min |
Full None Full None Full None Full None Full |
3500 1000 4000 1000 4570 1000 4750 1000 5000 |
5 )Measurment of the oil Consumption
تست اندازه گيري روغن كه پس از تست عملكرد جهت مشخص كردن ميزان مصرف روغن بر روي موتور اجرا مي شود اين تست در حال حاضر در شركت IPCO انجام مي گيرد و به شرح زير است:
در ابتدا بايد تمامي نكات براي جلوگيري از كاهش روغن در طول انجام تست هاي مختلف انجام شود. هر گونه كاهش روغن در حين تست باعث قطع شدن عمليات تست مي گردد.
اين تست بايد بدون هيچ گونه وقفه اي صورت مي گيرد. اگر در حين انجام، تست به هر دليلي قطع شود كليه تست هاي انجام شده حذف و تمامي آنها مجدداً انجام مي شود. براي انجام اين تست به تجهيزات خاصي نياز داريم:
1) وزنه هاي مورد نياز تا kg10 كاليبره شوند.
2) ظرف براي ذخيره روغن با توجه به فضاي موجود.
3) وزن روغن تزريق شده به موتورهاي XU بايد 3500 gr باشد.
اين روغن تزريقي پس از 15 ساعت تست بدون وزن كردن تخليه مي شود كه دماي موتور در اين حالت و زمان تخليه هم 15 دقيقه است. حال بايد روغن جديد به موتور تزريق شود براي اين كار روغن جديد تزريقي را به همراه ظرف آن وزن مي كنيم.
پس از تزريق روغن جديد ظرف روغن را وزن مي كنيم در حين انجام تست دماي مورد نظر بايد براساس دماي باز شدن ترموستات باشد زمان تست 4 ساعت بدون توقف در دور 4500 rpm ودر 0.75 بار مي باشد . دماي روغن بين 95 تا 105 سانتي گراد است.
پس از 4 ساعت كاركرد، موتور در دور 1500 rpm بدون بار كار ميكند تا دماي روغن از به برسد. پس از پايان تست تخليه روغن صورت مي گيرد.
دماي روغن است. ظرف مخصوص تخليه روغن را تميز كرده و وزن آن را اندازه مي گيريم. روغن را درون ظرف مخصوص تخليه مي ريزند ( مدت زمان تخليه 15 min مي باشد) وزن ظرف مخصوص بهمراه روغن تخليه شده اندازه گيري مي شود
مقدار روغن بدست آمده پس از انجام اين تست برابر است با
در اين مرحله بايد ميزان مصرف روغن را اندازه گيري كرد. مقدار روغن تزريقي برابر است با . مقدار روغن تخليه شده پس از انجام اين تست برابر است با
كه با تفريق اين دو مقدار از يكديگر مي توان مصرف روغن را اندازه گرفت. از طرفي ميزان درصد مخلوط بنزين درون روغن بايد در آزمايشگاه مربوطه انجام شود. پس از پايان آزمون هاي ذكر شده دمريت استاتيكي موتور آزمايش شده به روش زير صورت مي گيرد.
دمريت استاتيكي :
براي انجام دمريت استاتيكي بايد مراحل زير را طي كنيم:
1) موتور بايد سرد باشد.
2) بدون باز كردن قطعات و اتصالات داخلي موارد زير را بررسي مي كنيم.
- وضعيت ظاهري موتور
- ميزان خلاص سوپاپ دود هوا با استفاده از فيلر
- كشش تسمه
- گشتاور قطعات بستر شده غير از پيچ هاي سرسيلندر
پس از دريافت گزارش كامل آزمايشگاه موتور توسط مسئول واحد مجري ارزيابي (آدميت) نتايج آزمون مطابق با معيارهاي مندرج در فرم مقايسه و ارزيابي مي گردد.
سپس با توجه دمريت استاتيكي وباتوجه به گزارش كامل آزمون موتور (دريافتي ازآزمايشگاه تست موتور ار گزارش نهايي توسط مسئول واحد مجري ارزيابي (آديت) تهيه و به واحد هاي ذيربط ارسال مي گردد.
مراحل باز كردن موتور :
براي باز كردن يك موتور مراحل زير را بايد به ترتيب بيان شده طي كنيم:
1) در مرحله اول هواكش ورودي را از موتور جدا مي كنيم.
2) سپس سيم وصل شده به درام گاز (طلبك گاز) را از موتور جدا مي كنيم.
3) سپس نوبت باز كردن سنسورهاست.
1) سنسور دماي روغن 2) سنسور فشار روغن 3) سنسور آب ورودي و خروجي
4) سنسور اگزوز
4) دو شلنگ ورود بنزين و خروج بنزين از ريل سوخت به باك را باز مي كنيم.
5) بعد همه سنسورها را يكجا بوسيله چسب كاغذي كه دور همه شان مي پيچيم جمع مي كنيم.
البته همه سنسورها يك لاستيك كوچك رويشان است كه براي آب بندي قرار گرفته اند كه بر روي همه سنسورها اين جنس لاستيكي است اما براي سنسور اگزوز چون دماي بالاتري دارد اين قطعه فلزي است. يكي ديگر از مزاياي جمع كردن اين است كه اگر اين سنسورها عمودي قرار گيرند و به طور آويزان، ممكن است واشرها گم شوند.
6) در مرحله بعد شنلگ هاي آب خروجي و ورودي را از آن جدا مي كنيم.
7) دسته سيمي كه به Ecu وصل مي شود را باز مي كنيم.
8) واسطه سنسور فشار و دماي روغن را كه به موتور وصل بود توسط آچار فرانسه جدا مي كنيم.
9) با بكس پيچ هاي دينام را باز مي كنيم.
10) فيش هاي + و – دينام را جدا مي كنيم.
11) حالا نوبت باز كردن پيچ هاي استارت است.
12)سپس تسمه را از موتور جدا مي كنيم (روي پولي واتر پمپ)
13)فيش مربوط به كويل دوبل و سنسورهاي دماي آب را باز مي كنيم.
14)سنسور دور موتور كه بالاي فلايويل وصل بود را باز مي كنيم.
15) پيچ هاي اگزوز را باز مي كنيم آن را از موتور جدا مي كنيم.
16)واشر اگزوز را جدا مي كنيم.
17)سپس اتصال فلايويل (ديسك و صفحه) را با دينامومتر قطع مي كنيم.
18)جرثقيل را براي حمل موتور به سمت جلو حركت مي دهيم.
19)موتور را توسط قلاب هايش به جرثقيل وصل مي كنيم و آن را از روي Stand بر روي پالت مخصوص حمل قرار مي دهيم.
تاسيسات
1) فن روي ميز: اين فن بر روي ميز قرار گرفته است. در كل از اين فن به عنوان كمك خنك كن استفاده مي كنند.
2) فن اگزوز : با استفاده از اين فن دورهاي آلاينده با خروجي از اگزوز را مي توانيم به خارج از محيط منتقل كنيم. كه در بيرون اين راهگار دو تا بود يكي براي موتور پيكان و ديگري براي موتور پژو. كه دود به طور طبيعي تا قبل ازمكنده اين لوله ها پيش مي رود و سپس با استفاده از يك مكنده اين دودها با قدرت زيادي خارج مي شوند.
3) برج خنك كننده
4) حوضچه 3000 lit
اين حوضچه براي خنك كاري موتور استفاده مي شود و داراي دو لوله ورودي آب خنك ( خروجي آب گرم ) موتور است.
يك لوله با طول بلندتر و ضخيم تر كه براي ورودي آب خنك به داخل موتور وديگري لوله كوتاه تر و نازك تر كه براي خروج آب گرم از موتور بود.
5) دمنده هواي ورودي : اين دمنده هوا رابه داخل سلول هدايت مي كنند وباعث خنك كاري موتور مي شود.
6) دو هواكش سقف
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: یکشنبه 09 اسفند 1394 ساعت: 19:23 منتشر شده است
برچسب ها : کارآموزی واحد نیرو محرکه,Power Test,تخقیق درباره Power Test,