نمونه سوال سند تحول بنیادین
نمونه سوال سند تحول بنیادین
۱-مبانی نظری تحول بنیادین آموزش پرورش شامل کدام مورد می باشد؟
الف-فلسفه ی تعلیم و تربیت ب- فلسفه ی تعلیم و تربیت رسمی عمومی
ج- رهنامهی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی د *-همه موارد
۲- در بیانه ارزش ها استمرار فرهنگ اسلامی-ایرانی بر اساس نظام معیار اسلامی از این طریق پیش بینی شده است .
الف تدوین فرهنگ متناسب نیازهای جامعه ب *- ارزیابی آگاهانه و تعامل با سایر فرهنگ ها
ج- ارزیابی و به کار بستن فرهنگ های دیگر د- ارایه تصویری روشن از واقعیت های فرهنگی جامعه
۳- موثرترین عنصر در تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی به شمار می رود:
الف *- معلم ب- دانش آموز ج ) اولیا د ) برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت
۴- در سند تحول کانون تعلیم و تربیت رسمی عمومی و محل کسب تجربه های تربیتی به شمار می رود:
الف - کلاس ب*- مدرسه ج - مراکز پژوهشی د- اماکن کارگاهی
۵ - در بیانیه ی ماموریت دستیابی به مراتبی از حیات طیبه در سنین لازم التعلیم در چند دوره تحصیلی
تعریف شده است ؟ الف - سه دوره چهار ساله ب - دو دوره شش ساله
ج - یک دوره شش ساله و دو دوره سه ساله د *- چهار دوره سه ساله
۶ - مدرسه در افق چشم انداز ۱۴۰۴ جلوه ای است از :
الف*- تحقق مراتب حیات طیبه ب- علم و دانش مستمر تربیتی
ج - رشد همه جانبه ظرفیت ها د - تحول روز افزون امکانات و تجهیزات
7 – مدرسه در افق چشم انداز ،زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان و تکوین
وتعالی پیوسته ی هویت آنان بر اساس ...... است .
الف- نیازهای فردی و اجتماعی ب*-نظام معیار اسلامی
ج- تغییر کارکردهای اجتماعی د- تصمیم برنامه ریزان آموزشی
8 – در دیدگاه مقام معظم رهبری طراحی برای آموزش و پرورش توسط کدام گروه باید محقق شود؟
الف- صاحب نظران تعلیم و تربیت ب- متخصصان حوزه ی تربیتی
ج- بهترین طراحان نظام های آموزشی د*- بهترین و برجسته ترین فکرها
9 – راهبردهای کلان در سند تحول بنیادین بر اساس ..... در این سند مدون شده است .
الف – بیانیه ارزش ها ب- بیانیه ی مأموریت ج- چشم انداز د*- هدف های کلان
10 –گسترش و تأمین همه جانبه ی عدالت آموزشی و تربیتی یکی از .... در سند تحول بنیادین به شمار می رود .
الف *- راهبردهای کلان ب- هدف های کلان ج – هدف های عملیاتی د – مأموریت های ضروری
11 – یکی از هدف های کلان در سند تحول کسب......و ارتقای فزاینده ی جایگاه تعلیم و تربیتی ایران
در سطح جهانی تعیین شده است .
الف – جایگاه شایسته ی آموزشی و علمی فرهنگی در داخل ب*- موقعیت نخست تربیتی در منطقه و جهان اسلام ج – جایگاه ممتاز جهانی در فرایندهای تربیتی د – موقعیت قابل قبول در عرصه های مختلف علمی ،فرهنگی
12-ارتقای جایگاه علم و علم آموزی به عنوان عاملی مؤثر در دستیابی به حیات طیبه با تأکید بر کدام مورد صورت می گیرد ؟
الف – تثبیت موقعیت ها و تایید آن ها ب- توسعه ی نظر پردازی های علمی
ج*- حیثیت کاشفیت و مطلوبیت علم د – توانمندیسازی جنبه های تربیتی ، علمی و حرفه ای
۱۳- یکی از راهبردهای کلان در سند تحول توسعه ی مستمر شایستگی ها و توانمندی های اعتقادی، تربیتی،
علمی و حرفه ای ....... است .
الف- دانش آموزان ب *- فرهنگیان ج- صاحب نظران د- مردم
14- متناسب سازی حجم و محتوای کتاب های درسی، ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی ها
و ویژگی های دانش آموزان در راستای طراحی،تدوین و اجرای ......شکل گرفته است ؟
الف- دوره های تحصیلی جدید ب- نظام های نوین آموزشی
ج*- برنامه های درسی ملی د – موقعیت های محلی ،منطقه ای
15- آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن در این دوره به عنوان یک راهکار در پرورش تربیت یافتگان مورد توجه قرار گرفته است .
الف- دوره ابتدایی ب*- دوره متوسطه اول ج- دوره متوسطه دوم د – دوره پایانی تحصیلات
16 – ایجاد سازو کارهای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مداری،روحیه ی جهادی و انتظار و زمینه سازی
استقرار دولت عدل مهدی"عج" با بهره گیری از این ظرفیت مورد توجه قرار گرفته است :
الف *- حوزه های علمیه و نقش الگویی معلمان ب- کانون های فرهنگی و مؤسسات علمی و فرهنگی
ج – نهاد های دینی و تربیتی د- رسانه های فرهنگی و نقش الگویی معلمان
17 – گسترش و تنوع دادن به حرفه ها و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده ی
آن در کدام دوره ی تحصیلی به آن توجه شده است .
الف- ابتدایی ب –متوسطه اول ج – متوسطه دوم د* - همه ی دوره های تحصیلی
18- ایجاد ساز و کارهای لازم برای هماهنگی رسانه ها و تولید کنندگان کتب و مواد آموزشی، لوازم التحریر
و تجهیزات آموزشی و تربیتی می تواند در جهت تحقق این هدف عملیاتی مؤثر واقع شود:
الف *- ترویج و تعمیق فرهنگ حیا،عفاف و حجاب ب- تقویت بنیان خانواده
افزایش نقش مدرسه به عنوان کانون پیشرفت تحصیلی د- ایجاد فرصت برخورداری از عدالت اجتماعی
19- هدف عملیاتی تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت در این راهکار آمده است .
الف- تنظیم و اجرای برنامه ی جامع کار آفرینی ب- ایجاد موزه و نمایشگاه علم و فناوری
ج- ایجاد شبکه ای از محیط های یادگیری
د *- اختصاص حداقل 10 و حداکثر 20% از برنامه های آموزشی به معرفی حرفه ها
20 – تنظم و اجرای برنامه های جامع کار آفرینی و مهارت آموزی تا پایان برنامه ی
پنجم توسعه در برنامه درسی و آموزشی راهکار مناسب برای هدف عملیاتی زیر است:
الف افزایش نقش مدرسه ب- توسعه فعالیت های علمی
ج *- تنوع بخشی به محیط یادگیری د- تأمین وبسط عدالت
21- ایجاد سازو کارهای مناسب برای حفظو ارتقای مستمر سطح مشارکت واقفین و خیرین مدرسه ساز در جهت تحقق این هدف عملیاتی است .
الف- ارتقاء منزلت اجتماعی افراد ب *- جلب مشارکت ارکان سهیم و مؤثربخش عمومی و غیر دولتی
ج- روحیه ی تعون و همکاری متقابل د – ترسیم باورهای اجتماعی لازم
22- استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با چه رویکردی می باشد ؟
الف- ارتقاء جایگاه ساختار مرکزی علمی ب * - آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور
ج- اصلاح ساز و کارهای فعلی مرکزی د – آموزش مستمر و ویزه فرهنگیان
23-طراحی و ارتقای نظام تربیت حرفه ای معلمان در آموزش و پرورش با تاکید بر این بخش صورت گرفته است؟
الف – حفظ تعامل مستمر دانشجو معلمان با مدارس ب- ارتباط با نهادهای علمی و پژوهشی
ج – امکان کسب تجربیات واقعی از کلاس و محیط های آموزشی د-*- هموه موارد سه گانه
24- در امر تربیت تخصصی،حرفه ای و دینی معلمان و کارشناسان با همکاری دانشگاه
فرهنگیان جلب مشارکت این نهاد مورد توجه قرار گرفته است.
الف *- دانشگاههای برتر و حوزه های علمیه ب – نهادهای فرهنگی و رسانه ها
ج- دانشگاهها و رسانه های ملی د- حوزه های علمیه و نهادهای فرهنگی
25- در هدف عملیاتی باز مهندسی سیاست ها و باز تنظیم اصول حاکم بر، برنامه ی
درسی تربیت معلم و مشارکت فعال در تعاملات بین المللی ،اولویت با کدام مورد می باشد.
الف –کشورهای منطقه ب- کشورهای آسیایی ج *- جهان اسلام د- کشورهای هم پیمان
26- فراهم آوردن تسهیلات و امتیازات مناسب برای جذب و نگهداشت نیروهای کار آمد
دوره ابتدایی در راستای تحقق این هدف است ؟
الف *-برقراری الگوی جبران خدمات و تامین رفاه نیروی انسانی ب- ایجاد و متناسب سازی فضاهای تربیتی
ج- ایجاد انگیزه در دوره های متفاوت تحصیلی د – استقرار نظام تعلیم و تربیت رو به روشد
27 راهکار گسترش و تقویت مدارس و مجموعه های آموزشی و تربیتی خاص علوم انسانی
در سراسر کشور در جهت این هدف عملیاتی است .
الف- تنوع بخشی در ارایه خدمات آموزشی ب *- اصلاح محتوا، ارتقای جایگاه و کارآمدی علوم انسانی
ج- رشد همزمان همه رشته های تحصیلی د- تغییر ساختار رشته های موجود و توجه به علوم انسانی
28- این راهکار در راستای ارایه خدمات آموزشی و فرصت های تربیتی متناسب با مصالح جامعه و
علایق دانش آموزان طراحی شده است .
الف *- رعایت اقتضائات هویت جنسیتی ب- اصلاح طراحی و معماری فضاهای آموزشی
ج- گسترش و تدوین برنامه های خاص آموزشی د- متناسب سازی فرهنگ سازمانی
29- این راهکار در جهت ارتقا منزلت لجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با
تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم است :
الف *- طراحی و استقرار نظام خاص باز نشستگی فرهنگیان ب- تبیین دستاوردهای علمی و فنی تمدن اسلامی ج- توسعه مشارکت بخش های دولتی و غیر دولتی د- برقراری ارتباط سازمان یافته مراکز علمی- پژوهش
30 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در .....به تصویب نهایی رسیده است:
الف- شورای عالی آموزش و پرورش ب *- شورای عالی انقلاب فرهنگی
ج- مجلس شورای اسلامی د – وزارت آموزش و پرورش
31- در بیانیه ی ارزش ها ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت از این ویژگی برخوردارند:
الف*- جامعیت ،یکپارچگی و توجه متوازن به آن ها ب- ترجیح بعضی از ساحت ها بر دیگر موارد
ج – اجرای مورد ی ساحت ها در صورت ضرورت د- تدوین راهکارهای علمی در تحقق ساحت ها به تشخیص برنامه ریزان
32- فرایند ترمیم سند تحول راهبردی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در بازده های
زمانی چند ساله پیش بینی شده است :
الف – سالانه ب- دو ساله ج سه ساله د *- پنج ساله
33- کدام مورد به عنوان یک هدف عملیاتی به شمار می رود .
الف * - استقرار نظام ارزش یابی و تضمین کیفیت ب- ایجاد نظام رتبه بندی مدارس
ج- ساماندهی ساعات کار مربیان د – استقرار نظام مکان یابی مدارس
34- ارتقاء جایگاه ایران در ارزیابی های کیفیت جهانی در چار چوب معیارهای اسلامی
راهکار مناسبی برای هدف عملیاتی زیر است :
الف – تامین تخصیص و تنوع بخشی به منابع مالی ب *- استقرار نظام ارزیابی و تضمین کیفیت
ج- مدیریت بهینه منابع و مصارف د – ارزیابی از طرح های آموزشی داخلی
35- تولید به کار گیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیازدانش آموزان و مدارس راهکار ی برای تحقق هدف عملیاتی زیر است ؟
الف تغییر نظام آموزشی فعلی ب- اهتمام به طراحی و اصلاح محتوا
ج- تغییر و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی د *- استفاده هوشمندانه از فناورهای نوین در ارتقا کیفیت
36 – بازنگری و باز مهندسی ساختارها، ویه ها و روش هابا کدام راهکار زیر همخوانی ندارد.
الف – اصلاح و بازنگری ساختار دوه های آ؛موزشی ب – استقرار نظام مکان یابی مدارس
ج *- بهینه سازی و بهره برداری از منابع مادی و فیزیکی د- استقرار و استفاده از نظام« دوری»
37- اولویت بخشی به رویکرد مدیریت مجتمع های آموزشی و تربیتی به این منظور صورت گرفته است :
الف *- اعمال مدیریت یکپارچه تربیتی در طول مدت تحصیلی ب- هماهنگی بیشتر بخش های آموزشی
ج- تغییر در ساختار نظام آموزشی فعلی د – تعدد کمتر در ساختار و افزایش عملکرد
38- طراحی و اجرای الگوی بالندگی شغلی- حرفه ای برای منابع انسانی در راستای تحقق هدف عملیاتی زیر است :
الف – باز مهندسی ساختار ها و رویه ها ب *- استقرار نظام ارزش یابی و تضمین کیفیت
ج- استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی د – ارتقا و بهبود مستمر کیفیت مدیریت و راهبرد ی آموزشی
39- مسئو لیت بررسی ،تصویب و ابلاغ سیاست های اجرایی، طراحی ساز و کار، تحقق اهداف،
اصلاح ساختارها و ....توسط کدام نها د انجام می شود ؟
الف – وزارت آموزش و پرورش ب – شورای عالی آموزش و پرورش ج * - شورای عالی انقلاب فرهنگی د – هیأت دولت
40 – وزارت آموزش و پرورش در تحقق اهداف و مفاد سند چه مسئولیتی دارد :
الف سیاست گذاری و تصمیم گیری کلان ب * - نهادینه سازی و اجرای سند ملی آموزش و پرورش
ج – تصویب و ابلاغ سیاست اجرایی د – اصلاح ساختار ها و فرایند های مربوط
41- مهمترین نهاد تعلیم و تبت رسمی عمومی در بیانیه ی مأموریت ......است :
الف - شورای عالی آموزش و پرورش ب - شورای عالی انقلاب فرهنگی
ج *- وزارت آموزش و پرورش د- کمسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش
42- در افق چشم انداز 1404 این مجموعه دارای ظرفیت تصمیم سازی برای تعلیم و تربیت رسمی عمومی است .
الف - وزارت آموزش و پرورش ب – فرهنگ سراها ج *- مدرسه د – مراکز تربیتی
43- در دیدگاه مقام معظم رهبری طراحی برای آموزش و پرورش توسط کدام گروه باید محقق شود >
الف – صاحب نظران تعلیم و تربیت ب- متخصصان حوزه ی تربیتی
ج- بهترین طراحان نظام های آموزشی د *- بهترین و برجسته ترین فکرها
44- تعامل اثر بخش وفعال نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با سایر نهادها و دستگاههای مرتبط به ویژه نهاد خانواده
و رسانه با تأکید بر چه اصلی صورت گرفته است ؟
الف *- کاهش مرزهای تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی ب- فرهنگ سازی مناسب توسط این نهادها
ج- تغییر رفتار لازم در مخاطبان د- انتقال پیام های مؤثر
45- در یکی از هدف های کلان،بهسازی و تحول در نظام ........پیش بینی شده است .
الف – برنامه ریزی آموزشی و درسی ب- مالی و اداری ج- زیر ساخت های کالبدی د *- همه موارد
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 11:21 منتشر شده است
برچسب ها : نمونه سوال سند تحول بنیادین,