عناصر و اجزای تشكیلدهندهی راهنمای برنامهی درسی عبارتنداز:
7- بیان ویژگی ها و مهارت های معلم برای تدریس یك ماده درسی
8- تعیین استاندارد ،ملزومات ،تجهیزات و امكانات مورد نیاز برای اجرا
شامل تصویر كلی از برنامه و تبیین فلسفه وجودی درس و ... میباشد.
شامل جهتگیری كلی برنامه و منطق حاكم بر آن است.
اهداف مادهی درسی در طول دورهی تحصیلی در سه حیطهی یادگیری، شناختی، مهارتی (ذهنی و عملی) و نگرشی بیان میشود و سپس اهداف در پایههای تحصیلی در سه حیطه ذكر شده ، تدوین میگردد.
شامل تبیین مفاهیم اساسی مربوط به هر دوره ی تحصیلی و تنظیم جداول وسعت وتوالی مفاهیم و مهارتها برای هر دورهی تحصیلی میباشد كه در این بخش موارد زیر نیز گنجانده میشود:
ملاكهایی كه در تهیهی محتوای آموزشی مدنظر قرار میگیرند، عبارتنداز: سازماندهی محتوا، رعایت ارتباط افقی و عمودی
روشهای مناسب یاددهی - یادگیری و توصیههای لازم (بر مبنای رویكرد برنامهی درسی) در هریك از پایههای تحصیلی .
- بیان روشهای مناسب یاددهی - یادگیری برای واحد یادگیری مادهی درسی موردنظر
توصیههای كلی درمورد ارزش یابی متناسب با اهداف ،تعیین روشهای ارزش یابی و تعیین سهم هر یك از حیطهها (دانستنیها، نگرشها ، مهارتها ) در هر پایه تحصیلی میباشد كه شامل موارد زیر میباشد:
- تعیین سطح عملكرد مورد انتظار ازدانشآموزان در هریك از واحدهای یادگیری .
- تعیین شیوههای ارزشیابی از پیشرفت یادگیری دانشآموزان در واحدهای یادگیری.
- بیان ابزارهای اندازهگیری مناسب برای ارزشیابی از پیشرفت یادگیریدانشآموز.
- بیان وسعت و محدودیت ارزشیابی از پیشرفت یادگیری برای هر واحد یادگیری.
7- بیان ویژگیها و مهارتهای معلم برای تدریس یك ماده درسی:
1-7- مهارتیهایی كه باید در معلم تقویت شود.
2-7- دانش و اطلاعاتی كه معلم باید كسب كند.
3-7- عملكردی كه باید در رفتار معلم تجلی پیدا كند.
4-7- ویژگیهای عمومی و اختصاصی معلمان
8- تعیین استاندارد ، ملزومات ، تجهیزات و امكانات مورد نیاز برای اجرا:
1-8- در زمینه فضای كلاس شامل وسعت ، آرایش میز و نیمكت و ... .
2-8- تجهیزات و ملزومات لازم مانند وسایل دیداری و شنیداری ، تجهیزات آزمایشگاهی و ... .
شامل تعیین رئوس و محتوا و روشهای اشاعه (حضوری- غیرحضوری) و شیوههای دیگر در خصوص هر یك از گروههای معلمان، اولیاء، دانشآموزان ، مدیران و عوامل اجرایی
اصول و ملاكهای تجدیدنظر در راهنمای برنامهی درسی را مشخص میكند.
ارتقای برنامهریزی درسی كه از اهداف سازمان در برنامه پنج ساله است در ابعاد زیر صورت گرفته است.
1- بهبود كیفیت فرآیند برنامهریزی درسی با توجه به جدیدترین یافتههای علمی
2- اعتلای كیفیت برنامهها و روشهای آموزشی با توجه به رویكردهای جدید آموزشی
3- تهیه روند نمای چگونگی تولید، اصلاح و بازنگری طرحها و برنامهها و نهادینه كردن تصمیمگیریها بر مبنای پژوهش
4- تولید راهنمای برنامهی درسی جامع در دورههای مختلف تحصیلی و مواد مختلف درسی با رویكرد تلفیقی
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 28 اسفند 1393 ساعت: 14:09 منتشر شده است
برچسب ها : عناصر و اجزای تشكیلدهندهی راهنمای برنامهی درسی,