ضریب هوشی و چند آزمون هوش
ضریب هوشی و چند آزمون هوش
![آزمون مکعب های رنگی کهس](http://www.ihoosh.ir/images/Article/2013/08/19/article3025.jpg)
آزمون مکعب های رنگی کهس
مفهوم ضریب هوشی را اولین بار در سال 1912 اشترن، روان شناس آلمانی مطرح کرد. اشترن به این نکته توجه داشت که سن عقلی اجازه نمی دهد تا بتوان با هوشی و کم هوشی یک کودک را به طور دقیق تعیین کرد. او متوجحه شد مثلا یک سال اختلاف بین سن عقلی و سن تقویمی برای یک کودک 4 ساله و یک کودک 12 ساله معنای یکسانی ندارد. او پس از عنوان کردن معایب سن عقلی، محاسبه ضریب هوشی را مطرح کرد که یک عدد نسبی است. ضریب هوشی از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی به دست می آید و به اختصار IQ نشان داده می شود:
آزمون آدمک گودیناف
این آزمون شامل تعدادی ماز چاپی با درجه دشواری فزاینده است. در اجرای این آزمون از آزمودنی می خواهند که با نوک مداد خود ماز را طی کند. او نباید به عقب برگردد و نباید وارد بن بست شود. نمره به دست آمده به سن عقلی و ضریب هوشی تبدیل می شود. این آزمون را می توان به عنوان یک آزمون هوشی، که ارزش خاصی در پیش بینی سازگاری اجتماعی دارد به حساب آورد. در زبان فارسی ماز، به معنا چین و شکن و دالان های پر پیچ و خم است.
این آزمون که به کودکان 5 تا 15 سال اختصاص دارد از 16 مکعب رنگی و 17 تصویر تشکیل شده است. ترتیب ارائه تصاویر طبق درجه بندی خاصی انجام می گرد. هر تصویر روی یک کارت سفید چاپ شده است. روی هر کارت دو عدد دیده می شود که یکی از آننها شماره تصویر و دیگری زمان لازم برای پاسخگویی را نشان می دهد. به علاوه این آزمون دارای یک برگ نمره گذاری است که تعداد امتیازهای لازم، بر حسب زمان صرف شده را نشان می دهد. اجرا و نمره گذاری این آزمون بسیار آسان است اما خود آزمون نسبت به توانایی کودکان ایرانی دشوار است. نمره حاصل از اجرای این آزمون به سن عقلی و ضریب هوشی تبدیل می شود.
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت: 17:16 منتشر شده است