تعليم و تربيت از ديدگاه روسو

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تعليم و تربيت از ديدگاه روسو

بازديد: 61

تعليم و تربيت از ديدگاه روسو


نظريه ي تعليم و تربيت روسو متناسب است با نظريه ي نيکي فطري انسان، و نبايد مغاير باشد با رشد قابليت هايي که انسان کسب مي کند 
تعليم و تربيت از ديدگاه روسو 
(Éduication ) 
* از آن جا که به هر حال استعدادهاي بالقوله ي انسان بيدار مي شوند، تعليم و تربيت نقشي اساسي به عهده دارد که از يک طرف اين استعدادها را از تاريکي بدوي شان بيرون مي کشد و از طرف ديگر استفاده ي مطلوب از آنها را ممکن مي سازد: « بهترين ذهن طبيعي بدون آموزش هيچ نيست »(1). 
هر نوع تعليم و تربيتي را که در نظر بگيريم ( چه آن گونه که در اميل مرد را مي سازد يا آن گونه که شهروند را به وجود مي آورد ) بيش تر از آن که معلومات و کاربرد آن را القاء کند، بايد مانع از استفاده ي بد از استعدادهايي که پرورش مي دهد، شود: « هر چقدر بگويم که تعليم و تربيت درست بايد منفي باشد، کم گفته ام. اگر از تولد عيوب جلوگيري کنيد، به اندازه ي کافي در راه فضيلت گام برداشته ايد ».(2) 
** نظريه ي تعليم و تربيت روسو متناسب است با نظريه ي نيکي فطري انسان، و نبايد مغاير باشد با رشد قابليت هايي که انسان کسب مي کند: براي همين بايد « تعليم و تربيت منفي » را به کار بست که « به درمان شرارت هاي قلبي بشر نمي پردازد، چرا که به هيچ رو فطرتاً وجود ندارد، بلکه بايد مانع تولد آن ها شود و درهاي ورود را به روي آنها کاملاً بسته نگاه دارد ».(3) 

انطباق تعليم و تربيت با ترتيب ظهور استعدادهاي برتر انساني ( تخيل، عقل، حساسيت فعال ) بهترين استفاده ي ممکن از آنها را مقدور مي کند. پس هنر مربي اين است که منتظر زمان مناسب براي توسل جستن به اين يا آن قابليت باشد و به جاي آن که شاگردش را به تعجيل در کسب دانش جديد تشويق کند، به اندازه ي کافي وقت براي کشف حوزه ي کاربردي قابليت ها را به او بدهد: « آيا مي توانم به خود جرئت دهم که در اين جا بزرگ ترين، مهم ترين و مفيدترين قاعده ي تعليم و تربيت را شرح دهم؟ اين قاعده نه صرفه جويي در وقت، بلکه تلف کردن آن است ».(4) 

بايد اشاره کرد که اين شيوه به طور کاملاً عيني، بيان کننده ي آگاهي از مرگ و مير کودکان در عصر روشنگري است: « [...] ناگوار کردن اين نخستين بخش زندگي براي تضمين خوشبختي مابقي زندگي که شايد هرگز فرا نرسد ».(5). به نظر روسو، رعايت ترتيب زماني به ويژه استفاده از عقل را ( که لاک مي خواست پيش از موعد پرورش دهد ) تا زماني به تعويق مي اندازد که تجربه ي حسي به اميل اطلاعات کافي در مورد ارتباط بين اشياء و ارتباط اشياء با بدن خودش را داده است. تعليم و تربيت منفي ابتدا به حواس توسل مي جويد، چرا که اولين ابزار آگاهي ما هستند: « آن چه تعليم و تربيت مثبت مي نامم، تربيت ذهن قبل از سن مقتضي و آگاه کردن کودک به وظايف انسان است. آن چه تعليم و تربيت منفي مي نامم، کامل کردن اعضاء بدن که ابزار شناخت ما هستند، قبل از دادن اين شناخت است، تعليم و تربيتي که با تمرين حس ها ما را براي عقل آماده کند ».(6) 

تا زماني که شاگرد هنوز در وضعيتي نيست که چيزي بياموزد، تجربه او را عليه خطاها بر مي انگيزد. به اين ترتيب اميل با نتايج ملموس اَعمالش مواجه مي شود که درسي قابل درک و ( در ظاهر ) مستقل از حسن نيت معلم است: « [...] به طوري که خيلي زود يوغ سخت ضرورت را که هر موجود کاملي بايد به آن تمکين کند، بر سر مغرور خويش احساس کند و اين ضرورت را درامور و نه درهوا و هوس انسانها ببيند »(7). 

درمجموع معلم تمامي مراحلي را که اميل بايد بگذراند پيش بيني مي کند، ولي افق ديد شاگرداش را محدود به روابطي مي کند که او عجالتاً مي تواند بر آنها مسلط باشد: از يک طرف، دور انديشي « سرچشمه ي واقعي همه ي بدبختي هاي ماست » زيرا « مدام ما را فراتر از خود و به جايي که اغلب نخواهيم رسيد، مي برد »(8)؛ از طرف ديگر اميل « نبايد قدمي بردارد، مگر آن که آن را پيش بيني کرده باشيد، نبايد حرفي بزند، مگر آن که بداند چه مي خواهد بگويد ».(9) 

*** با تکيه به نتيجه گيري هاي کلي و پي در پي، اميل که مرد جواني شده مي تواند همنوع خود را صرفاً در بشريت باز شناسد و بشريت را دوست بدارد، ولي يک آموزش ملي بايد اين يکسان سازي احساسي را فقط به هم ميهنان محدود کند، طوري که مرد جوان آنها را در رابطه اي تنگاتنگ با زندگي خود بداند: « تعليم و تربيت است که بايد به روح افراد، قدرت ملي بدهد و چنان عقايد و سلايق آن ها را جهت دهد که از روي علاقه، شيفتگي و ضرورت، وطن پرست شوند ».(10) ديگر، مسئله بر سر شکل دهي انسان نيست، بلکه شهروند واقعي مد نظر است که مي توان در دولت شهرهاي باستان، الگويش را يافت و او هرگز خود را جداي از وطن نمي پنداشته است. روش تعليم و تربيت منفي علي رغم موقعيت ويژه اي که بايد تثبيت کند، همچنان بايد اِعمال شود. به واقع همواره از راه تجربه ي حسي است که کودکان افکار اوليه اي را که مي خواهيم بياموزند، کسب مي کنند. از همين رو بازي هاي کودکان لهستاني « بايد همواره عمومي و براي همه مشترک باشد »، زيرا مسئله قبل از هر چيز « عادت دادن آن ها از کودکي به مقررات، برابري، برادري، رقابت و زندگي زير نگاه همشهري هاي خود و طلب تأييد عمومي است. »(11) 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 22 اسفند 1394 ساعت: 9:08 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس