تحقیق درباره علل وعوامل افت تحصيلي
تحقیق درباره علل وعوامل افت تحصيلي
آموزش و پرورش همگاني با آموختن مهارتها به افراد جوان و بااستعداد به منظور توانا ساختن آنها به يافتن جايگاه مناسب و ارزشمند در جامعه، به كاهش نابرابري ثروت و قدرت كمك مي كند و در واقع بطور كلي مفهوم اصلي آموزش و پرورش تمرين دموكراسي به معني واقعي كلمه و البته همواره با كالبدي اصلاح طلبانه است. |
|
نمي توان انكار كرد كه آموزش و پرورش امروز در ايران با آنچه بايد باشد فاصله زيادي دارد. در شهرهاي بزرگ، بخصوص تهران پديده هاي ناهنجار ترك تحصيل، افت تحصيلي، اعتياد و هزاران مشكل و معضل ديگر در حال رسوخ و يا شايد در بعضي موارد در حال نهادينه شدن است و اين يعني بحران و هشدار به مسوولان امر آموزش و پرورش كه متولي پرورش دانش آموزان و آينده سازان ايران هستند. متاسفانه امروز بارها و بارها شنيده مي شود كه دبيران خوب و با سابقه و تحصيلكرده آموزش و پرورش گرايش فراواني به گرفتن انتقالي براي تدريس در مناطق شمالي شهر دارند. |
|
اكثر دبيران مجرب در فكر اين هستند كه امتيازشان به حد مطلوب جهت تقاضاي انتقال برسد و خيلي سريع نقل مكان كنند. از طرف ديگر آمارها نشان مي دهند افت تحصيلي، ترك تحصيل و مشكلات آموزشي-اجتماعي در بين دانش آموزان مناطق جنوب شهر بيشتر ديده مي شود. چه علل و عواملي باعث به وجود آمدن فاصله بين جنوب و شمال شهر از لحاظ آموزشي شده است؟ چه كسي بايد به اين موضوع توجه و به آن رسيدگي كند؟ |
|
ضعف اقتصادي خانواده ها و عدم تغذيه مناسب |
|
با توجه به وضعيت نامناسب درآمدي و نابساماني اقتصادي در بين خانواده هاي كم درآمد و البته حضور و تمركز اكثر اين خانواده ها در جنوب شهر، دانش آموزان اين محيط به نوعي از لحاظ روحي و هم از لحاظ جسمي با مشكلات عديده يي دست به گريبان هستند. وضعيت اقتصادي نامناسب خانواده ها باعث مي شود دانش اموزان از تغذيه مناسب و مقدار كالري مورد نياز بدن بخوبي استفاده نكنند و درصد كارآيي و يادگيري آنها در ساعات كلاس و همچنين منزل كاهش يابد، از طرف ديگر تاثيرات روحي و رواني مشكلات اقتصادي بين دانش آموزاني كه از خانواده هاي كم درآمد هستند خطرناكتر و بيشتر از ديگر تاثيرات است. |
|
كمبود وسايل كمك آموزشي و تفريحي |
|
يكي از نيازهاي اوليه و اصلي دانش آموزان، پركدن اوقات فراغت و استفاده از مكانهاي فرهنگي- كتابخانه ها، سينما، تئاتر، موسيقي و ... است كه البته به نظر مي رسد بايد به سهولت و با كمترين هزينه در دسترس آنها باشد. مناطق جنوب شهر اما كمتر داراي چنين مكانهايي است، استفاده از مكانهاي فرهنگي موجود نيز به دليل هزينه هايسنگيني كه دارد و تامين آن براي خانواده هاي كم درآمد جنوب شهر ميسر نيست، آيا لازم نيست به اين موضوع فكر كنيم كه دانش آموزان چگونه در اين محيط ها بايد اوقات فراغت خود را پر كنند؟ آيا بايد توقع داشت كه اين دانش آموزان اوقات فراغت نداشته باشند؟ يا حق استفاده از اين اوقات را از آنها گرفت؟ |
|
طلاق و گسستگي خانواده |
|
بررسي چگونگي اثرات جدايي والدين بر كودكان و فرزندان بسيار دشوار است و نياز به بحث كارشناسي دارد. ميزان ستيز ميان پدر و مادر قبل از جدايي، تاثير ستيزهاي مكرر بر كودكان، روابط فرزندان با والدين، ميزان راضي بودن والدين از ازدواج شان و ... همه اين عوامل و عوال ديگر مي تواند بر فرايندافت تحصيلي دانش آموزان دركوتاه مدت و يا بلند مدت تاثير داشته باشد. |
|
فرزنداني كه والدين شان از ازدواج خود راضي نيستند، اما با هم زندگي مي كنند ممكن است تحت تاثير تنش ناشي از روابط آنها قرار بگيرند، اين روند تا طلاق ادامه دارد و تحقيقات نشان مي دهد كه فرزندان پس از جدايي پدر و مادرشان در واقع اغلب به اضطراب عاطفي آشكار و واضح رنج مي برند. اضطراب عاطفي، بلاتكليفي و سردرگمي از مواردي است كه اثرات بسيار تخريب كننده يي بر دانش آموزان دارد. |
|
تجربه اكثر معلمان و دبيران آموزش و پرورش نشان مي دهد اين گونه دانش آموزان اكثرا در كلاس نسبت به درس بي توجهي و شايد به نوعي بي تفاوت هستند. اين مشكل، مشكل والديني كه ازدواج مجدد مي كنند نيز هست كه در اقشار كم درآمد به شكل حادتري بروز پيدا مي كند. |
|
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ساعت: 16:19 منتشر شده است
برچسب ها : تحقیق درباره علل وعوامل افت تحصيلي,