تحقیق درباره سوره انبیا
سوره انبيا جزء 17
سوره انبيا
1 ـ يكتاپرستي و ايمان به پروردگار پايهي اساسي همه اديان است. 92
2 ـ چون در همهي انسانها ناظمي مشترك جريان دارد پس ناظم اين نظام اين نظام نيز مشترك است بنابراين خدا يكتاست. 92
3 ـ مراد از هلاكت قوم ستمكار اين است كه آنان به سبب گناه خويش از خداوند جدا ميگردند و اين تنها ستمي است كه خود بر خويشتن روا داشتهاند. 95
4 ـ خداوندي كه انسان را يك بار آفريده بار ديگر نيز بر اين كار قادر است و اين يك دليل براي اثبات معاد است. 104
5 ـ خداوند در قرآن پيامبر را رحمت بر اهل دنيا معرفي نمودهاست. 107
6 ـ در آخرت زمين از شرك و گناه پاك ميگردد و بشري نيكو و كامل كه خداوند را بندگي كنند در آن سكني ميگزينند. 105
7 ـ حكم خداوند همواره حق است و نفع بندهاش را در پي دارد. 112
سوره حج
8 ـ مريدان سيطان افرادي هستند كه بر جهل خويش درباره ي خدا اصرار ميورزند و به هر باطي معتقد شدهاند به آن عمل ميكنند. 3
9 ـ در دنيا نظام حق جاري است و بسياري از بخش هاي اين نظام از شناخت ما خارج است همچون مسئله زوجيت در گياهان كه بشر تازه به وجود آن پي برده. 5
10 ـ هركس شيطان را ولي خود بگيرد خدا شيطان را بر او مسلط ميكند و خداوند هرگز بندهاش را گمراه نميسازد. 5
11 ـ انسان با تفكر در خلقت پديدههاي طبيعي ميتواند به قدرت بيمنتهاي خداوند پي ببرد. 6
12 ـ اگر عالم ديگري نباشد خلقات انسان بيهوده خواهد بود چرا كه آفرينش هدفمند نيست. 7
13 ـ از روي نشانههاي طبيعيت (زنده شدن خاك مرده) ميتوان به وجود جهان آخرت پي برد. 7
14 ـ بعضي چنين ميگويند كه اگر خداوند انسان را در ابتدا آفريده دليلي بر اين است كه براي بار دوم نيز بر اين كار قادر باشدكه در جواب بايد گفت: خدا بر هر كاري قادر است و قدرتي كه در ابتدا داشته در بار دوم نيز دارا است.7
15 ـ خداوند حق است پس وجود قيامت لازمه عدالت اوست. 7
16 ـ هدف از آفرينش غير انسان الامدي حيات انسان بوده است و نتيجه خلقت انسان بحث اوست.
17 ـ ممكن است غير آدمي نيزمعاد داشته باشد (چون اين مطلب در جايي از قرآن نقض نشده است). 7
18 ـ مراد از علم، علم حاص از حجت عقلي است. 8
19 ـ مراد از هدايت علم حاصل از هدايت الهيداست كه مربوط به كساني است كه در بندگي خالص بوده اند. 8
20 ـ مراد از كتاب منير وحي الهي از راه نبوت است. 8
21 ـ علم از راه عقل، هدايت از راه چشم و دست يافتن به وحي از راه گوش حاصل ميشود. 8
22 ـ سرانجام كار رؤساي مشركان كه مردم را از روي جهل به خدا، به گمراهي ميكشانند خواري و ذلت در دنيا و عذا و در آخرت است. 9
23 ـ خفته در قرآن به معناي امتحان است. 10
24 ـ مراد از اطمينان سكوت و آرامش است. 15
25 ـ انسان در دنيا تنها بايد اميدوارياش را به خدا حفظ كند و اگر فكر كند خدا يارياش نميكند و دچار غيظ شود هر نقشهاي كه بريزد برايش سودي نخواهد داشت. 12
26 ـ كتا ب تورات بعد از آن كه كورش پادشاه ايران قوم بين اسرائيل را از اسارت نجات داد باريديگر پس از آن كه يك بار سوزانده شده بود، به رشته ي تحرير درآمد. 17
27 ـ گروههاي خداپرستان پيش از اسلام در قرآن چنين معرفي شده اند. زرتشتيان ـ مسيحيان ـ يهوديان. 17
28 ـ مراد از سجدهي تكويني اظهار كوچكي در برابر خداوند است كه مخصوص پديده هاي جهان آفرينش است. 68
29 ـ عذاب در جهان آخرت عين عمل مشركان است. 18
30 ـ همهي انسانها با اديان مختلف در جهان آخرت به دو گروه تقسيم ميشوند:
1 ـ حق
2 ـ( باطل) 19
31 ـ اختلاف همه ي مذاهب در وصف ربوبيت خداوند است. 19
32 ـ آرمان و اشعار بهشتيان در بهشت سجانك و تحيتشان به هم سلام و آخرين آرمانشان الحمد ال.. رب العالمين است. 24
33 ـ يكي از منافع حج اين است كه اقوام مختلف در سايه اي اتحادي كه بين آنها ايجاد مي شود به يكديگر نزديكتر مي شوند و ياور هم در دفع مشكلات ميگردند. 28
34 ـ اگر خداوند قومي را هلاك كنند ديگر زنده نمي شوند تا آنچه كمبود دارند جبران كنند و آن چه از عمر و زندگي از كف داده اند استيفا كنند. 28
35 ـ منشا و سرچشمه ي تقوا در قلب انسان كه در واقع نيت عمل او را ميسازد. 32
36 ـ راه تقرب جستن به خدا عمل خالص است. 34
37 ـ عمل خالص دو شرط دارد:
1 ـ نيت خالص براي خدا
2 ـ عمل خالص براي خدا. 34
38 ـ كسي كه براي خدا حج خود را انجام دهد و اسلام و اخلاص داشته باشد از مختبين است. 34
39 ـ ويژگي هاي فرد مختلب عبارت است از :
1 ـ ترس از خدا
2 ـ صبر
3 ـ بپا داشتن نماز
4 ـ انفاق. 34
40 ـ گوشت حاصل از قرباني كردن در حج بايد به فقير داده شود كه فقير در قرآن به دو صورت تعريف شده:
1 ـ فقيري كه به هر چه به او بدهند قناعت كند.
2 ـ فقيري كه براي سئوال نزد كسي آمده باشد. 36
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: دوشنبه 04 اسفند 1393 ساعت: 8:37 منتشر شده است
برچسب ها : تحقیق درباره سوره انبیا,تحقیق درباره تفسیر سوره انبیا,تفسیر سوره انبیا,