تحقیق درباره تقلب
موضوع :
تقلب
فهرست مطالب
نشانههای دانشآموزانی که در پی تقلب هستند
بررسی تقلب از نگاه دانشآموزان
تقلب کردن یعنی چه؟
تقلب کردن یعنی وقتی یکی عمداً یکی را گمراه کند، فریب دهد یا با بیصداقتی رفتار کند. برای بچهها، تقلب کردن میتواند در مدرسه، خانه یا حتی موقع ورزش و بازی اتفاق بیفتد. اگر مثلاً یک تیم فوتبال برای بچههای 8 سال به پایین است، اینکه یک بچه 9 ساله در آن شرکت کند، تقلب کردن است.
در مدرسه هم میتوان در امتحان تقلب کرد که میتواند با دزدیدن ایده یکی از همکلاسیهایتان یا کپی کردن یک کار از اینترنت و ارائه آن بعنوان کار خودتان اتفاق میافتد. اینکه حرفها یا کارهای یک نفر دیگر را کپی کنید و بعد بگویید مال خودتان است یعنی تقلب کردید.
آدمها چطور تقلب میکنند؟
تقلب کردن به شکلهای مختلف اتفاق میافتد. مثلاً مریم با دزدیدن جواب سوالهای امتحان اینکار را میکند اما میشود در قوانین یک بازی یا مسابقه هم تقلب کرد یااینکه وانمود کنید یک چیزی مال شما است درحالیکه اینطور نیست. وقتی آدمها تقلب میکنند، برای بقیه مثلاً بچههایی که برای امتحان حسابی درس خوانده بودند یا مثلاً در مسابقه حقشان بوده که برنده شوند، ناعادلانه میشود.
تقلب کردن کار خیلی وسوسهانگیزی است چون کارهای خیلی سخت را به نظر آدم آسان می کند، مثل دادن جواب درست به همه سوالهای امتحان. اما مشکل ندانستن جواب و امتحانهای بعدی را حل نمیکند مگراینکه آن فرد دوباره تقلب کند.
گاهی وقتها به نظر می رسد که آنهایی که تقلب میکنند حساب همه چیز را کردهاند. میتوانند به جای درس خواندن تلویزیون تماشا کنند اما احترامشان را پیش بقیه از دست میدهند و بقیه کمتر دوستشان دارند. خود اینها هم احساس بدی پیدا میکنند چون میدانند نمرههایی که میگیرند حقشان نیست. و اگر موقع تقلب دستگیر شوند، در مدرسه و حتی در حانه به مشکل میخورند.
چرا بچهها تقلب میکنند
بعضی از بچهها به این خاطر تقلب میکنند که سرشان شلوغ است یا تنبل هستند و نمیتوانند درس بخوانند تا در مدرسه نمرات خوبی بگیرند. یکسری دیگر از بچهها هم فکر میکنند اگر تقلب نکنند نمیتوانند در آن درس قبول شوند. حتی اگر دلیل خوبی برای تقلب کردن وجود داشته باشد، اینکار اصلاً کار خوبی نیست.
اگر شب قبل چیزی ناراحتتان کرده بود یا مریض بودید و نتوانستید درس بخوانید، بهتر است با معلمتان حرف بزنید. و اگر به خاطر تمرین شنا وقت کافی برای درس خواندن نداشتهاید، باید با پدرومادرتان درمورد تنظیم کردن وقت تمرین شنا و درس خواندتان حرف بزنید.
بچهای که فکر میکند تقلب کردن تنها راه قبول شدن در یک درس است باید با معلم یا والدینش صحبت کند شاید آنها بتوانند راهحلی برای مشکل او پیدا کنند. حرف زدن درمورد این مشکلات و حل کردن آنها خیلی بهتر از تقلب کردن است.
حقیقت و عواقب کار
خیلی از بچهها بعضی وقتها وسوسه میشوند که تقلب کنند. خیلیها در برابر آن مقاومت میکنند و به جای آن بهتر درس میخوانند. بعضی دیگر از بچهها یکبار تقلب میکنند و چون بعد آن احساس خیلی بدی پیدا کردند دیگر اینکار را تکرار نمیکنند. یکسری دیگر هم موقع تقلب دستگیر میشوند و بعد به این نتیجه میرسند که اصلاً ارزشش را ندارد. متاسفانه، بعضی از بچهها به تقلب کردن خود ادامه میدهند و فکر میکنند که هیچوقت مچشان گرفته نمیشود.
بچههایی که تقلب میکنند همیشه از اینکه دستشان رو شود میترسند. این بچهها چه مچشان گرفته شود چه نشود، همیشه احساس گناهکار بودن، خجالت و ترس دارند. حتی اگر احساس بدی هم نداشته باشند و کسی هم متوجه کارشان نشود به این معنی نیست که همه چیز خوب است. اگر ببینید کسی تقلب میکند یا کسی از شما میخواهد که کارتان را کپی کند، میتوانید به معلمتان یا یکی از بزرگترها بگویید.
وقتی معلم متوجه تقلب یک نفر شود، نمره امتحانش را صفر میدهد و او را به دفتر مدیر میفرستد و با والدینش تماس میگیرند. بدتر از نمره بدی که میگیرند این است که پدرومادرشان و معلمانشان را ناامید میکنند. والدین ممکن است همیشه نگران باشند که آن بچه فرد صادقی نیست و در امتحانهای بعدی هم معلم بیشتر از بقیه بچهها حواسش به او خواهد بود.
بچهها به این خاطر تقلب میکنند که برای یاد گرفتن درس تلاش نمیکنند. مثلاً اگر در امتحان دیکته تقلب کنید، هیچوقت طرز نوشتن کلمهها را یاد نمیگیرید، حتی تا وقتی که بزرگ شوید. و تا آخر عمرتان همیشه فردی متقلب میشوید که در کار و درس و خانواده تقلب میکنید.
عوامل پدیدآوردنده تقلب
1. فراهم بودن شرایط تقلب
وقتی دانشآموز به هر دلیل به دنبال کسب نمره دلخواه است، اگر نتواند آنرا از راه صحیح به دست آورد و شرایطی مانند سختگیر نبودن مراقب جلسه امتحان، فراهم باشد احتمال اقدام به تقلب زیاد است.
2. توقعات نادرست وخارج از ظرفیت دانشآموز از سوی اولیا و مربیان.
3. سهلانگاری در انجام تکالیف و مطالعه کم و بیدقت در ایام آموزش و در نتیجه، عدم آمادگی برای امتحان.
4. مشغولبودن دانشآموز به کارهای غیردرسی و فرعی (بازی، تلویزیون، کامپیوتر و ...) به گونهای که دقت مطالعه برای وی باقی نمیماند.
5. نپذیرفتن شکست در امتحان به دلیل ترس از والدین یا به دلیل حفظ آبرو و موقعیت خویش در خانواده و همکلاسیها.
6. عقبماندگی درسی و یادنگرفتن مواد آموزشی.
7. دستکمگرفتن امتحان و عادت به تقلب
8. احساس برتریطلبی و شجاعت به دلیل انجام تقلب
9. وجود عوامل روانی مانند: راحتطلبی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین و کمبودن هوش و حافظه.
10. فقدان روش تربیتی صحیح در خانواده به همراه هرج و مرج در آن.
نشانههای دانشآموزانی که در پی تقلب هستند
معمولاً دانشآموزانی که ویژگیهای زیر را دارند، بیشتر در پی تقلب هستند:
1. رفتارهای غیرصادقانه و دروغین دارند.
2. از راههای نادرست برای رسیدن به اهداف خویش استفاده میکنند.
3. به حقوق دیگران کمتر احترام میگذارند.
4. مسئولیتپذیر نمیباشند.
5. درشتگو میباشند و میل شدید به برتری نسبت به دیگران دارند.
راههای کاهش تقلب
برای کاهش تقلب بایستی به چند محور اصلی توجه داشت:
1. باید علت اساسی تقلب را شناخت و درصدد برطرف کردن آن بود. به عبارت دیگر، وقتی که تقلب دانشآموز مشخص شد، بایستی کوشید و مشخص کرد که چرا از بین راههای مختلف، تقلب را انتخاب کرده است؟! آیا به اندازه کافی درس نخوانده است؟ آیا عادت به تقلب دارد؟ آیا به امید کسب نمرة بالاتر بوده است؟ و ... در هرکدام از موارد، میتوان راهکار ویژه آنرا ارائه داد. مثلاً اگر علت تقلب، کسب نمرة بالاتر بوده است، بایستی دانشآموز را توجیه نمود که خوب درسخواندن بسیار مهمتر از کسب نمرة بیشتر است و فایدههای زیادتری هم در پی خواهد داشت.
2. از بین بردن زمینههای تسهیل تقلب
به دانشآموزان توضیح داده شود که تقلب، انتخاب صحیحی نیست و راههای دیگر وجود دارند که با آن میتوانند نتایج بهتر و ماندگارتری را بهدست آوردند. بایستی درستکاری مورد تشویق قرار گیرد و اهمیت تلاش درستکارانه و صادقانه در ذهن دانشآموز نقش بندد. اگر مشکلی در زمینه یادگیری و مهارتهای دیگر وجود دارد؛ بایستی بیشتر به آنتوجه کرد و این مهارتها را آموزش داد و آنها را برای روز امتحان آماده ساخت و در نهایت، امتحان در عین وجود جو اعتماد و راحتی بایستی کنترل شده باشد که کسی سوءاستفاده نکند.
3. خانواده و مدرسه، انگیزة تقلب را در دانشآموزان ایجاد نکنند.
گاهی شرایط در خانه و مدرسه به گونهای است که به طور غیرمستقیم دانشآموز را متمایل به تقلب میکند. محیط آکنده از رقابت برای گرفتن نمره بالا و تأکید زیاد بر برد و باخت، احتمال تقلب را زیاد میکند. ترس از آوردن نمره پایین و چشم و همچشمی و توقعات غیرواقعبینانه از دانشآموز نیز انگیزه تقلب را ایجاد مینماید. بنابراین با استفاده از شیوههایی که احساس حقارت دانشآموز را کاهش داده، اعتماد به نفس وی را افزایش میدهد و با توقعات واقعبینانه از دانشآموز، میتوان انگیزه تقلب را کاهش داد.
بررسی تقلب از نگاه دانشآموزان
دانشآموزان پاسخ میدهند: چرا تقلب؟!
تقلب بنویسید اما تقلب نکنید.
ترس از حقارت و سرزنش
به دلیل ترس از گرفتن نمره کم در درس و تحقیر شدن پیش دانشآموزان و خانواده
از نظر من علت فراگیر شدن این شیوه بیتوجهی بعضی از مراقبان امتحان و سوءاستفاده دانشآموزان از مکانهای مختلف که دور از دید مراقبان است میباشد.
پیشنهادات:
همانطور که در مقاله غلل وراهکار های تقلب بیان شد میتوان گفت که ریشه ی ان در جامعه و خود آموزش نهفته است وبه گونه ای این معضل در آموزش ما نهادینه شده است ،که عدم توجه به آن تهدیدی برای آموزش فراگیران ودر کل برای جامعه است شاید تقلب عاملی ساده وفراگیر به نظر بیاید اما اگر با دید منطقی ان را بررسی کنیم می فهمیم که علاوه بر ترویج ودروغگویی تمام ابعاد وجودی محصلان وزندگی انها را تحت تاثیر قرار میدهد از جمله پیشنهاد های که در این راستا میتوان در نظر گرفت به شرح ذیل است:
1)تغیر دیدگاه های خود آموزش دهندگان از تقلب است میدانیم که خود معلمان به عنوان یک الگوی برای دانش آموزان هستند و هر گونه حرکات واعمال وسهل انگاری در رفتار خود از طرف معلمان برای دانش اموزان قابل قبول است و عدم توجه به تقلب دانش اموزان و تشویق به این عمل از سوی معلم یک معضل بزرگی است که موجب تحریک فراگیر ودر نتیجه او را از سعی وتلاش باز می داردباید خود مسئولان در ابتدای امتحان به دانش اموزان گوشزد کنند که مطمئنا در همان ابتدا دانش اموزان از این عمل زشت باز داشته شوند تا اخر زندگی و طی تحصیل لاتشان زشتی این عمل از ذهن او خاج نمی شود .
2) اصلاح وترویج فرهنگ درست از طرف تولید کنندگان فرهنگ مثل صدا وسیما که امروزه نمی توان نقش ان را در فرهنگسازی نادیده گرفت متاسفانه این نهاد ها خودشان دروغگویی وتشویق به تقلب را در ذهن بینندگان زنده می کنند،طوری که در جامعه به عنوان یک عامل عادی در ذهن مردم جریان می یابد که نه در حوزه ی اموزش بلکه در ارتباطات روز مره مردم عینا مشاهده می شودبنابراین باید مسئولان به این امر توجه داشته با شندکه واقعا این امر دانش اموزان را تنبل به بار می اورد به طوری که انها پشتکار در خواندن دروس نشان نمی دهند و به جای حفظ کردن و اماده شدن برای امتحان اقدام به تقلب می کنند ودر نتیجه انگیزه برای یاد گرفتن ومطالعه ندارند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: جمعه 27 فروردین 1395 ساعت: 11:22 منتشر شده است
برچسب ها : تحقیق درباره تقلب,