· اداره ترويج و بهبودنظامهاي ترويجي
استراتژی ترویج کشاورزی:
توانمندسازي فردي وسازماني توليدكنندگان و طراحي و توسعه نظامهاي پايدار بهره برداري بخش كشاورزي با
- بهره گيري از دانش و فناوري نوين
- استفاده از نيروهاي متخصص و متعهد در ارتقاي كيفي وكمي اطلاع رساني به كشاورزان و بهره برداران
- تدوين برنامههاي اثر گذار ترويجي
- ايجادتحولدرشيوههاي انتقال يافتههاي علميبهعرصههايتوليد
برنامههاي راهبردي ترویج کشاورزی:
- برنامه آموزش و ترويج شيوههاي نوين كشاورزي با تلفيق و استنباط از دانش بومي
- برنامه ترويج محصولات اساسي و مديريت مزرعه
- برنامهآموزشهايكاربردي وفني شاغلان بخشكشاورزي وبهرهبرداران
- برنامه ايجاد و ساماندهي شبكه ترويج مشاورهاي و استقرار آن در نظام ترويج كشور
- برنامه ايجاد ، ساماندهي و تقويت تشكلهاي واقعي صنفي در تمام زير بخشهاي توليدي
- برنامه طراحي و استقرار نظام توليد و بهره برداري مناسب و متناسب با نيازهاي زيربخشهاي مختلف توليدي
نقش ترويج در توسعه بخش كشاورزي :
اتفاقات رخ داده در افزايش راندمان توليد، مصرف بهينه نهاده ها، كاهش ضايعات، افزايش راندمان آبياري، كاهش بار ميكروبي و بيماري ها در دام و طيور، افزايش راندمان آبياري، افزايش مشاركت مردم در پروژه هاي منابع طبيعي و آبخيزداري، افزايش ضريب بهداشتي واحد هاي توليدي و ...
بدون ترديد مرهون حضور مستمر و فعال و پررنگ مروجين در مزارع، واحد هاي توليدي و رودررو با بهره برداران مي باشد.
مبانی نظری تاثیر ترویج در توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی:
ترویج قادر است با تامین اطلاعات و هدایت خدمات آموزشی با سمت و سوی فرآیند زنجیره ای با توالی زیر به حداکثر تاثیر اقتصادی در فعالیت های کشاورزی دست یابد :
- آگاهیAwareness))، آگاه سازی کشاورزان ازطریق برنامه های آموزشی ترویجی
- دانش(Knowledge)، دانش اندوزی کشاورزان از طریق آزمون و تجربه کردن
- پذیرشAdoption))، پذیرش فناوری یا شیوه های نوین توسط کشاورزان
- بهره وری(Productivity)، تغییر سطح بهره وری یا بازدهی کشاورزان
روشها و تكنيكها :
· طرحهاي آنفارم(Onfarm):
تحقيقي - تطبيقي
تحقيقي- ترويجي
تحقیقی- مشارکتی
روز مزرعه
هفته انتقال يافته ها
· انتخاب توليد كنندگان نمونه
· مزارع الگويي
· جلسات توجيهي
· آموزشهاي كلاسيك
· آموزشهاي ترويجي
· آموزشهاي مشاهده اي ( بازديد ترويجي )
· آموزشهاي انفرادي (FACE TO FACE )
· آموزشهاي مهارتي ( LEARNING BY DOING )
· جشنواره هاي ترويجي
· كارگاه آموزشي
· نمايشگاه ترويجي
· برنامه هاي راديويي
· برنامه هاي تلويزيوني
· مدرسه راديويي
· مدرسه تلويزيوني
· رسانه هاي نوشتاري (پوستر- اطلاعیه – تراكت- چارت– بروشور – جزوه – نشريه و ...)
· گروههاي نمايش ترويجي
· گروههاي سرود ترويجي
· تسريع انتقال يافته ها
· زمينه يابي و زمينه سازي تشكلها
· حمايت و سازماندهي تشكلها
· بسيج سازندگي
· سربازان سازندگی
نقش ترويج در توسعه بخش كشاورزي :
اتفاقات رخ داده در افزايش راندمان توليد، مصرف بهينه نهاده ها، كاهش ضايعات، افزايش راندمان آبياري، كاهش بار ميكروبي و بيماري ها در دام و طيور، افزايش راندمان آبياري، افزايش مشاركت مردم در پروژه هاي منابع طبيعي و آبخيزداري، افزايش ضريب بهداشتي واحد هاي توليدي و ...
بدون ترديد مرهون حضور مستمر و فعال و پررنگ مروجين در مزارع، واحد هاي توليدي و رودررو با بهره برداران مي باشد.
مبانی نظری تاثیر ترویج در توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی:
ترویج قادر است با تامین اطلاعات و هدایت خدمات آموزشی با سمت و سوی فرآیند زنجیره ای با توالی زیر به حداکثر تاثیر اقتصادی در فعالیت های کشاورزی دست یابد :
- آگاهیAwareness))، آگاه سازی کشاورزان ازطریق برنامه های آموزشی ترویجی
- دانش(Knowledge)، دانش اندوزی کشاورزان از طریق آزمون و تجربه کردن
- پذیرشAdoption))، پذیرش فناوری یا شیوه های نوین توسط کشاورزان
- بهره وری(Productivity)، تغییر سطح بهره وری یا بازدهی کشاورزان
روشها و تكنيكها :
· طرحهاي آنفارم(Onfarm):
تحقيقي - تطبيقي
تحقيقي- ترويجي
تحقیقی- مشارکتی
روز مزرعه
هفته انتقال يافته ها
· انتخاب توليد كنندگان نمونه
· مزارع الگويي
· جلسات توجيهي
· آموزشهاي كلاسيك
· آموزشهاي ترويجي
· آموزشهاي مشاهده اي ( بازديد ترويجي )
· آموزشهاي انفرادي (FACE TO FACE )
· آموزشهاي مهارتي ( LEARNING BY DOING )
· جشنواره هاي ترويجي
· كارگاه آموزشي
· نمايشگاه ترويجي
· برنامه هاي راديويي
· برنامه هاي تلويزيوني
· مدرسه راديويي
· مدرسه تلويزيوني
· رسانه هاي نوشتاري (پوستر- اطلاعیه – تراكت- چارت– بروشور – جزوه – نشريه و ...)
· گروههاي نمايش ترويجي
· گروههاي سرود ترويجي
· تسريع انتقال يافته ها
· زمينه يابي و زمينه سازي تشكلها
· حمايت و سازماندهي تشكلها
· بسيج سازندگي
· سربازان سازندگی
تعاريف :
آموزش كليد توسعه نيروي انساني در جامعه است و رمز توسعه در جامعه ، توسعه در عامل نيروي انساني آن است.
آموزش :تغيير رفتاري است كه در اثر فعاليتهاي آموزشگر و به كمك فنون آموزشي و استفاده از مواد كمك آموزشي و ... دراثرانتقال نتايج حاصل ازپژوهشها وتجربيات به فراگيرانایجادمی شود.
يادگيري : تغيير رفتار ثابتي است كه در اثر تكرار و مكررات و تجربه ايجاد مي شود
آموزش بزرگسالان :مجموعه فرآيندهاي آموزشي منظمي است ( با هر محتوا ، روش يا سطح ـ رسمي يا غيررسمي ) تا خود بتواند :
1ـ توانايي خود را افزايش دهد.
2ـ دانش خود را غني سازد.
3ـ تخصص هاي فني خود را كامل كند. ( شاغلين )
4ـ در جنبههاي فردي رشد كند.
5ـ در جنبه هاي مشاركت اجتماعي ، اقتصادي ، فرهنگي و سياسي فعاليت و رشد نمايد.
6- به تخصصهاي حرفه ايدست يابد.(جويندگانكاروحرفه)
7ـ بتواند از تكنولوژي جديد بهره برداري كند. ( مكانيكي ، شيميايي ، بيولوژيكي )
الف )دوره های ترویجی:
این آموزش جزوء آموزسهای غیررسمی بوده وباهدف آگاهی دادن به مخاطبان درخصوص یک موضوع / محصول درنقاط روستایی(بصورت: جلسات ترویجی، دوره های یکروزه وسه روزه ، مدرسه درمزرعه ، گردهمایی ، بازدیدهای صحرایی و فنی ) انجام می گیرد.
طرحهاي آنفارم(Onfarm):
تحقيقي - تطبيقي
تحقيقي- ترويجي
تحقیقی- مشارکتی
روز مزرعه
هفته انتقال يافته ها
طرح تحقیقی - تطبیقی:عبارتست ازطرحی که یک مرحله قبل ازپایان طرح تحقیقاتی باهمکاری ترویج ومرکزتحقیقات درشرایط زارع درمزرعه درمساحت حداقل1000مترمربع به اجراء درمی آید. هدف ازاجرای آن تطبیق شرایط زارع می باشد.
طرح تحقیقی - ترویجی:عبارتستازطرحی که درآن نتایج حاصل ازطرح های تحقیقاتی پایان یافته با همکاری محققمربوطه وکارشناس ترویج وکارشناس واحداجرایی ذیربط درمزارع کشاورزان (در2الی3مزرعه ودرشهرستان های مختلف ) کشت می شود. هدف ازاجرای آن آشناییکارشناسان، مروجین، ومددکاران ترویجی بایافته های جدیدتحقیقاتی وهمچنینآشنایی محقق بامسایل تولیددرسطح مزارع کشاورزان است.
طرح تحقیقی - مشارکتی(مزارع نمایشی بهاره وپاییزه):
بعدازاتمام طرح تحقیقی–ترویجی وتهیه گزارش نهایی درسال بعدنتیجه طرح درشهرستان های بیشتری (بیش از2شهرستان ) درمساحت 1هکتار طرح و1هکتارشاهد(شرایط زارع) کاشته ونتیجه بدست آمده موردبررسی قرارمی گیرد.
مراسم روزمزرعه:بهمنظورآشنایی کشاورزان با آخرین یافته های تحقیقاتی توسط محققینمراکزتحقیقاتی ، مراسم روزمزرعه برای محصولات مختلف زراعی ، باغی ، دامی ، ... باهماهنگی ترویج استان ومرکزتحقیقات وباحضوربیش از40نفرازبهره برداران درشهرستان های تابعه به مرحله اجراء درمی آید.محقق /محققین بعدازارائه مطالب درپانل پرسش وپاسخ به سئوالات حاضرین پاسخ میدهند.
مراسم هفته انتقال یافته ها:به منظورآگاهی کارشناسان بخش های اجرایی وترویج با آخرین یافته های تحقیقاتی مراکزتحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی طی هماهنگی مرکزتحقیقات وترویج استان مراسم ارائه مطالب توسط محقق/محققین برای کارشناسان شهرستا ن های تابعه وواحدهای اجرایی سازمان درسالن اجتماعات مرکزتحقیقات برای موضوعات مختلف کشاورزی برگزارمی گردد.(معمولا درطول هفته فقط یک مراسم برگزارمی گردد.)
آموزشهای انفرادی (تماس انفرادی):دراین نوع آموزش،مزرعه یاواحدتولیدی توسط کارشناس مجرب درحضوربهره بردارمورد ارزیابی وبررسی فنی قرارمی گیرد،ونقاط قوت یاضعف آن ازنظررعایت اصول فنی، مدیریتی ، بهداشتی و... به بهره بردار وشاغلین درآن مزرعه / واحدتولیدی یادآوری وبرای رفع نقاط ضعف آموزشهای لازم ارائه می گردد. به این نوع آموزش "چهره به چهره " نیز می گویند.
طرح تسریع انتقال یافته ها:
n تسریع درانتقال یافته های نوین به بهره برداران
n آشنانمودن کارشناسان اجرایی ومروجان ومددکاران ترویجی بایافته های جدید
n ارتقاء کمی وکیفی یافته های جدیدنسبت به وضعیت موجود
n آشنا شدن محقق بامسائل تولیددرشرایط بهره بردار
n رفع نیازهای تحقیقاتی بهره برداران درسریعترین زمان ممکن
n ارتقاءدانش ومهارت بهره برداران به منظورافزایش تولید
n ارزیابی وارزشیابی مستمرفعالیتهای تحقیقاتی به منظوررفع نواقص یا مشکلات احتمالی
مراحل طرح تسریع انتقال یافته ها:
تحقیقات
1) تهیه دستوالعمل فني موضوعی – محصولی
2) اعضا ی تیم تدوین دستورالعمل تحقیق :
( کارشناس موضوعی ترويج – کشاورز خبره – محقق– کارشناس اجرائی )
ترویج
1) نياز سنجي موضوعی – محصولی
2) اعضای تیم تدوین دستورالعمل:
( کارشناس موضوعی ترويج– کشاورز خبره – محقق – کارشناس اجرائی )
کانونها و روشهای انتقال یافته:
کانونهای انتقال یافته:
- تشکلهای خدمات مشاوره ای ترویج / تشکلهای فارغ التحصیلان
- مراکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی
- تعاونیهای تولید
- مجمع کشاورزان خبره
- تشکلهای تولیدی– صنفی
روشهاي پیشنهادی انتقال یافته:
· استفاده از روشهاي IT ) تله تکست؛S.M.S؛اینترنت؛اینترانت؛تلفن گویا ؛E.mail؛مکاتبه )
· بازديدهاي صحرايي – فني
· طرحهاي آرماني( انتقال یافته در سطح وسیع )
· كارگاههاي آموزشي
· بسته هاي آموزشي(استفاده از روشهای سمعی و بصری)
· آموزشهای پودمانی و فنی وحرفه ای
IT :استفاده از ابزارهای موجود در فناوری اطلاعات شامل اینترنت، اینترانت، سایتهای تخصصی وشبکه ای محصولی– منطقه ای، پیام های کوتاه صوتی وتصویری.
عاملین انتقال یافته:
1- مهندسين ناظر و مشاورین مزرعه
2-سربازان سازندگي
3-کارشناسان موضوعی بخشهای اجرایی
4-مددکاران ترویجی
5-بسیج سازندگی
بازدیدهای صحرایی – فنی:
بازدیدهای فنی گروههای کاری و بهره برداران توسعه دهنده انتقال یافته ها در جهت ظرفیت سازی و یادگیری عملی روش های پیاده شده در واحدهای بهره برداری هدف .
کارگاه آموزشی:
برگزاری دوره های کوتاه مدت با محتوای فنی خاص آموزشی که به صورت گروهی و مشارکتی صورت می گیرد.
بسته آموزشی:
متشکل از یک یا چند رسانه می باشد که در آن هر رسانه شخصیت مستقل داشته و در جهت ارتقای دانش مخاطبان از طریق خودآموزی تاکید دارد .
آموزش پودمانی:
در این روش مهارتهای یک شغل در قالب زنجیره ای از مهارت های نسبتا مستقل به صورت متوالی و براساس نیاز فراگیران آموزش داده می شود .
انتخاب و معرفي كشاورزان نمونه:
اطلاعرساني ، شناسائي ، ارزيابي ، معرفي و بكارگيري توليد كنندگان نمونه در فرآيند ترويج كشاورزي زمينه تحريك علايق وايجاد و انگيزه ميان عموم توليد كنندگان به عنوان يك حلقه مهم در سلسله مراتب الگوئي برگزيدگان كشاورزي در رشتههاي مختلف از جايگاه و اهميت ويژهاي برخوردار است از دلايل مهم انتخاب و معرفي كشاورزان نمونه ايجاد رقابت سالم بين توليدكنندگان جهت توليد بيشتر و بهتر محصول ، الگو قرار دادن كشاورزان نمونه و بكارگيري آنها در فرآيند اشاعه اطلاعات نوين است .
از مهمترين اهداف اجراي اين پروژه شامل :
1ـ ارج نهادن به زحمات و تلاشهاي روستائيان ، توليد كنندگان و بهره برداران در بخش كشاورزي و ارتقاء شأن و جايگاه و اهميت حرفه كشاورزي در جامعه
2ـ ايجاد انگيزه و رقابت سالم ميان شاغلين بخش كشاورزي وتشويق آنان به ادامه فعاليت سازنده
3ـ معرفي الگوي عملي و قابل اعتماد در بين توليد كنندگان ، روستائيان و عشاير به منظور تأسي ساير افراد.
4ـ معطوف نمودن افكار عمومي جامعه به ابعاد مختلف فعاليتهاي جهاد كشاورزي
5ـ مطرح نمودن مسائل و مشكلات روستائيان در سطوح ملي ، استاني و محلي با مسئولين اجرائي
6ـ خارج كردن روستائيان و عشاير و توليد كنندگان از انزوا و آشنا شدن آنها با حقوق خود بوسيله ايجاد تشكلهاي صنفي
7ـ فراهم آوردن زمينههاي مساعد براي ايجاد تبادل تجربيات
8ـ تشويق و ترغيب فعاليتهاي توليدي در مناطق روستائي
9ـ ايجاد شرايط مناسب برقراري ارتباط بين كشاورزان و مسئولين استاني .
10ـ ايجادشرايط مناسب به كارشناسان ، محققين و پژوهشگران بخش كشاورزي به انتقال يافتههاي جديد خويش .
11ـ ايجاد شرايط مناسب به محققين و پژوهشگران به جمع آوري مسائل و مشكلات واقعي توليد كنندگان. 12ـ ايجاد شرايط مناسب به طرح مسائل ، مشكلات مهم توليدي و انتقال آنها به مقامات مسئول استاني .
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 29 خرداد 1394 ساعت: 11:41 منتشر شده است
برچسب ها : تحقیق درباره اداره ترويج و بهبودنظامهاي ترويجي,استراتژی ترویج کشاورزی,برنامههاي راهبردي ترویج کشاورزی,نقش ترويج در توسعه بخش كشاورزي,مبانی نظری تاثیر ترویج در توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی:,