بازار کار دانش آموختگان رشته های انسانی

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

بازار کار دانش آموختگان رشته های انسانی

بازديد: 137

بازار کار دانش آموختگان رشته های انسانی

آيا فرافکني نمي کنيم؟ 

دو- سه سال پيش مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي، نتايج مطالعه اي پژوهشي در خصوص وضعيت راهيابي دانش آموختگان رشته هاي علوم انساني و اجتماعي دانشگاه هاي دولتي به بازار کار (ورودي سالهاي 1375 - 1374 ) را منتشر نمود. در اين مطالعه با بررسي اين نکته که از 500 هزار شرکت کننده در گروه علوم انساني فقط 12 هزار نفر؛ ( 2/4 درصد) در دوره هاي روزانه رشته هاي مختلف علوم انساني؛ يعني کمتر از گروه هاي رياضي و تجربي پذيرفته مي شوند، آمده بود: اين عده که از بهترين دانش آموزان گروه علوم انساني هستند، پس از ورود به دانشگاه و چهار سال تحصيل، برخي به تحصيلات تکميلي راه مي يابند و عده اي پس از گذراندن دوره نظام وظيفه، برخي زودتر و بعضي ديرتر، وارد بازار کار مي شوند. 

دکتر محمد حسين پورکاظمي از پژوهشگران اين مطالعه، اين گونه نتيجه گرفته بود که با استفاده از روشهاي آماري روشن شده است که 76 تا 79 درصد دانش آموختگان علوم انساني به کار مشغول شده اند و آنها حداکثر تا يک سال به دنبال کار بوده اند؛ اين درصدها در رشته هاي مختلف متفاوت است. 69 تا 71 درصد شاغلان، کار خود را با رشته تحصيلي در ارتباط مي دانند؛ بر اساس آزمون آماري، بين 68 تا 75 درصد از شاغلان از کار خود راضي هستند. اين ميزان مستقل از جنسيت است و وضعيت آن دسته که دوره کارشناسي ارشد را گذرانده اند، بهتر است. 

امروز پس از دو دهه، مديران مسؤولان آموزش عالي کشور واقعيات ديگري را مطرح مي کنند و از کاهش سهم علوم انساني مي گويند. در شرايطي که برخي از مديران وزارت علوم تازه پس از اين مدت به فکر کسب آمار دقيق از مرکز آمار ايران درباره تعداد دانش آموختگان بيکار و يا افرادي که در رشته تحصيلي شان شاغل به کار نيستند افتاده اند؛ صحبت از کاهش سهم دانشجويان علوم انساني به ميان مي آيد. 

عادل آذر، رئيس مرکز آمار ايران که اتفاقاً خود نيز عضو اين شوراي «طرح آمايش آموزش عالي» است، ديروز در اظهارنظري در پاسخ به اينکه در حال حاضر در کدام رشته هاي تحصيلي بيشترين آمار دانش آموختگان بيکار داريم، گفته است: «نمي توانم استناد ويژه اي در اين خصوص داشته باشم، اما نمونه هاي ما نشان مي دهد که بيشتر در حوزه رشته هاي علوم انساني دانش آموخته بيکار داريم و پس از اين رشته ها، رشته هاي علوم کشاورزي در رتبه دوم بيشترين دانش آموختگان بيکار هستند». وي در عين حال اظهار اميدواري مي کند که بتواند آمار دقيقي از بيشترين دانش آموختگان بيکار را در اوايل دي ماه و يا اواخر آذر ماه سال جاري اعلام کند. 

واقعيت اين است که معضل بيکاري دانش آموختگان تنها مربوط به رشته هاي علوم انساني نيست و اساساً معيار پذيرش دانشجو در رشته هاي مختلف دانشگاهي بر مبناي نيازهاي جامعه نيست. 
اين موضوع که کشور ما روز به روز در علوم مختلف بويژه علوم انساني جديد وابسته تر و منفعل تر مي شود و توليد نظريه هاي نزديک به مباني تاريخي- فرهنگي ايراني در علوم انساني بسيار اندک است، قابل کتمان نيست. اما آيا تمام آنچه به آن اشاره مي شود، متأثر از افزايش شمار دانشجويان علوم انساني است. اگر اين گونه است، چرا بارها از شمار دانش آموختگان رشته هاي پزشکي و پيراپزشکي و مهندسي گفته ايم. آيا غير از اين است که بسياري از دانش آموختگان رشته هاي مذکور به دليل نبود بازار کار در اين رشته ها جذب مؤسسات علوم اجتماعي و انساني شده اند. هر يک از ما مهندسان جواني را سراغ داريم که در رشته اي غير از رشته تحصيلي خود مشغول به کار شده اند. 

از سويي پرسش ديگر اين است که مگر متولي پذيرش دانشجو و تربيت آن در کشور وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و مؤسسات تابعه آن نيست؟ اگر اين گونه است، چرا پس از گذشت چند دهه همين وزارتخانه اکنون به فکر تعديل جذب دانشجو در يک رشته افتاده است. اصلاً آيا مي توان با پاک کردن صورت مسأله بازار نابسامان اشتغال دانشجويان را سامان داد؟ 

منبع: پایگاه خبری تحلیلی انتخاب 
کلمات کلیدی: رشته های علوم انساتی ، بازار کار ، پیدا کردن کار، شغل ، اشتغال ، بیکاری ، بیکار ، دانش آموختگان بیکار

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 24 اسفند 1394 ساعت: 11:22 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس