سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
هدف از مطالعه متالوگرافی تعیین ساختمان داخلی و بررسی آن از نظر دانهبندی ، مرزدانه ها ، توزیع دانه ها و فاز های تشکیل دهنده می باشد . علاوه بر آن می توان آشکار کرده مشخصات ساختمانی ، برخی از انواع اثرات کار مکانیکی ، کشف عیوب ریز (ذرات غیر فلزی ، ترک های کوچک و غیره ) و در برخی موارد تعیین عناصر شیمیایی آلیاژها را در زمره اهداف مطالعات متالوگرافی قرار داد .
تئوری آزمایش :
چدن خاکستری یا گرافیتی که قسمت عمده یا تمام کربن موجود در ساختمان آن به صورت ورقه های آزاد کربن (گرافیت) می باشد .چدن گرافیتی دارای مقطعی به رنگ خاکستری تیره یا تقریبا سیاه می باشد . تمام چدن هایی که کربن به صورت آزاد وجود دارد در زمره چدن های خاکستری قرار می گیرند .
وقتی که چدن از حالت مذاب منجمد می شود ، گرافیت یا فوق تبرید پایین شکل می گیرد .سرد کردن آهسته ، شکل گیری گرافیت را تشدید م کند . سرد کردن سریع مانع تشکیل گرافیت شده و منجر به شکل گیری سمنتیت می گردد .
در نمودار تعادل آهن – کربن خطوط بریده بریده شده یا خط چین نشان دهنده ی تشکیل گرافیت بوده و حال آنکه خطوط پر ، برتعادل نیمه پایدار آن دارند که در آن سمنتیت شکل می گیرد .
وقتی که چدن را که کربن موجود در آن بصورت کاربید است تا درجه حرارت بالایی گرم کرده و برای مدت طولانی در آن درجه نگه داریم عمل گرافیتی شده صورت میگیرد (یعنی سمنتیت به گرافیت تبدیل می شود).
شرح آزمایش :
ابتدا نمونه را بریده و بعد از بریده شدن مورد سنگ زنی قرار می دهیم تا گوشه های تیز و خطوط عمیق حاصل از اره محو شود تا از خراب شدن سمباده ها و صفحه پولیش جلوگیری شود . بعد از آنکه نمونه سنگ زده شد عملیات سنباده زدن به ترتیب بر روی سنباده های 200 ، 400 ، 1200 ، 1500 صورت می گیرد که سنباده 200 خشن ترین و سنباده 1500 نرم ترین آنها می باشد .عمل سنباده زنی را ابتدا بر روی کاغذ سنباده خشن شروع کرده و سپس به ترتیب به سنباده های نرم می روند . هدف از سمباده زنی صاف کردن سطوح می باشد . بعد از سمباده زدن عملیت پولیشکاری برای از بین بردن تمام خطوط باقیمانده بر روی نمونه صورت می گیرد . برای پولیشکاری از یک ماده ساینده خیلی نرم مثل اکسید آلومینیوم استفاده می شود .وبعد از پولیشکاری مرحله اچ کردن صورت صورت می گیرد .اچ کردن عبارتست از خوردگی سطح فلز بوسیله یک مایع خورنده که معمولا نوعی اسید است .بعضی از فلزات بدون اچ کردن تا حدودی ساختمان خود را نشان می دهند ومانند چدن های خاکستری و یا گرافیت کروی که بدون اچ کردن گرافیتهایشان مشخص می شود .
هنگام اچ کردن مرزدانه ها و مناطق پرانرژی سطح خورده شده و دانه بندی قطعه کار مشخص می شود . همچنین دانه ها و فازهای مختلف ماده در مقابل مواد خورنده با شدت های متفاوتی خورده شده و این خود موجب تشخیص آنها از یکدیگر می گردد .
معرفی چند محلول اچ کننده
در زیر شکل هایی از دستگاه سنباده و پولیش مشاهده می کنیم
نتیجه آزمایش :
گرافیت ها خورده شده و ضمینه رنگی می شود و در زیر میکروسکوپ قابل رویت است .شکل نمونه متالوگرافی شده چدن خاکستری
شغل معلمی یکی از سخت ترین کارها می باشد. معلم با دانش آموزان مختلف که هر کدام فرهنگ، رفتار، استعداد و توان یادگیری متفاوتی دارند، سر و کار داشته و استرس های زیادی را باید تحمل کند. او همزمان کارهای زیادی را باید انجامدهد: تدریس، کنترل و حفظ آرامش دانش آموزان ، مشاوره، ایجاد ارتباط نزدیک و دوستانه با دانش آموزان به خصوص دانش آموزان کم انگیزه و.... کار معلمی فقط یک شغل نیست زیرا با روح، فکر و ذهن انسان ها در ارتباط است. معلم باید مسایل و مشکلات مالی، خانوادگی، عاطفی و ... خود را کاملا کنار گذاشته و با ظاهر و روحیه ای مناسب وارد کلاس درس شود. او نباید اجازه دهد این موارد، ذره ای روی کیفیت کار او در کلاس تاثیر منفی بگذارد.
یک ویژگی مهم و بنیادی در هر معلمی، به روز بودن و همگامی با تغییرات تکنولوژی، فرهنگی، اجتماعی و ... می باشد. معلم باید با آخرین روش های آموزشی دنیا آشنا بودهو در حد توان آنها را بکار گیرد. او باید سعی کند دروس مختلف را به صورت کاربردی به دانش آموزان آموزش دهد. متاسفانه در کشور ما این امر بسیار ضعیف است. سیستم آموزشی کشور نیاز به یک تغییر بنیادین دارد و باید خود را از روش های سنتی موجود جدا کند تا بتواند پاسخگوی مناسبی برای نسل امروزی باشد. دانش آموزان فعلی کشور نسبت به چندین سال قبل تغییرات زیادی از لحاظ بهره هوشی، استعداد و توانایی، رفتار و... کرده اند اما متاسفانه بخش آموزش متناسب با آنها تغییر نکرده است.
در سیستم آموزشی ما سطوح مختلف شامل پیش دبستان، دبستان، راهنمایی و دبیرستان وجود داشته که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد. در سطح دبیرستان، به معلمان معمولا دبیر گفته می شود. با توجه به ویژگی دانش آموزان هر سطح، معلمان آن هم خصوصیات ویژه ای دارند. مثلا در سطح پیش دبستان، معلم باید بچه ها را برای ورود به سیستم آموزشی کشور آماده کند. یا مثلا در دوره راهنمایی، بیشتر دانش آموزان در سن بلوغ هستند و معلم باید با درنظرگرفتن این موضوع و کسب آگاهی های لازم، رفتارهای مناسبی را در برخورد با آنها بروز دهد.
ساعت کاری معلم معمولا به صورت تمام وقت است. برخی معلمان بعد از ساعات کاری خود به تدریس های خصوصی، برنامه ریزی دروس و شرکت در برخی جلسات با مسئولان آموزشی و یا والدین می پردازند. البته برخی نیز به دلیل کافی نبودن حقوق دریافتی، به شغل دوم روی می آورند. توجه به این نکته ضروری است که معلمان مدارس در سه ماه تابستان تعطیل هستند که این یکی از مزایای این شغل محسوب می شود.محل کاری معلمان در مدارس مختلف و برای برخی سایر مراکز آموزشی هم می باشد.
در ادامه با وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت شغلی و میزان حقوق و درآمد معلم آشنا می شوید.
وظایف معلم
برنامه ریزی دروس و تهیه محتوای درسی
تدریس و آموزش دروس به دانش آموزان
نمره دادن و ارزیابی کارهای دانش آموزان
مدیریت رفتار دانش آموزان و برخورد مناسب با آنها
توجه به مشکلات و مسایل شخصی دانش آموزان و کمک به رفع آنها
همکاری با متخصصانی مانند روانشناسان آموزشی یا مددکاران اجتماعی
ارتباط داشتن و صحبت با والدین در خصوص فرآیند پیشرفت بچه ها
شرکت در جلسات مدرسه
مهارت و دانش مورد نیاز
توانایی ایجاد و گسترش روابط خوب با دانش آموزان، والدین، مسئولان مدرسه و...
تعهد کاری زیاد و رعایت برابری بین دانش آموزان
توانایی کار تیمی همراه با داشتن ابتکار عمل
ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در دانش آموزان
توانایی سازماندهی و مدیریت زمان
توانایی مدیریت کلاس و برخورد صحیح با رفتارهای نامناسب
صبر و خوش خلقی
تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل معلمی
برای معلم شدن باید تحصیلات دانشگاهی داشت. داوطلبان شغل معلمی می توانند در دانشگاه های وابسته به وزارت آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق) و شهید رجایی) در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. جذب نیرو در آموزش و پرورش از بین فارغ التحصیلان این دانشگاه ها صورت می گیرد.
گاهی بر مبنای نیاز موجود، از بین فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر در رشته های مختلف، برای شغل معلمی استخدام صورت می گیرد که این افراد باید دوره های مهارت آموزی لازم را گذرانده و صلاحیت های حرفه ای مورد نیاز را کسب کنند.
برای استخدام در آموزش و پرورش باید از طریق آگهی های استخدامی که انتشار می یابد، با شرایط آن آشنا و بعد اقدام کرد. برای تدریس در مدارس غیر انتفاعی نیز می توان به آنجا مراجعه و درخواست استخدام خود را به مسئولان مدارس ارائه داد.
بازارکار و آینده شغلی معلم
معلم می تواند در انواع مدارس دولتی و غیر انتفاعی تدریس کند. همچنین تدریس خصوصی و یا تدریس در مراکز آموزشی هم فرصت های کاری است که برای او وجود دارد. با کسب تجربه و سابقه کاری، می تواند به سمت های معاون و مدیر مدرسه و یا پستی دیگر در اداره آموزش و پرورش دست یابد.
در خصوص وضعیت بازارکار و استخدام معلمان در کشور اطلاعات موثقی در دسترس نیست. استخدام معلمان رسمی در سال های اخیر بسیار کاهش یافته و در عوض از معلمان شرکتی و حق التدریسی استفاده شده است. معلمان در سال های اخیر با مسایل و مشکلات زیادی در کشور روبرو بوده اند. برخی از آنها که هنوز نیز رفع نشده اند عبارتند از:
ناکافی بودن حقوق و مزایای معلمان با در نظرگرفتن اهمیت و حساسیت کارشان
دو شغله بودن بسیاری از معلمان
نبود امکانات و تجهیزات آموزشی کافی در مدارس به خصوص هنرستان ها به ویژه در شهرستان ها و در نتیجه آموزش دروس بهدانش آموزان به صورت صرفا تئوری
وجود مشکلات زیاد در روند استخدام معلمان حق التدریسی
و ...
وضعیت استخدام معلم در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :
آمریکا - رشد متفاوتی برای میزان استخدام معلمان دوره های مختلف پیش بینی شده است.
استرالیا-میزان استخدام معلمان دوره های مختلف رشد متفاوتی داشته اند ولی برای سال های آتی رشد خوبی برای همه آنها پیش بینی شده است.
حقوق و درآمد معلم
آمار صحیح و دقیقی از میزان حقوق معلم در دسترس نمی باشد. درآمد معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی با یکدیگر متفاوت است. برخی از معلمان هم که علاوه بر کار اصلی خود در مدارس تدریس خصوصی می کنند، با توجه به دانش و تخصص خود، درآمدهای متفاوتی نیز از این راه کسب می کنند. با توجه به نرخ هر ساعت تدریس خصوصی و تعداد شاگردان خصوصی معلمان، این درآمدها برای برخی معمولی و برای برخی بسیار خوب است.
سال هاست که در کشور بر سر میزان حقوق رسمی معلمان و نحوه پرداخت آن بحث و گفتگوهایی وجود دارد. اشکالات زیادی به نظام پرداخت حقوق فعلی معلمان از سوی کارشناسان مختلف وارد شده است. با توجه به این موارد چندی است که بحث تغییر نظام پرداخت ها و رتبه بندی که زیر مجموعه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است، مطرح می باشد.
بر اساس این نظام جدید، مبنای پرداخت به معلمان دیگر لزوما قانون مدیریت خدمات کشوری نمی باشد و تصمیمات براساس آیین نامه هایی خواهد بود که توسط وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد و حسب مورد به تصویب دولت می رسد. در نظام رتبه بندی معلمان، چهار رتبه برای آنها در نظر گرفته شده که عواملی مانند سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیتهای مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و ... در رتبه بندی و ارتقای رتبه معلمان موثر است. همچنین لازم به ذکر است حقوق این افراد از رتبه دوم به بالا، افزایش چشمگیری خواهد داشت. البته این طرح هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.
در این بخش میزان درآمد معلم در برخی کشورهای جهان آورده شده که عبارتند از :
آمریکا - برای معلمان دوره های مختلف متفاوت است ولی متوسط درآمد سالانه آنها حدود55.000 دلار در سال 2013 می باشد.
استرالیا - برای معلمان دوره های مختلف متفاوت است ولی متوسط درآمد سالانه آنها حدود 60.000 دلار استرالیا ( قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان - متوسط درآمد سالانه معلمان بین 32.500 تا 48.000 دلار می باشد.
آرایش داخلی فولاد و آلیاژهای دیگر را ساختار آنها می نامند. ساختاری که فقط زیر میکروسکوپ قابل رویت است ،ساختار میکروسکوپی نام دارد.برای تعیین ساختار میکروسکوپییک نمونه فولادی ، باید قطعه مزبور سنگ زده و پرداخت شودو پس از حکاکی به وسیله ی دستگاه میکروسکوپی مورد بررسی قرار می گیرد.
تئوری آزمایش:
اجزای سازنده آلیاژهای آهن – کربن:
آستنیت:
محلول جامد کربن و دیگر عناصردر آهن گاما – مقدار کربن تا 0و 2 %
شرایط تشکیل : در اثر گرم کردن تا بالای نقاط بحرانی تشکیل می شود.
فریت:
محلول جامد کربن و دیگر عناصر در آهن آلفا – مقدار کربن تا04و 0 %
شرایط تشکیل: در اثر آهسته سرد کردن فولاد هیپواوتکتوید تا زیر ar3ازفاز آستنیت خارج می شود. و یا به محلول جامد کربن در آهن آلفا را فریت می گویند.
سمانتیت:
ترکیب شیمیایی آهن و کربن به صورت کربور آهن fe3c– درصد کربن 67و 6 %
شرایط تشکیل: در اثر آهسته سرد کردن از محلول جامد و مایع خارج می شود.
پرلیت:
ساختار فلزی نرم وشکل پذیر آهن و کربن را که از سرد کردن آهسته ی آستننیت به دست می آید پرلیت گویند.مخلوط اوتکتیکی سمانتیت و فریت
نکته :ریز ساختار پرلیت به صورت خط چین های سیاه و سفید بوده که و چون شباهتی به مقطع مروارید دارد آن را پرلیت نامیده اند.
شرایط تشکیل: در اثر سرد کردن آهسته آستنیت و تجزیه ی آن تشکیل می شود.
ماتنزیت:
محلول جامد کربن و دیگر عناصر در آهن الفا با شبکه ی به هم پیچیده ی بدون شکل
شرایط تشکیل: در اثرسرد کردن خیلی سریع آستنیت از بالای دماهای بحرانی تشکیل می شود.
لدبوریت:
مخلوط اوتکتیکی آهن و کربن را که شامل دانه های پرلیت در زمینه ای از سمانتیت است لدبوریت می گویند.لدبوریت به واسطه ی داشتن مقدار زیادی سمانتیت بسیار سخت و شکننده است و در چدن آبدیده مشاهده می شود.
نتایج آزمایش:
فولاد 6/0% کربن :
ساختار هیپویوتکتوئید فولاد 6/0 % کربن
نشان دهنده فریت در مرزهای پیشین آستنیت و زمینه پرلیت
فولاد1/1 %کربن (فولاد نقره ای):
ساختار این فولاد پرلیت + سمنتیت می باشد.
فولاد 35/0 % کربن:
ساختار این فولاد شامل فریت +پرلیت می باشد.
فولاد 25/0 % کربن :
ساختار این فولاد شامل فریت بیشتر+ پرلیت کمتر می باشد.
تفسیر و تحلیل نتایج آزمایش:
آلیاژهای آهن - کربن که بین 8/0 و2% کربن دارند ،فولاد های هیپریوتکتوئید هستند.آنها ساختاری مشخص دارند که در آن سمنتیت در مرز دانه های آستنیت اولیه و پرلیت در داخل دانه ها قرار دارد .اگر چه فولاد های هیپو و هیپریوتکتوئید نشان داده شده است به نظر می رسند(فاز سفید در مرز دانه های آستنیت نخستین) ،در عمل با استفاده از اچ رنگی تفکیک دو ساختا رمیکروسکوپی مشکل نیست.به علاوه ،می توان با تعیین مقدار فاز فریت یا سمنتیت موجود در مرز دانه های آستنیت نخستین و مقایسه آن با پیش گویی های دیاگرام ارائه شده برای کمیت های فازی در مقادیر مختلف کربن ، مقدار کربن را به طور تقریب تعیین کرد.به عنوان آخرین نظر بر روی ساختار یوتکتوئید ،عملیات حرارتی بر اساس ساختار فولاد که هیپو یا هیپریوتکتوئید باشد ،انجام می گیرد . عموما فولاد هیپریوتکتوئید در دماهایی درست زیر دمای یوتکتوئید در داخل ناحیه فاز فریت +سمنتیت گرم می شود. فاز سمنتیت موجود در مرز دانه ها که نرمی کمتریدارد به صورت کره هایی از ذرات ریز ناپیوسته سمنتیت توزیع می شود.این خواص مکانیکی فولاد را بهبود می بخشد در فولاد های هیپویوتکتوئید ،عملیات حرارتی معمولا در محدوده دمایی تک فازآستنیت انجام می گیرد .پس با انتخاب سرعت های سرد کردن لایه هایی با فواصل کوچکتر بین فریت و سمنتیت تشکیل شده در واکنش یوتکتوئید ایجاد می شود.اما فولاد های هیپریوتکتوئید ،تحت عملیات حرارتی کروی کردن قرار می گیرند تا فولاد های نرم تری برای عملیات شکل دادن سرد به دست آید . ساختار پرلیت کروی شده گویچه هایی از سمنتیت دارد که در زمینه فریت پخش شده اند .این ساختار ،پایدار ترین ساختار میکروسکوپی فولاد های کم کربن است.
اين گزارش شامل نتايج بررسي ریزساختاری انجام شده بر روي سه عدد نمونه آلومینیومی می باشد.
2- جنس نمونه ها
بر طبق گزارش دريافت شده حدود ترکیب شیمیایی سه عدد نمونه در جدول(1) ارائه شده است.
3- آزمايشهاي انجام شده
- بررسيهاي ريزساختاري با ميكروسكوپ نوري
- اندازه گيري فازهای ثانویه با استفاده از نرم افزار
4- مقدمه
تکنیک های آماده سازی و بررسی ریزساختاری آلیاژهای آلومینیوم به دلیل داشتن رنج وسیع از ترکیب شیمیایی و سختی بسیار متنوع و متفاوت می باشد. به دلایل زیر آلیاژهای نرمتر دشواری بیشتری در حین آماده سازی مکانیکی ایجاد می نمایند.
(1) دفورمگی ایجاد شده درحین برشکاری و سنباده زنی در این آلیاژها بیشتر است.
(2) چسبیدن ذرات ساینده به سطح نمونه در طول پروسه پولیشینگ محتمل می باشد.
(3) به وجود آمدن برجستگی های ناشی از تفاوت سختی بین ذرات فاز ثانویه و زمینه
آماده سازی در نمونه های سخت تر نیز به دلیل حضور فازهای متعدد و پیچیدگی های ساختاری مشکلات خود را به همراه دارد، کما اینکه ترفندهایی جهت زدودن چنین مشکلاتی وجود دارد.
در آلیاژهای آلومینیوم امکان بروز پدیده بازیابی در دماهای پایین مانند 150 تا 250 درجه که به سرعت از عملیاتهای برشکاری ،سنباده زنی و مانت کردن ناشی می شود، وجود خواهد داشت. این تغییرات به جز در موارد حاد به ندرت با میکروسکپ های نوری قابل مشاهده می باشند ولی به هر حال این موارد تغییراتی را در میکروساختار به وجود می آورند که با میکروسکپ الکترونی قابل بررسی خواهند بود.
5- آماده سازی جهت بررسی های میکروسکپی
مقطع زنی (sectioning): درحین برشکاری نباید تغییرات ریزساختاری و یا آرایش اتمی در سطح نمونه ایجاد شود. به این منظور از روشهای استانداردی مانند برش با اره،کاتر، قیچی اره نواری و ... می توان استفاده کرد . در این قسمت به دلیل به وکود آمدن دفورمگی در سطح برش ، این منطقه توسط سنباده زنی مرطوب باید از بین رود. افزایش دمای فلز اشتباهاتی را در بررسی ها به وجود می آورد که باید از آن اجتناب کرد. در آلیاژهای آلومینیوم کار شده به جهت تعیین اندازه دانه باید مقاطعی انتخاب شوند که در جهت اصلی کار سرد قرار دارند زیرا در این آلیازها دانه های هم محور به ندرت یافت می شوند.
مانت کردن (mounting): مانت کردن در پلاستیک به شکل یک قطعه گرد پروسه مورد قبول می باشد، مگر اینکه اندازه نمونه برای در دست گرفتن به قدر کافی بزرگ باشد. مشکلات عمده در رابطه با انتخاب روش مانت متاثر از (1) نیاز به نگهداری لبه نمونه ها (2) نیاز به اتصال هادی جریان الکتریسیته (3) نیاز به مانت نمونه های ورقی نازک می باشد.
مواد مانت نباید آنقدر سخت باشد که از پولیشینگ جلوگیری کند و نه آنقدر نرم که باعث گرد شدن لبه نمونه ها گردد.
سنباده زنی (grinding):با استفاده از کاغذ های سنباده از جنس SiC به ترتیب از شماره های 180 و 220 و320 و 400 و 600 و 800 و1000 سطح نمونه مسطح می گردد. کاغذ سنباده های 800 و 1000 به عنوان مرحله fine grinding و به ترتیب معادل خمیر الماس 5 و 10 میکرون می باشند، با این تفاوت که دفورمگی ایجاد شده در سطح در صورت استفاده از این گرید کاغذ سنباده ها کاهش و صافی سطح نهایی بهتری نسبت به استفاده از خمیر الماس به وجود می آورند که در نتیجه آن عملیات مرحله پولیشینگ تسهیل می گردد. پاشش آب در تمامی مراحل به عنوان سردکننده الزامی می باشد. و نیز نمونه بعد از هر مرحله به جهت جلوگیری از انتقال ذرات ربز مواد ساینده به خوبی با آب شسته می شود. در آلیاژهای نرمتر آلومینیوم مواد ساینده می توانند به راحتی در سطح نمونه وارد شوند به منظور جلوگیری از این مشکل استفاده از نفت سفید یا با پارافین و یا بدون پارافین بر روی کاغذ سنباده ها در حین عملیات سنباده زنی توصیه می گردد.
پولیش مکانیکی (mechanical polishing) : پولیش مکانیکی در دو مرحله نرم و زبر انجام می شود.
پولیش زبر ( rough polishing) : استفاده از سوسپانسیون AL2O3 مش 600 با ترکیب 50 گرم پودر در 500 میلی لیتر آب مقطر بر روی نمدی از جنس پارچه بیلیارد و استفاده از خمیر الماس 6 و 3 و 1 میکرون ( بسته به مراحل استفاده شده در سنباده زنی نهایی ) بر روی یک نمد با پرزهای کوتاه هم می تواند صورت پذیرد. در هر مورد زمان و فشار زیاد باعث گرد شدن لبه های نمونه و برجسته شدن اجزا سازنده میکروساختار خواهد شد. الماس به دو صورت اسپری و یا خمیر می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در طول پروسه پولیش کاری با خمیر الماس استفاده از یک روان کننده پایه نفت یا روغن و یا محلول پروپیلن گلیکول بر روی نمد پولیش توصیه می شود. در این مورد پروپیلن گلیکول عمومیت بیشتری دارد. سرعت چرخش دیسک بین 500 تا 700 دور در دقیقه می باشد. زمان مناسب جهت عملیات پولیش کاری زبر 1 تا 2 دقیقه می باشد. نمونه پس از عملیات پولیش زبر کاملا با آب یا تمیز کننده التراسونیک از مواد ساینده ریز تمیز می گردد.
پولیش نهایی (final polishing): پولیش نهایی آلومینیوم و آلیاژهای آن معمولا با استفاده از یک پودر اکسید منیزیم خالص و گرید بالا به همراه آب مقطر یا آب دی یونیزه شده بر روی یک نمد با پرز کوتاه یا متوسط انجام می پذیرد. سوسپانسیون اکسید SiO2 در آب مقطر نیز به صورت تجارتی در دسترس و قابل مهیا می باشد. اندازه ذرات سیلیس 0.04 میکرون و کمی خاصیت اسیدی دارد. یکی از مزیت های استفاده از SiO2 این است که به صورت سوسپانسیون باقی مانده و ته نشین نخواهد شد.
باید توجه داشت که بعد از هر مرحله پولیش کاری به جهت جلوگیری از تشکیل ترکیبات سخت، نمد پولیش بایستی به سرعت شسته شود. سرعت چرخش دیسک 350 دور در دقیقه در این مرحله موفقیت آمیز بوده است. در این مرحله میزان پاشش آب به تدریج افزایش و فشار اعمالی کاهش می یابد. ذرات باقی مانده بر روی سطح با کشیدن یک دستمال به آرامی بر روی سطح و در نهایت شستشو با آب گرم و خشک کردن از بین خواهد رفت.
6- بررسی های میکروساختاری (Microexamination): معمولا بررسی های نوری بر روی نمونه پولیش شده توصیه می شود. زیرا اچ کردن باعث کدر شدن و در نتیجه مخفی ماندن جزییاتی مانند ترک های ریز، ناخالصی های غیر فلزی و .. خواهد شد. جدول (2) لیست اچانت های متداول در بررسی های میکروساختاری آلیاژهای آلومینیوم تجاری موجود می باشد.
7-اچ کردن جهت شناسایی فازها (Etching for identification of phases): اچ می تواند یکی از اثرات زیر را ایجاد نماید:
(1) هیچ تاثیری بر روی فاز ثانویه یا زمینه نداشته باشد.
(2) افزایش کانتراست فازهای ثانویه با استفاده از خاصیت نرخ متفاوت در خوردن فاز ثانویه و زمینه، بدون ایجاد تغییر رنگ در فازها.
(3) تیره کردن فاز ثانویه و حفره زایی در سطح و در نهایت انحلال کامل فاز ثانویه و تفییر رنگ فازها به رنگ تیره.
(4) ترکیب اثرات 2 و3 و ایجاد یک فیلم سطحی کدر بر روی فاز ثانویه که باعث تغییر رنگ کامل می شود.
8- میکروساختارهای آلیاژهای آلومینیوم (Microstructures of aluminum alloys): آلومینیوم و آلیاژهای آن به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند:
(1) کار شده (2) ریخته گری
هر یک از این دو طبقه بندی با توجه به ترکیب شیمیایی به تقسیمات بیشتری کلاسه بندی می شوند.
عنصر
آلومینیوم
سيليسيم
مس
منیزیم
نمونه1
درصدوزني
base
-
1%
0.5%
نمونه2
درصدوزني
base
-
1.5%
1%
نمونه3
درصدوزني
base
-
2.5%
1%
10- بررسی فازهای موجود
طبق آنالیز شیمیایی گزارش شده سه عنصر آلیاژی آلومینیوم، مس و منیزیم در ترکیب شیمیایی وجود دارند و احتمال وجود عنصر سیلیسیم نیز تائید شده است. با در نظر گرفتن شرایط فوق احتمال حضور فازهای زیر در میکروساختار وجود دارد.
ترکیب فاز
شکل ظاهری
ظاهر قبل از اچ
CuMgAl
معمولا گرد و با قاعده به جز در یوتکتیک لایه ای و یا رسوب داده شده از محلول جامد
سفید،رنگ آب،در مرحله پولیش برجسته نمایان نمی شود
CuMgAl2یاCu2Mg2Al5
معمولا کاملا گرد و یا با قاعده، به جز وقتی که از محلول جامد رسوب داده شده است
ازCuAl2کمی خاکستری رنگ تر، در طول پروسه پولیش به سرعت به رنگ قهوه ای یا تیره تبدیل می شود
Mg2Al3یاMg5Al8
معمولا گرد و یا با قاعده
سفید،روشن تر از آلومینیوم، اما امکان تیره شدن به سمت رنگ زرد یا قهوه ای را دارد، برجسته نیست
CuAl2یاAlCu
معمولا کاملا گرد و یا با قاعده، به جز وقتی که از محلول جامد رسوب داده شده است
مایل به صورتی کمرنگ
Mg2Si
مکعبی شکل، یوتکتیکی که به راحتی با حرارت به هم آمیخته می شود
رنگ طبیعی آن خاکستری مایل به آبی، اما معمولا به رنگ آبی روشن ، سیاه و یا رنگهای مختلف تبدیل می شود
Si
ظاهر مکعبی، به شکل یوتکتیک چند ضاعی، ورقه های لایه ای نازک شکل می گیرد
آروماتیکها ، دسته وسیعی از ترکیبات را تشکیل میدهند که شامل بنزن و ترکیباتی باشند که از نظر رفتار شیمیایی مشابه بنزن میباشند. برخی از این مواد، حتی بهظاهر شباهتی به بنزن ندارند. برخلاف آلکنها و آلکینها ، بنزن و سایر ترکیبات آروماتیک، تمایلی برای انجام واکنشهای افزایش از خود نشان نمیدهند، ولی در واکنشهای جانشینی شرکت میکنند که یکی از صفات شاخص این دسته از مواد میباشد.
اگر گروههای عاملی روی حلقه قرار بگیرند، بر واکنش پذیری حلقه اثر خواهند گذاشت. واکنش پذیری عوامل متصل به حلقه نیز بوسیله بخش آروماتیک تحتتاثیر قرار میگیرد.
خصلت آروماتیکی و قاعده 4n+2 هوکل(Huckel)
افزون بر بنزن و ترکیبات هم خانواده آن مثل نفتالین و آنتراسین و... ، مواد دیگری نیز وجود دارند که بهظاهر هیچ شباهتی به بنزن ندارند، ولی رفتاری مشابه بنزن دارند و بهعبارت سادهتر ، آروماتیک هستند. از ویژگیهای این مواد میتوان به نکات زیر اشاره نمود:
گرمای هیدروژن دار شدن و گرمای سوختن آنها پایین است.
برای انجام واکنشهای افزایشی ، تمایل زیادی نشان نمیدهند
در واکنشهای جانشینی الکترونخواهی شرکت میکنند.
بررسیهای تجربی مثل مطالعه خواص فیزیکی و انرژی هیدروژندار شدن سیستمها با تعداد الکترونهای π مختلف به این نتایج منجر شده است که:
مولکولهایی آروماتیک هستند و خصلت آروماتیکی از خود نشان می دهند که تعداد الکترونهای سیستم π آنها ، 2 و 4 و 6و 10و... باشد. این ضرورت ، قاعده هوکل یا 4n+2 نامیده میشود. سپس ترکیباتی که برای آنها n=0, 1 , 2 ,… میباشد، آروماتیک خواهند بود.
مولکول باید ساختمان مسطح داشته باشد. تمام ترکیباتی که این دو شرط اساسی در آنها رعات شده باشد، زوایای پیوندی در آنها طبیعی ، همپوشانی اوربیتالهای π مناسب و غیر مستقر شدن الکترونها بخوبی میسر باشد، پایداری مولکول بیشتر خواهد بود.
یک مثال:
واکنش 3- کلرو سیکلوپروپن با SbCl5، ماده پایداری به فرمول C3H3SbCl6 ایجاد میکند که در حلالهای دیاکسید گوگرد مایع بخوبی حل نشده ، ولی در حلالهای غیرقطبی نامحلول است. مطالعه طیفNMR این ماده ، سه پروتون همارزش را به نمایش میگذارد. این نتایج ، با تشکیل کاتیون سیکلوپروپن که کوچکترین مولکول آروماتیک میباشد، مطابقت دارد.
ترکیبهای آروماتیک ، هتروآروماتیک و انرژی رزونانس:
نتایج تجربی حاصل از واکنشهای هیدروژن دار شدن هیدروکربنهای جوش خورده دو حلقهای و سه حلقهای و... نشان میدهد که هر چه تعداد الکترونهای بیشتری در رزونانس شرکت کرده باشند، انرزژی آزاد شده بیشتر و پایداری نسبی نیز بیشتر خواهد بود.
نامگذاری مشتقات بنزن و ترکیبات آروماتیک جوش خورده:
برخی از مشتقات بنزن ، نام مخصوص به خود دارند، مثلا هیدروکسی بنزن را فنل (C6H5OH) ، متوکسی بنزن را آنیزول (C6H5OCH3)، متیل بنزن را تولوئن (C6H5CH3) ، ایزوپروپیل بنزن را کیومن و آمینوبنزن را آنیلین میگویند.
برای نامگذاری خیلی از مشتقات بنزن ، نام گروه یا استخلاف به صورت پیشوند بر کلمه بنزن افزوده میشود. مثلا فلوئورو بنزن ، ترسیوبوتیل بنزن ، نیتروبنزن ، سیکلوپروپیل بنزن نمونه هایی از این نوع هستند. جهت نامگذاری مشتقات دو استخلافی بنزن. لازم است که محل استخلافها از پیشوند اورتو ، متا یا پارا استفاده شود؛ به عنوان مثال ، اورتو دیمتیل بنزن ، متا دیمتیل بنزن ، پارا دیمتیل بنزن.
در مواردیکه دو استخلاف متفاوت روی حلقه بنزن قرار گرفته باشد و هیچکدام از گروهها نام ویژه ای به مولکول نداده باشند، پس از ذکر موقعیت گروهها با پیشوند اورتو و... ، نام گروهها را ذکر نموده ، در پایان ، کلمه بنزن بر آنها افزوده میشود. اگر وجود یک گروه ، نام ویژه ای به مولکول بدهد، در آن صورت مولکول به عنوان مشتق آن ترکیب ویژه محسوب میشود.
در شیمی پیوند آروماتیک به یک پیوند آلی گفته میشود که در آن یک حلقه جفت از پیوندهای غیراشباع، جفتهای تکی یا اربیتالهای خالی یک استواری قویتر از استواری جفتسازی تنها را از خود نشان میدهند.
واژه آروماتیک به معنی خوشبو است.
آروماتیکها، دسته وسیعی از ترکیبات را تشکیل میدهند که شامل بنزن و ترکیباتی باشند که از نظر رفتار شیمیایی مشابه بنزن میباشند. برخی از این مواد، حتی بهظاهر شباهتی به بنزن ندارند. برخلاف آلکنها و آلکینها، بنزن و سایر ترکیبات آروماتیک، تمایلی برای انجام واکنشهای افزایش از خود نشان نمیدهند، ولی در واکنشهای جانشینی شرکت میکنند که یکی از صفات شاخص این دسته از مواد میباشد.
اگر گروههای عاملی روی حلقه قرار بگیرند، بر واکنش پذیری حلقه اثر خواهند گذاشت. واکنش پذیری عوامل متصل به حلقه نیز بهوسیله بخش آروماتیک تحتتأثیر قرار میگیرد.
سایر ترکیبات آروماتیک:
افزون بر بنزن و ترکیبات هم خانواده آن مثل نفتالین و آنتراسین و... ، مواد دیگری نیز وجود دارند که بهظاهر هیچ شباهتی به بنزن ندارند، ولی رفتاری مشابه بنزن دارند و بهعبارت سادهتر، آروماتیک هستند. از ویژگیهای این مواد میتوان به نکات زیر اشاره نمود:
۱. گرمای هیدروژن دار شدن و گرمای سوختن آنها پایین است. ۲. برای انجام واکنشهای افزایشی، تمایل زیادی نشان نمیدهند ۳. در واکنشهای جانشینی الکترونخواهی شرکت میکنند.
بررسیهای تجربی مثل مطالعه خواص فیزیکی و انرژی هیدروژندار شدن سیستمها با تعداد الکترونهای π مختلف به این نتایج منجر شدهاست که: ۱. مولکولهایی آروماتیک هستند و خصلت آروماتیکی از خود نشان میدهند که تعداد الکترونهای سیستم π آنها، ۲و ۶و ۱۰و... باشد. این ضرورت، قاعده هوکل یا ۴n+۲نامیده میشود. پس ترکیباتی که برای آنها n=۰, ۱ , ۲ ,… میباشد، آروماتیک خواهند بود. ۲. مولکول باید ساختمان مسطح داشته باشد. تمام ترکیباتی که این دو شرط اساسی در آنها رعایت شده باشد، زوایای پیوندی در آنها طبیعی، همپوشانی اوربیتالهایπ مناسب و غیر مستقر شدن الکترونها بخوبی میسر باشد، پایداری مولکول بیشتر خواهد بود.
مثال:
واکنش ۳- کلرو سیکلوپروپن با SbCl۵، ماده پایداری به فرمول C3H۳SbCl۶ایجاد میکند که در حلالهای دیاکسید گوگرد مایع بخوبی حل نشده، ولی در حلالهای غیرقطبی نامحلول است. مطالعه طیفNMR این ماده، سه پروتون همارزش را به نمایش میگذارد. این نتایج، با تشکیل کاتیون سیکلوپروپن که کوچکترین مولکول آروماتیک میباشد، مطابقت دارد.
بنزن :
بنزن از معروفترین و شاید جالبترین هیدروکربنها است که در ساختمان آن ، شش اتم کربن و شش اتم هیدروژن بصورت حلقهای کنار هم قرار گرفتهاند و پیوندهای غیر مستقر л در داخل این حلقه بصورت دایرهای نشان داده میشوند. بنزن جزو ترکیبات آروماتیک میباشد. آروماتیکها ، دسته وسیعی از ترکیبات را تشکیل میدهند که شامل بنزن و ترکیباتی میباشند که از نظر رفتار شیمیایی مشابه بنزن میباشند (برخی از این مواد ، حتی بظاهر شباهتی به بنزن ندارند.
فرمول مولکولی:
با بررسیهای اولیه و اندازه گیری وزن مولکولی معلوم شده است که بنزن از شش اتم کربن و شش اتم هیدروژن تشکیل شده است و به فرمولمیباشد. ولی سالیان سال ، طول کشید تا آرایش واقعی اتمها و ساختمان بنزن معلوم گردد.
ساختمان بنزن:
ساختمان بنزن توسط دانشمند آلمانی ، ککوله(Kekule)در عالم رویا (!) کشف شد. مولکولهای زیادی با فرمولموجود میباشند، اما خصوصیات آنها با همدیگر متفاوت میباشد و بیشتر از همه ، بنزن متفاوت میباشد.
بنزن سه نوع مشتق دو استخلافی ایجاد میکند، یعنی سه نوع مشتق دو استخلافی اورتو ، متا ، و پارا ایجاد مینماید. اما اگر پیوندهای л ساختمان بنزن ، مستقر در نظر گرفته شوند، مشتق 1 و 2 بنزن ، بایستی بهصورت دو فرم باشد، ولی بیشتر از یک فرمول نیست.
ککوله برای اینکه یکی بودن این دو ایزومر را توجیه نماید، مولکول بنزن را دینامیک در نظر گرفت و پیشنهاد کرد که دو حالت در تعادل متحرکند. در واقع برای اولین بار ، ککوله ایده الکترونهای غیر مستقر را مطرح نمود که بعدها به "پدیده توتومتری" موسوم گردید. همچنین بررسیهای دقیق نشان داده است که طول پیوندهای کربن _ کربن در بنزن با هم برابر است و برابر 1.39 آنگستروم میباشد که چیزی بین پیوند ساده و پیوند دوگانه کربن _ کربن میباشد که خود تاییدی بر غیر مستقر بودن پیوندهای л ((پی) در حلقه بنزن میباشد.
گرمای هیدروژندار شدن بنزن و پایداری حلقه بنزن
مطالعات تجربی بیشتر ، نشان داده است که از هیدروژندار شدن 1 ، 3 _سیکلو هگزا دی ان)) ، فقط 55.4 کیلو کالری بر مول ، انرژی ، آزاد میشود که در حدود 1.8 کیلو کالری کمتر از مقدار پیشبینی شده میباشد. این مقدار انرژی که در موقع تشکیل ماده آزاد میگردد، به مزدوج بودن پیوندهای л نسبت داده میشود.
اگر بنزن را بصورت سیکلو هگزا تری ان (سه پیوند л مستقر) در نظر بگیریم، موقع هیدروژندار شدن بایستی به مقدار 3x28،6=85،8کیلو کالری بر مول انرژی آزاد نماید. تجربه نشان میدهد که از واکنش هیدروژندار شدن حلقه بنزن ، فقط 49.8 کیلوکالری بر مول انرژی آزاد میشود که به مقدار 36 کیلوکالری بر مول کمتر از مقدار پیشبینی شده میباشد.
این مقدار انرژی که در موقع تشکیل حلقه آزاد میگردد، "انرژی رزونانس حلقه بنزن" نامیده میشود. بعلت همین آزادسازی انرژی میباشد که بنزن پایداری نسبی بیشتری دارد و تمایلی برای انجام واکنشهای افزایشی از خود نشان نمیدهد.
ویژگی های آروماتیکی
ویژگیهای مهم ترکیبات آروماتیک به قرار زیر میباشند:
گرمای هیدروژندار شدن و گرمای سوختن آنها پایین است.
برای انجام واکنشهای افزایشی تمایل زیادی نشان نمیدهند.
در واکنشهای جانشینی الکترونخواهی شرکت میکنند.
این خصلتها ، تفاوت بسیار زیاد ترکیبات آلکن و ترکیبات آروماتیک را نشان میدهند.
انرژی رزونانس حلقه بنزن
بعلت پخش الکترونهای лدر بنزن ، 36.1 کیلو کالری بر مول ، انرژی آزاد میشود و بنزن به پایداری نسبی بیشتری میرسد. نتایج تجربی حاصل از واکنشهای هیدروژندار شدن هیدروکربنهای جوش خورده دو حلقهای و سه حلقهای و … نشان میدهد که هرچه تعداد الکترونهای بیشتری در رزونانس شرکت کرده باشند، انرژی آزادشده ، بیشتر و پایداری نسبی نیز بیشتر خواهدبود.
خصلت آروماتیکی
خصلت آروماتیکی و قاعده 4n+2هوکل (Huckel) افزون بر بنزن و ترکیبات هم خانواده آن مثل نفتالین و آنتراسین و... ، مواد دیگری نیز وجود دارند که بهظاهر هیچ شباهتی به بنزن ندارند، ولی رفتاری مشابه بنزن دارند و بهعبارت سادهتر ، آروماتیک هستند. از ویژگیهای این مواد میتوان به نکات زیر اشاره نمود:
. گرمای هیدروژن دار شدن و گرمای سوختن آنها پایین است.
2. برای انجام واکنشهای افزایشی ، تمایل زیادی نشان نمیدهند
3. در واکنشهای جانشینی الکترونخواهی شرکت میکنند. بررسیهای تجربی مثل مطالعه خواص فیزیکی و انرژی هیدروژندار شدن سیستمها با تعداد الکترونهای πمختلف به این نتایج منجر شده است که:
1. مولکولهایی آروماتیک هستند و خصلت آروماتیکی از خود نشان می دهند که تعداد الکترونهای سیستمπ آنها ، 2 و 4 و 6و 10و... باشد. این ضرورت ، قاعده هوکل یا 4n+2نامیده میشود. سپس ترکیباتی که برای آنها n=0, 1 , 2 ,… میباشد، آروماتیک خواهند بود.
2. مولکول باید ساختمان مسطح داشته باشد. تمام ترکیباتی که این دو شرط اساسی در آنها رعات شده باشد، زوایای پیوندی در آنها طبیعی ، همپوشانی اوربیتالهای π مناسب و غیر مستقر شدن الکترونها بخوبی میسر باشد، پایداری مولکول بیشتر خواهد بود. یک مثال واکنش 3- کلرو سیکلوپروپن با SbCl5 ، ماده پایداری به فرمول C3H3SbCl6ایجاد میکند که در حلالهای دیاکسید گوگرد مایع بخوبی حل نشده ، ولی در حلالهای غیرقطبی نامحلول است. مطالعه طیفNMR اینماده ، سه پروتون همارزش را به نمایش میگذارد. این نتایج ، با تشکیل کاتیون سیکلوپروپن که کوچکترین مولکول آروماتیک میباشد، مطابقت دارد. ترکیبهای آروماتیک ، هتروآروماتیک و انرژی رزونانس نتایج تجربی حاصل از واکنشهای هیدروژن دار شدن هیدروکربنهای جوش خورده دو حلقهای و سه حلقهای و... نشان میدهد که هر چه تعداد الکترونهای بیشتری در رزونانس شرکت کرده باشند، انرزژی آزاد شده بیشتر و پایداری نسبی نیز بیشتر خواهد بود.
نامگذاری مشتقات بنزن و ترکیبات آروماتیک جوش خورده برخی از مشتقات بنزن ، نام مخصوص به خود دارند، مثلا هیدروکسی بنزن را فنل (C6H5OH) ، متوکسی بنزن را آنیزول (C6H5OCH3)، متیل بنزن را تولوئن (C6H5CH3) ، ایزوپروپیل بنزن را کیومن و آمینوبنزن را آنیلین میگویند.
برای نامگذاری خیلی از مشتقات بنزن ، نام گروه یا استخلاف به صورت پیشوند بر کلمه بنزن افزوده میشود. مثلا فلوئورو بنزن ، ترسیوبوتیل بنزن ، نیتروبنزن ، سیکلوپروپیل بنزن نمونه هایی از این نوع هستند. جهت نامگذاری مشتقات دو استخلافی بنزن. لازم است که محل استخلافها از پیشوند اورتو ، متا یا پارا استفاده شود؛ به عنوان مثال ، اورتو دیمتیل بنزن ، متا دیمتیل بنزن ، پارا دیمتیل بنزن.
در مواردیکه دو استخلاف متفاوت روی حلقه بنزن قرار گرفته باشد و هیچکدام از گروهها نام ویژه ای به مولکول نداده باشند، پس از ذکر موقعیت گروهها با پیشوند اورتو و... ، نام گروهها را ذکر نموده ، در پایان ، کلمه بنزن بر آنها افزوده میشود. اگر وجود یک گروه ، نام ویژه ای به مولکول بدهد، در آن صورت مولکول به عنوان مشتق آن ترکیب ویژه محسوب میشود
ضد آروماتیسیته
Antiaromatic compounds
مولکولهای ضد آروماتیک سامانههای حلقهای با پیوندهای تکی و دوگانه اند که در آنها انرژی آروماتیک ترکیبها در الکترونهای پی بسیار بالاتر از همتای آنها که با زنجیر باز است، میباشد. بنابراین ترکیبهای ضد آروماتیک ناپایدار و به شدت واکنش پذیر اند. گاهی این ترکیبها با تغییر شکل خود از حالت صفحهای تلاش میکنند تا این ناپایداری را از بین ببرند. معمولاً ترکیبهای ضد آروماتیک از قانون هوکل در پیوند آروماتیک پیروی نمیکنند.
نمونههای سامانههای ضد آروماتیک عبارتند از: سیکلوبوتادین (A)، کاتیون سیکلوپنتادینیل (B) و آنیون سیکلوپروپنیل (C). سیکلواکتاتترائن یک سامانهٔ۴nتایی است ولی نه آروماتیک است و نه ضد آروماتیک چون مولکول آن از داشتن هندسهٔ صفحهای گریزان است.
یک سامانهٔ π را میتوان با اضافه کردن یک جفت الکترون از راه واکنشهای اکسایش و کاهش به سامانهای آروماتیک و درنتیجه پایدارتر از حالت غیر یا ضد آروماتیکش بدل کرد. برای نمونه سیکلواکتاتترائنید دیآنیون چنین است.
معیارهای آیوپاک برای ضدآروماتیسیته بودن به قرار زیر است:
مولکول باید ۴n πالکترون داشته باشد که n عددی صحیح است.
مولکول باید حلقوی باشد.
مولکول باید دارای الکترون پیوند پی باشد.
مولکول باید مسطح باشد.
مشاهدهها نشان دادهاست که اختلاف انرژی میان ترکیبهای آروماتیک و ضد آروماتیک با افزایش اندازهٔ آنها، کاهش مییابد. برای نمونه سامانهٔ 12-pi دیفنیلن یک ترکیب ضد آروماتیک است ولی پایدار و در دسترس است.
ضدآروماتیسیته در تعادل شیمیایی میان دو پورفیرین زیر نیز دیده میشود:
یک پورفیرین معمولی، یک ترکیب شیمیایی آروماتیک ۱۸الکترونی است (بدون الکترونهای دو پیوند دوگانه که شرکتی ندارند) ولی با جایگزینی یک حلقهٔ پیرول بجای حلقهٔ متا-فنیلین، ویژگی آروماتیسی به خاطر نداشتن conjugationاز دست میرود.
منابع:
Wikipedia contributors, «Aromaticity,» Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?oldid=214771720
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن