سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
اگر دانشآموزان برای مطالعه زمان بگذارند، ممکن است به یک اعتماد به نفس کاذب برسند که مطالب را فرا گرفتهاند در حالی که مطالب زیادی را به خاطر نمیسپارند. این اتفاق به این علت رخ میدهد که آنها کاراترین روش را برای مطالعه انتخاب نکردهاند.
هفت اشتباه که در زمان مطالعه اتفاق میافتد
در صورتی که شما روش درستی را برای مطالعه نداشته باشید، ممکن است در روز امتحان احساس کنید که برای امتحان آماده هستید و سپس در جلسه امتحان، چیزی را به خاطر نیاورید.
آیا شما مرتکب 7 اشتباهی که در زمان مطالعه اتفاق میافتد، میشوید؟
1. مطالعه غیر فعال
خواندن کتاب اولین گام در مطالعه است اما شما نباید تنها متن را بخوانید. این نوع مطالعه را، مطالعه غیرفعال مینامند. برای این که مطالعهای تأثیر گذار داشته باشید، باید با مطالبی که در کتابتان ذکر شده است درگیر شوید. هر چه مطالب را بیشتر کار کنید، از طریق خواندن، نوشتن، ترسیم کردن و آزمون گرفتن، باعث میشود که آنها را بیشتر به خاطر بسپارید.
2. مطالعه بدون ساختار
هر موضوعی را که مطالعه میکنید، با ساختاری معقول به شما ارائه میشود، خواه موضوع ریاضی باشد؛ که به ترتیب مباحث پایهای مورد نیاز ارائه میشود و خواه مطالعات اجتماعی باشد که در طبقهبندیهای مختلف ارائه میشود. زمانی را برای پی بردن به ساختار مطالب ارائه شده بگذارید و وقتی مطالعه میکنید مطالب را به همین روش چارچوببندی کنید.
به عنوان مثال، شما مجبورید ریاضی را در گامهای متوالی که در هر فصل ارائه شده است مطالعه کنید، زیرا غیرمحتمل است که گام 3 را بدون فراگیری گامهای 1 و 2 به عنوان پیشنیاز این گام، یاد بگیرید.
در مورد علوم اجتماعی، بایستی به دستهبندیها و یا بخشهایی که در متن ارائه شده است توجه کنید. به عنوان مثال، اگر در مورد چند تمدن یا جامعه مطالعه میکنید، چه سرفصلهایی را باید در نظر بگیرید؟ میتوان آداب و رسوم، حکومتها، خصیصههای ارثی و ... را به عنوان سرفصل در نظر گرفت. سپس، نمودارهایی برای قیاس با قابلیت استفاده مجدد را ایجاد کنید و آنها را چند بار با استفاده از حافظهتان پر کنید.
زمانی که هر موضوع اجتماعی را مطالعه میکنید، بایستی موضوعات فرعی را شناسایی کنید و نمودارهایی را برای مقایسه، بیان تقابلها و محتوا ایجاد کنید.
برای مثال، با مقایسه و بیان تقابلهای حکومتهای مختلف، قادر خواهید بود در امتحان، گزینهی اشتباه را در بین چند گزینه مشخص کنید.
3. اختصاص تنها یک جلسه برای مطالعه
حافظه با تکرار تقویت میشود. خود را با این باور که میتوانید مطالب را تنها با یک بار مطالعه فرا بگیرید، گول نزنید. بخشی از مطالب در خاطر ثبت میشوند اما برخی دیگر در حافظه باقی نمیمانند، که اگر نمرهی C برای شما رضایتبخش است، این روش، استراتژی خوبی است.
هرچه مطالب را بیشتر مرور کنید، اطلاعات بیشتری فرا میگیرید و بیشتر در خاطرتان باقی بماند. یک هفته یا خیلی قبلتر از روز آزمون، برای آزمون مطالعه کنید و آنقدر بخوانید تا مسلط شوید. این روش، فرمولی برای کسب نمرهی A است.
4. عدم ایجاد پیشزمینه
مغز انسان بهترین عملکرد را خواهد داشت هر گاه به مغز زمان داده شود تا برای اطلاعاتی که درونش قرار میگیرد، چارچوبی ایجاد کند. برای فهم این موضوع، میتوان مغز را به عنوان یک قفسه در نظر گرفت. زمانی که فرد، مباحث تعیین شده را قبل از کلاس مطالعه کند، کشوها و پروندههایی را برای مطالبی که در کلاس میشنود، ایجاد میکند.
بدون این سیستم ذخیرهسازی، مغز نمی داند که اطلاعات را کجا ذخیره کند و بسیار محتمل است که به علت سردرگمی، آن اطلاعات را از دست دهد.
5. نادیده گرفتن تصاویر
یک اشتباه رایج دانشآموزان این است که در زمان مطالعه، به اشکال و نمودارها توجه کمی دارند. این تصاویر بنا به دلایلی انتخاب شدهاند و اغلب، معلمان اطلاعات مربوط به این تصاویر را به عنوان سؤال در امتحانات در نظر میگیرند.
زمانی که دوباره فصلی را برای امتحان مطالعه میکنید، باید توجه لازم را به تصاویر داشته باشید و اطلاعات مربوط به آنها را در فلشکارتها وارد کنید.
6. فلشکارتهای ضعیف
فلشکارتها، ابزار فوقالعادهای برای مطالعه هستند، اما برای این که از زمانی که صرف مطالعه مینمایید بیشترین بهره را ببرید، بایستی روش صحیح استفاده از فلش کارتها را فرا بگیرید. گام اول در بهره گیری از فلشکارتهای مؤثر، همان روشی است که از پیش استفاده مینمودید: واژهها و تاریخهای کلیدی در یک سمت و معنای آنها در سمت دیگر. بارها و بارها از خود آزمون بگیرید تا زمانی که بتوانید هر واژهای را با استفاده از حافظهتان تعریف کنید.
گام دوم در استفاده از فلش کارتها، استفاده از کلمات برای مقایسه است. به سراغ فلش کارتهایتان بروید و دو کارت را به صورت تصادفی انتخاب کنید. سپس، این که چگونه این دو واژه به یک دیگر مربوط میشوند را در یک پاراگراف کوتاه بنویسید. این تمرین به شما کمک میکند تا بیاموزید که چگونه کلمات مجزا در کنار یک دیگر قرار میگیرند و ساختارهای بزرگتر را میسازند.
7. مطالعه کردن تا دیر وقت در شب قبل از امتحان
دانشآموزان علاقمندند که تا دیر وقت برای مطالعه بیدار بمانند اما این کار در شب قبل از آزمون خظرناک است. اغلب دانشآموزان سعی میکنند با بیدار ماندن تا دیر وقت، خود را برای آزمون آماده کنند و سپس با آدرنالین یا کافئینی که در رگهای آنها پخش شده است، به رختخواب میروند.
زمانی که این اتفاق میافتد، شما به میزان بسیار کمی میتوانید بخوابید و در جلسه آزمون شبیه به مردهای متحرک خواهید بود. اگر شما با خواب آلودگی در آزمون شرکت کنید، قطعاً در وهله اول به هدف خود از مطالعه نمیتوانید برسید. مراقب مغزتان باشید و اجازه دهید که به اندازهی کافی در شب قبل از آزمون استراحت کند
آشنایی با نظام آموزش عالی چین / بزرگترین نظام آموزشی جهان
چین، صاحب قدیمیترین و بزرگترین نظام آموزشی جهان است به طوری که بسیاری از محققان معتقدند قدمت آموزش در چین به قرن 16 پیش از میلاد مسیح بازمیگردد که در این عصر تحصیل برای افراد برگزیده یک امتیاز محسوب میشد.
آشنایی با نظام آموزش عالی چین / بزرگترین نظام آموزشی جهان
چین، صاحب قدیمیترین و بزرگترین نظام آموزشی جهان است به طوری که بسیاری از محققان معتقدند قدمت آموزش در چین به قرن 16 پیش از میلاد مسیح بازمیگردد که در این عصر تحصیل برای افراد برگزیده یک امتیاز محسوب میشد.
بیش از 2000 سال پیش دانشجویان کشورهای غرب و شرق آسیا برای ادامه تحصیل عازم چین شدند. از قرن نوزدهم میلادی به بعد چین شروع به ساخت دانشگاههای پیشرفته کرد. پس از تاسیس دانشگاه مردمی جمهوری خلق چین در سال 1949 میلادی، تاسیس تعداد بیشتری از دانشگاهها آغاز شد. در طول دهه 50 میلادی، چین پذیرش دانشجو از کشورهای ویتنام و کشورهای شرق آسیا را در دستور کار خود قرار داد.
امروز 600 دانشگاه از مجموع 3000 دانشگاه در چین، دانشجویان کشورهای مختلف جهان را ثبتنام میکنند. به دنبال ادامه رشد اقتصادی چین، مهاجرت تحصیلی به چین محبوبیت بالایی پیدا کرده است به طوری که تنها در سال 2009 میلادی 240 هزار دانشجوی بینالمللی در این کشور به تحصیل مشغول بودهاند. برخی از این دانشجویان در چین تا اخذ مدرک تحصیل کرده، برخی به تحصیل موقت پرداخته و برخی دیگر نیز به تحصیل زبان و فرهنگ چینی میپردازند.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی CUCAS (سیستم پذیرش دانشگاهها و کالجهای چین و مرکز ملی کمک و پذیرش دانشجویان چین)، در این مقاله به بررسی و معرفی نظام آموزش چین میپردازیم:
نظام آموزش عالی چین
چین با داشتن بیش از 3000 موسسه آموزش عالی که 25.4 میلیون دانشجو را در خود جای دادهاند، بزرگترین نظام آموزش عالی در جهان محسوب میشود. از این جمع 1867 موسسه آموزش عالی را موسسات آموزش عادی تشکیل میدهند که در این موسسات مجموعا 17.4 میلیون نفر مشغول به تحصیل هستند. 444 موسسه آموزشی نیز به بزرگسالان اختصاص دارند که در مجموع پذیرای 5.2 میلیون دانشجو هستند. 994 موسسه آموزشی باقی مانده نیز موسسات آموزش خصوصی هستند. همچنین 1789 موسسه خصوصی وجود دارند که از طریق آنها 2.8 میلیون نفر در مقطع کارشناسی به تحصیل راه دور و اینترنتی میپردازند. وزارت آموزش چین با کمک یک نظام آموزشی مرکزی، کنترل تمام موسسات آموزش عالی را در بخشهای سیاستگذاری، قانونگذاری، برنامهریزی، تامین اعتبار و ارزشیابی برعهده دارد.
روسای هر یک از موسسات آموزش عالی از سوی کمیتهای متشکل از حزب کمونیست چین هدایت میشوند و کمیته دانشگاهی و هیئت نمایندگی دانشکده و کارکنان مسؤل رسیدگی به مشکلات مربوط به دانشکده و کارکنان آن است.
از دهه 80 میلادی تاکنون اصلاحات آموزشی بسیاری در آموزش عالی چین رخ داده که شامل موارد ذیل است:
- تفویض اختیارات
وزارت آموزش چین بخشی از مسؤلیتهای خود را به برخی ادارات محلی و موسسات خاص واگذار کرد. در نتیجه دانشگاهها و کالجها استقلال و آزادی بیشتری پیدا کردند.
- ادغامات
در اوایل دهه 90 میلادی صدها موسسه آموزش عالی با هدف بهبود کارآیی و بهرهوری با هم ادغام شدند.
- آموزش عالی خصوصی
پس از یک غیبت سی ساله از سال 1952 تا 1982 میلادی، آموزش عالی خصوصی در چین طی دو دهه اخیر به سرعت رشد کرد و حدود 10 درصد از کل ثبتنام دانشگاهها را به خود اختصاص داد.
- کمک هزینههای تحصیلی
برای فایق آمدن بر مشکلات مالی و تقاضای بسیار برای تحصیلات عالی، دولت مرکزی چین در اواخر دهه 80 و اوایل 90 میلادی، سیاست ثبتنامی «دوگانه» را اجرا کرد که طی آن داوطلبانی که نمرات پایینتر از حد مجاز ورودی دانشکدههای ملی اخذ میکنند میبایست شهریه تحصیلی خود را پرداخت میکردند. از سال 1997 میلادی به بعد تمام دانشجویان برای تحصیل در آموزش عالی باید شهریه میپرداختند.
- افزایش ثبتنامها
دولت چین به منظور پاسخگویی به استقبال بسیار گسترده برای تحصیلات عالی، سیاستهای افزایش ثبتنام با عنوان «چشمانداز 211» و «چشمانداز 985» را در پیش گرفت.
همچنین از سایر تغییرات اساسی در آموزش عالی این کشور میتوان به نظام متنوع تامین اعتبارات دانشگاهها اشاره کرد.
پیشنیاز عمومی دانشجویان خارجی برای ورود به دانشگاههای چین
دانشجویان بینالمللی جویای تحصیل در دانشگاههای چین باید پیشنیازهای تعیین شده از سوی دولت و دانشگاههای چین را پشت سر بگذارند که شامل موارد ذیل میشوند:
1- فرد متقاضی باید دانشجوی واقعی بوده و ویزای دانشجویی یا توریستی داشته باشد.
2- فرد متقاضی نباید دارای سوابق کیفری باشد. دانشجویان برخی از کشورها میبایست به سفارت چین گواهی عدم سوء پیشینه ارائه کنند.
3- افراد متقاضی باید دارای مدارک مرتبط بوده و تمامی پیشنیازها را رعایت کنند. این پیشنیازها شامل مدرک تحصیلی و وضعیت مالی مناسب میشوند.
پیشنیازهای دانشگاههای چین
دانشگاههای چین بسته به سطح مدرکی که ارائه میدهند، شرایط خاصی را برای پذیرش دانشجویان خود در نظر میگیرند. معمولا رشتههای فرهنگ و زبان که بدون مدرک هستند آسانترین شرایط پذیرش را دارند و در صورت داشتن مدرک دیپلم میتوانید به راحتی در این رشتهها ثبتنام کنید.
رشتههای تحصیلی چینی زبان
دانشجویان برای پذیرش در این رشتهها باید آزمون زبان چینی را با موفقیت پشت سر بگذرانند. داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد باید همچنین یک نسخه از معرفینامه خود ارائه دهند.
رشتههای تحصیلی انگلیسی زبان
این داوطلبان نیازی به مدرک زبان چینی ندارند و در عوض باید مدارک زبان انگلیسی نظیر تافل و آیلتس که دانش زبانی آنها را تایید میکند، داشته باشند.
از آنجا که دانشگاههای چینی هر روز بیش از گذشته نسبت به ارائه رشتههای تحصیلی انگلیسی زبان اهتمام میورزند، این رشتهها برای دانشجویان بینالمللی بسیار مناسب هستند.
انواع دانشجویان در چین
انواع مختلف دانشجویان در چین شامل دانشجویان موقت (با طول تحصیل یک تا 20 هفته)، دانشجویان زبان (با طول تحصیل یک تا دو سال)، دانشجویان کارشناسی (با طول تحصیل چهار تا پنج سال)، دانشجویان کارشناسی ارشد (با طول تحصیل دو تا سه سال)، دانشجویان دکتری (با طول تحصیل سه سال) و دانشجویان انتقالی (با طول تحصیل نامعین) هستند.
شناسایی دانشگاههای مطرح چین
چین در حال حاضر 600 دانشگاه و کالج دارای صلاحیت پذیرش دانشجویان بینالمللی دارد که این تعداد دانشگاه کار را برای داوطلبان بسیار دشوار میکند. برای تشخیص دانشگاههای مطرح و باکیفیت یکی از روشها، مراجعه به رتبهبندی دانشگاههای جهان است که از سوی موسسات معتبر اعلام میشوند.
اعتبار مدارک تحصیلی دانشگاههای چین
به دنبال نوسازی صنایع تولیدی چین برای ورود به رقابت جهانی، نظام آموزشی عالی چین، اعتبار و قدرت خود را در جهان به رخ رقبایش میکشد. فارغالتحصیلان دانشگاههای چین از سوی دانشگاههای معتبر اروپایی، آمریکایی، آسیایی، استرالیایی و سایر کشورهای جهان با استقبال مواجه میشوند. سالانه حدود 20 هزار دانشجوی فارغالتحصیل شده از دانشگاههای چینی به کشورهای اشاره شده میروند تا ادامه تحصیل دهند. در سال 2009 میلادی، دولت چین با 64 کشور جهان تفاهمنامه دوجانبهای را برای گسترش فعالیتهای آموزشی امضاء کرده است.
رشتههای مفید تحصیلی در چین
فارغ از رشتههای زبان چینی، طب سنتی چین، هنرهای رزمی، تاریخ، فلسفه، ورزش و هنرهای فولکور چینی (شامل موسیقی و نقاشی)، رشتههایی نظیر ریاضیات، مهندسی، علوم و پزشکی به علاوه اقتصاد، بازرگانی، تجارت و مدیریت بازرگانی، رشتههای بسیار مناسبی هستند.
کمک هزینه تحصیلی
به دنبال اجرایی شدن دریافت شهریه و افزایش هزینههای تحصیلی در آموزش عالی چین، نظام کمک هزینه تحصیلی دانشجویان طی سالهای اخیر در چین راهاندازی شده است که این کمک هزینههای تحصیلی شامل موارد ذیل میشوند:
- کمک هزینه تحصیلی (grants)
برنامه کمک هزینه تحصیلی دولتی که از سال 2002 میلادی راهاندازی شده به دانشجویان نیازمند و با استعداد دانشگاههای عادی چین اهدا میشود.
- کمک هزینه تحصیلی (Scholarship)
کمک هزینههای تحصیلی مبتنی بر شایستگی و صلاحیت یکی از اصلیترین انواع کمک هزینههای تحصیلی است که از سال 1986 میلادی در دسترس دانشجویان چین قرار دارد.
کار برای تحصیل
در سال 1994 میلادی آئیننامه «کار برای تحصیل» در دانشگاههای عادی چین تصویب شد که طی آن دانشجویان نیازمند میتوانند با یافتن کار نیمهوقت هزینه تحصیل خود را بپردازند.
وام دانشجویی
اولین برنامه اعطای وام دانشجویی در سال 1986 میلادی در این کشور اجرا شد. در چین دانشجویان سه نوع وام دانشجویی دریافت میکنند.
معرفی دانشگاه معروف چین
دانشگاه فودان Fudan
ویژگی های زیادی است که دانشگاه فودان را مشهور می کند اما عناوین قدیمی ترین و برگزیده ترین دانشگاه چین نیست که این مرکز آموزشی را مهم کرده بلکه عضویت در گروه 21 و همکاری با 30 دانشگاه برتر دنیا فودان را منحصر به فرد کرده است.
دانشگاه فودان که در شهر شانگهای واقع شده، یکی از قدیمی ترین و برگزیده ترین دانشگاه های کشور چین به حساب می آید. این دانشگاه، با شعار «مشتاقانه به دنبال دانش باشید تا از آن به شیوه خودتان بهره ببرید» در سال 1905 تاسیس شد. دکتر یانگ یولیانگ در حال حاضر، سکانداری این دانشگاه عومی را برعهده دارد و بر کار، تدریس و فعالیت دوهزار و 300 استاد و کارمند، 15 هزار و 700 دانشجوی دوره کارشناسی و 11 هزار دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی نظارت می کند.
نوری آسمانی فودان، به زبان چینی به معنای نور آسمانی است که هر روز می درخشد!
این عبارت توسط استاد مشهور «ما ژیانبو» از متون کلاسیک فرهنگ چین انتخاب شد. اما این مرکز آموزشی که در ابتدا به عنوان یک کالج خصوصی فعالیت می کرد، در سال 1911 و در پی انقلاب زین های در چین – که در پی آن آخرین سلسله پادشاهی در چین با نام نظام کینگ از بین رفت – برای یک سال به یک پایگاه نظامی برای نیروهای انقلابی تبدیل شد.
کالج فودان در سال 1917 به دانشگاه تبدیل شد و پس از سه دهه یعنی در سال 1941 براساس رای دولت چین، یک دانشگاه دولتی شد و نام آن به دانشگاه ملی فودان تغییر یافت. تحولات فودان به اینجا ختم نشد و پس از کمونیست شدن حکومت چین، نام ملی از اسم دانشگاه حذف و روش های ارائه دروس و اداره دانشگاه از د انشگاه های برتر شوروی الگوبرداری شد. بالاخره هم در دهه 70 میلادی و پس از دوران انقلاب فرهنگی در این کشور، دانشگاه فودان به تدریج ساختاری مدرن و بازتری از نظر تعامل با دنیای دانگشاهی خارج از چین پیدا کرد.
17دانشکده و 69 گروه آموزشی
ساختار دانشگاه فودان متشکل از 17 دانشکده و 69 گروه آموزشی است. این دانشگاه همچنین دارای 77 موسسه تحقیقاتی است که موسسه تحقیقاتی هنرهای تصویری شانگهای مشهورترین این موسسات به حساب می آید. به علاوه این دانشگاه در حال حاضر هزار و 350 پروفسور در تیم دانشگاهی خود دارد که 30 نفر آنها عضو آکادمی علوم چین هستند. این دانشگاه 10 بیمارستان دارد که بخش آموزشی رشته های مختلف پزشکی فودان آنها را اداره می کنند.
فودان همچنین عضو گروه 21 نیز هست؛ بد نیست بدانید این گروه از 21 دانشگاه برجسته دنیا در زمینه تحقیقات تشکیل شده و دانشگاه های مک گیل، بریتیش کلمبیا و مبورن و دانشگاه ملی سنگاپور ازجمله اعاضی شناخته شده این گروه دانشگاهی هستند. نکته جالب توجه آنکه اعضای این گروه به صورت گسترده ای در خصوص انجام تحقیقات علمی و برگزاری همایش ها با یکدیگر همکاری دارند.
دانشجویان بین المللی
از دهه 1950 میلادی، دانشگاه فودان شروع به ثبت نام از دانشجویان بین المللی کرد. فودان یکی از اولین مراکز آموزش عالی در کشور چین بود که اقدام به این کار کرد. از آن زمان تاکنون بیش از 10 هزار دانشجوی بین المللی از بیش از 100 کشور جهان از فودان فارغ التحصیل شدند. به گزارش برترین ها در پایان سال 2010، تعداد دانشجویان خارجی سه هزار و 125 نفر گزارش شد که رتبه دوم را در میان دانشگاه های چین در این زمینه احراز کرد.
برنامه های درسی دانشجویان خارجی شامل قسمت های دریافت مدرک و بدون دریافت مدرک می شود. به این شکل برخی از دانشجویان خارجی تنها برای گذراندن یک ترم تحصیلی و به شکل میهمان به صورت موقت در فودان به تحصیل می پردازند. یکی از مهم ترین بخش های آموزشی مربوط به دانشجویان خارجی، گروه آموزشی زبان و فرهنگ چین است. این گروه آموزشی زیر مجموعه دانشکده هنر است و در آن به صورت اختصاصی توسط اساتید برجسته چینی و بعضا غیرچینی به تدریس ادبیات، تاریخ، اقتصاد، فلسفه و حقوق چین اختصاصا برای دانشجویان خارجی پرداخته می شود.
معروف های فودان
امروزه انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه فودان در سرتاسر دنیا از ژاپن و استرالیا گرفته تا کانادا و آمریکا وجود دارند. فارغ التحصیلان فودان از نظر اقتصادی، آکادمیک و آموزشی دارای ارتباطات وسیعی با دانشگاه کنونی فودان هستند. برنامه های معمول انجمن های فارغ التحصیلی فودان عبارتند از به روز رسانی لیست اعضا، برگزاری کنفرانس ها، اجرای طرح تبادلات فرهنگی چین با دیگر کشورها و ارتباط گسترده با دیگر انجمن های فارغ التحصیلی در دنیا.
این هم لیستی از برترین فارغ التحصیلان شناخته شده دانشگاه فودان.
زانگ زیرانگ: قاضی برجسته چین
تانگ جیاکژوان: وزیر خارجه سابق چین
لی لانکینگ: معاون سابق نخست وزیر چین
ژوکژان: ریاضیدان برجسته
شنمن ژانگ: مدیریت عالی اجرایی بانک جهانی یک بنیاد چینی – آمریکایی
دانشگاه فودان عضو گروه بین المللی دانشگاه های رده بالای ارائه دهنده کمک های تحصیلی و بورسیه کردن دانشجویان است اما به تازگی بنیاد توسعه آموزشی را با همکاری دانشگاه ییل تاسیس کرده که مرکز آن در شهر نیویورک است. بد نیست بدانید فودان اولین دانشگاه چینی است که چنین بنیادی تاسیس کرده است.
شبکه تیندال
در سال 2011، فودان عضو شبکه تیندال شد، این شبکه از مجموعه ای از مراکز تحقیقاتی و عملیاتی که در زمینه تغییرات آب و هوایی کره زمین فعالیت می کنند، تشکیل شده و پروفسور یولیانگ یانگ استاد فودان که مسئول این دانشگاه در شبکه تیندال هم هست، در ماه می امسال در شهر نوورویچ انگلستان جایزه ارزشمندترین فعال محیط زیستی را دریافت کرد.
تعویض دانشجو با 200 دانشگاه
دانشگاه فودان با همکاری با بیش از 200 دانشگاه در 30 کشور دنیا برنامه های تعویض و جا به جایی دانشجو دارد که اطلاعات کامل و به روز شده آن را در سایت مرکزی خود دانشگاه می توانید ببینید اما برای اینکه به عملکرد مثبت فودان پی ببرید، بد نیست بدانید این مرکز آموزشی با دانشگاه هایی مانند هاروارد، ییل، دورهام، توکیو، دانشگاه ملی سنگاپور و سیدنی همکاری دارد.
تحصیل به یوان
هزینه تحصیل در دوره کارشناسی در هر ترم مابین 4200 تا 4800 یوان می شود. هزینه تحصیل در دروه کارشناسی ارشد در هر ترم مابین 4750 تا 5240 یوان می شود. هزینه تحصیل در مقطع دکترا در هر ترم مابین 5360 تا 6500 یوان می شود.
خوابگاه
دانشگاه فودان دارای هشت مجموعه خوابگاهی است و ظرفیت آن را دارد که پاسخگوی همه دانشجویان متقاضی باشد. این خوابگاه ها دارای اکثر امکانات رفاهی مانند غذاخوری، اینترنت و مجموعه ورزشی هستند اما نکته جالب درباره خوابگاه های فودان، برگزاری شب فرهنگی کشورهای مختلف در شب های مختلف هفته و کتابخوانی و شعرخوانی و دیگر کارهایی است که بازتاب فرهنگ و آداب و سنن کشورهای مختلف است.
کره جنوبی به سرعت در حال تبدیل شدن به بهترین مقصد برای دانشجویان جهان است. این کشور به دلیل داشتن 9 دانشگاه در جمع 50 دانشگاه برتر جهان که در رتبهبندی سال تحصیلی 2013-2012 میلادی از سوی موسسه اعتبار سنجی «کیو اس» اعلام شد به خود میبالد.
معرفی نظام آموزش عالی کره جنوبی
تحصیلات عالی در کره جنوبی امری بسیار جدی و مهم برای جوانان است و سرمایهگذاری در بخش آموزش و تحقیقات علمی از سیاستهای اصلی این کشور است که در حال حاضر سیزدهمین اقتصاد قدرتمند جهان و سومین اقتصاد قدرتمند آسیا محسوب میشود.
به گزارش ایسنا، کره جنوبی به سرعت در حال تبدیل شدن به بهترین مقصد برای دانشجویان جهان است. این کشور به دلیل داشتن 9 دانشگاه در جمع 50 دانشگاه برتر جهان که در رتبهبندی سال تحصیلی 2013-2012 میلادی از سوی موسسه اعتبار سنجی «کیو اس» اعلام شد به خود میبالد.
در سال 2004 میلادی این کشور برنامهای را تصویب کرد که طی آن میبایست تا سال 2012 میلادی شمار دانشجویان خارجی در این کشور به 100 هزار نفر میرسید که به دنبال این برنامه تا سال 2010 میلادی 83 هزار و 842 نفر از 171 کشور جهان در این کشور به تحصیل مشغول شدند.
بهترین دانشگاه این کشور، دانشگاه «ملی سئول» است که در ردهبندی سال 2013-2012 از سوی موسسه «کیو اس» در رتبه 37 جهان و رتبه چهارم آسیا قرار گرفت. در این گزارش به نقل از پایگاههای اینترنتی «ایست وست سنتر» و «استادی این کوریا» به معرفی نظام آموزش عالی در کره جنوبی میپردازیم:
- آموزش عالی در کره جنوبی
موسسات آموزش عالی در کره جنوبی شامل دانشگاهها، دانشگاههای صنعتی، مدارس عالی دو سالانه، دانشگاههای آموزشی، دانشگاههای آزاد غیرحضوری، دانشگاههای فنی و سایر موسسات آموزشی متفرقه میشوند.
دانشگاههای کره جنوبی طبق برنامهریزی موسسهای آنها، تقسیمبندی میشوند. به عنوان مثال دانشگاههای ملی که از سوی دولت تاسیس و اداره میشوند، دانشگاههای دولتی که از سوی دولت محلی تاسیس و اداره میشوند و دانشگاههای خصوصی که از سوی موسسات آموزشی ترکیبی تاسیس و اداره میشوند.
در بحث پذیرش دانشجو در دانشگاهها نیز دولت کره جنوبی با هدف گسترش حوزه اختیارات و استقلال دانشگاهها، تنها پیش نیازهای حداقلی را تعیین کرده است و به اداره ثبتنام هر دانشگاه اجازه داده است تا با آزادی عمل و استقلال کامل، تمام شیوههای پذیرش استاندارد دانشجو اعم از آزمون سراسری، آزمون ارائه مقاله، بررسی صلاحیت علمی و تحصیلی و معرفی نامهها را بکار گیرند که از این طریق حوزه اختیارات دانشگاه برای پذیرش دانشجو افزایش مییابد.
تا ماه آوریل 2010 میلادی، 411 دانشگاه در کره جنوبی به ثبت رسیده که شامل 179 دانشگاه جامع، 145 مدارس عالی دو سالانه، 40 دانشکده کارشناسی ارشد، 20 دانشگاه کامپیوتر و علوم سایبری، 11 دانشگاه صنعتی، 10 دانشگاه آموزشی و شش واحد دانشگاهی متفرقه میشود.
- مقاطع، رشتهها و انواع دانشگاههای کره جنوبی
1- دانشگاهها هدف اصلی از تحصیل در دانشگاه، آموزش افراد تا انجام تحقیقات عمیق دانشگاهی، ارائه فرضیههای علمی و ارائه راهکارهای مهم برای توسعه کشور و جامعه و بهبود مدیریت و رهبری است.
طول مدت دورههای تحصیلی در دانشگاههای کره چهار الی شش سال است که رشتههایی نظیر پزشکی، طب شرقی و دندانپزشکی هر کدام شش سال به طول میانجامند.
13رشته تحصیلی نیز در کره جنوبی دارای ارزش مدرک علمی هستند که شامل ادبیات، حقوق، الهیات، علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت بازرگانی، مدیریت اجتماعی، تعلیم و تربیت، کتابداری، علوم، مهندسی، دندانپزشکی، طب شرقی، داروسازی، پرستاری، کشاورزی، دامپزشکی، علوم شیلات، هنرهای زیبا و موسیقی میشوند. عموما برای فارغالتحصیلی در رشتههای دانشگاهی در کره جنوبی نیاز به گذراندن 140 واحد درسی است و مدرک کارشناسی به دانشجویانی اعطا میشود که موفق به گذراندن واحدهای مشخص شده از سوی دانشگاه مربوطه بشوند.
2- مدارس عالی دو سالانه مدارس عالی دو سالانه با هدف ارائه برخی رشتههای خاص نظیر علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی، هنرهای نمایشی، آموزش جسمانی و سلامت راهاندازی شدهاند و حداقل دورههای تحصیلی در آنها دو الی سه سال است. دانشجویان مدارس عالی دو سالانه برای فارغالتحصیلی نیازمند پشت سر گذاشتن 80 واحد و دانشجویان مدارس عالی سه ساله نیز مستلزم گذراندن 120 واحد درسی هستند و مدرک دیپلم این موسسات به دانشجویانی اعطا میشود که موفق به کامل کردن دورههای تحصیلی و پشت سر گذاشتن واحدهای تعیین شده از سوی این مدارس بشوند. افرادی که از مدارس عالی فارغالتحصیل شوند در دانشگاهها، دانشگاههای صنعتی و دانشگاههای آزاد و غیرحضوری پذیرفته میشوند.
3- دانشکدههای کارشناسی ارشد (تحصیلات تکمیلی) دانشکدههای تحصیلات تکمیلی با هدف تعقیب جدیتر اهداف آموزش عالی و افزایش قابلیت انجام تحقیقات علمی و پرورش استعدادهای خلاق تاسیس شدهاند. این دانشکدهها به دانشکدههای جامع تحصیلات تکمیلی و تحقیقات علمی (پژوهش محور) و دانشکدههای جامع تحصیلات تکمیلی آموزش محور تقسیم میشوند.
4- دوره تحصیلی کارشناسی ارشد دوره زمانی مورد نیاز برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد دو سال یا بیشتر است. دانشجویان این مقطع عموما باید 24 واحد اخذ کنند که پس از پشت سر گذاشتن واحدهای تعیین شده و قبولی در آزمونهای مربوطه، نسبت به ارائه پایاننامه اقدام میکنند که این پایاننامه باید دستکم مورد پذیرش و قبولی سه ممتحن واقع شود.
5- دوره دکتری مدت زمان تحصیلی مورد نیاز برای اخذ مدرک دکتری سه سال یا بیشتر است. دانشجویان این مقطع معمولا باید 36 واحد درسی را پشت سر بگذارند و پس از پشت سر گذاشتن واحدهای تعیین شده و آزمون جامع، میبایست رساله دکترای خود را ارائه دهند که این رساله برای اینکه مورد قبول واقع شود باید به تایید پنج استاد برسد.
6- دورههای فوق دکتری این دوره برای ادامه تحقیقات علمی پس از تکمیل دوره دکتری است. در حال حاضر بسیاری از دانشگاههای کره جنوبی از بسیاری از محققان مقطع فوق دکتری برای انجام تحقیقات علمی دعوت به عمل میآورند.
- همکاریهای بینالمللی دانشگاههای کره جنوبی
برخی از دانشگاههای کره مانند دانشگاه «یون سئی» در حال گشایش دانشکدههای بینالمللی جدید در راستای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد دانشجویان متقاضی هستند ضمن اینکه پنج دانشگاه آمریکایی نیز قصد دارند در کمپ جهانی دانشگاهی «سونگ دو» دانشکده احداث کنند.
- سال تحصیلی آموزشی در کره جنوبی
سال تحصیلی آموزشی در کره جنوبی از ماه مارس آغاز میشود اما بسیاری از دانشگاهها دو بار در سال نسبت به پذیرش دانشجو اقدام میکنند که یک نوبت در ماه مارس و نوبت دیگر نیز در ماه سپتامبر است.
سال تحصیلی در کره جنوبی نیز به دو ترم تقسیم میشود که در خلال آن نیز یک تعطیلات تابستانی از ماه ژوئیه تا ماه اوت و یک تعطیلات زمستانی از ماه دسامبر تا فوریه گنجانده شده است.
اوکراین در عرصه آموزش عالی، تاریخی طولانی و غنی و نیز چهرهای شناخته شده در میان دانشجویان، فارغالتحصیلان و اساتید دانشگاهی سراسر جهان دارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آژانس اجرایی آموزش، سمعی و بصری و فرهنگی اتحادیه اروپا، کمیسیون آموزش اروپا در این گزارش به معرفی نظام آموزش عالی اوکراین پرداخته که یکی از محبوبترین و بهترین کشورهای ارائهدهنده تحصیلات تکمیلی در قاره اروپا محسوب میشود. برخی از مهمترین ویژگیهای نظام آموزش عالی این کشور به شرح زیر است:
- قانون آموزش عالی اوکراین
محتوای قانونی آموزش عالی در اوکراین مبتنی بر قانون اساسی این کشور است که قوانین آموزش، آموزش عالی، فعالیتهای علمی و فناوری، بودجه دولتی، نظام بودجه اوکراین، قانون کار اوکراین و دکترین توسعه آموزش و سایر قوانین را شامل میشود. علاوه بر این، قوانین بسیاری بر نظام جامع آموزش عالی اوکراین حاکم است که عملکرد بخشهای مختلف آن را تحت نظارت دارند.
- انواع دورههای آموزش عالی و مدارک تحصیلی مرتبط با آن
در نظام آموزش عالی اوکراین چهار مقطع تحصیلی وجود دارد که شامل دوره تخصصی مرحله اول، کارشناسی، دوره تخصصی مرحله دوم و کارشناسی ارشد میشود و به اختصار عبارتند از:
- دوره تخصصی مرحله اول: یک دوره کوتاه مدت آموزشی در سیکل اول آموزشی است که پس از اتمام تحصیلات متوسطه آغاز میشود و شامل آموزش مهارتهای خاص و دانش کافی برای پذیرش وظایف شغلی مشخص و اخذ پستهای پایه در برخی مشاغل اقتصادی است. طول مدت این دوره به طور عادی دو و نیم الی سه سال است.
- کارشناسی: مقطعی از مهارت علمی در آموزش عالی است که افراد پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد آن میشوند و در این دوره مهارتهای خاص و دانش کافی برای انجام حرفههای خاص نظیر اقتصاد، علوم، مهندسی، فرهنگ و هنر میآموزند. مدت اتمام این دوره به طور عادی چهار سال است و دانشجویان باید طی این چهار سال 240 واحد درسی را پشت سر بگذارند.
- دوره تخصصی مرحله دوم: مقطعی از مهارت علمی در سطح آموزش عالی است که افراد حائز مدرک کارشناسی برای تکمیل تحصیلات خود گام به این مرحله میگذارند. در این دوره نیز مهارتهای علمی و آموزشی برای انجام فعالیتهای حرفهای در رشتههای اقتصاد، علوم، مهندسی، فرهنگ و هنر آموزش داده میشود. طول این دوره تحصیلی نیز به طور عادی یک سال و تعداد واحدهای درسی مورد نیاز 60 واحد است.
- کارشناسی ارشد: دورهای از تحصیلات عالی است که افراد پس از اتمام تحصیلات تکمیلی در مقطع تخصصی مرحله دوم با ورود به مقطع کارشناسی ارشد، مهارتهای لازم برای داشتن شخصیت خلاق در سطوح مختلف حرفهای در فعالیتهایی نظیر مهندسی، مدیریت بازرگانی، آموزش و هنر را کسب میکنند. اتمام این دوره تحصیلی یک الی یک و نیم سال زمان برده و مستلزم گذراندن 60 الی 90 واحد درسی است. در طول این دوره دانشجویان بایستی نسبت به نگارش رساله خود اقدام کنند. دورههای تخصصی و ارشد در رشتههایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی پس از تحصیلات متوسطه آغاز شده و پنج الی شش سال به طول میانجامد که دانشجویان این دوره مستلزم گذراندن 300 الی 360 واحد درسی هستند. به فارغالتحصیلان آموزش عالی در اوکراین گواهینامه علمی مرتبط با مقطع تحصیلی مربوطه اعطا میشود. این دیپلمهای رسمی به عنوان گواهینامه علمی و گواهی مهارت، اخذ مدرک تحصیلی مرتبط را در آموزش عالی تایید میکنند.
- انواع موسسات آموزش عالی اوکراین از نظر سطح علمی
قانون آموزش عالی اوکراین مصوب سال 2002 میلادی چهار رده موسسه آموزش عالی حائز اعتبار علمی را تعیین کرده است که عبارتند از:
- موسسات آموزش عالی سطح یک که به آموزش مهارتهای تخصصی سطح پایه میپردازند.
- موسسات آموزش عالی سطح دو که به آموزش دورههای تخصصی سطح پایین و کارشناسی میپردازند.
- موسسات آموزش عالی سطح سه که به تربیت دانشجویان مقاطع کارشناسی و دوره تخصصی پرداخته و در برخی از رشتهها نیز دورههای مهارت ارشد ارائه میدهند. - موسسات آموزش عالی سطح چهار که به تربیت دانشجویان مقاطع ارشد، دوره تخصصی، ارشد و دکترا میپردازند.
- انواع موسسات آموزش عالی در اوکراین
در اوکراین شش نوع موسسه آموزش عالی وجود دارد که شامل دانشگاه، آکادمی، انستیتو، هنرستان و مدرسه عالی هنر، کالجها و موسسات فنی و حرفهای هستند. در مجموع در اوکراین 661 موسسه آموزش عالی دولتی و 185 موسسه آموزش عالی خصوصی وجود دارد.
- بودجه آموزش عالی
موسسات آموزش عالی دولتی در اوکراین توسط بودجه دولتی وزارت علوم، ورزش و جوانان تامین اعتبار میشوند. موسسات آموزش عالی وابسته به شهرداری نیز با بودجه شهرداریها تامین اعتبار میشوند. همچنین بودجه موسسات آموزش عالی خصوصی نیز از سوی صاحبان و بانیان آنها تامین میشود.
- سهم دانشجویان و حمایتهای مالی
دانشجویان دانشگاههای دولتی اوکراین هیچ گونه شهریهای نمیپردازند. علاوه بر این دانشجویان تمام وقتی که نمرات عالی کسب کنند نیز بورسیه دریافت میکنند. اعضای دانشگاهی نیز سه نوع حقوق دریافت میکنند که عبارت از حقوق دانشگاهی، حقوق اجتماعی و حقوق خاص هستند.
میزان مرسوم حقوق استادان دانشگاههای این کشور نیز بر مبنای سطح علمی تدریسی و حجم ساعات تدریس تعیین میشود که این میزان 60 الی 70 درصد حداقل استانداردهای زندگی در این کشور را شامل میشود. دانشجویانی که در دانشگاههای غیردولتی تحصیل میکنند نیز باید شهریه تحصیلی خود را به صورت مقطعی پرداخت کنند. این دانشجویان این امکان را دارند که از سوی بانکهای خصوصی یا دولت، وامهای تحصیلی دریافت کنند ضمن اینکه اولیای دانشجویان میتوانند تقاضای تخفیف مالیاتی کنند.
- مدارک علمی دانشگاههای اوکراین و اعتبار آنها
نظام ملی سنجش کیفیت مدارک علمی دانشگاههای اوکراین با استفاده از گواهی و آییننامههای اداره اعتبار و گواهی وزارت علوم، ورزش و جوانان این کشور اجرا میشود. مراحل سنجش اعتبار مدارک دانشگاهی شامل سنجش اعتبار دورههای آموزشی و اعتبار موسسه آموزش عالی ارائه کننده دوره آموزشی مربوطه میشود. هر موسسه آموزش عالی میبایست حداقل استانداردهای مورد نیاز برای آموزش عالی را دارا باشد. موسسات آموزش عالی در صورتی که دو سوم رشتههای آموزشی آنها تایید شدند، اعتبار علمی دریافت میکنند.
- نحوه پذیرش دانشجو
سیاستهای پذیرش دانشجو از سوی وزارت علوم، ورزش و جوانان اوکراین تعیین شده است. برای پذیرش در مقطع کارشناسی نیاز به گذراندن ارزشیابی اجباری مستقل است که این سیستم ارزیابی از سوی وزارت علوم، ورزش و جوانان اوکراین انجام میشود و نمرات اخذ شده توسط داوطلبان نباید از حداقل تعیین شده کمتر باشد.
ضمن اینکه میانگین نمرات مدرسه داوطلبان نیز در این ارزیابی به حساب میآید. در مقطع بعدی یعنی کارشناسی ارشد نیز داوطلبان باید آزمونهای ورودی را پشت سر گذارند.
«مدارس، چالشی برای توانایی مغز یک کودک برای یادگیری»
ما انسانها نیروگاه آموزشی هستیم. تنها گونهای هستیم که اسباببازی آموزشی میسازد، مهندسی الکترونیک برای آموزش زودهنگام در کودکان را دنبال میکند، برنامه آموزشی مدارس طراحی میکند و کالاهای مفیدی با هدف بهبود آموزش به بازار میدهد.
استعداد فراگیری و آموزش انحصاری ما باعث شکلگیرش شماری از ابزارهای آموزشی شده است: کتابهای درسی مقطع ابتدایی، کتابهای تاریخی، روشهای سنجش و آزمون استاندارد و کارنامه تحصیلی. از همین رو دستاوردهای انسان از دیگر گونههای حیوانات خیلی بیشتر است. ساخت تونل زیر دریا، ساخت تلفنهای هوشمند، جداسازی دیانای، پیوند اعضا، کشیدن پرتره از خود، ساخت سمفونی موسیقی، فیلم مستند و پرواز به کره ماه. هیچ گونه دیگری در دستاورد حتی به گرد پای ما هم نمیرسد.
پیش از این که شروع به گستاخی به دلاوری آموزشی و پرورشیمان کنم، باید بگویم دیگر حیوانات هم تا اندازهای آموزش و فراگیری دارند. شامپانزههای بزرگسال برای مثال، به شامپانزههای خردسال یاد میدهند چطور شاخه آغشته به شهد گیاهی را پیدا کرده و برای موریانهگیری از آن استفاده کنند.این کار را جلوی شامپانزده برایش انجام میدهند تا آن را دنبال کند. اما شامپانزههای خردسال آگاه نیستند که این کلاس آموزشی است. شامپانزههای بزرگسال هم نمیدانند این یک کارگاه آموزشی است و فقط برای آنها پیدا کردن لقمهای به عنوان غذا است.
انسان اما در سوی دیگر، با فنون آموزش و پرورش بزرگ میشود. برای مثال من با قصد قبلی و با تمرین به پسر کوچکم یاد دادم چطور بند کفشش را گره بزند. از او خواستم چند بار نگاه کرده، بعد تمرین کند و وقتی خطا کرد، به او نشان دادم راه درست آن چیست.
اما یک بابون ماده هیچوقت به بچهاش گره زدن یاد نمیدهد. دلیل این که بابون ماده این کار را نمیکند، این است که درکی از این ندارد که بچهاش نمیداند چطور کفشش را گره بزند. بچههای گونههای انساننما هم همین طور، هیچ وقت نمیدانند که مادرشان نمیداند که بچههایش گره زدن بلد نیستند.
این توانایی ما در قصد به آموزش و یادگیری از این رو است که ما میتوانیم بدون نیازی به این که خودمان را کند و کاو کنیم یا این که بقیه را مثل کتابی باز و مطالعه کنیم، خبر داریم چه میگذرد. این توانایی خواندن ذهن در شاخه «نظریه ذهن» قرار میگیرد، همان چیزی که ما را از دیگر حیوانات جدا میکند. ما این قدر کارشناس تلهپاتی هستیم که حتی نیاز نیست به لحاظ مسافتی به کسی نزدیک باشیم تا بدانیم درون آنها چه میگذرد.
برای مثال، شروع رمان «من قصر را فتح میکنم»نوشته «دودی اسمیت» را در نظر بگیرید: «این را در حالی مینویسم که توی ظرفشویی آشپزخانه نشستهام. یعنی پاهایم درون آن است؛ بقیه جسمم در جای خشک کردن ظرفها است که با زیرانداز سگمان و چای جایش را فراهم و دنج کردهام. نمیشود گفت البته جای خیلی راحتی است چون بوی صابون میآید ولی خوب، تنها جای آشپزخانه است که نور به آن نمیتابد. فهمیدم اگر جایی بنشینید که تا پیش از این هیچوقت ننشستهاید، میتواند خیلی الهامبخش باشد.» شما به عنوان خواننده میفهیمد چنین تصویر کردنی دستور ساخت شربت و یا استتنتاج منطقی چند کار نیست. این شرح لایه لایه، کار پیچیده و سخت تئوری ذهن است.
توانایی ما از سردرآوردن از ذهن دیگران، به ما این توانایی را میدهد که با قصد کنیم آموزش دهیم. چرا که اگر خبر نداشتیم که بچههایمان نمیدانند، انگیزهای هم نداشتیم که به آنها چیزی یاد داده و توانایی و مهارتهای خود را به آنها بدهیم. اگر بزرگسالها از ندانستن بچهها با خبر نبودند، هیچوقت آموزش آگاهانه و مدارس شکل نمیگرفت. بچهها هم از خودشان میپرسند: چرا معلم از من میخواهد کتاب را باز کنم و به من چیزهایی را نشان میدهد و برایش داستان تعریف میکند؟ شاید دارد به من یاد میدهد که چطور خواندن یاد بگیرم. اگر بچهها نمیدانستند معلم مشغول چه کاری است و قرار است به آنها چه یاد بدهد، به هیچوجه راضی به رفتن به مدرسه نمیشدند.
توانایی ما برای این که اراده خود را متمرکز کرده و نظام آموزشی و مدرسه و کلاس درس و آزمون و امتحان راه بیاندازیم، شاید دلیلی بر این باشد که ما به طور دقیق میدانیم میخواهیم چه کار کنیم، که مطمئن هستیم بچهها برای بقا در جامعه مدرن نیاز به آموزش دارند تا پلههای ترقی را طی کنند. اما به واقع خیلی نمیدانیم.
خیلی وقتها فراموش میکنیم که آموزش رسمی و درس و مدرسه، برای اکولوژی مغزی، چیز غریبهای است. مغز خردسال این طور طراحی نشده که روی میز بنشیند، درس بگیرد، جدول حفظ کند، پایتخت کشورها را به خاطر بسپرد، مشق نوشته و امتحان و آزمون پشت سربگذارد. فرگشت مغز برای یادگیری، مسیر کاملا متفاوتی بوده است.
خیلی وقتها دخترم از من میپرسد: «مادر، چرا من باید اسامی تمامی رییس جمهوریهای آمریکا را یاد بگیرم در حالی که همه آنها را میتوان در گوگل جستوجو کرد؟» و یا از من میپرسد:«مادر، تو چطور؟ اسم همه رییسجمهوریهای آمریکا را حفظ هستی؟» اما فکر میکنم ۱۰ هزار سال پیش چنین چیزی مطرح نبود و بچهای از مادرش نمیپرسید چرا من باید بتوانم بستن سنگ به یک چوب برای ساختن تبر را یاد بگیرم
برای حدود ۹۹ درصد از زمان و از وقتی انسانهای مدرن – سیپینسها – مدارس را پایهگذاری کردهاند، آموزش بر اساس نشان دادن و تمرین کردن بوده است. هرکسی یاد میگرفته چه کاری باید بکند و چطور آن را با بقیه افراد گروه هماهنگ کند تا بتوان زندگی روزانه را پشت سرگذاشت. دلایل هر مهارت جدیدی هم مشخص بوده است: پدر و مادرها یا سرپرستها قرار نبوده به بچهها آموزش دهند که کدام گیاهان خوردنی است چون هفته دیگر کلاس گیاهشناسی دارند و باید برای امتحان آماده باشند. بچهها آموزش میدیدند تا غذای سالم و خوردنی بتوانند برای ناهار جمعآوری کنند.
آموزش و پرورش همینطور ماند تا بشر از زندگی قومی و گردآوری و شکارغذا دست برداشت و جامعه ثابت تشکیل داد و گیاهان و حیوانات را اهلی کرد. نیاز برای تغییر و یادگیری مهارت از هر نسلی به نسل دیگر، نیاز به آموزش به کودکان داشت. اوائل همینقدر که از کودکی با آن کار کنند و یاد بگیرند کافی بود ولی وقتی مسائل ریزتر و ابزار پیچیدهتر شد، نیاز به آموزش خارج از حوزه خاص هم پیش آمد. امروزه، آموزش رسمی برای موفقیت هرکسی، یک نیاز است. اما تازه بودن این روش هنوز به درستی درک نشده است. هرچند انسانها در دو یا سه میلیون سال گذشته شاهد فرگشت بودهاند، اما سابقه آموزش و مدرسه رفتن فقط در چندصدسال گذشته تجربه شده است.
آموزش مدرن امروزی به هیچوجه برای نیاکان شکارچی و گردآورنده ما قابل فهم نیست. امروزه تمامی موارد آموزشی خارج از حوزه آن کار و در ساختمانهایی به نام مدرسه روی میدهد. ما بچهها را از محیط طبیعی بیرون کشیده و برای هشت ساعت در روز نزد افراد بزرگسال و دیگر کودکانی میفرستیم که هیچ چیز از هم نمیدانند و همدیگر را نمیشناسند. از بچهها خواسته میشود «به خاطر خودشان» درس را یاد بگیرند و آن را بخوانند نه به خاطر این که به زندگی آنها ربط دارد و بخواهند درجا مسئله غامضی را حل کنند و یا راز بقای آنها در آن نهفته است.
عملکرد اعداد، مرتب کردن واژهها بر اساس ترتیب، درسهایی از تاریخ هر کشور و تاریخ جهان، یاد گرفتن نام لایههای زمین و تفاوت بین انرژی پتانسیل و جنبشی، همه چیزهایی هستند که به زندگی بچهها در بیرون از کلاس درس، هیچ ارتباطی ندارند. خیلی وقتها دخترم از من میپرسد: «مادر، چرا من باید اسامی تمامی رییس جمهوریهای آمریکا را یاد بگیرم در حالی که همه آنها را میتوان در گوگل جستوجو کرد؟» و یا از من میپرسد: «مادر، تو چطور؟ اسم همه رییسجمهوریهای آمریکا را حفظ هستی؟» اما فکر میکنم ۱۰ هزار سال پیش چنین چیزی مطرح نبود و بچهای از مادرش نمیپرسید چرا من باید بتوانم بستن سنگ به یک چوب برای ساختن تبر را یاد بگیرم.
این تاریخچه کوتاه برای این است که نشان دهیم چرا مدارس رسمی فعلی، چالشی برای توانایی مغز یک کودک برای یادگیری است. ما از بچهها میخواهیم چیزی یاد بگیرند که به طور کامل برای اکولوژی و محیط مغزی آنها غریبه و خارج از حوزه است. هرچند آموزش برای ما پدیده نوظهوری است، اما فسیلهای انسان نشان میدهد در ۲۵۰ هزار سال گذشته تاکنون مغز انسان تغییر حجمی خاصی نداشته (بزرگتر نشده) و در ۳۵ هزار سال گذشته هم اندکی بزرگتر شده است.
این بدین معناست که وقت زیادی در اختیار انتخاب طبیعی نبوده تا مغز را با چالشها و شرایط آموزش مدرن، تطبیق دهد. اما هنوز ما بچهها را سرکلاس مینشانیم، برایشان سخنرانی میکنیم، مشق و تکلیف بهشان میدهیم و آزمون و امتحانهای استاندارد مختلفی از آنها میگیریم. این ها همه برای مغز پدیدهای نوین است و در میلیونها سال فرگشت، فرصت حتی پیشبینی چنین شرایطی را نداشته است.
اگر مدارس رسمی را یک پدیده نوظهور برای فرگشت در نظر بگیریم، نباید هم خیلی غافلگیر شویم که چرا بچهها در انجام این فعالیتها دشواری و سختی دارند. همینطور نباید شگفتزده شویم که چرا بچهها به چیزی که خارج از حوزه زندگی و فعالیت آنها است، توجه نشان نمیدهند و برای یادگیری آن انگیزه ندارند. به خصوص بچههایی که به طور دائم از مهارتهای یادگیری در طبیعت برخوردار هستند.
برای مثال برای یک کودک خیلی سخت است که بیاید سر کلاس، حروف را یاد بگیرد، از روی هرکدام چهار بار بنویسد و واژهها را بر اساس حروف الفبا، مرتب کند. آن هم در حالی که هیچکس در محیط خارج از مدرسه با او خواندن را تمرین نمیکند. اما اگر پدر و مادر این بچه مدام از کتابهای آموزشی، کتابهای داستان، علائم راهنمایی و نوشتههای روی تابلو و فروشگاه و فهرست غذا در رستوران با او حرف بزنند، نه تنها در کلاس دنبال این است که خواندن یاد بگیرد، که با اشتیاق آن را دنبال میکند. برای همین هم برای مثال یک کلاس سومی شاید برایش سخت باشد یادگیری محاسبه محیط و مساحت را یاد بگیرد، اگر کسی بیرون از محیط درسی به او نگوید این کار به چه دردی میخورد و چرا این مهارتی است که در بیرون از کلاس هم به کارش میآید.
اهمیت نگرش فرگشتی در آموزش این است که بتوان راههای مناسب یادگیری و دادن انگیزه برای فراگیری را پیدا کرد. برای مثال انگیزه برای یادگیری خواندن، از خود درس نمیآید. انگیزه، از معنای واژهها درمیآید.خیلی وقت ها شده بچهها بدون انگیزه تکلیف را دنبال میکنند و حتی کلاس دومیها به کلاس پنجمیها رشوه میدهند که مرتب کردن جمله به لحاظ دستوری را برایشان انجام دهند. اما وقتی نوشتن مرتبط با کارهایی معنادار مثل خواندن کتاب، نوشتن پیام، نوشتن داستان، نوشتن پیامک و یا حتی نوشتن روی فیسبوک باشد، دیگر انگیزه تمامی کارهای مرتبط با نوشتن است. همین طور اگر ریاضی فقط این نباشد که جمع هفت و هشت، از ۱۰ بیشتر است یا کمتر. اگر ریاضی و محاسبه بتواند در این به کار رود که اندازه چیزی را چطور میشود گرفت، یا برای خرید چیزی، چقدر باید پول داشت و یا چطور میتوان شکلات را به اندازه مساوی میان دوستان تقسیم کرد، یا این که بتوان اندازهگیری کرد برای رفتن کنار دریا چند مایو باید با خود برد و چند پلاستیک برای انداختن مایو بعد از شنا لازم است که باشد، آن وقت کاربردی میشود.
برای مثال برای یک کودک خیلی سخت است که بیاید سر کلاس، حروف را یاد بگیرد، از روی هرکدام چهار بار بنویسد و واژهها را بر اساس حروف الفبا، مرتب کند. آن هم در حالی که هیچکس در محیط خارج از مدرسه با او خواندن را تمرین نمیکند. اما اگر پدر و مادر این بچه مدام از کتابهای آموزشی، کتابهای داستان، علائم راهنمایی و نوشتههای روی تابلو و فروشگاه و فهرست غذا در رستوران با او حرف بزنند، نه تنها در کلاس دنبال این است که خواندن یاد بگیرد، که با اشتیاق آن را دنبال میکند
البته راههای زیادی برای ارتباط دادن مواد درسی به موارد مرتبط با جهان واقعی وجود دارد ولی متاسفانه بیشتر این اطلاعات هنوز با مرکزیت محتویات کتاب درسی است که کلاس درسی و روی میز میرود. چطور از دانشآموزان انتظار داریم درباره جهان واقعی بیاموزند وقتی بیشتر وقت آموزش آنها در کلاس درس میگذرد؟ فکرش را بکنید یک پزشک بعد از هشت سال حضور در کلاسهایی که فقط در آن سخنرانی میشود، بخواهد شروع به کار پزشکی کند. آموزگاران و پدرها و مادرها باید برخی از موارد آموزشی را به بیرون از کلاس و به جهان واقعی مرتبط کنند. وگرنه فرقی با این نمیکند که یک زاغ را با چند پرنده دیگر یک کلاس بنشانید و به آنها مشق بدهید و فیلم مستند نشانشان دهید و بخواهید یک سری چیزا را حفظ کنند. بعد از آنها بخواهید حالا بیرون رفته و برای خود آشیانه بسازند.
به عنوان دبیر بخش آموزش مجله «این چشمانداز زندگی»، تاثیرات گسترش از زاویه فرگشتی در آموزش کودکان و بزرگسالان در جهان مدرن را بررسی میکنم. باید یادمان باشد که یک کلاس درس، چیزی همجنس گونه ما نیست و نباید برایمان تعجبآور باشد که چرا برای بچهها سخت است. من البته ادعا نمیکنم نگاه فرگشتی میتواند درمان مسائل مرتبط با آموزش مدرن باشد. اما فقط میخواهم این آگاهی در میان پدر و مادرها و سرپرستها و آموزگاران و معلمها را بالا ببرم که ارتباط بهتری میان زندگی مدرن و شکل آموزش پیدا کنند.
هدفم این است که ادبیاتی تحقیقی غنی و مرتبط با آموزش مدرن پیش برود و تلاش شود روشهای علمی مورد استفاده قرار گیرد. بیشتر چیزی که امروز در کلاسهای درس اتفاق میافتد، در تضاد با تحقیقات علمی در مورد فراگیری کودکان است. طبق میلیونها سال فرگشت، مغز انسان این طور برنامه ریزی شده که یادگیری را با: نظارت از نزدیک یک پدیده واقعی، تجربه و تحقیق عملی، اصلاح خطاهای قبلی و یافتن مهارتهای راه حل و یادگیری از کسانی که بهتر بلد هستند، دنبال کند.اما هیچیک از اینها در یک کلاس درس روی نمیدهد. در خیلی از مدارس (نه همه البته) روی برنامه، حفظ کردن، درس دادن و چطور امتحان نهایی را گذراندن، تاکید میشود.در آموزش عالی هم حتی همین طور است. استاد درس میدهد و دانشجو یادداشت مینویسد که همانها را به زبان دیگری در امتحان پایان ترم تحویل دهد.
برای آماده کردن بچهها برای زندگی در جهان مدرن، باید راههای موثر بین علوم آموزشی و پرورشی را با شکل یادگیری مرتبط کنیم.برخی از این ایدهها بزرگ هستند، برخی کوچک اما همهشان نیاز دارند که همه اجزایشان از هم باز شده، و از اول سرهم شود.
***
این مقاله با اجازه ناشر ترجمه و بازنشر شده است. اصل مقاله رااینجامیتوانید مشاهده کنید.
«گابریل پرینسیپی» دانشآموخته دکتری روانشناسی رشد از دانشگاه«چپل هیل» کارولینای شمالی است و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه «کورنل» انجام داده است. خانم پرینسیپی، در حوزه رشد و موارد ادراک و شناخت و آموزش کار میکند و کتابی هم با عنوان «مغز شما در کودکی: عوارض غیرمنتظره کلاس درس» نوشته است.
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن