سایت اقدام پژوهی - گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان
1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819 - صارمی
2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2 و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .
3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل را بنویسید.
در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا پیام بدهید آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet
دین و مذهب برای مصریان باستان حیاتی بود. مصری ها علاوه بر این که فرعونشان را خدا می دانستند، حدود دو هزار خدای دیگر را نیز می پرستیدند، حتی دو هزار سال بعد از آن هرودوت، مورخ یونانی، در سفر به سرمین فراعنه گفته بود: «به نظر می رسد تعداد خدایان در این سرزمین از تعداد انسان ها بیش تر باشد.»
به تلخی زهر
وزیر به عنوان دارندۀ بالاترین منصب حکومتی، مسئولیت های زیادی داشت. هرگاه وزیر جدیدی منصوب می شد، فرعون در مورد وظایف وزیر سخنرانی می کرد که در کتاب «هنگامی که مصر بر مشرق زمین حکمروایی می کرد» نوشتۀ جورج اشتاین دورف (GeorgeSteindorff) و کیت سی زِله (Keith C. Seele) این سخنرانی این گونه نقل شده است.
«منصب وزارت... خوشایند نیست، نه، به تلخی زهر است... وزیر کسی است که نباید توجه خاصی به شاهزادگان یا رایزنان بکند و نباید برای خودش پیروانی گرد آورد... حال اگر کسی (شخصی که درخواستی داشته باشد) از مصر علیا یا مصر سفلی به شکایت بیاید، شما باید بررسی کنید که آیا براساس قانون همه چیز اجرا شده است... از آن جا که هر کس حقوقی دارد باید ببینید آیا کارها به صورت مناسب انجام شده اند... به افراد آشنا و نا آشنا، خویشاوند یا غریبه به یک چشم نگاه کنید... هیچ شاکی ای را بدون شنیدن شکایتش رد نکنید... در برابر هیچ کس به ناروا خشمگین نشوید و تنها در مواردی که ابراز خشم لازم است، خشمگین شوید. به خودتان ترس از خویشتن را القا کنید (بگذارید مردم شما را بترسانند)... زیرا یک کارگزار واقعی کارگزاری است که ترسیده باشد... اما اگر کسی ترس را بیش از حد به خود القا کند... در آن صورت آن ها دیگر نخواهند گفت: "او مردی منصف است..." آن چه از وزیر انتظار می رود، عمل براساس عدالت است، زیرا وزیر کسی است که از طرف خدا نگهبان عدالت است.»
معتقد بودند که خدایان بر طبیعت و تمام جوانب زندگی، از تولد تا مرگ حاکمند، بعضی خدایان به شکل انسان بودند، بعضی به شکل حیوانات و عده ای نیز حاصل ترکیب این دو با بدن هایی شبیه به انسان و سر حیوانات بودند. منشأ این خدایان به طور نسبی شناخته شده است. برخی از این خدایان در دوران پیش از سلسله ها ظهور کرده اند؛ در زمانی که هر دهکده، شهر و منطقه خدای خاص خودش را داشت. با گذشت زمان، تعدادی از این خدایان مشهورتر شدند و به عنوان خدایان و الهه های بزرگ ملت مصر شناخته شدند. مهم ترین خدا در دورۀ سلطنت قدیم خداوند خورشید با سرِ باز به نام «رع» بود. مصری ها معتقد بودند که او هر روز در شرق متولد می شود، در طی روز در آسمان سیر می کند و مثل پیرمردان هر شب در مغرب می میرد. طی شب او در زیرزمین، منطقه ای که مرده ها در آن جای گرفته اند، سفر می کرد تا دوباره به شرق برسد. یکی از منابع مصر باستان، رع را چنین توصیف کرده است: «بر فراز گنبد آسمان بر می آید، تا هر روز به خورشید زندگی بدهد.»
بجز رع در میان خدایان بزرگ می توان به اُزیریس (Osiris)، خداوند مرگ اشاره کرد، خدایی که حاکم زیر زمین بود. مصری ها معتقد بودند که روزگاری اُزیریس حاکم مصر بوده است. در واقع او به شکل فراعنه توصیف شده است؛ فرعونی که تاج بر سر دارد و در حال حمل سایر نمادهای مربوط به منصبش، مومیایی شده است. اُزیریس را برادرش سِت (Set)، خداوند طوفان و خشونت، بر تخت پادشاهی به قتل رسانده بود. ست خدایی است که غالباً به صورت تنۀ انسان با سر یک حیوان درندۀ ناشناخته به تصویر کشیده شده است. طبق افسانه های مصری، انتقام مرگ اُزیریس را پسرش حوروس (Hoorus) گرفته است که معمولاً به شکل باز نمایش داده می شد. خدایان مهم دیگر شامل آنوبیس (Anubis)، تحوت (Thot) و حتحور (Hathor) بوده اند.
مجسمۀ چوبی نقاشی شدۀ خداوند مصری، اُزیریس، حاکم زیرِ زمین، مصری ها معتقد بودند نیکوکاران بعد از مرگ در زیر زمین به اُزیریس ملحق می شوند.
آنوبیس، خداوند حنوط (کفن و دفن) بود که سرش به شکل سر شغال بود، حیوانی که معمولاً در اطراف گورستان ها پرسه می زد. تحوت که با سر لک لک آفریقایی- نوعی پرندۀ مصری- توصیف شده است، خداوند کتابت و خرد بود. و حتحور، الهه ای با سر گاو، پشتیبان زنان بود.
فرعون رئیس کاهنان تمام مصر بود. اصولاً او را خدایان بر می گزیدند تا از پیکره های آن ها که در داخلی ترین محراب معبد، تحت عنوان «قدیس مقدسین» نگهداری می شد، مراقبت کند. در عوض، خدایان در پیکره هایشان می ماندند و برکتشان را بر فرعون و مصر نازل می کردند. اما در واقع کاهنان به عنوان نمایندگان فرعون آیین مذهبی را به جا می آوردند. فرعون معابد عظیمی را در سر تا سر سرزمین به خدایان اهدا می کرد. معابد مصر به کلیساها، مساجد یا کنیسه های امروزی که مردم برای پرستش خداوند در آن جمع می شوند، شبیه نبود. بلکه معبد در واقع خانۀ خدایان بود و تنها فرعون و کاهنان حق ورود به آن را داشتند. مردم تنها در روزهای خاص جشن در مراسم پرستش خدای ایالتی شرکت می کردند. اما از آن جا که مصری ها افرادی مذهبی بودند، در زیارتگاه های کوچک تر محلی خدایان محلی خود را پرستش و در محراب خانه هایشان خدایان خانگیشان را عبادت می کردند. در واقع، طبق گزارش هرودوت: «مصری ها بیش از هر ملتی در سراسر جهان مذهبی هستند.»
مرده دوباره زندگی می کند
اعتقاد به زندگی دوباره یکی از اجزای اساسی مذهب مصری ها بود. در این باره چند نوع تفسیر و توضیح معمول بود. در یکی از این تفاسیر، مرده در زمینی در بهشت ساکن می شد که آن را «سرزمین یارو» (Yaru) می نامیدند. در این محل که به مزارع مصر بی شباهت نبود، مرده در صلح و وفور نعمت زندگی می کرد. بعضی افراد که قادر نبودند به یارو برسند- زیرا یارو را آب احاطه کرده بود- برای یاری گرفتن از حیوانات مقدس نام نویسی می کردند. جیمز هنری بریستد، مصرشناس، این سفر را بدین نحو توصیف می کند: گاهی اوقات شخص متوفی از باز یا لک لک می خواهد تا او را از آب عبور می دهد... گاهی اوقات خداوند خورشید او را سوار بر قایقش حمل می کند. اما اغلب ان ها به خدمات مرد قایقرانی مشهور به «صورت وارو»(Turn Face) یا «پس نگر»(Look Behind) نیاز دارند، زیرا او همیشه صورتش را به عقب برگردانده است تا قایقش را به جلو براند. او همه کس را سوار قایقش نمی کند، بلکه تنها کسانی را قبول می کند که در مورد آن ها گفته شده باشد: «او، برخلاف ظاهرش، ابلیس نیست.»
براساس نوشته های بسیاری از مورخان این نخستین بار در تاریخ بوده است که مردم به ارتباط کیفیت زندگی پس از مرگ با اعمال و رفتار دوران زندگی اعتقاد داشته اند. بعدها، مصری ها به این باور رسیدند که مردگان نیک در زیر مصر در جهان زیرین به اُزیریس می پیوندند و تنها فرعون مقتدر و خانواده اش همراه با تعداد کمی از اشراف و صاحب منصبان بالا قادرند به زندگی پس از مرگ برسند. حتی کسانی که در دایرۀ نزدیکان حاکم بودند نمی توانستند به جهان زیر زمین برسند، مگر این که حاکم آن ها را هدایت می کرد. به این ترتیب، به منظور نزدیکی به روح فرعون، اشراف آرامگاه هایشان را تا حد امکان نزدیک به آرامگاه فرعون می ساختند و معمولاً فرعون زمین و ماد لازم را برای ساختن آرامگاه در اختیارشان قرار می داد.
عناصر مواد خالصی هستند که نمیتوان آنها را به دو ماده یا مواد بیشتر طوری تفکیککرد که خاصیت مواد بدست آمده از ماده اصلی متفاوت باشد. بنابراین عنصر مادهای استکه به مواد خالص سادهتر از خود تجزیه نمیشود.
نگاه کلی
طبیعتدر جهان پیرامون ما از مواد گوناگونیساخته شده است. این مواد دارای حالتهای فیزیکی مختلف میباشند، سنگها و کوههاجامدند، رودها و دریاها از آب مایع تشکیل شدهاند و هوای اطراف به صورتگازمیباشد. پوستهزمیناز ترکیبات مختلفی تشکیل شده است.
از کانیهای مختلفی که با تجزیهآنها عناصر سازنده آنها بدست میآید و انسان با یافتن شیوههای مختلف عناصر فراوانیرا از پوسته زمین استخراج کرده و برای رفع نیازهای خود از آنها استفاده میکند. عناصر مختلف از لحاظ خواص فیزیکی و شیمیایی با یکدیگر متفاوت میباشند، اما در یکخاصیت مهم باهم مشترک هستند و آن عدم تجزیه آنها به مواد سادهتر میباشد.
منابع عناصر
از 90 عنصری که در طبیعت وجود دارد شش تای آنها N2) و O2و چهارگاز نجیب Ye ،kr ، Ar ، (Ne به صورت عنصردراتمسفریافت میشوند. این شش عنصر را میتوان باتقطیر جز به جزهوای مایع از یکدیگر جداکرد. چهار عنصر دیگر Na) ، Mg ، Cl2،(Br2را میتوان از آباقیانوسها که در آنجا بصورت یونهای تک اتمی وجود دارند، استخراج کرد و سپس باواکنشهایالکتروشیمیاییدرسلولهای الکتریکیبه عناصر مربوطه تبدیلکرد.
تقریبا تمام عناصر دیگر را میتوان ازذخایر معدنیروی زمین یا زیر زمین بدستآورد. اما اکثر این معادن را نمیتوان به عنوان منابع تهیه عنصر در نظر گرفت زیرابسیاری ناخالص هستند. موادمعدنینسبتا کمی وجود دارد که استخراج عناصر از آنها مقرون به صرفه است واصطلاحا آنها را کانه مینامند.
فلزاتی مانندطلاوپلاتینراکه به حالت عنصر وجود دارند، میتوان با روشهایجداسازی فیزیکیساده بصورت خالص بدست آورد. معمولا طلا را از طریق انحلال درجیوهجدا میکنند. گوگردتنها جامدغیر فلزی است که بصورتذخایر عظیم زیرزمینیبا خلوص 99% یافتمیشود.
جدول تناوبی عناصر
در سال 1864جی نیولندزو درسال 1867دیمترمندلیفتدوین عناصر را در قالب جدولی شروع کردند. جدول نیولندز تا عنصرکلسیمکاراییداشت و بعد از آن اشکالات عمدهای داشت که در جدول مندلیف این اشکالات تا حدی برطرف شده بود. مندلیف عناصر را برحسب افزایشوزناتمیمرتب میکرد. شکل جدید این جدول امروزه برحسب افزایشعدداتمیعناصر مرتب شده است و هر عنصر با نشانه اتمی که شامل یک یا دو حرف بوده واز اسم عنصر یا اسم لاتین آن عنصر و یا ازاتمیکی از ترکیبات آن مشتقشده است، نمایش داده میشود.
عناصر با خواص شیمیایی مشابه در زیر یکدیگر دریک گروه قرار میگیرند و هر دوره تناوب با یکفلزقلیاییآغاز و به یکگاز نجیبختم میشود. به جز گروه یک که باهیدروژن آغاز میشود. جدول تناوبی ، وسیله با ارزشی است که از روی آن میتوان خواصعناصر مختلف را پیش بینی کرد.
طبقهبندی عناصر
فلزات
از 106 عنصر شناخته شده تقریبا 81 عنصر را میتوان جزء فلزات طبقه بندی کرد. همه فلزات کم و بیش دارای خوص فیزیکیزیر هستند. رسانایی الکتریکیزیاد - رسانایی گرماییزیاد - جلاپذیری - قابلیت مفتول شدن و چکش خواری وبارزترین خاصیت فلزات که آنها را از سایر عناصر متمایز میسازد، تمایل به از دستدادن الکترون میباشد. خصلت فلزی در جدول تناوبی از چپ به راست کاهش و از بالا بهپایین افزایش مییابد.
عناصری که معمولافلزنامیده میشوند، شاملگروههای زیر هستند : تمام عناصر گروههایA1و A2، عناصرسنگین در گروههای A3 )Tl و In و Ga و Al ) A4، ( Sn و Pb وA5، ( Bi ، تمامعناصر واسطهاز زیر گروههای B ، تمامآکتنیدهاولانتانیدها.
غیرفلزات
در گوشه راست بالای جدولتناوبی مجموعه 17، عنصری وجود دارد که معمولا غیرفلزات نام دارند. به جزسلنیومو شکلگرافیتکربنبقیه آنها نارسانای الکتریکی میباشند. بلورهای غیرفلزات به جز چنداستثناء از جملهالماساز نظرظاهری کدر هستند و تمام جامدات غیرفلزی با چکش خوردن یا کشیده شدن ، خردمیشوند.
از دیدگاه شیمیایی مهمترین خاصیت غیرفلزات تمایل آنها در بدستآوردن الکترون در واکنشهای شیمیایی است. به جز گازهای نجیب که برعکس سایر غیرفلزاتتمایل کمتری به ترکیب با سایر عناصر نشان میدهند و برعکس سایر غیرفلزات که در حالتگازی مولکولهای چند اتمی تشکیل میدهند (مثل N2و O2و S8و …) این گازها تک اتمی هستند.
شبه فلزات
عناصری مانندبور،سیلیسیم،ژرمانیوم،آرسنیک،آنتیموانوتلوریومکه خواص آنها حد واسط فلزات وغیرفلزات میباشد،شبه فلزنامیده میشوند. همه آنها جلای فلزیدارند ولی هیچیک در واکنشهای شیمیایی یون مثبت تشکیل نمیدهند. شبه فلزاتنیمرساناهستند.
اگرچه رسانایی الکتریکی آنتیموان و آرسنیک به فلزات نزدیکاست. سیلیسیم و ژرمانیوم در ساختترانزیستورهاکاربرد دارند. خاصیت بارز شبهفلزات این است که برعکس فلزات ،رسانایی الکتریکیآنها به دما بستگی دارد وبا بالا رفتن دما رسانایی الکتریکی آنها بهتر میشود. دو عنصر بسیار سنگینپولونیومواستاتینکه هیچ یک در طبیعت وجود ندارندبطور قراردادی در گروه شبه فلزات طبقهبندی میشوند.
اطلاعات اولیه
طلا،عنصرشیمیاییاست که درجدولتناوبیبا نشان Au) لاتینaurum ( وعدداتمی 79وجود دارد. طلا فلزی است نرم ، براق ، زرد رنگ ، چکشخوار ، قابلانعطاف ( سه ظرفینتی و یک ظرفیتی ) و فلز واسطه که با بیشتر عناصر شیمیاییواکنشندارد و تنها بوسیلهکلرو تیزاب سلطانی ( آمیزهای از اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک ) مورد حمله قرار میگیرد.
این فلزعمدتا" به شکل آزاد و بصورت تکههایی در سنگها و رسوبهای آبرفتی وجود دارد و یکی ازفلزات ضرب سکه میباشد. طلا در بسیاری از کشورها بعنوان معیار ارزش پول بکارمیرود. همچنین در جواهرات ، دندانپزشکی و الکترونیک مورد استفاده قرار میگیرد.
تاریخچه
طلا ( از واژه سانسکریت Jval ؛ آنگلوساکسون gold ؛ لاتین aurum کههمگی به معن طلا هستند ) را از دوران باستان شناخته و به ارزش بالای آن پی بردند. هیروگلیفمصری از 2600 قبل از میلاد این فلز را توصیف کرده و در کتاب عهدعتیق بارها به طلا اشاره شده است. زمان زیادی است که طلا یکی از گرانقیمتترینفلزات به حساب آمده و قیمت آن در تاریخ ، معیار بسیاری از پولهای رایج میباشد(تحت عنوان پایه طلا شناخته میشود).
از طلا بعنوان نمادی برای پاکی ، ارزش، سلطنت و مخصوصا" نقشهایی که ترکیبی از این ویژگیها است استفاده میشود. نخستینهدف کیمیاگران ، تولید طلا از سایر مواد مانندسرببود، اگرچه کیمیاگرانهرگز موفق به این کار نشدند. گیمیاگران نشانه طلا را دایره و نقطهای در وسطمیدانند و همچنین نشان ستاره شناسی هم هست.
در بسیاری از مسابقات به نفراول مدال طلا ، به نفر دوم نقره و به نفر سوم برنز جایزه میدهند. بیشترین مقدارطلا در جهان در بانک مرکزی دولت فدرال آمریکا وجود دارد. در طی قرن نوزدهم هر جاذخایر بزرگ طلا کشف میشد، هجوم طلا رخ میداد. از جمله هجوم طلای کالیفرنیا ،کلرادو ، اتاگو ، استرالیا ، Black Hills و کلوندایک.
پیدایش
طلا بخاطر سکون شیمیایی نسبی که دارد، بیشتر بصورت فلز محلی وندرتا" به شکل تکههای بزرگ یافت میشود، اما معمولا" بصورت ذرات بسیار ریزی دربرخی مواد معدنی ، رگههای کوارتز ، سنگ لوح ، صخره های دگردیسی و رسوبات آبرفتی کهاز این منابع سرچشمه گرفتهاند، دیده میشود. طلا بطور گسترده ای پراکنده شده وبیشترهمراه کوارتز یا پیریت است و در کانیهای پتزیت ، کالاوریت و سیلوانیت باتلوریم ترکیب شده است.
این عنصر با روشهای بهره برداری از رسوبات دارای طلااز رسوبات جدا میشود. آفریقای جنوبی منبع تقریبا" 2,3 ذخائر طلای جهان است ( منابعموجود در داکوتای جنوبی و نوادا دو سوم طلای مصرفی آمریکا را تامین میکنند ). طلارا با استفاده ازسیانور، آمالگام و گداختن از کانیها خارجمیکنند.
پالایش این فلز اغلب بوسیلهالکترولیزتحقق مییابد. این فلز در آب دریا و بر حسب مکان نمونه برداری بین 0،1 تا 2میلیگرم در تن یافت میشوند، لذا تا سال 1383 هیچ روش مفیدی برای بازیافت طلا ازآب دریا ابداع نشده است. اگرچه طلا در صنعت و هنر بسیار مهم است، این عنصر وضعیتمنحصر به فردی نسبت به تمامی کالاها دارد و آن ، حفظ ارزش خود در دراز مدتمیباشد.
برآورد شده ست که با کل طلای پالایش شده جهان میتوان یک مکعبیکپارچه هر ضلع 20 متر (60 فوت) درست کرد.
خصوصیات قابل توجه
طلا عنصر فلزی است که کلا" به رنگ زرد دیده میشود، امااگر بهدقـت جدا شود، میتواند سیاه ، قرمز سیر یا ارغوانی باشد. شاید بتوان گفتاینفلز، زیباترین عنصر وچکشخوارترین و قابل انعطافترین فلز شناخته شده است. در واقع یک اونس طلا رامیتوان با چکش کاری به یک ورقه 300 فوت مربع تبدیل نمود. طلا که فلزی نرم میباشد،برای استحکام بیشتر اغلب با فلزات دیگر آلیاژ میشود.
طلا یک رسانای خوبحرارتی و الکتریکی است که تحت تاثیر هوا و سایر معرفها قرار نمیگیرد. این فلز تاحد زیادی در برابر حرارت ، رطوبت و بیشتر عوامل فرساینده مقاوم است و بنابرایناستفاده از آن در سکه و جواهرات بسیار مناسب است. رنگ طلای جامد ومحلولهایکلوئیدیتیره رنگی که ( اغلب ارغوانی ) میتوان از آن تهیه کرد، به این علت استکه فرکانس پلاسمون این عنصر در دامنه مرئی وجود دارد که موجب انعکاس نورهای زرد وقرمز و جذب نور آبی میشود.
طلای بومی معمولا"دارای 8 تا 10 درصدنقرهمیباشد، اما اغلباین مقدار بیشتر است. هرچه مقدار نقره بیشتر شود، رنگ طلا سفیدتر و جرم مخصوص آنکمتر میشود. آلیاژ آن بامسبه رنگ قرمز ، باآهنبه رنگ سبز و باآلومینیومبه رنگ ارغوانی میباشد. جواهراتی که در شرق آمریکا با ترکیباتی از طلای رنگین بهتوریستها فروخته میشود، به نام طلای Black Hills داد و ستد میشود.
·طلای خالص برای استفادههای عادی بسیار نرم هستند، لذا برای استحکام آن ، بانقره و مس آلیاژ میسازند.
·در بسیاری از کشورها از طلا و بسیاری از آلیاژهای آن در جواهرات و ضرب سکه ونیز بعنوان شاخصی برای مبادلات پولی استفاده میشود.
·بهعلت هدایت الکتریکی خوب و مقاومت آن در برابر فرسایش و سایر ویژگیهای فیزیکیو شیمیایی این عنصر، از اواخر قرن بیستم طلا بعنوان فلز صنعتی مهمی به حساب آمدهاست.
·طلا عملکرد مهمی در رایانه ، تجهیزات ارتباطی ، موتور هواپیمای جت و فضاپیماهاو بسیاری محصولات دیگر دارد.
·هدایت الکتریکی خوب طلا و مقاومت آن در برابراکسیداسیونموجب کاربرد وسیع آن برایآبکاریسطح اتصال دهندههای الکتریکی شده است تا اتصالی خوب با مقاومت کم تضمینشود.
·طلا همانند نقره میتواند با جیوه ، ملغمه محکمی را تشکیل دهد که گاهی از آنبرای پر کردن دندان استفاده میشود.
·اخیرا" طلای کلوئیدی ( ذرات یک بیلیونیم طلا ) که محلولی کاملا رنگی میباشد،برای مصارف بیولوژیکی و پزشکی در آزمایشگاههای زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین برای رنگ طلائی روی سرامیکها قبل از پختن در کوره استفاده میشود.
·از اسید Chlorauric در عکاسی برای پررنگ کردن تصویر نقرهای استفادهمیشود.
·از ایزوتوپ Au-198 (با نیمه عمر 2,7 روز ) برای درمان برخی سرطانها وبیماریهای دیگر استفاده میشود.
·طلا بعنوان یک ماده بیولوژیکی که امکان پوشش بوجود میآورد، کاربرد دارد و بایدآنرا بوسیله میکروسکوپ الکترونی ( scanning electron microscope) مشاهدهنمود.
·طلا اغلب نماد بهترین و والاترین دستاوردها میباشد. یک مدال طلا مانند روبانآبی ، بهترین پاداش در بازیهای المپیک و بسیاری از رقابتهای دیگر است.
·چون طلا منعکس کننده خوبی برای هر دو نور مادون قرمز و نور ساکن است، بعنوانلایه محافظ سطح بسیاری از ماهوارهها مورد استفاده قرار میگیرد.
ارزش
طلا مانند فلزات پُر ارزش دیگر با سیستم توزین تروی سنجیده میشود ودر صورت آلیاژ با سایر فلزات از اصطلاح carat برای مشخص کردن مقدار طلای موجود باعیار 24 ( که طلای خالص است ) استفاده میشود. ( در ایران بیشتر از مثقال برایمعاملات بازار طلا استفاده میشود و برای آلیاژهای طلا از میزان عیار اسفاده میشودکه عیار 24 طلای خالص میباشد(.
در طول تاریخ از طلا برای پشتیبانی پول و درسیستمی تحت عنوان پایه طلا استفاده میشد که در این سیستم ، یک واحد از پول رایجمعادل مقدار معینی طلا بود. مدت زیادی ارزش طلا توسط آمریکا برای هر اونس تروی 20,62 دلار تعیین شد، اما در سال 1934 ارزش طلا 35،00 دلار برای هر اونس تروی تثبیتشد.
به سبب بحران طلا در 17 مارس 1968 طرح نرخگذاری دوگانه ایجاد شد که طبقآن برای تثبیت ارزش بینالمللی ، طلا همچنان به قیمت سابق 35،00 دلار در هر اونستروی باقی ماند، اما قیمت آن در بازار خصوصی اجازه نوسان یافت؛ این سیستم نرخگذاریدوگانه در سال 1975 هنگامیکه نرخ طلا اجازه نوسان یافت، متوقف شد. از سال 1968 نرخطلا در بازار آزاد نوسان شدیدی یافت، بطوریکه در ژانویه 1980 به 620 دلار در هراونس تروی رسید، اما تا ژانویه 1990 قیمت آن به 410 دلار در هر اونس تروی کاهشیافت.
گاهی اوقات ، مالکیت طلا به خاطر نقشی که بعنوان پشتوانه پول دارد،محدود و یا ممنوع میشود. در آمریکا مالکیت خصوصی طلا جز بصورت جواهر و سکه بینسالهای 1933 و 1975 ممنوع شده بود. چون طلا مدت زمان بسیار طولانی ارزش خود را حفظکرده است، بعنوان یک سرمایهگذاری مشهود اغلب بهصورت بخشی از یک سهام نگهداریمیشود.
چون طلا ارزش خود را حتی هنگامیکه پول بیپشتوانه بیارزش میشودحفظ میکند، بنابراین مخصوصا" در زمان ناتوانی یا تورم دید مورد نیازاست.
قراردادهای آینده برمبنای داد و ستد جاری طلا در COMEX(محل خرید وفروش کالا ) است که شعبه ای از بازار بورس نیویورک ( New York Mercantile Exchange ) میباشد و پیشبینی قیمت طلا و سایر کالاها در آینده در این مکان انجام میگیرد.
ترکیبات
·کلرید دارای طلا (AuCl3) و اسید کلروئیک ( HAuCl4 ) رایجترین ترکیبات طلا هستند. اگرچه طلا فلز بیاثر است، اما قادر است ترکیباتفراوانی بسازد.
·در تیزاب سلطانی حل شده تولید یون-AuCl4منفی می کند.
·هالیدهای طلا ( F , Cl , Br , I )
·کالکوژنیدهای طلا ( O , S , Se , Te )
·ترکیبات خوشهای طلا
ایزوتوپها
تنها یکایزوتوپپایدار و 18 رادیوایزوتوپ که فراوانترین آنها Au-195 با نیمه عمر 186 روز است،برای طلا وجود دارد.
هشدارها
بدن انسان این فلز را جذب نمیکند و طبیعتا" ترکیبات طلا خیلی سمینیستند. با این همه درمورد50% بیماران ورم مفاصل که با داروهای حاوی طلا درمانشدهاند، آسیب کبد و کلیه گزارش شده است.
در سال 1870 ميلادي كتابخانة ملي (دارالكتب) كشور مصر تأسيس يافت. اين كتابخانه در واقع مهمترين كتابخانه كشور در زمينة ارائه منابع و مآخذ اطلاعاتي براي محققان و پژوهشگران ميباشد.
تصاوير حك شده، خطوط نوشتاري هيروگليف و نقوش ديواري از جملة آثاري ميباشند كه بر ديوارههاي آثار باستاني مصر باستان حكاكي شده و خود به مقدار زيادي نشان دهنده آداب و رسوم و فرهنگ مردم مصر باستان ميباشد.نمادپردازيهاي موجود بر روي مقبره هاي مصري اغلب داراي معاني اعتقادي و عرفاني ميباشند بنابراين از روي تصاوير نگاشته شده و چنين نمادپردازيهاي اعتقادي حك شده بر روي ديوار مقبره هاي مصري مي توان پي برد كه اعتقادات مذهبي و فكري اثرعمده اي در شكل گيري جامعه و فرهنگ مصري داشته است.با نگرشي در آثار خطي به جا مانده از دوره مصر باستان مي توان پي برد كه اولين ز بان نوشتاري در مصر باستان به واسطة نياز به ثبت عناصري چون بارش باران و فصل برداشت محصول بوجود آمده است.
طبق نظر مورخين و باستانشناسان تنها فيصدی كمي از مردم مصر باستان سواد نوشتاري داشته و در جامعة آن زمان مصر از اهميت و جايگاه ويژه اي نزد مردم برخوردار بوده اند. لازم به ذكر است كه اين اشخاص به عنوان كاتبين جامعه، به بازگويي اهداف، عقايد و صداهاي مختلف زباني با استفاده از 700 نماد هيروگليف مبادرت ميورزيدند.اين اشخاص اغلب در جامعة آن زمان مصر به عنوان مأمورين مالياتي، كتابداران و حتي معمارين جامعه شناخته شده بودند. از اين مطالب مي توان چنين نتيجه گرفت كه تبديل كشور مصر به پيشرفته ترين تمدن باستاني جهان و غني ترين فرهنگ و تمدن باستاني بدون خلاقيت مصريان باستان در معماري، وجود رودخانه نيل و استفاده از آن براي ساخت اماكن باستاني، فرهنگي و تاريخي امكانپذير نبوده است، بنابراين ميبايست گفت كه رودخانه نيل به عنوان عامل اصلي در شكلگيري و غناي فرهنگ مصر باستان نقش به سزايي داشته و كشور مصر بدون اتكا به چنين منبع طبيعي قادر به كسب چنين جايگاهي از تمدن باستاني نميبوده است.
سياست فرهنگي مصر
نماي فرهنگي كشور مصر تحت تأثير عواملي چون مذهب سني اسلام (كه مذهب 90 درصد از مردم كشور را تشكيل ميدهد)، مذهب مسيحيت (كه مذهب 8 تا 10 درصد از مردم را تشكيل ميدهد)، فرآيند مدرنيزه سازي كشور كه از اوايل قرن 19 ميلادي آغاز گرديده و بالاخره جبهه گيري عليه فرهنگ آمريكايي و تمايل به سمت اسلاميسازي فرهنگ كشور قرار دارد.اصليترين عاملي كه در عصر حاضر بر فرهنگ كشور تأثير داشته وقوع انقلاب سال 1952 و رهايي كشور از تسلط نيمه استعماري ميباشد چرا كه پس از انقلاب مذكور جامعة مصري با شتاب هر چه بيشتر به برنامه ريزي مناسب در زمينه هاي مختلف سياسي، اجتماعي و اقتصادي پردا خته و با كنترول كشور از طريق برپايي حكومت دموكراتيك در واقع در راه تدوين فرهنگ جديد براي كشور قدم برداشت.
از جمله فعاليتهاي مهم كه پس از آزادي كشور به عمل آمد مي توان به ارائه منشور ملي توسط رئيس جمهور فقيد مصر، جمال عبدالناصر در سال 1962 اشاره نمود.آزادي در ابراز آراء و عقايد سياسي از جمله مهمترين اهداف منشور ملّي كشور ميباشد.لازم به ذكر است كه در واقع منشور ملّي كشور اساس تشكيل اتحاديه سوسياليستي عربي در كشور مصر گرديد كه بعدها در سال 1968 با صدور بيانيه رسمي، سياست كشور مصر را تحت عنوان سياست سوسياليستي معرفي نمود.سياست فرهنگي پديده اي تك بعدي نميباشد، به عبارت ديگر نمي توان به طور مجزا براي فرهنگ و امور فرهنگي كشور برنامه ريزي نمود چرا كه فرهنگ با آموزش و پرورش و رسوم اقوام مختلف ساكن در كشور ادغام گرديده است بنابراين سعي دولت مصر بر اين است كه به برنامه ريزيهاي فرهنگي تنها به عنوان بخشي از برنامه هاي پيشرفت كشور بپردازد.غنيترين منبع در خصوص سياست فرهنگي كشور مصر بيانيه دكتر ثروت اوكاشا ميباشد كه در تاريخ 16 ژوئن 1969 به كميسيون خدمات ملي مصر ابلاغ گرديد.
از سال 1960 فعاليتهاي فرهنگي كشور طبق برنامه ريزي هاي 5 ساله وارد مرحلة جديدتري گرديد. از آن زمان به بعد 3 برنامه 5 ساله تدوين و به اجرا درآمده است.اما از آنجائي كه اين كشور با مشكلات عديدهاي نظير جنگ و صرف بودجه هايي هنگفت براي برخي طرحها دست به گريبان بوده، لذا بيشترين اولويت در تخصيص بودجه به بخشهاي توليدي و خدماتي (فرهنگ و تعليم و تربيت) اختصاص يافته است. در سال 1956 بخش فرهنگ وزارت آموزش و پرورش به وزارت فرهنگ و ارشاد ملي انتقال يافته و وظيفه اداره امور هنري، ادبي و وسايل ارتباط جمعي كشور را بر عهده گرفت اما به علت كندي روند توسعه فرهنگي، دولت در زمينه توسعة وسايل ارتباط جمعي و ارتقاء زمينه هاي فرهنگي توفيقي بدست نياورد.طيّ سالهاي 1964 تا 1965 وزارت روابط فرهنگي - خارجي در كشور مصر تأسيس گرديد. در سال 1966 وزارت فرهنگ كشور از ساير وزارتخانه ها تفكيك شده و تحت نظارت مستقيم نخست وزير قرار گرفت.
علاوه بر اين، حوزه ديگري تحت عنوان مشاور فرهنگي رئيس جمهور به انجام برنامه ريزي هاي درازمدت فرهنگي از طريق برقراري هماهنگي ميان بخشهاي مختلف فرهنگي - دولتي مبادرت نمود.تمامي اين اقدامات نشان دهندة اين است كه دولت مصر به اتخاذ برنامه ريزيهاي درازمدت در بخش فرهنگ و هنر و آگاهي از نقش فرهنگ در كشور اذعان دارد.علاوه بر ارگانهاي دولتي فوق الذكر كه در زمينه هاي گوناگون فرهنگي و هنري كشور به فعاليت ميپردازند مي توان به شوراي عالي هنر، ادبيات و علوم اجتماعي كشور مصر نيز اشاره نمود.
اين شورا مجمعي مشاورين است كه تحت نظارت وزارت فرهنگ به فعاليت ميپردازد و اعضاي آن نمايندگان حوزه هاي گوناگون فرهنگي كشور ميباشند.از جمله وظايف شوراي مذكور مي توان به نظارت و سرپرستي بر سطح كيفي و كمّي ترجمه آثار خارجي، برگزاري كنفرانسهاي فرهنگي و هنري، انتخاب نامزدهاي حائز شرايط جهت دريافت جوايز هنري و انتشار نشريات و كتابهاي فرهنگي اشاره نمود.در بخش فرهنگ و هنر كشور سرپرستي و نظارت مستقيم و اصلي برعهده دولت مركزي ميباشد.
آكادمي مذكور همچنين به تقويت و تشويق برقراري ارتباط هنري ميان هنرمندان مصري و هنرمندان ساير كشورها ميپردازد.
آكادمي هنر در سال 1969 و با هدف اتخاذ يك سياست واحد هنري در كشور تأسيس يافت. اين آكادمي از تعداد 5 انستيتوت عالي موسيقي، موسيقي عربي، باله، هنرهاي دراماتيك و سينما تشكيل يافته است.
لازم به ذكر است كه طي سالهاي گذشته و با تصويب وزارت فرهنگ، انجمن نقد ادبي و كانون هنرهاي فولكلور نيز به اين آكادمي اضافه گرديده است.
كانون هنر كه مركزي تحقيقاتي و تجربي است و تحت نظارت و سرپرستي دولت توسّط گروهي از هنرمندان اداره ميگردد.
وظيفة اين كانون برقراري ارتباط ميان هنرهاي سنتي و مدرن كشور ميباشد. لازم به ذكر است كه وجود ميراث تاريخي گوناگون نظير فراعنه مصر در كشور منجر به حفريات عمده اي در اماكن باستاني و به ويژه در شهر قاهره گرديده است. تأسيس كانونها و مراكز فرهنگي عامل مهمي در جهت انتقال فرهنگ از شهر قاهره به ساير شهرهاي كشور و به ويژه شهرهاي دورافتاده در ضمن ابقاي فرهنگهاي محلي ميباشد.كشور مصر كه از آن تحت عنوان مهد تمدن نام برده مي شود
نقش مهمي در خلق، انتقال و گسترش حيات فرهنگي جهان داشته و به عنوان موزيمي گسترده از تمدنهاي جهان محسوب ميگردد.ميبايست گفت كه در اين كره خاكي هيچ يك از كشورهاي جهان به اندازة كشور مصر داراي چنين آثار باستاني نميباشند (قدمت برخي از اين آثار به 4 تا 5 هزار سال بالغ ميگردد).
از جمله اقداماتي كه دولت مصر در زمينة صنعت موسيقي كشور به عمل آورده اجراي رايگان برخي از كنسرتهاي موسيقي و نمايشهاي تئاتر در كشور ميباشد. در كشور مصر غالباً نمايش سه نوع تئاتر مرسوم ميباشد كه از آن جمله مي توان به ميلودرام، كميدي و درامهاي شاعرانه اشاره نمود.پس از انقلاب سال 1952 تئاترهاي مردمي كشور مصر، بطور رسمي آغاز به فعاليت نمود.
فولكلور مصري يكي از اصليترين بخشهاي فرهنگي ميباشد كه در كشور مصر توجه زيادي به آن معطوف گرديده است.يكي از مهمترين اهداف پرداختن به فولكلور مصري مبارزه با مسأله بيگانگي فرهنگي كشور نسبت به سنتها و الگوهاي فرهنگي بومي كشور ميباشد. در كشور مصر، وزارت فرهنگ از طريق حمايت دولت به تنظيم و بررسي سنتها و الگوهاي فرهنگي پويا و فعال مصري ميپردازد.
مركز رقص فولكلور يعني مركز رقص ردا و مركز ملّي رقص فولكلور نموده است علاوه بر برگزاري نمايشهاي متعدد رقص در كشور و انجام تحقيقات قومشناسي به مطالعه و بررسي ميراث فولكلور مصري نيز ميپردازند.با وجود ورود رقصهاي متنوع و مدرن به كشور مصر، هيچ يك از اين رقصها نتوانسته اند جايگاه رقص هاي اصيل مصري را در ميان مردم از ميان ببرند.لازم به ذكر است كه مراكز رقص ردا و فولكلور ملي جهت ارائه نمايشهاي رقص ملّي به اغلب كشورهاي جهان مسافرت مي نمايند.
هنرهاي تجسمي / هنرهاي زيبا
اصليترين سياست فرهنگي كشور مصر در حوزه هنر، تشويق و تأسيس اماكني جهت انجام فعاليتهاي هنري و عدم وابستگي هنرمندان كشور به دولت ميباشد.عدم وابستگي هنرمندان كشور به دولت به معناي عدم كنترل هنرمندان از سوي دولت و تنها برخورداري از حمايتهاي مالي و معنوي دولت ميباشد.وزارت فرهنگ كشور هر ساله نمايشگاهي عمومي از آثار هنرهاي تجسمي داير نموده و مبالغ هنگفتي صرف خريد آثار نمايشي نفيس مي نمايد.دايرة هنرهاي زيباي كشور مسؤول ترويج و ارائه هنرها ميباشد. هدف اصلي دايرة مذكور برپايي نمايشگاههاي مختلف هنري و كمك به اشاعه هنرهاي پوياي كشور از طريق احداث استود يوهاي مختلف هنري و انجام تحقيقاتي در اين خصوص ميباشد.لازم به ذكر است در حدود 50 استوديوي هنري متعلق به وزارت فرهنگ در اختيار هنرمندان مصري قرار گرفته كه هر ساله تحت نظارت و مديريت دايرة هنرهاي زيباي كشور، به برپايي نمايشگاههاي بزرگ هنري در شهر قاهره اقدام مي نمايند.
در اواخر سال 1955، اركستر سمفوني قاهره تأسيس گرديد.انجام پروژه اين اركستر به كشور اتريش سپرده شده بود. پس از شروع فعاليت رسمي در سال 1958 اين اركستر از سازمان راديو و تلويزيون مصر به سازمان موسيقي و تئاتر منتقل گرديده و به عنوان شاخه اي كاملاً حرفه اي به فعاليت خود ادامه داد.از جمله سياستهاي فرهنگي دولت مصر در قبال اركستر سمفوني مي توان به تربيت و آموزش موسيقيدانان حرفه اي مصري و تربيت تعداد هر چه بيشتر هنرمندان بومي تا اشباع اركستر سمفوني كشور از موسيقيدانان مصري اشاره نمود. علاوه بر اركستر سمفوني، اركستر مجلسي نيز در كشور به فعاليت ميپردازد.
كانون اپراي قاهره در سال 1967 با ارائه آثار مختلفي از موسيقي اُپرا (آواز اُپرا) شروع به فعاليت نمود.از جملة برنامه هاي اجرا شده توسط اين مركز مي توان به اُپراهايي نظير (اُپراي مادام باسترفلاي) و (اُپراي لابوهم) با همكاري اركستر سمفوني قاهره اشاره نمود.لازم به ذكر است كه اُپراهاي خارجي، جهت اجراي برنامه به كشور مصر مسافرت مي نمايند.از جمله معروفترين اُپراهاي خارجي كه تقريباً از دهه 1900 تا به حال به طور منظم در كشور مصر به اجراي برنامه پرداخته اند مي توان به اُپراي ملّي كشور ايتاليا اشاره نمود.
صنعت چاپ و نشر كتاب تحت سرپرستي و نظارت وزارت فرهنگ كشور مصر اداره ميگردد.بنگاه نشر و چاپ كشور مصر در جهت اصلاح و غنيسازي سياستهاي فرهنگي كشور به چاپ كتابها، مقالات و مطالب ادبي اهتمام ميورزد.محققين زيادي در كشور مصر به چاپ و نشر كتابهاي خطي عربي در زمينه هاي مختلف تاريخ، ادبيات، زبان، موسيقي و علوم مشغول فعاليت ميباشند.مركز ملي خدمات كتابشناسي كشور نيز با همكاري بخش كتلاگ كتابخانه ملي قاهره كتب كتابشناسي ملي كشور را منتشر نموده است. در صنعت چاپ و نشر كتاب مصر، چاپ كتابهاي مذهبي پس از كتابهاي ادبي و درسي در سطح داخلي و خارجي و در ميان كشورها ي اسلامي نظير افغانستان، پاكستان، عربستان، اندونزيا و ايران بيشترين تقاضا را به خود اختصاص داده اند.
از اوايل دهة 1930 امواج راديويي به راديوهاي خانگي شهروندان مصري مخابره گرديد.از جمله سياستهاي فرهنگي مهم دولت در زمينة راديو مي توان به تأسيس ايستگاه راديويي مركزي در سال 1934 اشاره نمود.لازم به ذكر است كه ايستگاه راديويي مصر در واقع بخشي از سازمان راديو و تلويزيون كشور ميباشد كه تحت نظارت وزارت اطلاعات مصر به فعاليت ميپردازد.علاوه بر ايستگاه راديويي مركزي، ايستگاه راديويي ديگري تحت عنوان ايستگاه راديويي خاورميانه در سال 1964 در اين كشور تأسيس يافت. بودجه اين ايستگاه از طريق تبليغات تجاري تهيه ميگردد چرا كه راديويي كاملاً تجاري ميباشد.بيشترين ساعات پخش برنامه هاي راديويي در كشور مصر به برنامه هاي عمومي نظير برنامه هاي تفريحي، برنامه هاي فرهنگي و برنامه هاي مذهبي اختصاص يافته است.گفتني است كه 20 درصد از كل زمان پخش برنامه هاي راديويي كشور مصر به برنامه هاي فرهنگي و هنري اختصاص يافته است. همچنين برنامه هاي مختلف اروپايي به زبانهاي ارمني، آلماني، ايتاليايي، فرانسوي و انگليسي از راديوهاي اين كشور پخش ميگردد.از جمله برنامه هاي ديگر كه در راديوهاي كشور مصر به وفور پخش ميگردد مي توان به برنامه هاي قرائت قرآن به مدت 12 ساعت در روز اشاره نمود.
در سال 1960 سازمان تلويزيون كشور مصر به طور رسمي با راه اندازي يك شبكه تلويزيوني آغاز به فعاليت نمود.لازم به ذكر است كه تلويزيون جمهوري مصر در واقع شعبة مستقلي از سازمان راديو و تلويزيون كشور ميباشد كه مستقيماً تحت نظرات وزارت اطلاعات كشور به فعاليت ميپردازد. از جمله مهمترين سياستهاي فرهنگي كشور مصر در قبال تلويزيون مي توان به افزايش هر چه بيشتر تعداد دستگاههاي گيرنده تلويزيوني حتي در دورافتاده ترين نقاط كشور، افزايش تعداد شبكههاي تلويزيوني دولتي و غير دولتي و افزايش ميزان ساعت پخش برنامه هاي آموزشي فرهنگي در تلويزيون اشاره نمود. از جملة برنامه هايي كه از تلويزيون مصر پخش ميگردند و داراي محتواي آموزش و فرهنگي ميباشند مي توان به برنامه هاي سواد آموزي، برنامه هاي روستايي، برنامه هاي آموزشي متعلق به دانشآموزان و برنامه هاي تدريس زبان به بزرگسالان اشاره نمود
تاريخ آغاز فعاليت سينمايي كشور مصر به سال 1917 بازميگردد اما صنعت فيلمسازي به مفهوم واقعي آن با تشكيل انجمن سينمايي كشور در سال 1924 از رونق برخوردار گرديد. فيلمهاي توليد شدة كشور مصر كه اغلب به زبان عربي ميباشند در سراسر جهان عرب، شرق دور و كشورهاي آفريقايي نمايش داده ميشوند.
در سال 1870 ميلادي كتابخانة ملي (دارالكتب) كشور مصر تأسيس يافت. اين كتابخانه در واقع مهمترين كتابخانه كشور در زمينة ارائه منابع و مآخذ اطلاعاتي براي محققان و پژوهشگران ميباشد.
آیا میدانید، برقی که خانه شما را روشن میکند، بوسیلهقوانین فیزیکیتولید و به خانه شما میرسد ؟
هنگامی که در یک بعد ازظهر آرام پائیزی در خیابان قدم میزنید، آیا فکر کردهاید که اگرنیروهای اصطکاککهعلم فیزیکآنها را به خوبی تشریح میکند ، بین زمین و پاهای شما و جود نداشت، تعادل خود را از دست داده و بهزمینمیخورید؟
آیا هیچ فکر کردهاید ، در اتومبیلی که سوار آن میشوید و ازمسافرتبا آن لذت میبرید ، چندین قانون فیزیکی بکار رفته است؟
اگر بهتاریخچه علم فیزیکنگاه کنیم ملاحظه می نمائیم که فیزیک کلمه یونانی است که به معنیطبیعتمیباشد. و اولین بارارسطواین نام را برای علم فیزیک برگذید. اما اگر اندکی دقیق شویم ، میبینیم کهاین نام گذاری واقعا بجا و شایسته است. آری فیزیک علم طبیعت است و چونانسان همواره در طبیعت زندگی میکند زندگی او از طبیعت به طور کامل متاثرمیگردد میتوان گفت که فیزیک با زندگی انسان کاملا عجین شده است.
از طرف دیگر چون فیزیک همواره در خدمت انسان بوده و سعی کرده است که با کشف و بیانقوانین حاکم بر طبیعت، آن را در سیطره انسان قرار دهد و این امکان را برای انسان فراهم کند کهاز طبیعت در جهت بهتر زیستن خود ، استفاده کند. و نیز با الهام گرفتن ازقوانین موجود در طبیعت اقدام به ساختن ابزار و وسایلی کرده است که هرچهبیشتر زندگی را برایانسانراحت تر و دلپذیر تر نماید.
فیریک در میان عامه
اگر از افرادی که از تحصیلات دانشگاهیبرخوردار نبودهاند ، سئوال شود که فیزیک چیست ، در پاسخ میگویند کهفیزیک یک علم تئوری محض است. که مجموعهای از چند قانون پیچیده و بغرنجریاضیاست . و لذا اصلا نقشی در زندگی انسان نداشته و صرفا حالت نظری دارد.همچنین به علت دشوار بودن از آن گریزانند. به عنوان مثال اگر نمراتدانش آموزانیکدبیرستانرا در نظر بگیریم ملا حظه میکنیم که تقریبا بیشترین افت دانش آموزان دردرس فیزیکبوده است. همچنین در نظر مردم عادی تنها کاری که از دست یک تحصیل کرده دررشته فیزیکبرمیآید، تدریس و یا به قول عامه معلمی است.
فیزیک را دریابیم!
اگر به کتابهای فیزیک دبیرستان نظری داشتهباشیم، ملاحظه میکنیم که در لحظه اول بعد از تعریف جزئی و مقدماتی واردمسائل نظری و تعدلات ریاضی شده و سعی دارد در یک حجم کوچک کتاب چندینقانون فیزیکیرا به صورت ریاضی بیان کند. همچنین چون تعدادی از دبیران فیزیک نیز فقط برمفاهیم ریاضی اصرار کرده و از توضیح و تشریح مفاهیم فیزیکی خودداریمیکنند ، لذافیزیکبه صورت یک درس خشک و بی روح درمیآید.
البته شما در اینجا ، درصدنقد و بررسی کتب دبیرستانیو یا عملکرد دبیران فیزیک که واقعا نقش بسیار اساسی در رشد فکری دانشآموزان دارند، نیستیم و باید این کار توسط افرادی که متخصص این امورهستند، صورت گیرد. اما شاید گفتن این مطلب خالی از لطف نباشد که اگر درابتدای امر که یک دانش آموز با واژه فیزیک روبرو میشود، با آوردن مثالهایملموس فیزیک را برای او تشریح کنیم و اهمیت این علم را برای او روشن کنیم، دیگر فیزیک از حالت یک درس سخت و بی روح به یک درس شیرین و پویا تبدیلمیشود. نقش فیزیک در آسایش انسان
تصور کنید که بعد از یک روز کار سخت و طاقت فرسا ، در یکزمستانسرد به منزل خود مراجعت کردهاید. بخاری گازیرا روشن کرده و در کنار خانواده خود به تماشایتلویزیونمشغول هستید. اگر اندکی دقت کنید ملاحظه مینمائید که سیما و تلویزیون مشاهده می کنید ،امواج الکترومغناطیسیهستند که بوسیلهگیرنده تلویزیونیشما دریافت میگردند و لحظات شادی را برای شما ایجاد میکنند . کنترل تلویزیونیکه بوسیله آن کانالهای مختلف تلویزیون را جستجو میکنید ، بر اساس امواجالکترومغناطیسی ساخته شده است که با فشار دادن یک دکمه حسگر تلویزیونفرستاده شده و کانالهای آن را تغییر میدهد. گازی که در بخاری خود مصرفمیکنید و خود و خانواده خود را از سرمای سوزانزمستانحفظ میکنید بر اساس قوانین فیزیکی به منزل شما انتقال پیدا میکند.
نمونهاین مسائل بسیار زیاد است و مجال یاد آوری آنها وجود ندارد . ولی همین قدرکافی است که بدانیم در واقع با فیزیک زندگی میکنیم. البته لازم به ذکراست که سایر علوم نیز برای آسایش و راحت زندگی کردن انسان بوجود آمدهانداما اگر اندکی دقت کنیم ملاحظه مینمائیم که در این میان نقش فیزیک از همهپر رنگتر است.
فیزیک در خدمت نابودی انسان
شاید بر ما ایراد بگیرید که در تمام مواد فیزیک در جهت آسایش و رفاه انسان نیست و بر این نکته اصرار داشته باشند که انواعبمبهای اتمیوهستهای، موشکهای پیشرفته هستهای که برای نابودی انسان ساخته شدهاند، بیشر با استفاده ازعلم فیزیکبوجود آمدهاند. در پاسخ باید بگوئیم که درست که تمام این موارد در سایهعلم فیزیکایجاد شدهاند، ولی اگر کمی به عقب برگردیم، ملاحظه میکنیم که در پیدایشو کشف قوانینی که اساس ساخت این وسائل مرگبار شدهاند، هدف اصلی این افرادتامین آسایش بشر بوده است. به عنوان مثال اگر ازانرژی هستهایدر جهت تامین برق مورد نیاز انسان و ازلیزرواشعه ایکسدر جهت تسریع اعمال جراحی و ...استفاده شود، نه تنها این موارد ناپسند ونا خوش آمیز نخواهند بود، بلکه بسیار زیبا و شایسته خواهند بود. اماهمواره در طول تاریخی افرادی بودند که از علم و امکانات علمی در جهات منفیو نادرست بهره بردهاند، و علم فیزیک نیز از این قاعده کلی مستثنا نبودهاست. بنا بر این نباید خصلت نادرست بعضی از افراد بشر را به حساب فیزیکبنویسیم و بخواهیم از ابهت و زیبایی علم فیزیک بکاهیم
نقش فیزیک در زندگی
هر فرد بزرگ یا کوچک ، درس خوانده یا بیسواد ، شاغل یابیکار خواه ناخواه با فیزیک زندگی میکند. عمل دیدن و شنیدن ، عکس العملدر برابر اتفاقات ، حفظ تعادل در راه رفتن و ... نمونههایی از امور عادیولی در عین حال وابسته به فیزیک میباشند.
برنامههای رادیو ، تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت ، تلفن و ... با کمک فیزیک مخابره میشوند.
با این نمونههای ساده میتوان تصور کرد که اگر فیزیک نبود و اگرروزی قوانین فیزیک بر جهان حاکم نباشند، زندگی و ارتباطات مردم شدیدا دچارمشکل میشود.
آینده شغلی ، بازار کار، درآمد
امروزه اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند باید پژوهش کند و چیزهای جدیدیبسازد. اگر بخواهد پژوهش کند باید به آزمایشگاهها برود و اگر بخواهد درآزمایشگاهها کار کند، احتیاج به تیم علمی دارد و در یک تیم علمی نیزهمیشه متخصصان شاخههای مختلف فیزیک حضور دارند چون هر کاری که بخواهیمانجام بدهیم باید بنیان فیزیکی داشته باشد.
دکتر پروین در ادامه می گوید: برای مثال اگر بخواهیم یک دستگاهالکتریکی بسازیم اول باید بدانیم چه قوانین فیزیکی بر آن حاکم است و بعداز شناخت آن قوانین، میتوان دستگاه مورد نظر را با استفاده از فن و هنرساخت.
اگر کسی فیزیک را خوب خوانده باشد در سازمانهای مختلف کشور از قبیلصداوسیما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنین در صنایع مختلف مفید واقع شدهو موفق میگردد. چون دانشجویان فیزیک مطلب مختلفی از قبیل الکتریسیته ومکانیک میخوانند و در زمینههای مختلف دید وسیعی پیدا میکنند.
آقای صحبتزاده دانشجوی دکتری فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در موردموقعیتهای شغلی فارغالتحصیلان فیزیک میگوید: فارغالتحصیلان این رشتهدر حد کارشناسی میتوانند در صنعتمخابراتو ارتباطات،نیروگاههای هستهای ، مراکز تولید قطعات غیرهادی و سلولهای خورشیدی، صنایع تولید و نگهداریلیزردر صنعت،پزشکیونظامیوسازمان انرژی اتمیفعالیت کنند.
داریوش شیرازی فارغالتحصیل این رشته نیز میگوید: اگر کسی به امیدبه دست آوردن یک موقعیت شغلی مناسب، واردرشته فیزیک بشود، باید بداند کهدر انتها فقط یک مدرک لیسانس به دست خواهد آورد. برای این که رشتههایعلوم پایه و از جمله فیزیک در جامعه ما موقعیت کاری مناسبی ندارند و درنهایت اگر شانس داشته باشند جذب کلاسهای تقویتی و خصوصی میشوند.
البته این در مورد دانشجویانی صدق میکند که رشته فیزیک انتخاب چهل یاسی به بعد آنها بوده است و در واقع به امید این که فقط در دانشگاه پذیرفتهشوند این رشته را انتخاب کردهاند وگرنه دانشجویانی که با علاقه و دقت وتامل بسیار این رشته را انتخاب کردهاند حتی به صورت خصوصی نیز در اینرشته فعالیت میکند. برای مثال یکی از فارغالتحصیلان این رشته کارگاهیبرای ساخت وسایلاپتیکیدایر کرده است و یا تعدادی از فارغالتحصیلان با شرکت ایران خودرو برایبعضی از پروژههای این شرکت قرارداد بستهاند چون دانشجویان این رشته یادمیگیرند با مسائلی که در پیش رویشان قرار میگیرد براحتی برخورد کرده ومدل سادهای برای حل مسائل ارائه بدهند.
تواناییهای مورد نیاز و قابل توصیه:
اسماعیلیان دانشجوی دکتری فیزیک هستهای دانشگاه شهید بهشتی میگوید: فیزیک منهای ریاضی یعنی صفر به همین دلیل دانشجویان این رشته باید از نظرریاضیاتدر سطح بسیار بالایی باشند.
سامان مقیمی عراقی نیز معتقد است که دانشجوی این رشته باید به فیزیکعلاقهمند باشد به این معنی که از آنچه یاد گرفته است بتواند در زندگیروزمره خویش استفاده کند.
برای مثال با توجه به معلومات فیزیک دبیرستانی خود بررسی کند که آبیکه از شیر آب میریزد چرا به تدریج باریک میشود و سطح مقطع آن در اینهنگام به چه حدی میرسد؟
بیشک عواملی که باعث شدنیوتنبا افتادن سیب پی بهقانون جاذبهببرد، کنجکاوی مفرط، صبر و بردباری، مطالعه و آزمایشهای مستمر و قدرتتحلیلی همراه با تفکر فراوان بود که با مشاهده پدیدههای تکراری و عادیزندگی روزمره قوانینی را کشف کرد.
دکتر منیژه رهبر در این باره میگوید: برخلافرشتههای مهندسیکه با اتفاقات علمی کار دارند در رشتههای علوم پایه از جمله فیزیک بهچگونگی پیشآمدهای علمی توجه میکنند و در واقع به دنبال یافتن دلایل وچرایی هر پدیده یا اتفاق هستند و به همین دلیل بچههایی که مستعد، باهوشو کنجکاو هستند، میتوانند در این رشته موفق گردند.
اما متاسفانه چون در دبیرستان فیزیک بخوبی آموزش داده نمیشود ودانشآموزان تنها به حفظ فرمولها میپردازند، نمیتوانند بین آنچهخواندهاند و آنچه در دنیای خارج وجود دارد، ارتباط برقرار کنند و درنتیجه کنجکاوی آنها تحریک نمیشود و تعداد اندکی از دانشآموزان بااستعداد به رشته فیزیک علاقهمند شده و این رشته را انتخاب میکنند.
مهم این است که دانشجوی فیزیک از آنچه در اطرافش اتفاق میافتد به راحتی نگذرد.
وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر:
امروزه اگر ما به فکر پیشرفت و ساخت وسایل صنایع مختلف کشورمان ازنظامی گرفته تا پزشکی نباشیم باید این صنایع را به صورت آماده از کشورهایدیگر بخریم که این کار احتیاج به سرمایهای گزاف دارد و باعث وابستگی کشورما به کشورهای صنعتی میگردد
دکتر رهبر نیز در همین زمینه میگوید: ما در ایران صنایع چندانینداریم و صنایع موجود نیز بیشتر مونتاژ بوده و ابتکاری نیست اما اگر روزیبخواهیم صنایع پیشرفتهای داشته باشیم باید خواص مواد را بدانیم تا متوجهشویم که چطور میتوان از آنها استفاده بهتری بکنیم و وضعیت آن را بهبودببخشیم و چنین پیشرفتی تنها با توسعه و پیشرفت علم فیزیک امکانپذیر استچرا که متخصصان فیزیک میتوانند موجب بهبود کیفیت محصولات گشته و یا وسایلجدید طراحی بکند. یعنی ما به جای این که مواد خام خود را خیلی ارزان صادرکنیم به یاری دانش فیزیک آنها را به محصولات ساخته تبدیل بکنیم چرا که اینمحصولات ارزش افزوده بسیار زیادی دارد.
کار ی کشور پیشرفتهای مثلژاپنانجام داد. چون این کشور به یاری صنایعنیمه رسانا،ترانزیستوروالکترونیکپیشرفت کرده است،صنایعی که علم زیربنایی آنها فیزیک میباشد.
نیکل فلزی سخت ، چکش خوار، براق با ساختار بلورین مکعبی به رنگ سفید- نقرهای است این عنصر در سال 1751 توسط Axel Cronstedt دانشمند سوئدی کشفگردید.
از نظر خواص مغناطیسی وفعالیت شیمیایی شبیه به آهن وکبالت است . کانیهایاصلی نیکل پنتلاندیت ، پیروتیت (سولفید های نیکل- آهن) و گارنییریت (سیلیکات نیکل- منیزیم ) هستند.
نیکل یکی از اجزا اصلی بیشتر شهابسنگها به شمار می آید. شهابسنگهای آهن وسیدریت شامل آلیاژهای آهن حدود 5 تا 20 درصد نیکل می باشد. نیکل تجاری بهفرمهای پنتلاندیت و پیروتیت می باشد که این معادن در ایالت انتاریو یافتمی شود که این ناحیه حدود 30 درصد از نیکل دنیا را تامین می کند. دیگرمعادن این عنصر در کالندونیا، استرالیا، کوبا، اندونزی و در مناطق دیگریافت می شود.
این عنصر رسانای جریان بر ق است و سطح آن براق و صیقلی می باشد. اینعنصراز گروه عناصر آهن و کبالت می باشد و آلیاژهای آن قیمتهای بالایی دارند.
این عنصر کاربردهای فراوانی در طبیعت دارد و برای ساخت فولاد ضدزنگ و دیگرآلیاژهای ضد زنگ و خوردگی مثل اینوار و مانل که الياژى از نيکل و کبالت کهدر برابر خوردگى مقاوم است و و اینکونل و Hastelloys کاربرد دارد. برایساخت لوله های نیکلی و مسی و همینطور برای نمک زدایی گیاهان و تبدیل آبشور به آب مایع استفاده می شود. نیکل استفاده های فراوانی برای ساخت سکهها و فولاد نیکلی برای زره ها و کلید ها کار برد دارد و همینطور از نیکلمی توان آلیاژهای نیکروم و پرمالوی و آلیاژی از مس را تهیه کرد.
از نیکل برای ساخت شیشه های به رنگ سبز استفاده می شود. صفحات نیکلی میتواند نقش محافظت کننده برای دیگر فلزات را داشته باشد. نیکل همچنینکاتالیزوری برای هیدروژن دار کردن روغنهای گیاهی است. همچنین صنعت سرامیکو ساخت آلیاژی از آهن و نیکل که خاصیت مغناطیسی دارد و باتری های قویادیسون کاربرد دارد.
از ترکیبات مهم نیکل می توان سولفات و آکسید را نام برد. نیکل طبیعیمخلوطی از 5 ایزوتوپ پایدار است . همچنین 9 ایزوتوپ ناپایدار دیگر نیزشناخته شده است.
نیکل هم به صورت فلز و هم به صورت ترکیب محلول می تواند وجود داشته باشد. بخار سولفید نیکل سرطان زا می باشدکه در موقع استفاده از آن باید دقت لازمرا به عمل آورد.
عنصر نيکل در طبيعت
اثرات نيکل بر سلامت انسان
مقدارنيکل در طبيعت بسيار کم است. انسان در زمينه هاي مختلف از نيکلاستفاده ميکند. يکي از عمده ترين کاربردهاي نيکل، در صنعت فولاد است. ازنيکل به عنوان يکي از اجزا سازنده فولاد و ساير محصولات فلزي استفادهميشود. حتي از نيکل در جواهرات هم استفاده ميشود.
مواد غذايي به طور طبيعي داراي مقداري نيکل هستند. شکلات و چربي ها دارايمقدار بسيار زيادي نيکل هستند. در صورتيکه افراد از سبزيجات حاصل از مناطقآلوده به نيکل تغذيه کنند، مقدار زيادي نيکل وارد بدنشان ميشود. نيکل دربافت گياهان تجمع مي يابد و در نتيجه مقدار نيکل در سبزيجات افزايش پيداميکند. در ششهاي افراد سيگاري مقدار زيادي نيکل وجود دارد. همچنين نيکل درشوينده ها نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.
راههاي ورود نيکل به بدن انسان از طريق هوا، آشاميدن آب، خوردن غذا وکشيدن سيگار است. ممکن است بر اثر تماس پوست با خاک يا آب آلوده به نيکل،مقداري نيکل وارد بدن انسان شود. مقدار اندک نيکل براي انسان ضروري استاما اگر مقدار آن افزايش يابد، براي سلامت انسان خطرناک است.
نتايج مصرف بالاي نيکل به شرح زير است:
شانس مبتلا شدن به سرطان ريه، سرطان بيني، سرطان حنجره و سرطان پروستات را افزايش ميدهد.
پس از اينکه فرد در معرض گاز نيکل قرار گرفت، دچار کسالت و سرگيجه ميشود.
آب آوردن ريه ها
مشکلات تنفسي
کاهش توانايي توليد مثل
آسم و برونشيت مزمن
حساسيتهايي از قبيل خارش پوست (به خصوص در هنگام استفاده از جواهرات(
نارسايي قلبي
بخارات نيکل به دستگاه تنفس و ريه ها آسيب ميرساند. نيکل و ترکيبات آنباعث آماس پوست ميشوند که تحت نام " خارش نيکل" ناميده ميشود و معمولاً درافراد با حساسيت پوستي بالا مشاهده ميشود. اولين علامت، خارش است کهمعمولاً هفت روز قبل از از بين رفتن پوست رخ ميدهد. اولين علائم تخريبپوستي التهاب پوست يا پوسته پوسته شدن پوست است. سپس در پوست زخمهايينمودار ميشود.
از لحاظ تقسيم بندي برنامه سمشناسي ملي آمريکا (NTP)، نيکل و ترکيبات آنجزعوامل سرطانزا محسوب ميشوند و از نظر طبقه بندي آژانس بين الملليتحقيقات سرطان (IARC)ترکيبات نيکل در گروه يک قرار ميگيرند. گروه يک شاملعناصري ميباشد که شواهد کافي در مورد سرطانزايي آنها وجود دارد. در اينتقسيم بندي عنصر نيکل در گروه 2B قرار دارد. گروه 2B عناصري هستند که ممکناست در انسان سرطان ايجاد کنند.
تاثيرات زيست محيطي نيکل
کارخانه ها و سوزاندن زباله ها دو عامل اصلي در توليد نيکل و ورود آن بههوا ميباشند. مقدار نيکلي که در هوا وجود دارد به مراتب از نيکل موجود درزمين بيشتر است. مدت زمان از بين رفتن نيکل موجود در هوا زياد است. زمانيکه هرزآبها جريان پيدا ميکنند، مقداري نيکل را وارد آبهاي سطحيميکنند.
بخش اعظم ترکيبات نيکل در طبيعت جذب ذرات خاک و رسوبات شده و در نهايت بهصورت غير متحرک درمي آيند. در زمينهاي اسيدي نيکل بسيار متحرک ميشود ومعمولاً در آبهايزيرزميني شسته ميشود.
شواهد چنداني درباره تاثير نيکل بر ساير موجودات زنده به غير از انسانوجود ندارد. در حال حاضر دانشمندان مي دانند که غلظت بالاي نيکل در خاکهايماسه اي به گياهان صدمه ميزند و همچنين غلظت بالاي نيکل در آبهاي سطحي سببکاهش تعداد و رشد جلبکها ميشود. رشد موجودات ذره بيني نيز در حضور نيکلکاهش پيدا ميکند، اما معمولاً با گذشت زمان در برابر نيکل مقاوم ميشوند.
مقدار اندک نيکل بايد در غذاي جانوران وجود داشته باشد. اما زمانيکه مقدارنيکل از حد مجاز خود فراتر رود، ميتواند براي جانوران مضر و خطرناک باشد. جانوراني که در نزديکي پالايشگاه زندگي ميکنند، بر اثر دريافت مقدار زيادنيکل به انواع مختلف سرطان مبتلا ميشوند.
از آنجاييکه نيکل در بافتهاي گياهي و جانوري نميتواند تجمع پيدا کند، اثري در زنجيره غذايي ندارد.
ساختار بلوري عنصر نيکل
تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده در تجزیه
اسپکترومتر جرمی ، میکروسکوپ ، کرماتوگرافی مایع و گازی ، اشعه x ، جذباتمی ، مادون قرمز ، کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا و اسپکترومتر نشری
خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر نیکل
عدد اتمی: 28
جرم اتمی:58.6934
نقطه ذوب: C°1435
نقطه جوش
C°2732 شعاع اتمی
Å 1.62 ظرفیت:2و3 رنگ: سفید – نقره ای
حالت استاندارد: جامد
نام گروه: 10
انرژی یونیزاسیون
Kj/mol 7.635
شکل الکترونی: 2 1s22s2p63s23 p63d 84s
شعاع یونی
Å 0.69
الکترونگاتیوی:1.91
حالت اکسیداسیون:2و3
دانسیته: 8.9
گرمای فروپاشی
: Kj/mol 17.47
گرمای تبخیر
: Kj/mol 370.4
مقاومت الکتریکی
: Ohm m: 0.0000000699
گرمای ویژه: J/g Ko 0.44
دوره تناوبی:4
درجه اشتعال : در حالت جامد اشتعال پذیر
شماره سطح انرژی : 4
اولین انرژی : 2
دومین انرژی : 8
سومین انرژی : 16
چهارمین انرژی : 2
ایزوتوپ : ایزوتوپنیمه عمر
Ni-56 6.1 روز
Ni-57 35.6 ساعت
Ni-58 پایدار
Ni-59 76000.0 سال
Ni-60 پایدار
Ni-61 پایدار
Ni-62 پایدار
Ni-63 100.0 سال
Ni-64 پایدار
Ni-65 2.51 ساعت
اشکال دیگر
: هیدرید نیکل
NiH اکسید نیکل
NiO دی کلرید نیکل
NiCl2
منابع : کانی پنتلاندیت
کاربرد : به علت پایداری در زنگ زدگی در تهیه مواد الکتریکی و آلیاژهایفلزی به کار می رود . به همراه کادمیم برای تهیه باتری و همچنین برای ساختسکه مورد استفاده قرار می گیرد .
سامانه خرید و امن این
سایت از همهلحاظ مطمئن می باشد . یکی از
مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می
توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت
بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم
اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه 09159886819 در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما فرستاده می شود .
آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی
سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس
مطالب پربازديد
متن شعار برای تبلیغات شورای دانش اموزی تحقیق درباره اهن زنگ نزن انشا در مورد 22 بهمن