تحقیق و پروژه رایگان - 541

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق ردرمورد تفاوت بین ویروس ، کرم و اسب تروا

بازديد: 81

تفاوت بین ویروس ، کرم و اسبتروا

 معمولترین اشتباه هنگامی که کامپیوتر با مشکلی مواجه و دچار ویروس می‌شود این است که اغلب مردم «کرم» و «اسب تروا» را به عنوان نوعی «ویروس» می‌شناسند.

 

 با وجود اینکه واژه های کرم، اسب تروا و ویروس اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما یکسان نیستند. ویروس، کرم و اسب تروا هرسه برنامه‌های مخربی هستند که می‌توانند تغییراتی را در کامپیوتر شما ایجاد کنند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند و دانستن این تفاوتها به شما کمک می کند تا بهتر و موثرتر از کامپیوتر خود در مقابل این صدمات حفاظت کنید.

یک ویروس کامپیوتری خود را به یک برنامه یا فایل می‌چسباند، سپس می‌تواند از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر برود و مانند یک بیماری عفونی مسری پخش شود.

همانند ویروس‌هایی که انسان‌ها به آن دچار می‌شوند، ویروس‌های کامپیوتری نیز می‌توانند به سرعت پخش شوند. بعضی از این ویروس‌ها فقط خرابی جزیی به همراه دارند، در صورتی که انواع مختلفی از آنها می‌توانند اثرات مخرب شدیدی روی سخت‌افزار، نرم‌افزار یا فایل‌های اصلی بگذارند. تقریباً تمام ویروس‌ها به یک فایل اجرایی می‌چسبند، به این معنی که ویروس در کامپیوتر شما هست اما نمی‌تواند تاثیری روی آن بگذارد مگر اینکه شما این برنامه مخرب را باز یا اجرا کنید. به‌یاد داشته باشید که ویروس بدون عملکرد انسان نمی‌تواند گسترش پیدا کند، (مانند اجرا کردن یا آلوده کردن برنامه). انسان‌ها اغلب ناآگاهانه به وسیله به اشتراک گذاشتن فایل‌ها یا فرستادن نامه‌های الکترونیکی که ویروسی به‌همراه آن است به پخش ویروس ادامه می دهند.

 

 

 

کرم‌ها شبیه  ویروسی هستند که به وسیله خودشان طراحی می‌شوند. و بعنوان زیرمجموعه ویروس‌ها یا ویروس‌های دسته دو درنظرگرفته می‌شوند. کرم‌ها ازکامپیوتری به کامپیوتر دیگر می‌روند اما نه به طریقی که ویروس‌ها منتقل می‌شوند. کرم‌ها با توانایی خاصی بدون نیاز به کمک و عملکرد انسان گسترش پیدا ‌کنند. یک کرم ویژگی‌های یک فایل را از بین می‌برد و این کار به او اجازه می‌دهد بی‌هدف به حرکت ادامه دهد. بزرگترین خطر همراه یک کرم توانایی او در تکرار شدن خود روی سیستم است. بنابراین، کامپیوتر شما یک کرم بیرون می‌فرستد که می‌تواند صدها یا هزاران کرم دیگر با تکرار خود تولید کند و بیرون بفرستد. تولید عظیمی از اثرات مخرب و زیانبار. برای مثال یک کرم می‌تواند کپی خود را به تمام آدرس‌های موجود در کتاب آدرس الکترونیکی شما بفرستد. بنابراین یک کرم از خود کپی می‌گیرد و آن را پخش می‌کند و به تمام آدرس‌ها می‌فرستد. طبق طبیعت تکرارشونده یک کرم وتوانایی انتقال در طول شبکه‌ها نتیجه نهایی در بیشتر موارد این است که حافظه زیادی از کامپیوتر را از بین می برد. در نتیجه سرورهای شبکه، سرورهای وب و کامپیوترهای شخصی از کار باز می‌مانند و متوقف می شوند. بیشتر این نوع کرم‌ها به سیستم حمله می‌کنند.  کرم بلاستر، نوعی کرم است که به گونه‌ای طراحی شده تا کانال‌هایی درون سیستم شما بزند و اجازه دهد تا کاربران متفرقه کنترل سیستم شما را در دست گیرند.

اسب تروا همانند آن افسانه قدیمی که اسمش از آن گرفته شده سرشار از نیرنگ و حیله است. اسب تروا در نگاه اول یک نرم افزار مفید به نظر می‌آید، اما یکباره به تخریب برنامه‌های نصب شده می‌پردازد. تمام نتیجه به دست آمده از اسب تروا معمولاً به صورت حقه‌هایی برای بازکردن آنها ست، زیرا آنها به صورت نرم‌افزار یا فایل‌های قانونی و سالم دریافت می‌شوند. هنگامی که یک تروا در کامپیوتری فعال می‌شود، نتایج گوناگونی به همراه دارد. بعضی ترواها طوری طراحی شده‌اند که اثر تخریبی نا چیزی می‌گذارند (مانند تغییر زمینه یا همان دسک تاپ یا اضافه کردن آیکون‌ها). اما بعضی می‌توانند اسب‌های اساسی با حذف فایل و تخریب اطلاعات در سیستم ایجاد کنند. همچنین ترواها به عنوان تولید کننده های پنهانی شناخته شده‌اند، به این معنی که کاربران مزاحم دیگر به سیستم شما دست پیدا می‌کنند و اطلاعات محرمانه وشخصی شما در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. متفاوت از کرم و ویروس، تروا توسط عملکرد فایل یا تکرار تولید نمی‌شود.

مقابله با کرم، ویروس و اسب تروا

اولین اقدام برای محافظت کامپیوتر این است که شما مطمئن باشید سیستم شما به روز است. این بیشتر لازم است اگر شما از ویندوزهای مایکروسافت استفاده می‌کنید. دوماً شما حتماً باید نرم‌افزارهای ضدویروس بر روی سیستم خود نصب کنید. و مطمئن شوید که این برنامه به روز و مناسب با انواع کرم‌ها، ویروس‌ها و ترواهای جدید است. شما باید مطمئن شوید که این برنامه‌ها فایل‌های گرفته شده از اینترنت را نیز اسکن می‌کند. این کار به جلوگیری  از رسیدن برنامه‌های مخرب به سیستم کمک می‌کند. اگر کافی نبود شما شاید بخواهید برای محافظت بهتر دیوار آتش(فایر وال) را نصب کنید.

فایروال یک سیستم حفاظتی است که اجازه نمی‌‌دهد دیگران از کامپیوتر شما استفاده کنند.فایروال می‌تواند سخت‌افزار یا نرم‌افزار باشد، فایروال سخت‌افزاری درجه قوی از حفاظت در مقابل حملات وارده از خارج است. متاسفانه در مقابله با کرم‌ها، ویروس‌ها و ترواها فایروال سخت‌افزاری تاثیر کمتری نسبت به فایروال نرم‌افزاری دارد, ممکن است کرم‌های نامه‌های الکترونیکی را نادیده بگیرد و آن را به عنوان ترافیک شبکه به حساب آورد، یک فایر وال خوب از سیستم شما در برابر تمام حملات محافظت می‌کند. تنها نکته منفی فایروال این است که تنها از سیستمی که بر روی آن نصب شده محافظت می‌کند، نه از کل شبکه.

 

توجه داشته باشید که نصب یک فایروال به این معنا نیست که کامپیوتر شما از تمامی مشکلات ویروسی در امان است و دیگر دراین زمینه مشکلی نخواهید داشت، اما با در اختیار داشتن یک برنامه به روز و یک آنتی‌ویروس مناسب جهت اسکن نرم‌افزارها، شما می‌توانید امنیت سیستم و عملکرد بهتر آن را بهبود بخشید.  

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 09 اسفند 1394 ساعت: 12:11 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تفاوت بین ویروس ، کرم و اسب تروا

بازديد: 173

تفاوت بین ویروس ، کرم و اسبتروا

 معمولترین اشتباه هنگامی که کامپیوتر با مشکلی مواجه و دچار ویروس می‌شود این است که اغلب مردم «کرم» و «اسب تروا» را به عنوان نوعی «ویروس» می‌شناسند.

 

 با وجود اینکه واژه های کرم، اسب تروا و ویروس اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما یکسان نیستند. ویروس، کرم و اسب تروا هرسه برنامه‌های مخربی هستند که می‌توانند تغییراتی را در کامپیوتر شما ایجاد کنند، اما تفاوت‌هایی با هم دارند و دانستن این تفاوتها به شما کمک می کند تا بهتر و موثرتر از کامپیوتر خود در مقابل این صدمات حفاظت کنید.

یک ویروس کامپیوتری خود را به یک برنامه یا فایل می‌چسباند، سپس می‌تواند از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر برود و مانند یک بیماری عفونی مسری پخش شود.

همانند ویروس‌هایی که انسان‌ها به آن دچار می‌شوند، ویروس‌های کامپیوتری نیز می‌توانند به سرعت پخش شوند. بعضی از این ویروس‌ها فقط خرابی جزیی به همراه دارند، در صورتی که انواع مختلفی از آنها می‌توانند اثرات مخرب شدیدی روی سخت‌افزار، نرم‌افزار یا فایل‌های اصلی بگذارند. تقریباً تمام ویروس‌ها به یک فایل اجرایی می‌چسبند، به این معنی که ویروس در کامپیوتر شما هست اما نمی‌تواند تاثیری روی آن بگذارد مگر اینکه شما این برنامه مخرب را باز یا اجرا کنید. به‌یاد داشته باشید که ویروس بدون عملکرد انسان نمی‌تواند گسترش پیدا کند، (مانند اجرا کردن یا آلوده کردن برنامه). انسان‌ها اغلب ناآگاهانه به وسیله به اشتراک گذاشتن فایل‌ها یا فرستادن نامه‌های الکترونیکی که ویروسی به‌همراه آن است به پخش ویروس ادامه می دهند.

 

 

 

کرم‌ها شبیه  ویروسی هستند که به وسیله خودشان طراحی می‌شوند. و بعنوان زیرمجموعه ویروس‌ها یا ویروس‌های دسته دو درنظرگرفته می‌شوند. کرم‌ها ازکامپیوتری به کامپیوتر دیگر می‌روند اما نه به طریقی که ویروس‌ها منتقل می‌شوند. کرم‌ها با توانایی خاصی بدون نیاز به کمک و عملکرد انسان گسترش پیدا ‌کنند. یک کرم ویژگی‌های یک فایل را از بین می‌برد و این کار به او اجازه می‌دهد بی‌هدف به حرکت ادامه دهد. بزرگترین خطر همراه یک کرم توانایی او در تکرار شدن خود روی سیستم است. بنابراین، کامپیوتر شما یک کرم بیرون می‌فرستد که می‌تواند صدها یا هزاران کرم دیگر با تکرار خود تولید کند و بیرون بفرستد. تولید عظیمی از اثرات مخرب و زیانبار. برای مثال یک کرم می‌تواند کپی خود را به تمام آدرس‌های موجود در کتاب آدرس الکترونیکی شما بفرستد. بنابراین یک کرم از خود کپی می‌گیرد و آن را پخش می‌کند و به تمام آدرس‌ها می‌فرستد. طبق طبیعت تکرارشونده یک کرم وتوانایی انتقال در طول شبکه‌ها نتیجه نهایی در بیشتر موارد این است که حافظه زیادی از کامپیوتر را از بین می برد. در نتیجه سرورهای شبکه، سرورهای وب و کامپیوترهای شخصی از کار باز می‌مانند و متوقف می شوند. بیشتر این نوع کرم‌ها به سیستم حمله می‌کنند.  کرم بلاستر، نوعی کرم است که به گونه‌ای طراحی شده تا کانال‌هایی درون سیستم شما بزند و اجازه دهد تا کاربران متفرقه کنترل سیستم شما را در دست گیرند.

اسب تروا همانند آن افسانه قدیمی که اسمش از آن گرفته شده سرشار از نیرنگ و حیله است. اسب تروا در نگاه اول یک نرم افزار مفید به نظر می‌آید، اما یکباره به تخریب برنامه‌های نصب شده می‌پردازد. تمام نتیجه به دست آمده از اسب تروا معمولاً به صورت حقه‌هایی برای بازکردن آنها ست، زیرا آنها به صورت نرم‌افزار یا فایل‌های قانونی و سالم دریافت می‌شوند. هنگامی که یک تروا در کامپیوتری فعال می‌شود، نتایج گوناگونی به همراه دارد. بعضی ترواها طوری طراحی شده‌اند که اثر تخریبی نا چیزی می‌گذارند (مانند تغییر زمینه یا همان دسک تاپ یا اضافه کردن آیکون‌ها). اما بعضی می‌توانند اسب‌های اساسی با حذف فایل و تخریب اطلاعات در سیستم ایجاد کنند. همچنین ترواها به عنوان تولید کننده های پنهانی شناخته شده‌اند، به این معنی که کاربران مزاحم دیگر به سیستم شما دست پیدا می‌کنند و اطلاعات محرمانه وشخصی شما در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. متفاوت از کرم و ویروس، تروا توسط عملکرد فایل یا تکرار تولید نمی‌شود.

مقابله با کرم، ویروس و اسب تروا

اولین اقدام برای محافظت کامپیوتر این است که شما مطمئن باشید سیستم شما به روز است. این بیشتر لازم است اگر شما از ویندوزهای مایکروسافت استفاده می‌کنید. دوماً شما حتماً باید نرم‌افزارهای ضدویروس بر روی سیستم خود نصب کنید. و مطمئن شوید که این برنامه به روز و مناسب با انواع کرم‌ها، ویروس‌ها و ترواهای جدید است. شما باید مطمئن شوید که این برنامه‌ها فایل‌های گرفته شده از اینترنت را نیز اسکن می‌کند. این کار به جلوگیری  از رسیدن برنامه‌های مخرب به سیستم کمک می‌کند. اگر کافی نبود شما شاید بخواهید برای محافظت بهتر دیوار آتش(فایر وال) را نصب کنید.

فایروال یک سیستم حفاظتی است که اجازه نمی‌‌دهد دیگران از کامپیوتر شما استفاده کنند.فایروال می‌تواند سخت‌افزار یا نرم‌افزار باشد، فایروال سخت‌افزاری درجه قوی از حفاظت در مقابل حملات وارده از خارج است. متاسفانه در مقابله با کرم‌ها، ویروس‌ها و ترواها فایروال سخت‌افزاری تاثیر کمتری نسبت به فایروال نرم‌افزاری دارد, ممکن است کرم‌های نامه‌های الکترونیکی را نادیده بگیرد و آن را به عنوان ترافیک شبکه به حساب آورد، یک فایر وال خوب از سیستم شما در برابر تمام حملات محافظت می‌کند. تنها نکته منفی فایروال این است که تنها از سیستمی که بر روی آن نصب شده محافظت می‌کند، نه از کل شبکه.

 

توجه داشته باشید که نصب یک فایروال به این معنا نیست که کامپیوتر شما از تمامی مشکلات ویروسی در امان است و دیگر دراین زمینه مشکلی نخواهید داشت، اما با در اختیار داشتن یک برنامه به روز و یک آنتی‌ویروس مناسب جهت اسکن نرم‌افزارها، شما می‌توانید امنیت سیستم و عملکرد بهتر آن را بهبود بخشید.  

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 09 اسفند 1394 ساعت: 11:02 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق در مورد کتابداری

بازديد: 245

واژه کتابداری به عنوان برابر واژه انگلیسی \\\"Librarianship\\\" انتخاب شده است. دانشمند بزرگ، شیالی رانگاناتان زمانی که در دههٔ۱۹۳۰از انگلیس به هندوستان بازگشت و درصدد راه‌اندازی این دانش نوین در هند برآمد، جامعه هند در فهم این واژه مشکل داشتند و در نتیجه ایشان واژه جدید \\\" Library Science\\\" یعنی علم کتابداری را جایگزین آن واژه نمود. امروزه در آمریکا این واژه بیشتر بکار گرفته می‌شود.

در دههٔ۱۹۹۰با اختراع ریزرایانه‌ها و در سال۱۹۹۰با اختراع وب و ورود این فناوری‌های نوین اطلاعاتی به پهنه کتابخانه‌های جهان این دانش نیز دستخوش دگرگونی‌های گسترده‌ای شد. در نتیجه پژوهشگران و استادان این رشته درصدد تغییر نام آن برآمدند و واژه \\\" Information\\\" یعنی \\\"اطلاعات\\\" یا \\\"اطلاع‌رسانی\\\" نیز به نام این دانش اضافه شد و امروز از آن به عنوان \\\" Library & Information Sciences\\\" یعنی: علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی یاد می‌شود. اگرچه در انگلستان و برخی کشورهای دیگر با عناوین دیگری از جمله \\\" Information Studies\\\" و \\\" Information Management\\\" نیز از آن یاد می‌شود. کتابداری افرادی را تربیت می‌کنند برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی. کار فارغ التحصیلان این رشته دانش و مهارتهایی است که اطلاعات به شکل مضبوط چاپی و الکترونیکی ثبت و ضبط می‌کنند گرد آوری می‌کنند، سازماندهی می‌کنند و اشاعه می‌دهند. در واقع محل فعالیت فارغ التحصیلان این رشته کتابخانه‌ها، آرشیوها و مراکز اطلاع رسانی است. در ایران از حدود ۶۵سال پیش این رشته با مقطع فوق لیسانس در دانشگاه تهران آغاز و هم اکنون حدود ۷۵گروه در دانشگاه ایران فعالیت دارند و ۴دانشگاه شهید چمران، فردوسی مشهد و دانشگاه تهران و واحد علوم تحقیقات تهران واحد شمال در مقطع دکترا فعالیت دارند. با ظهور منابع الکترونیکی و ورود کامپیوتربه کتابخانه‌ها ماهیت این رشته هم دگرگون شده و فارغ التحصیلان متناسب با تحولاتی که در این رشته رخ داده است با مهارتهای مختلف کامپیوتری و اینترنت آشنایی پیدا می‌کنند. در سال گذشته با توجه به تحولاتی که در این رشته رخ داده عنوان کتابداری به علم اطلاعات دانش شناسی تغییر یافته است. امروزه این دانش در ایران نیز گسترش یافته و زیرشاخه‌های تازه‌ای از جمله اطلاع‌شناسی و وب‌شناسی را هم در بر می‌گیرد.

در اصل یک کتابدار در زمینه‌های سازماندهی، بازیابی و پراکنش اطلاعات در قالب‌های گوناگونی اعم از کتاب، مجله، پایگاه‌های اطلاعاتی و اینترنت تخصص دارد.

همان طور که همه می دانید، اگر جامعه‌ای بخواهد پیشرفت کند و توسعه یابد، باید مردم آن جامعه از نظر سواد رشد بالایی داشته باشند و اطلاعات خود را به روز سازند.

 

کتابخانه‌ها برای این امر در تمام جوامع بشری بوجود آمده است. اگر کتابخانه بخواهد افراد بشری را به روز سازد، خود باید پویا باشد.

امروزه کتابخانه‌ها به صورت الکترونیکی در آمده‌اند، تا هر کس نیاز اطلاعاتی خود را در آن بر طرف سازد.

کارکنان کتابخانه‌ها که به کتابدار شهرت دارند، مسئول خدمات رسانی و اطلاع رسانی به تمام افراد مراجعه کننده هستند.

کتابدار باید از کار خود لذت ببرد و با مراجعه کننده با تبسم و خشنودی برخورد نماید، به طوری که افراد جذب کتابخانه‌ها شوند. کتابدار باید از خود مایه بگذارد و نگذارد که مراجعه کننده بدون اینکه نیازش بر طرف شود از کتابخانه بیرون آید.

امروزه اینترنت که دنیای اطلاعات است، در دسترس همگان قرار دارد و هر کس می‌تواند خود جویای مطالب باشد. ولی کتابدار به عنوان واسطه باید به این افراد کمک کند. زیرا بعضی مطالب از صحت و اعتبار کافی برخوردار نیستند و تنها کتابدار می‌تواند این مشکل را برطرف سازد.

کتابداری چیست؟ کتابداری یعنی اطلاع رسانی، برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی، به روز ساختن اطلاعات افراد و کسی که این‌ها را ارائه دهد کتابدار است.

در ضمن برای اینکه یک کتابدار شویم باید در مراکز عالی و دانشگاه‌ها درس خواند و مهارت لازم برای این رشته را کسب نماییم. به جرات می‌توان گفت که از جمله عوامل پیشرفت مسلمانان در سال‌های اول در زمینه‌های علمی و فرهنگی، به توجه آنان به کتاب و کتابخانه ارتباط داشته است. چرا که همواره جمع آوریکتاب‌های سودمند و مفید و به عبارت دیگر کتابخانه‌های عظیم، نشانه پیشرفت یک ملت و جلوه واقعی توجه آنها به علم و دانش است. اما امروزه با وجود آن که ما در عصر ارتباطات و خانواده جهانی به سر می‌بریم، توجه لازم به کتابخانه‌ها که مرکز اصلی اطلاع رسانی هستند، نمی‌شود و نقش مهم و با ارزش کتابخانه را در حد مخزن کتاب، و کتابدار را در حد امانت دهنده کتاب پایین آورده‌ایم. هدف رشته کتابداری این است که کتابخانه‌ها جایگاه واقعی خود را به دست آورده و باعث رشد فرهنگی جامعه شوند.

گفتنی است که رشته کتابداری در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش \\\"علوم انسانی\\\" و \\\"علوم پایه\\\" است که دانشجویان گرایش علوم انسانی درس‌هایی در زمینه مبانی علم حقوق، جغرافیای شهری، اقتصاد، تاریخ دین‌ها و مدیریت مطالعه می‌کنند و دانشجویان گرایش علوم پایه در زمینه ریاضیات، فیزیک، شیمی، آمار، زمین شناسی و فیزیولوژی اطلاعات پایه را به دست می‌آورند.

 

معرفي رشته

پيشرفت هاي سريع علمي و افزايش ميزان انتشارات مکتوب و غير مکتوب فرايند دستيابي به اطلاعات را پيچيده و مشکل کرده است. ضرورت برخورد علمي و فني مناسب با رشد روز افزون انتشارات براي ذخيره و بازيابي اطلاعات به منظور تسريع و افزايش دسترس پذيري آن براي همه کاربران در سطوح مختلف جامعه اهميت رشته کتابداري و اطلاع رساني را افزون کرده است.

مراکز اطلاع رساني در زمينه هاي مختلف موضوعي و تخصصي، اطلاعات مورد نياز پژوهندگان را گردآوري، تجزيه و تحليل و آماده استفاده مي کنند. کتابخانه هاي دانشگاهـــي به عنوان پشتيبان برنامه هاي آموزشـــي و پژوهشــــي مراکز آموزش عالي، کتابخانه هاي آموزشگاهي به عنوان تقويت کننده برنامه هاي درسي و کتابخانه هاي عمومي در جهت افزايش فرهنگ و دانش عمومي خدمات و منابع لازم را فراهم مي آورند. ايجاد، تجهيز، و اداره کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتي، و ارائه خدمات بهتر آنان ضرورت آموزش متخصصان اين رشته را بيشتر نمايان مي سازد.

دانش آموختگان اين گروه ضمن آشنايي با مباني نظري کتابداري و اطلاع رساني از توانايي هاي زير برخوردار مي شوند:

*انجام امور تخصصي، فني و خدماتي کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني

*نظارت بر فعاليت ها و رفع اشکالات فني و تخصصي

*برنامه ريزي و اداره انواع کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني

*اجراي امور پژوهشي در مسائل کتابداري و اطلاع رساني

كشور ایران با جمعیت حدود 70 میلیون كه 48 میلیون نفر از آنها باسواد هستند، كمتر از 1500 كتابخانه عمومی دارد كه تعداد كتاب بهترین و بزرگترین آنها به زحمت به 500 هزار جلد می رسد. این در حالی است كه كشور همسایه ما، آذربایجان، با جمعیت حدود 60 درصد جمعیت ایران 000/10 كتابخانه دارد و در كشورهای پیشرفته یك كتابخانه برای شروع كار باید 600 تا 700 هزار جلد كتاب داشته باشد.

البته در كشور ما جمعیت استفاده كننده از همین حداقل امكانات نیز بسیار اندك است و كتابخانه ها در ایران فعالیت چشمگیری ندارند. در واقع كشور ما با این كه زمانی مهدتمدن و دانش بوده و بزرگترین كتابخانه های عالم و نفیس ترین كتب را داشته است اكنون در زمینه كتاب و كتابخوانی دچار فقر فرهنگی است و كتابخانه ها، مراكزی ساكن و ساكت هستند كه فقط در دوران امتحانات دانش آموزان یا دانشجویان، قرائت خانه آنها شلوغ می شود.

بدون شك یكی از علل اصلی این مشكل، نبود كتابداران متخصص و علاقمند در كتابخانه های كشور است. كارشناسانی آگاه، باتجربه و تحصیل كرده كه توانایی ارزیابی نیازهای كتابخانه واحد مطبوع خود را داشته باشند و در جریان انتشار كتابهای جدید و خرید كتابهای مناسب قرار گیرند. این افراد باید قادر به سازماندهی منابع بوده، با فهرست نویسی مناسب امكان دست یابی مراجعه كننده به كتابهای مورد نظر را فراهم آورند و افراد خاص مانند معلولان، نابینایان و سالمندان نیز بتوانند از امكانات موجود در كتابخانه بخوبی استفاده كنند و در نهایت باید وضعیتی فراهم آید كه احساس نیاز برای مراجعه افراد به كتابخانه ایجاد شود. هدف رشته كتابداری و اطلاع رسانی كه در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كشور ما ارائه می شود، تربیت همین دسته از متخصصان است.

 

كتابخانه به منزله نهادی اجتماعی در نظر گرفته می شود كه از پنج قسمت تشكیل شده است. این پنج بخش عبارتند از : 1- بخش انتخاب و تهیه منابع كه باید با نیاز مراجعه كننده و امكانات منطقه ای هماهنگ باشد2- بخش فهرست نویسی برای استفاده بهینه مراجعه كننده از منابع موجود در كتابخانه3- بخش امانت 4- بخش مرجع5- بخش حفظ و نگهداری منابع.

در این میان، كتابداری مجموعه فعالیت هایی است كه فردی به عنوان كتابدار و شبكه ای به عنوان كتابداری انجام می دهد تا فرآورده هایش یعنی كتاب، نشریه، مجله فیلم، صفحه موسیقی و دیسك های كامپیوتری به دست مراجعه كننده برسد. به عبارتی كتابداری حلقه واسط بین بازار مصرف اطلاعات و تولید اطلاعات است.

كتاب دارای دو معنی است: یكی معنای محدود و دامنه ای بسته كه همان اوراق مكتوب به هم پیوسته و جلد شده است و اصطلاحاً به آن ?صورت گوتنبرگی كتاب? می گویند، و دیگری معنای گسترده آن است، كه به هر اثری كه به گونه ای ثبت و ضبط شده باشد گفته می شود. از این دیدگاه، نوار صفحه، لوح فشرده و حتی آنچه در اینترنت قابل دسترسی است \\\"كتاب\\\" تلقی می شود.

پسوند \\\"داری\\\" در كتابداری نیز به معنای اداره كردن و مدیریت كردن كتاب در همان معنای گسترده آن است. بنابراین كتابداری به سامان دادن كتاب می پردازد. اما این سامان دادن كتاب به چه معنا است؟ باید گفت كه هیچ اثری با این هدف تهیه و تدوین نمی شود كه به همان صورت منفعل و ایستا باقی بماند. بلكه هدف آن است كه دانش و اطلاعی را به دیگران انتقال دهد. در این میان، سامان دادن كتاب به معنای آماده كردن آن برای دستیابی آسان و سریع می باشد.

كتابداری دارای دو عنصر اساسی \\\"كتاب\\\" (با همان معنای وسیع) و دیگری \\\"انسان\\\" (به عنوان موجودی خواننده یا داننده كار) است و رشته كتابداری هموار كردن مسیر ارتباط میان دو عنصر كتاب و استفاده كننده از كتاب می باشد. برای آن كه بتوانیم این ارتباط را امكان پذیر كنیم، باید چگونگی پیوند میان آن دو را نیز بیاموزیم.

تمام دروس پایه و اختصاصی در رشته كتابداری (خصوصاً دوره كارشناسی) بر اساس همین سه وظیفه تدوین شده است. یعنی دانشجوی این رشته منابع و متون را می شناسد، از ویژگی انواع مواد انتشار یافته آگاه می گردد، محتوای آنها و چگونگی تبدیل اندیشه های موجود در ذهن نویسنده به پدیده ای عینی و قابل شناسایی را درك می كند و قابلیت ها و توانایی های رسانه های گوناگون از قبیل كتاب (به معنای محدود)، مجله، روزنامه، نوار، لوح فشرده، اینترنت و مانند آنها را درمی یابد.

از سوی دیگر دروسی نیز در برنامه این رشته هست كه برای شناخت انسان، چگونگی شكل گیری دانش و معرفت افراد در ذهن آنان، تاثیر محیط، فرهنگ و جامعه، برداشته ها و باورهای آنان قابل استفاده باشد باید مراجعان را به درستی بشناسیم، با محیط فرهنگی آنها آشنا باشیم و نیازهای اطلاعاتی آنها را تشخیص دهیم.

البته دانستن ویژگی های كتاب و خواننده به تنهایی برای انجام وظیفه كتابدار كفایت نمی كند. برای این كار لازم است با فرآیند ارتباط آگاه باشیم و بدانیم در چه شرایطی ارتباط آسان می شود و تحت چه شرایطی دچار اختلال می گردد. پس لازم است كه با حوزه ارتباطات نیز كم و بیش آشنا باشیم. به همین دلیل سه ضلع مثلث، كتاب، خواننده و ارتباط طی سالیان موضوع مطالعه پژوهش علاقمندان بوده، آثاری كه از این مطالعات برجای مانده، دستمایه مناسبی برای برنامه های درسی رشته كتابداری است.

به جرات می توان گفت كه از جمله عوامل پیشرفت مسلمانان در سده های اولیه در زمینه های علمی و فرهنگی، به توجه آنان به كتاب و كتابخانه ارتباط داشته است. چرا كه همواره جمع آوری كتب سودمند و مفید و به عبارت دیگر كتابخانه های عظیم، نشانه ترقی و پیشرفت یك ملت و جلوه واقعی توجه آنها به علم و دانش است. اما امروزه با وجود آن كه ما در عصر ارتباطات و خانواده جهانی به سر می بریم، توجه لازم به كتابخانه ها كه مركز اصلی اطلاع رسانی هستند، نمی شود و نقش مهم و با ارزش كتابخانه را در حد مخزن كتاب، و كتابدار را در حد امانت دهنده كتاب پایین آورده ایم. هدف رشته كتابداری این است كه كتابخانه ها جایگاه واقعی خود را به دست آورده، باعث رشد فرهنگی جامعه شوند.

گفتنی است كه رشته كتابداری در مقطع كارشناسی دارای دو گرایش \\\"علوم انسانی\\\" و \\\"علوم پایه\\\" است كه دانشجویان گرایش علوم انسانی دروسی در زمینه مبانی علم حقوق، جغرافیای شهری، اقتصاد، تاریخ ادیان و مدیریت مطالعه می كنند و دانشجویان گرایش علوم پایه در زمینه ریاضیات، فیزیك، شیمی، آمار، زمین شناسی و فیزیولوژی اطلاعات پایه را به دست می آورند.

 

 

توانمندی ها و ویژگی های لازم

شغل كتابداری در كشور ما به عنوان یك شغل كم زحمت و بی دردسر شناخته می شود. زیرا در ذهن بسیاری از افراد، تصور یك كتابدار مساوی است با فردی كه بیشتر ساعت كار خود را به استراحت یا گفتگو با دوستان و همكاران می گذارند و گاه نیز كتابی را به مراجعه كنندگان امانت می دهد و نام آن را در دفتری ثبت می كند. اما حقیقت امر این است كه یك كتابدار متخصص و علاقمند در ساعات كار، فردی فعال و پویا است و تمامی وقت او صرف مطالعه، تحقیق و برقراری ارتباطی سازنده با مراجعه كنندگان می شود. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید خود را برای كاری پر از فعالیت و تحقیق جهت كسب دانش بیشتر آماده سازد.

رشته كتابداری با دانش اندوزی سر و كار دارد. بنابراین هر فردی كه دامنه مطالعات او گسترده تر باشد، قابلیت پیشرفت بیشتری در این رشته دارد، فردی كه از همه كس و همه چیز بیاموزد و آموخته ها را در كار خود به كار برد. زیرا قناعت به دانسته های موجود و خود را بی نیاز از ارتقاء و بهبود دانش و معرفت دانستن، آفتی خطرزا برای رشته كتابداری است.

فراگیری آهسته و پیوسته و شكیبایی و بردباری در برخورد با اطرافیان و پرسش كنندگان نیز دو ویژگی عمده است كه دانشجویان این رشته باید در خود بپرورانند و باید بتوانند با مردم ارتباط برقرار كنند. همچنین اصرار بر تحمیل نظرات خود به دیگران و خودداری از شنیدن و تحلیل كردن آراء آنان، كتابدار را به تدریج در چارچوب بسته بدون روزنه ای محبوس می كند و سبب می شود كه نه دیگران تاب تحمل او را داشته باشند و نه او بتواند دیگران را تحمل كند. پس سعه صدر، بردباری، عطش دانستن و فهمیدن، تلاش برای ارتباط سازنده با دیگران از جمله ویژگی های كسی است كه مایل است به عرصه كتابداری راه یابد و در مسئولیت های شغلی خود نیز كامیاب باشد.

این رشته از بین داوطلبان هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد.

 

آینده شغلی و بازار كار

با توجه به پیشرفت سریع جوامع انسانی و افزایش میزان انتشارات در زمینه های مختلف دانش بشری، ایجاد و گسترش كتابخانه ها امری الزامی است. از این رو كتابداری یكی از رشته هایی است كه چشم انداز فرصت های شغلی آن بسیار روشن است. كتابخانه های عمومی در سراسر كشور و كتابخانه های مدارس مقاطع مختلف هنوز چشم به راه كتابدارانی است كه دوره های دانشگاهی را طی كرده باشند. بخش اعظم فرصت های شغلی كتابخانه های دانشگاهی و تخصصی و مراكز اطلاع رسانی نیز هنوز آماده پذیرش فارغ التحصیلان این رشته است.

در نبود فارغ التحصیلان این رشته، كارشناسان رشته های دیگر مسوولیت ها و پست ها را برعهده گرفته اند. علاوه بر آن، كتابخانه ها هر چه وسیع تر شوند و مجموعه های آنها هر چه گسترده تر و پیچیده تر گردد، تعداد كتابداران شاغل در آنها نیز افزایش می یابد و این همه سبب می شود كه فارغ التحصیلان این رشته كمتر دغدغه یافتن شغل داشته باشند. برنامه های درسی این رشته نیز به گونه ای است كه قابلیت دانشجویان را برای قبول مسؤولیت در كتابخانه های مختلف و مراكز اطلاع رسانی گوناگون فراهم می آورد.

البته باید به این نكته نیز توجه داشت كه مراكز و كتابخانه هایی كه در صدد استخدام فارغ التحصیلان هستند، افراد شایسته تر را ترجیح می دهند و این بر دانشجویان است كه از آغاز ورود به رشته، به خودسازی و گسترش دانش و عمق بخشیدن به مهارت های خود بپردازند و از این طریق چشم انداز شغلی خود را پیشاپیش ترسیم نمایند.

 

درس های پایه

روانشناسی اجتماعی ،روانشناسی عمومی،تاریخ تمدن،مبانی جامعه شناسی،تاریخ ادبیات ایران،تاریخ ادبیات جهان،تاریخ عمومی فلسفه،متون اختصاصی انگلیسی 1 و 2 ،متون اختصاصی فرانسه 1 و 2

 

درس های اصلی

كتابخانه و كتابداری ،مجموعه سازی 1 و 2 ،سازماندهی مواد 1 و 2 و 3 و 4 ،مرجع شناسی عمومی (فارسی و عربی) ،ساختمان و تجهیزات كتابخانه ،مواد سمعی و بصری , مواد خدمات كتابخانه برای بزرگسالان نوسواد ،مواد خدمات كتابخانه برای كودكان و نوجوانان،ماشین نویسی فارسی ،ماشین نویسی لاتین ،اداره كتابخانه ،مرجع شناسی عمومی (لاتین)، اصول كار مرجع ،گزارش نویسی،كارآموزی 1 و 2 و 3 و 4

 

دروس تخصصی گرایش علوم انسانی و اجتماعی

آمار و احتمالات مقدماتی ،مبانی كامپیوتر و برنامه نویسی، مبانی سازمان و مدیریت، مبانی علم حقوق، مبانی تاریخ اجتماعی ایران ،جغرافیای شهری و روستاشناسی ،كلیات علم اقتصاد، روانشناسی كودك و نوجوان ،تاریخ ادیان، آشنایی با بانكهای اطلاعاتی

 

دروس تخصصی گرایش علوم پایه

 

تاریخ علوم ،زمین شناسی،ریاضیات عمومی،فیزیك عمومی،شیمی عمومی،آمار و احتمالات،فیزیولوژی عمومی،آشنایی با بانك های اطلاعات علوم پایه،مبانی كامپیوتر و برنامه نویسی،برنامه نویسی كاربردی

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 09 اسفند 1394 ساعت: 10:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق در مورد ورزش معلولين

بازديد: 579

ورزش معلولين

نياز به ورزش وتأثير سلامتي آن در افراد معلول بسيار بيشتر از افراد سالم احساس مي شود . ورزش معلول را به سطح جامعه مي كشاند و آنان را مستقل مي سازد ، امروزه افراد معلول در سطح وسيعي در فعاليتهاي اجتماعي و مسابقات شركت دارند و هويت خود را به جامعه شناسانده اند.

[ویرایش] تاريخچه ورزش معلولين جهان

هم اكنون 100 سال از ابداع ورزشهاي معلولين گذشته است. قرن 18 و 19 ميلادي زماني بود كه تأثير ورزش در سلامت معلولين كاملاً شناخته شده بود . بعد از جنگ جهاني اول فيزيوتراپي و ورزش درماني به اندازه اورتوپدي و جراحي مهم شده بودند .

 

ورزش معلولین


اسکی معلولین

آیا برایتان جالب نیست بدانید افراد معلول و آنهایی که از مشکلات جسمی رنج می برند هم ورزشهایی جهانی دارند و در سطح توانایی خودشان به رقابت می پردازند.


رقابتهای این افراد در سطح بین المللی با نام "رقابتهای پارالیمپیک (
Paralympics)" برگزار میشود و مخصوص کسانیست که ناتوانیهای جسمی دارند.

رقابتهای پارالیمپیک چیست؟
رقابتهای پارالیمپیک بازیهایی است برای ورزشکاران برجسته و مستعدی که قادر نیستند همانند سایر ورشکاران در شرایطی معمولی به رقابت بپردازند. این بازیها همانند رقابتهای عادی المپیک و غالبا" در همان شهر یا کشوری که این بازیها انجام میشود، هر 4 سال یک باربرگزار میگردد. آنهایی که در این رقابتها شرکت میکنند بر اساس نوع ناتوانی جسمی و معلولیتشان دسته بندی می شوند.

ریشه کلمه پارالیمپیک
کلمه پارالیمپیک از واژه لاتین "
para" به معنای "به وسیله" و ""lympic در اشاره به بازیهای المپیک گرفته شده است. سر لودویگ گاتمن (Sir Ludwig Guttmann) جراح مغز و اعصاب انگلیسی که در بیمارستان استوک مندویل(Stoke Mandeville) آیسلبوری (Ayslebury) انگلیس کار می کرد معتقد بود که بازیهای معلولین باید هم زمان با بازیهای المپیک انجام شود.

او کسی بود که اولین بازیهای بین المللی با ویلچر را همزمان با بازیهای المپیک سال 1948 لندن سازماندهی کرد. وی پس از این ماجرا خیلی زود تلاش کرد تا بازیهای با ویلچر را به رقابتهای رسمی المپیک پیوند دهد و در نهایت موفق شد اولین رقابتهای رسمی و جهانی را در سال 1960 برگزار کند چرا که بازیهای انجام شده در سال 1952 از رسمیت ویژه ای برخوردار نبود.


تنیس معلولین

بازیهای تابستانی پارالیمپیک در سال1960 در رم ایتالیا برگزار شد.در این بازیها 23 کشور با حدود 400 ورزشکار حضور داشتند.


در سالهای بعد به ترتیب ژاپن (توکیو 1964)، اسراییل (تل آویو 1968)، آلمان (هیدلبرگ 1972)، کانادا (تورنتو 1976)، هلند (آرنهام 1980)، ایالات متحده آمریکا و انگلیس (نیویورک و استوک مندویل 1984)، کره (سئول 1988)، اسپانیا (بارسلونا 1992)، ایالات متحده آمریکا (آتلانتا1996)، استرالیا (سیدنی 2000) و یونان (آتن 2004)!

این مقدمه و با هر توانایی با ارزش و مفید است.

شاید برایتان جالب باشد که در مورد ورزش معلولین نیز خبرهایی بخوانید:

رقابتهای والیبال نشسته در آلمان
از تاریخ 21 تا 25 ژوئن رقابتهای قهرمانی والیبال نشسته معلولین در شهر لورکوزن آلمان انجام میشود. 12 تیم در رده مردان و 5 تیم زنان از 14 کشور مختلف جهان در این بازیها حضور خواهند داشت که تیمهای آلمان، بوسنی و هرزگوین و روسیه برای کسب مدال طلای این بازیها در رقابت تنگاتنگ هستند.

با سازمان دهی کمیته ملی پارالیمپیک آلمان رقابتهای قهرمانی والیبال نشسته سال 2005 با حمایتهای همه جانبه وزارت کشور آلمان و دولیت این کشور انجام میشود. گرهارد شرودر
Gerhard) (Schroeder صدر اعظم آلمان نیز با حمایتهای مالی خود بر این امر صحه گذاشته است.

فینال این بازیها روز 25 به طور مستقیم از شبکه
WDR آلمان از ساعت 15:00 تا 16:265 به وقت محلی پخش می شود و برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از وب سایت www.sitzvolleyball.de یا www.sport.bayer.com/index.cfm?PAGE_ID=2410 بازدید کنید.


علامت بازیهای معلولین - سیدنی 2000

آسن میزبان رقابتهای جهانی 2006 معلولین
طی کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته در آسن
Assen (شهری در شمال شرقی هلند) بین کمیته بین المللی پاراشوتینگ IPC و موسسه قهرمانی اروپا توافق نامه ای به امضا رسید که طبق آن کمیته سازمان دهی و بررسی بازیهای قهرمانی 2006 تشکیل خواهد شد.


خاویر گونزالس (
Xavier Gonzalez) از اعضای IPC اظهار داشت: "ما برای برگزاری رقابتهای جهانی پاراشوتینگ در آسن خیلی هیجان زده هستیم .این شهر قدمت طولانی در حمایت از برگزاری ورزشهای پارالیمپیک دارد. اولین اتفاق مهم پارالیمپیک برای من در سال 1990 و در بازیهای جهانی آسن هلند حادث شد.ما از استاندار ایالت درنته (Drenthe)، شهر آسن و کمیته قهرمانی اروپا واقعا" متشکریم چرا که با این کار حمایت خود را از ورزش معلولین و ورزشکاران این رشته نشان دادند."

این بازیها از 2 تا 10 سپتامبر 2006 در آسن برگزار میشود و تخمین زده میشود چیزی حدود 1500 ورزشکار از 80 کشور جهان در این رقابتها شرکت کنند.

آنکه هارسما (
Anneke Haarsma) قائم مقام ورزشی ایالت درنته در گفتگویی با خبرنگاران اظهار داشت: "این رقابتهای جهانی نشان میدهد که معلولین چه تواناییها دارند و در ورزش به چه مقامهایی می توانند دست پیدا کنند. دولت ایالتی از این مساله استقبال ویژه ا ی کرده و برای این حمایت دلایل خوبی هم دارد.امیدواریم اتفاقات خوبی در این دوره بیافتد."

 

 تاریخچه ورزش معلولین جهان :
نیاز به ورزش و تاثیر سلامتی آن در افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می شود . بی تردید ورزش ، عاملی است که معلولان را به سطح جامعه می کشاند و آنان را در انجام فعالیتها مستقل می سازد . امروزه افراد معلول در سطح وسیعی در فعالیت های اجتماعی و مسابقات شرکت دارند و هویت خود را به جامعه شناسانده اند . هم اکنون 100 سال از ابداع ورزشهای معلولین می گذرد . قرن 18 و 19 میلادی زمانی بود که تاثیر ورزش در سلامت معلولین کاملا شناخته شده بود . بعد از جنگ جهانی اول فیزیوتراپی و ورزش درمانی به اندازه اورتوپدی و جراحی مهم شده بودند . در سال 1888 کلوپ ناشنوایان در برلین آغاز به کار کرد . سازمان جهانی ورزش ناشنوایان (CISS ) در سال 1922 تاسیس شد ولی افراد ناشنوا با دیگر معلولین همراه نشدند و هم اکنون نیز مسابقات جهانی مربوط به خود را با نام " مسابقات خاموش" برگزار می کنند . بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل تعداد زیاد معلولین جنگی ، ورزشهای افراد معلول جسمی - حرکتی پا به عرصه وجود نهاد . در تحقیقاتی که برای سلامتی این افراد انجام شد ، مشخص گردید که ورزش یکی از بهترین درمانهای معلولیت است . در سال 1944 دکتر" لودویگ گوتمن" بر اساس درخواست دولت بریتانیا بیمارستان "استوک مندویل " که یک مرکز جراحی نخاعی بود را تاسیس کرد . در این مرکز ورزش یکی از درمانهای موثر معلولین به حساب می آمد .

ورزش درمانی قدم اول برای ابداع ورزشهای معلولین بود که سپس به مسابقات و رقابت های ورزشی ختم شد . در 28 جولای سال 1948 ، روز افتتاحیه بازیهای المپیک 1948 لندن همزمان بود با افتتاح بازیهای استوک مندویل که در حقیقت در این روز ورزشهای با ویلچر آغاز شد . در سال 1952 سربازان معلول دانمارکی به ورزش معلولین پیوستند و کمیته رقابت های بین المللی " استوک مندویل" را تاسیس کردند . در سال 1960 ، تحت نظارت و حمایت فدراسیون جهانی سربازان قدیمی  گروه تحقیقی بین المللی ورزش معلولین جهت مطالعه و تحقیقات ورزش معلولین تاسیس شد و سپس در سال 1964 به افتتاح IOSD یا سازمان جهانی ورزش معلولین ختم شد . IOSD  برای ورزشکاران معلولی مناسب بود که نمی توانند به عضویت کمیته بازیهای جهانی در رشته های ورزشهای معلولین نابینا ، قطع عضو ، قطع نخاعی ، فلج مغزی و فلج قسمتهای مختلف بدن درآیند .

در ابتدا 16 کشور به عضویت ISOD  درآمدند و باعث الحاق نابینایان و قطع عضویها به پارالمپیک 1976 تورنتو و معلولین ذهنی در مسابقات سال 1980 در "آرنهیم" گردید . هدف از برگزاری  مسابقات این بود که تمامی انواع ورزشهای معلولین را در بر گیرد و به عنوان یک کمیته هماهنگ کننده فعالیت داشته باشد . به هر حال دیگر سازمانهای مربوط به معلولین مانندCP- ISRA و IBSA  در سالهای 1980 و 1978 تاسیس شدند . این چهار سازمان بین المللی همگی نیاز به هماهنگی را احساس کردند . بنابر این با کمک یکدیگر در سال 1982 ( کمیته هماهنگ کننده ورزشی معلولین در جهان ) را با نام ICC  افتتاح کردند . این کمیته متشکل از چهار سازمانCP-ISRA ،  IBSA  ،  ISMGF  ،  IOSD  و چندین دبیر کل و معاون می باشد . در سالهای بعد کشورهای عضو خواستار حضور بیشتر و داشتن نماینده بیشتر در سازمانها شدند که این امر به تاسیس موسسه مردمی در سال 1989 به نام IPC  شد و تا امروز این موسسه تنها سازمان چند منظوره رشته های ورزشی معلولین در جهان است .

 

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 09 اسفند 1394 ساعت: 10:20 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تحقیق در مورد اراتوستن

بازديد: 287

 تحقیق در مورد اراتوستن

اراتوستن كه كتابدار كتابخانه‌ي اسكندريه در قرن سوم پيش از ميلاد بود، هنگامي كه اين مطلب را خواند، دريافت كه اطلاعات لازم براي محاسبه‌ي محيط زمين را در اختيار دارد. وي همان روز و همان ساعتي كه در بالا گفته شد، آزمايشي ترتيب داد و مشاهده كرد كه پرتوهاي خورشيد در اسكندريه تا حدودي مايل بوده و حدود هفت درجه از خط عمود انحراف دارد.

حالا ديگر فقط محاسب‌هاي هندسي باقي مانده بود. فرض كنيد زمين گرد است، در اين صورت محيط دايره آن 360 درجه است. با اين تفسير اگر دو شهراز يكديگر7 درجه دور باشند، مي توان گفت به اندازه هفت سيصد و شصتم يا يك پنجاهم يك دايره كامل از هم فاصله دارند .با اندازه گيري فاصله دو شهر ، مشخص شد كه اين دو 5 هزار استاديوم (واحد طول برابر با حدود185 متر) از يكديگر دورند. اراتوستن نتيجه گرفت كه محيط زمين 50 برابر اين فاصله يعني 250 هزار استا ديوم است. از آن‌جا كه دانشمندان در مورد طول واقعي يك استاديوم يوناني اختلاف نظر دارند، غير ممكن است بتوانيم دقت اين اندازه گيري را تعيين كنيم. اما طبق بعضي از محاسبه‌ها گفته مي شود خطاي اين اندازه گيري حدود 5 درصد است .

 700سال پیش از میلاد مسیح ، یکی از فیلسوفان مشهور یونان به نامفیثاغورث ، به کروی بودن زمین پی برد. وی زمین را با شکل ماه مقایسه کرد. اندیشمند دیگریونانی ، به نامارسطو ، که 300سال پیش از میلاد زندگی می‌کرد، نیز به این نتیجه رسید کهزمینکروی است. وی مشاهده کرد که به هنگامگرفتن ماه ، سایه زمیندر روی آن به شکل منحنی است. سپس در 200 سال پیش از میلاد ،اراتوستن، انحنای زمین را محاسبه کرد و اندازه آن را بدست آورد.

 

اندازه‌گیری اراتوستن

اراتوستن اولین بار محیط زمین را اندازه گرفت. نتایجاو به اعداد مورد قبول امروزی بسیار نزدیک است. اراتوستن در اندازه‌گیری خود از یکواحد قدیمی طول به نام "استادیوم" استفاده کرد. این واحد با واحدهای متداول امروزیهمسان نیست ولی می‌توان آن را حدود 185 متر در نظر گرفت. اراتوستن تحصیلات خود رادر مرکز بزرگ آموزشی اسکندریه مصر انجام داد. او می‌دانست که شهر سوئنه در 5000استادیومی جنوب اسکندریه واقع است.
در ظهراعتدال بهاری، آفتاب بطور مستقیم بر اینشهر می‌تابد و سایه‌ای ایجاد نمی‌کند، ولی در همان روز و همان ساعت در اسکندریه ،اشیا دارای سایه‌اند. او با نصف یک میله عمودی ، زاویه پرتوهای خورشید رااندازه‌گیری کرد. در اسکندریه زاویه 7 درجه و 12 دقیقه بود. چون فاصلهخورشید بسیار زیاد است، پرتوهای آن تقریبا موازی می‌تابند. با استفاده از این واقعیت ، ویبه این نتیجه رسید که زمین باید کروی باشد. در سوئنه ، پرتوها عمود هستند و سایهایجاد نمی‌کنند، ولی در اسکندریه با خط عمود بر زمین ، زاویه‌ای می‌سازند. زاویه 7درجه و 12 دقیقه معادل 50/1 محیط دایره ، یعنی 360 درجه ، است. اراتوستن با بکاربردن رابطه زیر :

1/50 =7،2/360 =360/'127

نتیجه گرفت که فاصله 5000 استادیومی میان اسکندریه و سوئنه ، 50/1 محیط زمین است.

اندازه‌گیری اراتوستن به کیلومتر

اگر استادیوم را به کیلومتر تبدیل کنیم،می‌بینیم کهمحیط زمینبرحسب اندازه‌گیری اراتوستن 42656 کیلومتر است. اندازه‌گیریهای دقیق امروزی نیز عددی در حدود 40000 کلیومتر رانشان می‌دهد.

در سال 240 قبل از میلاداراتوستنس (Erarosthenes) رئیس کتابخانهاسکندریه برای اولین بار شعاع زمین را اندازه گرفت. وی شنیده بود که در شهرسین (Syene) که امروزه به ناماسوانخوانده می‌شود. آفتاب درظهر روز تابستان ، بطور قائم می‌تابد و امتداد شاقولی بدون سایه است، در صورتی کهدر همان ساعت در شهر اسکندریه که به فاصله تقریبی 772 کیلومتر از آن قرار داشت،امتداد شاغولی دارای سایه بود. وی بعد از اندازه گیری متوجه شد که در این نقطهآفتاب با امتداد شاقولی زاویه 7 درجه و 12 دقیقه تشکیل می‌دهد.


با استفاده از روابط ساده هندسی وی توانست شعاع زمینرا به شرح زیر محاسبه کند:

کیلومتر 38616 = (12و˚7)/˚772X360 = محیط زمین


چنانچه می‌دانیم این عدد خیلی نزدیکبه اندازه واقعی محیط زمین است (4000)km. امروزه نیز از همین روش برای محاسبه شعاعزمین استفاده می‌شود، اما برای جلوگیری از خطای پارالاکس ، به جای قراول روی بهخورشید ،به یکی از ستاره‌ها قراول می‌روند و نیز فاصله دو نقطه را زیادتر انتخاب می‌کنند تامحاسبات دقیقتر باشد.

 

 

 

 

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 09 اسفند 1394 ساعت: 10:19 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس