تحقیق و پروژه رایگان - 156

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تعاریف و مفاهیم: نوار موبیوس

بازديد: 251

تعاریف و مفاهیم: نوار موبیوس

نوار موبیوس (Möbius strip) نواری است که دو لبه آن بر هم قرار گرفته و حلقه‌ای را بوجود می‌آورد. البته باید یک لبه انتهایی قبل از اتصال به لبه دیگر نیم دور چرخانده شود. می‌توان بین هر دو نقطه از سطح این نوار، بدون قطع کردن لبهٔ آن، خط ممتدی کشید. بنابراین نوار موبیوس فقط یک سطح و فقط یک مرز (لبه) دارد. این نوار مستقلاً و به طور جداگانه توسط دو ریاضیدان آلمانی به نام‌های آگوست فردینانند موبیوس و جان بندیکت در سال ۱۸۵۸ کشف و به ثبت رسید.
 
روش ساخت
ابتدایی‌ترین راه برای ایجاد این نوار، انتخاب یک نوار مستطیل شکل، دراز و نرمی است که آن را یک بار می‌پیچانیم و سپس دو انتهای آن را به هم متصل می‌کنیم. سطحی که به این ترتیب به دست می‌آید «نوار موبیوس» نامیده می‌شود.
 
تعریف خاص ریاضی
دلیل «یک رویه بودن» این نوار آن است که در هر نقطة N از نوار موبیوس می‌توان دو بردار با جهت‌های مختلف رسم کرد که بر نوار موبیوس در این نقطه عمود باشد. این بردارها را قائم‌های نوار موبیوس در نقطة N می‌نامیم. یکی از این بردارها را انتخاب و نقطة N را به تدریج روی نوار موبیوس جابجا می‌کنیم. در این صورت بردار ما هم همراه با نقطه N جابجا می‌شود. بنابراین، روی نوار موبیوس چنان مسیر بسته‌ای وجود دارد که اگر قائمی این مسیر را روی سطح بپیماید، به جای این که به وضع نخستین خود برسد، روی برداری که در جهت مخالف وضع نخستین آن است قرار می‌گیرد.
 
شکلی با ساختار نوار موبیوس
 
نوار موبیوس: اثر موریس اشر
نوار موبیوس: اثر موریس اشر (M. C. Escher)
 
نکات جالب درباره نوار موبیوس
اگر با یک خودکار بر روی نوار موبیوس خطی در طول نوار بکشیم و ادامه دهیم این خط دوباره به نقطه شروع باز می‌گردد و هر دو طرف نوار خط کشیده می‌شود. نوار موبیوس مثالی از یک رویه بدون جهت (جهت ناپذیر) است.

نوار موبیوس خواص غیر منتظره دیگری نیز دارد، به عنوان مثال هر گاه بخواهیم این نوار را در امتداد طولش ببریم به جای اینکه دو نوار بدست بیاوریم یک نوار بلندتر و با دو چرخش بدست میاوریم. همچنین با تکرار دوباره این کار دو نوار موبیوس در هم پیچ خورده بدست می‌آید. با ادامه این کار یعنی بریدن پیاپی نوار و در انتهای کار تصاویر غیر منتظره‌ای ایجاد می‌شود که به حلقه‌های پارادرومویک موسومند. همچنین اگر این نوار را از یک سوم عرض نوار ببریم در این حالت دو نوار موبیوس در هم گره شده با طولهای متفاوت بدست می‌آوریم. تمامی این کارها بطور شهودی قابل اجرا هستند.

نوار موبیوس را می‌توان حالت خاصی از بطری کلاین دانست.
 
کاربرد خواص نوار موبـیوس در معماری 
خاصیت موبیوسی: خاصیتی است که رابطه بین «درون» و «بیرون» را وارونه می‌کند. یعنی هر نقطه از یک سطح موبیوسی در عین حال که درون است، بیرون نیز می‌باشد! بنابراین در یک تغییر پیوسته، نوعی دگرگونی در ماهیت یک فضا صورت می‌گیرد. در واقع در این حالت فضا خاصیت دو گانه اما پیوسته پیدا می‌کند.
 
استفاده از خواص نوار موبیوس در معماری
 
استفاده از خواص نوار موبیوس در معماری

خاصیت موبیوس که گذر از درون به برون و از برون به درون را ممکن می‌کند، کمابیش توانسته است بر فراز شکاف حاصل از دوگانگی (ثنویت) پلی بزند (شایگان،۱۳۸٠). بنابراین، فضای میان «برون و درون»، «پیوستگی» و «تکرار» با یک تعریف ریاضی به یک سطح هندسی تبدیل می‌شود. سطحی که بر آن در هر لحظه ای هم داخل و هم خارج فضا هستیم. این ویژگی در طراحی معماری مورد توجه قرار گرفته است.
   
ساختار هندسی نوار موبیوس، «درون و بیرون» با «داخل و خارج» را تلفیق می‌کند و فضای سومی با کیفیتی جدید به وجود می‌آورد. این فضای سوم، فضایی است که «همزمانی»، «تبدیل» و «تکرار» در میان پدیده ها در آن رخ می‌دهد.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:02 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

مسابقه ریاضیات کانگرو

بازديد: 135

مسابقه ریاضیات کانگرو

مسابقه کانگورو:
مسابقه بین المللی کانگورو یک مسابقه ریاضی برای دانش آموزان مختلف (از اول دبستان تا سال آخر دبیرستان) است که به صورت چند گزینه ای انجام می شود و هر دانش آموز می تواند در این مسابقه، در پایه مربوط به خودش شرکت کند. البته هر کشور با توجه به شرایط و امکاناتش می تواند در بعضی از سطوح مسابقه شرکت نماید. 
در این مسابقه برای هر گروه حدود ۳۰ مساله در سه سطح ۳، ۴ و ۵ امتیازی مطرح می شود و دانش آموزان با پاسخ دادن به هر مساله، امتیاز مربوط به آن را دریافت می کنند.

مسابقه‌ کانگورو بدون برنده است. به عبارت دیگر، همه‌ شرکت‌کنندگان به عنوان برنده نگریسته می‌شوند. در بعضی کشورها به همه شرکت‌کنندگان در روز مسابقه جوایزی اهدا می‌شود و برنامه‌های سرگرم‌کننده در آن روز برای آنان ترتیب می‌دهند. کسانی که بهترین نتایج را به دست می‌آورند، بعداً جوایزی را دریافت می‌کنند. در ایران مسابقه برای پایه های سوم ، چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی و دوم و سوم راهنمایی برگزار می شود.
 
 اهداف کانگورو :
     ارتقاء درك ریاضی دانش آموزان
     رشد توانمندی دانش آموزان برای لذت بردن از فعالیتهای هوشمندانه
     اهمیت دادن به آموزش ریاضی در تمام دنیا
     کمک به دانش آموزان در درك کاربرد ریاضی در فعالیتهای روزانه و قوانین طبیعی
     تشویق و ترغیب دانش آموزان برای ریاضی خواندن
     ایجاد علاقه ریاضی در دانش آموزان
     ایجاد چالش برای توسعه دانش ریاضی
     ایجاد انگیزه و علاقه در دانش آموزان برای یادگیری بهتر و بیشتر ریاضی
 
 تاریخچه کانگورو:
در اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ یکی از معلمان ریاضی استرالیا به نام پیتر هولوران روش نوینی را برای تصحیح پرسش‌نامه چند گزینه‌ای با کامپیوتر ابداع کرد. ابداع این روش، موفقیت بزرگی برای مسابقه‌ ملی ریاضی استرالیا بود و امکان شرکت همزمان دانش‌آموزان را در این مسابقه فراهم می‌ آورد. 

در سال ۱۹۹۱ دو معلم فرانسوی به نام‌های آندره لدیک و ژان پیر بودین به پاس خدمات دوستان استرالیایی‌شان مسابقه‌ «ریاضی کانگورو» را در فرانسه بنیان نهادند. یکصد و بیست هزار دانش‌آموز دوره‌ ابتدایی در نخستین مسابقه شرکت کردند. در سال‌های بعد این مسابقه علاوه بر دانش‌آموزان دوره‌ ابتدایی برای دانش‌آموزان دوره‌ دبیرستان نیز برگزار شد. 

در سال ۱۹۹۳ هیئت اجرایی مسابقه‌ی کانگوروی فرانسه از برگزار‌کنندگان مسابقات ریاضی در کشورهای اروپایی برای شرکت در یک همایش دعوت کرد. مهمانان از مشاهده‌ رشد سریع تعداد شرکت‌کنندگان در این مسابقه که از ۱۲۰۰۰۰ نفر در ۱۹۹۲ به ۵۰۰۰۰۰ نفر در ۱۹۹۳ رسیده بود، شگفت‌زده شدند. هفت کشور بلاروس، مجارستان، هلند، رومانی، روسیه و اسپانیا تصمیم به برگزاری مسابقه‌ای مشابه در کشورشان گرفتند. در سال ۱۹۹۴ نمایندگان ده کشور اروپایی در استراسبورگ مسابقه‌ «کانگورو بدون مرز» را پایه‌گذاری کردند. اعضای هیئت مدیره‌ی این مسابقه در سال ۱۹۹۵ انتخاب شدند و اساس‌نامه آن به تصویب رسید. در آن سال سؤالات مسابقه برای سنین ۱۴ تا ۱۵ سال یکسان شد. در سال بعد سؤالات مسابقه در تمام سطوح یکسان شد.

مساله های این مسابقه از مفاهیم پایه تحصیلی مورد نظر و هوش ریاضی و به صورت چند گزینه ای است که از طرف کمیته مرکزی مسابقه که از سال ۱۹۹۷ به بعد هر سال در ماه اکتبر یا نوامبر در یک گردهمایی علمی که بدین منظور در یکی از کشورهای شرکت کننده برگزار می شود، توسط ریاضی دانان و متخصصان کشورهای مختلف شرکت کننده پیشنهاد و انتخاب می شوند. این گردهمایی امسال در کشور قبرس برگزار گردید که از طرف "شورای خانه های ریاضیات ایران"، نماینده ای جهت شرکت در این گردهمایی به این کشور اعزام گردید.
 
کانگورو در ایران:
کشور ما از سال ۲۰۰۹ با نمایندگی "باشگاه دانش‌پژوهان جوان وزارت آموزش و پرورش" به عضویت این مسابقه درآمده است. در این سال بیش از ۵/۵ میلیون دانش‌آموز از سراسر جهان در این مسابقه شرکت کردند که نزدیک به ۱۷۷ هزار نفر آنان ایرانی بودند. 
این مسابقه در اواخر فروردین ماه هر سال در صورت امکان با همکاری ادارات آموزش و پرورش استان ها در هر شهر برگزار می گردد. "
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:01 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

۱۰ کشف و اختراعی که اقتصاد جهان را تغییر دادند

بازديد: 109

۱۰ کشف و اختراعی که اقتصاد جهان را تغییر دادند

موزه تاریخ علم لندن

موزه علوم لندن از ۱۰ کشف و اختراع مهم که دنیای علم را تغییر دادند نگهداری می کند. دانستن اینکه چه چیزی تا به حال توانسته پیشرفت و تغییری شگرف در علم به وجود آورد، بسیار هیجان انگیز است! این اختراعات و اکتشافاتی هستند که به واقع دنیا را متحول کردند و علاوه بر کمک به بشریت، راه را برای پیشرفت های بعدی هموار کردند. اگر گذرتان به لندن افتاد حتما از این افتخارات بشری در موزه علوم لندن بازدید کنید.
 
۱) سفیه آپولو ۱۰
آپولو ۱۰ چهل سال پیش به عنوان یک نمونه آزمایشی برای اولین بار با ۳ سرنشین به سمت کره ماه سفر کرد و با اینکه سفرش موفقیت آمیز نبود اما راه را برای آپولو ۱۱ باز کرد و آپولو ۱۱ توانست به کره ماه برسد. آپولو ۱۰ به عنوان اولین سفینه ای که توانست از جو خارج شود، راه را برای ما باز کرد تا با عظمت دنیای بی انتها آشنا شویم.
 
۲) موتور بخار
توماس نیوکامن در سال ۱۷۱۲ این موتور را اختراع کرد که این عکس مدلی از این موتور است که فرانسیس تامسون در ۱۷۹۱ در داربی شایر انگلستان ساخته است. این قدیمی ترین و سالم ترین مدلد از اختراع نیوکامن است. در واقع این موتور مشکل بحران انرژی این روزگار را حل کرده است و اگر ساخته نمی شد مطمئنا بحران انرژی برای ما مشکلات بسیار زیادتری به وجود می آورد. اگرچه نمی توان کاملا این اختراع را به راه حل بحران انرژی تشبیه کرد اما استفاده از سوخت های فسیلی تا قبل از این اختراع آقای نیوکامن تقریبا غیرممکن بود.
 
۳) تلگراف
تلگراف به عنوان اولین وسیله ارتباطی الکترونیکی در سال ۱۸۳۷ توسط چالز واتسون و ویلیام کوک ساخته شد که از مهمترین اختراعات بشر در زمینه ارتباطات است. دستگاه تلگراف آنها به عنوان اولین و کاربردی ترین وسیله ارتباط دوربرد الکترونیکی شناخته شده و ایده شبکه های گسترده از این اختراع الهام گرفته است.
 
۴) فورد مدل T
با دیدن این تیتر و عکس حتما فکر می کنید این کمپانی فورد بودکه اولین اتومبیل را ساخته اما باید بدانید در واقع مدل T اولین اتومبیلی بود که به تولید انبوه رسید و این خدمت فورد به جامعه بشری بود. 
 
خط تولید: بله، خط تولید فورد به عنوان اولین سیستم تولید انبوه در دنیا، انقلابی در صنعت و اقتصاد ایجاد کرد که امروزه همه ما شاهد آن هستیم و باید خط تولید را مهمترین اتفاق در قرن گذشته دانست.
 
۵) Pilot ACE Computer
یکی از نخستین کامپیوترهای جهان، ایده آقای جان وامر – اسلِی یعنی موتور محاسبه اتوماتیک (Automatic Computing Engin ACE)، که وی در سال ۱۹۳۶ داده بود، برای اولین بار و موفقیت آمیز در دهم ماه مِی ۱۹۵۰ روی کامپیوتری که آلن تورینگ عملیات ساخت آن را انجام داد، آزمایش شد. این کامپیوتر در زمان خود پیشرفته ترین و سریع ترین کامپیوتر در جهان بود که نمونه کوچکتری از مدل اولیه آلن تورینگ بود. پایلوت اِیس هم در لیست مهمترین اختراعات بشتر است چرا که اولین نسل از کامپیوترهایی است که امروز ما را احاطه کرده اند.
 
۶) موتور موشک V۲
موشک V۲ که وارنر وان بارون در سال ۱۹۴۲ آن را ساخت در واقع اولین موشک دوربرد بود که انقلابی در تکنولوژی موتور موشک به وجود آورد. اگرچه این موشک متاسفانه در جنگ جهانی دوم تلفات بسیاری به بار آورد و بعدا هم راه را برای ساختن موشک های بالستیک باز کرد اما یادمان باشد همین آقای وان بارون با ایده موتور موشکش آپولو ۱۱ را به ماه رساند و موتور موشک او همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.
 
۷) پنی سیلین
پنی سیلین، اولین آنتی بیوتیک کشف شده در دنیا بود که الکساندر فلمینگ در سال ۱۹۲۸ آن را از هاگ های جمع شده قارچ (یا همان کپک) کشف کرد. اما تقریبا تا اواسط دهه ۱۹۴۰ که روی بیماران آزمایش نشده بود کسی نمی دانست که پنی سیلین بهترین دارو برای بیماری های عفونی است. با کشف پنی سیلین میلیون ها بیمار و مجروح جنگی از مرگ حتمی نجات پیدا کردند و از آن موقع به بعد پنی سیلین به عنوان اولین و عمومی ترین دارو برای بیماری های باکتریایی و عفونی تجویز ومصرف شد و بعد از آن بقیه آنتی بیوتیک ها وارد دنیای پزشکی شدند.
 
۸) رشته های مارپیچ DNA
اولین بار DNA توسط آقایان کریک و واتسونه در سال ۱۹۵۳ مورد توجه قرار گرفت. آنها حین آزمایشات خود روی ژن های انسانی با یک ساختار از موادی که مولکول های این ژن ها را تشکیل می دهند روبرو شدند و با شکافتن آنها راز نظم حاکم بر سلول های بدن را کشف کردند.
DNA، امروزه موضوع مهمی در علم، صنعت و حتی مسائل امنیتی محسوب می شود و هنوز هم مطالعات زیادی در سطح جهان روی آن انجام می شود.
 
۹) اشعه ایکس
برای اولین بار فیزیکدان آلمانی، ویلیام رونتگن در سال ۱۸۹۵ امواج ایکس را کشف کرد که امروزه بیشتر برای عکسبرداری از اعضای داخلی بدن استفاده می شود. فکرش را بکنید که اگرج اشعه ایکس کشف نشده و اینطور به خدمت بشریت درنیامده بود باید برای تعیین محل دقیق شکستگی چه می کردند!!؟
 
۱۰) لوکوموتیو
آخرین اختراعی که در این لیست قرار دارد لوکوموتیو بخار است. در سال ۱۸۲۹ رابرت استفان سون لوکوموتیو بخارش را (که اول آن را راکت استفان سون نامیده بود)، برای اولین بار در نیوکاسل انگلستان آزمایش کرد و برای اولین بار بالاترین سرعت در یک وسیله نقلیه که نیروی محرکه اش را به همراه دارد ثبت کرد.
 
شاید خود استفان سون هم فکر نمی کرد این وسیله تا ۱۵۰ سال بعد از آن سال هم در سطح جهان برای حمل و نقل مورد استفاده قرار بگیرد اما همچنان از لوکوموتیو برای حمل نقل استفاده می شود با این تفاوت که این وسیله بسیار پیشرفت کرده است.
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:55 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ایجاد انگیزه برای نوشتن در کودکان و نوجوانان

بازديد: 123

ایجاد انگیزه برای نوشتن در کودکان و نوجوانان

زبان دارای چهار عنصر است: شنیدن و خواندن، مهارت های دریافتی زبان و گفتن و نوشتن مهارت های بیانی زبان هستند و بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند. نوشتن، یعنی خلق سخن. اگر نویسنده سخن را بر پایه مشاهداتش بیافریند، گزارش نویسی کرده است، چنانچه بر پایه ی تخیلاتش بنویسد، تخیلی نوشته است، و اگر بر پایه اندیشه هایش باشد، نوشته اش استدلالی می شود و مقاله نام دارد.
 
چرا می خواهیم توانایی نوشتن کودکان را تقویت کنیم؟
چون برای درست اندیشیدن، جمع آوری تجربه های ذهنی و ترکیب آن ها، کودک باید بتواند بنویسد. در واقع نوشتن به شخص اندیشه می بخشد، اندیشه او را پویا می کند و شخصیتش را می پروراند. کودک هر لحظه که می اندیشد، جهان را کشف می کند. فرد، لازم نیست نویسنده بشود، همین که بتواند با تقویت این مهارت بیانی، از آن برای انتقال اندیشه ها و احساسات خود به دیگران بهره بگیرد، کافی است.
 
برای توانمندی در نوشتن سه عامل لازم است:
ذهن پر: از یک ذهن خالی چیزی بیرون نمی آید. باید خواند و یاد گرفت. نویسندگی با خواندن ارتباط مستقیم دارد. باید کودک بخواند و بخواند و بخواند. فرهنگ خواندن و مطالعه، نوشتن را تقویت می کند. کتاب خواندن به طور جدی، خوب بیان کردن را تقویت می کند و این ها همه با هم پیوند دارند. خواندن پایه ی نوشتن است. فرهنگ خواندن و نوشتن باید به عنوان یک ارزش جدی در جامعه مطرح باشد.

فراهم آوردن امکان نگریستن و مشاهده ی دقیق (اندیشیدن)، از اندیشه های دیگران برخوردار شدن، ارتباط با طبیعت، بازدید از مراکز مختلف فرهنگی مانند موزه ها و....  سبب می شود تا کودک ذهنی پر و فعال داشته باشد.
 
تمرین کردن: هرگز کسی با خواندن کتاب راهنمای رانندگی، رانندگی خودرو را یاد نمی گیرد، بلکه باید بارها پشت فرمان خودرو بنشیند، دنده عوض کند، دستورها را عملی سازد تا بتواند رانندگی کند. هیچ کس با مطالعه کتاب راهنمای شنا، شناگر نمی شود بلکه باید بارها خود را به آب بسپارد تا در عمل شناکردن بیاموزد.

   نویسندگی هم فنّی است مانند فنون دیگر که باید در آن مهارت پیدا کرد. اگر بخواهیم در نوشتن توانا شویم، باید دفتری آماده کنیم، قلم به دست بگیریم و شروع به نوشتن کنیم. تمرین نوشتن عاملی است که به مرور آن را برای تان آسان می کند. پس بنویسید و بنویسید و بنویسید!
 
دانستن دستور زبان و آیین نگارش: اهمیت این مورد، از دومورد دیگر کم تر است. زیرا وقتی لازم بشود خودتان به دنبال یادگیری این مورد خواهید رفت و براین دانسته ها به مرور و بنا بر نیاز مسلط خواهید شد.
 
ایجاد انگیزه برای نوشتن:  
در نخستین گام، دفتری آماده کنید. در این دفتر کودکان بهترین نوشته های شان را خواهند نوشت و عکس خود را کنار آن خواهند چسباند. این کار انگیزه ی مناسبی برای نوشتن و تقویت نویسندگی است. زیرا کودکان تلاش می کنند نام شان به دفتر آموزگار راه یابد.
 
استفاده از تصویرها:
-یک جعبه از تصویرها و عکس هایی را که از روزنامه ها چیده یا از جاهای دیگر جمع کرده اید، داشته باشید. می توانید نام این جعبه را "جعبه ی قصه ها" بگذارید. هر بار این جعبه را جلوی کودکان بگیرید و از هر کودک یا هر گروه بخواهید تصویرهایی از جعبه بردارند.هر چه مخاطبان در گروه سنی بالاتری باشند، شمار تصویرها بیش تر می شود و با ربط دادن آن ها داستان هایی بسازند و بنویسند.

- از کودکان بخواهید "دفتر تصویر" درست کنند. هر تصویری را که دوست دارند در یک صفحه از دفتر بچسبانند و زیر تصویر احساس و فکرشان را، حتّی در حد یک واژه یا جمله بنویسند. پس از مدتی شمار جمله ها بهتر و بیش تر و واژگان پرمعناتر می شوند.

استفاده از کتاب های تصویری برای نوشتن: از کودکان بخواهید از روی تصویرها  داستان را بیان کنند. با پرسش و پاسخ، به آن ها در درک مفهوم تصویرها کمک کنید. سپس، از آن ها بخواهید داستان را بنویسند و یا برای هر دو صفحه تصویر، متن تهیه کنند.

-کارت هایی که طراحی از شعرها یا حکایت های شاعران و نویسندگان است یا کارت هایی با موضوع یکسان مانند کتابخوانی یا داستان های مولوی را در اختیار کودکان قرار دهید و از آن ها بخواهید درباره ی یک یا چند کارت که به هم ارتباط می دهند، بنویسند و نوشته شان را بخوانند. بعد، شما شعر یا داستان اصلی را برای شان بخوانید.

- می توانید تصویرهای یک کتاب، یا تصویرهایی  دلخواه را که رویدادی را بیان می کنند، زیراکس کنید و به دیوار بزنید. از کودکان بخواهید آن ها را تماشا کنند و درباره ی آن رویداد بنویسند.

- می توان فقط یک تصویر در برابر دید کودکان قرار داد و از آن ها خواست آن را تفسیر کنند و درباره اش بنویسند.

- از کودکان بخواهید نقاشی کنند. سپس درباره ی نقاشی های شان بنویسند.
 
استفاده از موسیقی:
- یک موسیقی ملایم یا تند یا.... برای کودک پخش کنید. پیش تر بگویید خوب به موسیقی گوش کند. پس از پخش موسیقی از او بخواهید احساسات و افکارش را هنگام شنیدن موسیقی و پس از آن بنویسد.

- با پخش یک موسیقی خیال انگیز، به کودکان کمک کنید تخیّل شان را گسترش دهند. نخست عضلات خود را شل کنند، نفس عمیق بکشند، چشم ها را ببندند و به ۲۰ سال بعد بروند یا به ۵ سال پیش. به منطقه ای زیبا بروند، به آسمان، روی ابرها و.... بعد دیده ها و شنیده ها و تصورات شان را بنویسند.

- کاغذ رول روی زمین پهن کنید. کودکان را دور آن بنشانید. موسیقی ملایمی پخش کنید و از کودکان بخواهید هرکدام جلوی خودشان در حال شنیدن موسیقی خطوطی روی کاغذ بکشند. بعد یک موسیقی تند پخش کنید و از آن ها بخواهید باز همین کار را بکنند. سپس، از هر کودک بخواهید از خط هایی که جلویش کشیده است شکل هایی بیرون بیاورد، شاید موش، سیب، خرگوش، هویج، مسواک و.... به هر حال تنوعی از شکل ها.  سپس، آن ها را رنگ کنند و با ارتباط دادن شکل ها به هم، یک داستان بنویسند. اغلب، نوشته های جالبی از این کار در می آیند.

بلندخوانی:
بعد از خواندن قصّه های قومی، داستان های فانتزی و داستان های واقعگرا، می توانید از کودکان بخواهید داستان مورد علاقه خودشان را بنویسند. "خاله سوسکه "یا "شنگول و منگول "را با رویدادها و پایانی که خودشان دوست دارند بنویسند.

- فکر خودشان را به کار بیندازند و پرسش هایی از قهرمانان داستان بکنند و برای پاسخ گفتن، روایت خود از قصّه را بنویسند.

- در قسمتی از بلندخوانی توقف کنید و از کودکان بخواهید درمورد رویدادهای بعدی داستان و پایان احتمالی آن بیندیشند و بقیه ی داستان را خودشان بنویسند. فرصتی فراهم کنید که همه نوشته شان را بخوانند و بعد بقیه ی داستان را بلندخوانی کنید. کودکان از درست بودن بعضی پیش بینی¬های شان غرق لذّت می شوند و انگیزه ی قوی تری برای نوشتن پیدا می کنند.

-از کودکان بخواهید احساسات و اندیشه هایی را که از شنیدن داستان دارند، بنویسند.

-از آن ها بخواهید، بنویسند اگر جای فلان شخصیت داستان بودند، چه می کردند؟

- نوشته های طنز بخوانید و سپس از آن ها بخواهید که به طور گروهی یک طنز بنویسند. از کودکان بخواهید داستان را از زبان شخصیت های دیگر بنویسند.

تحلیل عناصر داستان:
تحلیل عناصر داستان، انگیزه ی خوبی برای نوشتن ایجاد می کند. وقتی کودکان پیرنگ یک داستان را می نویسند یا شخصیت های آن را با توجه به مطالبی که خوانده اند تحلیل می کنند، برای نوشتن انگیزه دارند.

-می توانیم از کودکان بخواهیم برشی از داستان را به شکل نمایشنامه درآورند. نقش هر کس نوشته شود و آن را اجرا کنند.

دریچه های آموزندگی:
کودکان را به طبیعت ببریم. درباره رود، کوه، درخت، جنگل، آسمان، گل و.... با آن ها گفت وگو کنیم و بخواهیم فکر کنند از هر کدام از این¬ها چه چیز می آموزند. اگر این کار را گروهی انجام دهند، بهتر است. کودک رفته رفته می آموزد که درباره سودها و ویژگی¬های هر چیز فکر کند. دریچه آموزندگی فقط طبیعت نیست، همه چیز می¬تواند باشد، مانند یک مداد، میز، دیوار، فرش و....
سپس از آن ها بخواهید جمله هایی مانند جمله ی زیر را کامل کنند:  
              مثل ..... باش چون..................................
 
بازدیدها و مشاهده ها:
دیدار از کتابخانه، موزه، نمایشگاه یا حتّی یک محیط ساختمانی می تواند به کودکان برای نوشتن انگیزه بدهد. این که به کودکان بگویید امتیاز نوشته تان در ریز دیدن است پس چیزهایی را که دیگران ندیده اند، ببینید، کمی از واقعیت وارد خیال شدن و کوتاه تر نوشتن است و آن ها را به دقت بیش تر وا می دارد. در این مورد می توان به آن ها تمرین داد، به جای جمله ی" آجر افتاد"، می توان گفت "آجر دلش نمی خواست بالا برود، پس خودش را به زمین پرت کرد".

استفاده از چیزهای روزمره:
-از کودکان بخواهید درباره ی اشیای ملموس بنویسند، مثلاً گلدان گوشه ی کلاس یا تخته سیاه یا کاغذ پاره¬ای که وسط کلاس افتاده است.

-چیزهای متفاوت در دیدرس کودکان قرار دهید و از آن ها بخواهید شباهت ها و تفاوت های آن ها را بنویسند.  

-موضوعی طرح کنید، مانند یک قانون مدرسه یا نشست کتابخوانی و از آن ها بخواهید به طور گروهی نقاط ضعف و قوّت آن را بنویسند.

-از آن ها بخواهید پابرهنه روی چمن ها راه بروند، دراز بکشند و به شرشر آب، خواندن پرندگان، صدای باران و.... گوش بسپارند. لحظه ای بیندیشند و بعد درباره احساس شان بنویسند.

-پرسشگری درباره یک موضوع: هر گروه، پرسش هایی درباره یک موضوع طرح کنند، پاسخ آن ها را کنار هم بنویسند. احتمالاً جابه جا کنند و متن شان را درباره موضوع بخوانند.

-دستور تهیّه ی یک غذا، شیرینی یا کاردستی را بنویسند.
 
-درباره ی یک روز مطلوب در مدرسه بنویسند.
 
-در مورد یک موضوع اطلاعات جمع کنند.
 
-آن چه را در راه مدرسه می بینند، بنویسند.
 
-موضوع "همسایه های ما" انگیزه ی خوبی برای نوشتن است. کودکان و به ویژه نوجوانان، چیزهایی از همسایه¬های شان در ذهن دارند که از بازگوکردن آن لذّت می برند.

-سرگذشت کسی را که در فامیل شان به او احترام می گذارند، بنویسند.

خواندن شعر:
خواندن شعر می تواند انگیزه ی خوبی برای نوشتن باشد. نوشتن صفت یا صفت ها برای یک اسم، کنش برای آن، واژه های هم وزن و هماهنگ، انگیزه ی خوبی برای نوشتن ایجاد می کند.

-کارگاه شعر سرایی داشته باشید. به کودکان بیاموزید که شعر گفتن کار سختی نیست.

-شعر را با احساس و بلند بخوانید و از کودکان بخواهید احساس و اندیشه ی خود را درباره ی آن بنویسند.

-شعری در اختیار کودکان قرار دهید تا حسّی را که از خواندن آن پیدا می کنند، بنویسند.

-یک شعر روایی را به شکل داستان به نثر نوشتن، معمولاً انگیزه ی خوبی برای نوشتن است.

اجرای برنامه صندلی داغ:
برای آشنا شدن دانش آموزان با نویسندگان، شاعران، هنرمندان و دانشمندان، یک نفر نقش او را به عهده می گیرد و اطلاعات لازم درباره آن شخصیت را گردآوری می کند و می نویسد. دانش آموزان که از جلسه پیش در جریان  این برنامه قرار گرفته اند، پرسش های خود را از او می کنند. در پایان جلسه، با استفاده از پرسش ها و پاسخ ها، درباره ی آن شخصیت می نویسند.
 
خاطره نویسی:
در یک نشست، کودکان را در حالتی کاملاً آزاد و راحت با چشم های بسته، به دوران گذشته ی زندگی شان می بریم: نخستین روزی که به مهدکودک رفتند، خاطرات پیش از دبستان، نخستین روز دبستان، خاطرات دبستان و.... از آن ها می خواهیم دورترین خاطره ی خود را به یاد آورند و بنویسند. نوشته های شان را مرتب کنید و در یک جلسه ی کتابسازی، کتاب "خاطرات من" را بنویسید.

-نظرشان را در مورد خودشان بنویسند. ویژگی های جسمی و روحی خود را روی کاغذ بیاورند.

-اگر خاطره بدی دارند، دل شان می خواست آن خاطره چگونه باشد، تا خوش شان بیاید.

-از پدر و مادر، دوستان و دیگر آشنایان بخواهید خاطراتی را که از کودکی آن ها دارند، نقل کنند و خودشان بنویسند.

-از پدر و مادر، خواهر یا برادرشان بخواهند نظرشان را درمورد آن ها بگویند.
 
احساسات و اندیشه ها:
بنویسند چه چیزهایی را دوست دارند؟ از چه چیزهایی بدشان می آید؟ دل شان می خواهد پدر، مادر یا خواهر و برادرشان چگونه بودند؟ چه برنامه هایی را دوست دارند؟

-اگر دو روز بیکار باشند، دوست دارند چه کار کنند؟
-اگر یک روز آموزگار یا مدیر کلاس باشند، چه می کنند؟
-نامه ای به خدا بنویسند، چه آرزوهایی دارند؟
-خودشان را در بیست سال دیگر مجسّم کنند. کجا هستند؟ چه می کنند؟ سرگرمی ها و دلخوشی های شان چیست؟ راضی هستند یا نه؟

ایجاد فرصت برای گسترش تخیّل:
-"جان بخشی" به اشیا یکی دیگر از انگیزه های نوشتن است.
-از کودکان بخواهید فکر کنند وقتی از کلاس بیرون بروند، میز یا صندلی یا تخته سیاه چه می گویند؟ درباره اش بنویسند.
-گفت وگوهایی بین مردم دو زمان مختلف بنویسند.
-از کودکان بخواهید با بازیافت، یک کاردستی به دلخواه خود درست کنند و سپس داستانی واقعی یا تخیلی بنویسند درباره ی "آن چه من ساخته ام"
-آموزش آرایه های ادبی و تمرین روی آن ها انگیزه برای نوشتن ایجاد می کند. کارهای دیگری هم می توان انجام داد، همچون نوشتن مطالب مورد نیاز درباره یک موضوع با استفاده از فرهنگنامه و واژه نامه.
-از کودکان بخواهید از کتاب های موجود در خانه شان فهرست برداری کنند. به اخبار گوش کنند و مهم ترین آن ها را بنویسند.
-نوشتن مقصود نویسنده یک کتاب، شایستگی نویسنده، جذابیّت و کشش داستان او، مفید و درست بودن محتوا و....  آن را نقد کنند.
-با عبارتی مثل "من توانایی هایی دارم که...." از کودک بخواهید یک بند آن را ادامه دهد.
-بعضی بازی ها نیز برای نوشتن انگیزه ایجاد می کنند.
-از کودکان بخواهید به شکل گروهی، ویژگی های گروه سنی خودشان را بنویسند.

برای موثّرتر بودن تمرین های نوشتن، به موارد زیر توجّه کنید:
-اگر نوشتن فردی است، اجازه ندهید با همدیگر مشاوره کنند.
-اگر یک گروه باید بنویسند، فرصت مشاوره با هم را به گروه بدهید.
-برای کودکان، هنگام نوشتن، فضای آرام و تمرکزدهنده به وجود بیاورید.
-حتماً به هر کودک یا گروه فرصت بدهید نوشته اش را بخواند. خود این کار برای نوشتن ایجاد انگیزه می کند.
-وقتی کودکی نوشته اش را می خواند، به او آموزش ندهید. نکاتی را که می خواهید به کودکان بیاموزید در جلسه دیگری بدون ارتباط با نوشته افراد آموزش دهید.
-توجّه داشته باشید که هنگام خواندن نوشته ها، همه به هم گوش بدهند.
-توجّه داشته باشید که در نوشتن، جرئت قلم روی کاغذ گذاشتن بسیار مهّم تر از درست نوشتن است. پس ایراد نگیرید و همه را تشویق کنید.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:54 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نکاتی در مورد پرورش خلاقیت و ایده پردازی

بازديد: 163

نکاتی در مورد پرورش خلاقیت و ایده پردازی

همه کودکان در اطلاع از اینکه دنیا چگونه کار می‌کند خلاق هستند. اما در این میان به نظر می‌رسد بعضی از بچه‌ها از دیگران خلاق ترند. بعضی از بچه‌ها خلاقیت را در زمینه‌های خاصی به نمایش می‌گذارند. معمولا گفته می‌شود که این بچه‌ها در زمینه‌هایی به شدت خلاق هستند.پرکینز به شش ویژگی خاص در اشخاص به شدت خلاق اشاره کرده است. با توجه به نظریه پرکینز کودکان خلاق مترصد زیبایی هستند. کودکان خلاق می‌توانند به راحتی مسایل را شناسایی کنند. آن‌ها مسایل را با انعطاف پذیری از میان برمی دارند.
 
اندیشمندان خلاق، عینی هستند. آن‌ها نه تنها کارشان را تحلیل می‌کنند، بلکه به انتقاد دیگران توجه دارند. کودک خلاق تن به قبول ریسک می‌دهد؛ از انگیزه فراوان برخوردارست و برای ارضاء نیازهای شخصی میل به خلاقیت دارد.اغلب اوقات اگر کمی وقت و حوصله کنیم متوجه وجود خلاقیت در بچه‌ها می‌شویم. بهترین زمان برای اطلاع از خلاقیت کودکان، تماشای آنها به هنگامبازی است. کودک را در حالی که آزادانه و فارغ البال با مواد و اسباب بازی‌هایش سرگرم بازی است تماشا کنید. کودکان خلاق اغلب برای هر یک از وسایل بازی خود موارد استفاده متفاوتی پیدا می‌کنند و قبل از اینکه از وسیله ای به سراغ وسیله دیگر بروند از آن به انواع مختلف استفاده می‌نمایند. کودک خلاق اغلب از منابع خود به انواع و اشکال مختلف و گاه حیرت انگیز استفاده می‌کند. ممکن است یک جعبه خالی برای کودک خلاق ارزشی به مراتب بیش از بهترین و پیچیده‌ترین اسباب بازی‌ها داشته باشد.

 بزرگترها می‌توانند از کودک سوال کنند و بعد به دقت و با حوصله به جواب‌هایش گوش بدهند. کودکان خلاق اغلب با آب و تاب حرف می‌زنند. ذکر جزییات یک ماجرا و به تفضیل سخن گفتن می‌تواند نشانه قدرت خیال و تصور زیاد باشد.بزرگ‌ترها باید به این مهم توجه داشته باشند که کودکان خلاق ممکن است رفتارهایی را به نمایش بگذارند که گاه چالش برانگیز هستند.
 
- دقت و توجه شدید در گوش دادن،مشاهده کردن،یا انجام دادن کاری: نشنیدم مرا برای خوردن شام صدا بزنید.
 
- شور و نشاط و مشغولیت‌های شدید جسمانی: دارم فکر می‌کنم نمی‌توانم قرار بگیرم.
 
- استفاده از قیاس در صحبت: احساس می‌کنم یک پیله هستم که می‌خواهم به یک پروانه تبدیل شوم.
 
- عادت به وارسی منابع مختل: مامان! من هم کتاب خواندم،هم تلویزیون تماشاکردم و هم از معلم سوال کردم اما هنوز نمی‌دانم خدا کجا زندگی می کند.
 
- نگاه کردن با دقت به اشیاء: اما این هزار پا که فقط نود و نه پا دارد.
 
- اشتیاق صحبت کردن درباره کشفیات با دیگران: می‌دانی چه شد،حدس بزن .....
 
- ادامه انجام برنامه بعد از تمام شدن وقت: مامان،حتی زنگ تفریح هم نقاشی کردم تا کارم تمام شود.
 
- پی بردن به روابط در چیزهایی که به ظاهر با هم بی ارتباط‌اند: می‌دانی چیه،کلاه جدیدت شکل یک پروانه است.
 
- فکرکردن به چیزی که مثلا در یک برنامه تلویزیونی نشان داده‌اند: می‌دانید فردا می‌خواهم در باغچه دنبال طلا بگردم.
 
- کنجکاوی زیاد برای سر درآوردن از امور: خواستم بدانم که حیاط از بالای پشت بام چگونه دیده می‌شود.
 
- استفاده از اکتشاف یا یک تجربه: فکر کردم اگر آرد و آب را با هم ترکیب کنیم نان ساخته می‌شود،اما دیدم که یک تکه خمیر سفید شد.
 
- بروز هیجان در صدا در اثر یک اکتشاف: با آب و آرد خمیر درست می‌کنند.
 
- عادت به سوال و آزمودن نتایج: می تونم با آب و صابون حباب درست کنم؟
 
- صداقت و میل شدید به اطلاع یافتن از امور: مامان امیدوارم از این حرف ناراحت نشوید، اما فکر می‌کنم عمو نوروز وجود خارجی ندارد.
 
- عمل مستقل: درباره مسابقات اتوموبیل رانی کتاب جالبی پیدا نکردم،خودم در این باره یک انشا ء می‌نویسم.
 
- جسارت در گفتار: به نظر من بچه‌ها باید حق رای داشته باشند.
 
- دقت نظر: تا کارم را تمام نکنم نمی‌توانم با شما بازی کنم.
 
- استفاده از نظریات و اشیاء برای دستیابی به یک هدف: قصد دارم با این نخ و این مداد یک دایره بکشم.
 
- طرح سوال: وقتی برف آب می‌شود رنگ سفید برف کجا می‌رود.
 
- میل به اطلاع یابی و کشف احتمالات: فکر می‌کنم این لنگه کفش پاره به درد گلدان شدن می‌خورد.
 
- یادگیری به ابتکار خود: دیروز به کتابخانه مدرسه رفتم و به همه کتاب‌هایی که درباره دایناسورها نوشته شده بود نگاه کردم.
 
- طرح سوالات عجیب: راستی اگر حیوانات آدم می‌شدند و آدم‌ها حیوان، چه اتفاقی می‌افتاد؟
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت: 8:53 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس