تحقیق و پروژه رایگان - 131

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

رابطه محبت و هوش

بازديد: 199

رابطه محبت و هوش

نوازش موضوع بسیار مهمی است که در گذشته به عنوان یک اصل اساسی و ضروری مورد توجه قرار نمی‌گرفت چراکه تصور می‌شد خلأ آن هیچ مشکلی را به همراه نخواهد داشت. این در حالی است که پژوهش‌های متعدد و گسترده سال‌های اخیر به تأثیرات شگرف و همه جانبه نوازش تأکید دارند. در همین راستا دو گروه از کودکان کمتر از دو سال مورد بررسی قرار  گرفتند و مشخص شد کودکانی که در شیرخوارگاه نگهداری می‌شوند در مقایسه با کودکانی که توسط  پرستار یا پدر و مادر تربیت می‌شوند، به‌‌رغم بهره بردن از فاکتورهای بهداشتی یکسان، از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردار هستند که دلیل این واقعیت به موضوع مهم نوازش بستگی دارد.  این پژوهش نشان داد کودکان شیرخوارگاه به دلیل دریافت نکردن نوازش نسبت به سایر کودکان، با بیماری‌های بیشتری مواجه می‌شوند برای همین تیمی از پرستاران استخدام شدند تا هر روز و در زمان مشخص کودکان شیرخوارگاه را نوازش کنند و موضوع قابل توجه این بود که کودکان تحت بررسی کمتر در معرض بیماری‌های مختلف قرار گرفتند.
 
نتیجه این تحقیقات ثابت کرد نوازش، موجب ترشح یکسری از انتقال دهنده‌های عصبی در بدن می‌شود که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، احساس لذت و شادابی را همراه دارد ضمن اینکه از لحاظ علمی هم مشخص شده کودکانی که نوازش می‌شوند سرحال و شادتر هستند و کمتر در معرض اضطراب و افسردگی قرار می‌گیرند از این رو کودکانی سالم تر و قوی تری هستند.اینگونه شد که نوازش به عنوان یک اصل ثابت فرزند پروری در نظر گرفته می‌شود و همانقدر که تغذیه کودک بسیار مهم است نوازش هم مهم تلقی می‌شود و به کارکرد درست سیستم اعصاب رشد اجتماعی و کاهش بروز اختلالات در وی می‌انجامد.

سیناپس‌ها و نورون‌های مـــغزی از طریق حواس پنج گانه تقویت می‌شوند و واژه باهوش به کودکانی اطلاق می‌شود که حواس پنج گانه آنها بخوبی تحریک و تقویت شده باشد و از آنجا که حس لامسه یکی از این حواس است، مورد نوازش قرار گرفتن در کودکی یکی از عواملی خواهد بود که موجب تحریک نورون‌های مغزی و رشد هوش کودک خواهد شد.

در همین خصوص می‌توان به اختلال یادگیری در دوران کودکی اشاره کرد  که معمولاً کودکان دارای اختلال یادگیری از حس لامسه ضعیف تری برخوردار هستند که در مورد این کودکان به احتمال زیاد می‌توان گفت با تقویت حس لامسه این کودکان، قسمتی از مراکز مغزشان که با هوش ریاضی و یادگیری در ارتباط است تحریک و تقویت می‌شود.موضوع دیگری که با نوازش کردن در دوران کودکی مرتبط است، به اختلالات دوران بزرگسالی باز می‌گردد. در همین راستا  بخشی از دلایل بروز رفتارهای سالم یا ناسالم در دوران بزرگسالی به این مقوله باز می‌گردد که فرد تا چه حد خود و دیگران را دوست دارد. همدلی، دوست داشتن خود و احساس ارزشمند بودن موضوعی است که در کودکی و از تربیت و رفتار والدین آموخته می‌شود و کسی که در دوران بزرگسالی از این مباحث اخلاقی پیروی می‌کند بدون شک در دوران کودکی مورد توجه، محبت و نوازش قرار گرفته است و در مقابل کودکی که از نوازش و محبت محروم بوده است، با خود گمان بد کرده و تصور می‌کند دوست داشتنی نیست، به همین دلیل وقتی بزرگ می‌شود یا دیگران را خوب و خود را بد می‌پندارد و با سرویس دادن به دیگران خود را حقیر و وابسته به آنها نشان می‌دهد یا اینکه هم خود و هم دیگران را بد دانسته و شروع به بروز رفتارهای آسیب زا می‌کند و با تصور اینکه دنیای خودش بد است برای دیگران هم دنیای بدی را می‌سازد.

نوازش یک شیوه محبت کردن است و کودکانی که نوازش می‌شوند در ابراز محبت به خود و دیگران بخوبی عمل کرده و حتی این محبت را به جوجه یا عروسک خود هم ابراز می‌کنند. علاوه بر این از رشد اجتماعی بالایی در کودکی و بزرگسالی برخوردار هستند زیرا الگوی  ارتباطی درستی را تجربه می‌کنند، اما گروه مقابل این کودکان پرخاشگر، غمگین، عصبی و تنها تر هستند و حتی در دوران بزرگسالی، محبت کردن و استفاده از الفاظ محبت‌آمیز برایشان مسخره به نظر می‌رسد  چرا که ساده ترین رفتار محبت‌آمیز را که همان نوازش است  تجربه نکرده‌اند.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:34 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

رکورد 6 دقیقه ای نابغه کوچولوی ریاضیات

بازديد: 107

رکورد 6 دقیقه ای نابغه کوچولوی ریاضیات

والدین کودک نابغه ایرانی پس از کسب  مقام قهرمانی فرزندشان در مسابقات جهانی محاسبات ذهنی از مشکلات و چالش هایی که این روزها زندگی او را دستخوش فراز و نشیب می‌کند سخن گفتند. علی عرشیا وظیفه شناس  6 ساله، آذر ماه امسال در مسابقات بین‌المللی چرتکه‌ای که با حضور 11 هزار دانش آموز از 60 کشور جهان در هندوستان برگزار شد ، کسب  رکورد پاسخ دادن به 200 سؤال محاسباتی را در 6 دقیقه از آن خود کرد ، این در حالی است که پیش از این رکوردداران این مسابقه توانسته بودند در مدت زمان  8 دقیقه این محاسبات را انجام دهند.
 
علی عرشیا می‌گوید، آذر ماه امسال برای شرکت در مسابقه  محاسبات ذهنی ریاضیات به هندوستان رفتم،  در این مسابقه  من باید 200 سؤال را در مدت زمان کمتر از 8 دقیقه پاسخ می‌دادم. برای نخستین بار موفق شدم رکورد جهانی را در شش دقیقه بشکنم. محمد رضا وظیفه شناس پدر علی عرشیا  می‌گوید، هدف از این مسابقه برآورد  سرعت کودکان در محاسبه ذهنی یک سری اعداد اعلام شده بود و مسابقه بار علمی زیادی داشت اما آنچنان که برنامه‌های ورزشی در ایران خبر ساز می‌شوند سر و صدا نکرد و هیچ حمایتی از برنده مسابقه نشد.  محمد رضا وظیفه شناس، پدر پسر نابغه ایران دارای دکترای تخصصی  فیزیولوژی میوه بوده و مادر وی نیز فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی و در  این رشته تدریس می‌کند.

محمد رضا وظیفه شناس می‌گوید، به نظرمن خیلی از بچه‌های ایران از هوش و استعداد بالایی برخوردار هستند  اما معمولاً  این استعداد به  مسیر صحیحی هدایت پیدا نمی‌کند. متأسفانه در کشور ما آن چنان که انتظار می‌رود از کودکان تیزهوش و نابغه حمایت نمی‌شود. برای نمونه من و مادر علی عرشیا به مراکز و سازمان‌های مختلفی رفتیم تا از پسرمان حمایت‌های آموزشی لازم به عمل بیاید اما حتی بنیادهای مرتبط و مسئول  پاسخ درستی به ما ندادند  این در حالی است که عرشیا برای رقابت در دنیا و شرکت در مسابقات جهانی احتیاج دارد تا به کشورهای مختلف سفر کند و هزینه این سفرها را باید شخصاً بپردازیم چرا که  هیچ مرکزی در ایران برای او  هزینه نمی‌کند و از او حمایت نکرده است. علی عرشیا در سیستم کلاسیک  آموزشی کشور مجبور است مثل دیگر کودکان در کلاس‌های مدرسه تحصیل کند و هیچ آموزش ویژه‌ای برای بارورشدن استعدادهایش وجود ندارد. تصور می‌کنم استعدادها و افتخار آفرینی‌های پسر نابغه ایران، با وجود مقام‌های جهانی که  به دست آورده است به فراموشی سپرده شود و فکر می‌کنم  برای جوانان با بهره هوشی بالا هم هیچ برنامه‌ای در کشور نداریم. عرشیا در کلاس اول اردک‌های کتاب ریاضی اش را رنگ می‌کند درحالی که قادر است مسائل ریاضی را بخوبی حل کند.شاید بهتر باشد در کنار این آموزش‌های کلاسیک برنامه‌های فوق العاده‌ای برای پاسخگویی به ذهن کنجکاو  کودکانی مثل علی عرشیا وجود داشته  باشد.  ما در یزد دبستان تیزهوشان نداریم و با وجود اینکه بنیاد نخبگان کشور از بهره هوشی علی عرشیا تمجید کرده است ولی تاکنون اقدام خاصی در مسیر بارور شدن استعدادهای او انجام نگرفته است.
 
کشف یک نابغه
مادر پسر نابغه ریاضیات جهان می‌گوید، علی عرشیا 6 ساله تنها فرزند ما است و ازکودکی  هوش او با موقعیت‌های مختلف به چالش کشیده می‌شد، البته در ابتدا از نوزادان دیگر خیلی هم تفاوت نداشت، اما یکی از پرستاران بیمارستان می‌گفت  این نوزاد خیلی خوب ارتباط برقرار می‌کند و تمرکز خیلی خوبی دارد و حتی در همان زمان تعادل بدنی داشت مثلاً سرش را می‌توانست براحتی نگه دارد .

 این مسائل باعث شد که ما احساس کنیم ، علی عرشیا خیلی کنجکاو است البته من تصور می‌کنم،  بسیاری از بچه‌های ایران زمین هم مثل کودک من باهوش و کنجکاو هستند اما ما سعی کردیم که به این کنجکاوی‌ها پاسخ دهیم و مسیر ذهنی عرشیا را هدایت کنیم. بنابراین عرشیا را به مراکز مختلف بردیم تا با انجام تست،  بهره هوشی او مشخص شود،  پس از آن متوجه شدم که پسرمان استعداد ویژه‌ای دارد،  کم کم که بزرگ شد رفتارهایش نشان می‌داد علی عرشیا متفاوت است، او می‌توانست ارتباط اجتماعی خوبی با اطرافیان برقرار کند و حتی می‌دانست چه کلماتی را انتخاب کند  تا ارتباط صحیح تری برقرار شود. البته علی عرشیا شیطنت‌های کودکان هم سن و سالش را نیز داشت.

مریم احمدی ادامه می‌دهد،او حافظه بسیار خوبی دارد  و همیشه در جمع‌های دوستانه و فامیلی باعث شگفتی  همه می‌شود ، این مسأله ما را تشویق کرد که به پرورش و آموزش وی  از همان کودکی بپردازیم. او در محاسبات ذهنی و کار با چرتکه مهارت فوق العاده‌ای داشته و علاوه بر ریاضیات در علوم دیگر هم خصوصاً نجوم و جغرافیا استعداد ویژه‌ای دارد.  همیشه می‌گفت دلم می‌خواهد مانند شیخ ابوعلی سینا از تمام علوم آگاه شوم. برای همین سعی کردیم برای او کتاب‌های زیادی فراهم کنیم و با بردن او به اردوی علمی و مشاهده گیاهان و حیوانات بستر مناسبی برای پاسخگویی به سؤالات کنجکاومحورش فراهم کنیم. علی عرشیا در 5 سالگی، اسامی پایتخت‌های 50 کشور را نام می‌برد و از دو سالگی نیز علاقه زیادی به علوم طبیعی و ستاره شناسی نشان می‌داد. همان زمان بود که به خانه ریاضیات یزد مراجعه کردیم و از آن جا به مرکزپرورش و آموزش کودکان تیز هوش ارجاع داده شدیم. در این مرکز به ما گفتند عرشیا هوش بسیار بالایی دارد.
 
آرزوهای بزرگ ریاضیدان کوچک
علی عرشیا می‌گوید، در 5 سالگی براحتی می‌توانستم ارقام را به صورت فارسی و انگلیسی در رقم‌های بالا نوشته و عملیات جمع و تفریق انجام دهم. در حال حاضر با  20عدد دو رقمی  4 عمل ریاضی انجام می‌دهم، او ادامه می‌دهد، وقتی می‌بینم قلب مادربزرگم درد می‌کند، دوست دارم جراح قلب شوم  و به او کمک کنم. همیشه آرزو می‌کنم پزشک شوم و هرکاری از دستم بر می‌آید برای بیماران انجام دهم، مانند ابوعلی سینا، پروفسور حسابی و دکتر غریب برای ماندگار کردن نام کشورم در تلاش باشم. آرزو می‌کنم همه ماشین‌ها  و  وسایل مورد نیاز  ساخت خود ایران باشد و مردم کشورم در آسایش باشند و تمام افراد دنیا باهم دوست باشند.

پدر علی عرشیا می‌گوید  پسرم افرادی مثل پروفسور حسابی و دکتر غریب را به  خوبی می‌شناسد و آنها را الگوی راه خود کرده است اما انگار این اسطوره‌های علم و دانش به تدریج رو به فراموشی سپرده می‌شوند. امیدوارم یادمان نرود که کودکان ما در حال حاضر  نیاز به سیراب شدن از علم و دانش دارند و باید برای ذهن‌های گرسنه آنها، آذوقه فراهم کرد. این وظیفه همه کشور است که کودکان مان را که آینده ایران در دستان شان قرار دارد حمایت کنیم. من تا جایی که در توان دارم فرزندم را حمایت می‌کنم، ما تاجایی که توانسته ایم در خانه هم شرایطی را برای آموزش عرشیا فراهم کرده ایم و  در خانه کتابخانه‌ای بزرگ داریم و کتاب هایی را که هنوز خود  فرصت مطالعه اش را نداشته ایم در اختیار علی عرشیا که مشتاق خواندن است قرار داده ایم.او اطلاعات عمومی بالایی دارد، به نرم افزارهای رایانه‌ای مسلط است و براحتی پاور پوینت می‌سازد اما به انجام بازی‌های کامپیوتری هیچ علاقه‌ای ندارد.

وی ادامه می‌دهد، علی عرشیا فرزند این آب و خاک است و به رغم درخواست‌های مراکز نخبگان در خارج از کشور، دوست ندارم او جذب آن محیط‌های آموزشی شود. چرا که فرهنگ غربی زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است دیگر به وطنش باز نگردد. بسیاری از نخبگان این سرزمین با وسوسه بهره‌مند شدن از امکانات رفاهی کشورهای پیشرفته، زادگاه مادری شان را ترک کرده‌اند، اما من نمی‌خواهم فرزندم فراموش کند که ایرانی است. پس  از پایان مسابقات  هندوستان  و قهرمانی علی عرشیا کشورهای مختلف به من پیشنهاد زندگی در این کشورها را دادند  تا علی عرشیا تحت حمایت سیستم آموزشی غرب ادامه تحصیل بدهد،  اما من هرگز نمی‌پذیرم که عرشیا کشورش را ترک کند و به دلیل نبود امکانات و کمبود بودجه جذب کشورهای دیگر شود و نتواند به کشور و هموطنان خودش خدمت کند. علی عرشیا  هنگام کار با چرتکه حتی به چرتکه نگاه هم نمی‌کند و اعداد را سریع محاسبه می‌کند، در 4 سالگی بهره هوشی او را 148 اعلام کردند، وقتی می‌بینم این کودک تیزهوش است،  دلم می‌خواهد از او حمایت بشود . شرکت در مسابقات جهانی سرمایه زیادی می‌خواهد و تأمین این سرمایه به تنهایی مشکل است، هر سفر بیش تر از 10 میلیون تومان هزینه دارد ما این هزینه را شخصاً پرداخت می‌کنیم  تا اسم ایران در محافل علمی بیش از پیش بدرخشد اما این تلاش دیده نمی‌شود و برای مسئولین مدال‌آوری کودک باهوشی مثل عرشیا هیچ جذابیتی ندارد.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:33 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

بحث‌های فلسفی ریاضیات و خواندن و نوشتن را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند!

بازديد: 101

بحث‌های فلسفی ریاضیات و خواندن و نوشتن را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند!

بحث‌های فلسفی درباره حقیقت، انصاف یا مهربانی بر پیشرفت ریاضیات و خواندن و نوشتن دانش‌آموزان دبستانی تأثیری اندک و در عین حال مهم می‌گذارد. اما متخصصان هنوز نمی‌دانند که چرا چنین است. بیش از 3000 شاگرد در مدارس ابتدایی دولتی سراسر انگلستان در آزمایشی یکساله شرکت کردند. این آزمایش بخشی از مطالعاتی بود که «فلسفه برای کودکان» نام دارد. این آزمایش نشان داد که سطح [مهارتِ] خواندن و ریاضیاتِ آنها به‌اندازه دو ماه تدریس تقویت شد.
 
مطابق با یکی از ارزیابی‌های دانشگاه دورهام، این نتایج نشان می‌دهند که پیشرفت دانش‌آموزان مستعد در مدارس با تغذیه رایگان سریع‌تر است. این امر ثابت می‌کند که تکنیک مذکور «در کوتاه مدت» می‌تواند «فاصله‌ای را که بر اثر فقر، در موفقیت تحصیلی [میان کودکان محروم و بهره‌مند] به‌وجود آمده است، کاهش دهد.» در این آزمایش، منظماً جلساتی را به دانش‌آموزان 8 تا 11 ساله مقطع [ابتدایی] دوم، اختصاص می‌دادند. مشخصه این جلسات، بحث‌هایی بود که توسط دانش‌آموزان درباره موضوعاتی همچون انصاف یا خشونت پیش می‌رفت. به معلمان آموزش‌هایی خاص داده بودند که هنگام حضور کودکان در بحث، به عنوان ناظر و حکَم عمل کنند.
 
استفن گورارد (Stephen Gorard)، استاد آموزش و پرورش در دورهام و بانی این ارزیابی، چنین گفت: «به گمان من، این مطالعه جالب توجه است. تمام شاخص‌ها ـ هرچند اندک ـ اما مثبت هستند و این [آزمایش] نسبتاً کم‌هزینه است.» گورارد گفت نمی‌تواند توفیقِ مباحث را در بهبود درسی غیرمرتبط همچون ریاضیات توضیح دهد. اما به نظر وی چنین بحث‌های آزادی در کلاس‌های ابتدایی معمول نبوده و هدفش آنست که کودکان بیشتر درگیر شوند و مدرسه را لذت‌بخش‌تر یابند. به گفته وی «این رهیافت، خاص است و ثابت شده که تأثیری مثبت بر موفقیت تحصیلی دارد، اما پیش از آنکه نتایجی قاطع بگیریم، باید منتظر بازتاب [پیامدهایش] باشیم.»
 
دانشگاه دورهام برای پژوهش بیشتر، از بنیاد نوفیلد (Nuffield Foundation)، بودجه دریافت کرده است. همچنین بر اساس گزارش‌ها، رفتار و روابط کلاسی معلمان و دانش‌آموزان بهبود یافته و قوت قلب در گفتار، شکیبایی در هنگام گوش سپردن به دیگران و عزت نفس دانش‌آموزان تقویت شده است. برخی از معلمان گفتند که این بحث‌ها بر مشارکت کلاسی تأثیری مثبت داشته است و امکان دارد که در برخی از دانش‌آموزان، طرح پرسش‌های بیشتر را در تمام درس‌ها موجب شده باشد.
 
جنبش فلسفه برای کودکان در دهه 1970 و در ایالات متحده آغاز شد. گونه‌ای که در آزمایش مذکور به‌کار رفت ـ و از بنیاد موقوفه آموزش و پرورش ([EEF] Education Endowment Foundation) بودجه دریافت کرده بود ـ توسط یک مؤسسه خیریه بریتانیایی حمایت می‌شد. این مؤسسه «انجمن پیشبرد تحقیق فلسفی و تأمل در آموزش و پرورش» (Society for the Advancement of Philosophical Enquiry and Reflection in Education [Sapere]) نام دارد.
 
باب هاوس (Bob Hause)، مدیر اجرایی این مؤسسه چنین گفت: «ما بسیار خرسندیم که تنها پس از یک سال فلسفه برای کودکان ـ خصوصاً آنهایی که با محرومیت مواجهند ـ چنین نتایج مثبتی به‌دست آمده است. انتظار داریم که این منافع در سال‌های آینده نیز همچنان عاید شوند.» اما مارتین رابینسون (Martin Robinson) ـ معلم و مؤلفی که از یک آموزش کلاسیکِ به‌روز بر مبنای دستور زبان، دیالکتیک و خطابه پشتیبانی می‌کند ـ می‌گوید استفاده از بحث فلسفی در صورتی بهبود خواهد یافت که مدارس آن را در دروس دیگر اتخاذ کنند. به گفته رابینسون «این بحث نباید صرفاً به فرصت سخن گفتن منحصر شود. این تکنیک‌ها باید بخشی از رویکرد ما به آموزش باشند. در این‌صورت آموزشی بسیار قوی‌تر خواهیم داشت.»
 
در بخش دیگری از این پژوهش جدید که EEF بودجه‌اش را تأمین کرده بود، طرحی برای بهبود مهارت‌های خواندن و نوشتن در کودکان خانواده‌های کم‌درآمد تنظیم شد.  نتایج مثبتی که این طرح نشان می‌داد، اندک بود. هدف از این مطالعه، بررسی «شکافِ شناختی» میان کودکان محروم و بهره‌مند، با فراهم آوردن فهم و شناختِ پس‌زمینه‌ای آنان بود که مورد تأیید یکی از استادان آمریکایی به‌نام ای دی هرش (E. D. Hirsch) قرار داشت. اما این گزارش روشن کرد که «ظاهراً معلمان به‌قدر کافی از درس شناخت ندارند تا بتوانند بحثی عمیق و جذاب درباره مواد مندرج در برنامه آموزشی را پشتیبانی کنند.»
 
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:32 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

سحرخیزی بدون ساعت شماطه‌دار/ آشنایی با آیزاک آسیموف

بازديد: 183

سحرخیزی بدون ساعت شماطه‌دار/ آشنایی با آیزاک آسیموف

آیزاک آسیموف، دوم ژانویه سال 1920 میلادی در روسیه به دنیا آمد و در کودکی به آمریکا مهاجرت کرد. آسیموف در طول 72 سال زندگی توانست 500 عنوان کتاب در سبک‌ها و موضوعات مختلف تألیف کند. «سری‌ بنیاد» که در ایران با عنوان «امپراتوری کهکشانی» منتشر شده و «قوانین سه‌‌گانه رباتیک» از معروف‌ترین کتاب‌های وی در عرصه جهانی است. براساس «دائره‌المعارف بریتانیکا» آسیموف واضع واژه رباتیک است. شهرت جهانی این نویسنده پرکار موجب شده تا پنج‌ هزار و بیستمین سیارک کشف شده در دو مارس 1981 را به نام این دانشمند با‌ عنوان آسیموف 5020 نامگذاری کنند.
 
ساعت شماطه‌داری که هیچ‌گاه کوک نشد
بخشی از نوجوانی آسیموف به کار در شیرینی‌فروشی پدرش گذشت. زمانی که برای اثبات زبر و زرنگی‌ به پدر هر روز بلافاصله از مدرسه به سرعت به مغازه بازمی‌گشت و به کار مشغول می‌شد. سحر‌خیزی وی که میراثی از دوران نوجوانی اوست، تا پایان عمر وی حفظ شد. آسیموف 50 سال بعد در کتاب زندگی‌نامه خود از آن زمان این چنین یاد می‌‌کند: «برای من مایه غرور است که هر چند ساعت شماطه‌داری دارم، اما هیچ‌گاه آن را کوک نمی‌کنم و ساعت 6 صبح خود از خواب بیدار می‌شوم، من هنوز به پدرم ثابت می‌کنم که آدم تنبلی نیستم.»

 
آرزوی پرواز در پهنه خیال
«بن بوا» ویراستار کتاب‌های آسیموف به نقل از وی درباره آرزوی نویسنده کتاب‌های «غارهای پولادی» و «الیجاه بیلی» گفته بود: «آیزاک می‌گوید دوست دارد در فضا و در پهنه آسمان‌ها پرواز کند، اما فقط در تخیلش.»   وی در سال ۱۹۳۹ میلادی از دانشگاه کلمبیا دانش‌آموخته شد و در سال ۱۹۴۸ میلادی در رشته بیوشیمی دکترا گرفت و به عضویت هیات علمی دانشگاه بوستون درآمد. از سال ۱۹۵۸ میلادی تدریس را کنار گذاشت و به‌صورت تمام‌وقت به نوشتن پرداخت و درآمد نویسندگی‌اش از حقوق دانشگاه بیشتر شده بود. با داشتن حق تصدی حتی در چنین شرایطی عضو هیات علمی باقی‌ ماند و همین حق تصدی در کتاب «آزمایش مرگ» نقش مهمی بازی کرد.
 
آسیموف از زبان «آسیموف ایران»
اسفندیار معتمدی، رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی ‌-‌ آموزشی معلمان فیزیک ایران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران درباره کتاب‌‌های آیزاک آسیموف می‌گوید: آسیموف از بزرگ‌ترین مروجان علم در جهان به‌ویژه برای جوانان است. از سوی دیگر به دلیل توجه به زندگی‌نامه دانشمندان، تاریخ علم در آثار این نویسنده جلوه خاصی دارد. آسیموف قلم‌ ساده‌‌ای داشت و در زمینه‌های مختلف نجوم، فیزیک، شیمی و حتی در حوزه دانشگاهی کتاب‌ دارد.
 
وی ادامه داد: بیشتر کتاب‌های این نویسنده در ایران ترجمه و منتشر شده است. توجه آسیموف به جنبه‌های تاریخی، کتاب‌های وی را ممتاز کرده است؛ رویکردی که مایه اصلی علاقه‌مندی مخاطبان است. وی در دامنه گسترده‌ای از موضوعات از کودکان گرفته تا درسی دانشگاهی، کتاب نوشته‌ است. از وی کتاب‌هایی در نقد مسائل فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، اخترشناسی، طنز، شکسپیر، کتاب مقدس و موضوعات زیاد دیگر نیز چاپ شده‌ است.
 
راز مرگ خالق «روبوت‌های سپیده‌دم» 
علت اصلی مرگ آیزاک آسیموف 10 سال بعد از مرگش از زبان همسرش جنت و پسرش روبین علنی شد. دلیل مرگ این نویسنده در سال 1992 عارضه قلبی اعلام شد و این در حالی است که نگرانی از واکنش‌های عمومی موجب شد تا ابتلا به ایدز آسیموف بعد از یک دهه و تا زمان مرگ پزشکان معالج وی مخفی بماند. به گفته خانواده آسیموف تزریق خون آلوده در زمان جراحی قلب، علت اصلی ابتلا وی به بیماری ایدز بود.
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:31 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

تأثیر نوسانات خلقی بر خلاقیت

بازديد: 177

تأثیر نوسانات خلقی بر خلاقیت

شیوه بروز هیجانات و نوع هیجان هایی که افراد در موقعیت‌های مختلف نشان می‌دهند، عامل اصلی تفاوت میان خلاق‌ها و سایر افراد است. در آخرین تحقیقات انجام گرفته مشخص شد، هیجان‌های مثبتی که معمولاً در رفتارهای هنرمندان مشاهده می‌شود عامل شکوفا شدن خلاقیت آنها است که این مسأله وجه تشابه در افراد با هوش هیجانی بالا، موفقیت در کار و خلاقیت است.
 
 این بررسی‌ها نشان داد، مدارهای عصبی مرتبط با خلاقیت در مغز در زمان بروز هیجان‌های مثبت تغییر پیدا می‌کند. در واقع  بروز هیجان‌های مثبتی که منجر به بروز رفتارها و صفاتی مانند خوش بینی، سازش پذیری  و خود کنترلی می‌شود  و به دنبال آن پیدایش هیجانات منفی که به غم یا نا کارآمدی ختم خواهد شد  با نو‌آوری و خلاقیت در افراد ارتباط دارد.  پژوهشگران دانشگاه آکسفورد پس از انجام آزمایشات طولانی  به مدت 5 سال بر گروهی از هنرمندان و افراد خلاق در زمینه‌های مختلف متوجه شدند، بالا و پایین رفتن هیجانات و نوسانات خلقی که افراد را از شادی به سمت غم می‌برد در انجام کارهای مبتکرانه نقش مهمی دارد.

به این صورت که گروهی از افراد که نوسانات خلقی در آنها بیشتر گزارش شد، در مقایسه با کسانی که به طور ثابت از شیوه‌های هیجانی مثبت یا منفی در تعاملات روزانه استفاده می‌کردند، خلاق تر  معرفی شدند.   محققان انعطاف پذیری بالای مغز و نوع عملکرد مدار‌های مغزی مرتبط با خلاقیت را عامل اصلی، ارتباط نوسانات هیجانی و بروز رفتارهای نوآورانه  دانستند.

 در تحقیقات قبلی مشخص شد، افرادی که از شیوه‌های هیجانی متضاد در تعاملات فردی خود استفاده می‌کنند و خلق و خوی ثابتی ندارند بهتر می‌توانند با استرس مقابله کنند اما پژوهش‌های نوین این تغییرات مغزی را عامل تأثیر گذار بر کیفیت تحصیلی، شغلی و ارتباطی افراد معرفی می‌کند.
 
منبع
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 25 اردیبهشت 1395 ساعت: 9:30 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1652

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس