اقدام پژوهی دوره ابتدایی - 3

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

اقدام پژوهی کاهش نارساخوانی دانش اموز پایه دوم با روش مداخله ی شناختی رفتاری

بازديد: 71

چکیده اقدام پژوهی:

عنوان پژوهش: چگونه توانستم با روش مداخله ی شناختی - رفتاری موجب کاهش نارساخوانی دانش آموزانم در پایه دوم شوم؟

رده موضوعی: روان شناسی

دوره تحصیلی: ابتدایی

محل پژوهش: مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری توانا

 

هدف پژوهش :

1- افزایش حافظه فعال در دانش آموزان نارساخوان پایه دوم، که به مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مراجعه کرده اند.

۲- با نشان دادن توانایی ها و شایستگی های دانش آموزانم موجبات ایجاد تغییر در قضاوت کلی و ارزش گذاری در مورد خویشتن را در آنها به وجود آورم.

٣- با استفاده از روش مداخله ی شناختی - رفتاری دانش آموزان با کارکردهای شناختی بد خویش آشنا شده و در صدد یافتن راهکارهایی برای حل مشکل خود خواهند آمد.

پرسش پژوهش:

1- آیا مداخله ی شناختی - رفتاری برا دراک شایستگی دانش آموزان نارساخوان مؤثر است؟

۲- آیا مداخله ی شناختی - رفتاری بر حافظه ی فعال دانش آموزان نارساخوان مؤثر است؟

توصیف وضعیت موجود:

دانش آموزانی که به این مرکز ارجاع داده می شوند، از طریق معلمان کلاس خود مورد شناسایی اولیه قرار می گیرند. سپس به همراه والدینشان با در دست داشتن کپی شناسنامه سلامت، کپی شناسنامه و معرفی نامه از مدیر مدرسه به مرکز توانا مراجعه می کنند. در مدت ۱۱ سال سابقه ی آموزشی ام در مرکز توانا هر ساله نزدیک به ۲۶ دانش آموز در پایه های مختلف از اول تا ششم را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت پذیرش در آزمون ورودی ( آزمون هوشی وکسلر) مورد بازآموزی قرار می دهم. هر دانش آموز پس از ارزیابی اولیه مورد بررسی های تکمیلی با آزمونهای معلم ساخته ای همچون روان خوانی و درک متن، دیکته، ریاضی و در صورت لزوم آزمونهای تکمیلی همچون آزمون خواندن و نارساخوانی نما قرار خواهد گرفت. در این سال ها حتی زمان هایی که والدین یا معلمان مدارس دانش آموزان را با مشکل دیکته یا ریاضی به نزد من می فرستادند، یکی از اولین آزمونهای معلم ساخته ای که از آنها به عمل می آوردم آزمون روان خوانی و درک متن بود، چرا که شناخت واژه ها و بازشناسی واژه ها از اجزا بسیار مهم خواندن است و وجود مشکل در مراحل شناخت و بازشناسی برای بسیاری از بچه ها، ناتوانی خواندن را ایجاد می کند. این دانش آموزان به علت مشکلی که در خواندن دارند نمی توانند کتاب های درس علوم، ریاضی و امثال آن را بخوانند و بنابراین در آن درس ها نیز با مشکلاتی روبرو می شوند. در سال تحصیلی جاری همانند سال های قبل تعداد زیادی از دانش آموزان با خانواده هایشان به نزدم آمدند که تعداد آنها تا تاریخ 30/7/94

به ۲۰ نفر می رسید. از میان این تعداد پس از مصاحبه با مادرانشان و پر کردن پرسشنامه ی جمعیت شناختی، متوجه شدم که به نظر ۸ نفر از والدین مشکل فرزندشان فقط در درس دیکته است و در درس فارسی در حد خوب هستند، به نظر۵ نفر از والدین، فرزندانشان در درس فارسی در حد متوسط و در املا ضعیف هستند همچنین ۷ نفر از والدین اظهار داشتند که فرزندشان در کلیه دروس ضعف دارند. سپس به اجرای آزمون هوشی وکسلر پرداختم که از این تعداد ۱۴ نفر از دانش آموزان دختر و پسر نمره ی قبولی جهت اقدامات بعدی را کسب کردند.

گردآوری اطلاعات:

برای دست یافتن به اطلاعات مورد نیاز از روش های (مشاهده، مصاحبه، پرسش نامه، آزمون و اسناد و مدارک) استفاده نمودم.

تجزیه و تحلیل داده ها:

به منظور فهم جامع و روشن از معانی و مفاهیم گردآوری شده و طبقه بندی منطقی و عقلانی از واقعیت ها و بلاخره دستیابی به یک طرح موقت و حل مسأله ی ایجاد شده بر آن شدم تا از الگوی نمودار مفهومی و نمودار تجزیه و تحلیل مسائل استفاده نمایم.

راه های موقتی جدید و اجرای آنها:

-         آموزش جهت ها به کودک

-         کامل کردن کلمات ناقص

-         گوش دادن به اصوات داخل حیاط

-         روابط شخصی بین آموزگار و دانش آموز در حد مطلوب و حسنه باشد.

-         انتخاب متن های آسانتر جهت خواندن دانش آموز.

-         افزایش گنجینه لغات و استفاده از کلمات هم خانواده

-         استفاده از راهبردها و برنامه های درمانی به شیوه ی مداخله ی شناختی - رفتاری

پس از جمع آوری اطلاعات لازم با در نظر گرفتن عوامل مؤثر در بروز مشکل و راه کارهای پیشنهادی شروع به نوشتن برنامه ی درمانی به شیوه ی مداخله ی شناختی - رفتاری برای ۱۳ جلسه ی یک ساعته نمودم.

جلسه اول: ارائه مقدمه ای در مورد مشکل و تأثیر عوامل شناختی رفتاری به زبان ساده بیان اهداف توسط بیان مدل دایره ABC آموزش افکار، احساسات و کاری که انجام می دهد (تشریح مدل جادویی) - آموزش فعالیت های انجام دادن دستورات، پیگیری از دستورات، آموزش و نشان دادن باورهای اساسی (شیوه ای که در مورد خود فکر می کند). بیان خلاصه ای از جلسه توسط کودک و درمانگر، ارائه بازخورد توسط کودک.

جلسه دوم: مرور تکالیف جلسه ی قبل. آموزش و نشان دادن چگونه احساس می کند(افکار خودکار احساسات مثبت یا منفی ایجاد می کند). کامل کردن تصاویر و نیز بریدن و چسباندن تصاویر با انجام این تمرین هماهنگی چشم و دست کودک تقویت می شود، یادگیری حروف و نشانه ها و سپس نوشتن آنها نیازمند تقویت هماهنگی چشم و دست است.

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: چهارشنبه 06 فروردین 1399 ساعت: 20:08 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,
نظرات(0)

اقدام پژوهی ترغیب دانش آموزان به ترک گناه

بازديد: 179
اقدام پژوهی ترغیب دانش آموزان به ترک گناه

اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان پایه اول متوسطه دبیرستان دخترانه  را به ترک گناهان ترغیب نمایم؟

 

بیان مساله

دانش آموزان این آموزشگاه ، با وضعیت تحصیلی بسیار خوب به تحصیل مشغولند .اما متأسفانه مشکلات اخلاقی و مذهبی زیادی ازآنان دیده می شد و من همه روزه از دیدن بد حجابی دانش آموزان ، مشکلات اخلاقی ایشان ، عدم رعایت مسائل مذهبی ، عدم استقبال از نماز جماعت ، بی توجهی به مراسم مذهبی، دروغگویی و000 رنج می بردم و به واسطه موضوع تدریسم که درس مهارتهای زندگی است و فضای بازی برای گفتگو ایجاد می نماید، زمانی که با دانش آموزان به بحث می پرداختم مشاهده می کردم که همه آنان بالاتفاق با قضیه دین و ضرورت رعایت مسائل شرعی موافقند اما در عمل مشاهده می کردم رفتارشان خلاف گفتارشان را نشان می دهد0

شواهد1

1. دانش‌آموزان حجاب خود را رعايت نمي‌كردند و پروايي از برخورد با نامحرم نداشتند.

2. استقبال از نماز جماعت بسيار كم و ناچيز بود.

3. دروغگويي براي توجيه كم كاري و نمرات پايين و... وجود داشت و غيبت بين دانش‌آموزان بشدت                                       رايج بود.

4. در موقع صحبت كردن با يكديگر از الفاظ زشت، همچنين شوخي‌هاي نابجا استفاده مي‌كردند.

5. دانش‌آموزان علاقه‌اي به درس دين و زندگي و كلاس‌هاي پرورشي از خود نشان نمي‌دادند.

جمع‌آوري اطلاعات و راه‌حل‌هاي پيشنهادي

در قسمت جمع‌آوري اطلاعات اقدام پژه براي حل مسئله از چهار روش: پرسش‌نامه، مصاحبه، مطالعه و مشاهده درقالب فعالیتهای زیر استفاده كرده است:

برگزاري شوراي دبيران و مشورت با همكاران/ تهيه و ارائه‌ي پرسش‌نامه به دانش‌آموزان./مشورت با افراد متخصص در اين زمينه/ بررسي راه‌كارها ارائه شده و انتخاب بهترين راه/ مطالعه كتب، مجلات، پايان‌نامه‌هاي مرتبط با موضوع و سركشي به سايت‌هاي مختلف/ مشاهده رفتار دانش‌آموزان/ برگزاري جلسات هم‌انديشي

انتخاب و اجراي راه‌حل

1. اجراي طرح اربعين معرفت (با امضاي تعهدنامه مقيد مي‌شوند چهل روز سعي بر ترك گناهان داشته باشند).

2. استفاده از آثار اذكار مختلف در درمان امراض روحي، با استفاده از كتاب پرسش‌هاي شما، پاسخ‌هاي آيت‌الله بهجت(ره)

3. اجراي نمايش مصاحبه با شيطان (نمايشنامه اجرا شده با تلاش خود دانش‌آموزان نوشته شد و از بهترين آثار جمع‌آوري شد).

4. اجراي طرح عرضه اعمال بر پيشوايان و مراقبه نفس (با تهيه دفترچه و ثبت اعمال مثبت و منفي روزانه در آن).

5. اجراي طرح همسو با خوبان (استفاده از الگوهاي ديني و سعي بر متخلق شدن به اخلاق آنها).

6. آشنا نمودن دانش‌آموزان با آثار بهداشتي، اجتماعي و رواني مستحاب و مكروهات

7. مسابقه‌ي ادبي با موضوع برترين نعمت

8. ناديده گرفتن خطاهاي دانش‌آموزان و حذف آنها از دفتر انضباطي در اعياد بزرگ اسلامي وده ها برنامه‌جانبي ديگر

نتايج و شواهد(2)

با استخراج نتايج پرسش‌نامه‌اي كه به دانش‌آموزان داده شد مشاهده شد:

1. صفت سستي در نماز، غيبت، دروغگويي، عدم رعايت حجاب و پروا از نامحرم با كاهش چشمگيري       روبرو شده است و ا كثر دانش‌آموزان به اطلاعات زيادي در مورد گناهان و عواقب آنها دست يافته اند

2. دانش‌آموزان با ظاهري محجبه‌تر از گذشته در آموزشگاه و خارج از آن حضور پيدا مي‌كردند.

3. استقبال دانش‌آموزان از نمازجماعت بيشتر شدو علاقمندي آنان  به كلاس‌هاي پرورشي افزايش يافت.

4. والدين از پيشرفت اخلاقيات فرزندان خود پس از اجراي طرح بسيار راضي بودند.

5. دانش‌آموزان ابراز مي‌كردند كه از اين بسيار خوشحالند و احساس مي‌كنند به خدا نزديك‌تر شده‌اند.

6. خاطرات دانش‌آموزان از زمان ترك گناه که  تحويل اينجانب شد.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 22 اسفند 1398 ساعت: 16:01 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اقدام پژوهی آسان نمودن تکلیف برای دانش آموزان با استفاده از تکنیک های خلاقیت

بازديد: 89

باسمه تعالی

عنوان پژوهش:

چگونه توانستیم با تکنیک های مبتنی بر خلاقیت، انجام تکلیف را برای دانش آموزان پایه ی دوم آسان نماییم.

توصیف وضعیت موجود

با استفاده از روش های تدریس نوین متناسب با تفاوت های فردی دانش آموزانم، استفاده از معلومات و علاقه ی خودم به تدریس در ابتدای سال تحصیلی وجود یک مشکل را احساس کردم و متوجه شدم ضعف دانش آموزانم در انجام دادن تکالیف است.

به عنوان مثال: با شروع سال تحصیلی جدید در کلاس دوم با گریه ی دو نفر از دانش آموزانم روبرو شدم که وقتی علت را جست و جو کردم آنها بیان داشتند که دوست ندارند تکلیف بنویسند و با توضیحات من آرام شدند. هر روز که می خواستم تکلیف بدهم با این جمله از سوی دانش آموزانم روبرو می شدم وای.... باز هم مشق؟

این عبارتی است که بارها از زبان دانش آموزانم شنیدم. اما بعد از مدتی متوجه شدم دانش آموزان در نوشتن تکلیف در خانه خیلی کم کار هستند با توجه به این که هر روز تکالیف دانش آموزان را بررسی می کرد، بازخورد های لازم را می دادم و آنها را تشویق به انجام تکالیف می کردم ولی باز هم در بیشتر اوقات تکالیف را در خانه جا می گذاشتند و یا ناقص تکالیف را انجام می دادند و یا اصلا نمی نوشتند و وقتی هم به آنها مهلت می دادم تا روز بعد تکالیف را بیاورند باز هم بی تفاوت رفتار می کردند این موضوع باعث شد که با دانش آموزانم درباره ی اهمیت انجام دادن تکالیف صحبت کنم چند روز تکالیف را می آوردند و دوباره به روند قبلی بر می گشتند. تکرار این مسئله در همان ماه اول مرا نگران نمود چرا که انجام ندادن تکالیف دانش آموزان کم کم باعث افت تحصیلی شان شود به همین دلیل به دنبال راه حل مورد نظر بودم و در این مورد تحقیق می کردم ابتدا این موضوع را با مدیر و معاون آموزشی مدرسه در میان گذاشتم و نظر آنها را خواستار شدم آنها با تجربه ای که داشتند چنین گفتند: یکی از بزرگترین مشکلات دانش آموزان در اوایل سال بی علاقگی به انجام دادن تکالیف بوده که اکثر معلمان با جدیت و تندی با این موارد برخورد می کنند و بعضی از معلمان از روش های دیگر استفاده می کنند. آنها به من توصیه کردند با صبر و حوصله بسیار ابتدا وضعیت جسمی و هوشی آنها را با توجه به دفترچه ی سلامت بررسی نمایم.

گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها:

پژوهشگران پس از شناخت مسئله مورد پژوهش ابزارهایی نظیر مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، بررسی اسناد و مشاهده مستقیم عملکرد را برای جمع آوری اطلاعات استفاده نموده اند. و به این نتیجه دست یافتند که دانش آموزانشان در زمینه ی تکلیف دچار ضعف هستند و علت رادر کم توجهی خانواده ها به انجام تکالیف، انگیزه نداشتن دانش آموزان برای انجام تکالیف ، یکنواخت و تکراری بودن تکالیف برای این دانش آموزان و کم توجهی همکاران در دادن تکالیف براساس تفاوت های فردی جست و جو کردند.

راه های موقتی جدید و اجرای آن ها:

به راه حل های موقتی جدید نظیر: 1- آگاه کردن دانش آموزان و اولیای آنها 2- استفاده از ایجاد انگیزه 3- استفاده از تکالیف خلاقانه 4- طرح تکالیف با توجه به تفاوت های فردی 5- تمرین و انجام تکالیف دانش آموزان باهم دست یافتند و آن را در کلاس خود اجرا نمودند.

پژوهشگران در جلسات توجیهی و آموزشی سعی کرده نکات لازم ، برای انجام تکالیف را برای والدین و دانش آموزان بیان کند. و سپس به ایجاد انگیزه در دانش آموزان پرداختند و برای ایجاد انگیزه علاوه بر تشویق های کلامی از کارت سبز، هدیه دادن، قصه گویی و بازی در حال انجام تکالیف استفاده نمودند. سپس با طرح تکالیف خلاقانه مانند: مصاحبه کردن، بازی بادکنکی، اجرای نمایش، درست کردن کارت کلمات، کشیدن نقاشی و... با توجه به تفاوت های فردی و انجام بعضی از تکالیف به صورت گروهی با هم زمینه ی پیشرفت دانش آموزان را در انجام دادن تکلیف فراهم نمودند و انجام تکالیف برای دانش آموزان بسیار لذت بخش بود. تا جایی که رضایت خود دانش آموزان از این طرح پژوهشگران را خرسند می نمود. پس از اجرای این راه حل ها به جمع آوری اطلاعات و شواهد مجدد پرداخته شد که شواهد و مستندات نشان داده است که غالب دانش آموزان قبل از انجام اقدام پژوهی در انجام دادن تکلیف ضعیف عمل می کردند اما بعد از آموزش هایی با علاقه و آسان تر تکالیف را انجام می دادند.

نتیجه گیری

در نتیجه می توان گفت که پژوهش حاضر در آسان نمودن تکالیف دانش آموزان تحولی هر چند اندک ایجاد نموده در رشد فردی کودک موثر است و خود انضباطی، خود راهبردی استقلال و عادت به مطالعه و علاقمندی نسبت به مدرسه بوده که توجه والدین را بیش تر به این موضوع جلب کرده است.

پیشنهادها

1- توجه معلمان به کیفیت تکالیف به جای کمیت آن .

2- بررسی دقیق و به موقع تكاليف توسط آموزگاران

3- توجه به تفاوت های فردی در طرح تکالیف .

4-استفاده از راهکارهای ایجاد انگیزه در خانه و مدرسه.

5-به کار بردن خلاقیت و ابتکار در طرح تکالیف.

6-استفاده از کتب و منابع مرتبط جهت علمی تر کردن شیوه های آسان نمودن تکلیف

7-نقش حمایتی و راهنمایی داشتن خانواده در انجام تکالیف .

8- توجه و دقت بیشتر خانواده ها به انجام تکالیف فرزندانشان.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 22 اسفند 1398 ساعت: 15:25 منتشر شده است
نظرات(0)

چگونه توانستم با استفاده از روش ها و ابزار های جذاب، تمرکز دانش آموزم را به یادگیری افزایش دهم؟

بازديد: 315

بسمه تعالی

 

عنوان اقدام پژوهی:

چگونه توانستم با استفاده از روش ها و ابزار های جذاب، تمرکز دانش آموزم را به یادگیری افزایش دهم؟

اهداف پژوهش:

هدف کلی: افزایش دادن تمرکز دانش آموز با استفاده از روش ها و ابزارهای جذاب برای یادگیری

اهداف جزیی:

1. بالا بردن تمرکز دانش آموز در یادگیری

2. استفاده از روش های تدریس جذاب

٣. درگیر کردن دانش آموز در فرایند یاددهی یادگیری

۴. استفاده از ابزارهای جذاب برای یادگیری بهتر

اهداف کاربردی:

١. با استفاده از فاکتورهای ایجاد تمرکز، پیشرفت تحصیلی دانش آموزم را فراهم کردم.

۲. بسیاری از مطالب علمی آموزشی که باعث ایجاد تمرکز و پیشرفت تحصیلی دانش آموزم می­شد را کسب کردم.

٣. استفاده همکاران از نتایج این پژوهش، برای بالا بردن تمرکز دانش آموزان

سوالات پژوهشی حاضر به شرح زیر می باشد:

1.       چگونه تمرکز را در دانش آموزم ایجاد کنم؟

2.      از چه روش تدریسی جذابی استفاده کنم؟

3.     چطور دانش آموز را درگیر فرایند یاددهی یادگیری کنم؟

4.     از چه امکانات جذابی برای ایجاد تمرکز استفاده کنم؟

توصیف وضعیت موجود:

جمعیت این مدرسه ی پسرانه ۲۰۰ نفر است و مساحت این مدرسه حدود ۱۸۰۰ متر مربع است که با همکاری ۱۶نفر از کادر دفتری، اجرایی، آموزگاران و خدمت گذار مشغول به کار است؛ تعداد دانش آموزان کلاس ۱۹ نفر پسر بوده است همچنین رنگ لباس فرم آنها آبی است.

با شروع سال تحصیلی جدید به عنوان آموزگار پایه اول در این مدرسه مشغول به خدمت شدم با توجه به این که دانش آموزان در ماه مهر لوحه را یاد می گیرند متوجه شدم که یکی از دانش آموزان در فرایند یاد دهی و یادگیری حواسش را به خوبی جمع نکرده و در حال جنب و جوش زیاد است. دانش آموز مورد نظر با نام (طاها) که در این کلاس مشغول تحصیل هست که قدش از همه ی همکلاسی هایش کوتاه تر و اندامی ریزه میزه دارد؛ او اکثر اوقات نمی تواند در یک جا بنشیند و به سوالات آموزگار به درستی جواب دهد، در یادگیری نشانه ها هم خیلی ضعیف بود و نمی توانست نشانه ها را تشخیص دهد و در موقع نوشتن املا اغلب اشتباه می نوشت یا کلمات را نمی نوشت، این بی توجهی ها باعث شد که سر صف صبحگاهی به او توجه کنم و متوجه شدم که در

موقع صف هم به جای گوش دادن به برنامه و صحبت های معاونین و مدیر، در حال بازیگوشی و نگاه کردن به اطراف است و حواسش به صحبت ها نیست. به همین دلیل خیلی نگران شدم که اگر همین روند ادامه پیدا کند او چیزی را یاد نمی گیرد و یادگیری برای او دشوار است بعد از جلساتی که با مادر دانش آموز و آموزگار پیش دبستانی داشتم متوجه شدم که عوامل متعددی مانع تمرکز حواس اوست و بیشتر به حاشیه توجه می کند لذا به دنبال پرونده ی دانش آموز گشتم و کارت سنجش را پیدا کرده و مطالعه کردم و متوجه شدم در قسمت آمادگی تحصیلی علامت مثبت خورده که نشان دهنده ی اختلال دانش آموز در یادگیری است و باید کاری کرد که او مشتاق به یادگیری شود و انگیزه ی او بیشتر شود تا حواس خود را جمع کند و با تمرکز بالا درس بخواند.

گردآوری اطلاعات:

برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز از روش های: مشاهده و پر کردن چک لیست، مصاحبه با دانش آموز و والدین او، پرسشنامه از دانش آموزان کلاس و اسناد و مدارک مثل دفتر ثبت جریان آموزشی، صورت جلسه شورای آموزگاران و آزمون ها استفاده نمودم.

تجزیه و تحلیل داده ها:

با توجه به چک لیست، مشاهداتی که آموزگار انجام داده، مصاحبه از دانش آموز و مادر او همچنین اسناد به این نتیجه رسیدم که: یادگیری، در دانش آموز به کندی صورت می گیرد و بیشترین علت آن نداشتن تمرکز دانش آموز است و باید شیوه ای به کار گیرم تا تمرکز دانش آموزم در یادگیری، بیشتر شود.

راه های موقتی جدید و اجرای آن ها:

با مطالعه ی کتاب های گوناگون، مقاله های مختلف، استفاده از تجربیات سایر همکاران با تجربه، ۱۰ راه حل برای رساندن وضعیت از حالت، نامطلوب به مطلوب ارائه کردم. البته راه حلهای مورد نظر پس از نظر خواهی از تعدادی از همکاران و بازبینی و استفاده از نظرات و پیشنهادات آنها ارائه شده است با توجه به اعتبار سنجی و نقد و بررسی راه حل ها توسط صاحب نظران، پژوهشگر راه حل هایی که تیک آنها در قسمت زیاد و خیلی زیاد بود را در صد گرفته و راه حل هایی که از ۶۰% به بالا بود قبول و بقیه رد شد و راه حل های قبول شده را در پژوهش مورد استفاده قرار داده است.

1.       روش تدریس متنوع (قصه گویی، ایفای نقش و ....)

2.      استفاده از تشویق (کلامی، ستاره، کارت و جایزه)

3.     استفاده از ابزار مناسب (خمیر بازی، کاغذ، چینه و ...)

4.     مسابقه خواندن، نوشتن، گوش دادن، لمس کردن)

5.     امکانات هوشمند استفاده از رایانه و تابلو هوشمند)

6.      دادن مسئولیت فردی و گروهی)

7.     آموزش خانواده

8.     تغییر جای دانش آموز

ارزیابی از اقدام های جدید:

با توجه به چک لیست، مشاهداتی که آموزگار انجام داده، مصاحبه از دانش آموز و مادر او همچنین اسناد به این نتیجه رسیدم که: یادگیری، در دانش آموز بالا رفته و پیشرفت کرده است یعنی دقت و تمرکز دانش آموز بالا رفته است.

جمع بندی و نتیجه گیری:

پژوهشگر با توجه به نتایج مشاهدات، مصاحبه، پرسش نامه و اسناد و مدارک به این نتیجه رسیده است که:

-        برای یافتن راههای ایجاد و افزایش تمرکز حواس، ابتدا باید مانع تمرکز را تشخیص داد.

-        شوق یادگیری را در دانش آموز تقویت و عطش او برای درس خواندن بیشتر کنیم.

-        با استفاده از روش های تشویقی می توانیم تمرکز، علاقه و اشتیاق یادگیری را در دانش آموز بالا ببریم.

-        با استفاده از امکانات هوشمند و نرم افزار ها توجه دانش آموز به یادگیری بیشتر می شود.

-        با کمک ابزار های متنوع و جذاب تمرکز دانش آموز در یادگیری رشد می کند.

-        آموزگار با استفاده از تشویق هایی مانند: ستاره، چک کارت تشویقی، جایزه، مسابقه و ساختن کاردستی دانش آموز را درگیر فرایند یاد دهی یادگیری کرده است.

-        تغییر فیزیکی (جای دانش آموز) باعث رشد تمرکز او می شود.

-        دانش آموز بعد از اجرای راه حل ها به موقع تکالیف را انجام می دهد و باعث شده تا تثبیت یادگیری در دانش آموز بیشتر صورت گیرد.

-        پژوهش حاضر با پیشینه ی تحقیق و یافته های پژوهشگران همخوانی دارد.

پیشنهادها:

پژوهشگر با توجه به پژوهش، پیشنهاداتی را ارائه داده است:

1. به همکاران گرامی توصیه می شود خلاقیت و ابتکارات خود را بروز دهند و از تغییر نهراسند، کمبود و نداشتن امکانات آنها را در انجام هدف هایشان ناامید نسازد.

٢. استفاده از ابزار مناسب و متنوع را حتما مورد نظر قرار دهند زیرا باعث ایجاد قابلیت و شور و شوق در دانش آموزان شده و آنها را وادار به تلاش کند.

3. استفاده از ابزار های تشویقی متنوع و کارآمد برای بالا بردن تمرکز در دانش آموزان.

۴. استفاده از کتب و منابع مرتبط جهت علمی تر کردن شیوه های بالا بردن تمرکز.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 09 اسفند 1398 ساعت: 16:14 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

چگونه توانستم مشکلات یکی از دانش آموزان بیش فعال کلاسم را حل نمایم

بازديد: 827
چگونه توانستم مشکلات یکی از دانش آموزان بیش فعال کلاسم را حل نمایم

نمونه کامل اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی  حل مشکلات دانش آموز داری بیش فعالی

معرفی :اقدام پژوهی  شماره 495

اقدام پژوهی  چگونه توانستم مشکلات یکی از دانش آموزان بیش فعال کلاسم را حل نمایم .فایل بصورت ورد (word ) و قابل ویرایش - تعداد صفحات سی صفحه -  قیمت فقط سه هزار تومان

چکیده و قسمتی از مقدمه و  فایل کامل پی دی اف (فقط برای مشاهده) را در زیر ببینید:

 

چکیده

از آنجا که مسأله اخلاق و تربیت از نظر اجتماعی و آموزشی و از دیدگاه دین مبین اسلام بسیار مورد اهمیت می باشد و اینجانب نیز نسبت به این موضوع حساسیت خاص خصوصاً در زمینه ی دانش آموزان داشته ام . پس از آغاز سال تحصيلي و ورود به کلاس يكي از دانش آموزان را را از نظر نظم و انضباط  ضعیف و کم انگیزه دیدم و برخی کارهای غیر هنجار از جمله بیش فعالی ، بی انگیزگی در یادگیری و بی حوصلگی در تحمل کلاس و . . . را در مورد او مشاهده می نمودم. ، بر آن شدم تا منشأ این مشکلات را پیدا کنم. و در این راه از راه های متفاوتی استفاده کردم و اقداماتی انجام دادم گرفتن آزمون هایی در زمان وضع نامطلوب و مطلوب، گرفتن نظر همكلاسي هايش در هر دو شرایط، نظرخواهی از همکاران و مدیریت به طریقه پرسشنامه در رابطه با این موضوع، و کمک گرفتن از والدین این دانش آموز و با توجه به شواهد موجود و وقت اندکی که در این راه در اختیار داشتم شروع به کار کردم برای اعتباریابی این پروژه از وجود همکاران، دانش آموزان، اولیاء بهره بردم.

براي اينكه انسان بتواند در اجتماع زندگي كند بايد رفتار اجتماعي را بياموزد به اين معني كه رفتارش بايد مورد قبول اجتماع باشد . يكي از راههاي اجتماعي شدن و مورد قبول قرار گرفتن رعايت انضباط و مقرراتي است كه در اجتماع حكمفرماست . مقررات و قوانيني انضباطي رفتار را تحت كنترل درمي آورد و چون اين كنترل اغلب مانع انجام خواسته هاي كودكان مي شود ، گاهي موجب خشم و عصبانيت آنها مي گردد . در تعليم و تربيت كودكان انضباط هميشه مورد توجه بوده ، ولي در اينكه اين انضباط چگونه بايد باشد و چگونه مي توان آن را آموزش داد عقايد متفاوت است . «هدف از انضباط اين است كه كودك را قادر به سازش با قوانين و مقرراتي كه فرهنگ يك گروه پذيرفته است بنمايد ، به طوري كه رفتار خود را با توقعات و خواستهاي گروه اجتماعي كه در آن زندگي مي كند هماهنگ نمايد» (بدري مقدم ، 1379)

از این رو بنده تصمیم گرفتم در سال تحصیلی اخیر درباره مشکل بی انضباطی محمد و عدم توجه او به درس که احتمالا از بیش فعال و عدم توجه او سرچشمه گرفته بود به پژوهش بپردازم.

مقدمه

کودکان‌ بیش ‌فعالی‌ که‌ دچار نقص‌ توجه‌ هستند، در تحصیل‌ با مشکل‌ مواجهند. دامنهِ توجه‌ در آنها بسیار محدود است‌ و به‌ همین‌ علت‌ نمی‌ توانند تمرکز لازم‌ را حین‌ درس ‌خواندن‌ داشته‌ باشند. این‌ کودکان‌ به ‌سرعت‌ حواسشان‌ پرت‌ می ‌شود و به‌ کوچکترین‌ محرک‌ بیرونی‌ واکنش‌ نشان‌ می ‌دهند. در نتیجه‌ عملکرد تحصیلی‌ آنان‌ پایین‌ می‌ آید و در یادگیری‌ دچار مشکل‌ می ‌شوند.

توصيف وضعيت موجود

اینجانب مدت سال است كه در نهاد آموزش و پرورش مشغول به خدمت مي باشم و هم اكنون نيز در كسوت آموزگار چند پایه آموزشگاه .. شهرستان ….خدمت مي نمايم.پس از شروع سال تحصيلي زمزمه هاي از بي انضباطي ، ناهنجاري و انجام رفتار هاي مخل نظم درباره يكي از دانش آموزان به نام محمد مي شنيدم. و خود نیز شاهد این قضیه در این دانش آموز بی نظم و بیش فعال بودم. دانش آموزان هم كلاسي اش از رفتار هاي او به ستوه آمده بودند و به رفتار او اعتراض داشتند. تا اينكه تصميم گرفتم مشكل اخلاقي و انضباطي او را بر طرف نمايم.

اهداف پژوهش

اهداف کلی: شناسایی  مشکلات ناسازگاری محمد

اهداف جزئی:

1)  شناخت روشهای حل مشکل ناسازگاری محمد

2) ارائه راه حل درمورد بوجودآمدن مشکل اخلاقی در محمد

برای اطمینان شما عزیزان

  فایل پی دی اف این اقدام پژوهی  بصورت ورد در زیر فقط برای مشاهده آمده است . ابتدا فایل پی دی اف و  را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش در متن ، را از لینک خرید و به قیمت فقط سه هزار تومان دریافت نمائید . ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید:


http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/DOKMEMO.jpg

 

در صورت مشاهده فایل پی دی اف و رضایت ، فایل ورد و قابل ویرایش این اقدام پژوهی   را از لینک خرید زیر و به قیمت فقط سه هزار تومان دریافت نمائید.

راهنمای خرید :   برای خرید انلاین ابتدا بر روی لینک خرید زیر کلیک نمائید . تا وارد صفحه خرید و دانلود سایت علمی و پژوهشی اسمان شوید .و فایل را بصورت مستقیم خرید و دانلود نمائید. لینک خرید :

http://up.asemankafinet.ir/view/1543587/submit.gif

 

( توجه)

برای مشاهده سایر اقدام پژوهی های مشترک و قابل استفاده برای همه دبیران و آموزگاران بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

لیست اقدام پژوهی های مشترک

لیست اقدام پژوهی های مشترک مشکلات روحی عاطفی

 

( همچنین می توانید)

 لیست کامل ودسته بندی شده بیش از 450 اقدام پژوهی برای همه دبیران وآموزگاران ومدیران و معاونان مدرسه وهنرآموزان را از لینک زیرمشاهده کنید وبه سایر همکاران اطلاع دهید-باتشکر:  (بر روی لینک زیر کلیک کنید )

http://up.asemankafinet.ir/up/asemankafinet/Pictures/Untitled-3.jpg

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 08 اسفند 1398 ساعت: 23:26 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 75

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس