اقدام پژوهی | سایت علمی و پژوهشی آسمان - 7

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

اقدام پژوهی علاقمند کردن دانش آموزان اول متوسطه به نگارش و نوشتن در درس زبان فارسی

بازديد: 33

موضوع اقدام پژوهی :

راهکارهای افزایش علاقمندی دانش آموزان اول متوسطه به نگارش و نوشتن در درس زبان فارسی(1)

 بیان مسئله:

حل مسئله­ای که مطرح می­شود این است، با توجه به محور بودن دانش­آموزان در فعالیت­های کلاس، در راستای این اقدام پژوهی چه راهکارهای عملی را می­توان جهت علاقمند کردن دانش آموزان به نوشتن را ارائه نمود تا ضمن ایجاد زمینه­ی مناسب جهت آموزش نوشتن و افزایش دامنه­ی لغات، زمینه­ی مناسبی برای آموزش مفاهیم ادبی، قصه­ها، پرکردن اوقات فراغت دانش­آموزان، جایگزین کردن تحقیق و پژوهش به جای محفوظات ناقص، ایجاد زمینه­ی لازم برای گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق، و روحیه­ی احترام به پژوهش و نوشتن در دانش­آموزان ایجاد شود.

ارائه اطلاعات (شواهد 1):

موضوع بی­علاقگی دانش­آموزان اول متوسطه کلاس 202 نسبت به نگارش و نوشتن در درس زبان فارسی و همچنین شلوغی و نافرمانی دانش آموزان را مطرح کردم. بحث طولانی شد. هر یک از همکاران نظرات خود را اعلام کردند. یادداشت­های قابل توجهی تهیه کردم. برخی از مطالب شبیه نظرهای دانش­آموزان بود. برخی دیگر پخته­تر و سنجیده­تر. روی هم رفته مطالب جالبی گفته شده بود. به پیشنهاد اقدام پژوه قرار شد یک جلسة مشترک با مدیر مدرسه داشته باشیم. مدیر مدرسه پیشنهاد را قبول کرد و یک جلسه گذاشته شد و موضوع آنجا نیز مطرح شد. با والدین صاحبنظر دانش آموزان و استادان اهل فن هم جلساتی گذاشته شد. پیشنهادهایی جهت فعال کردن دانش آموزان به نگارش ارائه گردید.

راه­حل­های پیشنهادی:

پیاده کردن روش­های متنوع و گوناگون و متناسب با اهداف نگارش و نوشتن در درس زبان فارسی؛ 2- ایجاد انگیزه و علاقه در دانش­آموزان؛ 3-  نصب پوستر­هایی در خصوص نویسندگان و شعرا و انواع گل­های زیبا جهت نوشتن و نگارش در کلاس ؛ 4- خواندن کتاب­های داستانی و خاطراتی از جنگ و انتظار نوجوان در کلاس؛ 5- کشاندن مطالب تدریس به مسائل زندگی روزمره؛ 6- استفاده از نمودار تشویقی و مقایسه دانش آموزان نسبت به امتحانات قبلی و کلاس­های دیگر؛ 7- آشناکردن دانش­آموزان با دستگاه خلقت و چگونگی رسیدن به تعالی و سعادت آنها در زندگی؛

اجرای راه حل ها:

ارائه شیوه های نوین تدریس در درس نگارش و نوشتن و بردن دانش آموزان به گردش علمی، گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق.

در موضوع­های تعیین شده تحقیقات بسیار عالی تهیه شده و تحویل داده شد طی یک ماه بررسی نتایج به اطلاع آنان رسانده شد. هر جلسه مطالبی از کتاب­های مختلف انتخاب می­شد و در کلاس قرائت می­شد. دانش آموزان بسیار علاقه­مند به نوشتن و خاطره­نویسی در درس زبان فارسی شده بودند که بعد از کلاس درس به سراغ دبیران ادبیات کلاس­های دیگر می­رفتند و در خصوص سؤالات کلیدی هر درس و مطالعه و تحقیقی که به آنان داده شده بود.

نسبت به گذشته اطلاعات آنان بسیار بالا رفته بود؛ که نکات بسیار مهم و والایی را نسبت به درس­های آینده هنگام تدریس از خود بروز می­دادند. در مسابقات خاطره­نویسی و مقاله­نویسی مشارکت بالایی داشتند.

ارائه اطلاعات (شواهد 2):

ارزیابی از نگارش و نوشتن در درس زبان­فارسی که براساس معیارهای تعیین شده که در صفحات قبل به آن اشاره شده بود در مقایسه با ارزیابی قبلی بسیار بالا بود. 2- مقایسة حضور دانش­آموزان در فعالیت­های کلاسی نسبت به قبل از اجرای طرح. 3- نظرخواهی از دانش­آموزان و اولیای آنها. 4- نظرخواهی از مدیر و معاونین آموزشگاه با مشاهدة نمرات قبلی و بعدی دانش­آموزان. 5- درست کردن وسایل کمک آموزشی، تهیه جزوات کمک آموزشی، تهیه جزوات و مطالعه و تحقیق. نوشتن متن­های ادبی و مقاله­نویسی در کلاس زبان­فارسی.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

همچنین می توانید از لینک های زیر اقدام پژوهی های آماده و کامل سایت را ببینید و دریافت نمائید :

روی لیست هر پست که خواستید در زیر کلیک کنید یا می توانید در همین صفحه همه موضوعات را مشاهده نمایید :

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 22 اسفند 1398 ساعت: 15:49 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
نظرات(0)

اقدام پژوهی آسان نمودن تکلیف برای دانش آموزان با استفاده از تکنیک های خلاقیت

بازديد: 103

باسمه تعالی

عنوان پژوهش:

چگونه توانستیم با تکنیک های مبتنی بر خلاقیت، انجام تکلیف را برای دانش آموزان پایه ی دوم آسان نماییم.

توصیف وضعیت موجود

با استفاده از روش های تدریس نوین متناسب با تفاوت های فردی دانش آموزانم، استفاده از معلومات و علاقه ی خودم به تدریس در ابتدای سال تحصیلی وجود یک مشکل را احساس کردم و متوجه شدم ضعف دانش آموزانم در انجام دادن تکالیف است.

به عنوان مثال: با شروع سال تحصیلی جدید در کلاس دوم با گریه ی دو نفر از دانش آموزانم روبرو شدم که وقتی علت را جست و جو کردم آنها بیان داشتند که دوست ندارند تکلیف بنویسند و با توضیحات من آرام شدند. هر روز که می خواستم تکلیف بدهم با این جمله از سوی دانش آموزانم روبرو می شدم وای.... باز هم مشق؟

این عبارتی است که بارها از زبان دانش آموزانم شنیدم. اما بعد از مدتی متوجه شدم دانش آموزان در نوشتن تکلیف در خانه خیلی کم کار هستند با توجه به این که هر روز تکالیف دانش آموزان را بررسی می کرد، بازخورد های لازم را می دادم و آنها را تشویق به انجام تکالیف می کردم ولی باز هم در بیشتر اوقات تکالیف را در خانه جا می گذاشتند و یا ناقص تکالیف را انجام می دادند و یا اصلا نمی نوشتند و وقتی هم به آنها مهلت می دادم تا روز بعد تکالیف را بیاورند باز هم بی تفاوت رفتار می کردند این موضوع باعث شد که با دانش آموزانم درباره ی اهمیت انجام دادن تکالیف صحبت کنم چند روز تکالیف را می آوردند و دوباره به روند قبلی بر می گشتند. تکرار این مسئله در همان ماه اول مرا نگران نمود چرا که انجام ندادن تکالیف دانش آموزان کم کم باعث افت تحصیلی شان شود به همین دلیل به دنبال راه حل مورد نظر بودم و در این مورد تحقیق می کردم ابتدا این موضوع را با مدیر و معاون آموزشی مدرسه در میان گذاشتم و نظر آنها را خواستار شدم آنها با تجربه ای که داشتند چنین گفتند: یکی از بزرگترین مشکلات دانش آموزان در اوایل سال بی علاقگی به انجام دادن تکالیف بوده که اکثر معلمان با جدیت و تندی با این موارد برخورد می کنند و بعضی از معلمان از روش های دیگر استفاده می کنند. آنها به من توصیه کردند با صبر و حوصله بسیار ابتدا وضعیت جسمی و هوشی آنها را با توجه به دفترچه ی سلامت بررسی نمایم.

گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها:

پژوهشگران پس از شناخت مسئله مورد پژوهش ابزارهایی نظیر مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، بررسی اسناد و مشاهده مستقیم عملکرد را برای جمع آوری اطلاعات استفاده نموده اند. و به این نتیجه دست یافتند که دانش آموزانشان در زمینه ی تکلیف دچار ضعف هستند و علت رادر کم توجهی خانواده ها به انجام تکالیف، انگیزه نداشتن دانش آموزان برای انجام تکالیف ، یکنواخت و تکراری بودن تکالیف برای این دانش آموزان و کم توجهی همکاران در دادن تکالیف براساس تفاوت های فردی جست و جو کردند.

راه های موقتی جدید و اجرای آن ها:

به راه حل های موقتی جدید نظیر: 1- آگاه کردن دانش آموزان و اولیای آنها 2- استفاده از ایجاد انگیزه 3- استفاده از تکالیف خلاقانه 4- طرح تکالیف با توجه به تفاوت های فردی 5- تمرین و انجام تکالیف دانش آموزان باهم دست یافتند و آن را در کلاس خود اجرا نمودند.

پژوهشگران در جلسات توجیهی و آموزشی سعی کرده نکات لازم ، برای انجام تکالیف را برای والدین و دانش آموزان بیان کند. و سپس به ایجاد انگیزه در دانش آموزان پرداختند و برای ایجاد انگیزه علاوه بر تشویق های کلامی از کارت سبز، هدیه دادن، قصه گویی و بازی در حال انجام تکالیف استفاده نمودند. سپس با طرح تکالیف خلاقانه مانند: مصاحبه کردن، بازی بادکنکی، اجرای نمایش، درست کردن کارت کلمات، کشیدن نقاشی و... با توجه به تفاوت های فردی و انجام بعضی از تکالیف به صورت گروهی با هم زمینه ی پیشرفت دانش آموزان را در انجام دادن تکلیف فراهم نمودند و انجام تکالیف برای دانش آموزان بسیار لذت بخش بود. تا جایی که رضایت خود دانش آموزان از این طرح پژوهشگران را خرسند می نمود. پس از اجرای این راه حل ها به جمع آوری اطلاعات و شواهد مجدد پرداخته شد که شواهد و مستندات نشان داده است که غالب دانش آموزان قبل از انجام اقدام پژوهی در انجام دادن تکلیف ضعیف عمل می کردند اما بعد از آموزش هایی با علاقه و آسان تر تکالیف را انجام می دادند.

نتیجه گیری

در نتیجه می توان گفت که پژوهش حاضر در آسان نمودن تکالیف دانش آموزان تحولی هر چند اندک ایجاد نموده در رشد فردی کودک موثر است و خود انضباطی، خود راهبردی استقلال و عادت به مطالعه و علاقمندی نسبت به مدرسه بوده که توجه والدین را بیش تر به این موضوع جلب کرده است.

پیشنهادها

1- توجه معلمان به کیفیت تکالیف به جای کمیت آن .

2- بررسی دقیق و به موقع تكاليف توسط آموزگاران

3- توجه به تفاوت های فردی در طرح تکالیف .

4-استفاده از راهکارهای ایجاد انگیزه در خانه و مدرسه.

5-به کار بردن خلاقیت و ابتکار در طرح تکالیف.

6-استفاده از کتب و منابع مرتبط جهت علمی تر کردن شیوه های آسان نمودن تکلیف

7-نقش حمایتی و راهنمایی داشتن خانواده در انجام تکالیف .

8- توجه و دقت بیشتر خانواده ها به انجام تکالیف فرزندانشان.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

 

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 22 اسفند 1398 ساعت: 15:25 منتشر شده است
نظرات(0)

اقدام پژوهی افزایش یادگیری دانش آموزان در درس عربی با استفاده از روش مشارکتی

بازديد: 151

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان پژوهش: « چگونه توانستم با روش مشارکتی انگیزه یادگیری دانش آموزان دوم انسانی خودم را به درس عربی ارتقا دهم »

هدف پژوهش: « ایجاد انگیزه و علاقه در دانش آموزان سال دوم انسانی به یادگیری درس عربی»

پرسش: «چگونه می توانم با روش مشارکتی انگیزه دانش آموزان دوم انسانیم را به درس عربی ارتقاء دهم؟ »

توصیف وضع موجود: دبیرستان بیت المقدس، واقع در خیابان جویبار، شهرستان قائمشهر، واقع شد و کار اقدام پژوهی روی دانش آموزان پایه دوم انسانی با شرایط فیزیکی ذیل صورت گردید: ساختمانی قدیم با تعمیرات سیستم گرمایشی شوفاژ، در ۲ طبقه که کلاسهای دوم :انسانی ، تجربی، ریاضی و اتاق کامپیوتر و اداری در طبقه اول و کتابخانه و کلاسهای سوم و پیش دانشگاهی در طبقه دوم واقع است. کلاس دوم انسانی 05 و 06 تعداد ۳۸ نفر دانش آموز دارد که دانش آموزان دوم من در کلاس ۰۵ به تعداد ۲۰ نفر مشغول تحصیل هستند، این کلاس در طبقه اول سمت راست و تقریبا انتهای راهرو بین کلاسهای تجربی و ریاضی واقع شده، که در ساعت تدریس عربی ، کلاس تجربی ورزش دارد. در فصل سرد سال، دوری از نور و گرمای خورشید تاثیری روی یادگیری دانش آموزان دارد. به خاطر زیاد بودن تعداد صندلی های تکی کلاس خیلی شلوغ است. وایت برد نسبتا بزرگی روبرو پنجره کلاس نصب شده، میز و صندلی دبیر روی سکویی برای تسلط بیشتر وجود دارد، شوفاژ، پنکه سقفی)، یک پنجره با پرده نارنجی، ساعت دیواری بالای تخته ، گیره های لباس در ورودی کلاس و سطل زباله ای که زیر گیره ها قرار دارد، فضای کلاس را در بر دارد.

شیوه های گردآوری اطلاعات:

۱) مشاهده : «معلم سر گروه آموزشی»

۲) مصاحبه: «دانش آموزان مدیر سر گروه آموزشی - همکاران - والدین»

3) پرسشنامه:« دانش آموزان همکاران »

۴) اسناد و مدارک « پیشینه تحقیق و طرح پژوهشی کتب و مجلات - اوراق امتحانی»

تجزیه و تحلیل اطلاعات : الف) نتایج حاصله از مشاهدات معلم: الف) دانستنی: ضعف در قواعد سال گذشته از جمله: ابواب مزید ، شناخت مشتقات، معرب و مبنی ب) مهارتی : عدم توانایی در تشخیص نوع افعال و مشتقات و معرب و مبنی در تمارین ج) نگرشی: دیدگاه آنها نسبت به عربی بد است.

ب) نتایج حاصل از مشاهدات سر گروه عربی: 1- عدم انگیزه و علاقه در کلاس و اهمال در انجام تکالیف فردی و گروهی ۲- ضعف در روخوانی و ترجمه متون و عبارات تمارین و مفردات.

الف) نتایج مصاحبه با دانش آموزان: ۱- درسی خشک و زبانی بیگانه ۲- نداشتن انگیزه و فرصت کافی و وجود کلاسهای متنوع خارج از مدرسه ۳- زبان و قواعد عربی از ملزومات زندگی نیست.

ب) نتایج مصاحبه با مدیر : الف) به روز نبودن معلم ب) عدم به کاری از روش مناسب فعال در امر آموزش

ج) نتایج مصاحبه با سر گروه و همکاران عربی: الف) مشکل اکثر همکاران در تدریس دانش آموزان دوم انسانی است. ب) معلم باید برای فعال کردن شان از روش سخنرانی و معلم محوری خارج شود و دانش آموزان را در امر تدریس مشارکت دهد. ج) پرهیز از بیان جملات دستوری و نهی و امری در گفتمان.

د) نتایج مصاحبه با والدین: ۱- مشارکت دادن دانش آموزان در تدریس ۲- استفاده از الفاظ محبت آمیز و برقراری حس عاطفی و صمیمی با دانش آموزان.

الف) نتایج پرسشنامه دانش آموزان: با بررسی انتخاب گزینه ها توسط دانش آموزان، تقریبا 60/0 از آنها نسبت به درس بی علاقه اند، ۲۰/0  بی تفاوتند 40/0 علاقه به یادگیری عربی دارند.

ب) نتایج پرسشنامه همکاران: ۱) ۲۵/ ۰ از بی علاقگی مربوط به زیاد بودن قواعد و مطالب کتاب و دشواری در یادگیری  ۲) 20/0 عدم مشارکت فعال دانش آموزان در امر تدریس 3) 10/0 عدم شناخت برخی از همکاران نسبت به اهداف آموزش زبان عربی، شیوه تدریس و ارزشیابی. ۴) 45/0 تدریس به شیوه معلم محوری.

راه حل های پیشنهادی :

1- تشویق دانش آموزان به مشارکت در بحث های کلاسی و کار گروهی.

۲- با استفاده از کارگاه های آموزشی مانند سمعی و بصری به منظور ایجاد علاقه مندی و رغبت به قواعد درسی عربی.

۳- تدریس موضوعات و مفاهیم بر اساس الگوها و روش های نوین تدریس( مشارکتی).

4- آموزش روش های درست مطالعه به دانش آموزان.

۵- استفاده از وسایل کمک آموزشی از قبیل: سی دی آموزشی و نمودارهای قواعد عربی، معرفی کتب کمک درسی.

6- استفاده از رایانه و اینترنت در تهیه مباحثات و مطالب به روز عربی.

۷- تقویت روحیه مشارکتی و ایجاد یادگیری پایدار از طریق پرسش و پاسخ و تقویت حافظه (با استناد به قرآن).

8- بالا بردن اطلاعات قواعدی فرا گیران با خواندن متون درسی توسط خود آنها.

9- صحبت با مشاور مدرسه و والدین جهت تشکیل آموزش خانواده به منظور ایجاد ارتباط صمیمی و رفتار دوستانه نسبت به فرزندانشان.

اجرای راه حل های پیشنهادی و نظارت بر آنها:

اقدام اول: شناسایی کلمات و جملات از طریق گروهبندی و مشارکت دانش آموزان در بحث گروهی.

اقدام دوم: تدریس اعراب كلمات و معلوم و مجهول با استفاده از اتاق هوشمند و نمودار.

اقدام سوم: تدریس مفاهیم با استناد به قرآن و استفاده از روش مشارکتی با حضور در کتابخانه

اقدام چهارم: ترغیب آنها به استفاده از رایانه و اینترنت و مقارنه زبان عربی با فارسی در قواعد.

اقدام پنجم: استفاده از سی دی ها و نمودارهای آموزشی، اقدام ششم: بالا بردن سطح اطلاعات قواعد و تقویت تکلم،

اقدام هفتم: دیدار با اوليا و مساعدت از مشاور مدرسه.

ارزیابی از اقدام های جدید:

1) تجزیه و تحلیل مشاهدات معلم : پس از اجرای طرح مشارکتی علاقه به خواندن متون و روزنامه عربی و درک متون دینی و آیات قرآن و حل تمارين محوله کتاب و درک قواعد و تشخیص آموخته ها بالا رفت.

2) تحليل مشاهدات سر گروه: دانش آموزان به کلاس عربی با انگیزه و علاقه ای خاصی وارد شدند.

۳) تحلیل مصاحبه دانش آموزان: شیوه تدریس معلم عربی و روش مشارکتی ایشان در ارتقا انگیزه بهیادگیری این درس نقش بسزایی داشت. مکالمه به عربی و قرائت روزنامه عربی توسط بچه ها باعث افزایشمیزان علاقمندیشان به درس شد.

۴) مصاحبه با مدیر: حضور فعال دانش آموزان در مراسم مدرسه، تهیه روزنامه دیواری و نمودارهای آموزشی و پاورپوینت.

۵) مصاحبه با سرگروه عربی و همکاران عربی و همکاران مدرسه: تغییر روش از معلم محوری به مشارکتی از شیوه های مثبت در بالا بردن انگیزه یادگیری در دانش آموزان علوم انسانی بود.

۶) مصاحبه با والدین: ارزشیابی پایان ترم (۱۰۰/ قبولی) و رشد درصد قابل قبولی در تستهای آزمون پیشرفت تحصیلی و تستی کلاسی و اهمیت دادن این درس به لحاظ تخصصی بودن با ضریب بالا در سنجش، نشان ازارتقا علاقمندی دانش آموزان به عربی است.

۷) تحلیل پرسشنامه دانش آموزان: ۹۵٪ پی بردند که عربی از درسهای مهم بوده و نسبت به یادگیری آنعلاقمند شدند. حال اینکه میزان علاقمندی در قبل اقدام 40/0 بود. میزان علاقمندی در خواندن متونعربی در قبل اقدام 20/0 بود اما پس از اقدام به 80/0 رسید. میزان فراگیری به قواعد و زبان عربی از 40/0 در قبل اقدام به 90/0 رسید.

۸) پرسشنامه از همکاران: دیدگاه همکاران و دانش آموزان را در ارائه تدریسبه روش مشارکتی جویا شدم. هر دو قشر رضایت مندی خود را اعلام نمودند

پیشنهادات: برای ایجاد علاقه به یادگیری عربی در دانش آموزان ، گروهبندی و مکالمه و تماشای کارتون ها وسریال هایی که به عربی ترجمه شدند، استفاده از سی دی آموزشی نقش موثری دارند.

نتیجه گیری: عربی زبان قرآن و همواره مورد توجه عالمان دین بوده و هست، با آموختن آن تحولی در کلاسهای درس به وجود می آید چرا که فهم و درک ادب فارسی مستلزم فراگیری زبان عربی است و نیز درکمفاهیم معارف دینی وابسته به این زبان است. لذا آشنایی با زبان عربی و برقراری ارتباط بین دانش آموز وکتاب عربی سبب از بین رفتن حس بیگانه دانستن عربی و بی رغبتی نسبت به این زبان می گردد.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 20 اسفند 1398 ساعت: 21:05 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(0)

چگونه توانستم از طریق روش های فعالانه، علاقه مندی دانش آموزان را به بخش گیاهی زیست شناسی افزایش دهم

بازديد: 127

چگونه توانستم از طریق روش های فعالانه، علاقه مندی دانش آموزان را به بخش گیاهی زیست شناسی افزایش دهم 

هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش، افزایش علاقه مندی و انگیزه دانش آموزان به بخش گیاهی در درس زیست شناسی، با استفاده از روش های فعالانه بوده است.

پرسش پژوهش:

سوال های اصلی این پژوهش به شرح زیر می باشد:

1- آیا تسلط و علاقه معلم به مباحث تخصصی علوم گیاهی در علاقه مندی دانش آموزان موثر است؟

۲- آیا استفاده از امکانات آزمایشگاهی می تواند منجر به افزایش علاقه مندی دانش آموزان گردد؟ 3- آیا ملموس نبودن مطالب گیاهی می تواند دلیل بی علاقگی دانش آموزان باشد؟

۴- آیا آگاهی از کاربرد بخش گیاهی در زندگی، می تواند علاقه مندی دانش آموزان را افزایش دهد؟

۵- آیا ارائه بخش های گیاهی با مثال های عینی و نمونه های واقعی می تواند منجر به افزایش دانش آموزان شود؟

۶- آیا انجام فعالیت های گروهی نظیر جمع آوری نمونه های گیاهی، تهیه ی عکس و... می تواند علاقه مندی دانش آموزان را افزایش دهد؟

توصیف وضعیت موجود:

دانش آموزان هدف در این پژوهش، کلاس سوم تجربی با تعداد ۳۳ نفر بودند. دلیل انتخاب این کلاس این بود که نسبت به این دانش آموزان در سال اول و دوم شناخت کافی داشتم و این دانش آموزان در سال اول و دوم نسبت به مباحث گیاهی بی انگیزه و بی حوصله بودند، در ساعت تدریس گیاهی، مشابه بخش های دیگر زیست شناسی شور و اشتیاق نداشتند و به فعالیت های تکمیلی در زمینه گیاهی رغبتی نشان نداده و به طور کلی در مورد بخش گیاهی نگرش مثبت نداشتند. از طرفی به علت این که دانش آموزان هدف ما افراد مستعدی بوده و به خاطر رقابت زیاد بین آنها، از بخش گیاهی نمره خوبی می­آوردند، ولی کلاس نسبت به دیگر جلسات فعال نبوده و دانش آموزان سوالات زیادی               نمی­پرسیدند و در بحث های کلاسی خیلی شرکت نداشتند. چنین کلاسی انگیزه مطالعه را در معلم نیز کاهش می دهد، چرا که معلم باید برای پاسخ گویی به سوالات آنها به منابع اضافی مراجعه کرده و اطلاعات خود را افزایش دهد.

گردآوری اطلاعات:

به منظور دستیابی به راه حل های مسأله، جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش های مشاهده، نظرسنجی از دانش آموزان، مصاحبه با همکاران و پرسشنامه انجام شد.

تجزیه و تحلیل داده ها:

پس از مشاهده ی رفتار دانش آموزان در کلاس و مصاحبه با آنها، تبادل نظر با همکاران، بررسی و تجزیه و تحلیل پرسشنامه با نرم افزار Excel، عوامل موثر در ایجاد مسأله شناسایی شد که به شرح زیر میباشد: 1- خشک و بی روح بودن مطالب و تصاویر کتاب ۲- فرار بودن و ملموس نبودن بخش گیاهی ۳- عدم علاقه برخی همکاران به بخش گیاهی ۴- سنتی بودن روش آموزش بخش گیاهی ۵- عدم تشویق دانش آموزان به فعالیت های گروهی ۶- عدم استفاده از امکانات آزمایشگاهی 7- عدم استفاده از فن آوری IT  8- عدم آگاهی از اهمیت و کاربرد علوم گیاهی در زندگی.

راه های موقتی جدید و اجرای آن ها:

پس از مطالعه کتب، مجلات و پژوهش های انجام شده و همچنین نتایج حاصل از مشاهدات خود، مصاحبه و نظرخواهی از همکاران و با توجه به جدول مربوط به پرسش نامه و اولویت بندی پاسخ ها، راه حل های زیر انتخاب و اجرا گردید:

۱- تشکیل گروه های درسی ۲- تدریس در طبیعت ۳- تدریس بر اساس فن آوری اطلاعات ۴- ارائه مطالب جذاب و کاربردی در زمینه بیوتکنولوژی گیاهی ۵- معرفی گرایش های مختلف زیست شناسی گیاهی و آینده شغلی آن ۶- جمع آوری نمونه های گیاهی و خشک کردن آن ۷- تشکیل هرباریوم کوچک در مدرسه  ۸- برگزاری جشنواره گیاهان دارویی  ۹- تشویق گروه برتر

ارزیابی از اقدام های جدید:

با اجرای موارد فوق در مدرسه مشخص شد که دانش آموزان با شور و علاقه بیشتری در کلاس حاضر می شدند. حتی خارج از برنامه کلاسی نیز در ساعات تفریح یا اوقات بیکاری از من سوال می پرسیدند و در مورد کارهای گروهی اشان با من مشورت می کردند. لذا براساس شواهدی از جمله عدم خستگی و کسلی، گذشت سریع زمان موقع تدریس، جذاب بودن مطالب و مشاهدات عینی، بحث و پرسش موقع تدریس و رقابت گروهها برای ارائه مطالب جذاب و ایده جدید، به این نتیجه رسیدم که اتخاذ راه کارهای فوق موجب ارتقاء علاقه مندی و انگیزه آنها در بخش گیاهی گردیده است. برای تبیین وضع مطلوب، شاخص های کمی زیر ارائه گردید:

1- پرسش نامه

۲- نظرسنجی از همکاران مدرسه

٣- خود ارزیابی دانش آموزان

نتیجه گیری:

اجرای این طرح در دبیرستان هوشمند نمونه دولتی خورشید نکا، موفقیت آمیز بوده و نتایج حاصله نشان می دهد که علاقه مندی و انگیزه دانش آموزان به بخش گیاهی خیلی بیشتر گردید. به عنوان مثال، با توجه به نظرسنجی از دانش آموزان مشخص گردید که تدریس در طبیعت و فضای خارج از کلاس توانسته است میزان علاقه مندی دانش آموزان به بخش گیاهی را از ۶٪ (قبل از اجرای طرح) به میزان ۸۸٪ (بعد از اجرای طرح) افزایش دهد. لذا اینجانب بعد از اجرای طرح به این نتیجه رسیدم که استفاده از روش های فعالانه به ویژه تشکیل گروه های درسی، تدریس و مشاهدات عینی در طبیعت، علاوه بر دست یابی به اهداف تعیین شده در زمینه ی افزایش علاقه مندی به بخش گیاهی، منجر به ایجاد بستر مناسب جهت تقویت اظهار نظر و بروز خلاقیت دانش آموزان، ایجاد محیطی فعال و پویا، یادگیری عمیق و پایدار و تقویت همکاری گروهی خواهد شد.

پیشنهادها:

۱- ساعت فوق برنامه برای دروس تخصصی مثل زیست شناسی در مدارس خاص در نظر گرفته شود.

۲- به تفاوت های فردی دانش آموزان در اجرای طرح توجه گردد.

٣- با توجه به تحلیل داده ها و تاثیر ۸۸ درصدی تدریس در طبیعت در افزایش علاقه مندی به بخش گیاهی، پیشنهاد می شود که همکاران گرامی متناسب با سطح علمی دانش آموزان و امکانات مدرسه روش مناسب برای تدریس بخش گیاهی در فضای خارج از کلاس را مد نظر قرار دهند.

۴- یافته های حاصل از تحلیل داده های مربوط به تشکیل گروه های درسی نشان می دهد که بحث و پرسش و پاسخ گروهی موجب افزایش ۷۳ درصدی علاقه مندی دانش آموزان به بخش گیاهی گردیده است، لذا پیشنهاد می شود که همکاران گرامی دانش آموزان را در قالب گروه های چند نفره تقسیم کرده و وظایف گروهها را از قبل تعیین نموده و فعالیت های مرتبط با این فصل را به صورت گروهی ارزیابی نمایند.

۵- فعال نمودن دانش آموزان در فرایند تدریس با استفاده از روش های نوین تدریس.

۶- توجه خاص به فعالیت های آزمایشگاهی با اختصاص ساعت و امتیاز ویژه به آن.

۷- در صورت امکان، بازدید علمی از پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری.

۸- مدیران محترم بر روش تدریس نظارت داشته و در ارتباط با انتخاب شیوه مناسب در تدریس به معلم کمک نمایند.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 12 اسفند 1398 ساعت: 22:51 منتشر شده است
نظرات(0)

چگونه توانستم با استفاده از روش ها و ابزار های جذاب، تمرکز دانش آموزم را به یادگیری افزایش دهم؟

بازديد: 327

بسمه تعالی

 

عنوان اقدام پژوهی:

چگونه توانستم با استفاده از روش ها و ابزار های جذاب، تمرکز دانش آموزم را به یادگیری افزایش دهم؟

اهداف پژوهش:

هدف کلی: افزایش دادن تمرکز دانش آموز با استفاده از روش ها و ابزارهای جذاب برای یادگیری

اهداف جزیی:

1. بالا بردن تمرکز دانش آموز در یادگیری

2. استفاده از روش های تدریس جذاب

٣. درگیر کردن دانش آموز در فرایند یاددهی یادگیری

۴. استفاده از ابزارهای جذاب برای یادگیری بهتر

اهداف کاربردی:

١. با استفاده از فاکتورهای ایجاد تمرکز، پیشرفت تحصیلی دانش آموزم را فراهم کردم.

۲. بسیاری از مطالب علمی آموزشی که باعث ایجاد تمرکز و پیشرفت تحصیلی دانش آموزم می­شد را کسب کردم.

٣. استفاده همکاران از نتایج این پژوهش، برای بالا بردن تمرکز دانش آموزان

سوالات پژوهشی حاضر به شرح زیر می باشد:

1.       چگونه تمرکز را در دانش آموزم ایجاد کنم؟

2.      از چه روش تدریسی جذابی استفاده کنم؟

3.     چطور دانش آموز را درگیر فرایند یاددهی یادگیری کنم؟

4.     از چه امکانات جذابی برای ایجاد تمرکز استفاده کنم؟

توصیف وضعیت موجود:

جمعیت این مدرسه ی پسرانه ۲۰۰ نفر است و مساحت این مدرسه حدود ۱۸۰۰ متر مربع است که با همکاری ۱۶نفر از کادر دفتری، اجرایی، آموزگاران و خدمت گذار مشغول به کار است؛ تعداد دانش آموزان کلاس ۱۹ نفر پسر بوده است همچنین رنگ لباس فرم آنها آبی است.

با شروع سال تحصیلی جدید به عنوان آموزگار پایه اول در این مدرسه مشغول به خدمت شدم با توجه به این که دانش آموزان در ماه مهر لوحه را یاد می گیرند متوجه شدم که یکی از دانش آموزان در فرایند یاد دهی و یادگیری حواسش را به خوبی جمع نکرده و در حال جنب و جوش زیاد است. دانش آموز مورد نظر با نام (طاها) که در این کلاس مشغول تحصیل هست که قدش از همه ی همکلاسی هایش کوتاه تر و اندامی ریزه میزه دارد؛ او اکثر اوقات نمی تواند در یک جا بنشیند و به سوالات آموزگار به درستی جواب دهد، در یادگیری نشانه ها هم خیلی ضعیف بود و نمی توانست نشانه ها را تشخیص دهد و در موقع نوشتن املا اغلب اشتباه می نوشت یا کلمات را نمی نوشت، این بی توجهی ها باعث شد که سر صف صبحگاهی به او توجه کنم و متوجه شدم که در

موقع صف هم به جای گوش دادن به برنامه و صحبت های معاونین و مدیر، در حال بازیگوشی و نگاه کردن به اطراف است و حواسش به صحبت ها نیست. به همین دلیل خیلی نگران شدم که اگر همین روند ادامه پیدا کند او چیزی را یاد نمی گیرد و یادگیری برای او دشوار است بعد از جلساتی که با مادر دانش آموز و آموزگار پیش دبستانی داشتم متوجه شدم که عوامل متعددی مانع تمرکز حواس اوست و بیشتر به حاشیه توجه می کند لذا به دنبال پرونده ی دانش آموز گشتم و کارت سنجش را پیدا کرده و مطالعه کردم و متوجه شدم در قسمت آمادگی تحصیلی علامت مثبت خورده که نشان دهنده ی اختلال دانش آموز در یادگیری است و باید کاری کرد که او مشتاق به یادگیری شود و انگیزه ی او بیشتر شود تا حواس خود را جمع کند و با تمرکز بالا درس بخواند.

گردآوری اطلاعات:

برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز از روش های: مشاهده و پر کردن چک لیست، مصاحبه با دانش آموز و والدین او، پرسشنامه از دانش آموزان کلاس و اسناد و مدارک مثل دفتر ثبت جریان آموزشی، صورت جلسه شورای آموزگاران و آزمون ها استفاده نمودم.

تجزیه و تحلیل داده ها:

با توجه به چک لیست، مشاهداتی که آموزگار انجام داده، مصاحبه از دانش آموز و مادر او همچنین اسناد به این نتیجه رسیدم که: یادگیری، در دانش آموز به کندی صورت می گیرد و بیشترین علت آن نداشتن تمرکز دانش آموز است و باید شیوه ای به کار گیرم تا تمرکز دانش آموزم در یادگیری، بیشتر شود.

راه های موقتی جدید و اجرای آن ها:

با مطالعه ی کتاب های گوناگون، مقاله های مختلف، استفاده از تجربیات سایر همکاران با تجربه، ۱۰ راه حل برای رساندن وضعیت از حالت، نامطلوب به مطلوب ارائه کردم. البته راه حلهای مورد نظر پس از نظر خواهی از تعدادی از همکاران و بازبینی و استفاده از نظرات و پیشنهادات آنها ارائه شده است با توجه به اعتبار سنجی و نقد و بررسی راه حل ها توسط صاحب نظران، پژوهشگر راه حل هایی که تیک آنها در قسمت زیاد و خیلی زیاد بود را در صد گرفته و راه حل هایی که از ۶۰% به بالا بود قبول و بقیه رد شد و راه حل های قبول شده را در پژوهش مورد استفاده قرار داده است.

1.       روش تدریس متنوع (قصه گویی، ایفای نقش و ....)

2.      استفاده از تشویق (کلامی، ستاره، کارت و جایزه)

3.     استفاده از ابزار مناسب (خمیر بازی، کاغذ، چینه و ...)

4.     مسابقه خواندن، نوشتن، گوش دادن، لمس کردن)

5.     امکانات هوشمند استفاده از رایانه و تابلو هوشمند)

6.      دادن مسئولیت فردی و گروهی)

7.     آموزش خانواده

8.     تغییر جای دانش آموز

ارزیابی از اقدام های جدید:

با توجه به چک لیست، مشاهداتی که آموزگار انجام داده، مصاحبه از دانش آموز و مادر او همچنین اسناد به این نتیجه رسیدم که: یادگیری، در دانش آموز بالا رفته و پیشرفت کرده است یعنی دقت و تمرکز دانش آموز بالا رفته است.

جمع بندی و نتیجه گیری:

پژوهشگر با توجه به نتایج مشاهدات، مصاحبه، پرسش نامه و اسناد و مدارک به این نتیجه رسیده است که:

-        برای یافتن راههای ایجاد و افزایش تمرکز حواس، ابتدا باید مانع تمرکز را تشخیص داد.

-        شوق یادگیری را در دانش آموز تقویت و عطش او برای درس خواندن بیشتر کنیم.

-        با استفاده از روش های تشویقی می توانیم تمرکز، علاقه و اشتیاق یادگیری را در دانش آموز بالا ببریم.

-        با استفاده از امکانات هوشمند و نرم افزار ها توجه دانش آموز به یادگیری بیشتر می شود.

-        با کمک ابزار های متنوع و جذاب تمرکز دانش آموز در یادگیری رشد می کند.

-        آموزگار با استفاده از تشویق هایی مانند: ستاره، چک کارت تشویقی، جایزه، مسابقه و ساختن کاردستی دانش آموز را درگیر فرایند یاد دهی یادگیری کرده است.

-        تغییر فیزیکی (جای دانش آموز) باعث رشد تمرکز او می شود.

-        دانش آموز بعد از اجرای راه حل ها به موقع تکالیف را انجام می دهد و باعث شده تا تثبیت یادگیری در دانش آموز بیشتر صورت گیرد.

-        پژوهش حاضر با پیشینه ی تحقیق و یافته های پژوهشگران همخوانی دارد.

پیشنهادها:

پژوهشگر با توجه به پژوهش، پیشنهاداتی را ارائه داده است:

1. به همکاران گرامی توصیه می شود خلاقیت و ابتکارات خود را بروز دهند و از تغییر نهراسند، کمبود و نداشتن امکانات آنها را در انجام هدف هایشان ناامید نسازد.

٢. استفاده از ابزار مناسب و متنوع را حتما مورد نظر قرار دهند زیرا باعث ایجاد قابلیت و شور و شوق در دانش آموزان شده و آنها را وادار به تلاش کند.

3. استفاده از ابزار های تشویقی متنوع و کارآمد برای بالا بردن تمرکز در دانش آموزان.

۴. استفاده از کتب و منابع مرتبط جهت علمی تر کردن شیوه های بالا بردن تمرکز.

 

توجه :

برای سفارش و دریافت کامل این اقدام پژوهی به شماره 09159886819 در تلگرام یا واتساپ پیام دهید .

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان--صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: جمعه 09 اسفند 1398 ساعت: 16:14 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

ليست صفحات

تعداد صفحات : 109

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس