پرسش و پاسخ متن کتاب علوم پنجم

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

پرسش و پاسخ متن کتاب علوم پنجم

بازديد: 189

درس اول علوم ساختمان مواد

پرسش :چرا وقتی در شیشه عطر  را باز می کنیم بعد از مدتی از عطر داخل شیشه کم می شود ؟

پاسخ :چون مولکول های عطر تبخبر می شوند (به گاز تبدیل می شوند )  و چون در مواد گازی جنبش مولکولی زیاد است مولکول های عطر در هوا پراکنده می شوند و حجم عطر داخل شیشه کم می شود .

 پرسش :چرا مولکول های عطر در هوا پراکنده می شود ولی مولکول های آهن در هوا پراکنده نمی شود ؟

زیرا عطر زمانی که تبخیر می شود (به گاز تبدیل می شود ) جنبش مولکولی آن بیشتر می شود و سریعتر در هوا پخش می شود ولی آهن چون یک ماده جامد است ، جنبش مولکولی بسیار کم و ربایش مولکولی زیاد دارد . مولکول های آن نمی توانند آزادانه حرکت کنند .

پرسش :آیا مولکول های یخ و آب یکسان هستند ، پس چرا شکل آن ها باهم فرق دارد ؟

یخ همان آب است که  جامد شده است و از نظر نوع مولکول هیچ فرقی با هم ندارند و مولکول های آنها یکسان هستند. تفاوت فقط در شکل ظاهری ( جامد و مایع بودن ) آن ها است .

 پرسش : معلم در شیشه عطر  را باز کرد و روی میز قرار داد .  نفرات آخر کلاس بوی آن را  دیرتر از بقیه حس کردند چرا؟

زمانی که در شیشه عطر را باز می کنیم مولکول های آن تبخیر می شود و به شکل گاز در آمده و در هوا به حرکت در می آیند . نفرات اول کلاس چون به شیشه عطر نزدیک هستند زودتر بوی عطر را حس می کنند ولی نفرات آخر کمی وقت لازم است تا مولکول های عطر به آنها برسد و بو را حس کنند .

 

 

 

 

درس دوم علوم تغییرات ماده  

پرسش : چرا یک وسیله ی آهنی در هوای مرطوب زنگ می زند  ؟

زیرا در هوا، اکسیژن وجود دارد.و آهن در اثر تماس با اکسیژن هوا زنگ می زند و رطوبت هوا عمل زنگ زدن را تسریع می کند . مادّه اى که در اثر این تغییر شیمیایى به دست مى آید، اکسید آهن نامیده مى شود.

 پرسش : اکسید را تعریف کنید . اکسید آهن چیست ؟

هر ماده ای که با اکسیژن ترکیب شود اکسید نامیده می شود . اکسید آهن از ترکیب اکسیژن با آهن به دست می آید . نام دیگر آن زنگ آهن است .

 پرسش : چگونگی تشکیل ابر و ریزش باران را به طور خلاصه شرح دهید  و با ذکر دلیل  بنویسید چه نوع تغییری است .

هنگامی که نور خورشید به سطح آب های روی کره ی زمین برخورد می کند باعث تبخبر آب ها می شود و چون حالت گازی دارند و سبک هستند به سمت آسمان می روند و تشکیل ابر را می دهند . بعد در اثر سرد شدن ابرها باران یا برف تشکیل می شود . در تمام این مراحل فقط شکل ظاهری و فاصله مولکول های آب تغییر کرده ولی خاصیت های آن تغییر نکرده است . پس نتیجه می گیریم که تمام تغییرات فیزیکی هستند .

 

درس سوم علوم ماشین ها 

پرسش : چرا برای ساختمان سازی ، از قرقره و سطح شیبدار استفاده می کنند ؟

چون کارگران با این وسایل اجسام را راحت تر جابجا می کنند 

پرسش : چرا برای انجام همه کارها نمی توانیم از نیروی ماهیچه استفاده کنیم ؟ چرا باید به فکر منابع دیگر نیرو باشیم ؟

چون بعضی مواقع نیروی لازم برای انجام یک کار از نیروی ماهیچه ما بیشتر است و بدن ما نمی تواند برای مدت طولانی کار انجام دهد .

پرسش : سطح شیبدار را تعریف کنید .

سطح شیبدار یک ماشین ساده است که از آن برای جابجایی اجسام استفاده می شود . هرچقدر طول سطح شیبدار بیشتر و ارتفاع آن کمتر باشد جابجایی آسانتر خواهد بود .

پرسش : ماشین ها نیروی خود را از کجا به دست می آورند ؟

انرژی الکتریکی ، انرژی خورشیدی ، انرژی بادی ، انرژی آب ، انرژی هسته ای و سوخت های فسیلی مثل نفت و گاز و بنزین و گازوئیل و . . .

پرسش : ما از انرژی الکتریکی چه استفاده هایی می کنیم ؟ ( سه مورد )

از انرژی الکتریکی برای تولید گرما ، سرما ، نور ، حرکت ، پخش و دریافت صدا و  پخش و دریافت فیلم وتصویر استفاده می کنیم .

پرسش :کدام قسمت از بدن ما مانند اهرم کار می کند؟

بازوها هنگام برداشتن بار سنگین، استخوان های پا هنگامی که با پا در توپ حرکت ایجاد می کنیم. در تمام این حرکات مفصل ها مثل تکیه گاه اهرم هستند و استخوان ها مثل میله های اهرم عمل می کنند .

 

درس چهارم علوم نور و رنگ 

پرسش : نور را تعریف کرده و منظور از چشمه ی نور چیست ؟

نور یکى از شکل هاى انرژى است. جایى که نور نباشد، تاریک است و ما بدون نور نمى توانیم چیزى را ببینیم. منظور از چشمه ی نور به وسایلی که از خودشان نور تولید می کنند چشمه ی نور می گویند .

پرسش : بین کوره های آفتابی و یک ذره بین چه شباهتی وجود دارد ؟

هردو نور خورشید را در یک نقطه جمع می کنند و در آن نقطه نور و گرمای شدیدی ایجاد می شود .

پرسش : منشور چیست ؟

نور را به کمک وسیله اى به نام منشور مى توان تجزیه کرد؛ یعنى، رنگ های مختلف آن را از هم جدا کرد . منشور یک قطعه ى شیشه اى به شکل زیر است              

 

پرسش : در طول روز که آفتاب به درون اتاق نمی تابد چگونه اشیای درون اتاق دیده می شود؟

نور آفتاب در برخورد با زمین در جهت های مختلف بازتاب می شود و این بازتاب های نور خورشید وارد اتاق شده و آنجا را روشن می کند و ما می توانیم اشیای درون اتاق را ببینیم.

پرسش : به نظر شما در هنگام روز بهتر است از کدام چشمه ی نور استفاده کنیم ؟ چرا ؟

از چشمه ی طبیعی . یعنی  از انرژی خورشید برای تولید برق و گرما استفاده کنیم چون هزینه های آن خیلی کمتر از چشمه های نور مصنوعی است که ساخت بشر می باشد و محیط زیست را نیز آلود ه نمی کند

 پرسش : چرا از بیرون یک جعبه ی فلزی یا تخته ای ، اشیای درون آن دیده نمی شود، اما درون یک ظرف شیشه ای از بیرون دیده می شود؟

ورق آهن یا تخته اجسام کدر هستند و نور از آنها نمی تواند عبور کند، پس درون جعبه هایی که از ورق آهن یا تخته ساخته شده اند. دیده نمی شود ولی شیشه از اجسام شفاف است و نور به راحتی از آنها عبور می کند، در این صورت به سادگی می توان درون یک ظرف شیشه ای را دید.

آیا مقدار نور چشمه های طبیعی را می توانیم به دلخواه کم یا زیاد کنیم؟

خیر، نمی توانیم ولی با استفاده از وسایلی مانند عینک آفتابی، پرده و سایبان می توانیم خود را از بازتابش شدید نور در امان نگه داریم .

 

 

درس پنجم علوم تاریخچه ی زمین

پرسش :چرا از بدن جانوران ساکن خشکی ها خیلی کم فسیل تشکیل می شود ؟

اگر موجودی در خشکی بمیرد عوامل تجزیه کننده مثل باکتری ها و قارچ ها خیلی زود جسد آن را تجزیه می کنند و فسیلی تشکیل نمی شود . ولی اگر جسد موجودات ساکن خشکی توسط باد و باران و . . . وارد دریاها شود آن وقت در اثر رسوب گذاری فسیل تشکیل می شود .

پرسش :چرا از همه ی بدن موجودات زنده فسیل تشکیل نمی شود ؟

پوست و گوشت موجودات مرده چون نرم هستند زود تجزیه می شوند اما قسمت های سخت و محکم مثل دندان و استخوان خیلی دیرتر تجزیه می شوند و اگر لا به لای سنگ های رسوبی قرار گیرند فسیل تشکیل می شود .

 پرسش :چرا نباید تمام فسیل های یک منطقه را جمع آوری کرد ؟

زیرا نسل های آینده هم می خواهند در این زمینه تحقیق و مطالعه داشته باشند و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی شاید نسل های آینده به موضوعات مهمتری دست پیدا کنند .

 پرسش :چگونگی تشکیل فسیل را شرح دهید .

موجوداتی که در دریا می میرند و یا موجوداتی که در خشکی می میرند ولی جسد آنها وارد دریا می شود پس از مدتی در لابه لای سنگ های رسوبی قرار می گیرند . پس از چندین سال قسمت های نرم آنها مثل گوشت و پوست تجزیه می شود ولی قسمت های سخت مثل دندان و استخوان و یا رد پا و قالبی از موجودات می ماند و از آنها فسیل تشکیل می شود .

 پرسش :چکونگی تشکیل سنگ های رسوبی را شرح دهید .

مواد آبرفتی توسط رودها و رودخانه ها وارد دریا می شود و بعد از مدتی ته نشین می شود . این عمل ته نشینی مواد آبرفتی چند بار صورت می گیرد ( طی سالهای طولانی ) و نتیجه این که لایه های بالایی به لایه های پایینی فشار می آورند و باعث سخت شدن و سنگی شدن آنها می شوند . در نهایت دریا از این محل عقب نشینی می کند و این محل به خشکی تبدیل می شود .

پاسخ پرسش های بقیه ی دروس را بعد از تدریس هر درس قرار می دهم

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: یکشنبه 14 تیر 1394 ساعت: 17:31 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس