نظارت بر پیشرفت و توان بالقوه ی دانش آموزان
نظارت بر پیشرفت و توان بالقوه ی دانش آموزان
معلمین موثر درباره ی نوع عملکرد هر یک از دانش آموزان کلاسی که درس می دهند ، درک مشخصی دارند ، آن ها از روش های اندازه گیری رسمی و غیر رسمی گوناگونی استفاده می کنند تا تسلط دانش آموزانشان را بریک مفهوم یا مهارت ، کنترل و ارزیابی کنند . وقتی که دانش آموزی مشکل دارد ، معلم آن بخش از دانش یا مهارتی که دانش آموز را به دردسر انداخته است هدف قرار می دهد و برای پر کردن آن شکاف کارهای ترمیمی لازم را انجام می دهد . در واقع یک معلم موثر به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند عملکرد خویش را ارزیابی کنند . به این معنا که به آن ها در فراشناخت یاری می رساند . از آن جا که مسئولیت نهایی متوجه معلم است ، مستند کردن پیشرفت و عملکرد دانش آموز باید محقق شود . معلم موثری که دانش آموز را مشاهده کرده و با وی کار کرده است توان بالقوه ی او را درک می کند ، او را تشویق به بهتر شدن می کند و برایش انگیزه ای را فراهم می کند تا وی در زمان لازم تلاشی پیگیر از خود نشان دهد .
شاخص های مثبت در نظارت بر پیشرفت و توان بالقوه ی دانش آموزان
· دانش آموزان را قادر می سازد تا مسیر عملکرد خویش را دنبال کنند .
· به تکالیف نمره می دهد .
· بازخورد شفاهی و کتبی ارایه می دهد .
· پیشرفت دانش آموزان و دستاوردهای آنان را مستند می کند .
· تصمیمات آموزشی را بر اساس تحلیل داده های مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اتخاذ می کند .
· برای کمک به دانش آموزان و تشویق آنان در کلاس گردش می کند .
· پیش آزمون می گیرد و نتایج آن را تبدیل به نمودار می کند .
· ارزیابی های چند گانه را بررسی می کند تا تعیین کند که آیا دانش آموز به مهارت مورد نظر تسلط پیدا کرده است یا نه ؟
· ارتباط با اولیا را ثبت می کند .
· از طرح های پیشنهادی دانش آموزان استفاده می کند و گزارش اجرای آن طرح ها را ثبت می کند .
· جلسات تیم ها و جلسات معلم با دانش آموزان را ثبت می کند .
· مرتباٌ ارزشیابی می کند .
· از روش های ارزیابی متنوعی استفاده می کند .
· برای تکالیف ، تولیدات و پروژه های دانش آموزان از معیارهای توصیفی استفاده می کند .
· بر اساس تحلیل ارزشیابی ها ، آموزش متفاوت ارایه می دهد .
· در آزمون ها برای دانش آموزانی که نیازهای خاص دارند ، تمهیداتی به کار می برد .
· نسخه ای از همه ی مکاتبات مربوط به پیشرفت دانش آموزان را نگه داری می کند .
· جلسات و ملاقات هایی با حضور اولیا و دانش آموزان برگزار می کند .
· خبرنامه ی کلاسی تهیه می کند .
· اولیای دانش آموزان را برای فعالیت های خاص کلاس دعوت می کند .
· در صفحه گسترده ی کلاس ( Web Page) کار دانش آموزان و تکالیف منزل را قرار می دهد .
· با ارایه ی گزارش غیر رسمی از پیشرفت دانش آموزان ، با آن ها ارتباط برقرار می کند .
· در ارتباطاتش از بیانی روشن و کلامی مناسب استفاده می کند .
· در جلساتی که برای کسب آمادگی و مهارت در کار با دانش آموزان ، با نیازهای خاص تشکیل می شود ، شرکت می کند .
شاخص های منفی در نظارت بر پیشرفت و توان با القوه ی دانش آموزان
· پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را کنترل نمی کند و امکان سوال پرسیدن به آن ها نمی دهد .
· به ندرت تجزیه و تحلیل می کند و با فاقد داده های مناسب است .
· روند پیشرفت دانش آموزان را به ندرت کنترل می کند و یا اصلاٌ این کار را انجام نمی دهد .
· گزارش ارتباطات را نگه داری نمی کند .
· جلساتی را که با دانش آموزان یا اولیا و سرپرستان آنان دارد ثبت نمی کند .
· در نمره گذاری جانب افراط را می پیماید – نمرات ردی فاحش یا در صد غیر واقع بینانه ای نمرات عالی .
· از ارزشیابی های متنوع به ندرت استفاده می کند یا هیچ بهره ای از آن ها نمی گیرد .
· آزمون ها را با نیازهای خاص دانش آموزان منطبق نمی کند .
· ارتباطات با اولیا را مستند نمی کند یا تعداد کمی از آن ها را ثبت می کند . ( ارتباطات شامل : جلسات ، تماس های تلفنی ، پست الکترونیکی ( e-mail ) ، خبرنامه و صفحه گسترده ( Web Page) . )
· در ارتباطاتش از کلام نا مناسب ، فنی و مبهم استفاده می کند .
· برای شناخت نیازهای خاص دانش آموزان در برنامه های آموزشی خاص شرکت نمی کند .
منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنیداين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 27 فروردین 1394 ساعت: 1:55 منتشر شده است
برچسب ها : شاخص های مثبت در نظارت بر پیشرفت و توان بالقوه ی دانش آموزان,شاخص های منفی در نظارت بر پیشرفت و توان با القوه ی دانش آموزان,