دليل استفاده از نمايش خلاق در كلاس درس چيست؟
تئاتر، اصالتاً نوعی هنر مبتنی بر همكاري جمعی است. نويسندگان، كارگردانان، هنرپيشگان، موسيقیدانها، طراحان، معماران و امثال آنها، همه با هم در خدمت خلق تئاترند. از آنجا كه مدارس و سازمانهاي هنري، پيوسته براي دستيابی به شيوههای آموزشی گوناگون تلاش میكنند و فعالانه كودكان را از طريق برنامههاي درسی، در فعاليتهاي نمايشی درگير میسازند، نمايش خلاق در كلاس درس میتواند همۀ اين شيوهها را بهشكلی طبيعی و مؤثر، با يكديگر تركيب كند. شاگردان بايد بتوانند در زمينۀ مهارتهاي تجسمی، خلاقيت، اجرا و نقد صحنههاي نمايشی، از پس وظايف گوناگون بربيايند و كارهای زيادي انجام دهند. در كتاب نمايشهاي خلاق: هنري براي كودكان، نوشتۀ جرالدين برين سيكسGeraldine Brain Siks) )، يكی از نخستين مجريان نمايش خلاق، چنين میخوانيم: " تجربههاي خلاق، مهيج، ضروری و نمايشی در خدمت يادگيري مستمر است."
هاوارد گاردنرHoward Gardner) )، استاد علوم شناختی و تعليم و تربيت دانشكدۀ علوم تربيتی دانشگاه هاروارد، در تحقيق ارزشمند خود، به «هوشهای چندگانه» اشاره و آنها را بدين صورت فهرستبندي میكند: زبانی/كلامی، منطقی/رياضی، فضايی/بصري، موسيقايی/ريتميك، بدنی/حركتی، درونفردي، ميانفردي، (ناتوراليستی، اگزيستانسياليستی/معنوی). فعاليتها و كار صحنهاي نمايش خلاق مستلزم استفاده از زبان گفتار، بداههگويی، مهارتهاي تجسمی، تفكر هندسی، حفظ متون و توانايی همكاري با ديگران، ذوق موسيقايی و ريتم و شناخت بدن و توانايی استفاده از آن براي انتقال افكار و احساسات [به ديگران] است.
بنجمين بلوم (Benjamin Bloom)، روانشناس تربيتی و استاد دانشگاه شيكاگو و نويسندۀ همكار در كتاب ردهبندي اهداف آموزشی، بر تقويت توانايیهاي حل مسئله و مهارتهاي سطحِ بالاتر تكيه و آنها را به شرح زير فهرست میكند: آگاهی، درك، كاربرد، تحليل، تركيب و ارزيابی. نمايش خلاق، اينگونه مهارتها را تقويت میكند. دانشآموزان هنگام خلق صحنههاي مبتنی بر بداهه و شركت در آنها و اقتباس داستانهاي گوناگون برای اجراي نمايش، بايد شخصيتها را نامگذاري كنند، طرح نمايشنامه را تشخيص دهند، بداههسازي كنند .گفت و گوها و صحنههاي نمايش را مجدداً بيان و تنظيم كنند، صحنههاي خود و يكديگر را ارزيابی و نقد كنند .اجزا را كه كل كار را دربرمیگيرد تحليل كنند، دربارۀ صحنههاي خود مجدداً بينديشند، آنها را تمرين و با توجه به تغييرات و بازنويسیها، مجدداً اجرا كنند. بسياري از شيوههای آموزشی و مهارتهاي فكري سطح بالاتر را میتوان در درس نمايش خلاق بهكار گرفت ... كه اين بسيار مفرح است.
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 15 اردیبهشت 1394 ساعت: 13:49 منتشر شده است
برچسب ها : دليل استفاده از نمايش خلاق در كلاس درس چيست,نمايش خلاق,استفاده از نمايش,كلاس درس,نمايش خلاق در كلاس درس,