تحقیق درباره گزارش کارورزی در شرکت کامپیوتری کسری

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره گزارش کارورزی در شرکت کامپیوتری کسری

بازديد: 177

تحقیق درباره گزارش کارورزی در شرکت کامپیوتری کسری

شركت كسري كه محل كارورزي اينجانب مي باشد شركتي است كه در آن كارهاي سخت افزار ، نرم افزار و شبكه هاي كامپيوتري در اين محل انجام مي گردد .

در اين روز كه آغاز كارورزي اينجانب مي باشد ، ابتدا با محل قرار گرفتن قطعات سخت افزاري شبكه  و نرم افزارها آشنا شدم .

با توجه به اينكه رشته بنده نرم افزار مي باشد در قسمت پشتيباني شركت مشغول به كار شدم . كه قسمت پشتيباني شامل رفع عيب سيستم مشتريان چه از لحاظ نرم افزاري يا سخت افزاري در داخل شركت يا خارج از شركت و در منزل مشتريان مي گردد.

روز دوم :

رفع عيب Main Board سيستم Pentium3 : مشكل اين سيستم كار نكردن صحفه كليد بود . پس از باز كردن كيس و تست اوليه متوجه شديم كه دو تا از پايه هاي سوكت كيبورد شكسته و د رنتيجه ارتباط كيبورد  با مين بورد قطع شده است . براي رفع عيب بعد از باز كردن كارت گرافيك ، كارت صدا ، برق پاور و رم سيستم Main Board را از روي كيس باز كردم سپس با هويه لحيم پايه هاي فيش كيبورد را باز كرده و فيش جديد را جازده و دوباره پايه ها را لحيم كرده و main را دوباره بر روي سيستم سوار كرديم .

مشكل ديگر اين سيستم فن سي پي يو آن بود كه به دليل اينكه خاك زيادي گرفته بود به سختي مي چرخيد در نتيجه فن cpu را باز كرده و پس از باز كردن برچسب روي فن ابتدا توسط الكل تميز كرده سپس داخل آن روغن ريخته عمليات روانسازي برروي آن انجام داده و دوباره برچسب روي فن را باچسب برروي آن چسبانده وبرروي سيستم سوار نموديم .

اسمبل سيستم  P4 : با سفارش يكي از مشتريان كه نياز به يك سيستم قدرتمند براي كار كردن با نرم افزارهاي نقشه كشي صنعتي (Mecanical desktop,catia)  داشت و با توجه به هزيته اي كه اين مشتري مي خواست صرف اين كار كند جند سيستم با قيمتهاي مختلف به ايشان پيشنهاد شد كه از اين ميان سيستم زير قرار شد كه براي ايشان اسمبل و نرم افزارهاي لازم نصب گردد .

چون اين شخص در محيط كارشان نياز داشتند كه نقشه ها را با ديگر همكارانشان Share نموده و برروي نقشه ها به صورت دسته جمعي كار كنند ترجيح داده شد كه از مادربوردي استفاده شود كه داراي كارت شبكه   1000 باشد در نتيجه با توجه به قيمت مناسب و كارايي بالا مادربورد Iwill P4seGold براي ايشان انتخاب گرديد و باتوجه به اينكه نياز به گرافيك بالا داشتند كارت گرافيك Gforce5300 به همراه دوعدد رم 256 خريداري گرديد . علت خريد دوعدد رم 256 به جاي يك رم 512 اين بود كه چون مادربورد خاصيت Dual Ram را داشت براي اينكه بتواند از تمام باس cpu استفاده نمايد از دو عدد Ram با باس 400 استفاده كرديم چون باس800 براي سيستم اين شخص انتخاب شده بود .

ابتدا كيس مناسبي با توجه به سليقه مشتري انتخاب گرديد .

كيس را باز نموده و ابتدا محل پيچهايي كه مادربورد به آن وصل مي گردد مشخص نموده و پيمها و پيچها را بر روي كيس وصل نموده سپس مادربورد را بر روي كيس نصب نموده  سپس كارت گرافيك ، Ram ، cpu و فن ، هاردديسك ،cd rom ،FDD ،Modem و برق قطعات وصل گرديد .

هارد سيستم پارتيشن بندي شد و Win98 , winXP برروي آن نصب گرديد . سپس نرم افزارهاي عمومي اينترنت و كاربردي و همچنين نرم افزارهاي تخصصي مانند Catia,Autocad2004,Mecanical Desktop برروي سيستم بارگذاري و رجيستر گرديد .

تعمير CDRom لب تاپ پنتيوم 3 : با توجه به اينكه گاهي اوقات CdRom درست كار مي كرد ابتدا پيچهاي پشت لب تاپ را باز كرده هارد ديسك ، رم و قطعات ديگر را يكي يكي باز نموده ودر نهايت ‍CdRom دستگاه را باز كرده اتصالات را محكم كرده و قطعات را با اسپري تميز كرده و دوباره بستيم در حين بستن متوجه شديم كه از داخل CdRom صدايي به بيرون مي آيد . در نتيجه دوباره آن را از روي سيستم باز كرده و پيچهايش را باز كرده و متوجه قطعي در داخل شديم كه گاهي اوقات با اتصال بر قرار مي كرد و در نتيجه پس از رفع قطعي دوباره پيچهايش را بسته و دوباره بر روي سيستم سوار كرديم و دوباره كليه قطعات را بر روي سيستم بسته و كابلهاي ارتباطي را وصل نموده و پس از تست كامل آن را براي تحويل به مشتري آماده كرديم .

تعمير پرينتر HP 6P مشكل اين پرينتر ليزري اين بود كه نيمي از صحفه را پرينت نمي گرفت براي رفع عيب اين سيستم ابتدا قابهاي چپ و راست سيستم را باز كرده و سپس پيچهاي قسمت درب پرينتر و پايين پرينتر را باز كرده و پس از رها كردن پيمهاي زير پرينتر قاب آن را باز كرده پس از باز شدن متوجه پاره شدن فيوزينگ سيستم شديم در نتيجه قاب روي فيوزينگ را باز كرده پيچهاي فيوزينگ را باز كرده و فيوزينگ را از محل خود خارج كرده پس از خريد فيوزينگ با دقت آن را جا زده و فيوزينگ را در محل خود قرار داده قاب رويش را بستيم . پس از بستن قاب روي پرينتر قاب چپ آن نيز بسته شد و براي اينكه سرعت پرينت پرينتر بالاتر رود يك ram ،32 مگابايتي به آن اضافه كرده و قابش را بسته و پس از تست كامل آماده تحويل به مشتري گرديد .

نصب و راه اندازي شبكه با استفاده از كابل Cat6 براي يك دفتر معاملات در اين دفتر 6 كاربر مشغول به كار هستند كه نياز داشتند كه بتوانند به طور همزمان اطلاعات خود را وارد سيستم  و در همان زمان ديگر كاربران نيز بتوانند از اطلاعات ديگران استفاده نمايند و اطلاعات خود را با سرعت خوبي انتقال دهند .

ابتدا محل Station ها را مشخص كرديم و ميزان كابل و داكت لازم اندازه گيري شد پس از خريد داكت و كابل cat6 ابتدا محل داكت كشي شد و يك رك 4u نصب  گرديد سپس يك سویيچ 8 پورت درون رك نصب نموده و كابلهايي را كه وارد رك شده بودند Patch Panel طبق استاندارد A وصل كرده وسپس توسط Patchcord هاي نيم متري سویيچ را به pathpanel وصل كرده و براي جلوگيري از شلوغي رك از Cable Management استفاده كرده  سپس پريزهاي روكار را در محل خود نصب كرده و كابل را طبق استاندارد A به Keystone وصل نموديم .

بر روي سيستمها كارت شبكه10/100 نصب كرده و  با استفاده از پروتكل Tcp/ip  به صورت work group كامپيوترها را به يكديگر وصل نموديم .

امروزه براي ايجاد شبكه طرقمختلفي وحوددارد كه كم هزينه ترين شبكه ها ،شبكه هاي بر پايه كابل مي باشدكه دراينجا بحث اصلي طراحي و ايجاد اينگونه شبكه ها مي باشد.
براي طراحي يك شبكه كامل چند پارامتربايد در نظر گرفته شود. اولين پارامتر تقسيم بندي شبكه براساس گستره جغرافيايي (Range) مي باشدكه معمولاً شبكه هاي محلي ياLAN  درنظر گرفته ايم،دومين گزينهتقسيم بندي شبكه براساس گره(Node)        مي باشد كه بطور معمول از شبكه هاي مبتني برسرور ياد مي كنبم.در اين حالت يك كامپيوتر به عنوان يك سرويس ددهنده عمل كرده وبهتنهايي به چندين كامپيوتر ديگر سرويس خواهد داد. پارامتر بعدي جهت تقسيم بندي شبكهنوع توپولوژي شبكه مي باشدكه بطور متداول بهترين توپولوژي چه از لحاظ تركيب و چهازلحاظ امنيت توپولوژي Star مي باشد. البته اين توپولوژي هم داراي معايبي است ازجمله حجم زياد كابل كشي وهمچنين در صورت از كار افتادن قطعه مركزي يا Hub  كل شبكهاز كارمي افتد.پارامترهايي نظير پروتكل ،امنيت شبكه ، استاندارد و غيره هم مطرحميباشندكه از لحاظ نرم افزاري بيش تر قابل بحث ميباشند.

حال جهت طراحي و پياده سازي يك شبكه LAN ،hSTAR مبتني به سرور چه بايد كرد ؟

 بهترين طراحي تقسيم يك شبكه به چندي زير شبكه كوچك است . اين عمل داراي مزاياي فراواني ميباشد كه از جمله :
سيگنال الكتريكي هنگام عبور در طول كابل دچار تضعيف شده ، دامنه آن افت ميكند ، كه در صورت كوتاه بودن مسير و طول كابل اين مشكل زياد تاثير نمي گذارد .

1- عيب يابي و اشكالزدايي در يك شبكه بمراتب خيلي راحتتر از يك شبكه بزرگ است

2- در صورت بروز مشكلدر يك زير شبكه فقط قسمت كوچكي از شبكه از كار مي شبكه همچنان بهكارخود ادامه ميدهد.

3- هزينه هاي خريدوتهيه سخت افزار كاملا كاهش مي يابد و با به اشتراك گذاردن
تجهيزات نياز تمامكاربران برطرف مي شود.

چه نوع كابلي بايد استفاده كرد؟

معمولا براي آنكه هزينه نصب و راه اندازي شبكه را كاهش دهيماز كابلهاي UTP
بنام تداخل الكترومغناطيسي (EMI ) باعث تضعيف سيگنالهاي الكتريكي ميشود . از طرفي تابيدگي كابل UTP مقدار EMI را كاهشميدهد كه اين تابيدگي در كابلهاي CAT5e نسبت به CAT5 زياد ميباشد ، و دركابلهاي CAT6 باتوجه به تكنولوژي حاضر به اوج خود رسيده كه علاوه بر تابيدگيزوج سيمها بدور هم ، چهار زوج دوباره به دوريكديگر روي يك محوري از PVC تابيدهشده اند . در نتيجه اين گونه سيمها در شرايط مطلوب توانايي انتقال ديتاتا 1000Mbps را دارند . البته نحوه كابل كشي ، نحوه اتصالات ، استفاده از انواع پريزهاي مرغوب و با كيفيت ،  استفاده ازانواع Patch Cord  آماده با پلاستيك تزريقي بجاينوع مشابه دست ساز ،استفاده از Patch Panel هاي  خاص  و مرغوب و  ...  همگي درميزان سرعت انتقال ديتا تاثيربسزايي دارند.

آيا Hub بهتر است يا Hub – Switch و يا Switch ؟
در يك شبكه ، سيمهاي كابل هاي UTP را نمي توان به يكديگر لحيم كرد ، زيرا اين عمل موجب ايجاد نويز و اعوجاج درسيگنالهاي شبكه ميشود . براي جلوگيري از بروز اين مشكلات از دستگاه مركزي بنام  (Hub ) در شبكه ها استفاده ميشود . يك هاب به قطعات شبكه سازمان بخشيده و سيگنالهايدريافتي را به ديگر  قسمت ها ارسال ميكندهاب سوئيچ ها ، هاب هايي هستند كهمستقيما در گاهها را به يكديگر سوئيچ مي كنند و مانند هابهاي دو سويه عمل ميكننديعني اجازه ارتباط دو طرفه را مي دهند ، بنابر اين پهناي باند در دسترس به دو برابرافزايش مي يابد . تنها تفاوت در اين است كه بين همه درگاهها كانال 10 مگابيتي يا 100مگابيتي برقرار است .
امروزه سوئيچ ها در اغلب شبكه هاي LAN جايگزين هاب ها شدهاند ، و عموما دو عمل اساسي را انجام ميدهند:

1-   سوئيچ كردن قاب داده ها ، فرآيند دريافتيك بسته ديتا در رسانه ورودي وانتقال آن به رسانه خروجي.

2-   نگهداري عمليات سوئيچينگ ، سوئيچ ها جدولهاي سوئيچينگ مي سازد و از آن نگهداري مي كنند .

 

مزاياي سوئيچ ها

1-  يك سوئيچ اترنت مزاياي زياديدارد ، از قبيل اجاره به تعدادي كاربر براي برقراري ارتباط موازي از طريق استفادهاز مدارهاي مجازي و قسمتهاي اختصاصي شبكه در يك محيط عاري ازبرخورديعني از طريقپهناي باندبيشتر آزاد و هر كاربر پهناي باند مخصوص به خود دارد.

2-  مزيت ديگر آن اين است كهجايگزيني آن با هاب بسادگي انجام پذير است و
نيازي به تعويض سخت افزار و كابلهايموجود نمي باشد و بالأخره مدير شبكه به سادگي ميتواند آنرا مديريتكند.

3-  سوئيچ ها درلايه پيوند داده اي ( از لايه هاي شبكه ) كار مي كنند و همانند پلها اجازه اتصا ل Segment هاي LAN بهيكديگر براي تشكيل يك شبكه بزرگتر را ميد هند.

4-  سوئيچ ها ترافيك را كاهش ميدهدودر نتيجه نسبت به ديگر تجهيزات فعال
شبكه از سرعت بالاتري برخوردار هستند  و ميتوانند از كاربر هاي جديدي همانند VLAN (LAN ) مجازيپشتيباني كنند .

از چه نوع سوئيچ هايي استفاده كنيم ؟

با توجه به طرح توسعه شبكه دولت ، مطرح شده از طرف نهاد رياست جمهوري در راستاي اجراي پروژه دولت الكترونيكي كه بر اساس فن آوري جديد GIGABIT ETHERNET ( 1000MBPS ) طراحي شده ، بهتر است در شبكه هايي كه هنوز راه اندازي نشده اند ومراحل طراحي را طي مي نمايند از سوئيچ هايي با امكانات وجود يك يا دو و پورت فعال 1000gMbps استفاده نماييم .

همچنين در اين طرح ( شبكه دولت ) مسئله امنيت شبكه حائز اهميت ميباشد ، بهمين دليل بهتر است يكباره از سوئيچ هايي استفاده نماييم كه در آنها يك تكنولوژي جديد بنام IP SECURITY جهت بالا بردن امنيت شبكه بكار گرفته شده است ، بدين صورت كه امكان تخصيص يك پورت خاص به يك ترمينال خاص را داردچنانكه يك تغيير فيزيكي در محل پورت سوئيچ و جابجايي كامپيوتر ها بدون هماهنگي با مدير شبكه رخ دهد ، امكان استفاده از شبكه از بين خواهد رفت .

رفع عيب پرينتر HP6L اين پرينتر پس از بررسي اوليه مشخص شد كه پرينت كه گرفته مي شود  نوشته ها از روي كاغذ پاك مي شوند و به كاغذ نمي چسبند ، ابتدا قاب رويي پرينتر را باز كرده و سنسورهاي آن را تحريك كرده و به اين نتيجه رسيديم كه گرمكن پرينتر كار نمي كند گرمكن را باز كرده و به آن برق وصل نموده و متوجه شديم كه گرمكن سالم است و سپس با اهم متر دنبال قطعي برق آن گشتيم و سيمي را كه قطعي داشت باز كرده و سيم ديگري لحيم نموديم .

در نهايت با بستن گرمكن و قابها پرينتر تست و آماده تحويل به مشتري گرديد .

نصب كارت شبكه Compex 10/100 و نصب پروتكل هاي شبكه براي يك بنگاه معاملات ملكي ابتدا سيستمها را باز كرده و كارت شبكه را در اسلات pci قرار داده و سپس در دوسيستم عامل ويندوز 98 و xp  نصب گرديد 

چگونه يك كامپيوتر خريداري كنيم :

براي CPU ها دو انتخاب اساسي بين سرعت و قيمت وجود دارد. مارك اينتل داراي كارايي خوبي است. اما در برابر آن AMD انتخاب خوبي است براي كساني كه بودجه كمتري دارند. اما هميشه جنسي را كه از حد معمول بازار گرانتر است نخريد زيرا نسبت كارايي به قيمت مقدار زيادي افت مي كند به عبارت ديگر به همان اندازه كه كه پول بيشتري مي دهيد قدرت CPU خريداري شده بيشتر نيست. اما اينكه چگونه بفهميم كه خريد چه CPUاي با چه سرعتي به صرفه است كافيست از چند فروشنده ليست قيمت بخواهيدمتوجه خواهيد شد كه از يك سرعت خاص به بالا ناگهان قيمت به شدت بالا مي رود ( كه البته اين موقت است ) پس پول خود را بيهوده تلف نكنيد. فاكتور ديگري كه براي CPU ها مهم است حافظه پنهان يا cache memory آن است كه هر چه اين مقدار بيشتر باشد CPU زمان كمتري را صرف نقل انتقال بيهوده اطلاعات مي كند و علت آن اين است كه اين حافظه مستقيماً روي CPU قرار دارد البته توجه داشته باشيد cacheبالا براي مصارف حرفه اي مانند ساخت انيمشن بدرد مي خورد پس در اين مورد هم به قيمت توجه داشته باشيد زيرا ممكن است در مصارف روزمره اختلاف آن خيلي محسوس نباشد.

 حافظه

   ميزان RAM براي كامپيوتر شما مهم است. براي كاركرد بهينه كامپيوتر بايد به مقدار كافي RAM داشته باشيد RAM علاوه بر مقدار حافظه يك فاكتور مهم ديگر هم دارد و آن سرعت باس آن است كه نشان مي دهد اطلاعات با چه سرعتي مي توانند به RAM منتقل شود نكته مهم ديگر اين است كه در هنگام خريد مادربرد به تعداد اسلاتهاي RAM (يا همان DIMM ) آن توجه داشته باشيد تا به تعداد كافي موجود باشد تا در آينده امكان ارتقا حافظه سيستم وجود داشته باشد. اين مخصوصاً زماني بدرد مي خورد كه به علت گراني موقت RAM ( بازار ناپايدار كامپيوتر ) يا كمبود بودجه به طور موقت RAM كمتري خريداري مي كنيد و مي خواهيد در آينده به مقدار كافي به RAM سيستم خود اضافه كنيد. 

HARD DRIVE يا ديسك سخت

   دو فاكتور براي انتخاب وجود دارد ميزان حافظه يا حجم كه با واحد GB (گيگا بايت ) مقدار آن تعيين مي شود و سرعت كه هر چه بيشتر باشد زمان كمتري براي خواندن و نوشتن روي HARD DRIVE لازم است. اكثر HARD DRIVE هاي امروزي بيشتر از مقدار بيشتر نياز شما فضا در اختيارتان قرار مي دهند. البته اين بستگي به شما دارد كه چه نوع اطلاعاتي را بخواهيد روي HARD DRIVE خود ذخيره كنيد مثلاً اگر تعداد زيادي فيلم روي HARD DRIVE خود آرشيو كنيد به فضاي نسبتاً زيادي احتياج داريد ولي براي اكثر مصارف خانگي فضاي HARDDRIVE  هاي موجود بازار كه داراي قيمت مناسبي هم هستند بيش از نياز فضا در اختيارتان قرار مي دهد. يكي از عواملي كه در كارايي HARD DRIVE  شما تاثير دارد اين است كه به مقدار كافي حافظه cacheداشته باشد.

 OPTICAL DRIVES

   بيشتر كامپيوتر هاي فروخته شده امروزي داراي رايتر يا DVD هستند. اگر قصد ديدن فيلم با كامپيوتر را نداريد، بهتر است از DVDدر برابر رايتر CD صرفنظر كنيد. براي سي دي رايتر 3 سرعت ذكر مي شود سرعت رايت (سرعت نوشتن اطلاعات ) ، سرعت ري رايت ( كه براي سي دي هاي با قابليت چندين بار رايت استفاده مي شود ) و سرعت خواندن اطلاعات. از درايوي استفاده كنيد كه حداقل 40X سرعت رايت، 12X سرعت زي رايت و 40X سرعت خواندن اطلاعات و حداقل 2 مگابايت بافر داشته باشد.

كارت گرافيك

كارتهاي گرافيك تقريباً هر 6 ماه تغيير مي كنند و نوع پيشرفته تر و جديدتر آن وارد بازار مي شود كه قابليتهاي بيشتري براي بازي هاي كامپيوتري با گرافيك سطح بالا و قابليتهاي سه بعدي امروزي ساخته مي شوند

motherboard چيست و چه كاري انجام مي دهد

وقتي كه كيس كامپيوتري را باز مي كنيد بزرگترين بردي كه داخل آن مي بينيد motherboard و آن بردي است كه پروسسور و رم روي آن قرار مي گيرند همه درايوهاي شما اعم از هارد ديسك CD-ROM و فلاپي درايو به وسيله يك كابل به motherboard متصل هستند و اطلاعات درايوها و پروسسور و رم در حال انتقال هستند و اين زماني است كه برنامه اي در حال اجرا شدن باشد يا فايلي ذخيره مي شود و مانند آن. كارتهاي شبكه مودم، صدا و گرافيك به وسيله اسلاتهاي motherboard به آن وصل مي شوند و زماني كه شما در اينترنت گشت و گذار مي كنيد يا در حال اجراي يك بازي كامپيوتري هستيد يا به يك موسيقي كه از كامپيوتر پخش مي شود گوش مي دهيد و مي توانيد برنامه هايي كه در حال اجرا است از مانيتور ببينيد به اين معني است كه اطلاعات بين اين كارتها و motherboard  و پروسسور در حال رد و بدل است همچنين مادر برد چند چيپ دارد كه به آنها چيپ ست و super I/O controllerگويند و اين چيپ ها كه نقل انتقال اطلاعات بين پروسسور و ديگر اجزا را ممكن مي سازند.

بعضي مواقع motherboard  كارت گرافيك، مودم، كارت شبكه و كارت صدا را همه به صورت مجتمع در خود دارد و ديگر احتياجي به قرار دادن هر يك از اين اجزا به طور جداگانه نيست و اصطلاحاً مي گويند اين اجزا onboardهستند و در اين حالت قيمت كمتري نسبت به حالتي كه آنها را به صورت جداگانه و غير onboardخريداري كنيد دارند همچنين ممكن است اين ويژگي را براي براي شما فراهم كنند كه يك يا چند تا از آنها را غير فعال كنيد و كارت مورد نظر خود را به جاي آن سوار كنيد هر چند اين motherboard ها معمولاً با اسلاتهاي كمتري نسبت به motherboard هاي معمولي ساخته مي شوند بنابراين انعطاف پذيري منتري دارند.

اگر استفاده معمول شما از كامپيوتر شامل كار با نرم افزارهايي مانند officeگشت گذار در اينترنت و گه گاه بازي هاي كامپيوتري مي شود يك motherboard كه on boardباشد جوابگوي نياز شماست. اگر شما يك حرفه اي در زمينه كامپيوتر هستيد و كاري كه انجام مي دهيد احتياج به مقدار زيادي گرافيك مانند رندرينگ مدلهاي سه بعدي مكانيكي يا انيمشن يك motherboard با قابليتهاي بالا كه داراي اسلاتهاي لازم نيز باشد، يك كارت گرافيك خوب و مقدار زيادي حافظه و همينطور مقدار زيادي رم لازم داريد. بعضي ها مي گويند motherboard هاي onboardدر كيفيت صدا و تصوير مشكل دارند اين ممكن است درست باشد اما براي دو سال پيش و نه اكنون امروزه motherboard ها با چيپ هاي قدرتمند صدا و گرافيك وارد بازار مي شوند و به خوبي از عهده كيفيت مورد نظر برمي آيند اگر motherboard كه onboardاست جوابگوي نياز شماست بهتر است پول خود را هدر ندهيد.

پروسسور يا (CPU )

پروسسور يا CPU قلب يك كامپيوتر است. جديدترين CPU اگر چه سريعترين است گرانترين CPU هم  هست هر چند كارايي يك كامپيوتر بوسيله CPU آن شناخته ميشود مثلاً مي گويند اين كامپيوتر پنتيوم 4 يا 3 است ولي اين به تنهايي بازتاب كارايي يك كامپيوتر نيست زيرا اين كميت فقط سرعت پروسسور را نشان مي دهد و نه كارايي كل كامپيوتر كه اجزاي مهم ديگري غير از CPU دارد.

مثلاً يك كامپيوتر كه در حال اجراي چند نرم افزار حجيم و سنگين است و پروسسور پنتيوم 4 آن 2400 گيگا هرتز است ممكن است اطلاعات را خيلي سريع پردازش كند اما هميشه منتظر هارد ديسك است كه يك قطعه كندتر است مي ماند معني اين جمله آن است كه پروسسور براي انتقال اطلاعات بيشتر وقت خود را در يك انتظار بيهوده مي گذراند بنابراين اين پروسسور پنتيوم 4 ممكن است 50 درصد سريع تر از همتاي 1600GHz خود در پردازش اطلاعات باشد در حاليكه همه اجزاي دو كامپيوتر يكسان باشند بنابراين اختلاف در كارايي دو كامپيوتر ممكن است فقط 8 تا 10 درصد باشد.

اساساً هرگز نبايد بدنبال بهترين و گرانترين بود. مگر اينكه عاليترين كارايي چيزي است كه دقيقاً لازم داريد. جديدترين پروسسور و قطعات كامپيوتر اگرچه بهترين كارايي را دارد اما از نظر قيمت اختلاف بسيار زيادي با نمونه كندتر خود دارد بعلاوه زمانيكه يك پروسسور جديد راهي بازار شود نمونه قبلي آن يك افت قيمت خواهد داشت  بر اساس اين حقايق با يك حساب سرانگشتي براي پيدا كردن يك پروسسور سريع  و در دسترس  پروسسوري را انتخاب كنيد كه حدود 3 ماه قبل ( شايد براي ايران بيش از اين زمان لازم باشد ) وارد بازار شده است اين به شما اجازه مي دهد كه يك پروسسور پيشرفته با قيمت مناسب تهيه كنيد.

پروسسورهاي كامپيوترهاي امروزي كه ساخت كارخانه اينتل هستند شامل اينتل پنتيوم 4 و سلرون هستند. پنتيوم 4 كه انتهاي كارايي را عرضه مي كند و سلرون كه سطح كارايي پايين تري دارد.

پروسسورها با سرعتهاي مختلفي بر حسب گيگا هرتز ( معادل يك ميليارد هرتز يا يك ميليارد سيكل در ثانيه است) براي پنتيوم 4 سرعت از 1.4 گيگا هرتز تا 2.53 گيگا هرتز متغيير است و براي سلرون سرعت از 0.85 گيگا هرتز تا 1.8 گيگا هرتز متغيير است ( البته تا زمان ارائه اين مقاله ).

سئوال بهتر براي پرسيدن اين است: آيا يك پنتيوم 4 مي تواند كاري انجام دهد كه يك سلرون نمي تواند انجام دهد؟ جواب منفي است. يك سلرون هر كاري را كه يك پنتيوم 4 انجام مي دهد مي تواند انجام دهد فقط نه به همان سرعت حتي براي يك پنتيوم 1.7 گيگا هرتز و يك سلرون 1.7 گيگا هرتز پنتيوم 4 سريعتر است .

اگر شما درگير حجم زيادي از كارهاي گرافيكي مانند شبيه سازي 3 بعدي، ويرايش، فيلم يا بازيهاي كامپيوتري هستيد  بايد يك پنتيوم 4 همراه با مقدار زيادي  RAM بخريد اگر تمام كاري كه شما انجام مي دهديد شامل تايپ چند نامه، گشت گذار در اينترنت يا حتي هر چند وقت يكبار بازيهاي كامپيوتري است يك سلرون براي شما كافي است.

ميزان حافظه و نوع RAMكامپيوتر خود را انتخاب كنيد.

حال نگاهي به دو مشخصه اصلي رم در كامپيوتر مي پردازيم: مقدار حافظه و نوع حافظه چگونه باشد .

قانوني كه در اينجا روي آن انگشت مي گذاريم ( با توجه به انواع مختلف كامپيوترهايي كه استفاده  مي كنيد ) نرم افزارهايي است كه شما تمايل به استفاده از آنها را داريد.

و اينكه حداقل مقدارRAM لازم  يا بهترين كارايي  براي شما مهم است.

جدول زير يك ديدگاه كلي از ميزان RAMقابل قبول با توجه به زمينه كاري  فراهم مي كند.

128 MB

كافي براي بوت شدن

128-256 MB

برنامه نويسي

256-384 MB

محاسبات معمولي كامپيوتر گشت زني وب

384-512 MB

Game و موسيقي

512 MB -......

گرافيك سنگين و Gameسنگين

رنجهاي نشان داده شده در جدول بالا به صورت كلي و بر اساس بيشتر كارهايمعمول كامپيوتري  دسته بندي شده است بنابراين بهتر است كه شما احتياجات نرم افزاري و بازيهايي را كه از آنها استفاده مي كنيد را براي انتحاب نهايي در نظر بگيريد براي اين منظور در HELP نرم افزار يا در Read me آنها مي توانيد در قسمت requirements اين ميزان را پيدا كنيد كه كمترين آن در minimum requirments معمولاً يافت مي شود ولي اين روش براي همه سيستمها دقيق نيست زيرا بعضي از سيستمها بيش از بقيه از RAM استفاده مي كنند. (مانند سيستمي كه كارت گرافيك on boardدارد ) بنابراين  بهترين راه آزمايش است.

نوع RAM براي كارايي سيستم مهم است سه نوع اساسي رايج RAM وجود دارند كه عبارتند از:    SDRAM , DDR , RDRAM .

گذشته از نوع RAM هر نوع RAM يك سرعت وابسته به آن RAM دارد. در زير يك جدول با ذكر جزئيات به منظور مقايسه بر اساس نوع از كندترين ها سريعترين آمده است:

سرعت

نوع

66 MHZ ياPC66

SDRAM

100 MHZ يا PC100

SDRAM

133 MHZ يا PC133

SDRAM

200 MHZ يا PC 1600

DDR

400 MHZ يا PC800

RDRAM

266 MHZ يا PC2100

DDR

333 MHZ يا PC2700

DDR

400 MHZ يا PC 3200

DDR

533 MHZ يا PC1066

RDRAM

اين سرعتها مربوط به تئوري پهناي باند حافظه در CLOCK  SPEED داده شده هستند و يك كامپيوتر فقط مي تواند يك نوع از حافظه را استفاده  كند.

SATAوIDEچههستند؟

   تكنولوژي ديسك سخت ( HARD DRIVE ) بر پايه پروسس موازي اطلاعات عملمي كنند و بدين معناست كه اطلاعات به صورت بسته هايي به روشهاهي مختلف ( رندوم ) بهباس اطلاعاتي فرستاده مي شوند. اطلاعات از ديسك سخت در فاصله هاي زماني كاملاًتصادفي مي آيند و وارد باس اطلاعاتي شده و در نهايت به سمت مقصد نهايي مي رود. IDE  مخففIntegrated Drive Electronicsمي باشد همينطوركه مي دانيد رابطIDEگاهي باعنوانATAشناخته مي شود كه مخففAT Attachmentاست.

     همتايIDEدر آن زمانSCSI(كه مخففSmall Computer System Interface  است) بودSCSIكمي ازIDE سريعتر است اما بسيار گرانتر است. به علاوه احتياج به خريديك ادپترSCSIكه ارزان هم نيستاحتياج داريد. به عبارت ديگرIDE بازار هارد ديسكهاي كامپيوتر هاي شخصي را در انحصار خود گرفت. آنطر كهبه نظر مي رسد كارخانه هاي معتبر حداقل يك تا دو سال ديگر به توليد هارد ديسكهاي باتكنولوژيIDE ادامهدهند.

   هارد ديسكهايIDE از كابلهاي ريبون پهني استفاده مي كنند كه در داخلكامپيوتر بسيار به چشم مي آيند و مرتب كردن اين كابلها در داخل كامپيوتر  خود هنرياست.

   تكنولوژي هارد ديسك هاي ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالي ( سريال( است. يعني انتقال اطلاعات از هارد ديسك به باس ديتا و در جهت عكس به طور منظم ودر دورهاي زماني مشخص انجام مي گيرد.

   هارد ديسكهاي ساتا از كابلهاي ريبون با پهنايكمتر استفاده مي كنند كه براي كساني كه آنرا اسمبل مي كنند باعث بسي خوشبختي است. اين كابلهاي نازك داراي كانكتورهاي بست داري هستند كه كار كردن با آنها را ساده ترمي كند.

   هارد ديسكهاي ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط150Mbبر ثانيه انتقال مي دهند .

 كارت گرافيك:

سه وسيله دريك كارت ويديويي:

كارت گرافيك شما به اندازه صفحه نمايش شما مهم است و بيشتر مواقع ناديده گرفته مي شود در يك كارت گرافيك اصولاً يك رابط يا يك كارت قابل تعويض يا قابل توسعه در كامپيوتر شما است بنابراين مي تواند با يك كارت ديگر جايگزين شود ( مادر برد بايد داراي اسلات AGP باشد ) كارت گرافيك همچنين مي تواند به صورت onboardباشد كه در كامپيوترهاي شخصي lap topيا مادربردهاي عمومي تر استفاده مي شود كه قابل تعويض نيستند. بنده يك دليل روشن براي يك كارت گرافيك قابل تعويض در كامپيوتر خود دارم هر چند يك مادربرد مدرن مي تواند داراي يك چيپ ست گرافيكي عالي باشد .

بدون توجه به اينكه آيا كارت گرافيكي onboardيا قابل تعويض است رابط گرافيكي از سه قسمت تشكيل شده است:

  • يك چيپ ست گرافيكي با ماركهاي معتبر ( ATI , Matrox , Nivadia , S3 , Intelنامهاي شناخته شده در زمينه هستند ) چيپ ست گرافيكي سيگنلهايي را كه مانيتور بايد از يك تصوير دريافت كند مي سازد.
  • انواعي از RAM(كه انواع معمول آنها مانند: EDO , SGRAMيا VRAMهستند) حافظه RAM براياينكه بتواند تصوير كامل صفحه نمايش را در هر لحظه بخاطر بياورد لازم است. كارت گرافيك ممكن است از حافظه اصلي مادر برد استفاده كند.
  • يك RAMDAC چيپي كه سيگنالهاي ديجيتال را به آنالوگ تبديل مي كند اگر شما از مانيتورههاي FLAT PANELديجيتال استفاده مي كنيد احتياجي به تابع RAMDACنداريد .

آشنايي با USB

اتصال يك وسيله USB به كامپيوتر ساده است. كانكتور يا سوكت USBرا در پشت كامپيوترتان به راحتي مي توانيد پيدا كنيد و كابل USB را به آن وصل كنيد.

اگر دستگاه جديدي را از طريق USB به كامپيوتر وصل كنيد. سيستم عامل شما (مثلاً ويندوز) به طور خودكار وجود يك وسيله USB را تشخيص مي دهد و از شما ديسك حاوي راه انداز (يا درايو) سخت افزار جديد را مي خواهد. ولي اگر دستگاه قبلآ نصب شده باشد كامپيوتر به طور خودكار آ ن را فعال مي كند و با آن ارتباط برقرار مي كند يك وسيله USB هر موقع مي تواند نصب شود (به كامپيوتر متصل شود) يا از سيستم جدا شود.

بسياري از دستگاههاي USBكابل USB خود را به همراه دارند. يعني كابل از يك سمت به دستگاه وصل است و قابل جدا كردن نيست و از سمت ديگرداراي يك سوكت نوع"A"است كه از اين سمت به كامپيوتر وصل مي شود

ولي اگر كابل به صورت مجزا باشد در سمت دستگاه سوكت نوع "B" وجود خواهد داشت. پس اين كابل از يك سمت سوكت نوع "B" (سمت دستگاه) و از يك سمت داراي سوكت نوع "A" (سمت كامپيوتر) است.

استاندارد USB از سوكت هاي نوع "A"و"B" براي جلوگيري از اشتباه استفاده مي كند.

* سوكت نوع "A" "بالا دست" يا "up stream" سمت كامپيوتر

*سوكت نوع "B" "پايين دست يا "down stream" و به تجهيزات داراي پورت USB وصل مي شود كه همان سمت دستگاه مي باشد.


USB 2  :

استاندارد USB ورژن 2 در ماه آوريل سال 200ميلادي پايه گذاري شد. اين استاندارد در حقيقت يك ارتقا استاندارد USB1.1 بود.

USB2.0 (يا USB پر سرعت) پهناي باند كافي براي انتقال صوت و تصوير و اطلاعات ذخيره شده دارد و سرعت انتقالي 40 برابر سريعتر از USB1.1دارد تا انتقال  اطلاعات به راحتي انجام گيرد. USB2.0 داراي قابليت انتقال در جهت مستقيم و عكس آن نيز مي‌باشد.

USB2.0 سه سرعت را پشتيباني مي كند. (480.12.15 مگابايت بر ثانيه) USB2.0 با وسايلي كه به پهناي باند (سرعت انتقال اطلاعات) كمتري احتياج دارند مانندMouse , Keyboardبه همان خوبي  وسايلي كه به پهناي باند بيشتري احتياج دارند مانند دوربين هاي اينترنتي و اسكنرها و پرينترها و وسايل ذخيره سازي پر حجم اطلاعات به خوبي كار مي‌كند. همچنان كه صنعت كامپيوتر رشد  مي كند. استفاده از USB2.0معمول تر مي شود و اين نشاندهنده قابليتهاي بالاي USB2.0است.

دوربين هاي اينترنتي دوربين هاي كوچك ديجيتالي هستند كه مي توانند به كامپيوترها متصل شوند. اين دوربين ها مي توانند عكس هاي ديجيتال را با  سرعت بالا بگيرند كه ميتوانند در اينترنت براي تله كنفرانس يا يك ارتباط زنده در وب استفاده شونددر چند سال گذشته وب كم ها به طور قابل توجهي ارزان شده اند ( تعداد زيادي از آنها زير 100 دلار قيمت دارند ) و كيفيت و سهولت استفاده و سازگاري با نرم افزار در آنها ارتقاء يافته است. اندازه ي تصوير عمومآ 640در480 پيكسل است. نرم افزار لازم براي عملكرد ابزار و تنظيمات تصوير و كنفرانس از راه دور ( تلكنفرانس ) اغلب با خود وب كم همراه است.

زمانيكه Web Camها را ارزيابي مي كنيد.

شما بايد آن را از نظر كميتهاي اندازه  تصوير ( image size) و كيفيت تصوير ( image quality) و سرعت فريم ( frame speed) سبك، سنگين كنيد. بخصوص شما بايد به موارد زير توجه داشته باشيد:

·    پهناي باند ( Bandwidth) اگر شما تصاويرتان را از طريق يك خط تلفن مي فرستيد يا كسي كه قرار است عكس شما را ببيند با يك مودم و يك خط تلفن معمولي به اينترنت متصل است شما پهناي باند زيادي نخواهيد داشت. بنابراين تصاوير بزرگ با رزولوشن بالا به راحتي و سرعت مناسب با يك خط تلفن معمولي نمايش داده نخواهند شد. تصاوير با قطع و وصل زياد و همراه با پرش خواهند بود. در نتيجه رزولوشن بالاتر ترجيح داده نمي شود بنابراين شما احتياج نخواهد داشت كه يك دوربين با قيمت بالا كه رزولوشن بالايي دارد بخريد  در حاليكه از رزولوشن بالاي آن نتوانيد استفاده كنيد.

·    اتصال: بيشتر web com ها به كامپيوتر شما از طريق پورت USB متصل مي شوند بنابراين مطمئن باشيد يكي از اين پورتها در كامپيوترتان در دسترس باشند. ( اگر همه ي پورتهاي USBسيستم شما استفاده شده است ممكن است بخواهيد از يك hub براي افزايش تعداد پورتهاي در دسترسي خود استفاده كنيد. )

·    نرم افزار: انواع مختلفي از نرم افزارها با دوربين هاي مختلف عرضه مي شود بعضي از پكيچ ها شامل نرم افزار ويرايش تصوير هستند كه به شما اجازه مي دهند كنتراست و درخشندگي (brightness) و اشباع ( saturation) و رنگ ( hue) يك تصوير را تغيير دهيد و همچنين نرم افزار تلكنفرانس مي تواند همراه با webcamموجود باشد.

همچنين ويژگيهاي ديگري وجود دارند كه ممكن است شما بخواهيد از آنها استفاده كنيد به عنوان مثال شما مي توانيد بعضي از webcamها را از كامپيوتر جدا كنيد و با آنها عكس بگيريد به عبارت ديگر از آنها به عنوان يك دوربين ديجيتال ارزان قيمت استفاده كنيد البته به خاطر داشته باشيد رنج رزولوشن دوربينهاي ديجيتال از يك مگا پيكسل آغاز مي شود در حاليكه يك webcamدر رنج 0/3 مگا پيكسل  كار مي كند. بنابراين كيفيت عكس در webcamبه طور قابل ملاحظه اي كمتر است.

راهنماي خريد پرينتر

فرض كنيد وارد يك مغازه فروش كامپيوتر شده ايد ومي خواهيد يك پرينتر بخريد! چه پرينتري انتخاب مي كنيد؟ چه مشخصاتي براي شما اهميتدارد اصلاً آن را براي چه كاربردي مي خواهيد؟

همه روزه افراد زيادي تعدادي پرينتر براي استفادهشخصي يا حرفه اي مي خرند. نوع پرينتري كه انتخاب مي كنيد بستگي به اين دارد كه ازچه چيزي مي خواهيد پرينت بگيريد، متن يا گرافيك يا عكس سياه وسفيد؟ اگر بيشتر ازمتون پرينت مي گيريد و تعداد اين متون هم زياد است يك پرينتر ليزر سياه و سفيد برايشما بسيار مناسب است  اما براي پرينت گرفتن از عكس ها يا تصاوير گرافيكي احتياج بهيك پرينتر رنگي جوهر افشان (جوهر پاش ) يا در صورت امكان يك پرينتر ليزر رنگيداريد.

پرينتر جوهر افشان و پرينتر ليزررنگي    

پرينترهاي جوهر افشان با پاشيدن نقاط كوچك جوهر دريك ورق كاغذ كار مي كنند. كه باعث بوجود آمدن تصاوير رنگي يا سياه و سفيد و در بعضيمواقع عكاس هايي با كيفيت مي شود. هر چند پرينترهاي جوهر پاش با خطوط تيز ممكن استمشكل داشته باشند بنابراين متني كه با آن چاپ مي شود ممكن است آن دقت لازم رانداشته باشد كه بستگي به سرعت پرينت هم دارد.

اكثر پرينتر هاي معمول جوهر افشان سه رنگ دارند كهبراي ساختن رنگهاي مختلف از آنها استفاده مي شود. و در بعضي از پرينتر ها برايساختن رنگ سياه هم از همين سه رنگ استفاده مي شود كه باعث مصرف زياد جوهر مي شود وعلاوه بر آن رنگ سياهي كه به اين صورت توليد مي شود يا به آبي و يا به سبز تمايلدارد كه براي پرينت گرفتن از يك متن ايده آل نيست. براي اينكه در يك پرينتر جوهرافشان رنگ سياه را بدرستي داشته باشيد احتياج به پرينتري داريد كه يك كارتريج مجزابراي رنگ سياه داشته باشد. كه در اين حالت حداقل دو كارتريج بايد وجود داشته باشد. يكي براي سه رنگ اصلي ( آبي - قرمز - سبز ) و يكي براي سياه كه بهCMYKمعروف است. بهترين ساختار براي يك پرينترجوهر افشان كارتريجهاي مجزا براي هر رنگ است كه در صورت لزوم فقط كارتريجي را كهرنگ آن تمام شده عوض مي كنيد.

يك عكس خوب بوسيله يك پرينترCMYKچاپ مي شود و براي عكسهاي با كيفيت حرفهاي به يك پرينتر شش رنگ احتياج داريدكه يك آبي روشن و يك قرمز روشن علاوه بر رنگهايذكر شده دارد. اين نوع پرينتر براي براي چاپ عكس بسيار عالي بوده ولي براي پرينتگرفتن از يك متن ضعيف عمل مي كند. بخاطر داشته باشيد كه هر چند پرينتر هاي جوهرافشان كيفيت بالا عكس هاي با كيفيتي را مي توانند چاپ كنند اما مصرف جوهر آنها همبالاست بنابراين يكي از فاكتورهاي مهم مصرف جوهر آنهاست كه بر قيمت عكس چاپ شدهتاثير دارد.

اما پرينتر هاي جوهر افشان بهترين پرينتر هايموجود نيستند سرعت آنها 2 تا 3 صفحه در دقيقه براي پرينت متن است و براي چاپ هرصفحه گرافيك و عكس 2 تا 3 دقيقه زمان احتياج دارد. طبيعتاً قيمت اين پرينتر ها باافزايش سرعت پرينتر افزايش پيدا مي كند به هر حال پرينتر هاي جوهر افشان از نظرقيمت با بودجه بسياري از افراد سازگار است. البته همه پرينتر هاي جوهر افشان ارزاننيستند و پرينتر جوهر افشان با قيمت 1500 دلار هم در بازار يافت مي شود.

يك انتخاب گرانتر براي پرينت رنگي پرينتر ليزر استكه از تونرCMYKبراي خلق تصويراستفاده مي كند. اين پرينترها تصاوير گرافيكي و عكسهاي با كيفيت فوق العاده عاليچاپ مي كنند. به همان خوبي كه خطوط تيز متن را پرينت مي گيرند. سرعت آنها هم قابلتوجه است 6 تا8 صفحه در يك دقيقه براي يك متن و يك صفحه در دقيقه براي براي برايپرينت از از تصاوير گرافيكي و عكس ها. ولي يك پرينتر ليزر رنگي بسيار گران است. بهطوريكه ارزان ترين پرينتر ليزري از گرانترين پرينتر جوهر افشان هم گرانتر است. البته در يك پرينتر ليزر رنگي هزينه چاپ هر برگ ارزان تر از پرينتر جوهرافشان است. و اگر قرار است تعداد زيادي پرينت رنگي داشته باشيد بايد در خريد پرينتر همه ايننكات را در نظر بگيريد.

پرينتر هاي ليزر سياه وسفيد

پرينترهاي ليزر سياه و سفيد اساس كارشان ماننددستگاه فتوكپي است پرينتر ليزر يك متن را با فونت هاي تيز به خوبي و سرعتي برابر 6تا 8 ورق در دقيقه  و براي تصاوير گرافيكي با سرعت 2 ورق در دقيقه چاپ مي كند. اينپرينترها براي چاپ متن بهترين انتخاب هستند بخصوص اگر متون با خط ريزتر از حد معموليا درشت تر از حد معمول سر و كار داريد. قيمت تمام شده پرينت براي هر صفحه هم بسيارارزان است و از كاغذ معمولي هم به راحتي پرينت مي گيرند با اندازه هاي مختلف كاغذهم نسبت به پرينتر هاي ديگر بي دردسر ترند. قيمت آن مناسب است و اگر به پرينت رنگياحتياج نداريد بهترين انتخاب براي شما هستند.

شبکه خانگی کامپیوتری با استفاده از خطتلفن

  استفاده از خط تلفن برای اتصال کامپیوتر ها یک روش ساده ارزان و سریع است واحتیاج به کابل کشی ندارد.

  ساختن یک شبکه کامپیوتری بوسیله خط تلفن به HPNA (کهمخفف Home Phone Networking Alliance است.)  معروف شدهاست. و بر اساس استانداردهای موسسه شبکه خانگی تلفنی یا HPNA بوجود آمده است. و به تدیج توسعه یافته است HPNA1.0 ورژن اصلی این استاندارد با سرعت نسبتاٌ پایین 1 مگابیتبر ثانیه (Mbps ) عمل می کنند. اما استاندارد کنونی یاهمان HPNA2.0 بر اساس تکنولوژی که متعلق به شرکت Broadcom است با سرعت 10 مگا بیت بر ثانیه عمل می کند. کارتهاییکه از تکنولوژی HPNA استفاده می کنند هنوز فروخته می شوندپس دقت کنید کارتی بخرید که HPNA2.0 باشد

مزایا و معایب شبکهبا خط تلفن

  PNA خانگی چندین مزیت دارد:

  • نصب کردن آن ساده است.
  • ارزان است.
  • استاندارد شده است.
  • قابل اطمینان است.
  • با سرعت ثابت 10 مگا بیت بر ثانیه عمل می کند حتی زمانیکه تلفن در حال استفادهاست.
  • احتیاج به تجهیزات اضافی شبکه مانند روتر و هاب ندارد.
  • از نظر پهنای باند برای فایل های نسبتاٌ حجیم مانند فایلهای ویدیویی مناسب است.
  • بیش از 25 دستگاه را پشتیبانی می کند.
  • با تکنولوژی های دیگر شبکه سازگار است.
  • در کامپیوتر های مکینتاش و کامپیوتر های قدیمی قابل استفاده است. (گذشته ازاینکه در ویندوز مشکلی ندارد.)  

  اما HPNA هم مشکلاتی دارد. در نزدیکی هر کامپیوتر یکپریز یا جک تلفن لازم دارید. برای هر کامپیوتر باید از کارتهای Phone Extension استفاده کنید. HPNA2.0 هنوز 10 برابر از اترنت (با سرعت 100 مگا بایت بر ثانیه) کند تر است. و اگر قرارباشد حجم زیادی از اطلاعات را انتقال دهید این شیوه جوابگو نخواهد بود. این شیوه یکمحدودیت فیزیکی هم دارد طول کل سیم بین وسایلی که که به یکدیگر متصل می شوند نبایدبیش از 304 متر مربع باشد. مشکل دیگر تداخل بوجود آمده بین صدا و اطلاعات است کهباعث می شود روی صدا مقداری نویز ظاهر شود.

در اين مدتي كه بنده كارورزي خود را  مي گذراندم روزانه يك يا دو سيستم اسمبل مي كردم و نرم افزارهاي لاز م را براي آنها نصب مي نمودم .

مهمترين كار در اين مدت كارورزي راه اندازي شبكه با 100 نود فعال براي شركت اگزوز خودرو خراسان بود كه حدودآ يك ماه به طول انجاميد ، اين شبكه در دوسوله انجام شد كه براي ارتباط  بين دو سوله از فيبر نوري چند مود استفاده گرديد و ساختمانهاي اداري اين شركت كه در چهار نقطه اين شركت بودند توسط كابل cat6  كابل كشي گرديد . نصب يك رك اصلي در مركز كامپيوتر شركت و سه رك ديگر براي قرار دادن سوييچهاي فيبر نوري و پچ پنل در سه نقطه ديگر اين سوله ها نصب گرديد . كليه عمليات كابل كشي ، نصب كارت شبكه 1000 از نوع compex و 3com  نصب پريزهاي شبكه ، پچ پنل ، پچ كورد ، داكت كشي و در نهايت نصب ويندوز Server2000 و ارتباط كامپيوترها به صورت work group  از جمله كارهايي بود كه در اين شركت انجام شد .

در اين گزارش مختصري از آنچه در اين مدت درباره سخت افزار و اسمبل سيستم و همچنين شبكه و و تجهيزات آن براي آنهايي كه آشنايي با قطعات ندارند گفته شده است . و با توجه به تكراري بودن اسمبل سيستم بيشتر به كارهاي متفاوتي كه در اين شركت انجام گرديده در اين گزارش اشاره شده است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: پنجشنبه 21 اسفند 1393 ساعت: 11:04 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس