تحقیق درباره معرفی شهر کرج

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره معرفی شهر کرج

بازديد: 175
تحقیق درباره معرفی شهر کرج

تحقیق کامل درباره شهر کرج

پيشينه تاريخي

 کرج که هم اکنون قسمت قابل توجهي از فشار جمعيت و کم آبي تهران را تحمل مي کند، از دوران پيش از تاريخ و باستان نيز سرزميني پرجاذبه و مرکز آب و آباداني بوده است. استعدادهاي طبيعي و منابع آبي فراوان سلسله جبال البرز، همچنين خاک حاصلخيز دامنه هاي البرز و دشت منتهي به آن براي اجتماعات بشري مناسب بوده است و دليل آن آثار باستاني ارزشمندي است که در گوشه و کنار اين جلگه وسيع و در حاشيه راههاي ارتباطي کهن قابل مشاهده است. تپه هاي آق تپه، مراد تپه و تپه مردآباد، قلعه هاي تاريخي تنگ گسيل و شهرستانک و آثار دوران اسلامي همچون برج ميدانک مغولي، پل و کاروانسراي صفوي، کاخ هاي قاجاري و کاخهاي رضا شاهي و محمدرضا شاهي حکايت از استمرار استقرارهاي پي در پي در اين منطقه دارد. اطلاعات موجود حاکي است که کرج مدتي جزء مازندران و زماني قسمتي از ري بوده است و گاهي از روستاهاي طالقان يا شهرستانک محسوب مي شده است. تا پيش از حمله مغول رفت و آمد کاروانها بيشتر از راهي بوده که از طريق سگزآباد و شهريار به ري مي رفته. از اين دوره به بعد راه قزوين کرج ري به قبلي ترجيح داده شده است ولي اهميت کرج در دوره صفوي به دليل قرار گرفتن بر سر راه قزوين به تهران و تبريز بيشتر شده و کاروانسراها، پلها و قلعه هاي ايجاد شده در حاشيه اين جاده به آن هويت بخشيده است. از مورخين معتبري که از کرج ياد کرده، مقدسي است. وي در قرن چهارم هجري قمري از کرج به عنوان يکي از قراي ري نام برده است.

 در اوايل قرن هفتم هجري قمري ياقوت حموي نيز کرج را تابع ري دانسته است.

 حمدالله مستوفي در قرن هشتم هجري قمري کن و کرج را از ولايات تابع طالقان برشمرده و در ذکر رودخانه هاي عراق عجم از کوهرود نام مي برد که ويژگي هاي آن به طور دقيق قابل تطبيق بر روي رودخانه کرج است. در قرون ميانه اسلام و پس از آن به ويژه در عهد آخرين پادشاهان صفوي که تهران مقر حکومتي دربار مي شود، مسير قزوين کرج تهران مورد توجه قرار مي گيرد و به احتمال فراوان کاروانسراي صفوي کرج قابل انتساب به همين دوره است. باشکوهترين دوره تاريخي، دوره قاجاريه به ويژه عصر فتحعلي شاه و ناصرالدين شاه بوده است. در اين دوره کرج به علت همجواري با پايتخت و قرار گرفتن بر سر راه ارتباطي سلطانيه و تبريز مورد توجه سليمان ميرزا نيز بوده است. مجموعه سليمانيه کرج به اين مقطع زماني تعلق دارد. در همين دوران سپاهيان زيادي از منطقه عبور کرده و يادداشتهايي از خود بر جاي نهاده اند که براي دسترسي به اطلاعات جامع تر مي توان به سفرنامه ها مراجعه کرد. در جزوه اي که تحت عنوان "شناسنامه شهرستان کرج" توسط فرمانداري اين شهرستان تهيه شده در مورد وجه تسميه نام کرج چنين آمده است: کرج از کلمه کراج به معني بانگ و فرياد است. زيرا در تپه آتشگاه و کوههاي کلاک و قلعه دختر شهرستانک و بز قلعه اشتهارد در ايام تابستان براي خبر رساندن و ديده باني آتش افروزي مي شد و در موقع جنگ بدينوسيله از هجوم دشمنان با خبر مي شدند، در آن روزگار ممکن است، نام کرج، کراج بوده است. در فرهنگ نفيسي کرج به معني گوي، گريبان، چاک و شکاف آمده و آن رودخانه ايست که در کوههاي شمال غربي ري جاري مي شد و بلوک شهريار و ساوجبلاغ را مشروب مي سازد و نام دهي است در کنار اين رودخانه که پادشاهان قاجار در آنجا بناها و قصرهاي عاليه برپا نموده اند. همچنين در کتب مختلف آمده، لفظ کرج از کلمه کرژ به معني کوهپايه است. در مورد پيشينه تاريخي شهرستان کرج منابع مکتوب بسيار محدود است. براي پي بردن به تاريخ و گذشته آن و جبران اين محدوديت، لازم است ابتدا آثار مادي و ميراث هاي فرهنگي منطقه را جستجو کنيم و پس از دسترسي به مواد فرهنگي، آنها را شناسايي و معرفي نماييم تا بتوانيم راهگشاي پژوهشگران و باستان شناساني باشيم که علاقه به تحقيقات گسترده تر در اين محدوده از خاک ايران دارند و مايلند با شناساندن فرهنگ و تمدن اين سرزمين زواياي تاريک آن را روشن نمايند. بررسيهاي باستان شناسي آثار فرهنگي تاريخي و پژوهشها و مطالعات بعدي آن در هر مکاني کمک قابل توجهي به شناخت تاريخ، فرهنگ، آداب و رسوم، سنتها، مردم شناسي، جامعه شناسي و... مي کند و بررسي حوزه فرمانداري کرج نيز به همين منظور انجام شده است.

 

 

 

 موقعيت و تقسيمات کشوري

کرج با 2452 کيلومتر مربع وسعت در 35 کيلومتري غرب تهران و در دامنه جنوبي رشته کوههاي البرز قرار گرفته است. اين شهرستان از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهرستان شهريار و استان مرکزي، از غرب به شهرستان ساوجبلاغ و قزوين و از شرق به تهران و شميرانات محدود است. جلگه پهناور کرج با ارتفاع متوسط 1320 متر از سطح دريا در مسير راه ارتباطي وسايط نقليه حامل کالاهاي وارداتي و صادراتي از مرز ترکيه و آذربايجان و به مقصد تهران و بالعکس است.

 کوههاي رفيع و پر ابهت البرز استان مازندران و کرج را از هم جدا کرده است. دهستان کرج در ميان دره هاي پرپيچ وخم البرز و در اطراف جاده چالوس قرار دارند. از تونل کندوان تا روستاي مراد تپه در غرب اشتهارد، حوزه فرمانداري کرج را تشکيل مي دهد. حوزه فرمانداري کرج در سال 1337 براي جمعيتي در حدود 35 هزار نفر و با وسعتي در حدود 5830 کيلومتر مربع تاُسيس شد. اين شهرستان تا سال 1369 داراي چند بخش شامل: مرکزي، شهريار، رباط کريم و طالقان و اشتهارد بود، ولي پس از تبديل بخشهاي شهريار و رباط کريم و ساوجبلاغ به شهرستان چهار بخش از آن متنزع گرديد و در حال حاضر شامل دو بخش مرکزي و اشتهارد و هفت دهستان است.

 بخش مرکزي با 6 دهستان به نامهاي: نسا، آسارا، آدران، کمال آباد، گرمدره و محمدآباد از تونل کندوان تا احمدآباد (مردآباد) را شامل مي شود.

 بخش اشتهارد که از احمدآباد تا مرادتپه ادامه دارد، تنها يک دهستان به نام پلنگ آباد (رحمانيه) دارد.

 

 

آثار فرهنگي تاريخي

 

در حوزه فرمانداري کرج بيش از 100 اثر با ارزش فرهنگي تاريخي و هنري شناسايي شده و در گزارش بررسي و شناسايي اين منطقه درج گرديده که در اين مقاله به شرحي کوتاه درباره دهستان پرداخته مي شود.

 آثار فرهنگيتاريخي دهستان هاي نسا، آسارا و آدران

 

دهستان هاي نسا، آسارا و آردران در منطقه اي کوهستاني قرار داشته و آباديهاي آنها در دره هاي پرشيب و يا بر حاشيه مرتفع کوهها ايجاد شده است.ولي آبادي آدران نسبت به نسا و آسارا وسيع تر و بيشتر است و زمينهاي کشاورزي و باغات ميوه

فراوان ترند به همين دليل از ديرباز در اين منطقه کشاورزي رونق بيشتري داشته و در نتيجه سکونت در روستاها مداوم و دايمي است.

 

آثار فرهنگي تاريخي دهستانهاي کمال آباد، گرمدره، محمدآباد و شهر کرج

در اين محدوده از حوزه فرمانداري کرج آثار ارزشمند و قابل توجهي وجود دارد که خوشبختانه تعدادي از آنها توسط کارشناسان ميراث فرهنگي استان تهران و کرج معرفي شده و تعدادي نيز در حال مرمت و استحکام بخشي هستند. در اين ميان دو حمام قديمي واقع در روستاهاي هلجرد و بيلقان در عين سلامت و اهميت، کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

 برخي مراكز ديدني:

  بقاياي آتشكده سنگي تخت رستم از دوره اشكاني و ساساني، بقعه شاهزاده سلمان اشتهارد، بقعه امامزاده رحمن و زيد پلنگ آباد اشتهارد، كاخ سليمانيه ( محل كنوني دانشكده كشاورزي )، درياچه سد امير كبير، چشمه وله، چشمه شاهدشت، چشمه گله گيله، آبشار پيچه آدران، پيست خور، پيست ديزين، پيست اسكي روي چمن ديزين، غار يخ مراد، كاخ شهر ستانك، قلعه وكيل، برج ميدانك، مسجد و حمام هلجرد، قلعه صمصام، پل شاه عباسي، برج سنگي گچسر و ...

 

 

قدمت

موقعیت

نوع اثر

نام اثر

ردیف

قاجاری

یک کیلومتری غرب ورودی تونل کندوان

کاروانسرا

کاروانسرای کندوان

1-

صفوی

یک کیلومتری غرب ورودی تونل کندوان

کاروانسرا

تپه های کندوان

2-

ایلخانی - صفوی

دو کیلومتری شمال گچسر

پل و راه

آهنین راه وپل سنگی

3-

رضا شاهی

گچسر

کاخ

هتل گچسر

4-

قاجاری - بنا معاصر

روستای ولایت رود ، دو کیلومتری دیزین

حسینیه

قدمگاه آقا سیدعلاء الدین

5-

800 ساله

بر بلند ترین قله شمال ولایت رود

درختهای کهن

درختهای آقادار

6-

مربوط به دوران دوم زمین شناسی

4 کیلومتری غرب گچسر

غار

غار یخ مراد

7-

قاجاری به بعد

3 کیلومتری جنوب گچسر

کوره های گچپزی

کووره های گچسر

8-

صفوی - بنا معاصر

کیلومتر 55 جاده کرج ، چالوس ، آبادی حسنکدر

امامزاده

امامزاده حسن

9-

قرن 6 تا 8 هجری ، قمری

کیلومتر 53 جاده کرج ،چالوس ، ابادی میدانک

آرامگاه

برج میدانک

10-

قرن 6 تا 8 هجری ، قمری

بالای تونل تنگ گسیل ، کیلومتر 51 جاده کرج ، چالوس

قلعه استقراری

قلعه تنگ گسیل

11-

دوره ناصرالدین شاه

کیلومتر 49 جاده کرج ، چالوس ، روستای شهرستانک

کاخ

کاخ شهرستانک

12-

دوران تاریخی

2 کیلومتری غرب دره گل گیله ، روستای شهرستانک

تپه های باستانی

تپه شنستون

13-

قرن 6 تا 8 هجری قمری

شمال دره گل گیله ، نوک

قلعه راهداری 

قلعه دزدبند

14-

اوایل اسلامی

38 کیلومتری جاده کرج ، چالوس تکیه سپهسالار

امامزاده

امامزاده سپهسالار

15-

اوایل اسلامی ، بنا قاجاری

کیلومتر 36 جاده کرج ، چالوس

قلعه راهداری

قلعه ری زمین

16-

دوران دوم زمین شناسی 

کیلومتر 36 جاده کرج ، چالوس

غار

غارهای ری زمین و سیراچال

17-

صفوی ، بنا قاجاری

7 کیلومتری جاده کرج ، چالوس ، شمال پل خواب روستای کلها

امامزاده

امامزاده رضی الدین

18-

بنا معاصر

7 کیلومتری جاده کرج ، چالوس ، شمال پل خواب روستای کلوان

امامزاده

امامزاده ابراهیم

19-

بنا معاصر

6 کیلومتری جاده کرج ، چالوس ، شمال روستای لیلستان

امامزاده

امامزاده هاشم و هارون

20-

تاریخی - اسلامی

5 کیلومتری جاده کرج ، چالوس ، شمال روستای کندور

امامزاده

امامزاده ابراهیم و محمد تقی

21-

تاریخ - اسلامی

کیلومتر 8 جاده کرج ، چالوس ، غرب روستای کندور

تپه های باستانی

تپه های کندور

22-

صفوی ف بنا معاصر

مرکز روستای کندور

امامزاده

امامزاده عبدالله و طاهر

23-

قاجاری

جنوب روستای کندور

محوطه مذهبی

امامزاده چهل دختر

24-

قاجاری

جنوب روستای کندور

محوطه مذهبی

امامزاده سید ابراهیم

25-

از دوره صفوی تا کنون

مرکز روستای کندور

قبرستان

قبرستان قدیمی

26-

از دوره قاجار تا کنون

غرب روستای ارنگه ، کیلومتر 15 جاده کرج ، چالوس

قبرستان

قبرستان قدیمی

27-

قاجاری

مرکز روستای ارنگه

امامزاده مخروبه

امامزاده جعفر

28-

قاجاری

ابهرک ، ارنگه

تپه باستانی

قبرستان گبری کچان

29-

صفوی ، قاجاری

ابهرک ، ارنگه

امامزاده

امامزاده سلیمان

30-

قرن 6 تا 8 هجری قمری

بالای صخره ای مشرف به غرب شهر کرج

قلعه راهداری

قلعه شاه دژ ( شاه دزد)

31-

صفوی - بنا معاصر

روستای سبحان ارنگه

امامزاده

امامزاده محمد

32-

صفوی - بنا معاصر

روستای گوراب ( جوراب ) ارنگه

امامزاده

امامزاده شاهزاده حسین

33-

800 ساله

روستای گوراب ( جوراب ) ارنگه

درخت چنار کهن

درخت امامزاده

34-

قاجاری

مرکز روستای خورارنگه

امامزاده

امامزاده شاهزاده عسگر

35-

قاجاری

مرکز روستای خورانگه

مسجد

مسجد جامع

36-

صفوی

مرکز روستای خورارنگه

تپه های باستانی

تپه دزدبر

37-

صفوی

روستای خورارنگه

تپه های باستانی

تپه تل اسکی

38-

قاجاری

روستای خورارنگه

آسیاب گندم کوب

آسیاب قدیمی

39-

800 ساله

کیلومتر 3 جاده کرج ، چالوس ،مرکز روستای نوجان

درخت چنار کهن

درخت قدیمی

40-

تاریخی

10 کیلومتری شمال قلمستان کرج ، روستای آتشگاه

تپه باستانی

تپه مهدیخانی

41-

تاریخی

15 کیلومتری شمال قلمستان کرج ، شمال آتشگاه روستای حسن بدچشمه

قبرستان قدیمی

تپه های باستانی حسن بد چشمه

42-

2000ساله

مرکز روستای آتشگاه

درخت کهن

امامزاده پیر پیران

43-

صفوی - قاجاری

ده کیلومتری شمال کمال اباد ، روستای هلجرد

حمام

حمام هلجرد

44-

قاجاری

روستای هلجرد

مسجد مخروبه

مسجد هلجرد

45-

قاجاری

روستای هلجرد

آسیاب گندم کوب

آسیاب هلجرد

46-

تاریخی - اسلامی

روستای هلجرد

قبرستان

قبرستان قدیمی هلجرد

47-

800 ساله

روستای هلجرد

درخت چنار کهن

درخت قدیمی هلجرد

48-

قرن 6 تا 8 هجری قمری

گرمدره ، کرج ، روستای کلاک

قلعه راهدارای

قلعه کلاک

49-

قاجاری

روستای کلاک بالا

قلعه مسکونی

قلعه روستایی

50-

بنا معاصر

روستای کلاک بالا

غار کوچکی در صخره

امامزاده تقی

51-

صفوی ، بنا معاصر

گرمدره ، جاده قدیم کرج

امامزاده

امامزاده حیدر

52-

صفوی ، قاجاری

کرج ، اول جاده چالوس ، روستای بیلغان

حمام

حمام بیلغان

53-

صفوی ، قاجاری

روستای بیلغان

کوره آجرپزی

کوره آجرپزی

54-

قاجاری ، بنا معاصر

کرج ، علی آباد گوته

امامزاده

امامزاده عبدالله

55-

پیش از تاریخ

کرج ، علی آباد گوته

تپه های باستانی

قشلاق تپه (اوج تپه )

56-

صفوی

داخل محوطه زندان

تپه های باستانی

تپه های قزا حصار

57-

دوره پهلوی

مهرشهر کرج

کاخ مسکونی

کاخ مروارید

58-

هزاره پنجم تا هزاره اول قبل از میلاد

مهرشهر کرج

تپه باستانی

آق تپه

59-

تاریخی ، صفوی

محمآباد کرج

تپه های باستانی

تپه های گلستانک

60-

هزاره اول تاریخی

محمدآباد کرج ، کوچه میثم تمار

تپه باستانی

تپه های دشت بهشت

61-

بنا معاصر

محمدآباد کرج ، کوچه میثم تمار

حسینیه

امامزاده غیبی

62-

سده های 6 تا 9 هجری قمری

محمدآباد کرج ، زمینهای شهرسازی

تپه های باستانی

تپه های امامزاده احمد و محمود

63-

صفوی

محمدآباد کرج ، زمینهای شهرسازی

امامزاده مخروبه

امامزاده احمد و محمود

64-

هزاره پنجم قبل از میلاد

محمدآباد کرج ، انتهای خیابان نصر

تپه باستانی

تپه مرد آباد

65-

صفوی ، قاجاری

محمدآباد کرج ، روستای حسن آباد

قلعه استقراری

قلعه حیدر آباد

66-

هزاره اول ، قرن 9 هجری قمری

محمدآباد کرج ، روستای حسین آباد

تپه باستانی

تپه حیدر آباد

67-

صفوی

داخل شهر کرج

کاروانسرا

کاروانسرای شاه عباسی

68-

صفوی

ورودی شهر کرج

پل

پل قدیمی

69-

قرن 8 و 9 هجری قمری ، بنا قاجاری

ورودی شهر کرج

قلعه نظامی

قلعه صمصام

70-

قاجاری

کرج ، دانشکده کشاورزی

کاخ مسکونی

کاخ سلیمانیه

71-

قاجاری

کرج خیابان مصباح

حمام

حمام مصباح

72-

قاجاری

کرج شهرک شهید فهمیده

آسیاب گندم کوب

آیساب برجی

73-

صفوی ، بنا معاصر

کرج بلوار امامزاده

امامزاده

امامزاده حسن

74-

صفوی ، بنا معاصر

حصارک پایین کرج

امازاده

امامزاده محمد

75-

صفوی ، بنا معاصر

مهر شهر کرج

امامزاده

امامزاده طاهر

76-

1300ساله

بلوار گوهرزدشت کرج

درخت سرو کهن

سرو گوهردشت

77-

800 ساله

محمدآباد ، کرج کوی راشته

درخت چنار کهن

چنار حصار

78-

سده های 5 تا 9 هجری قمری

محمدآباد کرج ، کوی راشته

تپه های باستانی

تپه های باستانی راشته

79-

صفوی ، قاجاری

محمدآباد کرج ، کوی راشته

قلعه استقراری

قلعه اربابی

80-

سده 5 تا 9 هجری قمری

محمدآباد کرج ، روستای سردار آباد

تپه باستانی

تپه امامزاده قاسم

81-

قاجار، معاصر

محمدآبادکرج ، روستای سردارآباد

امامزاده

امامزاده قاسم

82-

تاریخی

5 کیلومتری جنوب پلیس راه اشتهارد

تپه باستانی

تپه کرد چشمه

83-

قاجاری

روستای قزل حصار ، جاده اشتهارد کرج

قلعه استقراری

قلعه قزل حصار

84-

تاریخی ، اسلامی

جاده کرج ، اشتهارد ، روستای رحمانیه

تپه باستانی

تپه پلنگ آباد

85-

صفوی ، قاجاری

جاده کرج ، اشتهارد ، روستای رحمانیه

قلعه استقراری

قلعه پلنگ آباد

86-

صفوی

جاده کرج ، اشتهارد ، روستای رحمانیه

امامزاده

امامزاده سه گنبدان (رحمان و زید)

87-

قاجاری ، بنا معاصر

جاده کرج ، اشتهارد ،سه راه جارو

امامزاده مخروبه

امامزاده رزاق

88-

سده های 5 تا 9 هجری قمری

5 کیلومتری جنوب مختارآباد

قلعه استقراری نظامی

بز قلعه

89-

صفوی

5 کیلومتری جاده کرج ، اشتهارد

تپه باستانی

تپه امامزاده سلیمان

90-

صفوی ، بنا قاجاری

5 کیلومتری جاده کرج ، اشتهارد

امامزاده

امامزاده سلیمان

91-

تاریخی ، اسلامی

کیلومتر 55 جاده کرج ، اشتهارد

تپه باستانی

تپه خرم آباد

92-

 

رودخانه کرج و سد امير کبير

رودخانه کرج از کوههای سر به فلک کشيده رشته کوههای البرز در شمال کشور ايران سرچشمه گرفته و در انتها به درياچه نمک واقع در نزديکی شهر قم وارد می شود . اين رودخانه قبلا تمامی باغات شهر کرج و منطقه ييلاقی سرحد آباد و شهر شهريار و ساوجبلاغ را آبياری می کرد ولی در چند سال اخير به دليل رشد بی رويه در کلان شهر تهران ميزان عمده آب اين رودخانه برای مصرف شرب به تهران منتقل می شود.
سدامير کبير ( سد کرج ) که در مقياس جهانی يکی از بزرگترين سدهاست اولين سدچند منظوره ايرانمحسوب می گردد . سد امير کبير در شمال شهرکرج و در 25 کيلومتری محور کرج به چالوس واقع شده و درياچه اين سد که به و سيله رودخانه پرآب کرج تغذيه می گردد يکی از مهمترين مراکز طبيعی پرورش ماهی قزل آلای رنگين کمان و نمونه نادر خال قرمز می باشد که امکانات مطلوبی را جهت ورزش مفرح و پر طرفدار ماهيگيری فراهم آورده است . طول اين درياچه در زمان تکميل بودن ظرفيت آب پشت سد به مسافتی بالغ بر 5500 متر می رسد و محيط بسيار مناسبی برای انواع ورزشهای آبی از جمله اسکی روی آب و قايقرانی و غواصی است.

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: دوشنبه 11 فروردین 1399 ساعت: 16:37 منتشر شده است
برچسب ها : ,,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس