تحقیق درباره شخصیت میرزا کوچک

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره شخصیت میرزا کوچک

بازديد: 94

تحقیق درباره شخصیت میرزا کوچک

زندگی نامه سیاسی او

نام اصلی او یونس بود که در سال ١٢٩٨ ه.ق در محله ی استاد سرای رشت قدم به عرصه ی وجود نهاد . نام پدرش میرزا بزرگ بود که در نزد عبد الوهاب مستوفی ( مسئوول دفاتر مالیاتی آن روز گیلان ) به تحریر و انشاء اشتغال داشت و به مناسبت این نام ٬ پسرش نیز به میرزا کوچک شهرت یافت و تا پایان عمر به همین نام معروف بود .

کوچک جنگلی ٬ تحصیلات مقدماتی را تا تاریخ ١٣١٢ ه.ق در مدارس رشت فراگرفت . زبده ی اشعار اغلب شعرای ایران ٬ به خصوص حافظ و سعدی را از حفظ داشت و گاه خود اشعاری به رشته نظم در می آورد .

کوچک جنگلی مردی قوی بنیه ٬بلند قامت و چهار شانه بود ; چشمانی زاغ و مویی گندمگون داشت ; همیشه خندان به نظر می رسید ; در بیان ٬ خوش لهجه و در مثل٬ دارای قوه مغناطیسی بود ; می توانست مخالفان را اغلب با سخنان خود تسخیر نماید ; شخصی سلیم ٬ بردبار٬ رک گو ٬پرطاقت بود و به ویژه در شنیدن حرف های دیگران٬ حوصله زیادی از خود نشان می داد ; در عفت و پاکدامنی با توجه به شغل و مقامی که داشت ٬ در عصر خود ممتاز بود .

نسبت به عامه ی همراهان خود مهربان و متواضع بود و در حوادث ٬ هیچ وقت منقلب نمی شد ٬ نسبت به مال و هستی به کلی بی اعتنا بود و اگر وجه اضافی به او می رسید ٬ آن را به مصرف رفقا و یا ضعفا و بیچارگان می رسانید ; دنبال انتقام نبود ; حتی کسانی که نسبت به شخص او سوء قصد داشتند ٬ وقتی دستگیر می شدند٬ به مجازات آنان رضایت نمی داد ; گاه دیده شده که چند  نفر از این گونه اشخاص را جزو دسته ی شخصی با خود نگه می داشت .

در زندگانی خیلی ساده بود و اغلب ٬ مانند افراد معمولی زندگی می کرد . جز توجه به پیشرفت مقصود و خارج کردن بیگانگان از ایران و برطرف کردن ظلم وستم و استقرار حکومت ملی ٬ منظور دیگری نداشت ; با آن که مقامات مقتدر ٬ سلطنت را به او واگذار کردند ٬ ابا و امتناع کرد و فقط اهداف  خود را تعقیب می کرد ; از هر گونه شاخص شدن دوری می جست . مردی دین دار بود و سعی می کرد که بر رفتار همراهانش مراقبت داشته باشد . هنگام چیرگی بر دشمن ٬ غرور نشان نمی داد و زمان مغلوبیت ٬ دست و پای خود را گم نمی کرد ; اغلب با خونسردی و لطیفه گویی ٬ روحیه ی همراهان خود را حفظ می کرد; روی امضای خود که کوچک جنگی بود ٬ سه خط افقی می کشید ; همیشه سحرخیز بود و در اوایل صبح ورزش می کرد ; هیچ وقت واجبات را ترک نمی کرد . به خصوص در اوقات جنگ با کفش و لباس و اسلحه در روی زمین نماز می گذاشت ; اغلب در کارها با تسبیح استخاره می کرد و در موقع خطر به ذکر آیه ی شریفه ی قل اللهم مالک الملک ... ( آل عمران / ٢٦ ) می پرداخت ; در نتیجه به قدری چهره ی او باز و خوش و خندان به نظر می رسید که همان موقع ٬ خوش مزه ترین لطایف را به رفقا می گفت و به آنان قدرت استقامت و پایداری می داد .

پس از آنکه بازرگانان تهران توسط علاء الدوله حکمران آزار دیدند و برای اخذ مشروطیت به حضرت عبد العظیم پناهنده شدند ٬ مرحوم کوچک خان در رشت به اتفاق چند نفر از رفقای هم عقیده ٬ برای هم دردی با پناهندگان ٬ شروع به تبلیغ نموده و پس از شهادت سید عبدالحمید در تهران با برانگیختن احساسات مردم رشت ٬ موفق به تشکیل انجمنی از طلاب گردید و به تدریج عده ای از روحانیان را با خود هم صدا کرد و افراد انجمنی را که به نام مجمع روحانیان نامیده می شد ٬ وارد فعالیت اجتماعی و سیاسی کرد . چون مسلم شده بود که برای اخذ مشروطیت ٬ علاوه بر خطابه و نطق ٬ فداکاری و قوه ی قهریه نیز لازم می گردد ; به تدارک اسلحه پرداخته و همه مسلح گردیدند .

 

در این هنگام جمعی از اهالی ٬ با تحسن در کنسول گری انگلیس ( سال ١٣٢۴ ه.ق ) ضمن اظهار انزجار از استبداد حاکم ٬ تقاضای مشروطیت می کردند . مرحوم کوچک خان ٬ از خارج با آن ها هم صدا شده و با حمایت از ستم دیدگان لشت نشا – که بر ضد تجاوزات مستبدان قیام کرده بودند – ندای آزادی خواهی را در هر جا که می توانست ٬ بلند می کرد تا آن که قرار شد برای کمک به آزادی خواهان پایتخت ٬ عده ای به سمت تهران حرکت کنند .

گروه های ملیون ٬ از آن جمله کوچک خان که خود عده ای را تجهیز کرده بود ٬ از رشت حرکت کرده و به رستم آباد – ٩ فرسخی شهر رشت – آمدند و در آن جا با خبر شدند که محمد علی شاه مجلس را به توپ بسته و بسیاری از آزادی خواهان را شهید و یا متواری کرده است . چون حرکت یک عده ی اندک از رشت به تهران ٬ با توجه به مشکلات آن دوره مناسب نبود ٬ ملیون برای تقویت قوا و افزایش نفرات به رشت بازگشتند ومرحله ی جدیدی از مبارزات را آغاز کردند . کوچک خان پس از تسلط محمد علی شاه برقدرت ٬ رشت را ترک کرد و به تفلیس رفت و با آزادی خواهان روسیه تماس گرفت . عزیمت به روسیه زمانی صورت گرفت که میرزا در نبردی همراه سردار محیی و دیگر ملیون در بندرگز به جنگ محمد علی شاه شتافته بود. حتی او پیشنهاد همراهی با محمد علی شاه را که فرستاده ی شاه به نام قهرمان خان حاجب الدوله با او مطرح کرده بود ٬ با صراحت رد کرد.

او پس از مدتی به ایران بازگشت . دیدار مردمی که با فقر و بدبختی مٲنوس بودند و در برابر تجاوز ٬ فشار و ستم خارجی ها و سستی ٬ خیانت و دنائت اولیای امور ٬ درمانده و سرگشته می نمودند ٬ اندک اندک این اندیشه را در او به وجود آورد که نهضتی مسلحانه و نیرومند ترتیب دهد تا دست خارجیان را از امور داخلی ایران کوتاه کند و ایادی مزدور داخلی را از مسند قدرت به زیر آورد و خلاصه ٬ حکومتی ملی ٬ مبتنی بر صداقت و خدمت گزاری به این آب و خاک بنیان نهد تا این که در سال ١٣٣٣ ه.ق جنگ بین الملل اول آغاز گردید و مشاهده ی بدبختی های مضاعف و روز افزون هم وطنانش ٬ بر اثر هجوم سربازان روسی ٬ انگلیسی٬ هندی و ترک ٬او را در این اندیشه راسخ تر گردانید . خاصه آن که در هم ریختگی اوضاع سیاسی دول مختلف در ایران ٬ آن اندیشه را آسان تر می نمود . میرزا با چهار تن دیگر ازکسانی که با وی در این راه  پر خطر هم داستان شده بودند ٬ خواست از راه مازندران به تنکابن آید و در منطقه ی نور و کجور ٬ زمینه ی قیام را فراهم کند . ولی در روز حرکت از تهران تنها یک نفر با وی همراهی کرد و میرزا یک تنه ٬ پای در این راه نهاد ٬ زیرا آن یک نفر هم در نیتش صافی و صمیمیتی نبود و میرزا عذر او را هم خواست . بنابراین در رجب سال ١٣٣٣ ه.ق میرزا به تنهایی وارد رشت شد و چون فهمید که مردم رشت از ترس روس ٬ جرٲت جنب خوردن و سخن گفتن ندارند ٬ به اتفاق چند تن از همگامان دیرین٬ چند قبضه ای اسلحه فراهم آورد و در اول شوال١٣٣٣ ه.ق در جنگل تولم – سه فرسخی رشت – قیام را آغاز کرد . 

در عین مهربانی ٬ شجاع و نترس بود . اگر چه شوخ طبع بود ; ولی در کار خود جدیت داشت . می گویند بازوان بلند و دست های کشیده ای داشت که یک بار با همان دست ها ٬ کشیده ای به صورت رکن الدین مختاری ٬ رییس نظمیه ی آن موقع رشت زد و او را به مدت یک عمر از شنیدن بی بهره ساخت .

میرزا به تدریج دوستان ارزنده ای یافت ٬ هر چند که دشمنان دوست نمایی نیز چون کمونیست های داخلی  و خارجی خود را به او بستند خواستند که نهضت را از راه درست و صراط المستقیم حق ٬ عدالت و استقامت در برابر خارجی ها منحرف سازند ; البته میرزا هرگز اصول اعتقادی خود را فراموش نکرد و به وسوسه ی این و آن منحرف نشد ٬ ولی دوستی های اولیه و برخوردهای متعدد بعدی وی با گروه های ظاهرا" موافق و باطنا" مزاحم – خاصه کمونیست ها و سوسیال دموکرات های تند روی قفقازی – و انشعابات ناشی از این اختلاف نظر ٬ سبب شد که اولا" : آن نظر موافق و یک پارچه ی نخستین مردم به میرزا و جنگل ٬ جای خود را به تردید و احتیاط و احیانا" وحشت و نفرت دهد ٬

ثانیا" : میرزا سرگرم اختلافات داخلی گردد و در نتیجه از دسیسه های سیاسی و فعالیت های غیر دوستانه و تحریکات دشمنان و عوامل نا مطلوب داخلی و خارجی غافل بماند و در مقابل این فعالیت ها ی گسترده ی خصمانه ٬ ناتوان و درمانده شود ٬ تا جایی که بر اثر خیانت اطرافیان و بالاتر از همه نفاق و دودوزه بازی کردن کمونیست ها ٬ تشکیلات از هم بپاشد و میرزا نیز در این راه فدا گردد .  

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: سه شنبه 11 فروردین 1394 ساعت: 23:45 منتشر شده است
برچسب ها : ,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس