تحقیق درباره سلسله تيموريان

راهنمای سایت

سایت اقدام پژوهی -  گزارش تخصصی و فایل های مورد نیاز فرهنگیان

1 -با اطمینان خرید کنید ، پشتیبان سایت همیشه در خدمت شما می باشد .فایل ها بعد از خرید بصورت ورد و قابل ویرایش به دست شما خواهد رسید. پشتیبانی : بااسمس و واتساپ: 09159886819  -  صارمی

2- شما با هر کارت بانکی عضو شتاب (همه کارت های عضو شتاب ) و داشتن رمز دوم کارت خود و cvv2  و تاریخ انقاضاکارت ، می توانید بصورت آنلاین از سامانه پرداخت بانکی  (که کاملا مطمئن و محافظت شده می باشد ) خرید نمائید .

3 - درهنگام خرید اگر ایمیل ندارید ، در قسمت ایمیل ، ایمیل http://up.asemankafinet.ir/view/2488784/email.png  را بنویسید.

http://up.asemankafinet.ir/view/2518890/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86.jpghttp://up.asemankafinet.ir/view/2518891/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.jpg

لیست گزارش تخصصی   لیست اقدام پژوهی     لیست کلیه طرح درس ها

پشتیبانی سایت

در صورت هر گونه مشکل در دریافت فایل بعد از خرید به شماره 09159886819 در شاد ، تلگرام و یا نرم افزار ایتا  پیام بدهید
آیدی ما در نرم افزار شاد : @asemankafinet

تحقیق درباره سلسله تيموريان

بازديد: 2371

 

تحقیق درباره سلسله تيموريان

ابتداي كار تيمور

هنگامي كه چنگيز خان متصرفات خود را ميان فرزندانش تقسيم كرد ، آسياي مركزي و ماوراء النهر را به جغتاي داد ، مدتي بعد قلمرو نوادگان جغتاي نيز مانند قلمرو ايلخانان در ايران ، به دليل جنگ ميان فرماندهان مغول دچار آشفتگي شد . از جمله ي اين فرماندهان ، شخصي به نام تيمور بود كه ادعا مي كرد از بستگان چنگيز است وي كه فرماندهي بي باك و در عين حال بي رحم بود توانست به تدريج بر آسياي مركزي و ماوراء النهر حاكم شود .

لشكر كشي هاي تيمور

تيمور پس از آنكه پايه هاي حكومت خود را محكم ساخت و سمرقند را پايتخت خويش قرار داد ، به مناطق اطراف از جمله ايران حمله كرد . چنان كه خوانديد در اين زمان چند حكومت محلي در ايران وجود داشت كه بيشتر مشغول جنگ با يكديگر و يا درگيري هاي داخلي خود بودند ، تيمور در لشكر كشي هايش عده ي زيادي را مي كشت و حاكمان محلي را مطيع خود مي ساخت . از جمله اين حكومت ها حكومت سربداران بود . با اين حال در بعضي شهرها از جمله اصفهان قيام هايي بر ضد او رخ داد تيمور در مجموع ، سه بار به ايران حمله كرد و طي اين يورش ه ا ، سراسر ايران و كشورهاي اطراف را به خاك و خون كشيد و بسياري از آبادي ها را ويران ساخت .

تمدن و فرهنگ ايران از ظهور اسلام تا پايان دوره تيموريان

با ورود اسلام به ايران ، در زمينه هاي گوناگون تحولاتي ايجاد شد و فرهنگ و تمدني شكل گرفت كه تا آن زمان بي نظير بود . ميراث هاي دوران پيش از اسلام نيز به تدريج چهره ي اسلامي به خود گرفت و ايرانيان مسلمان كه مردمي كوشا و توانا بودند توانستند به پيشرفت هاي چشم گيري دست يابند . در اين درس با چگونگي اداره ي ايران و فرهنگ و تمدن ايرانيان مسلمان آشنا مي شويد .

خليفه و سلطان

از هنگام ورود اسلام به ايران تا زمان خلافت مامون عباسي ( اوايل قرن سوم هجري) ، « خليفه » برترين مقام سياسي و ديني جهان اسلام ( از جمله ايران ) شناخته مي شد : زيرا مدعي جانشيني پيامبر (ص) بود . با وجود اين ، چون خلافت امويان و عباسيان غاصبانه و همراه با ستم فراوان بر مردم بود ، گروه هايي از مسلمانان با انان به مخالفت بر خاستند . تا پيش از دوره ي طاهريان ، ايران را حاكماني اداره مي كردند كه از سوي خلفا تعيين مي شدند . از آن پس ،  حكمرانان ايران با وجود وابستگي به خليفه ي عباسي ، در اداره ي امور قلمرو خود استقلال بيشتري يافتند . آنان به مرور زمان از قالب فرماندار و استاندار به در آمدند و به مقام پادشاهي و سلطنت رسيدند ، بدين ترتيب ن مقام سياسي تازه اي در كنار خليفه به وجود آمد . از اين پس ، ايران به وسيله ي اين سلاطين ( پادشاهان ) اداره مي شد و دوستي آن ها با خليفه بيشتر جنبه ي ظاهري داشت پس از آن كه مغول ها خلافت عباسي را از ميان بردند ، سلاطين ايران كاملا مستقل شدند .

وزير و اداره ي كشور

ايرانيان از دوران پيش از اسلام ، تشكيلات وسيعي براي اداره ي كشور خود داشتند براي تنظيم امور سياسي ، نظامي ، اقتصادي و مذهبي كشور ادارات و مقاماتي وجود داشت . علاوه بر پادشاهان ، وزيران و فرماندهان نظامي و رهبران ديني نيز هر كدام در اداره ي امور جامعه سهمي داشتند .

با ورود اسلام به ايران ، شيوه هاي اداري پيشين با تغييراتي به كار گرفته شد .

از ميان مقامات كشوري ، « وزير » بيش از همه در اداره ي كشو رنقش داشت . وزيران در بيشتر موارد از ميان افراد هوشمند ، توانا و با تجربه انتخاب مي شدند ، گاهي قدرت وزير بسيار زياد مي شد ؛ بطوري كه قادر بود سلطان را هم عوض كند .


وضع شهرها

در ايران پس از اسلام ، شهرهاي بزرگ و كوچك فراواني وجود داشت كه برخي از آنها مانند مرو ، نيشابور و ري شهرت جهاني داشتند . هر شهر مجموعه اي از خانه ها ، مراكز عمومي ( مسجد ، حمام و . . . ) اداره هاي دولتي و مراكز تجاري و صنعتي بود . كشاورزي نيز در اطراف شهرها انجام مي شد معمولا گرداگرد شهر ديواري كشيده مي شد كه در بعضي از قسمت هاي آن برج هايي براي مراقبت و ديده باني وجود داشت . گاهي نيز براي جلوگيري از هجوم دشمن خندق هايي در پشت ديوار شهر حفر مي كردند و آن را از آب پر مي كردند هر شهر دروازه هايي داشت كه شب ها بسته مي شد مسجد جامع هر شهر محل تجمع مردم و برگزاري مراسم مهم بود . از ديگر بناهاي موجود در هشرهاي بزرگ يا حومه ي آن ها كاروان سراها بودند كه براي آسايش مسافران و گاه داد و ستد ساخته مي شدند . اداره ي امور هر شهر به عهده ي حاكم يا والي بود . مركز حكومت در قلعه اي در وسط شهر قرار داشت كه بدان ارگ مي گفتند . افراد ديگري نيز حاكم را در اداره ي امور ياري مي كردند . يكي از اين افراد محتسب بود كه بر مسائل ديني و معاملات نظارت دشات و خلافكاران را مجازات مي كرد .

زندگي روستايي

بيشتر مردم ايران را روستاييان تشكيل مي دادند و بخش اصلي زندگي اقتصادي جامعه يعني كشاورزي و دامداري به آنها وابسته بود در گذشته همه ي كشاورزان زمين نداشتند . بخشي از زمين ها متعلق به حكومت يا شخص سلطان بود و قسمتي هم به زمين داران بزرگ تعلق داشت و كشاورزان بر روي آن ها كار مي كردند بعضي از كشاورزان نيز زمين داشتند . زمين ها ي ديگري هم وجود داشت كه در آمد آنها در امور خيريه مصرف مي شد به اين زمين ها « وقفي » مي گفتند .

علم و دانش

در قرآن كريم و سخنان پيامبر (ص) بر فراگيري علم تاكيد بسيار شده است به همين جهت ، ايرانيان مسلمان از همان ابتدا براي آموختن علوم گوناگون بسيار مي كوشيدند . در قلمرو اسلامي ، سرزمين ها و ملت هاي گوناگون با ميراث هاي علمي و تمدني گوناگوني وجود داشت و نيز به علت همسايگي اين قلمرو با كشورهايي مانند هند ، يونان و روم ميزان پيشرفت هاي علمي در ميان مسلمانان بسيار زياد بود . در واقع مسلمانان با كسب دانش هاي ديگران و تركيب آن ها با دانسته ها و عقيده هاي اسلامي خود ، فرهنگ و دانش هاي جديدي را پايه گذاري كردند ايرانيان در اين زمينه در جهان اسلام سر آمد بودند . فراگيري خواندن و نوشتن ، نخستين مرحله ي ورود به دنياي علم و دانش بود . كساني كه در خواندن و نوشتن مهارت مي يافتند به دنبال كسب علوم گوناگون مي رفتند ، دانشمندان ايراني در زمينه هاي خداشناسي ، فلسفه ، تاريخ ، جغرافيا ، رياضيات ، فيزيك ، پزشكي و ديگر رشته هاي علمي به مطالعه و تاليف مشغول بودند فارابي ، زكرياي رازي ، ابن سينا ، ابوريحان بيروني و خواجه نصير الدين توسي از جمله اين نام آوران هستند .

علاوه بر رشته هاي علمي ، ايرانيان مسلمان در زمينه ي هنر و معماري نيز فعاليت هاي چشم گيري داشتند . ارزش هاي ديني و نيازهاي زندگي ، عوامل اصلي پيدايش و ترقي اين نوع فعاليت ها بود مساجد ، مدرسه ها ، كاروان سراها و كاخ ها از ميراث هاي معماري و صنايع فلزي ، سفالگري ، كاشي كاري ، نقاشي ، خوش نويسي و قالي بافي از مظاهر هنر ايرانيان در اين دوران به شمار مي روند در كتاب فارسي ، با بعضي از اين هنرها آشنا شده ايد كمال الدين بهزاد از معروف ترين نقاشان ايران بود كه در اواخر دوره ي تيموريان زندگي مي كرد .


ايران در زمان تيموريان

 

منبع : سايت علمی و پژوهشي آسمان -- صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید
اين مطلب در تاريخ: شنبه 01 شهریور 1393 ساعت: 19:09 منتشر شده است
برچسب ها : ,,,,,
نظرات(0)

نظرات


کد امنیتی رفرش

شبکه اجتماعی ما

   
     

موضوعات

پيوندهاي روزانه

تبلیغات در سایت

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

فرم های  ارزشیابی معلمان ۱۴۰۲

با اطمینان خرید کنید

پشتیبان سایت همیشه در خدمت شماست.

 سامانه خرید و امن این سایت از همه  لحاظ مطمئن می باشد . یکی از مزیت های این سایت دیدن بیشتر فایل های پی دی اف قبل از خرید می باشد که شما می توانید در صورت پسندیدن فایل را خریداری نمائید .تمامی فایل ها بعد از خرید مستقیما دانلود می شوند و همچنین به ایمیل شما نیز فرستاده می شود . و شما با هرکارت بانکی که رمز دوم داشته باشید می توانید از سامانه بانک سامان یا ملت خرید نمائید . و بازهم اگر بعد از خرید موفق به هردلیلی نتوانستیدفایل را دریافت کنید نام فایل را به شماره همراه   09159886819  در تلگرام ، شاد ، ایتا و یا واتساپ ارسال نمائید، در سریعترین زمان فایل برای شما  فرستاده می شود .

درباره ما

آدرس خراسان شمالی - اسفراین - سایت علمی و پژوهشی آسمان -کافی نت آسمان - هدف از راه اندازی این سایت ارائه خدمات مناسب علمی و پژوهشی و با قیمت های مناسب به فرهنگیان و دانشجویان و دانش آموزان گرامی می باشد .این سایت دارای بیشتر از 12000 تحقیق رایگان نیز می باشد .که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد .پشتیبانی سایت : 09159886819-09338737025 - صارمی سایت علمی و پژوهشی آسمان , اقدام پژوهی, گزارش تخصصی درس پژوهی , تحقیق تجربیات دبیران , پروژه آماری و spss , طرح درس